Historisch Archief 1877-1940
w; i
6 Dec. '14. No. 1954
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE BELGISCHE VLUCHTELINGEN TE AMSTERDAM.
Het Belgische kamp" in onze haven behoort weder tot het verleden. Om verschillende redenen heeft men het noodig geacht de vluchtelingen die op IJ- en Handelskade een toevlucht hadden gevonden, te
evacueeren naar het kamp te Nunspeet en we wenschen hun van harte toe, dat zij het daar mogen hebben zoo goed als op Amsterdams grondgebied. Want werkelijk in de laatste dagen was het er zoo goed als
men het kan verwachten, waar de overheid stond tegenover den eisch, dat men aan een dagelijks wassenden stroom dak en voeding zou verschaffen in een gelegenheid die absoluut niet bestemd is voor passantenhuis.
Een paar kijkjes, die bewijzen, dat er getracht is de vluchtelingen zoo goed mogelijk te helpen, geven we hier nog. In de eerste plaats de kliniek, waar deskundig personeel, een arts, en een paar ervaringrijke
pleegzusters zorgen voor zieken en herstellenden. In de tweede plaats de school, waarin niet minder dan 600 kinderen, verdeeld over 16 klassen, onderwijs ontvingen van dames en heeren onderwijzeressen en
onderwijzers. Door beide instellingen is goed werk gedaan en in het bijzonder mag erkend worden, dat de school, in het leven geroepen door den oppersten beheerder van de inrichting, den oud-hoofdcommissaris
H. S. Hordijk veel bijgedragen heeft tot bevordering van de orde en rust, die het toevluchtsoord gekenmerkt hebben.
«IIIIIIIIIIHItlllMHHIIIIIItllHltllllllllllllllllllllllllllHIMIIIIII
Illllllllillllllllll JllimillllinillllllllHlllimilMIHIIIIIlmlIlllllllimillYiflIMIIHIIIIIMIIinHIIIMIHIHim
Muziek
Meditaties
Toen de oorlog op Europa viel met een
gewelddadigheid die beklemde en waaraan
niet was te ontkomen, leek het gevaar ook
voor Holland zeer nabij. Een plotselinge,
niet te weren aanranding dreigde, de gewone
cadens onzer gevoelens, de gedachtengang
werd verstoord; hetgeen vroeger als mis
daad had gegolden, alle onrecht werd op
-averechtsche wijze gebillijkt. Benauwend die
loswoeling der onderste, niet meer vermoede
aandriften, die, eenmaal in gang gebracht,
zichzelf zouden voltooien en ook hier hare
uitwerking niet zouden missen! Ontmoedigd
en met geschonden vertrouwen moest die
?opzweeping der hartstochten worden gade
geslagen.
Wij bleven tot nu toe buiten den kamp,
maar aanschouwden het vreeselijkste in
den geest.
Algemeen was de opstand: eensdeels de
volkeren die vechtend stonden tegen ge
waande belagers en bedriegers, anderdeels
de velen, in heftig innerlijk protest tegen
-al dat geweld, al die zoogenaamd schoone
bezitsverdediging. Wie kon aanvankelijk
zijne gedachten losmaken van.het algemeen
gebeuren ? Wie dacht aan eigen gevoelens,
aan muziek, nu zoo vele musici gebiedend
werden weggeroepen ?
Dat toen in die beroering reeds een stem
vernomen werd van een toonkunstenaar,
die zijn collegas weinig schoons voorspelde
en nadruk legde op den finantieëelen ach
teruitgang die verwacht kon worden, is een
bewijs, hoe men, ook zelfs in die onverge
telijke dagen, waarin men de ellende van
<le geheele menschheid voelde, toch weer in
de eerste plaats om zichzelf scheen te den
ken, zichzelf als het belangrijkste ding in
ons wereldstelsel scheen te beschouwen.
Men had van een kunstenaar verwacht, dat
hij verband zou brengen tusschen den
volkerenstrijd en zijne stemming, dat hij een
breede gedachte had uitgewerkt, en vond
slechts een niet onberispelijk geschreven,
weinig zeggend causerietje.
