Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
22 Nov. '14. No. 1952
Duitschlands stempel op China's kusten. De Japanner wischt het weg...
' MIIIIIIII in imiiiiiiiiiiiiiim «m i nu, nu ,,i inmi
het eng verband, dat er bestaat tusschen
de Koningin der Hemelen en het passieve
element.
Grillot de Givry zet nu uiteen met de
uitvoerigheid van aanwijzingen waartoe een
ontzaglijke belezenheid in godsdienstleer
hem in staat stelt (en... een bepaald harts
tochtelijke wil om zijn stelling bewezen te
vinden) hoe men overal openbaringen heeft
geleerd en geëerd van het Vrouwelijk
Principe. Niet alleen de Jehovah van het
Oude Testament, maar ook de Indische
Bhagavat heeft op den Oceaan gerust in
den vorm des Geestes" (verg. En de Geest
Gods zweefde over de wateren').
Is na de vereeniging van God met de
wateren de schepping geboren, wier moeder
dus de Maria-van-vór-de-tijden was... ook
(let op den, men zou haast zeggen:
handigen", schaakpaardensprong der gedachten!)
Thales van Mileta geloofde dat alle dingen
waren gevormd uit water, daar dit (cf.
Lactantius, Div. Instit. lib I, cap V) was de
materia, en God het Principium, de Vader,
de causa nascendi. En dan zwieren we door de
mystici aller eeuwen, langs alchimisten,
Druïden, enz. enz. en overal worden allerlei
uitlatingen opgepikt, die maar eenigszins
ten betooge van de zachte kracht, de
moederlijke verzachting van het water strek
ken. De christelijke symboliek is een den
auteur zér bekend en veel door hem over
dacht gebied; natuurlijk heeft hij zich bij
zonder beijverd, daar de symbolische
beteekenis van Maria aan te wijzen; in het
wijwater, waarmee men zich besprenkelt voor
men tot de communie van het H. Sacrament
wordt toegelaten, vindt hij een nieuwe
inderdaad, een nieuwe bevestiging van
het dogmatisch richtsnoer: per Mariam ad
Jesum. Het is onmogelijk in het korte
bestek dezer kronieken punt voor punt
den schrijver na te gaan; wij moeten vol
staan met te zeggen, dat grootendeels zijn
symbolische uitleggingen voor het nuchter
verstand inderdaad slechts inleggingen schij
nen, vernuftig uitgedachte en saamgevoegde
systeemstukjes. Maar is niet ieder
geloofsof philosofisch stelsel een zoodanige syn
these ?
Slechts enkele voorbeelden wil ik noemen.
Ik wees reeds op de ingelegde verwantschap
tusschen Maria (zeeën) en Maria (Mirjam).
Dergelijke woordspelen de hier genoemde
is als 'n aardigheid, meer niet, bij Katho
lieken allang bekend! zijn er meer. Dat
krankzinnigen bij volle maan onrustiger
worden, is volgens Grillot de Givry, een
bewijs te meer dat de Maan n der ver
schijningen van het Maria-principe is (tegen
over de Zon, die de Man-God is). Volle
Maan is als 't ware de apotheose van de
Maagd; dus worden de demonen, waardoor
de krankzinnigen bezeten zijn, dan extra
verwoed ! Een reusachtige" inleggerij
is ook de symboliek, die gezien wordt in de
inwerking van de elementen op elkaar. 10).
ledere dorpspastoor zal H de geloofsleus
meedeelen: alles door Maria en niets zon
der haar" maar Grillot de Givry ontziet
zich niet verband te leggen tusschen die
uitspraak en deze kinderlijke etymologie, ge
vonden in een Middeneeuwsch handschrift: 11)
les Latins ayant bien connu l'eau comme
source de toutes choses, l'ont appelée aqua,
quasi a qua fiunt omnia"!!
