Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
7 Maart '15. No. 1967
Oorspronkelijke teekening voor De Amsterdammer", van George van Raemdonck
T*- > '? T
j. i\Ai
A1* rr*---i i"- /"-?* r^rr* f{"j
v;:..ü.u u u v-.t, u K
Overpeinzing van Vrouw Uil: Behandel de dieren met zachtheid. En de menschen ?
IIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIMIIIIIIIIIIIII
llllllinNMIMIMIIMnilMIIIMIIIMIIMHIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIMIIIIIIIIHIIIIinnilllMniUIIHIIIIIIIinilllllllllllllllllllllllllllMlinilllllllllllllllllllirHIIIIIIIIHillI
Aan George van Raemdonck
De Dood spreekt
Ik die het einde ben, de Omega
Van alle leven, ik, de rijke God
Die al wat in dees wereld kome en ga
Oogst als mijn hoogste recht, mijn schot en lot,
Ik dank u dat ge mij in been en bot
Met zooveel liefde teekent vroeg en spade,
Van Raemdonck, kunstenaar bij Doods genade.
Gij zaagt me, met uw zienersblik, getroond
In al de dorheid van mijn ribbekast,
Hoog op het eiland waar mijn Doodheid woont,
En Böcklin zelfs mij nimmer heeft verrast.
Die zag er de cypres slechts die er wast,
Gij liet er mij ten top van mijn geluk zien,
Gij, mijn van Raemdonck, over-Böcklint
Böcklin.
Gij zaagt me waar ik in mijn beenderkluis
Daukbeden kraakte of kraste aan mijn balans,
En vlocht karkassen uit mijn knekelhuis
Sanatogen
Enkele lepels daags
sterken zenuwen en lichaam.
2O.OOO Artsen
erkennen dit schriftelijk.
iiiiiitniiiiiiiiiiiiiiiiiii
Brandstoffen in de oorlogvoerende
landen
Het enorme troepenvervoer en de aanvoer
van levensvoorraden en oorlogsvoorraad
naar de fronten vereischen zulke groote
hoeveelheden brandstoffen, dat allerwege de
aandacht gevestigd wordt op de vraag of
een der oorlogvoerende partijen misschien
ook te weinig voorraad en productie kan
hebben van dezen nervus belli".
Volgens een Duitsche opgave was de
productie der oorlogvoerende landen in 1913:
Engeland 292.044.000.000 Kg.
Duitschland 191.511.000.000
Frankrijk 40.129.000.000
Rusland 39.745.000.000
België 22.846.000.000
Oostenrijk-Hongarije . 17.762.000.000
Hiervan wordt ongeveer 11 pCt. verbruikt
voor de spoorwegen en 8 pCt. voor de
stoomvaart (in normale tijden). Voor brand
stof in de huishouding is 12 pCt. der productie
noodig: de rest wordt in de industrie
verbruikt.
Hierbij komen voor Duitschland en Oosten
rijk nog een enorme hoeveelheid bruinkolen,
maar daar deze niet geschikt zijn voor het
stoken in locomotieven of schepen, kunnen
deze hier buiten beschouwing blijven.
De productie van België en Frankrijk heeft
door den oorlogstoestand zoo geleden, dat
we gerust kunnen zeggen, dat deze voor
Frankrijk niet meer meetelt. Ook in normale
tijden heeft Frankrijk aanvoer van kolen
noodig uit België en Duitschland; de behoefte
aan kolen is natuurlijk in dezen tijd door
het ontbreken van dien aanvoer zeer groot
geworden en alleen Engeland is in staat in
deze behoefte te voorzien. In de eerste maand
van den oorlog haperde er veel aan dezen
aanvoer, maar toen de overmacht van
Engeland ter zee eenmaal duidelijk bleek, is
het vervoer van dit onmisbaar artikel ge
regeld. Wel gaf indertijd het bureau van
Wolff een bericht, dat in Parijs kolennood
zou heerschen, maar ook hier schijnt de
wensch weer de vader van de gedachte
geweest te zijn. Zoolang Engeland ter zee
de baas blijft in zoo sterke mate, als nu het
geval is, zal Frankrijk niet door gebrek aan
kolen gedwongen worden minder activiteit
te vertoonen, al zal voor andere dan oorlogs
doeleinden zuinigheid zeker noodzakelijk zijn.
Voor nijvre Bertha tot karkant en krans.
Kom en bespied mijn dartlen klapperdans,
Zie, hoe mijn scharen schareminkels dol zijn,
Kom, mijn van Raemdonck, over-Holbein
Holbein.