Ondertusschen was bij menig kunstenaar,
niet uit finantieëele overwegingen, het ver
langen ontwaakt van hier te gaan, van alles
weg, ver van die verruwing en
onverdragelijke perfidie der menschen: Elke steun
viel, alle deelen van aanraking eens zoo
stevig en goed bevestigd, geraakten los,
werden zwevend. Het verband tusschen die
?IIIIIIIIHIIIIMHIIIIIItimimillHIIIIIIIIIIIIIIUIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIIMII
volkomen vlak. (Zie fig. 4; door de pijp
wordt nieuw slijpmiddel toegevoerd.) Is dit
gebeurd, dan worden ze met zeer fijne amaril
{in de huishouding beter bekend als
messenslijp") evenzoo behandeld, zoodat ze veel
gladder worden en eruit zien als fijn mat
glas; daarna worden ze met doodekop"
<een zeer zacht rood poeder, dat ook wel
voor roode verf gebruikt wordt) gepolijst.
Dit polijsten gebeurt wel met behulp van
?een groot aantal leeren proppen, die op een
raam bevestigd zijn, dat over de glazen
platen zoo bewogen wordt, dat de proppen
voortdurend groote cirkelvormige stukken
polijsten, die gezamelijk het geheele opper
vlak bedekken. (Zie fig. 5)
Is de eene kant van het glas klaar, dan
wordt de andere kant op dezelfde manier
behandeld. Alle platen komen dan in een
bijzonder goed verlichte afdeeling van de
fabriek om gekeurd te worden of ze vol
komen gaaf zijn en of er geen luchtbelletjes
meer in voorkomen; de fouten worden aan
gestreept met verf en zoo mogelijk door
Tiaslijpen verwijderd. Is dit niet mogelijk,
dan wordt de plaat in kleinere verdeeld om
<ie stukken met fouten weg te krijgen of ze
wordt als mindere kwaliteit voor lageren
prijs verkocht.
In ons land wordt nog al wat mindere
kwaliteit geleverd aan de spiegelfabrikanten;
niet dat deze de mindere kwaliteit vragen,
maar de buitenlandsche syndikaten maken
zelf ook spiegels uit prima kwaliteit glas
?en kunnen natuurlijk gemakkelijk
concurreeren, als de Hollandsche fabrieken steeds
de mindere soort afleveren.
Vele groote fabrieken hebben een aparte
afdeeling, waarin spiegels gemaakt worden.
Slechts zelden wordt in deze afdeeling een
vreemde toegelaten; vooral ook, omdat de
uiterste zorg besteedt wordt aan het vol
komen stofvrij houden van deze afdeeling.
De te verzilveren platen worden goed schoon
gemaakt en zorgvuldig nagewasschen met
enkelingen en de wereld scheen verbroken.
Het vertrouwen, het gevoel van samenwer
king was verdwenen.
* *
En nu... zijn wij allen nog hier! Hoe
heeft zich alles schijnbaar hersteld! Auto
matisch als in een organisme, waar ver
scheurde weefsels door nieuwe celvorming
weer aangroeien. De concerten in het Con
certgebouw, waar men in het begin van dezen
tijd een terugslag voelde van de koudheid
om ons heen, zijn weer gewoon aan den gang;
nieuwe operagezelschappen verrijzen weer
als van ouds op helaas onvruchtbaren bodem
en het muziekleven herstelt zich van zelf
weer langzamerhand.
Is dit een bewijs van onze zelf-beperktheid,
die zich als sommige lagere diersoorten in
een kapsel hult dat beveiliging tegen alle
invloeden van buiten biedt ? Dat zou treurig
zijn! Of is het een gevolg van het onuit
roeibare verlangen naar muziek bij ons
Amsterdammers? Een verblijdend teeken
ware dit! Waarschijnlijk zijn beide oorzaken
in het spel. De wondeplekken in ons heelen,
hoewel het lidteeken blijft; wij hebben ons
gedeeltelijk geïsoleerd, en leven in onze
afscheiding bijna weer gewoon. Wat het
muziekleven aangaat schijnen wij ons buiten
alles te kunnen houden.
