Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
28 Febr. '15. No. 1966
Ivan Mestrovic De Weduwe
Servische Kunst
Toen enkele jaren geleden te Rome een
Servische tentoonstelling werd gehouden,
is deze voor velen een openbaring geweest.
Want men moge nu meenen nóg zoo goed
op de hoogte te wezen van de eigenaardig
heden van het land en 't volk van het koninkrijk
Servië, op n punt was het voor de
overgroote meerderheid van het menschdom terra
incognita, en dat was op het gebied der
beeldende kunst.
En wat Servië te dien opzichte te zien gaf,
was vooral daarom een openbaring, omdat
het toonde een eigen kunst, een kunst met
eigen karakter, met eigen uitdrukkingsver
mogen te bezitten. Enkele staaltjes van wat
te Rome was tentoongesteld geven we hier
als reproducties.
Het tentoonstellingsgebouw, het Pavil
joen, noemde men het bescheiden was
door den architect Bajalovic opgetrokken
in een stijl, die aan een Assyrisch mansoleum
herinnerde, doch die door de strafheid van
vormen strookte met het karakter van het
Servische ras. Een belangrijke plaats in het
binnenste werd ingenomen door de
beelUitkomst", Spel van droom en leven
door Herman Heijermans.
(?De -Hagespelers".)
Hoe verkeerd het is, zich een oordeel te
vormen naar verslagen over tooneel van
anderen, is mij nooit zoozeer gebleken als
gisterenavond bij het zien van Heijermans'
Uitkomst". Ik herinner mij, daar ongeveer
zeven jaa.i geleden in Indië zijnde, van ge
lezen te hebben, dat het een volslagen fiasco"
geweest is. Zelfs zou het, volgens den auteur,
uitgefloten zijn.
Het is een van mijn vele zwakheden, dat
ik altijd vriendelijk nieuwsgierig gestemd
ben voor dingen en menschen, die fiasco
maken en uitgefloten wordenen omgekeerd,
dat eclatante populaire successen mij
eenigszins onwelwillend bevooroordeelen. Zit ach
ter menig volslagen fiasco niet dikwijls een
sublieme poging? En heeft een compacte
Majorilat" niet bijna altijd ongelijk als zij
uitfluit ? Vandaar, dat ik in een zeker hoop
vol verwachten gisteren avond Heijermans'
Uitkomst' ben gaan zien, ik, die voor alles
wat ik totnutoe van Heijermans op het tooneel
gezien had, bewondering, hoogachting,
respect in zekeren zin, en al wat men maar
mér wil had, maar geen liefde. Omdat
zijn kunst nu eenmaal zoo geheel anders
is, dan hetgeen ik in de kunst in de rich
ting van mijn ideaal vind.
Nog iets anders voelde ik, waarom ik er
heenging: bewondering voor Verkade, dat
hij een gevallen", een uitgefloten stuk, een
fiasco, weer heeft durven opnemen, en op
nieuw ten tooneele voeren. Ik houd van
menschen, die gevallen dingen en menschen
in hun handen nemen en opheffen....
En, neen, het is niet vreemd, ik heb het
immers mér met gevallen dingen gehad,
nietwaar, en met gevallen menschen k,
toen Uitkomst" mij had aangeraakt en in
mij was opgenomen, toen heb ik die wel
bekende, maar zeldzame ontroering gevoeld
van n zeer verwante schoonheid, die tranen
naar de oogen doet wellen, en men weet
niet of het smart is dan wel vreugde om
schoonheid van de smart...
Bij het begin was ik bang, dat het weer
mis was, want het begon immers weer met
een Falklandje, en met flauwe, bij dom
publiek inslaande, van Maurik-achtige mop
pen" van den mankepootigen waschbaas,
zonder eenig esprit". In nt gezin van kruier
Banes, waar die mankepopt zijn
ongenietbaren humor lanceert is 'het misère, een
baas zonder werk, een zoon die gezeten"
heeft, een meid, die de vlakte" op zal gaan,
en natuurlijk! in welk Heyermans' stuk
niet? een hoop onbetaalde rekeningen
en manende crediteuren.
Dan wordt een arm jochie binnengedra
gen, een verlamd kereltje, die uit een boom
is gevallen, en die door moeder verpleegd
wordt, die hem niet in 't gasthuis wil
hebdende kunst; in de eerste plaats fragmenten
van een soort van Servisch Pantheon, gewijd
aan de herinnering aan den slag van Kosovo
Pol je (in 1389, waarbij de Serviërs door de
Turken totaal verslagen werden), waardoor
de meest talentvolle van alle Servische beeld
houwers, Ivan Mestrovic. beeldhouwwerk van
stoere monumentaliteit en
barbaarsch-exotische schoonheid kon doen bewonderen.
