Historisch Archief 1877-1940
29 Nov. '14. No. 1953
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
tefceikamp der.Belgiscke VluékLeliRjen. te Bergen, op Zoons*
\t Veldwachter vaTtB,opZ.:/,Benn.ejülli£nou ui e l blij datje.'tkier zoojjoedl
Betrof ftTikeU?"
hulpbehoevende menschen daar in Bergen
op Zoom dit ook zoo vinden?
Dit geval bracht mij er toe nevensgaande
teekening te ontwerpen, en ter wille van de
goede zaak verzoek ik u beleefd deze ter
plaatsing in uw blad aan te willen nemen.
U vraagt om zoo mogelijk goeden raad
in deze. Ik weet niet, ja ik twijfel zelfs of
?dit denkbeeld geheel nieuw voor u zijn zal,
maar ik wil u gaarne meedeelen wat hier
in Utrecht gedaan werd door families, die
om verschillende redenen, geen gedeelte van
hunne woningen beschikbaar konden stellen.
Zij vormden groepen, welke voor gemeen
schappelijke rekening leegstaande huizen
huurden voor drie of meer families te samen.
Ieder offerde zijn penningske naar eigen
draagkracht en bovendien aan meubilair en
kleeding wat zij missen konden, desnoods
het meubilair in bruikleen.
Ik veronderstel dat, als deze maatregel
meer algemeene ingang vond, het toch niet
noodig zou zijn deze menschen moedwillig
.gebrek te laten lijden, in de stille hoop ze
zoo'gauw mogelijk weer kwijt te zijn?
J. H. BOOT
* * *
Muziek in de Hoofdstad
Solisten
Waar zijn de tijden der Malibran, der
Gafforini, der Catalani die chromatische
gamma's zong, op iedere noot een triller
plaatsend, welke vonkelde als een diamant
van het zuiverste water," gelijk Scudo haar
bezong, en te Londen, wanneer Napoleon
een zijner epische overwinningen had be
haald op de coalitie, God save the King
uitvoerde of Rule Brittannia voor de bezoe
kers van Drury-Lane, die het enthousiasme
noodig hadden. Wanneer men denkt aan
?de uitroeiing van deze betooverende vogels,
?die zonder twijfel dom waren, doch het
zingen verstonden gelijk Cagliostro de tech
niek van het goochelen en Casanova de
kunsten der liefde, dan kan men de negen
tiende eeuw slechts beschouwen als een
?onmetelijke afgrond, die de laatste hoeken
eener gelukkige aarde en al hare sibyllen
verzwolgen heeft. Men bladert in oude
mémoires van een of anderen Don Juan,
men bladert in de boeken van Stendhal of
in een oude operette van Grétry en men
kan ze slechts lezen als Don Quichotte
zijne ridderromans, als dilettant of als pessi
mist ; gelijk er vroeger eene pest kwam over
de menschheid, zoo is er gedurende de
vorige eeuw eene universeele pest gekomen
?over de psyche en wat nu vernietigd wordt
te Reims, Leuven, Yperen en Arras kan niet
vergeleken worden met de waanzinnige
destructie, welke sinds meer dan zeventig
jaren het intellect der wereld ontzielt. Elk
monument van gracie, liefelijkheid, bekoring,
geluk en alles wat de aarde bewoonbaar
maakte is vernield door waarlijk diabolieke
orkanen van de hartstochtelijkste machteloos
heid en vervangen door het handenwringen
eener onafzienbare, passioneele mediocriteit,
die zichzelf en anderen geen rust gunt. En
elk kunstwerk, elke schoonheid draagt voor
taan zijne kwelling met zich en zijne pijn
over de menschen, die blijven reageeren met
een immer vermeerderenden haat; het is
onnoemelijk wederkeerig: ieder muziekstuk
kost den componist buitengewone inspan
ning, het kost den dirigent of de spelers
nog meer inspanning, de hoorders de meeste
ellende en zij verfoeien elkaar in het
on? eindige.
