Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13 Dec. '14. No. 1955
Dramatische Kroniek
' Bij het openen eener rubriek Dramatische
Kroniek" in dit Weekblad vind ik het noodig,
ongeveer het karakter aan te duiden, dat ik
haar wensen te geven, en om in den loop
der tijden mogelijke verwachtingen niet
telkens te leur te stellen, begin ik met te
zeggen, wat zij niet zal zijn. Dit met het oog
ook op een verzoek dat ik van hier en daar
kreeg, om eene première toch vooral direct
in De Groene" te bespreken.
Deze wekelijksche Kroniek zal niet zijn
eéne bespreking van alles, hetgeen te Am
sterdam en elders op theatergebied voorvalt,
en alzoo niet eene volledige serie
tooneelverslagen, zooals de dagbladen die terwille
hunner lezers moeten geven. Ik heb zelf,
nu ongeveertienjaarigeleden,in?De Telegraaf"
dit werk een seizoen lang gedaan, en ken er,
met de voordeelen, de vele bezwaren van.
Het groote bezwaar er aan vind ik dat, door
het haastige van het halsoverkop voor het
Ochtendblad, onmiddellijk na de voorstelling,
laat in den nacht neergeschreven verslag, het
oordeel niet altijd genoeg bezonken kan zijn.
Komt dit er bij onbeduidende blijspelletjes
of onbelangrijke tooneelspelen niet zoozeer
op aan, bij voorstellingen van serieus kunst
gehalte en die wenschen ernstige kunst
liefhebbers toch vooral op het tooneel te
zien, nietwaar ? weegt dit nadeel van het
haastige zwaarder.
' Wanneer de criticus, behalve een scherp
opmerker en een geestig mensen, ook nog
een artiest is en ik kan mij bijna niet
voorstellen, hoe iemand, die zelf niet als
kunstenaar voelt, in 't openbaar over kunst
durft te oordeelen zoo kent hij, daar hij
bet zijn leven lang in zich zelf verwonderend
waarneemt, het fijne, subtiele proces, dat
een kunstwerk in zijn artiesten-psyche doet
ontstaan. Dikwijls is het eerst na langen
tijd, dat hij zich bewust wordt, hetgeen hij
van een boek, en ook van een tooneelstuk
ondergaan heeft, en, ontdaan van kleinere
bijkomstigheden en voorbijgaande aandoe
ningen, ziet hij laterfpas in'zich het zuivere
geestelijke beeld van het gelezene in een
boek of geziene op het tponeel.
De haastige dagblad-journalistiek kan zich
aan dergelijke overwegingen niet storen, en
de verslaggever, die 's nachts om 12 uur of
later op straat staat, heeft te zorgen, dat
den volgenden ochtend de lezer, die daar
recht op meent te hebben, bij zijn kopje
thee en zijn kadetje het oordeel van den
criticus over eene première of eene reprise
verneemt. Ik schrijf dit allerminst met eene
zekere geringschatting. Ik heb dit dikwijls
zelf k moeten doen, en zoo het mijn plicht
was zou ik het weer doen. Juist echter
omdat ik dit werk bij ondervinding ken
weet ik er de bezwaren zoo van, en ik
herinner mij ook, hoe dikwijls ik er bij
gedacht heb: hoe liever zou het mij zijn,
als ik mijn critiek wat kon doen bezinken,
en het zooeven geziene rustig in mij kon
laten nawerken." Ik herinner mij hierbij de
woorden, die mevrouw Mann-Bouwmeester
kort geleden nog tegen mij zeide:
Jongen, denk tr om het is zoo moeilijk
een oordeel te geven l"
Ook nog een andere verzuchting is dik
wijls bij mij opgekomen, namelijk deze:
Wat moet ik hier nu in hemelsnaam over
schrijven? Het heeft mij niets gezegd, niets
aangedaan, en het ware mij liever, er in 't
geheel niet over te spreken." Maar de dag
blad-lezer neemt hier geen genoegen mede,
en pruttelt als er niets gezegd wordt over
een stuk, waar hij van plan is heen te gaan,
terwijl de theater-directeur moppert, als het
nieuwe stuk genegeerd is in een courant.