Tot in mijn merg verrukt van uw talent,
Verklaar ik u tot mijnen hof , ik meen
Mijn kerk-hofschilder, Raemdonck, en ik zend
Naar frisschen, viool'ken Mars mijn
schietgebêen
Dat hij u daaglijks rijker stof verleen
Voor 't meesterwerk, dat u in Holland naam
schonk,
En 'k loon u met onsterfelijkheid, van
Raemdonck.
Want ik aanbid de Schoonheid, ik, de Dood,
En laat het leven aan wat Haar behoort.
'k Moge in het purper van het bloed dat vlood
De heerscher schijne' in 't land van uw geboort.
Haar zie ik schrijden tusschen krijg en moord,
n met het heldenvolk aan Maas en Schelde,
En 'k laat uw land aan Haar die met hen
staat te velde.
THOMAS DE RIJMER
België's driekleur
Fier wapp'ren de vlaggen van zwart, geel
en rood.
Het geel zegt de haat, en het zwart spelt den
dood,
En 't rood?het rood, dat vertelt van de wond,
Den Belgen geslagen op hunnen grond.
De Vlaamsche Leeuw, zoo vol van geweld,
Die wordt wel belaagd, maar nimmer geveld;
Die klauwt er nog krachtig, hoe deerlijk
verwond,
Die goudene leeuw op den sabelen grond!
Driebergen C. W. H. VERSTER
De laatste berichten hieromtrent luidden,
dat de aanvoer naar de Fransche havens
misschien wel voldoende was, maar dat de
kolen voor de huishouding zelf voor enorme
prijzen moeilijk te krijgen zijn, omdat het
binnenlandsch vervoer met groote moeilijk
heden gepaard gaat.
De Engelsche kolenproductie gaat onge
stoord zijn gang, zoolang de Duitsche inval
slechts een dreigement blijkt te zijn; het
aantal mijnwerkers is nog steeds zeer groot
en de autoriteiten letten er bij de
recruteering op, dat dit aantal niet te zeer ver
mindert; dit is een niet te onderschatten
voordeel van een vrijwilligerleger. Wel wordt
in Engeland eenige last ondervonden van
gebrek aan mijnhout, dat onmisbaar is voor
het stutten en bouwen der mijngangen. Dit
hout komt voornamelijk uit Zweden en nu
Duitschland alle soorten werkhout als con
trabande beschouwt, staat de uitvoer uit
Zweden ook van mijnhout geheel stil; die
uitvoer zou tijdens den oorlog alleen dan
weer kunnen plaats vinden, als ook de
Oostzee van de Duitsche schepen bevrijd
kon worden. De Duitsche regeering hoopte
door het lam leggen van den houtinvoer uit
Zweden, de Engelsche kolenproductie sterk
te doen verminderen of geheel lam te leggen.
Dit is echter niet gelukt, omdat direct gezorgd
werd voor aanvoer van mijnhout uit Canada
en andere landen, terwijl ook de bosschen
in Engeland zelf hiervoor iets kunnen leveren.
Zelfs worden gedeeltelijk de houten stutten
door ijzeren vervangen. Dit alles maakte, dat
de kolenprijs wel hooger werd maar kon
geen invloed op de productie uitoefenen.
Wel zijn ook in Engeland de prijzen der
kolen sterk gestegen doordat het vervoer
per schip moeilijker gaat door gebrek aan
scheepsruimte en door de actie der Duitsche
onderzeeërs.
In Duitschland ondervindt de kolenpro
ductie in zooverre geen belemmering, dat
de kolenmijnen nog ver van het oorlogs
terrein verwijderd zijn; het stil leggen van
vele fabrieken en de mindere productie van
andere maken, dat ondanks een tekort aan
werkkrachten, de aanvoer van brandstof voor
alle doeleinden meer dan voldoende is Dit
zelfde geldt ook voor Oostenrijk. Wel heeft
Duitschland nu zelf te zorgen voor den
kolenaanvoer in de Noordzeestreken, waar anders
zeer veel Engelsche kolen gebruikt werden,
Kennisgevingen voor
l Verloving en Ondertrouw
Invltatlëo, Programma's
Dankbetuigingen, Menu's
Loxepaplxr en Corr. Kaarten
j Artlatiek Stempelwerk
BOEK- U 8TEENDRUItt*E«J
|B. van Mantgem
Singd 562. iecTfliJWrail, Urnst.
J. H. DE BOIS, - HAARLEM,
KRUISWEG 68.
Tableaux Estampes Editions d'art.
Uitgever van: L'oetiyre graphique
complets de Odilon Redon.
Kleurenlichtdruk reproducties, onder redactie
van H. P. BREMMER. Etsen, door G. C.
HAVERKAMP. JHagaztjncatalogi over:
Moderne prentkunst. Boeken over kunst.
Binnenkort verschijnt: een bundel Orig.
Litho's door 8. Jessurmn deMesqnita.
