Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
10 Jan. '15. No. 1959
die ook aan de vertellingen van Tony een
zoo geheimzinnige bekoring geeft.
Men heeft dit boek wel eens de Vlaamsche
Camera (Obscura genoemd en het is niet
onwaarschijnlijkydat Hildebrand bevruchtend,
althans opwekkend .op Tony's geest heeft
gewerkt, gelijk Dickens het op Hildebrand
deed. Maar de Schetsen en Beelden, waarin
Ernest Staas zijn herinneringen voor ons
oproept, dragen nochtans een volkomen
eigen karakter. Ook, gelijk in de
Hollandsche Camera: Hildebrand, is in de Vlaam
sche : Ernest Staas de verpersoonlijking van
den schrijver zelf, die in de verschillende
hoofdstukken een meer of minder over
wegende rol vervult, welke echter bij Tony
inniger met de schildering is saamgeweven.
In zoover is er in de compositie (als er
sprake zijn mag van compositie ten aanzien
van vertellingen, die voor 't meerendeel
zoo weinig het merk dragen van te zijn
gecomposeerd!) grooter eenheid.
In de Camera springt Hildebrand wel eens
uit het kader. Ik heb de Camera lief gelijk
zij is en zou zeker het kostelijk hoofdstuk
aan Nurks gewijd, niet willen missen. Dit
neemt echter niet weg het wonderlijke in
de lijdzaamheid van Hildebrand bij menige
gelegenheid. Niet velen zouden zich z
weerloos overgeven aan een Robertus Nurks
en dermate zich door dat heer een ganschen
fraaien zomerdag laten bederven!
Hildebrand trouwens toont doorgaans van
een meer objectieve natuur te zijn, dan Tony,
die tegenover hem een lyricus, is. Hij doet
voor Hildebrand onder in geest, in puntig
heid. Zijn opmerkingsgave is niet zoo
gespitst. Hij heeft meer het
Vlaamschweeke, kinderlijke en is dan ook het best
in de beelden uit het verleden gelijk hij
ze betitelt, waar hij los van de werke
lijkheid zich verdiept in de herinneringen
zijner .kindsheid en de liefelijke mijme
ringen van zijn ziel zich vermengen met
den weemoed van het voor eeuwig voorbij
gegane. Een weemoed, die de athmosfeer
bepaalt, waarin hij de dingen zet. Het is
vooral de athmosfeer, waarmee bij Tony de
beelden zijner herinnering zijn omgeven,
die ze onderscheidt van wat de Camera van
Hildebrand voor ons opvangt. De opnamen"
zijn bij Beets klaarder en koeler, zij lijken
eer in koper geëtsf.
Ook de Schetsen uit het Jongelingsleven
en de Drie Herinneringen uit den Proeftijd,
bevatten gedeelten, die ons in zulk een mate
vereenzelvigen met den schrijver, dat ze
ons geheel opnemen in zijn gedachte- en
gevoelswereld. Maar zoodra hij zich meer
objectief gaat verhouden tot de behandelde
stof, de wederwaardigheden schetst van den
zich arm pleitenden mijnheer Bottel, vertelt
van zijn eerste processen, van juffrouw Plus
tegen vrouw Stuyck, van Mie Qoedbloed,
ons het geval bloot legt van het Werk
boekje, houdt hij ons niet zóvast en ver
raadt zich een tekort aan plastisch vermogen
en geestig waarnemingstalent, die wij juist
bij Hildebrand zoozeer bewonderen. Het zijn
teveel faits divers geworden, die wij lezen
om ze spoedig weer te vergeten.
Wat Tony weder met Hildebrand gemeen
heeft, is het kunstlooze van zijn schrijftrant.
Het vloeit alles zoo natuurlijk alsof ieder
het wel zou kunnen nadoen. En toch: be
proef eens zoowel Hildebrand als Tony na
te vertellen gij zult er volslagen fiasco
meemaken. Gelijk gij bij een mooi ge
dicht de stemming verbreekt door de wijzi
ging va»n woord, door den geringsten
inbreuk op het rhytme, gaat er bij Hildebrand
de aardigheid totaal af als gij u niet precies
houdt aan zijn verhaaltrant. Zoo dekken ook
bij Tony vorm en inhoud. *?
Wat . bij Hildebrand in den toon het
leuke is, is bij Tony het gevoelige. Hij
heeft regels, die in u na^iillen als verzen.
Ik denk aan het slot der'vertelling van de
voor haar neefjes en nichtjes eindeloos
breiende Tante Mina. Hoe de neefjes ook
vermeerderden, de nichtjes ook bijkwamen,
en de voetjes ook groeiden, bij eiken ver
jaardag lagen de vier paar kousen gereed,
behoorlijk geschikt, doelmatig geplooid,
met naam en voornaam geteekend, en alle
door Tante zelve gebreid van de beste
Diestersche saai."
