De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1915 21 maart pagina 11

21 maart 1915 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

21 Maart'15. - No. 1969 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND U Nederlandsch-Indië's Eerste Eigen Leening Nadruk verboden Bij de oefening van den landstorm (Punch) Onder valsche vlag (Simplicissimus) De Engelsche vlag is een mooie vlag, maar zoo ontzettend onpraktisch! "TSERGEANT (tot een voortreffelijk kenner van de geheimen der Grieksche taal, die rechts- in plaats van linksomkeert heeft gemaakt): Maar gebruik toch je hersens, man, als je ten minste hersens hebt! Onder krantenventers (Teekening van FORAIN in VOpinion) Wij Franschen moeten het winnen. Wij zijn immers zoo rijk! Ter wille van de stemming (Simplicissimus) BRANDT VAN NEETELEN: Goed zoo jongen, nu kan je met alle fatsoenlijke Europeesche natie's meedoen nu zit je k in de beer. Metaalschaarste (The Bystander) ik& Zweedsche gymnastiek (Punch) ' " 11 EERSTE DIKKERD (tot tweede dito) : Zeg, is dat toch geen malligheid? We zijn toch niet in oorlog met Zweden! Von Splosh is gesneuveld, Sire. Neem dan zijn Ijzeren Kruis weg en geef hem er een van hout. illiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiitnniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiitniiiiiiiini begrijpen, d.w.z. zich eindelik eens grondig op de hoogte te stellen van een zaak waar over zij zo dikwijls spreken. En op dat punt kan de heer Piérard juist hier in Ne derland veel lezen, waar men van de Vlaamse kwestie heel wat beter op de hoogte is dan in 't algemeen in de Waals-Belgiese provincies of in de omgeving van mannen als prof. Wilmotte en de dichter Maeterlinck. Misschien vinden wij dan nog eens in de heer Piërard een zeer te waarderen medestrijder voor wat op dit ogenblik ook blijkbaar een van zijn idealen is: onderlinge waardering van Walen en Vlamingen. C. DE BOER Lieve hemel, hoe kunt u bij dat kabaal werken ? Nu gaat het juist goed. Ik heb dat rumoer noodig voor mijn oorlogs sonnetten. mi mm i mrimim Walen en Vlamingen. In het nummer van 21 Februari van dit blad was op de Internationale Tribune" het woord gegeven aan een Belg, de heer Louis Piérard, die daar over de tegenwoordige toestand sprak commeiBelge, comme Wallon, comme socialiste". Blijkens zijn uitla tingen als Waal hoopt en verwacht de heer Piérard dat het gemeenschappelik lijden van Walen en Vlamingen aan Belgiëïde ge wenste eenheid zal brengen, en dat beide rassen elkander in 't vervolg meer zullen waarderen en beter begrijpen. Deze woor den zijn verkwikkend voor wie enigszins op de hoogte is van de wijze waarop de woordvoerders der Walen gewoon zijn te spreken en te schrijven over al wat Vlaams (lees dikwijls: Germaans!) is: des te groter is dan k de teleurstelling wanneer de heer Piérard hierop onmiddellik laat volgen: Sans abdiquer jamais devant eertaines exagérations ridiculement gallophobes, pourquoi les Wallons (comme d'ailleurs Ie* Francais) n'apptendraient-ils pas plus volontiers Ie nèerlandais, qui a une littérature aussi riche que l'allemand?" Het is niet mijn bedoeling hier op dit ogenblik de Vlaamse kwestie op te rakelen, maar ik meen dat een zo vol slagen^ miskenning van het wezen zelf dier kwestie als waarvan deze uitlating blijk geeft, niet geheel onbeantwoord mag blij ven. Deze oorlog moet en kan een einde maken aan de bestaande wanverhouding tussen Walen en Vlamingen, maar dan zul len de heer Piérard en zijn geestverwanten moeten beginnen de Vlaamse beweging te Het Noordzeekanaal Met belangstelling las ik het artikel in het laatste nummer van dit blad, herinne rende aan het feit dat vór 50 jaren de eerste spade in den grond werd gestoken voor de doorgraving van Holland op zijn Smalst. Maar het zij mij vergund eene