Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
20 Dcc. '14. iïo. 1955
Hoe een uit België gekomen kunstenaar zich de gewapende neutraliteit van Nederland voorstelt
Oorspronkelijke teekening van George van Raemdonck
Nederland weet leukweg de onzijdigheid van zijn grondgebied te bewaren maar het
terstond de sluizen van de inundaties open te zetten, als het er op aankomt, het land
zit met de hand aan de waterkraan, om
te verdedigen door het onder te spoelen.
iimiHiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiii
dichters en kunstenaars zijn, die,door spel van
exceptioneel gehalte, het stoffelijke met het
mystieke vermogen te doordringen. De ver
beelding mér dan de logica der acteurs
moet dit wonder volbrengen. To rouse
their imagination", hier ligt het zwaartepunt
van de taak. juist dat bovennatuurlijke brengt
het drama op den zoo gevaarlijken rand van
verheven en belachelijk, en het lijkt mij
ik sta hier in t goede gezelschap van
een Goethe, die dit k verklaard heeft
ondoenlijk, een mystiek Shakespeare-diama
behoorlijk op te voeren. Tenzij wellicht met
een elite-ensemble, zooals wij er in Neder
land nog geen bezitten.
Als - zooals bij de Hagespelers" ge
beurt de geest in gematerialiseerden vorm
verschijnt, en zijn voor 't tooneel zoo aller
gevaarlijkst lange toespraak langzaam gerekt
tot Hamlet afgalmt met een grafstem, met
lang uitgehaalde klinkers, zooals een boeman
of een St. Nicolaas tot verschrikte stoute
kinderen spreekt, dan is er niets meer aan
te doen, de indruk is weg, en niemand ge
looft meer aan dien geest, ook niet meer
en, dit is het ergste als hij stoffelijk
verdwenen is en ongezien door het drama
en over de personen heen huivert.
Laat dan daarbij (derde bedrijf, vierde
tooneel) Hamlet's vader, met zijn nog leven
den broeder, in conterfeitsel vertoond wor
den in het om onbedaarlijk te lachen banaal
geschilderde beeld, meer dan levensgroot,
van een Speculaas-St. Nicolaaspop, en laat
Hamlet, zijn moeder dezen Sinterklaasman
toonend, haar heftig verwijtend zeggen dat
hij 't voorhoofd van Jupiter" had en
Apollos lokken" en het oog van Mars", en het
contrast wordt nóg potsierlijker. Er is nu
eenmaal niets aan te doen, maar er is geen
uitweg. Het is of subliem, of ridicuul.
Als de geest die ook de geest is van
de gansche opvoering als boeman
met een grafstem zijn lange toespraak
uitgegalmd heeft, is hij voor goed gebla
meerd, en niemand gelooft meer aan zijn
verschrikking.
Een machtig tooneelspeler, tevens een
groot dichter-kunstenaar van den eersten
rang maar zoo een zag ik nog nooit als
Hamlet zou nog vél kunnen redden na
zulk een teleurstelling. Als over en dór
zijn spel, zijn stille spel vooral ook, en de
trekken van zijn gezicht, de houding van
zijn lichaam, en zijn gansche psychische
uitstraling de verschrikking van die aanra
king met het Ongeziene, van dien Geest,
maar huiverde; als op sommige momenten de
door die aanraking ontstane melancholische
krankzinnigheid, en krankzinnige passie ook
maar tragisch smeulend of vlammend uit
brak. Alles wat Hamlet doet, wat hij zegt,
wat hij denkt, wat hij twijfelt, is door de
aanraking met het Ongeziene beïnvloed of
ontstaan.
Eduard Verkade, die voorzeker de rol
logisch en ook psychisch wel doorgrond
heeft, als maar weinig anderen, mist het
uitbeeldingsvermogen van den
ras-tooneelspeler samen met den dichter, om de ont
zettende tragiek van de Hamlet-figuur als
een sombere melancholie te doen smeulen
en nu en dan als ontzettend vuur te doen
opvlammen, al heeft hij in zijn voorkomen
iets, dat zér gunstig voor een Hamlet ligt.
Zijn Hamlet is een lieve, groote jongen, met
een nobel gezicht, maar hij is niet tragisch,
niet doorhuiverd van ongeziene machten.
De verbeelding heeft de logica en de psychiek
niet in de sfeer van het bovennatuurlijke,
mystieke er van opgeheven. Die logica, die
analyse van de psychiek zijn de groote ver
diensten van dezen Verkade?Hamlet, en ik
zou die niet gaarne onderschatten, maar het
logische, mathematische doet het hier niet,
de verbeelding is het, die de Hamlet-rol
eene poëtische creatie, men versta dit wél!
in de sfeer moet opheffen, waar de onge
ziene, mystieke machten huiveren. Zelfs
grooteren dan Verkade hebben dit nooit
bereikt, ook niet daar waar de verschrikking
van die machten Hamlet in wilde passie
doet uithuiveren.