Wat echter belangrijker is: de
prachtigdichterlijke, de weidsche opvatting, die
Grillot de Givry geeft van de moeder van
Jezus, als de toen voor het eerst vleesch
geworden verschijning van het Vrouwelijk
Oer-Princiep zelf, is een veel diepzinniger
en edeler opvatting van de Maria-figuur dan
de gangbare. Echter, dit ook kan men een
inlegging" noemen. Van Givry zelf. In de
leeringen van de Katholieke Kerk, die uit
haren aard nooit naar een angstig-precies'
rationalistisch sluitend geloofssysteem heeft
gezocht, gelijk het Protestantisme, is voor
machtig veel beweringen, die vandaag of
morgen kunnen worden uitgedacht, een aan
knooping te vinden ; en zoo gelukt het Gril
lot de Givry dan ook wel, om wat den aard
van Maria's onbevlektheid aangaat, eenige
uitspraken aan te halen, die zijn voorstelling,
zoo ze die al geenszins bevestigen, althans
ze ook niet weerspreken. Doch het ziet er
toch bedenkelijk voor hem uit, dunkt mij
zoo, waar zelfs het brevier zich tegen zijn
opvatting verzet. 12) En ook Thomas van
Aquino, die zegt dat het vleesch der Maagd
in de erfzonde begrepen was 13), is tegen
hem; en blijkt geen intuitie te hebben gehad
van een Maria-opvatting die hij ons als de
esoterische, door de oorspronkelijke Kerk
gekende, wil aangeven; zoomin als de
door de Givry zoozér vereerde S. Maria
van Agreda; en.... zoovelen die toch in de
mysteriën van het geloof ingewijd waren;
hetgeen de schrijver dan ook wel even
erkent, waar hij zegt: 14) ...tout ce qui
constitue en un mot Ie grand sens sotérique du
mystère est oubliépeu a peu".... 15)
(Slot volgt) J. L. WALCH
1) Het verdient aandacht, dat deze oplos
sing" trouwens zeer vele gevallen onopgelost
laat. Ik moet hier met 'n enkele verwijzing
volstaan ; men zie Huysmans 'Les foules de
Lourdes', passim o. a. blz. 91?99; 199; 271
v g j. Vooral zie men de saamvattirg van
Huysmans' betoog op blz. 302 vgg.
2) Lourdes ('Les Villes Initiatiques' I).
Etude hiérologique. Paris, Bibliothèque
Chacornac, MCMIII.
31 blz. 181. 4) blz. 170.
5) 'Les foules de Lourdes', blz. 133.
6) De Lourdes-litteratuur is rijk; in de
tables" van den Catalogue General de la
Librairie Franchise" beslaat de opgave der
titels een paar bladzijden. Wie een onopge
smukt verhaal der feiten wil lezen, een ver
haal, dat een accent van zuivere waarheid
heeft, raad ik aan 'Les Apparitions de Lour
des' door J. B. Estrade. (Lourdes, Imprimerie
de la Grotte, 1911.) Het boek heeft mij in
zijn eenvoudig vertellen over een
hedendaagsche heilige, diep ontroerd.
7) Ik verwijs naar Arthur Drews
'Christosmythe' (waarin men meer litteratuur vindt).
Verder is interessant Sam. Lublinski,
,Entstehung des Christentums'; v. d. Bergh van
Eysinga, 'Indische Einflüsse auf Evangelische
Erzahlungen' (het Hollandsen origineel ken
ik niet, in elk geval is de vertaling meer
bijgewerkt; John. M. Robertsen, 'Pagan
Christs; Sam. Benj. Smith, 'Ecce Deus'.
8) Een enkel voorbeeld. Hij spreekt uit
voerig over de symbolische beteekenis van
den IX0TS gewoonlijk scheept men ons
ter verklaring' af met dien kinderachtigen
acrostichischen uitleg Maar vermeldt niet,
dat de visch bij de Assynërs in de gelijke
waarde van Redder" voorkomt. Zoo spreekt
hij over de maagdelijkheid van Maria zonder
in zijn betoog op te nemen de bekende
hypothese, dat de heele quaestie van die
maagdelijkheid zou berusten op eenverkeerde
vertaling van Jesaja VU : 14.
9) Men zie het verhaal van de 9de verschij
ning (25 Febr.) bij Estrade, speciaal blz. 101.
10) blz. 62.
Il) Bibliothèque de l'Arsenal, Interruption
du sommeil cabalistique.
12) Secreta quae non noverat
Venter puellae bajulat.
(Hymnus in navitate Domini ad Laudes)
waaruit blijkt, dat men de vrouw Maria on
kundig achtte van haar eeuwige taak, waar
van immers de menschelijke voortbrenging
'l van dien Christus, dien zij reeds voor de
tijden als het Woord had doen geboren
worden, slechts een herhaling zou zijn.
13) Summa Theol. Pars III, quaest 31,
art. 8, 2.
14) Blz. 111.
15) Hoe zeer dit boek wat zijn detail
bewering (niet wat zijn geest betreft) los
van Rome" is, blijkt wel hieruit, dat het water
in de kerk zelden wordt geroemd als h
symbool van de Maagd (Gregorius de Groote,
Petius van Capua e. a. beschouwen het;
tegendeel als' het symbool van den H. Geest
terwijl het k door verschillende schrijvers
gezien wordt als het beeld van Christus van
de engelen, de Christelijke liefde, enz. . . en
ook (in malam partem) van de verleiding,
van de veelheid der zonden, van de wellust.