Het grootste deel der zingende en spelende
muziekmenschen gaat zijn gang en is
blij te kunnen optreden, zij het dan ook
op forten, waar tot nu toe de critiek niet
werd uitgenoodigd, en waar het publiek
dankbaar is voor wat het ook zij.
Deze soort van muziek-uitvoeringen, hoe
weinig zij misschien met muziek hebben uitte
staan, zijn in elk geval beter dan de vele
slechte kleine zaal-concerten" waarmede
Amsterdam in andere jaren overstroomd werd,
vele concertgevers finantiëel en artistiek jam
merlijk bedrogen uitkwamen en de critici
geplaagd werden.
Zoo is het wegblijven van die concerten
een der negatieve verdiensten van dezen
tijd. (Er moest een maatregel getroffen
worden om in het vervolg concerten met
geïmporteerde en landeigen
middelmatigheden te verbieden!) Misschien zuivert deze
beroering eenigszins den werkelijken kunst
zin van dilettantische pose en virtuose
uiterlijkheid, en gaan wij dan weer een tijd
tegemoet van waarachtige innerlijkheid, die
wij zoozeer van noode hebben.
Fig. 4.
spiritus; met den te verzilveren kant worden
de platen nu gelegd in een oplossing van
helsche steen (zilvernitraat) in ammoniak
(geest van salmiak) en druivensuiker (dit
is het zoete bestanddeel van de witte aard
appelstroop). De laatste stof werkt op de
zilverhoudende helsche steen zoo in, dat
zilver vrij gemaakt wordt, dat zich als een
spiegel afzet tegen het glas; dit gebeurt
pas bij 32°, zoodat door centrale verwarming
de temperatuur langzaam verhoogd wordt
tot dit punt bereikt is. Het lokaal waarin
dit plaats vindt moet volkomen vrij zijn van
stof, omdat elk stofdeeltje een vlek veroor
zaakt in het zilver, die op den duur grooter
wordt.
De vroegere methode om spiegels te maken
met een laagje kwik en tin wordt in het
algemeen niet meer gevolgd wegens de hooge
arbeidsloonen, die dit proces vereischt.
Uit het vorige blijkt, dat spiegelglas door
de langdurige bewerking nog steeds onder
de duurdere glassoorten moet behooren. De
verwerking van het gesmolten glas tot ven
sterglas gaat heel wat sneller.
Het is in samenhang hiermede dat ik
vooral nu wil wijzen op de noodzakelijkheid
van superieure muziek-uitvoeringen, die
door hun gehalte dermate de hoorders in
beslag nemen, dat andere gevoelens tijdelijk
verdrongen worden.
Al het middelmatige, dat in gewone om
standigheden nog eenig recht van bestaan
kan hebben is nu geheel overvloedig en
nadeelig. Elk uitvoerende spanne dus zijne
krachten in om hetgeen gegeven wordt,
zoo volmaakt mogelijk te geven.
Zoo kunnen de toonkunstenaars een groot
aandeel hebben in de verdediging van onze
gevoelens tegen vijandelijke machten. Zij
hebben het in hunne hand onze prikkel
draadversperringen der alledaagsche be
slommeringen te verbreken en stormender
hand ons fort van onverschilligheid of zwaar
moedigheid te nemen. Daarbij gebruiken zij
geen barbaarsch verdelgingsmateriaal, maar
pacifieke onzichtbare middelefi, dikwijls zon
der trompetten of bazuinen.
Een enkele frase, gelijk het spel van Ter
pander kan u zonder tegenstand overwinnen,
of tot algeheele overgave dwingen, mits zij
doel treft.