Passie, en de krankzinnigheid van passie
zijn nooit het fort" geweest van Verkades
kunst, die wel fijne, maar andere kwaliteiten
heeft. Dezelfde Verkade, dien ik met steeds
stijgende bewondering stille, sublieme din
gen heb zien doen in een blijde beloften
brengend stuk als De Dienstknecht in Huis",
heeft mij in Hamlet doorgaand teleurgesteld.
Zijn Hamlet is in sommige gedeelten lief,
sympathiek, en is overal knap en bestudeerd,
maar nergens is het de geslagene van den
aanblik van het groote mysterie achter
den dood.
Ook de Ophelia, deze arme, maagdelijke
vreemdelinge, zooals Heine haar noemt, in
der schwülen Welt vom Schicksal
unterwühlter Verhaïtnisse", in der noch schw
leren ihrer eigenen Empfindungen", deze
bloode, hulpelooze in al het drijven der
anderen ber welchem die Wetterwolken
des Verhangnisses sich aufthürmen", deze
stille, bleeke onschuld-bloem heeft mij altijd
geheel anders voor den geest gestaan dan
ook maar iets van wat Enny Vrede hiervan
zien liet. Welk een groote actrice wordt
er pok niet vereischt voor een Ophelia! Een
klein voorbeeld.
Als (Ie bedrijf 3e tooneel) Polonius haar
verbiedt nog langer een oogenblik te ge
bruiken tot onderhoud of praatjes met prins
Hamlet en zij antwoordt: Ik gehoorzaam
Heer," dan spreekt, zooals Heine het zoo
terecht opmerkte, dit Ik gehoorzaam" haar
geheele toekomstige Noodlot uit. Zij kan
gehoorzamen. Maar dan ook te gronde gaan.
Alleen een zér groote actrice kan dit er in
leggen. Het lieve, maagdelijke, bloode,
frêle en zoo was Enny Vrede allén
is hier niet genoeg, Over dit alles hangt
het Noodlot, dat er de tragiek van is.
Dat de Hamlet" opvoeringen van Ver
kade het honderdtal thans bereikt hebben
schijnt wel tegen te spreken wat ik zooeven
zeide te vreezen, namelijk dat zulk een
mystiek drama onopvoerbaar zou zijn.
Hoe weinig echter het besef van de ge
voelige, mystieke sfeer waarin het speelt is
doorgedrongen tot het publiek, kan blijken
uit het feit, dat nergens vreemd gevonden
is wat, niet na, maar midden in het drama
gebeurde bij deze honderdste opvoering.
Pas had de zaal gehuiverd of althans
moeten huiveren van den degenstoot van
Hamlet achter 't gordijn, waar Polonius stond,
pas had Hamlet het lijk van Polonius
medegesleept, en was 't gordijn na dit schriklijk
gebeuren dichtgeplooid of... vlak daarop
traden alle spelers in costuum, dus alle
personnages van Hamlet", naar voren, waar
onder, thans weer springlevend, de doode
Polonius, en waarbij zelfs tooneelknechts in
moderne jasjes, om Verkade, in 't costuum
van Hamlet, te huldigen en, onder een speech
met kransen, te bejubileeren. De koning,
de koningin, Ophelia, en al de andere
Shakespeare figuren stonden het goedig aan
te hooren.
Daarna ging het mystieke drama weer
gewoon zijn tragischen gang! Maar dat de
sfeer onherstelbaar door zulk een intermezzo
gebroken was scheen niemand op te mer
ken, ook niet, hoe verschrikkelijk hiertegen
Shakespeare gezondigd was om Verkade te
huldigen.
Ook bij huldebetoogingen behooren
kieschheid en piëteit voor de kunst. Het honderd
keer opvoeren van Hamlet" is zeker wel
een huldiging waard en Verkade's Hamlet
heeft door de analyseerende, psychische en
andere nobele kwaliteiten, ondanks de door
mij opgenoemde bezwaren, zeker wel lau
weren verdiend. Maar deze feestvertooning
midden in het ontzettende, van sombere
machten doorhuiverde drama, dat daarna
weer in zijn eigen onheils-sfeer moest
doorgaan, was op dat moment, dunkt mij,
pijnlijk voor een fijnvoelend kunstkenner
als Verkade zelf.
HENRI BOREL
Nuchterheden
Het is tegenwoordig een vreemde tijd en
in ons vaderland gebeuren geheimzinnige
dingen.
Men zit rustig bij het ontbijt en is in
twijfel wat lekkerder zou smaken: jam of
honing op het nood-brood-sneedje boem!
ploft er een bom in de binnenplaats, al de
ramen slaan tot gruizel, gloeikousjes poeieren
in de thee, de rozet valt uit de zoldering
op het fonkelnieuwe ontbijtservies.
Betuigt men over zooveel schandalig mis
baar zijn alleszins begrijpelijke verwondering,
te meer waar men zich nooit ophield
met politiek of anderszins opvallend gedoe,
waardoor men een aanslag kon uitlokken,
dan wordt men frerustgesteld met de
verzekering langs diplomatieken weg
verkregen dat dit alles op een afschuwe
lijk misverstand berust, waarvoor men zijn
diepst gemeende verontschuldigingen aan
biedt. En daarmede tracht men dan een
nerveusen tic te genezen, die u bijblijft tot
het einde uwer dagen, hardnekkig weer op
komend, telkens als er een deur hard dicht
slaat, een lampenglas knapt of buurvrouws
poes op de toetsen van den piano springt.