Catalogi en prosp. op aanvr. verkrijgb.
die per schip goedkooper geleverd konden
worden dan de Duitsche. Door het stilliggen
van de scheepvaart is de vereischte hoeveel
heid echter gemakkelijk aan te voeren.
Rusland staat er erger voor, wat steen
kolen betreft. Dit land ontving veel Engelsche
kolen via de Dardanellen, omdat de eigen
productie niet voldoende is voor het gebruik
in streken die ver van de kolendistricten
afleggen. Vele Duitsche deskundigen hebben
reeds met veel ophef voorspeld, dat dit tot
een katastrofe voor Rusland zou leiden. Ze
vergaten echter, dat in dit land altijd een
zeer groot aantal locomotieven ingericht is
voor het stoken van vloeibare brandstof uit
petroleum bereid en dat de andere in korten
tijd hiervoor in te richten zijn. Vele loco
motieven zijn na de petroleumcrisis in 1905
ingericht voor het stoken van kolen en
zullen nu weer getransformeerd worden voor
stoken met olie.
Turkije produceert ongeveer niets en is
dus geheel aangewezen op aanvoer van het
buitenland, die nu natuurlijk stop gezet is.
Daar dit land echter bijna alleen kolen behoeft
voor de vloot, zal wel voor voldoende voor
raad gezorgd zijn; het is wel aan te nemen,
dat de lange aarzeling vór het partijkiezen
tijd genoeg gegeven heeft voor het opslaan
van voldoende voorraden.
Met de vloeibare brandstoffen ziet het
geheel anders uit. Zoolang Engeland de zee
beheerscht is de aanvoer van alle
petrpleumproducten naar Engeland en Frankrijk vol
komen zeker, terwijl even vast staat, dat
Duitschland en Oostenrijk over zee geen
voorraad zullen krijgen.
De aanvoer over land is ook uiterst
gering, daar de meeste aangrenzende landen
een uitvoerverbod voor benzine uitvaar
digden ; dit gebeurde misschien wel uit vrees,
dat Engeland anders den aanvoer van alle
petroleumproducten zou weten te beletten.
Roemenië, dat een vrij groote productie van
petroleum heeft, schijnt dan uitvoer ervan
op allerlei wijzen tegen te gaan. Door den
grooten afstand en de onbetrouwbaarheid
der berichten is dit echter moeilijk te
beoordeelen. Volgens de latere berichten schijnt
de kans, dat alle uitvoer uit Roemenië naar
Oostenrijk stop gezet is of wordt, vrij groot.
De Galicische petroleumbronnen zijn reeds
maanden lang in het bezit van de Russen en
al beweert een Duitsche professor, die over
IN DEN SILVEREN
MOLENBEECKER,
CORNS. SCHOORL
KALVER8TRAAT
ALLEEN 32
TEL 2149
XTRA SORTEERING
DAMESTASSCHEN MET
ZILVEREN BEUGELEN LEDEREN
TASCH IN DIVERSE KLEUREN
VOORDEELIG - STERK - ONGEMEEN,
E:
s
, v/h. WED. G. DORENS & ZN.
Rokin 56 Amsterdam
SCHILDERIJEN en AQUARELLEN
ORIGINEELE ETSEN,
KLEURETSEN EN LITHO'S VAN
Th. v. Hoytema
; Ed. Chahine
! P. Dupont
; Alph. Legros
Ant.Derksenv.Angeren J. Israels
Ch. Meryon ! W. Witsen
Zichtzendingen franco op aanvraag.
J. Boon
M. Bauer
R. Bresdin
F. Bühot
?H DIRK SCHNABBL
CLICHÉ'S
KOPERDIHPDRUK
Abonneert u op
Die Woche.3
Prijs per 3 maanden ?2.30. Losse
NOS. 20 cent.
Vertegenwoordiger voor Nederl.:
Van Holkema & Warendorf, Amst.
D. OBERINK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 VdLJEIDSCHESTRAAT
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSINGDERELECTRICITE1TOP ELK GEBIED
lEEIHRIh.
AMSTERDAM.
MAGAZIJN VAN
Echte Bronzen Pendule-Garnituren
in alle stijlen.
Yerlichtings-artikelen v. gas en elec. licht
Hoofdvertegenwoordigers van het ORFEVRERIE CHRISTOFLE
VEERHOFF & Co. 42 Kalverstraat
IIIIIKilHMIMIIIIIIIIIIMlIIMIHIIIIII
deze kwestie schreef, dat sedert de beslis
sende overwinningen in December deze heer
schappij nog slechts kort van duur kan zijn",
de waarschijnlijkheid, dat de centrale mogend
heden een voldoende aanvoer van petroleum
en vooral van benzine zullen krijgen, is zeer
gering. Vooral benzine hebben zij dringend
noodig. Zonder overdrijving kan beweerd
worden, dat het ontbreken van benzine voor
de vliegmachines en zeppelins zou moeten
leiden tot een katastrofe voor Duitschland.