Daartusschen de vriendelijke solisten van
het tegenwoorde Duitschland, die de plaats
der Catalani's innemen! Uit de verte gezien
lijkt eene mevrouw Eva von der Osten op
sommige figuren van Alma Tadema's
helleniseerende schilderijen. De stem is even
kostbaar als de gestalte en gebreveteerd
door de pers; de dame zingt een paar
stukjes, welke zij reeds tienduizend malen
gezongen heeft en keert terug naar Berlijn
of Dresden met een duizend mark meer in
de portfeuille^ En dezelfde stupide kans
hebben de Gërtrud Förstels, de Hermine
Bosetti's met alle anderen.
Welk een luxueus bezit is eene soliste
(of solist) voor de maatschappij! Zij
ver? dienen gemakkelijker hun kost dan een
papegaai, die heel wat moeite moet doen
om zijne liedjes te leeren en vervelen ons
bovendien meer dan zij ons behagen. Is het
niet te veel gevraagd nu half Europa tegen
over elkaar staat in de loopgraven, om te
luisteren naar de sentimentaliteit (excusez...)
van Wagners vijf beroemde gedichten, als of
het nu tijd was zich te vermaken met dilet
tantische en gefantaseerde zuchten, terwijl
de werkelijke rampen nabij zijn?
Welk een weelde zulk eene soliste, die
onvermijdelijk een register heeft, waarin zij
niet best gedisponeerd is of zich niet lang
genoeg oefende! Is het de schuld van den
oorlog, dat men de kleinste oneffenheid in
een geluid minder koelbloedig hoort? Het
schijnt zoo; wij hooren nog maar kolossale"
zangeressen en gedurende de vorige eeuw
heeft de menschelijke stem onafgebroken in
volumen moeten toenemen gelijk het
negentiende-eeuwsch kanon. En zij hebben alle
maal hetzelfde gebrek aan diepere charme,
aan nuances, bezitten diezelfde overmaat van
koelheid en domme bluf, dezelfde
manifesteerende voordracht, dezelfde middelmatig
heid, dezelfde onbuigzaamheid en burgerlijke
intonaties. Ach! deze dure schreeuwers zijn
sinds veertig jaar onze leermeesters!
Op hetzelfde concert (onder leiding van
Dopper) stond Schêhérazade van Rimsky
Korsakow, tegenover Wagner en Strauss, de
antieke modus tggenover de jongere tona
liteit van het c-dur en c-moll. De folklorist
Bourgault-Ducoudray beschouwt den antie
ken modus als de voornaamste eigenschap
eener arische muziek, wijl men hem ontmoet
in Bretagne, in Griekenland, in Wales, op
Ierland, in Rusland, in Italië, zoowel in de
antieke als in de moderne tijden en onafhan
kelijk van het klimaat. Hij had niet de
minste bedoeling om de Germanen buiten
de arische gemeenschap te sluiten, doch
intusschen werd het een belangrijke vraag
of de Duitsche tonaliteit van c-dur en c-moll,
welke in de zestiende eeuw de overhand
kreeg op de antieke, wederom verslagen
zal worden door de componisten der oude
modi. Dit zou de grootste ramp zijn, die
de Duitsche cultuur" kan treffen, doch zij
schijnt imminent, wanneer men rekening
houdt met de verschijnselen van uitputting,
welke de nieuwste Duitsche muziek bege
leidden en met de onbedwingbare stroo
mingen, die haar bedreigen vanuit occulte
stellingen.
Sinds de zeventiende eeuw beoefent
Frankrijk eene muziek, welke niet tot zijn
ras behoort. Pas sinds dertig jaar merkte
't dit en heroverde langzaam zijne nationa
liteit ; zoo ook Rusland met de andere Slavi
sche volken en zonder overdrijving kan men
zeggen, dat de algemeene oorlog reeds een
kwart eeuw woedt tusschen de rassen. Men
strijdt ook een weinig om de muzikale
suprematie.