En dit is het essentiëele van alle muziek:
niet verbluffend spel dat in bewondering
brengt, geen virtuose goochelarij met tonen,
doch vergeestelijking die onweerstaanbaar
gevangen houdt en geen bewustzijn doet
ontwaken van de verdienste der uitvoering.
De geest spreke!
Wie kan dat bereiken ? Zeer weinigen,
hoewel de conservatoria jaarlijks nieuwe
afgerichten voortbrengen. Hier valt een
lange moeilijke weg te bewandelen; enkelen
hebben den ernstigen lust dien te gaan
en te beëindigen. Zij, die hierin slaagden,
gaan vrij uit; de krachteloozen,
onvoorzichtigen, hinkenden en struikelenden worden
aangehouden door den wakenden criticus!
SEM DRESDEN
* * *
Psychologie
van het Sint-Nicolaas-feest
door BERNARD CANTER
Waarom vieren wij het Sint-Nicolaasfeest?
Is de vraag wel eens ernstig gesteld ?
Op den vijfden en zesden December van
elk jaar geven wij elkaar geschenken en
De pot met gesmolten glas (waarvoor
soda gebruikt wordt in plaats van potasch)
blijft rustig in den oven staan; alleen wordt
gezorgd, dat de temperatuur zoover daalt,
tot het glas in de pot taai is. Een glasblazer
doopt nu een ijzeren pijp met houten handvat
in de massa, zoodat er een druppel glas
aan blijft hangen; door in de pijp te blazen
ontstaat hieruit een holle druppel, die door
indoopen in de pot dikker gemaakt wordt,
tot ze het verlangde gewicht heeft.
Door nu lang te blazen en tegelijk de pijp
te draaien en te slingeren gelukt het dien
druppel uit te blazen tot een langen cylinder
van ongeveer twee meter lengte en een halven
meter middellijn. Dit werk is zeer moeilijk
en de goede blazers worden zeer goed be
taald. Het is zeer ongezond werk, zoodat
die werklui meestal geen hoogen leefrijd
bereiken.
De onderkant van den cylinder wordt er
af gemaakt door ze even bij de opening van
den oven te houden, waardoor het glas aan
den bodem smelt en naar den zijwand van
den cylinder trekt. De bovenkant, die aan
de pijp vast zit wordt er van losgemaakt
door er een nat ijzer om te leggen; het
heete glas barst dan langs het ijzer, zoodat
een holle cylinder verkregen is; deze wordt
in de lengte open gesneden en moet nu plat
gemaakt worden. Hiertoe wordt de cylinder
in een oven gebracht, waarin aan een kant
zoo'n temperatuur heerscht, dat het glas week
wordt; door middel van twee ijzeren staven
wordt het glas nu op de doorgesneden lijn
uit elkaar gehaald, zoodat een soort goot
ontstaat, dïe op zijn kanten in den oven
gelegd wordt, waarin ze langzamerhand ge
heel plat wordt tengevolge van het gewicht.
Is er een platte ruit ontstaan, dan wordt die
verder in den oven getrokken, waar de tem
peratuur iets afneemt en na nog verdere
afkoeling ten slotte rechtop er ingezet; die
oven wordt dan voor vele ruiten tegelijk
als koeloven gebruikt.
doen den kinderen een verhaaltje omtrent
een bisschop uit Klein-Azië, waaraan wij
zelf, sedert wij geen kinderen meer zijn,
nauwelijks gelooven.
Voor de katholieken heeft die goedheilige
nog zin, nog veel zin, mag ik wel zeggen.
Maar voor de protestanten, de vrijdenkenden,
de joden ? Waar komt opeens die overgroote
verdraagzaamheid vandaan ? Hoe is het
mogelijk, dat de legende van den goeden
Roomsch-Katholieken bisschop zelfs zich in
den Qeuzentijd in Nederland heeft staande
gehouden en de goed-Protestantsche Jan
Steen den strooiavond tot het onderwerp van
een leutig Geuzenhuistableau kon maken?
Er zijn verschillende oorzaken voor.
