Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
14 Febr. '15. No. 1964
tijd, als secretaris van het Genootschap
Architectura et Amicitia dikwijls in de ge
legenheid was geweest daarmede nader
kennis te maken. '
Van verschillende lezingen, die hij in dit
Amsterdamsche Genootschap hield, herinner
ik raijb.v. de behandeling van onderwerpen
als: de Gebroeders Van Eyck, den invloed
der Noord-Nederlandsche houtsnijders op de
ontwikkeling der beeldhouwkunst, het Mauso
leum te Halikarnassos. Uit elk van die lezingen
bleek, welk eene zelfstandige meening Six
bezit en hoe hij daardoor nieuwe gezichts
punten weet te openen omtrent kwesties van
kunsthistorisch belang. Zoo gaf hij van het
slechts bij overlevering bekend zijnde Mauso
leum te Halikarnassos een eigen reconstructie.
Het Genootschap Architectura et Amicitia"
heeft zijnerzijds deze belangrijke bijdragen
getoond te waardeeren, door Prof. Six tot
eerelid te benoemen.
Van af de oprichting der Afdeeling Voort
gezet en hooger Bouwkunst onderricht" van
dat genootschap is Prof. Six als docent
werkzaam. Hij woonde de constitueerende
vergaderingen bij, die aan de oprichting
vooraf gingen en tot heden heeft hij zitting
in het algemeen bestuur.
Gaarne besluit ik deze enkele regels van
lof en waardeering met den wensch dat
Prof. Six nog lang gezond en krachtig moge
blijven in het belang der inrichtingen en
genootschappen, waaraan hij werkzaam is
en vooral voor onze Rijks-Academie van
Beeldende Kunsten, waarvan hij een sieraad
mag genoemd worden.
KL. VAN LEEUWEN
imiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiu
Eigen kunst?
Den piano-avond van Mevrouw Elly Ney
heb ik door actieve muzikale bezigheden
niet kunnen bijwonen.
Voor den avond van Messchaert en R
ntgen werd mij geen uitnoodiging gezonden.
(Denkt men dat de verslaggever hierover
niets nieuws meer heeft te vertellen of dat
Messchaert en zijn begeleider geen critiek"
meer noodig hebben?) In het Concertge
bouw bracht Evert Cornelis op een matinee
Marschners ouverture voor Hans Heiling",
een suite gebouwd op Piemonteesche volks
liederen van Sinigaglia, de Italiaansche
serenade van Wolf en de 4e sinfonie van
Glazounow ten gehoore. Hij stond zijn
plaats als dirigent af aan ondergeteekende
die eene herhaling gaf van Tema en ver
anderingen", een werk dat verleden jaar
reeds werd uitgevoerd. Anderen hebben
hunne meening hierover uitgesproken.
De lezer neme er dus genoegen mee,
deze week geen bespreking van werken of
uitvoeringen te krijgen.
*
Een artikel dat ik dezer dagen onder
handen kreeg lijkt mij de moeite waard er
eenige beschouwingen aan vast te knoopen.
Ik bedoel een verhandeling getiteld Der
Krieg und die deutsche Musik, geschreven
door den bekenden professor Kretzschmar,
directeur van de Hochschule te Berlijn,
hetwelk voorkomt in de Allg. Musikzeitung"
van 4 est 11 December 11.
De schrijver die zich o.a. naam heeft ver
worven met zijn Führer durch den
Konzertsaal", waarin hij haast alle klassieke en
moderne orkestwerken aan een analyse onder
werpt, geeft in genoemd artikel als zijne
meening te kennen dat tot nu toe de
Duitsche musici te weinig Duitsche en te veel
buitenlandsche, speciaal Fransche muziek
uitvoerden, en haalt daarvoor bewijzen aan
o. a. het bedrag der auteursrechtuitkeeringen,
die voor buitenlanders veel meer bedroegen
dan voor Duitschers zelf.