Aan al deze verplichtingen zal ik in deze
Dramatische Kroniek" van de Groene"
onttrokken zijn, en de Groene" kón mij
er van ontslaan, omdat het geen dagblad
maar weekblad is. Men zoeke alzoo in deze
kolommen geen getrouwe, verplichte bespre
king van precies alles wat op ons tooneel te
Amsterdam en elders vertoond is, maar en
kel van datgene, wat genoeg indruk op mij
gemaakt heeft om er mij gaarne over te doen
schrijven of wat ik om andere redenen nut
tig ter bespreking vond. Ik ben hierbij ook
niet aan tijd precies gebonden, en het zal
wel eens voorkomen, dat eene voorstelling
of gebeurtenis op tooneelgebied eerst langen
tijd na de première of het voorvallen be
handeld wordt. Ik vond het noodig, dit
alles bij het openen dezer Kroniek even te
zeggen, omdat anders meer of is het
wellicht minder? er van verwacht kan
worden dan zij geven zal.
*
Wat nu aangaat den standaard der beoor
deeling van tooneelkunst, ik geloof, ondanks
alle teleurstellingen, die men op dit gebied
in Nederland doormaakt, en ondanks alle
treurige toestanden in de tooneelwereld
de finantieele misère niet te vergeten dat,
hetgeen voor de liefde geldt ook nog steeds
voor de tooneelkunst moet gelden. In de
liefde is het mooiste niet mooi genoeg."
In de tooneelkunst ook niet.
?Hoewel ik niet zou willen zeggen, dat ik
in alle opzichten zijne inzichten deel, vooral
niet op technisch gebied, zoo heeft Edward
Gordon Craig toch gulden woorden over
tooneelkunst en toöneelkunstenaars geschre
ven, die ik in deze eerste kroniek in het
vaandel van mijn waardeerings-standaard
wensch te schrijven, in zekeren zin ook als
strijdprogram.
Our enemies are vulgar display, the lower
public opinion and ignorance."
What the theater people have not yet
quite comprehended is the value of a high
standar>t and the value of a director who
abides by it."
Ik beschouw nu eenmaal theater-voor
stellingen niet als publieke vermakelijkheid",
maar ik heb een even hoogen standaard
voor tooneelkuhst als voor poëzie, voor
schilderkunst, en zelfs voor muziek. Niet
het amusement, de verstrooiing, maar schoon
heid is het wezen van tooneelkunst. Craig
heeft het eens terecht gezegd.: Once let
the meaning of this word Beauty begin
to be thoroughly feit once more in me
Theatre, and we may say that the
awakening day of the Theatre is near". Minder
van tooneelkunst verlangen dan schoonheid
is haar tot publieke vermakelijkheid ver
lagen.
Ik weet, dat het veeleischend gevonden
wordt, een hoogen standaard voor tooneel
aan te leggen in tooneel-critiek, met het
oog vooral op slechte opleiding en slechte
toestanden, ook financieel-materieele. Z
is het zelfs veeleischend gevonden te ver
langen, dat op ons tooneel mooi, zuiver
Nederlandsch wordt gesproken. Over 't
algemeen is de verzorging en zelfs de uit
spraak van het Nederlandsch op ons tooneel
zeer slecht. Er zijn er onder onze beste,
meest begaafde acteurs en actrices voor
al actrices die onze schoone taal met
bedenkelijk plat accent spreken, en die
nooit geleerd hebben, hoe een s" of z"
goed uit te spreken. Het wordt veeleischend
of vitterig genoemd, hierop eene aanmerking
te maken. Toch behoort een critiek, die
haar plicht kent, zoolang hiertegen t
vechten totdat op de planken van onze
beste theaters onze Nederlandsche taal op
haar best en zuiverst gesproken wordt.