Vandaar dan ook, dat de Duitsche regeering
reeds lang geleden beslag deed leggen op
alle voorraden van benzine. Wel produceert
Duitschland een groote hoeveelheid benzol
uit de teer der gas- en cokesfabrieken, maar
deze vloeistof kan alleen in motoren gebruikt
worden met een speciaal gebouwden
caburateur, die voor vliegmachines minder ge
schikt is; juist die vergasser" moet bij een
motor absoluut regelmatig werken en de
minste onregelmatigheid van den motor kan
voor een vlieger noodlottig zijn. De zwaardere
motoren der zeppelins kunnen misschien
beter voor een andere brandstof dan benzine
ingericht worden, maar nog steeds zijn deze
ware benzinevreters. Een
luchtscheepvaartvereeniging, de Delag" heeft besloten hare
zeppelinmotoren te doen werken met benzol,
maar of de militaire ballons er ook mee
gedreven kunnen en zullen worden is nog
de vraag. Voor de automobielen zal benzol
wel in grootere hoeveelheden gebruikt
moeten worden, nu de benzine zoo schaarsch
wordt; ook hier is echter een speciale carbu
rateur noodzakelijk. De andere gemakkelijk
te verkrijgen brandstoffen, zooals spiritus
en naphthaline zijn alleen geschikt voer
minder teere motoren en zullen ook in dezen
duren tijd de benzine voor de lichte motoren
niet kunnen vervangen. Allerlei mengsels
worden nu geprobeerd, maar steeds komt de
eisch van een specialen carblrateur, die met
verwarmde lucht moet werken, te voorschijn,
willen ze voor lichte motoren geschikt zijn.
Het is zeer de vraag of in korten tijd het
enorme aantal auto's dat het Duitsche leger
nu gebruikt, ermee voorzien kan worden.
Rusland staat er, wat petroleumproducten
betreft, heel wat beter voor. Eenige Duitsche
militairen voorspelden wel, dat Baku, waar on
geveer alle Russische petroleum gewonnen
wordt, weldra in handen van de Turken zal
zijn, maar het lijkt er nog niet veel op, dat die
voorspelling bewaarheid wordt. Merkwaardig
is het, dat prof. dr. Frech in die
Naturwissenschaften" vertelt, dat de (misleiding,
die de petroleum uit Baku naar de Zwarte
Zeehaven Batoem voert, weldra door de
Turken afgesneden zal zijn en dat dan de
aanvoer van petroleum in Rusland geheel
ophoudt, zoodat dan een katastrofe voor
Rusland te wachten staat. Dat die buisleiding
door een heel klein troepje mannen gemak
kelijk stuk te maken is, zal niemand betwij
felen, daar die lange lijn moeilijk te bewaken
is. Gelukt dit echter, dan is dit voor den
aanvoer van Rusland, nog geen schade,
want die aanvoer gebeurt over Astrakan
aan de Kaspische zee. In den zomer worden
zeer groote hoeveelheden per tankstoomer
naar het binnenland van Rusland vervoerd
en daar opgeslagen in groote tanks. In
den winter worden deze weer leeggehaald
door tankwagens, die de onmisbare brand
stof over het geheele land distribueeren. Daar
deze aanvoer en distributie voor het grootste
gedeelte in handen is van de beroemde firma
Nobel, en de organisatie van deze firma
algemeen als de best mogelijke bekend is,
schijnt er niet veel gevaar te bestaan voor
gebrek aan deze brandstof, die dubbel van
belang is, nu er zeker gevaar bestaat voor
een tekort aan steenkool.
Zooals reeds gezegd is, houden vele
Duitsche deskundigen zich bezig met deze
en andere brandstofkwesties en in hun geheel
of half wetenschappelijke verhandelingen
erover zijn sommigen reeds bezig de huid
van den beer te verkoopen voor deze
geschoten is.
Zoo verheugt prof. Frech zich over de
geweldige voorraden in de nog niet geëx
ploiteerde velden van België, die door de
verovering van België in Duitsche handen
gekomen zijn" en ook over het feit, dat de
Belgische regeering een derde gedeelte van
de winst der schatten uit den bodem voor
den staat heeft gereserveerd, want de geluk
kige erfgenaam is de veroveraar". Bij het
wijzen op de groote schatten, die nog in
den bodem van België en Frankrijk te vinden
zijn, wordt de vrome wensch geuit: Mogen
unsere Diplomaten beim Friedenschlusz auch
an diese Sachen denken".
V. O.