Verder brengt hij allerlei materiaal om te
betoogen dat de Duitsche muziek werkelijk
superieur is aan de andere en dat geen volk
ter wereld haar dien voorrang kan ontnemen.
Ik behoef niet te zeggen dat in dezen
tijd dergelijke uitlatingen niet kunnen be
vreemden en dat een man als Kretzschmar
blijkbaar ook is aangetast door een over
dreven zelfbewustzijn en machtsgevoel dat
bijna ontaardt in hoogmoed.
Ontegenzeggelijk heeft Duitschland sinds
1700 ongeveer de muzikale heerschappij in
handen gekregen en heeft het tot het midden
der 19e eeuw de grootste componisten voort
gebracht ; niemand ook in andere,
Romaansche landen zal dat betwijfelen. Getuige de
uitstekende opvoeringen der sinfonieën van
Beethoven te Parijs, waarvan Wagner reeds
wist te berichten.
Maar de bekrompen meening, dat niets
buiten de Duitsche muziek de moeite waard
is om uitgevoerd te worden is al te kras.
Men oordeele zelf over de volgende
enormiteit: Wenn der Frieden wiedergekehrt ist,
könnten ruhig das deutsche Konzert und das
deutsche Theater mehrere Menschenalter
lang auf die Verwendung auslandischer
Komponisten verzichten und diese Zeit dazu
benutzen, altere deutsche Meister, mit
Einschluss Handels, Haydns und Mozarts, besser
kennen zu lernen."
Ik wil hierbij opmerken dat in geen land
het groote publiek zoo goed met zijn eigen
meesters bekend is als juist in Duitschland.
Het is mogelijk dat K's heftige opwekking
geboren werd uit motieven die met muziek
niets hebben te maken en dus te veront
schuldigen zijn. Echter kan het ook zijn dat
hij intuïtief een groote levensvatbaarheid bij
de toonkunst van andere volkeren voelt
komen, en dus als echte Duitscher
overheersching natuurlijk tevergeefs! -- pro
beert tegen te houden.
Hij raadt bijv. aan : Diese fremden Kom
ponisten dürfen nicht willkürlich und nach
Zufall unterunsere Beethoven, Brahms und
spnstige gute Deutsche gemengt, sondern
sie mussen mit Ausschluss von Pariser
Machwerken wie Pierné's Kinderkreuzzug"
in der Form von Uebersichten ber Nationen
und Schulen vorgeführt werden".
Ik geloof dat K. gerust dien raad kan geven,
omdat toch ten slotte de smaak der musici
zelf zal uitmaken of een werk, hetzij van
welke nationaliteit ook, goed is en gehoord
dient te worden.
Ik wilde slechts wijzen op den omvang,
dien een gezond zelfbewustzijn zelfs in het
brein van een toonkunstenaar, wiens taal
toch bij uitstek internationaal is te noemen,
in deze tijden kan aannemen. Het is te hopen
dat niet alle voorgangers in Duitschland zoo
zullen gaan denken ; voor den oorlog was
er blijkbaar een andere meening. Wij danken
aan hun arbeid toch reeds de herleving van
menig buitenlandsch" werk; zoo o.a. de
uitgave van pianoconcerten van Rameau en
chansons van Dufay door Riemann. In n
opzicht kunnen wij Hollanders echter uit het
artikel van den Berlijnschen professor wat
leeren : Het gevoel van eigen kracht dat
ginds te groot is, is hier te klein.