Van de beste Diestersche saai" het
is niets, die regel maar hij gaat u nim
mer meer uit het geheugen. Het is als de
pointe van het gedicht.
Ik denk ook aan het geestig gevoelige,
zinrijke beeld, dat hij ons schetst van de
bloemcnverkoopsters op de Brusselsche
markt, die zoo dadelijk zijn bedoeling raden,
als hij de hallen bezoekt om een tuiltje te
koopen voor zijn aangebedene en vooral
aan die oudere, meer ervarene, die precies
voelt wat hij hebben moet: Een bloempje
voor uwe beminde, e en takje reseda voor
een 'lief meisje, een toef/e pensees voor
iemand, die men niet vergeet, viooltjes,
frissche violetjes voor uwe toekomende'",
klonk het uit alle kraampjes.
Een oude vrouw, meer ervaren dan de
andere, trok mij stilletjes bij de mouw,
toonde mij haar liefste en welsprekendste
ruikertje, een rozeknopje met heliotropen
omringd, en verzekerde, zonder de minste
zinspeling te maken, dat het die bloempjes
waren, welke ik nemen moest. Ik was de
oude dankbaar, dat zij met mijn geheim
niet te leuren liep, lederen morgen lag mijn
bouquetje gereed, en ik kocht nooit dan bij
haar "
Ernest S/aas is een boek om lief te heb
ben. Het zal in zijn eenvoud en beschei
denheid honderden boeken overleven
va»meer gewichtigheid en die zich aan
kondigen met luider stemme juist om
dien eenvoud en kunstloosheid. Het is zoo
direct uit het hart geweld en het is alles
daarom zoo zuiver en er treedt met zulk
een klaarheid een persoon uit tegemoet,
trouwhartig en van edelen zin en zacht van
gemoed. Wel een weinig te goed voor deze
wereld van ijverzucht en ruwen strijd, maar
in wiens vroegen dood immers op nog
geen negen en dertig jarigen leeftijd gij
daarom te eer berust.
Gij hebt het boek lief om den persoon,
dien gij er door leert kennen; den persoon
om het boek, dat hij ons vermaakt heeft.
H. L. BERCKENHOFF
« ? *
Vaderlandsliefde
De levens-vonk, die ns het Licht ontvlood,
en diedoor moeders hand werd opgevangen,
zal dra aan 's werelds vlammenfeest
gelangen,
wijl moeder steeds met liefde haar vergroot.
Het lied, dat kindje zong op moeders schoot,
geeft dan den toon in alle liefdes-zangen,
die smelten saam tot n lied van
verlangen
naar 't ne Hart, waaruit al liefde ontsproot.
Als moeder eer ik u, mijn vaderland!
Ik min haar schoot als 't lieflijk plekje, waar
een boom met zijne schaduw breed en
zwaar
den ganschen hof omarmt bij zonne-brand;
wiens loover vol van vogelen-geruisch
zacht schijnt te neigen voor mijns Vaders
huis.
* * *
In avond staan de neêd're huizenrijen
lamp-lichtend langs de donkere assem-laan,
terwijl 'de sterren langs den hemel glijen
met zachten glans als 't glinstren eener
traan.
Geen woord, geen woord: alleen het
leedloos schreien
der kinderen, die nog niet het Leed verstaan
vertelt dat Aarde leeft, en 't vreugdloos
schreien
der kinderen zingt van Aarde's slapen gaan.
Ik hoor ons Moeder Aarde zachtkens hijgen,
haar sluimer-adem uit heur boezem stijgen
in levens, die als bloesems open gaan
en nóg niet vragen, stil of klagend-luide,
wat voor der Wereld leven zij beduiden,
waarom zij komen en weer henen gaan.
NOTO SOEROTO
Abonneert U met 1915 op
Groot- Nederland
Letterkundig Maandschrift voor
den Nederlandschen stam onder
Redactie van CYRIEL BUYSSE,
FRANS COENEN en LOUIS
COUPERUS.
Prijs per jaargang ? 12.50
Proefnummers zenden gratis de
Uitgevers VAN HOLKEMA &
WARENDORF, Amsterdam
- APENZEEP.
Maakt de koekepan als een
spiegel.
Zal uw vaatwerk en
kachelzink doen glinsteren.
Slijpt de messen zonder kras
sen blank en scherp.
DG
BEGRAFENIS-ONDERNEMING
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
Het Adres
VOOR
PRIJS vanaf
f6.veilige reuklooze
hygiënische
PetroleumKACHELS
is
D.IUSTUS REEDESS
N.ZKolkl?
Teleph. 5373.
AMSTERDAM.
LUIK
llltllAIKllU
n i m n
lAUL [).
UTTBftBU,
levert BROOD bereid uit de BESTE GRONDSTOFFEN.
DE BONT & LEYTEI'S
BORSTPLAAT
is DE BESTE.
Een streeling voor de tong,
een opwekking voor de maag,
een waar genot voor kenners,
is
OUD'S KINAWIJN
(vin tonique apéritit)
Alom verkrijgbaar. Eenige fabrikanten
WED. B. OUD Pz. & Go.,
PURMEREN D.
EERSTE NED. MACH.-GLASHANDEL
der Firma
GONST. J. F. PONT,
Lijnbaansgracht 210, Amsterdam.
Glas voor
Voedingsen Genotmiddelen.
KRISTAL en HALFKRISTAL.
4- -f -f -f+++
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts ? 1.65 per kwartaal.
?
Vriend, kom bij ons eten!"
???????i
Goed: op n voorwaarde!
Je moet zorgen, datje een flacon
WED. JOHN GAY'S
PICCALILLISAUS
op tafel hebt. Deze saus kruidt
alle spijzen en sedert ik ze
gebruik, wil ik ze eiken dag
hebben. Je kunt ze bestellen
bij je leverancier. Mocht deze
ze niet verkoopen (maar
hij verkoopt ze!)
schrijf dan naar de
N.V, DE HOUTTUINEN"
AMSTERDAM.
?M andere dubbel fijne Idkenraa
BIJ
«I. P. POliLEM «fc ZOOM, Rotterdam
ZOMER- EN WlffTEBVEBBLIJF.
CBONJÉSTRAAT 1O - - ARNHEM.
Wed. S. Kil».
NATUURLIJK
iPaüDELSALZ
SALZ
is dataüeen echte Karlsbader
VoorNamaak en vervalsching wordt gewaarschuwd.
BEGRAFENIS VËUËN1Q1N6
TB AMSTERDAM
!¥. SAX J r.
P. C. HOOFTSTRAAT 38. T9l«f. Zuid 341
f
Beter laat dan
nooit. Wie nog geen
LMKODONT Taodmiddeb
gebruikte, beginne
er nog heden mee.
KI<;\Al I/F Automobielen.
Importeurs voor Nederland:
GRUHD a C°.
r T '< i fihV
MALIEBAAN 71
UTRECHT.
| Telefoon Interc.
DTo. 1886.
ADRIAAN SCHAKEL,
Heiligeweg 11-17, A'dam.
Alle beiioodigdhetlen
Solide Billijk.
fe- &?
j_ CTD
ET' «
go' t-3
Hygiënisch Gebreide
: Onderkleeding. :
S. BLAZER Mzn.
Solo-Bassist Concertgeb. Orkest.
Amst. Ceintuurbaan 141. - Tel. Z.I4I7.
STEUNZOLEN
(systeem Prof. HOFFA)
met opstaanden buitenrand, die
de ronding van den hiel omvat,
herstellen den platvoet. J. A.
M A SS ING, O. Z. Voorburgwal
334, Amsterdam, tegenover het
Binnen-Gasthuis.
ERVEN KRAMER
? WIJDE KAPELSTEEG 4 D AMSTERDAM ?
? TELEPHOON N°266
? FABRIEK VAN KANTOORBOEKEN ?
ONZE weefsels zgn sterk,
poreus en elastisch.
ONZE modellen zijn solide
afgewerkt en practisch.
Modellen voor Dames,
Heeren, Kinderen. Luier
mand in zuiver wol
(Jaeger en wit), katoen
Lahmann en fll d'ecosse.
Zichtzen dingen worden
op aanvrage door geheel
Nederland gezonden.
Zwolle, fiez van Huiden.
Internationale Transport-Maatschappij
voorheen
VAN DER HOOP t Go.
AMSTERDAM.
Directeur: JACS VAN DER HOOP M.Pzn.
Verhuizingen. - Bewaring van Inboedels.
Expeditie.
Agentschap der Neder). Stoomboot-Reederij,
Dagelijksche sneldienst naar en van den Rijn.
HOLLANDSCH fabrikaat.
Amsterdam.
Dir.: J H. Keunen - W. G. Hasper.
ELECTRISCHE LUXE
T A P AQ
11 hAlTAlY
JJL« JJ.LLU.LLK/9
AMSTERDAM,
TELEFOON 4611 z.
SPECIALITEIT IN ALLE BROODSOORTEN.