Daarnaast prijkte een cyclus, waarin de
nationale held van Servië, Marko Kraljevic,
een evenknie van den Duitschen Siegfried,
verheerlijkt werd zoowel door schilders als
door beeldhouwers.
Wel eigenaardig en opmerkelijk was het,
dat de benaming Servisch Paviljoen", uit
het oogpunt van politieke aardrijkskunde in
zeker opzicht misleidend was. Immers het
waren niet enkel onderdanen van Servië's
koning, die hadden ingezonden, doch kun
stenaars uit Hongarije, Dalmatie, Montenegro,
Macedonië en andere staten hadden me
degewerkt aan de tot stand koming. Daar
mede huldigden zij het ideaal van een
GrootServië, dat allen, die zich van Servischen
stam gevoelen, nog eenmaal verwezenlijkt
hopen te zien: de vorming van een zér
iMiMiiauumimLiiiiiimiiMiii
ben. Het ventje is voor 't eerst uitgeweest
om de koningin voorbij te zien gaan en
komt er koortsig van thuis. Anders niets.
Maar met dat zieke jongetje wordt het
sublieme in dat brok werkelijkheid" bin
nengedragen, dat nu opeens verheven gaat
worden tot droom. Het ventje heeft de
zwanen in het Vondelpark gezien, en heeft
met zijn moeder over diamanten en juweelen
gepraat, die de hooge" dames aanhebben,
en heeft ook van de dreigende misère ge
hoord, van den schoenlapper, en den bak
ker, die manen en niet meer poffen, en
heeft den agent gezien die een dagvaarding
komt brengen, omdat Jantje zes maanden
geleden eens een lantaarn heeft ingegooid.
Het uitgaan, in al de drukte van feest, heeft
hem te veel opgewonden, Jantje krijgt koorts,
wordt ingestopt, als allen slapen gaan, en
gaat droomen... En nu komt zoowaar,
op 't Heyermansche tooneel! de droom
op de planken, het brok werkelijkheid" ver
zinkt, en alles wat nu verder gebeurt, is
in de atmosfeer van den droom, ja, van den
droom, weet dit wél, den droom, waarin even
groote, zoo niet grooter werkelijkheid is
dan in het leven, en waarin alles heel ge
woon en waarschijnlijk is, wat in het leven
niet kan en absurd is.
De zwaan uit het Vondelpark komt, en
neemt Jantje op zijn rug, en Jantje vliegt
met hem naar de sterren, die diamanten en
juweelen zijn, en plukt ze af heusch, als
ge 't droomgebied kent, is dit doodeen
voudig en natuurlijk en hij komt in zijn
armoè-huisje terug, en als de schoenfrik en
de bakker komen, krijgen ze zoo'n diamant
als ze niet meer manen en nog leveren, en
de agent krijgt er k een, als hij de zaak
van de lantaarn koest houdt, en moe en
vader en broer en zus komen, en al de
menschen die in Jantjes wereldje voorkomen
(hoe voortreffelijk is dit gezien) de dokter,
de kapelaan, de meneer van de Bank, van
Oome Jan, en de waschbaas, en de
bovenbuurman, allemaal, en broer houdt een veiling
van de steenen, en praat als kokadorus, die
Jantje op 't Amstelveld hoorde, en opeens
wordt de droom grilliger, als de koorts stijgt,
alle bekende gezichten zijn weg, zuster Sien
is alleen met den bakker over, die een ster
diamant gebroken heeft, en ze krijgen ruzie
met den zwaan, en met hun tweeën vallen
ze op den zwaan aan, en slaan hem, slaan
hem, dat de kop neerzijgt en de wieken
langzaam flapperend vallen, en Jantje roept
angstig om hulp voor zijn lieven zwaan,
dien ze vermoorden, en gilt en gilt en...
de droom is weg, de atmosfeer gebroken,
er is alleen het armoe kamertje en een
koorts-ijlend jongetje, dat in moeders armen
sterft...