Wij uiten ons van nature niet zoo ge
makkelijk ; wij zijn geslotener, terughouden
der en komen er niet zoo licht toe aan
anderen ons binnenste te toonen. Een
Hollandsch componist houdt zijn werk meer
voor zich en bewaart het vaak in zelfge
noegzaamheid zonder dat anderen er iets
van hooren. En toch is dat verkeerd, ook
voor de jongeren", die misschien door be
staande werken, (mits zij die kenden, beïn
vloed zouden kunnen worden. M.i. moesten
Hollandsche componisten (er zijn niet veel van
beteekenis, maar misschien komen er nog bij !)
zich niet alleen vereenigen voor de behartiging
van hun stoffelijke belangen als daar is de
inning van auteursrechten, maar een bureau
stichten waarheen elk componist zijne wer
ken kon inzenden. Een commissie zou be
noemd kunnen worden, die de werken naar
hun aard kon samenvoegen en men zou
kunnen beginnen met die werken, uitge
voerd door uitstekende krachten (die heb
ben wij genoeg !) het publiek te laten hooren.
Mijn bedoeling is niet het stichten van
een vcreeniging in den geest der bestaande
toonkunstenaarsvereenigingen, maar het op
richten van een permanent bureau alleen
voor componisten. Hier zouden de werken
geschift kunnen worden, voorloopig niet
naar deugdelijkheid doch alleen naar stijl
en bezetting. Met die werken worden con
certen gegeven: de componisten leeren
elkander kennen en de menschen zullen
gaan vermoeden dat er ook in Holland ge
produceerd wordt.
Een begin zou gemaakt kunnen worden
met kamermuziek en liederen.
Wie weet welke verrassingen voor den
dag zouden komen!
In ons land weet de een niets van den
ander af, d.w.z. op muzikaal scheppend
gebied. Op deze wijze zou men meer ver
band krijgen en kunnen oordeelen of onder
den invloed van buitenlandsche voorbeelden,
niet reeds hier en daar een kiem van zelf
standige muziek gaat ontspruiten!
SEM DRESDEN
Een Volks-Tooneel
Het enkele feit, dat men deze week in
het Paleis voor Volksvlijt een
tooneelvoorstelling had kunnen bijwonen, welke gegeven
werd door een troepje, dat zich Het
Volkstooneel noemt, is de moeite van het bespreken
waard. Alles wat zelfs in de verste verte
verband houdt met het begrip volkstooneel"
en de verwezenlijking ervan, is op dit
oogenblik belangrijk.
Nagaande in hoeverre het onderhavige
Volkstooneel" het denkbeeld van een echt
democratisch tooneel benadert, komen wij
tot de gevolgtrekking, dat er tot prijzen
reden bestaat. IHoeveel er ook aan de ver
tolking van bijna alle medespelenden ont
broken moge hebben, slechts mevrouw
Bouber-ten Hope stond in haar werk op de
artistieke hoogte, door haar rol geëischt,
er waren toch om ea in deze daad zooveel
te waardeeren elementen, dat er tot op
zekere hoogte van een verheugenis sprake
is. Om te beginnen werd men getroffen
door het gevoel van ernst e« bezieling, dat
de spelenden, hoe dan ook, over het voet
licht wisten te brengen. Het is zoo prettig
als men voelt, at de menschen op het
tooneel niet onverschillig zijn. Zonder hoop
op eenig belangrijk geldelijk gewin hebben
allen zich danig geweerd. Gelukkig was
zelfs het aantal dergenen, wie men vanwege
hun te groot gebrek aan wat men noemt
aanleg voor het tooneel" het verder be
treden der planken zou moeten onlraden
niet zoo groot, dat de vertooning van Leon
Kampf's revolutie-drama De Vooravond er
door wordt bedorven.
Alles bij elkaar genomen, heeft deze eerste
poging van dit Volkstooneel zooveel recht
op ernstige beschouwing, dat men het niet
onvruchtbaar en dus beneden zich acht
dezen menschen den vriendelijken raad te
geven: Gaat zóniet door. Maakt van uw
groepje geen partij-tooneel, of liever een
partij-tooneeltje. Speelt zooveel revolutie
stukken als ge wilt, tracht zooveel ge wilt
naar buiten te brengen de gevoelens, die
gij voor de goede houdt, doch denkt het
allereerst (en het allereenigst) aan de kunst.
