Historisch Archief 1877-1940
22 Nov. '14. No. 1952
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Batavla (aldeeUni):
Batavta UMetlint)
1911/1912
Weltevreden
.Soera iwy»: 1912
Mexico: 1898-1900
Soerab«y«:.9G6-.l911
Penang:l909
Manilla: 1900/1910
Aisam: 1898
Maeao:l910
mttay: 1909
Semarang: 1908-1911
Bengalen: 1901 -1902
Ptrak: 1909
Rodriguesc
Punjab: 1898
Soerabaja :-1908-191
Ceylon 19
Pahang:l909
Batavla:l908-19tl
Rnaland : 1908 (?)
Hong Kong:l9TJ8
Calcutta (Hindoe:,) :I9M
Calcutta (Moharaedanen
Negrl Serabilan: 19D9
Portorlco:1902- 1903
Selangor: 1909
ongarijeiigofl (F)
i Sllindoeng:1900-I90y
Spanje: 1906 (?)
Trlnidad: 1899-1900
Jamaica: 1900-1009
Hsviana: 1901-1902
it«ltï:l90e(?)
Oostenrijk :!906(?)
Japtn: 1896-1905
Madras: 1808-1899
de Janelro; 1900-1902
Du Itackland: 1908(7)
Franlnil 1908(7)
Panama: 1909
Natal: 1909
Ierland: 1908 (?)
Belg»: 1908 (?)
Schotland: 1908 (?)
Zwltaerland: 1908 (?)
Seychellen : 1909 )
Engeland: 1908 (?)
Denemarken 19»(?)
Zweden: 190S <?)
Shangbai: 1909
Noorwegen: 1908 (?)
Nedertand:l9lo
Vtctona. 1907
s r
Sterfte in eenige landen en steden (per 10.000 inwoners per jaar). (Naar van Gorkom)
"hygiënische misstanden aan den dag en
wekt op den duur het noodige vertrouwen
in de Europeesche geneeskunde. In het
leven geroepen als tijdelijk middel tot het
'herkennen en bestrijden van epidemieën kan
zij uitgroeien tot een meer stelselmatig
toe-zicht op de volksgezondheid.
De statistieke gegevens op deze wijze
-omtrent Batavia verkregen bevestigden vroe
gere schattingen en indrukken dat de sterfte,
vooral onder de inlanders, aldaar ontstellend
hoog is (vergelijk de grafiek). Terwijl de
mortaliteit onder de Europeanen en de met
hen gelijkgestelden te Batavia in de jaren
1908-1911 29.1 per duizend bedroeg op
zichzelf reeds hoog, vergeleken met het
Amsterdamsche cijfer (voor 1910 11.9)
beliep de sterfte der inlanders in de
afdeeJing Batavia 68.6. Detailleerde men naar de
districten, dan vond men het district Batavia
met 97.9; sommige onderdistricten bleken
te stijgen tot 110 en 112, sommige kampongs
in een bepaalde periode tot bijna 400 sterf
gevallen per duizend inwoners per jaar!
Deze cijfers bewijzen reeds in welk een
verregaanden staat van hulpeloosheid en
verwaarloozing de inlander geraakt, die zich
aan de natuurlijke bescherming van de ruim
gebouwde, afgelegen dessa onttrekkend, zijn
leven in een tropische stadswijk voortzet.
Men heeft. het hier echter niet bij gelaten
doch het meest benarde deel, als Stichprobe"
^voorloopig, aan een meer nauwkeurig onder
zoek van de oorzaken van ziekte en sterfte
onderworpen. Met behulp van inlichters, in
elke kampong n, speurde men gedurende
8 maanden van het jaar 1912, naar alle zieken
in het onderdistrict Manggabesar. De zieken
werden onderzocht en behandeld, en bij
Kamponghuis te Semarang, met privaat loozend in een sloot tusschen de huizen
Wijk van krotwoningen te Semarang. Bevolkingsdichtheid 1000 inwoners per H. A.
sterfgevallen werd zooveel mogelijk de
doodsoorzaak vastgesteld. Zoo vond men
op een bevolking van 14.475 zielen in die
8 maanden 4234 zieken en 533 sterfgevallen.
Cholera bleek de voornaamste doodsoorzaak
(13.8 pCt. der sterf gevallen); pokken, malaria,
tuberculose en dysenterie volgden met per
centages onderscheidenlijk van 12.6, 10.7,
7.6 en 6.8 pCt. Malaria stond als ziekte
oorzaak bovenaan met 40 pCt. van alle zieken
(en betrekkelijk weinig sterfgevallen).