Dat om even voelbaar te maken, hoe het
hoog dichterlijk systeem van Gullot en Gury
volstrekt niet congruent is met de (?) Kerkleer.
Pangermanen
Een Nederlander, sedert vele jaren in het
Rijnland woonachtig, schrijft ons:
In Ihrer No. 1949 von 1. November 1914
finde ich doch einen Brief eines gewissen
Herrn Richard Zoozmann aus Friedenau,
worauf ich auch mal etwas antworten mochte.
Es ist nichts Neues für uns, Niederlander
in Deutschland, die Ausführungen des
genannten Herrn zu lesen, man hort sie hier
fters und leider zu oft und es ware schlecht
mit Deutschland bestellt, wüsste man nicht,
dass es in Deutschland nur eine bestimmte
Sorte von Menschen giebt, die diese Lehren
verkiinden, Lehren, die, Gott sei Dank, für das
in so mancher Beziehung grosse Deutsche
Reien, im Allgemeinen nicht anerkannt,
teilweise ernstlich bestritten werden. Es ist
die Lehre der Pangermanen, nicht dieselbe
des Herrn Zoozmann, denn dieser Herr ist
mir nicht bekannt als massgebende Person
in der pangermanischen Bewegung.
Het is daar wij juist uit eigen ervaring,
en van telkens het te hooren, 't zelfde wisten,
dat wij, toen Zoozmann c.s. in ons blad
loskwamen, hun ongegeneerde brieven heb
ben opgenomen. Het zijn niet individueele
stemmen geweest. Een deei van Duitschland
denkt zooals Zoozmann sprak. En dit in
vredestijd betrekkelijk kleine deel krijgt,
ingeval een overwinningsroes een geheel
volk bevangt, grooten invloed. Vandaar dat
men die heeren signaleeren moet. Temeer
nu de Duitschers zelf dat niet meer doen.
RED.
Een moderne fabel
van J. DE LA FONTAINE
Le loup et l'agneau
ou
L'empereur et Ie roi
Un jeune roi travaillait
Pour rendre son pays prospère.
Un empereur vient' rêvant d'autres terres,
Et que la faim en ces lieux attirait.
Qui te rend si hardi de barrer Ie passage ?"
Dit eet empereur plein de rage:
Tu seras chatiéde ta témérité."
Sire, répond Ie roi, que votre Majest
Ne se mette pas en colère;
Mais plutöt qu'Elle considère
Que je n'observe, tout simplement,
En ce moment,
Qu'un traite signépar Elle;
Et que, par conséquent, de toute fagon,
Je dois arrêter vos terribles canons."
Tu ne dois rien, reprit la Majestécruelle,
Je connais tes complots et tes chers alliés.
Je n'en ai point, me fiant au traite,
Reprit Ie roi, je suis peu militaire.
Si ce n'est toi, ce sera ton ministère.
Il ne veut que la paix. C'est donc
quelqu'un des tiens;
Car vous ne m'épargnez guère,
Vous, vos soldats et vos citoyens,
On me l'a dit il faut qu' a tout prix je passé."
La-dessus, par monts et forêts
L'empereur Ie poursiut et Ie chasse
Sans autie forme de proces.
Amsterdam, November 1914 W.
* ? *
Charivari
Motto: Hoera, hoera!
Daar ben ik weer, Papa!"
De Spaansche Vlieg.
*
Charivarius heropent zijn rubriek. Hij ont
vangt gaarne bijdragen. Ook in geld.,
*
Wij hebben nu het geluk dezen
vijand tegenover ons te zien!... oefent
dan vergelding!... Er op los l"
Neen. Dit is niet uit een toespraak van
het Indianenopperhoofd de Roode Bison, bij
genaamd de Stoutmoedige Scalpeerduivel',
uit Gustave Aimard's De Wolvin der
Prairieën". Dat dachten wij ook eerst. Het is uit
een legerorder van Kroonprins Ruprecht
van Beieren.
Een proclamatie van Enver-pasja luidt:
Ik deel u een treffend besluit van den Ka
lief mede: ons leger zal met Gods hulp,
door den bijstand van den Profeet, endoor
de vrome gebeden van onzen Souverein,
den vijand vernietigen." Wij brengen dit
treffend besluit door middel van ons blad
ter kennis van de Geallieerden. Het schijnt
ons niet meer dan fair, dat zij weten, wat
hun te wachten staat.
?
Hoe is 't mogelijk. Het voornaamste van
de proclamatie hadden wij vergeten: Drie
honderd Muzelmannen bidden allen voor
onze overwinning." Wij hebben Enver-pasja
een vlotte Turksche vertaling van onze
Bloedgebeden doen toekomen.