Beschouwt dit stuk van Kampf liever als
een vrij goed kunstwerk dan als een uit
stekende propaganda, Slechts wanneer gij
de kunst breed omstrengeld houdt, zult ge
worden: een waar Volks- Tooneel, en zult
gij uw doel het best bereiken. Op den steun
van allen, die het met de kunst ernstig
meenen kunt ge dan rekenen. En zonder
dien steun gaat ge ten gronde.
SIMON B. STOKVIS
Inhoud van Tijdschriften
Vragen van den Dag, afl. 2: R. Casimir,
Psychologiese opmerkingen omtrent oorlogs
tijd. C. Pekelharing, Eenige woorden over
de verklaring van het leven. Mr. J. G.
Blink, Een nieuwe theorie over het geld.
Mr. J. F. Dijkstra, De organisatie der
Zwitsersche landsverdediging. D. Stavorinus,
De scheikundige stikstofmeststoffen en hunne
economische positie. Mr. U. C. Nijland,
Over de gezinsverpleging van verwaar
loosde verweesde kinderen in Denemarken.
Van maand tot maand.
De Beweging, Febr. '15: Albert Verweij,
Wie in de loopgraaf ligt... Eug de Bock,
Jeugd in de stad; Antwerpse schetsen vór
den oorlog. Jacob Israël de Haan,
Joodsche liederen. P. N. van Eijck, Twee
gedichten. Else Bukowski, Gedichten.
Dr. A. Jacob, De Vlaamse beweging en de
Belgiese zaak; een Vlaamse stem. G. C.
G. Meuleman.Hamlet bij Saxo Grammaticus.
Albert Verweij, Terechtstelling van Jozef
Fourie. Jacob Israël de Haan, De Duitsche
rechtsgeleerden en de oorlog, Vervolg.
Boekbeoordeelingen.
Vragen des Tijds, afl. 5: Mr. H. P.
Marchant, Oorlogs- en Kiesrecht-ministerie.
Mr. S. J. L. van Aalten Jr., Het verslag der
Staatscommissie voor evenredig kiesrecht.
M. Staatkundig overzicht. Dr. G. W.
Kernkamp, De Europeesche oorlog V. Een oorlog
van hoogere orde! Mr. Dr. H.J.Tasman,
Sociale kroniek.
De Levende Natuur, afl. 19: J. Valckenier
Suringar, Het arboretum der Rijks-Hoogere
Land-, Tuin- en Boschbouwschool (verv.)
J. Botke, Molleheuvels, (verv.) ?. Drijver,
De Velduil. D. L. Uijttenboogaart, De
Smaragd hagedis. Jan Verweij, Uittreksel
uit mijn dagboek over den grauwen klauwier.
Kennisgevingen voor
Verloving en Ondertrouw
InvltaUën* Programma's
Dankbetuigingen, Menu's
Lozcpaplcr en Corr Kaarten
Artistiek Stempelwfk
BOEK. U STEENDRUK^f,,)
B. van Mantgem
H*n*r«rareler '
Slnerf 582. keet gjiMral. Imst
05
Directeuren: 9. PELT J. Jzn., H. F. HERTENS BI.
4-f *4*+4- + +4-4- 4- 444
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 1.65 per kwartaal
444444* 4-
4444444l.V. Concert- en Tbeaterboreau J. H. L. Bossard,
VBra?enhage.
Concertgebouw
(Kleine zaal)
Zaterdag 2O Febr. 1915, 8 uur
Concert, te geven door
Rosa Spier r//,/^
leerares aan het Kon. Conservatorium
te 's-Gravenhage en Ie harpiste van het
Residentie-orkest,
met medewerking van
Helena Scheurleer
en van
A. B. H.
Trnecek.SmetanajSaint-Sains.Paesiello,
Poenitz, Hahn enz.
Stadsschouwburg
Vrijdag 86 Febr. 1915, 8 uur
Tournee Mme A. DHAYRMOND de Paris
Une seule représentation
LE
SECRET
par Henry Bernstein. Regie : A. Alfroy
avec Ie concours de
AÜBIKNKK WHAA BMOND.