MATTHIJS VERMEULEN
Carduus Mysticus
III (Slot)
Doch ,zijn op'den grootschendichterdroom
van dit boek ook aanmerkingen te maken
van rationalistischen aard, voor wie andere
dan zuiver intellectueele grootheid genieten
kan, is het heerlijk mooie lectuur. En wie
wil komen tot het besef van wat het wezenlijk
katholicisme is, vindt hier een bijzondere
openbaring; een volkomen echte, zuivere
openbaring. Wat ik met dat zuivere bedoel,
zou ik willen toelichten door een vergelijking
met b.v. het werk van Huysmans, die in
werken als 'La Cathédrale' en het meer
malen reeds geciteerde 'Les Poules de
Lourdes' zich iemand toont die langs rationalis
tischen weg den kern van het Katholicisme
zoekt te naderen dat zich toch alleen
waarlijk kenbaar maakt door het gevoel. Voor
wie nu het innig Katholiek gevoeld werkje
van Grillot de Givry in zijn wezen heeft be
grepen, voor dien is dan ook zoomin de
kettersche gelijkstelling van
voor-evangelische openbaringen met die welke de Kerk
leert, als de kinderlijke wijze van
etymologiseeren een belangrijke hindernis. Integen
deel. Hindernis en vooral belangrijk" zijn
dergelijke denkfouten" en inconsequen
ties ' voor de intellectualisten, die ons hebben
wijs gemaakt, dat hun zienswijze de belang
rijke is; en dat de fouten tegen de logica"
de ergste zijn. De logica nu springt als we
't zoo mogen zeggen langs horizontale lijn
verder; het Eeuwigheidsbesef, het geloof,
welt ons, verticaal, van 't hart naar de keel, en
doet ons zoo noodwendig alle dingen anders
van-waarde zien....
In het werk van Grillot de Givry leeft
een schoon leven van geloof. Hoe wordt
hier in alle dingen het Eeuwig-stand-vaste,
het onveranderlijke, en dus niet voort
gaande gevoeld. Wie voor de voortdurende
aanschouwing van de teekenen des gejoofs
overal waar zij die niet zien, slechts een
schouderophalen over hebben, zelfs zij zullen
toch de diepe waarachtigheid voelen van des
schrijvers vroomheid in het accent waarmee
hij, zoo maar even in 't voorbijgaan 16) van
dorpskerkjes spreekt, en vooral in het tweede
deel van dit werk, l'Esthétique", dat alle
kunstgevoeligen doet begrijpen, welk een
achtergrond vol diep licht de. Roomsche
esthetica doorschijnt, welke de
zweverigheden der rart-pour-1'art-menschen moeten
missen. Over den uiterlijken wansmaak te
Lourdes is door de estheten veel geschreven;
ook Grillot de Givry schrijft erover, en ner
gens vond ik zoo fijn artistieken geest met
zoo christelijke innerlijkheid gepaard 17).
Wanneer ik in deze rubriek iets schrijf
over een eminent werk als dit, mag ik niet
volstaan met het uiten mijner bewondering
voor de fijne en hoog-dichterlijke architectuur
van zijn synthese-bouw. We moeten zien :
wat leeren wij uit de mysterie-verhalen
betreffende Lourdes?
Er is daar een wonderbaar contact met
onzienlijke machten. Het wezen van die
macht en haar aangrijpingspunten in de
menschelijkheid zouden we echter niet
zoo-maar durven aanduiden. Zeker zijn de
verschijningen waarvan het lieve kind
Bernadette verhaalde, ontroerend. De
aanwijzigingen van een bron, haar door die verschijning
gegeven, hebben uitteraard de grootst
mogelijke belangstelling gewekt; vooral
toen die bron bij onderdompeling van
geloovigen wonderen deed ontstaan. Echter . . .
die wonderen zijn k geschied ten opzichte
van lieden die de bron slechts hadden
bezocht. Ze zijn ook geschied ten opzichte
van volslagen ongeloovigen. Ze zijn ook
geschied ten opzichte van wie geen gene
zing schenen te wenschen ; en van geestelijk
nog totaal onbewuste kinderen. Anderzijds
bleek het water in de bekende filialen"
van Lourdes (te Oostakker in België, te
Constantinopel) even geneeskrachtig....
evenwel, men moet hierbij opmerken, dat
het nagebootst voorkomen van de
Lourdesgrot hier k element van genezing kan
zijn. Hoezeer bij overdracht van een ver
schijning in een beeld eigenschappen van
het oorspronkelijke bewaard kunnen blijven,
weten allen die wel eens clairvoyanten fo
tografieën hebben zien behandelen. Toch,
het uit Lourdes overgebrachte water bleek
wel het hoofdbestanddeel der miraculeuze
werking; en terwijl ik dit schrijf, denk
ik eraan hoe b v. een enkel stuk steen in
staat was op een onzer sterkste media, den
Engelschman Vout Peters de indruk over
te brengen van de geheele omgeving, waarin
dat eeuwen had gelegen; en aanschouwing van
die omgevi«g niet gedurende n oogenblik
maar op verschillende tijden. . .