Evenzoo heeft, meen ik, de critiek te doen
inzien, dat het tijdperk van den cabotin"
en den m'as-tu-vu" voorbij behoort te zijn,
en een acteur behoort te zijn, zooals Craig
het zoo juist uitdrukt the man who
possesses< both a rich nature and a powerful
brain." De critiek heeft niet in den acteur
te bewonderen den speler die zoo natuur
lijk" speelt, zooals de fotograaf een photo
neemt van de natuur, niet den imitator,
maar hem, die, zoo als Craig het alweer
zoo juist uitdrukt invents with the aid of
Nature," den schepper dus, den createur.
Zoo als de schilder, die artiest is, van een
portret iets anders zal maken dan een
imitatie van gelijkenis, zoo zal de kunste
naar acteur niet alleen de uiterlijke gelijke
nis geven, niet alleen in de huid van den
door hem voor te stellen persoon kruipen,
maar ook in de psyche, en alzoo niet enkel
het lichaam nabootsen, maar vooral den
geest van dien persoon daarin scheppen.
Scheppen, creeëren, dit verlang ik van den
acteur evenzoo als van den musicus en
van den dichter; en de hoogste standaard
van den kunstenaar is niet te hoog voor
den tooneelspeler.
Als meu den hoogsten standaard niet voor
tooneel aanlegt, wordt het nooit wat ik, en
zeker met mij honderden tooneel-lief hebbers,
droomen, dat het nog eens worden zal, de
voorstelling in schoonheid van de schoonste
en verhevenste ideeën en gedachten, tevens
van de door deze veroorzaakte stroomingen
en conflicten en catastrophen in de
menschheid en hare evolutie. Dit ideaal is in het
Oosten door het tooneel reeds bereikt ge
worden, en ik hoop daar later nog'eens op
terug te komen. Het tooneel is daar onaf
scheidelijk van het volksleven, van gods
dienst, en van filosofie, en het allerhoogste
wat men hier privilege van
wijsbegeerteprofessoren en theologen acht wordt daar,
maar dan in schoonheid, aan het gewone
volk op het tooneel vertoond
Alzoo dit artikel was maar eene vooraf
gaande waarschuwing van het in te nemen
standpunt.
HENRI BOREL.
* ? *
- APfiNZEEP.
Maakt de koekepan als een
' 1.
Uw vaatwerk en
kachelzink doen glinsteren.
Slijpt de messen zonder kras
sen blank en scherp.
DE SCHUURZEEP.
BEGRAFENIS-ONDERNEMING
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
Keunen's Turnartikelen en Schoolmeubeles
HOLLANDSCH fabrikaat.
Amsterdam. Dir.: J H. Keunen - W. G. Hasper.
HMARETHA BOAS,
Oosterpark 29,
Telefoon Z. 5007.
Péfare et Manicure.
Dagelijks te consulteeren
STEUNZOLEN
(systeem Prof. HOFFA)
met opstaanden buitenrand, die
de ronding van den hiel omvat,
herstellen den platvoet. J. A.
MASSING, O. Z. Voorburgwal
334, Amsterdam, tegenover het
Binnen-Gasthuis.
J. A. J. SCHOKKING,
Opticien-Instrumentmaker.
Spui 82.?Tel. 6876.
AMSTERDAM.
SPECIALITEIT IN KKII.I.E*
enz.»oob volgens voorschrift
van alle H.H. Oogartsen.
(Electr. Draaierjj en Slijperij).
H. LA6AS,
AMSTERDAM,
ELEKTRISCHE LUIE
BROODBAKKERIJ v,*-^^^,^ JUL. «.um^rv/j TELEFOON 46n z.
SPECIALITEIT IN ALLE BROODSOORTEN.
ERVEN KRAMER
? WIJDE KAPELSTEEG 4 D AMSTERDAM ?
? TEUEPHOON N°266 $|
? FABRIEK VAN KANTOORBOEKEN-?
DE
^W e e k "blad -voor HSTederlaiad.
kost slechts f 1.65 per kwartaal.
Een streeling voor de tong,
een opwekking voor de maag,
een waar genot voor kenners,
18
OUD'S KINAWIJN
(vin tonique apéritif)
Alom verkrijgbaar. Benige fabrikanten
WED. B. OUD Pz. & Co.,
PURMEREN D.