Dit alles is absurd, is onzin, is belachelijk,
het is te gek om alleen te loopen, God
nog toe, wat is dat idioot, dat alles, ik
weet het wel... in het brok werkelijk
heid". Maar daar speelt het dan ook
heelemaal niet in, het speelt, alstublieft, in den
droom, op het droomgebied, en iedereen,
die daar maar een bétje in thuis is, weet,
hoe natuurlijk daar het absurde is, en, in
die aparte sfeer, hoe logisch alles ook, hoe
verband houdend met dat andere gebied van i
de werkelijkheid. Er komt geen enkel beeld
in dien droom, dat ook niet pp het andere
werkelijkheid-gebied in Jantjes gedachten
Naar een ets van Tomislav Kriaman In Bosnië
uitgestrekt rijk, dat allen zal omvatten, die
Servisch bloed in de aderen hebben. Dat
ideaal is niet uit de geesten kunnen weg
gevaagd worden door de onderdrukking der
Turken, waaronder de Serviërs vier eeuwen
lang gezucht hebben en dat ideaal zal blijven
leven zoolang er een Servische taal, Servi
sche letterkunde, Servische bouwkunst en
Servische beschaving (van cultuur" durven
we niet reppen!) blijven bestaan.
Een der krachtigste figuren in de
hedendaagsche Servische kunst is ongetwijfeld de
zooeven genoemde beeldhouwer Ivan Me
strovic. In zijn stoeren stijl reflecteert zich
als 't ware het stoere karakter van het Ser
vische ras. Zijn uitbeelding van figuren,
is niet een wedergave van bepaalde per
sonen, doch hij streeft er steeds naar
het typeerende van het ras op den voor
grond te brengen. Niet een bepaalden man
of vrouw wil hij weergeven, doch een man
en een vrouw in het algemeen. Hij weet
het menschelijk lichaam verwonderlijk mooi
te modeleeren, doch zijn scheppingen
dragen steeds een monumentaal karakter.
Hij heeft steeds het geheel voor oogen,
en de samenhang der hoofdlijnen is voor
hem het voornaamste. Zijn kunst staat
dus vierkant tegenover die, welke in een
impressionistische plastiek, die strijdt met
het karakter van het materiaal, heil zocht in
de eerste plaats tegenover de zedelijke
uitdrukkingslooze beeldhouwkunst, die de mo
derne Italiaansche kunst vaak kenmerkt.
Torna Rosandic Kopstudie
Ivan Meitrovic
Sphinx, uit den tempel van Kosovo
was, alle menschen, en dingen, en gedach
ten er uit gaan niet buiten het geziene en
gedachte in de realiteit van 't gewone leven,
alleen zijn ze, op het droomgebied, getrans
formeerd, en warren met andere logica door
elkaar, in koortsiger daden en bewegen.
Het grootste gedeelte van Uitkomst"
speelt niet in het leven, maar in 't gebied
van den droom.
Men moet een dichter zijn om dit aan te
durven. Ik wist tevoren niet dat Heyermans
zulk een dichter was, maar nu, tot mijn
vreugde, weet ik het.
Hoe gevaarlijk zooiets echter op de plan
ken is, hoe hier het sublieme op 't randje
van 't redicule ligt, weet k ieder
tooneelkenner. Zoodra de spelenden of, nog erger,
een deel der spelenden, niet in de
droomsfeer zijn, dan wel er maar even uitvallen,
is de toestand belachelijk, en breekt de
stemming onder de toeschouwers. Dat een
vogel spreekt denkt om Rostands
Chantecler" is op zichzelf zoo gek" niet op
het tooneel, maar zoo als bij deze opvoe
ring gebeurt wél dat hij te veel op een
kruipend mensch gelijkt en dat hij op een
gemaakten toon spreekt. Het feit dat een
zwaan een menschengezicht heeft daaren
tegen is in een droom heel niet vreemd, ook
niet als het slokt als een zwaan. Het is ook
in den droom een heel gewoon ding dat de
vleugels uit een beddesprei bestaan. Als
over het geheel maar goed de
droomstemming ligt. Er is ergens spottend van ge
waagd, dat de bakker in den droom drie
en zestig bropden telt, en dat men dan
het gevoel krijgt alsof het nooit ophoudt.
Maar juist zoo iets is een vaak voorkomende
moeilijkheid in een droom Men moet echter
wel eens droomen geanalyseerd en zelfs
gecontroleerd hebben om op dit gebied
eenigszins thuis te zijn.