Aan ons zeestrand is het nog erger. Daar
leest ge juist n der brochures waarmede
de anti-oorlog-raad uw brievenbus volstopt,
als er een donderslag uit de bij toeval hel
dere lucht valt, en pardoes springt de
schrijftafel op uw rug, de vleugel tolt op
n poot rond, terwijl vrouw en kroost in
den kelder verdwijnen en ge door het pla
fond de wasch op den droogzolder ontwaart.
Vluchten blijkt onmogelijk, want de ge
heele straat is versperd door aangespoelde
koplooze walvisschen en andere verminkte
zeegedrochten.
Het is verschrikkelijk; een hoofdartikel uit
de Nieuwe Rotterdamsche Courant, hande
lend over het offer" van vorstelijke
millioenen" is er een kleinigheid bij.
Binnen de vier en twintig uur bereikt u,
temidden van vredesbrochures, ook het vol
gende gedrukte formulier, afkomstig van
een buitenlandsch gezantschap:
Den Heer
Mevrouw
Mejuffrouw
In opdracht van Zijne Majesteit heb ik
de eer U mijn oprecht leedwezen te betui
gen voor de ramp, die uw
huis
bezitting
f) vaartuig
familie
trof.
De gevolmachtigde Minister
Handteekening.
f) door te schrappen wat niet geteisterd is.
Zulke formulieren vergemakkelijken de be
zigheden der gezantschaps-kanselarijen zeer.
Bovendien is de bedoeling in elk geval
goed.
Daarna komt een commissie van onder
zoek uw puinhoopen bekijken en ontdekt
een béton-vloer, waarop stellig eens een
42 centimeter moest staan. Dat geeft dan
weer nieuwe onaangenaamheden.
Zonderlinge verrassingen kunnen we nog
beleven. Op een goeden zomerdag, na jaren,
slaat de geheele Scheveningsche pier uit
elkaar. Sensatie-beluste Amerikanen zullen
slechts noordzee-baden willen gebruiken in
den hoop hun badkoetsje of hun reismakker
uit de deining te zien verstuiven. Uw
badbewijs is voortaan terens een levensverze
keringspolis. ,
Het zal nog zóworden, dat niemand
meer omkijkt als achter hem een heel duin
of een half badhotel in de lucht vliegt.
Het is maar een mijn; en hij steekt een
versche sigaar.
En zoo doet men al zijn best om onzijdig
te blijven, telkens weer toonen naburige
mogendheden ons onverdiend een mauvaise
mine', vaak van zér nabij.
Daartegen staan we machteloos.
HANS MARTIN
Vraag en antwoord
Is de oorlog vrienden, vrienden, noodig,
Of is hij gansch overbodig? ?
Dat 's de vraag,
Van vandaag.
N o o d i g", zeggen al de heeren,
Die van d' oorlog profiteeren,
Heel de dure rommelzoo,
Schneider, Armstrong, Krupp, Creusot.
N o o d i g", zeggen al de schouwen,
Die de dure dreadnoughts bouwen,
N o o d i g", al de diplomaten,
Tuk op speculatie-baten.
Noodig" zeggen de strategen,
Is die frissche kogelregen,
Noodiger dan werk of brood
Is 't verbruik van kruit en lood.
N o o'd i g" voor de carrière,
Hoort men bij de militairen,
Noodig" zeggen speculanten,
Voor 't rouleeren der contanten.
Al wie heeft zijn brood door bloed,
Noemt dien vuilen oorlog goed,
Telt geen dooden, geen verwonden,
Maar verdiende marken, ponden.
Slechts de kunsten, wetenschappen,
Die men ziet door Mars vertrappen,
En de weeuwen, weezen, vrouwen,
Om den oorlogsgruwel rouwen.
Kenners, kunners, vrouwen, weezen,
Die mijn vraag hierboven lezen,
En verminkten voor het leven,
Zullen ander antwoord geven.
Is de oorlog, vrienden, noodig?
Dat 's geen vraag
Meer vandaag,
Hij is ganschelijk overbodig!
RATTENVANGER.
* * *
lllllllllinillllllllllllllllllllllllllllllllllllll"UlllllllllllllllllllM1IIIIIIMIIIIIIIIIIIIMItllllllllllllllllll IIIIIIIIHMIIIIimilMI
imimniimiiimimmif
Directeuren: Q. PELT J.Jzn., H. F. MERTENS B I.
LJ.KRUGER
:n
47?49 Noordeinde
:- 'sGRAVENHAGE -:
TOT EINDE
DECEMBER
WORDEN OP ALLE VOORWERPEN
VOORRADIG IN
't BINNENHUIS
15 %
KORTIWQ TOEGESTAAN
DAARNA OP ENKELE VOORWERPEN
15 tot 25 %
N. V. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS & BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs van
aringgraatstaal.
Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerderijen, Stallen, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant wor
den op aanvraag gratis toegezonden.