Ten eerste dan, al wat voor de kinderen
is, heeft een lang en taai leven. Onze
sprookjes, onze wiegeliedjes, onze baker
rijmen, aftel-rijmpjes, onze termen voor
knikker- en bikkelspel handhaven zich door
de eeuwen. Van vele, door de kinderen on
derling bij hun spel gebruikte termen, is
de oorsprong niet meer na te gaan. Eune,
deune, flip-flap, stamt wellicht (un, deux)
uit den Fransche tijd. Maar uit welken tijd
stamt een uppie schieten"? Uit welken tijd,
een vrij-boontje schenken?" Voor spek
en boonen" meedoen ?
Het zal wel de drang der kinderen" zelve
geweest zijn, die ondanks inquisitie, beel
denstorm en hervorming, ondanks het gebod,
de katholieke kerken verborgen te bouwen
en ondanks de naasting" van de niet ver
borgen katholieke kerken, den tint van den
zesden December in eere heeft doen houden.
Daarbij kwam de herinnering aan de eigen
jeugdgenoegens op strooi-avond en zes De
cember bij de ouderen, die, op hun beurt
de kinderen verblijdend, iets mee-leefden
van de vreugden, vroeger door heri gesmaakt.
Het is een van de liefelijkste eigenschappen
in den mensch, dat hij tracht het genoegen
en het genot dat hij in de eigen jeugd heeft
genoten, op ouderen leeftijd weder op zijn
beurt aan kinderen te verschaffen.
Het goede dat men aan een kind doet is
daarom van groote vruchtbaarheid, van ver
dragende kracht. Het is een dórgeven van
goeds en liefs door de eeuwen heen.
Welk een teleurstelling is het niet voor
velen onzer, wanneer zij op lateren leeftijd
bemerken, dat de dingen, die ons in de jeugd
verheugden, het opkomend geslacht niet
meer bevredigen. Daarentegen herleeft in
iemand de vreugde zijner jeugd, als hij op
Fig. 5.
Omdat dit vensterglas niet geslepen wordt
heeft het vele plaatsen met verschillende
dikte en vertoont het menigmaal streepen,
zooals ook wel te zien zijn bij het bellen
blazen van zeepsop; in beide gevallen ont
staan die streepen, doordat een druppel
vloeistof langzaam van boven naar beneden
zakt bij het uitblazen van de taaie massa.
De fouten in het vensterglas maken alleen
de allerbeste kwaliteiten bruikbaar voor foto
grafische platen. Elk foutje in het glas moet
immers bij het afdrukken van de platen op
het papier zichtbaar worden, omdat die
plaatsen met een fout het licht op andere
manier doorlaten dan de rest van het glas.
Ook de dikte voor die platen mag niet te
groot zijn, anders passen ze niet in de
chassis. België was tot nu toe bekend voor
de goede kwaliteit vensterglas, zoodat de
meeste fabrieken van fotografische platen
Belgisch vensterglas gebruiken.
Meestal worden van vensterglas twee
soorten gemaakt van verschillende dikte;
het enkele vensterglas is dun en niet sterk,
ouderen leeftijd het spel zijner jonkheid
weer door de jongeren ziet waardeeren.
Welke moeder heeft niet de eigen jeugd
met zoeten weemoed in n oogenblik door
leefd, als ze 't eigen dochtertje de pop ziet
aankleeden, naar bed brengen, vertroetelen.
Is het niet in enkele aanzienlijke families
gebruik, dat de poppen zorgvuldig bewaard
worden en later weer bij feestelijke gelegen
heden dienen voor 't nieuwe geslacht?
Zeker, er moet een bijzonder groot kin
dervriend geleefd hebben ergens in een ver
land. In een vér land, want alleen uit verre
landen kunnen sagen geloofd worden. En
de lieve dingen, welke die kindervriend toen
bedacht heeft, ze blijven zich voortplanten
tot op dezen dag. Wat gij goeds aan de
jeugd doet is duurzaam. Want eeuwig is de
jeugd en onveranderlijk. Kinderen leven
instinctief. Zij gelijken door de geheele
wereld op elkaar en vormen de ware inter
nationale wereld-broederschap. Zij gelijken
ook door alle eeuwen op elkaar. Het kindje,
dat 2000 jaar v. Chr. in 't oude Egypte met
schapekootjes bikkelde of krijgertje of ver
stoppertje speelde, was niet anders dan het
kind, 't welk het heden ten dage doet.