De eenige van al de spelers, die aan n
stuk door, zonder een oogenblik er uit te
vallen, volkomen de illusie van den droom
wist te geven was Tilly Lus. Ik kan geen
woorden vinden om heel mijn bewondering
uit te drukken voor de dichterlijke creatie
van Jantje door Tilly Lus. Het was iets om
nooit weer te vergeten, dit tecre, fréle, naïeve
gaan van dat dichterlijke, arme jongetje
door die droomsfeer, zóvolgehouden, z
zonder de minste pose natuurlijk, zóinnig
aandoenlijk van gebaren, van uitdrukking
en van stem, dat geen oogenblik de broze,
ragfijne stemming brak, zelfs niet bij het
onbeholpene der electrische lampjes, die de
edelsteenen moesten voorstellen, en bij som
mige minder gelukkige bewegingen vanden
zwaan, en bij den primitieven kijkspel-hemel.
Door de droom-sfeer, voortdurend om het
jongetje heen, leek al die onwaarschijnlijk
heid geenszins belachelijk. Men vergeteook
niet dat zoo'n droomend pauperjongetje zich
hemel en sterren anders voorstelt dan een
dichter uit een meer ontwikkeld milieu.
Prachtig was het plotseling breken van
den droom, en het wilde angstgeschrei van
het levende, stervende kind na het stil
droomschrijden van het slapende jongetje.
Ik weet nog niet recht of dit alles nu wel
goed tooneel" was. Ik weet alleen dat ik
diep ontroerd heb zitten zien en luisteren,
en dat dit dichterlijk werk is van Heijermans,
dat mijn liefde heeft.
Laat ik er bij zeggen: in de half leege
zaal vond het publiek het, geloof ik, ver
velend. Er was aan 't einde geen eerbied,
stilte en geen applaus, zelfs geen zwak
succes d'estime. Ik vrees dat ook deze, door
Verkade zoo dapper en vol piëteit geënsce
neerde Uitkomst" een soort fiasco is ge
bleven.
Maar ik hoop dat Heijermans nog meer
zulke dichterlijke fiascos zal maken, en Tilly
Lus nog meer zulke dichterlijke creaties.
HENRI BOREL
Concert Spier-Scheurleer- Verhey
Het was een genoegen, tusschen de vele
piano-avonden der laatste tijden, de aan
kondiging te lezen van een concert, waarop
een ander instrument zou worden bespeeld.
Verwonderlijk, dat niet meer musici dezen
avond hebben bijgewoond en gingen luisteren
naar het eigenaardig timbre van de harp en
hare zeer bijzondere speelwijze.
Het gebeurt zelden, dat wij dit instrument,
dat in onzen tijd slechts in de
conventioneele verbinding van speeltuigen, die wij
orkest" noemen, wordt gebruikt, afzonderlijk
te hooren krijgen. Die gelegenheid hadden
velen moeten benutten, om het van naderbij
te leeren kennen.
Het ongewone van de verschijning van
de harp op het podium van den kleinen
zaal, bleek uit alles. Zelfs Apollo, die anders
onverstoorbaar naar den uitgang wijst, scheen
onrustig te worden, en de knecht, die het
instrument moest verzetten, wist er geen
raad mee en stelde het tot driemaal toe
verkeerd op.
Uit een paedagogisch oogpunt is het dus
reeds zeer te prijzen dat mejuffrouw Spier
ons haar harpspel liet hooren. Zij wist de
mogelijkheden van de techniek op de meest
juiste wijze te demonstreeren en liet ons
hooren welke toonopvolgingen en klank
effecten te bereiken zijn.
Het bleek ook nu weer dat de harp niet
een modern" instrument kan worden ge
noemd, dat haar aard in opstand komt tegen
het chromatisme der latere muziek en dat
zij misschien weer in eere zal worden her
steld als ooit een nieuwe diatoniek geboren
wordt. Bij de tegenwoordige experimenten
met kwart-tonen kan de harp dus gevoegelijk
blijven rusten.
Daarentegen is haar klankkarakter van onge
wone soort en hebben bepaalde liggingen een
buitengewone bekoring. Zoo het midden
register, hetgeen in het extra-stukje uitstekend
uitkwam. Geen ander instrument heeft een
dergelijk immaterieel timbre.
Daardoor alleen is hare toepassing in het
moderne orkest dan ook te verklaren en als
kleur gebruikt, kan met de harp iets bijzon
ders worden bereikt. (Men denke aan Mahlers
Lied von der Erde").