Hygiënisch Gebreide
: Onderkleeding. :
ONZE weefsels zgn sterk,
porens en elastisch.
ONZE modellen zijn solide
afgewerkt en practisch.
Modellen voor Dames,
Hoeren, Kinderen. Luier
mand in zuiver wol
(Jaeger en wit), katoen
Lahmann en fll d'ecosse.
Zichtzen dingen worden
op aanvrage door geheel
Nederland gezonden.
Zwolle. Kez.van Huiden.
JE GLOBE".
Gevestigd te 's-Gravenhage,
PLAATS lla.
Maatschappelijk kapitaal: Gen JHHIioen tinlden.
Directeuren: J. N. VAN DEN BERG en Mr. J. B. ZUURDEEG.
Levensverzekering zonder en met geneeskundig onderzoek,
lijfrenten, studiebeurzen, ongelukken-verzekeringen.
?il andere dubbel fijne
BIJ
[. P. P OliIJSM 4? 2BOON, Sotteröaai
NATUURLIJK
SPRUDELSALZ
SllZ
_ is dsraSleen echte Karlsfiader
Voor Namaak en verva'sching wordf gewaarschuwd.
BEGRAFENISVEREENI6ING
TE AMSTERDAM
. SAX J r.
P. C. HOOFTSTRAAT 38. Telef. Zuid 341,
Uw tandarts
of medicus zegt
u. gebruik
Leukodont
ik ken de samenstelling en weet
bij ervaring dat het uitstekend
J is voor tand en inond.
RENAULT Automobielen.
Importeurs voor Nederland:
GRUND
MALIEBAAN 71
UTRECHT.
Telefoon Interc.
UTo. I8S«.
JAPONNEN.
ADRIAAN SCHAKEL,
Heiligeweg 11-17,,A'dam.
Alle benoodigdhedcn
Solide Billijk.
g^5 ~
gS' "-3
8. BLAZER
Solo-Bassist Concertgeb. Orkest.
Amst. Ceintuurbaan 141. - Tel. Z.I4I7.
Vriend, kom bij ons eten!"
Goed: op n voorwaarde!
Je moet zorgen, dat je een flacon
WED. JOHN GAY S
PICCALILLISAUS
op tafel hebt. Deze saus kruidt
alle spijzen en sedert ik ze
gebruik, wil ik ze eiken dag
hebben. Je kunt ze bestellen
bij je leverancier. Mocht deze
ze niet verkoopen (maar
hij verkoopt ze!)
schrijf dan naar de
N.V. DE HOUTTUINEN"
A M S T E B I»A M.
CUiUKLUU LUIK D A Tij fl ¥ HQUÜAMSTERDAM,
IROOBBAXKSIJJ lAUL U. MüM, ROTTERDAM,
levert BROOD bereid uit de BESTE GRONDSTOFFEN.
DE BONT & LEYTEN'S
BORSTPLAAT
?s DE BESTE.
Z03IER- EBT WiNTEEVERBLUF.
T 10 _ _ _ AKXHKH.
EERSTE NED. MACH.-GLASHANDEL
der Firma
GONST. J. F. PONT,
Lijnbaansgracht 210, Amsterdam.
Glas voor
Voedingsen Genotmiddelen.
KRISTAL en HALFKRISTAL.
Internationale Transport-Maatschappij
voorheen
VAN DER HOOP & Co.
AMSTERDAM.
Directeur: JACS VAN DER HOOP M.Pzn.
Verhuizingen. ? Bewaring van Inboedels,
Expeditie.
Agentschap der Neder!, Stoomboot-Reederij.
Dagelijksche sneldienst naar en van den Rijn.
ALLEN DRAGEN
Kousen en Sokken -van
WICIIER JANSEN
UTRECHTSCHE TRICOTA6E FABRIEK
UTRECHT.
AVIATA" Garantie Kousen en Sokken
Gegarandeerd voor 6 maanden.
Wij verstrekken gaarne adressen van wederverkoopers.