Heeft men aan deze resultaten
eenigermate houvast om zich een voorstelling van
den toestand te Batavia te maken, Stich
probe" in elk opzicht is dit onderzoek niet,
omdat in een andere periode, een ander
jaar of in een ander onderdistrict de uit
komsten heel anders zouden zijn uitgeval
len. Het is dan ook niet mogelijk aan de
hand van een enkel tijdelijk en plaatselijk
onderzoek algemeene maatregelen voor de
gansche stad te treffen ; doch men zal het
eenmaal begonnen werk moeten uitbreiden
en volhouden. Dr. van Qorkom schetst dan
ook in korte trekken de inrichting van een
plaatselijken gezondheidsdienst, die, zal hij
aan het doel beantwoorden, een weten
schappelijk geleide organisatie moet zijn :
eerst onderzoeken en dan handelen".
Naast van Gorkom's wetenschappelijke
arbeid voor Batavia verdient een ongeveer
tezelfder tijd verschenen werk over den ge
zondheidstoestand van Semarang belang
stelling. Het is geschreven door het bekende
Semarangsche gemeenteraadslid, den apo
theker-fabrikant Tillema. Tillema's boek
is een kostbaar plaatwerk; het bevat meer
dan honderd photographiëen en teekeningen,
waarvan vele een beeld geven van slechte
woningtoestanden in tropische
stadskampongs en als zoodanig van Qorkom's arbeid
treffend toelichten. *).
Ook het woningvraagstuk voor Europeanen
gaat Tillema ter harte. In zijn werk geeft
hij zich veel moeite tot een bouwvoorschrift
te komen, dat een koele woning waarborgt,
die niet vochtig is. Van beteekenis is ook
zijn betoog dat de gemeentelijke overheid
een belangrijke taak heeft door de ontwik
keling der gemeente niet aan het toeval en
aan bouwspeculanten over te laten, doch
volgens een weloverwogen plan te leiden.
De schrijver heeft in den gemeenteraad
van Semarang blijk gegeven er van te zijn
doordrongen dat de oplossing van het woning
vraagstuk slechts een onderdeel is van het
geen er in tropische steden moet gebeuren.
Vór alles onderzoek, analyse van den toe
stand door een geneeskundigen dienst, die
zich niet bepaalt tot het verplegen van de
zieken, maar stelselmatig de zieken opspoort,
de dooden registreert, over een instelling
beschikt die de oorzaken van ziekte en sterfte
opspoort: die zorgt voor afzondering der
besmettelijke zieken, verspreiding van ziekte
voorkomende middelen, voor vaccinatie en
verloskundige hulp; die, bovendien, gehoor
weet te vinden bij gemeentebestuur en re
geering : zonder bevolkingsregister,
sterftestatistiek, drinkwatervoorziening, rioleering,
verplichte aangifte van besmettelijke ziekten,
verplichte vaccinatie tegen pokken en cholera,
woningverordeningen, maatregelen in het be
lang der volkshuisvesting, drainage van
moerasgronden kan men toch niet verder komen.
Als de overheid op deze wijzemalaria.pokken,
cholera, pest, typhus, dysenterie,
anchylostomiasis heeft bedwongen en het sterftecijfer
op Europeesch niveau heeft gebracht komen
kindersterfte en tuberculose aan de beurt;
eerst dan kan er sprake zijn van hygiënische
volksopvoeding, veel misbruikt groot-woord.
De tropische hygiëne zal ook in
Nederlandsch-lndië binnen afzienbaren tijd groote
dingen tot stand brengen. Men behoeft die
grove sterftecijfers door van Gorkom bij
eengebracht slechts te leggen naast de
photo's van Tillema om te begrijpen dat hier
in korten tijd, met krachtsinspanning en
geldelijke opoffering, de gezondheid, de ar
beidskracht, het levensgeluk van tien- en
honderd duizenden in onze koloniën in
belangrijke mate kan worden verhoogd.
Met de internationale doodsoorzakenlijsten
in de hand ziet men hoe niet alleen in
Europa, maar ook in subtropische en tropi
sche streken de moderne wetenschap ge
paard aan de moderne techniek...
De lezer zal het mij ten goede houden
dat ik deze zin waarin moderne wetenschap
en techniek met de doodsoorzaken voeling
kregen, niet afmaak: het is ook voor den
hygiënist een slechte tijd tot aanprijzing
van zijn waar.
J. J. VAN LOGHËM
*) Voor belangstellenden op aanvrage
verkrijgbaar bij H. Uden Masman, den Haag.
Carduus Mysticus
in
Loardes
Lourdes' wonderbare en onontkenbare
genezingen vormen voor allen een mysterie.
De moderne wetenschap geeft een oplos
sing' ; die der zelf-, der wederkeerige-, der
massa- suggestie ; waarvan het verstandig
schijnt dit eene element maar niet meer
te aanvaarden : de erkenning van de macht,
waarmee de Oeest plotseling kan ingrijpen. 1)
De katholieke mysticus Grillot de Givry
wiens wondermooi boek over Lourdes
ik hier bespreken wil 2) roert deze sug
gestie-verklaring ' aan ; maar betoogt dan
tevens, zeer terecht, haar volkomen onvol
doendheid. La science actuelle ne sait rien
sur ces choses, schrijft hij 3), j'en ai acquis
la certitude ; ses explications sont des mots,
mais le« causes cachées subsistent. Elle
constate l'irritabilitédes nerfs, Ie pouvoir
de l imagination, mais elle n'en discerne pas
les origines ; elle s'arrête au principe même
de la vie et doit passer ici la plume au
théologien ; si orgueilleusement, elle refuse
de Ie faire, elle raéconnaitalorsl'universelle
synthese des sciences, qui seule mérite Ie
nom de Science absolue."
Zoo staan we, na een paar redeneerzetten,
voor de stille scheisloot, waarbij zoo menige
partijen eener antithese-discussie terecht
kwamen. Laten wij trachten, althans naar
het begin van een brugaanleg.
Het is duidelijk, dat de orgueil" waarvan
Grillot de Givry hier spreekt, evengoed
onvermogen" kan heeten. Elders ziet hij
dat ook wel zoo in. Tout acte théurgique"
produisant des vénements extraordinaires'"
zegt hij daar 4), est exactement comparable au
Teekening van P. de Jong
HET ALCOHOLVERBOD IN RUSLAND
De Hollandsche Drankduivel: Bij de Hel, wat is er met jou gebeurd ?"
De Russische Drankduivel: Jij hebt het beter! De Tsaar heeft mij nit
zijn rijk gegooid!"
IIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIHIIMIHMIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIIIMI1IIIII
tueert hij de waarde der pro-evangelische
openbaringen, maar niet, gelijk van Chris
telijke zijde placht en pleegt te geschieden,
ziet hij die waarde als uitsluitend ne van
vórbeduidenis... Hij is een echte Katholiek
in den volsten zin van het woord; niet
slechts in den van xzS'-oXviv ryv y^ (over
geheel de aarde) waar ook in dien van
xaSró'Aov TOV xfovóv (over geheel den tijd). Hij
voelt de kracht van God gelijkelijk machtig
en werkzaam, nu, als in het jaar 752 na de
stichting van Rome, en zesduizend jaar
vroeger.
Zoo gezien is zijn werk, in meerdere mate
dan hij het zelf mag bedoeld hebben, in
harmonie met de modernste Christologiëen
die na Delitzsch, ook betreffende het Nieuwe
Testament aan Babel-und-Bibel" herinne
rende theorieën hebben verkondigd. 7) En het
is heel belangwekkend.dat hij in zijn streng
confessioneele gesteldheid tot zoodanige
besef-suggesties komt; het is een opmerkelijk
bewijs, hoe altijds de sensaties der wereld
weer convergeeren tot het geloof aan de
wijde koepeling van een alle tijden over
spannend spiritueel bestuur. Grillot de Givry
kent blijkbaar de modernste christologie
niet of zeer weinig; 8) maar juist zóschijnt
hij bestemd om ze voor ons te emendeeren.
Want zijn Katholiek", nheid zoeken" niet
verschillende openbaringen van wat
Eeuwigzich-gelijk bleef; waar de onchristelijke
wetenschap niet dan legenden-overneming
erkent. Zoo kunnen we dan zeggen, dat
Grillot de Givry historischen zin" mist;
maar we zullen daar direct aan moeten
toevoegen, dat de historici" absoluut in
gebreke blijven, waar wij vragen naar de
oorzaak van juist deze overnemingen en
in-stand-blijvingen van heilige verhalen.
Echter, Grillot de Givry's
nheidzoeken in de godsdienstige symbolen in
allerlei tijden en bij allerlei volkeren, doet
ons meermalen denken aan een manie; meer
malen ook aan een kinderachtig
klankenspel. Zijn hierologische studie heeft tot
motto Genesis I : 10; volgens de Vulgata:
... congregationes aquarum appellavit
Maria." De hoofdletter van dit laatste woord
dateert niet van Mozes, maar... van Grillot
de Givry. Ze houdt, zoo gering van betee
kenis als ze schijnbaar is, in haar
hoofdletterlijkheid de stelling van het geheele boek.
Die, zeer in 't kort saamgevat, aldus luidt:
Maria is de kosmische Passiviteit, die in het
vervormbare water haar aardsche verschij
ning heeft. Zoo zijn de wateren" in Gen. 1:2
de eerste bijbelsche verschijning van de
Moeder van al het Geschapene. En de
bronontwikkeling te Lourdes, waarvan Maria's
verschijning aan Bernadette Soubirous ver
gezeld gaat 9), is een hernieuwd teeken van
phénomène de la vision oculaire. La
perceptipn d'un objet par la vue nécessite deux
conditions: que l'objet soit clairéet que
notre oeil soit constituésainement pour Ie
percevoir". Zoo aldus in 't kort zijn ge
dachtegang zijn er voor een waarneming
van metaphysischen aard noodig: l o. dat
er zich iets zoodanigs voordoet; 2o. dat
ons het geestelijk oog, d. i. het Geloof, niet
ontbreekt. En nu is het een feit, dat de
intellectueele hoogmoed alleen denkbaar is,
waar geloofsblindheid bestaat. Op ietwat
saamgetrokken wijze redeneerend, mag men
dus zeggen, dat hoogmoed weigert de ge
loofswaarheden te erkennen. Ziehier tevens
aanduiding van de gevoels- en
gedachtenrichting, waarin de sublieme geloofsdefinitie
Credo quia absurdum" is ontstaan.
Credo quia absurdum" is een uitroep,
die te Lourdes menigeen op de lippen moet
komen, wanneer hij zoo
intellectueel-absurde gebeurtenissen ziet, dat een credo
de eenige uitkomst geeft; gebeurtenissen,
welker feitelijkheid met de meeste nauwge
zetheid is onderzocht en vastgesteld. Dat
daaromheen de mirakelhonger veel genezin
gen heeft willen constateeren, die in werke
lijkheid niet plaats vonden, is ieder bekend;
ook Huysmans b.v. geeft dat toe, en spreekt
zelfs van une véritable debacle de la
raison". 5)
Intusschen, er is in Lourdes een miracu
leuze sfeer; en minstens eenmaal per maand
komt het voor, dat een zieke genezen wordt
op zoo evident wonderbare wijze, dat van
een sublieme genade sprake kan zijn. Ik
zal hier geen uittreksel gaan geven van de,
ik zou willen zeggen: heilige schrifturen,
uit de dossiers van den Bureau des
Constatations; wie wil, kan ook in ons land
voorbeelden vinden van te Lourdes bijzonder
begenadigden; kan ook in ons land atheïstische
en zelfs protestantsche doktoren vinden, die
langs de wegen van het menschelijk verstand
onbenaderbare genezingen hebben erkend.
Ik wil ook niet te lang stilstaan bij ver
schillende verklaringen omtrent de bijzondere
geestelijke sfeer te Lpurdes ; 6) maar ik wil
erop wijzen dat Grillot de Givry niets te
veel zegt, wanneer hij een plaats als Lourdes
gelijk stelt met de groote wonderoorden der
oudheid, met de oorden der heilige
wasschingen ; met Memphis, met den grot van
Trophonius, met het orakel van Colophon.
Het is zeer eigenaardig, in het werk van
een fervent Katholiek dergelijke gelijkstel
lingen te vinden. jEvenwel, wat het boek
hier aan rechtzinnigheid mag missen, maakt
't in gelijke mate belangwekkender. Grillot de
Givry dan ziet in de verscheidenste Indische
Egyptische, Keltische mirakel-verschijnin
gen gelijkwaardige openbaringen; zoo
accenTeckening van Tjerk Bottema
Engelsche constructie van een kanon, in Antwerpen gezien, dat diende
om op vliegtuigen te schieten