*
Nog meer bloedgebeden
Ik hoop en verwacht, dat de genadige
God de gebeden, die wij op deze plek
ten hemel hebben gezonden, moge
verhooren. (Sultan.)
*
De bladen bevatten heden twee nieuwe
telegrammen van den Keizer, en in geen
van beiden wordt van Onze Oude gesproken.
Of Z.M. de Groene leest?
*
De geest van den tijd
We hebben laatst een en ander me
degedeeld over den arbeid der dieren
mishandeling, en er op gewezen dat deze
arbeid nuttig is en noodzakelijk." (U.D.)
In het begin van den oorlog hebben
we helaas een gedeelte van onze
tetanus-lijders verloren." (Hbl.)
*
Lastige opgaven
Al wat u weggaf aan Belgische vluch
telingen, kunt u ook verkoopen in het
Verkooplokaal Leidschegracht, IQ." (Adv)
Men geve niet van zijn overvloed,
doch van zijn tekort." (U.D.)
*
De N.R.C, wordt los-in-de-mond
Hij is gelijk men dat in gemeen
zaam Nederlandsch noemt niet voor
een kleintje vervaard." (N.R.C.)
Pas op, N.R.C., pas op. Dit is de eerste
stap op den weg naar 't vloeken. Dat eindigt
nog: eens in: Te-deksel," Wat hamer,"
i en zoo.
*
Vraag. Mijn kuiken, 4 maanden
oud, is van de geboorte af slecht ter
been, heeft de teenen in elkaar, strom
pelt voort op de knokkels en tuimelt
Enkele lepels daags
sterken zenuwen en lichaam.
20.000 Artsen
erkennen dit schriftelijk.
In Apotheken en Drogisterijan verkrijgbaar. Brochure*
bij het Gen. Agentschap, Sarphatistr. 34, Amsterdam.
gedurig omver Daarbij riekt hij kwalijk
en schreeuwt gedurig. Wat moeten wij
doen?" (H.D.)
Wij zijn het antwoord van de redactie
vergeten, maar wij weten wel, wat het onze
zou zijn.
Afmaken. U krijgt misschien nog wel
eens een beter" zouden wij de ongeluk
kige moeder geantwoord hebben.
inhoud van Tijdschriften
De Samenwerking, afl. 11 12: B. de Ligt,
Verblijdt u te allen tijde. Prof. L. Ragaz,
Het gericht. Enka, Bemoediging. Tr.
Kruyt-Hogerzeil, Mede-schuld. - Enka, De
vrouw, de godsdienst en het socialisme.
Daan van der Zee, Heer, laat vergaan...
Dr. A. J. Resink, Jean Jaurès t Dr- A. J.
Resink, E. Heimans f
Nieuwe Banen, No. 8: Dr. A. H. de
Hartog, Vlucht en kindermoord. Th. van
Ameide, Oorlog en wijsbegeerte.
Boekaankondiging.
Het Theosophisch pad, Sept. '14: Anton
Guilio Bragaglio, Uitgestrekte opgravingen
onder de baden van Caracalla. H. Corijn,
Schadelijke geneesmiddelen. Leerling,
De Augoeides. E. Prats, Cagliostro, een
slachtoffer van het vooroordeel.
Groot Nederland, Nov. '14: Louis Coupe
rus, E'-n woord van herdenken. Helene
Swarth, Liedjes. Agnes van der Moer,
De Sterkste. J. Rietema, De
Schelpenvisschers. P. H. Ritter Jr., Causerie over
het reizen. J. L. Walch, Dramatisch over
zicht. Literatuur.
SPAART 50
STROOM DOOR GEBRUIK VAN
Oi
o
PU 1 1
rniL
LAMPEN
VOOR WINKEL- EN
VANAF
24 NOVEMBER
TENTOONSTELLING
VANKTSErvENHOÜTSNEDEN
J. W. 0. NIEUWENKAMP
EN W. VAN LEUSDEN
LEDEN V. D. VER. V. GRAFISCHE KUNST
IN
'T BINNENHUIS
RAADHUISSTRAAT 48-50
N. V. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS & BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs van
Haringgraatstaal.
Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerdergen, Stallen, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant wor
den op aanvraag gratis toegezonden.
l «S MODEL.KA.M.KRS.
Directeuren: 0. PELT J.tin., H. F. HERTENS BI.
VORMEN.
Een Handboek voor Dame
BEWBBKT DOOB
JOH ANNA VAN WOUDE.
Iet uemnte ei volledigste haadhvek ta
In prachtband ?2.50..?In sat^n ? 2.90
TltK van v. Holkema&Warendorf.^met.
LJ.KRUGER!
47?49 Noordeinde
:? 'sGRAVENHAGE -:
:- en Iparellen -: