Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
31 Jan. '15. - No. 1962
IK,
Wij zijn wat royaal geworden met
menschenlevens in deze gruwelijke tijden. Een dui
zend meer of minder komt er zoo nauw
niet op aan. Menschen genoeg.
Het is mogeltyk. Maar zeldzaam zijn zij
die gemoedadiepte paren aan fijnheid, van
geest. Eea dier zeldzamen was de schrijver
van de Berkelmans", van de Violiers". Ik
ben dankbaar dat ik hem gekend heb, en
niets anders bedoelt dit stukje te zijn dan
een uiting dier dankbaarheid.
Willem Schürmann.den bijzonderen mensen
en kunstenaar: hij ruste in vrede.
WILLEM LANDR
Woningbouw *)
De ontsiering van stad en land heeft in
de laatste jaren een steeds toenemend verzet
uitgelokt dat zich condenseerde in de
Heemschuf'-beweging en de stichting van den
Bond Heemschut. De ergernis bepaalt zich
niet langer tot ontboezemingen in woord
en schrift, maar zet zich om in daden die
hoewel, helaas nog veelal niet krachtig ge
noeg om in den strijd tegen den wan
smaak de ingewortelde onverschilligheid
~en het vastgeroeste vooroordeel te overwin
nen toch ook reeds meerdere gunstige
uitkomsten kunnen bdeken. Zoo wordt al
lengs eene kentering voorbereid. De groote
gedenkteekenen van geschiedenis en kunst
vonden sinds lang zoowel bij overheid als
partikulieren eëne toenemende zorg, en ook
de natuur-monumenten mogen zich thans ver
heugen in eene beschermende hand die reeds
meerdere hunner voor ondergang bewaarde.
De bescheiden schoonheid der eenvoudige
boeren- en burgerhuizen evenwel ontsnapte
nog veelal aan de aandacht. En toch zijn
deze doorgaans van zeker niet minder
beteekenis voor den indruk die een stad of
dorp maken dan de enkele meer indrukwek
kende gebouwen aan wier voet zij verrijzen.
Duizend speldeprikken kunnen pijnlijker
zijn dan een flinke wond. En zulke spelde
prikken worden niet gespaard aan wie in het
landschap waarneemt hoeVaaknoodeloos wan
staltige stoom- of motor gemalen" de kloeke
windmolens, hoe in ijzer of beton gebouwde
bruggen van gevoellooze lijnen de pittoreske
houtkonstrukties vervangen; hoe water
torens van agressieve leelijkheid boven het
geboomte oprijzen en hoe in dozijnen
Aar
*) Aesthettsche leiddraad bij den Woningbouw
voor timmerlieden, eigenbouwers" enz. met 62
afbeeldingen door B. VON BRUCKEN FOCK.
Verkrfljïbiar na toezending van postwissel
a ? OJS3 bij den boekhandelaar F. B. den
Boer, te Middelburg.
loo's" de verwording van een mooi dorp tot
eene ordinaire villawijk zich herhaalt op de
wijze die zoo scherp geteekend is in van
Moerkerken's Heemschut-novelle De ondergang
van het dorp."
Zoolang niet onze regeering zich geroepen
gevoelt om door wettelijke maatregelen in
te grijpen gelijk dat reeds geschiedde door
zoovele andere landen en daarbij ook b.v.
Zwitserland dat in vrijheidszin toch zeker niet
voor ons land onder doet?en zoolang ook onze
gemeenten niet naar het reeds teLaren
enLeeuwarden gegeven voorbeeld eene
schoonheidsbepaling in hare bouwverordening opnemen,
zal men ter bestrijding van de voortschrij
dende ontsiering, bijkans uitsluitend zijn aan
gewezen op vrijwillige medewerking. Dat is in
theorie misschien het ware, maarin de praktijk
weinig hoopvol voor een spoedig resultaat.
De zachte drang van wet en verordening
zijn onmisbaar in den overgangstijd tot
tijd en wijle door velerlei opvoedende maat
regelen het aesthetisch inzicht van bouwers
en publiek weer gerezen zal zijn tot een
hooger peil. En inmiddels zou van het
overschot van ons toch reeds deerlijk ge
slonken nationaal schoonheidskapitaal nog
het grootste deel zijn opgeteerd.
De lieden die daarvoor voor een zeer groot
deel verantwoordelijk zijn, de timmerlieden
en eigenbouwers onzer kleinere plaatsen,
zijn ongetwijfeld te goeder trouw. Zij zijn
naar hun beste weten overtuigd iets moois
te maken, zelfs dan wanneer hun verwil
derde, ongeschoolde smaak hen de meest
opvallende uitwassen van quasi modernen
bouw doet overplaatsen naar hun stemmig
dorp, als zij om toch maar vooral niet
achterlijk te schijnen! de misbegrepen
vormen kombineeren met verkeerd gekozen
sier-materialen en als zij tot overmaat van
ramp het opgedirkte voortbrengsel hunner
scheppingskracht in vele, onderling en met
de omgeving vloekende kleuren toetakelen.
Zij weten niet beter en hunne lastgevers
evenmin. Harde kritiek zal op die onschuld
afstuiten en niet begrepen worden. Verbe
tering uit te lokken is te meer een zaak
van beleid omdat de ervaring leert dat vaak
getracht wordt pogingen in die richting af
te wimpelen met een beroep op de
betwijfelbare stelling dat over den smaak niet te
twisten valt. Dat is in casu niet meer dan
een dooddoener". Immers bouwkundige
schoonheid kan worden getoetst aan eenige
voor objectieve beoordeeling vatbare uit
gangspunten in verband met doelmatigheid
en samenstelling. En ook op die punten
schieten de genoemde scheppingen veelal juist
zeer sterk te kort. En bovendien is er toch
zeker in het algemeen een benedenste grens
van het begrip schoonheid te stellen, waar
onder de bovenbedoelde producten door
de grootst,' mogelijke meerderheid zullen
worden gerangschikt ongeacht alle verschil
van inzicht dat overigens mocht bestaan.
Wie Zeeland en in het bijzonder
Walcheren kent, weet hoe de eigenaard der schoone
provincie, die door haar isolement zoo lang
hare overleyingen in eere hield, allengs af
brokkelt. Zij was, en men heeft daarvoor
niet terug te gaan tot de dagea van
Smallegange's kroniek die Zeeland in zijn glorie
tijd verheerlijkt, nog een generatie geleden
een schatkamer. Maar die is nu vrijwel
leeg. De oude zeden en kleederdrachten
verdwijnen; de kasteelen en buitens zijn
reeds gesloopt op enkele na; het prachtige
geboomte en de hagen langs de wegen die
aan het landschap zeldzame bekoring gaven
worden gekapt. Efi want daarop komt
het aan, aangezien immers niet behouden
tot eiken prijs het doel mag zijn wat is
getreden in de plaats der oude schoonheid
die verdween ? Welk beeld biedt Vlissingen,
hoe is Middelburg onttakeld, hoe vertoonen
zich de nieuwe boerenhoeven en welk
paljaspak dragen niet zelfs enkele kerken sinds de
dorpstimmerman er een stuk aanzette!
Dien artistieken ondergang tegen te hou
den en zocrjt mogelij k ten goede te keeren
is het doelwit der verdienstelijke vereeniging
Nehalennia, vereeniging ter instandhouding
en bevordering van Walcheren's natuur- en
stedenschoon". Ter ondersteuning van dat
doel heeft nu haar ijverige secretaris, de
heer B. van JBrucken Fock in het bovenge
noemde vlugschrift een aantal wenken
vereenigd, die bij de stichting van eenvoudige
woningen dienen te worden in acht genomen.
De kategorie bouwwerken welke in zijne
beschouwingen behandeld wordt, valt thans
buiten de sfeer van den architekt, en gevraagd
mag worden of zij er evenals in vroeger
tijden ook niet buiten behoort te blijven.
Zij is het aangewezen arbeidsveld van de
plaatselijke krachten. Het is dan ook onge
twijfeld goed gezien zich direct tot hen te
wenden, tot de timmerlieden en eigenbou
wers". Zijn deze gewonnen voor het begrip
dat als van puds een eenvoudig werk zich
ook eenvoudig moet voordoen, dat degelijke
eenvoud op een hooger peil staat dan
schijnkunst en pronk, dan is el gewonnen. De
strekking van het geschrift is dus sympatiek
en er staat bovendien zeer veel in dat goed
is en juist, al wekt de titel Leiddraad"
ook te hooge verwachtingen van den in
houd. In weerwil wij met den schrijver
gaarne van gedachten zouden wisselen over
enkele o. i. aanvechtbare, eenzijdige of
te zeer generaliseerende passages vór
wij die onderschreven maar daarvoor is
een vakblad de plaats hopen wij dan ook
dat het boekje behartiging zal vinden inde
kringen waarvoor het blijkens den titel in
het bijzonder samengesteld is. Dat de be
handeling n technischer n populairder
had kunnen zijn, moge aan den eenen kant
het bezwaar hebben dat zij nu langs vele
timmerlieden en eigenbouwers" zal afglij
den, aan den anderen kant is het werkje
voor de belangstellende niet-vaklieden on
getwijfeld veel leesbaarder geworden.
Het zij dezen dan ook aanbevolen, al waar
schuwen wij aanstonds tegen de voorstelling
dat het met dezen, te zeer in receptvorm
gehouden leiddraad nu voor den dilettant
zoo gemakkelijk" zou zijn slechte ontwerpen
te verbeteren of zich afdoende rekenschap
te geven van de oorzaken van minder be
vredigende effekten. Dat is geen werk voor
liefhebbers. Daar zit heel wat meer aan vast.
Mocht het boekje echter velen doordringen
van den ernst en de urgentie van het
algemeene streven waarvan het ne der vele
uflingen is en hen winnen tot overtuigde
Heemschutters", dan heeft het zijne roe
ping ten volle vervuld.
I. H. W. LELIMAN
+ +>
Rijks Academie van Beeldende
Kunsten
Tentoonstelling van studies vervaardigd
in 1914
Een academie van beeldende kunsten heeft
uit zich zelf weinig kans op populariteit. Men
denkt zich de kunst graag vrij van alles wat
schoolsch is, den kunstenaar als een die de
schoonheid naar believen uit zijn mouw
schudt. Daarenboven zijn de leerlingen van
een kunstacademie bij het verlaten van het
instituut, meer dan die van eenige andere
academie, leerlingen." Tegen dat zij rijp
zijn, is de academie vergeten. Terecht heeft
daarom de wetgever tentoonstellingen als
deze voorgeschreven. De academie moet af
en toe iets van zich laten hooren. Het werk
van de beste harer leerlingen moet ten toon
gesteld.
Dat dit goed gezien is, blijkt wel uit de
belangstelling voor deze exposities: zij trek
ken bezoek. Zij vestigen de aandacht niet
alleen op de leerlingen, maar ook op de
instelling zelve. Men herinnert zich weer eens
dat naast de schilderkunst en de beeldhouw
kunst, ook de graveerkunst gedoceerd wordt;
dat de aesthetiek der bouwkunst" nog steeds
op het program ontbreekt; men verneemt
met voldoening, dat ook in het houtsnijden
en het lithografeeren onderwijs wordt gegeven.
Ditmaal is er het werk van een vrouwelijke
graveur mej, E. Valenca, van een schilder
D. A. Buendr de Mesquita, van een beeld
houwen H. van Reijn. De beide
eerstgenoemden exposeeren voor het eerst, de
laatstgenoemde voor de derde maal. Men
verwacht van deze tenJoonstellingen niet
meer dan een belofte; de vrucht van zoeken,
niet van bereiken. Zij kunnen een beeld geven
van de richting waarheen de aard van den
kunstenaar in zijn beste uitingen, wijst. In
dit opzicht zijn zij niet minder interessant
dan de tentoonstelling van werken van
welken gearriveerden meester ook.
Mej. E. Valenca slaagt voorloopig beter
in de zorgvuldig en vlijtig bearbeide gravure,
dan in den lossen en luchtigen ets.
Haar portret van Dr. Brons is met liefde
en toewijding gedaan; niet minder de
teekening naar het grafmonument van Paus
Adriaan VI, voorstudie blijkbaar voor eene
gravure.
Bueno de Mesquita exposeert schilderijen
(studies) en teekeningen. Ook bij hem gaat
de belangstelling van den beschouwer van
zelf naar ënen kant. Hij mag een paar
frissche studies gemaakt hebben, zijn kracht
zit in zijn teekeningen, levendig, vol durf
en beweging. Wijst zijn aanleg naar het
illustratieve, dan mag men hem
gelukwenschen. Als schilder zal hij een harden dobber
hebben; aan een illustratief talent is behoefte.
De beeldhouwer H. van Reijn is bij verre
de belangrijkste van de drie. In zijn beeld
van den kunstschilder Pieter Aertsen (lange
Pier) voelt men het werk van eene aan
komende persoonlijkheid. Bewuster en vrij
moediger dan de beide anderen gaat hij op
zijn doel af. Er zit leven en karakter in zijn,
gelukkig op voorstellingen uit den tijd van
den schilder geïnspireerd beeld. Mag hij
hier en daar aan de details wat te veel aan
dacht schenken, hij is er in geslaagd van
zijn sujet een markante persoonlijkheid te
maken. Zijne inzending is een praestatie,
die aandacht verdient.
Men denkt bij het zien dezer proeven
onwillekeurig aan het, dezer dagen afzon
derlijk uitgegeven, gidsartikel van Professor
Derkinderen. Wat zal er worden van deze
kunstenaars als zij hunne gaven binnen kort
i ter beschikking zullen stellen van de Maat
schappij ? Wie zal zich hunner aantrekken;
wie vooral verlangend zijn zich hunne ga
ven dienstbaar te maken ? Het is wellicht
goed vooruit te bedenken, dat teleurstellin
gen die in dit opzicht niet mochten uit
blijven, niet de academie maar onze maat
schappij behooren te treffen, die aan de
medewerking van de vervulling harer
wenschen, bij kunstenaars, vooralsnog weinig
behoefte toont. H.
-.- APEKZEEP.
Haakt de koekepan als een
tiegel.
Zal Uw vaatwerk en
kachelzink doen glinsteren.
Slijpt de messen zonder kras
sen blank en scherp.
DE
BEGRAFENIS-ONDERNEMING
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837. Telephoon No. 906.
Mevr. G. v. d. BRINK,
Corsetière,
Keizersgracht 717.
i'DAI. HL. 1151. AfflJEBS TOOB BEPAIUTffl.
STEUNZOLEN
(systeem Prof. HOPPA)
met opstaanden buitenrand, die
de ronding van den hiel omvat
herstellen den platvoet. J. A
MASSINQ, O. Z. Voorburgwal
334, Amsterdam, tegenover hei
Binnen-Gasthuis.
KOSISKLIJKB LUXE l) l TTT H TT! KW T) AMSTERDAM,
BROODBAKKERIJ lAUlj U, MIÜM, ROTTERDAM,
levert BROOD bereid uit de BESTE GRONDSTOFFEN.
Abonneert U op:
Prijs per jaarg. (12 NOS) ? 4.5O.
Proefex. gratis by de uitgeven
Tui Holkema & Warendorf, Am
sterdam.
A- A- PASSENS,
THANS ALLEEN
Regnliersgracht 31,
AMSTERDAM, Tel. 8393.
Speciaal adres voor
Corsetten naar maat
Ateliers voor reparatiën.
Verschenen de 10e druk
van
bevattende elf Kaarten,
dus van elke provincie,
met aanwijzing der
af?tanden van plaats tot
plaats in Kilometers en
vermelding der soort van
wegen. Deze Atlas zenden
wy franco per post (na
ontvangst van het bedrag
in postzegels of per post
wissel aan ons adres) voor
Slechts VIJF -ES DER
TIG CEJTTS.
lnteri«B, Vu Molken k Wartidert
_ALLEN
DRAGENDKousen en Sokken van
WICHER JANSEN
UTRECHTSCHE TRICOTAGE FABRIEK
UTRECHT.
AVIATA" Garantie Kousen en Sokken
Gegarandeerd voor 6 maanden.
WQ verstrekken gaarne adressen van wederverkoopers.
?a axdere dubbel fijne ULkeuron
BIJ
MU P. POfcliBW <fe KOON, Rotterdai
VROUW DES HUIZES!
Bergt Uw flesch Wed. John. Gay's Piccalilli (Zuurtjes
in Mosterdsaus) na gebruik steeds achter slot! Oud en jong snoept
ze anders leeg! Wat smaakt die toch overheerlijk bij Vleesch, Visch,
Groenten, Kool en Aardappelen! De verrukkelijke mosterdsaus is
ook apart verkrijgbaar in lange vierkante stopflacons.
Let op het goede merk: WKD. JOHN «AV,
N.V. DK HOIJTTUINEN". Amsterdam.
NATUURLIJK
_ is datelleen echte Karlsbader
Voor Namaak en vervalsching wordt gewaarschuwd;
BEGfiAFENlSVEttEEJÜlGlNG
VB AMSTERDAM
N. SAX. J r.
P. C. HOOFTSTRAAT 38. Telof. ZuH 34'
N. F. VAN GELDER & Co.
| (v/h. MANTZ & Co.) Amsterdam. (P. H. Kade 25.) |
Eetserviezen, Waschstellen,
Kristal, Glas. Porselein Aardewerk
Keukenuitrustingen, Electro Plate, Waterfilters.
(EXPORT NAAR OOST- EN WEST-INDIË.)
Alle benoodlgdheden
Solide Billijk.
«-3
CO
txl
CD
m
i - 1
CX2
S. BLAZER Mzn.
Solo-Bassist Concertgeb. Orkest.
Amst. Ceintuurbaan 141. - Tel. Z.I4I7.
STOOM-WASSCHERIJ
DE PELIKAAN"-GOUDA
CHEMISCHE WASSCHERIJ
TEL. 196 en 253 INT. EN VERVERIJ
De drie Magazijnen voor Horlogerie van
Gebr. BREEN, Amsterdam,
Rozeigraciit 53, Nieuw ejiij! 172, Haarlemmerstraat 72
HORLOGES, PENDULES, KLOKKEN.
GOUDEN EN ZILVERENj WEBKEN.
VAN RIJ N'S,
DEBESTEMOSTERD
DE BONT & LEYTEN'S
BORSTPLAAT
is DE BESTE.
Yankee Notions lick creation.
We are sole Agpnts for 200 American Mariufacturers,
We can suppiy anything and everything American made,
Which is the best in the World, Wholesale only,
AIHKIUC AX ITIPORTING- Co.,
197 Keizersgracht, Amsterdam.
Reisdekens,
Auto-plaids en
ADRIAAN SCHAKEL,
Heilig eweg 11?17, A'dam.
DRINKT
Haantjes Kristal
Haantjes Kristal is eene geheel nieuwe bisreoert,
gebrouwen door de Stoombierbrouwerij 't HAANTJE" te
Amsterdam, volgens een door haar uitgevonden, alleen aan
haar bekende brouwmethode.
HAANTJES KRISTAL overtreft elk ander
binwnen buitenlandgch bier.
VRAAGT PROSPECTUS,
Internationale Transport-Maatschappij
voorheen
VAN DER HOOP & Co.
AMSTERDAM.
Directeur: JACS VAN DER HOOP M.Pzn.
Verhuizingen. - Bewaring van Inboedels.
Expeditie.
Agentschap der Nederl. Stoomboot-Reederij.
Dagelijksche sneldienst naar en van den Rijn.