De lezer ziet: we werken weer met
verlijkingen, waar definitie der zoo veelszins
Jhr. mr. S. LAMAN TRIP t
Voorsitter van den Hoogen Raad der
Nederlanden
uiiiiiiiiiimiiMiimiiiMimiiiiiniiiiMin
zich openbarende occulte krachten ons niet
mogelijk is...
Maar in dit deel onzer conclusie spraken
we nog alleen over de van buiten komende
wondermacht-zelf. Het is echter, door het nu
en dan optreden daarvan, zeer blijkbaar,
dat die Wondermacht een aangrijpingspunt
moet vinden in een bepaalde menschelijke
zielsgesteldheid.
Als we nu trachten van die zijde tot eenige
meerdere klaarheid te komen, is ons resultaat
ook uiterst vaag. Ons resultaat dat is: dat
des agnostici, die niet geheel aan de
kerkelijk-dogmatende uitlegging der Openbaring
gelooven kan.... Verder ontwikkeling van
de vermogens die in ons sluimeren, zal
mogelijk tot wijder waarneming en scher
per [bewustwording voeren.... Nu zie ik
voor mij, voor zoover ik kan nagaan weinig
van een criterium voor 't psychisch aan
grijpingspunt van de wondermacht. Een ge
voel van ondergeschiktheid; van individueele
onmacht? Het is een geloofs-element; en
voor mij geldt het als het zuiverste ... doch
wie kan beweren, dat deze onderstelling
meer is dan een onderstelling; wie zou
durven decreteeren dat inderdaad deze
eigeschap alle Lourdes-genezenen in bijzondere
mate onderscheidde? 18)
Misschien waren er proeven te nemen.
Materiaal konden dan die sublieme
kloosterIIIHIIIIIIIIIItnillllMIIMIIIIIIMIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
PHILIPS
54 WATT
LAMPEN
GROOTE
STBOOIBESPARIHG
VERÏANGEN ALLE BOOGLAMPEN.
l
Brabantsche [=
= Eetkamer.
Buffet.
Tafel. . .
4 Stoelen.
2 Fauteuils
Geëxposeerd in de Magazijnen van
J. BAPTIST VALLEGGIA
SINGEL 428-430-432,
AMSTERDAM.
J. H. DE BOIS, - HAARLEM.
PRKNTKUJfST
Het maandbericht van Jfov. bevat-een
magazijn-catalogus van oorspr. etsen
etc., welke den prys van vijftien gulden
niet overschrijden en bewijzen dat ook
voor een betrekkelijk klein bedrag
goede artistieke en oorspr. prentkunst
verkrijgbaar is. Toezending franco.
Haarlem Kruisweg 68.
D. OBER1NK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 b/<U-IDSCHESTRAAT
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSINGDERELECTR1C1TEITOPELKGEBIED
T BINNENHUIS
INRICHTING TOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN BOSCH
EN W. GIEBEN
GED-COMMIS5~
MP BERLAGE EN L SIMONS
RAADHUISSTRAAT 48*50 AMSTERDAM
VORMEN.
Een Handboek voor Dames
BEWKRKT DOOE
JOH ANNA VAN WOUDE.
lat aieuwite ei volledigste hudboek itt
Etifattu.
[n prachtband ?2.50. Ia satijn ?2.90
'TUg. van r. Holkama & Waren dorf, A.mai.
CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTINf,
% DIRK SCHNABEL
AMSTERDAM
Mi e H ES
VOOR ZWART- EN KLEURENDRUK
.ONS NIEÜVy PROCÉDÉIS
KOPERDIEPDRUK
.GESCHIKT VOOR ELK: PAPIER