Het kwade, dat de mensch als kind heeft
ondervonden, maakt hem zeer bitter, tot op
hoogen leeftijd. Men vergeeft het moeilijk
degenen, die ons een treurige jeugd hebben
bezorgd. Dit is begrijpelijk. Het kind is af
hankelijk en weerloos. Al het slechte, dat
het kind wordt aangedaan, wordt later pijn
lijk gevoeld als een daad begaan tegenover
een hulpelooze. Daarom is degeen, die het
kind kwaad doet, een lafaard. Hij maakt
misbruik van zijn macht tegenover een
zwakke. Velen worden door een
vreugdlooze jeugd zoo verbitterd, dat zij later op hun
beurt ook de jeugd geen vreugde gunnen.
Maar zelfs meer beschaafden en gevoeligen
voelen nog wel afgunst als ze de jeugd meer
of veel meer zien genieten dan hunzelf be
schoren was. Dat heb ik in mijn jeugd niet
gehad, zoo waren mijn vader en moeder
niet voor mij", zijn vaak-gehoorde uitdruk
kingen ook in niet onbeschaafde gezinnen.
Talrijk echter zijn de voorbeelden van men
schen, die het gemis aan vreugde in de
jeugd zoo sterk gevoelen, dat zij de eigen
kinderen verwennen en vertroetelen en in
alles hun zin geven, beseffend hoeveel leed
hun door altoos verbieden, altoos
mpraliseeren, altoos reglementeeren in hun jeugd
was beschoren.
maar vrij egaal, terwijl het dubbele veel
dikker is en daarom ook sterker, maar meestal
meer ongelijke plaatsen vertoont.
In ons land bestaat een fabriek voor dubbel
vensterglas, die voornamelijk met buiten
landsche arbeiders moest werken, omdat hier
te lande geen geschoold personeel te krijgen
was. De buitenlandsche fabrieken erkennen
het bestaan van deze fabriek op zoodanige
manier, dat ze in ons land zeer lage prijzen
noteeren voor het dubbele glas en hooge
voor het enkele, dat hier nog niet gemaakt
wordt.
De rijen cylinders in een
spiegelglasfabriek vertoonen menigmaal prachtige
kleurschakeeringen; de schilder Heyenbrock, die
zoovele tafreelen uit de techniek schitterend
heeft weten weer te geven, heeft indertijd
ook eenige pastels geëxposeerd, die deze
kleureffecten prachtig deden uitkomen.
Voor de volledigheid kunnen we nog even
het draadglas bespreken, dat dienst doet op
plaatsen waar gevaar bestaat voor veelvul
dige breuk, zooals voor daken en voor plaat
sen, waar onze lieve straatjeugd de heer
schappij voert.
Dit soort glas wordt gemaakt op de ma
nier van spiegelglas; eerst wordt een dunne
plaat gerold en hierop een ijzeren draadnet
gelegd; nu wordt hierover een nieuwe portie
glas gegoten en weer gerold, zoodat het
draadnet tusschen de twee lagen glas
vastgesmolten ligt. Dit soort glas wordt niet
geslepen en is daarom wel doorschijnend,
maar niet doorzichtig; het uiterlijk ervan
doet zien hoe ongesiepen spiegelglas eruit
zou zien. Als dit draadglas breekt kan het
niet in stukken uiteenvallen, omdat het draad
net de stukken stevig in elkaar hotfdt.
Gegolfd of gefigureerd glas voor ondoor
zichtige ruiten wordt gemaakt door een rol
te gebruiken met gleuven of met ingegra
ven figuren.
O.