Het is alleen jammer, dat de werken die
Nico Bodröziéen Torna Rosandic
Portaalversiering
Terug tot Phidias en steeds verder tot uitdruk
king der gedachte, is voor hem het parool.
Zijn kunst is die van een nog onbekend,
nieuw ras; zij kenmerkt zich niet door
nieuwheid, zonderlingheid of exotisme; zij
is oprecht, kerngezond, doorleefd, zou men
kunnen zeggen.
Ook de andere Servische kunstenaars zijn
nationaal. Zij toonen ernstig te streven naar
het beste en in het bijzonder noemde
Mitronovic den fantasierijken schilder Mirko
Racki, den etser Tomislav Krizman, uit de
school van Klimt, Toma Rosendre, een beeld
houwer, wiens busten vooral aandacht ver
dienen, den plein-airistischen schilder Marko
Murat enz.
K.
* * *
iiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiimiiit IIIIIHIIIIHIII iiiiiifiiiiMiiimmiiituiiii
voor solo-harp zijn geschreven, zoo weinig
beteekenen! Ik vertrouw, dat Mej. S. de
litteratuur van haar instrument goed kent
en dat zij ons van het beste gegeven heeft,
maar dan moet ik zeggen, dat het beste
nog zeer middelmatig is. Een
vSchubertFantasie als van den heer Trnecek is eea
prulletje en ware beter ongespeeld gebleven.
Bestaat er niets mooiers, dan is het geraden
met de harp als so/o-instrument niet voor
den dag te komen. Zij zou dan in kamer
muziekwerken samen met fluit (Mozart),
strijkinstrumenten (Debussy dansen) of der
gelijke bespeeld kunnen worden en daar
uitstekend op haar plaats zijn.
Zooals ik reeds opmerkte, is het spel van
Mej. Spier voortreffelijk. Slechts nu en dan
forceert zij de hooge tonen in het forto,
waardoor deze iets schrils en hards krijgen.
Ik hoop dat zij ons spoedig betere weiken
zal kunnen laten hooren.
De zangeres, Mej. Scheurleer was noch
met de keuze harer stukken, een aria van
Paisiello en drie liedjes van R. Hahn, noch
met de voordracht er van gelukkig. Zij bezit
een mooie stem, maar miste dunkt mij alle
beheersching. Verheij's begeleidingen hielden
haar zoo goed als het kon in bedwang.
Piano-avond W. Aridriessen
Als men met zoo'n groote gemakkelijkheid
en natuurlijkheid piano hoort spelen, zou men
gelooven dat er geen strijd tegen de materie
van armen en handen en de weerspannige
mechaniek van het instrument gevoerd be
hoefde te worden om het zoover te brengen!
Alle tokkelende juffrouwen en zwaar ploe
terende conservatoristen met ongeschikte
handen kunnen aan Andriessen een voor
beeld nemen hoe alleen physieke begaafdheid
en lichamelijke geschiktheid voor het instru
ment in staat kunnen stellen dien kamp te
strijden en de moeilijkheden te overwinnen.
Zonder die buitengewone natuurlijke dis
positie zou het onmogelijk zijn op A.'s
leef lijd die groote hoogte reeds bereikt te
hebben. Het gemak waarmede hem alles
afgaat, de snelle beheersching van het
technische geven hem een zelfbewustheid
en vertrouwen in zijn techniek, die zich
ook in zijn spel uiten en wel eens leiden
tot veronachtzaming van de innerlijkheid
der werken. Dit zou niet gebeuren als hij
meer had te worstelen voor hij een werk
kende."
Zoo waren Debussy's kinderstukjes (A.
gaf de geheele serie) wel goed van klank
maar de fijne geestigheid vooral in het
wiegenlied van Jumbo en Golliwogg's dans
ging verloren.
Waar de stemming aansluit aan het
romantische, aan de alledaagsche romantiek
zou ik willen zeggen, vindt die bij A. meer
weerklank. Zoo speelde hij Schumanns
Kreisleriana" veel beter, maar wat is dat
lang, te lang voor den concertzaal!
Van de rhapsodie b kl. t. van Brahms
wist hij werkelijk iets ongewoons te maken;
de stoere Brahms werd hier hartstochtelijk.
Het gepassioneerde in dit werk heb ik nog
nooit zoo gevoeld; die uitvoering was
bijzonder.
Datzelfde vurige bracht hij ook in de
Hongaarsche dansen, die hij met groote
virtuositeit speelde.
SEM DRESDEN