T BINNENHUIS
INRICHTING TOT
MEUBELEERING
EN VERSIERING
DER WONING
DIRECTEUREN
JAC VAN DEN BOSCH
EN W GIEBEN
GEDrCOMMISST
HPBERLAGE EN L SIMONS
RAADHUISSTRAAT 48*50 AMSTERDAM
?.V. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS & BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs ran
Haringgraatstaal.
Brandrrg materiaal voor plafonds, vrijstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerderjjen, Stallen, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant wor
den op aanvraag gratis toegezonden.
N.V. Kunsthandel DE PROTECTOR",
Zaidblaak 7Oa, Rotterdam,
exposeert van 10?26 Februari een twintigtal schilderijen door
B. VIEGERS.
N.V. PAERELS' MEUBILEERING Mij
Rokin 128-130-183 - AMSTERDAM Tel. 4541 N.
EN
KAMERBETIMMERINGEN
VRAAGT BEGROOTINGEN HET PRIJSOPGAAF.
Yankee Notions lick creation.
We are sole Agents for 200 American Manufacturers,
We can supply anything and everything American made,
Which is the best in the World, Wholesale only,
AMEKICAN IMPORTINO Co.,
197 Keizersgracht, Amsterdam.
ER STIJGT EEN JTJICHTOON OP,
als U thuis komt met een flesch Wed. John Gay's PiccalIIli
f Zuurtjes in Mosterdsaus.) Die smaakt toch zoo overheerlijk bij
Vleesch, Visch, Groenten, Kool en Aardappelen. De verrukkelijke
Mosterdsaus is ook apart verkrijgbaar in lange vierkante stopflacons.
Let op het goede merk: "WED. JOHN GAY.
H.V. DE HOUTTU1NEM". Amsterdam.
E DRINKT
Haantjes Kristal
Kaantjes Kristal is eene geheel nieuwe biersoort,
gebrouwen door de Stoombierbrouwerij 't HAANTJE" te
Amsterdam, volgens een door haar uitgevonden, alleen aan
haar bekende brouwmethode.
HAANTJES KRISTAL overtreft elk ander
binnencn buitenlandsch bier.
VRAAGT PROSPECTUS.
KONINKLIJKE LUXE D i TTT P V A TQflB AMSTERDAM,
BROODBAKKERIJ lAUlj U. IVAIDM, ROTTERDAM,
levert BROOD bereid uit de BESTE GRONDSTOFFEN.
Alle benoodigdheden
Solide Billijk.
co
S. BLAZER Mzn.
Solo-Bassist Concertgeb. Orkest.
Amst, Ceintuurbaan 141. - Tel. Z. 1417.
A. A. PASSEMS,
THANS ALLEEN
Reguliersgracht 31,
AMSTERDAM, Tel. 8393.
Speciaal adres voor
Corsetten naar maat
Ateliers voor reparatiën.
ERVEN KRAMER
* WIJDE KAPELSTEEG 4 D AMSTERDAM ?
-] TELEPHOON N°266 ?
FABRIEK VAN KANTOORBOEKEN
Heb het uitstekendste aan te bieden dat iemand wenschen'.kan
hoe zal de wereld het weten, Indien gij niet adverteert?
JOHN P. ROCKEFELLERH
DE BOMT & LETfER'S
FUIE CHOCOLADE
El SDIKEBWERKEI.
N A G ART Automobiel
fionoralo Agentuur voor Nedorland on KohMito
AUTO-GARAGE CENTBAL
Telefoon 493. Maastricht,
STOOM-WASSCHERIJ
DE PELIKAAN"- GOUDA
CHEMISCHE WASSCHERIJ
TEL. 196 en 253 INT. EN VERVERIJ
D. ADMIRAAL
TuinBloemenmagazflnen v/h. Rozenoord.
Kantoor: Banstraat 22
Telephoon Z. 2693