kleine rectificatie te maken. De geestige schets van mr. S. Vissering was hem niet in de pen gegeven door het lezen van eene verhandeling van den hoofd ingenieur Mentz, maar eere wien eere toekomt door het lezen van een brochure, in 1848 verschenen bij G. M. P. Londonck te Amsterdam, getiteld: De indijking en droogmaking van de Zuiderzee en het IJ, met kanalen van af den IJssel bij Arnhem, langs Amsterdam tot in de Noordzee"; voor gesteld en aangeprezen als een krachtig middel tot verheffing van Handel, Scheep vaart en Landbouw in Nederland. De naam van den schrijver werd niet ge noemd, doch later bleken de auteurs te zijn de heeren P. Faddegon en J. Kloppenburg. Aan het einde van zijn schets noemt de heer Vissering zelf den titel van het werk, dat hem aanleiding gaf tot hetgeen hij in 1863 noemde: de vrucht van een oogenblik van opgewondenheid, zooals men ze in lateren leeftijd wel eens vruchteloos terugwenscht, opgewekt door de lezing van het boekje, welks titel op blz. 69 *) is vermeld. En hij zegt dan verder: Met geoorloofde zelfvoldoening mogten de schrijvers van dat boekje hunne voor rede beginnen met de woorden nimmer is er grootscher ontwerp aan de Nederlandsche natie voorgedragen dan hetwelk wij haar thans ter overweging en ter uitvoerbrenging aanbevelen. Ingenomen met het stout ont werp, gaf ik hunne denkbeelden in andere vormen terug." De denkbeelden van de heeren Faddegon Kloppenburg, waarop door den heer Visse ring in wijder kring de aandacht werd ge vestigd, vonden weerklank en allengs ingang in de harten der burgerij. Lands- en Stadsregeering, handelaren en kapitalisten van Amsterdam steunden de zaak en waren tot aanzienlijke offers bereid en zoo werd het, na het overwinnen van vele en velerlei be zwaren, mogelijk dat op den 8en Maart 1865, door een der directeuren van de Amsterdamsche Kanaal-maatschappij den heer J. Boelen J Rz. de eerste spade in den grond werd gestoken. Het Kanaal werd op l November 1876 geopend en om in een paar cijfers aan te toonen, welke schitterende gevolgen dit voor de Amsterdamsche Haven heeft gehad, vermeld ik alleen dat alhier binnenkwamen: in 1877 1533 schepen, metende 851.590 ton 1890 1575 1.482.700 1900 2111 2.494.700 1913 2597 4.347.370 Sedert de opening van het Noordzeekanaal is dus de tonnenmaat der te Amsterdam aangekomen schepen meer dan vervijfvoudigd B. C. E. Z. *) Herinneringen, Studiën en Schetsen. C' 'J C" Redacteur: Dr. A. G. OLLAND Predikheerenkerkhof l, Utrecht Alle berichten.deze rubriekbetreffende.gelieve men te adresseeren aan bovenstaand adres. PROBLEEM No. 12 VAN REINIER H. DE WAARD,TE UTRECHT (Eerste publicatie) ZWART f g a b c d e WIT Wit: Kg7, Le2, Pb6 en g6, pionnen a4, b2, c3, d6, f2 en g4. Zwart: Ke4, Lb8, pionnen b3, c5 en c6. Wit geeft mat in drie zetten. Oplossing over 14 dagen. OPLOSSING PROBLEEM No. 11 VAN Z. MACH Wit: Kh5, Db3, Tg3, Le3 en h7, Pf7 en g4, pion e6. Zwart: Ke4, Db2, Tf5, Lh4, Pa3 en b5, pionnen d3 en g5. 1. Db3 -a2, Db2Xa2, 2. Pg4-f6f. 1...., Db2-h8, 2. Da2-g2=f. 1...., Pa3?c4, 2. Da2 a8f. l Pb5-d4, 2. Pf7-d6f. De overige varianten ter nasporing van den lezer. Goede oplossing ontvingen wij van M. L. Frijda te Arnhem, J. P. Klinkenberg te Amsterdam, J. P. de Keizer te Maarsseveen, J. G. Arnoldus te Middelburg, M. Dolman en J. S. beiden te Zeist, G. A. C. te Antwerpen, W. Hasekamp te Rijnauwen, W. Free te Groningen, H. J. Haas (ook van no. 10) en L. O. te Utrecht, L. La Porte te Goes, A. de Jonge van Ellemeet te Genève. Eenige oplossers lieten zich verschalken door 1. e6?e7 waarop echter geen mat volgt na 1... Pc4. Onder de goede oplossers van probleem No. 10 vergaten wij te vermelden J. Koopmans te Amsterdam. WEDSTRIJDEN De uitslag van den winterwedstrijd in de hoofdklasse der schaakclub Utrecht" is: I. G. J. van Gelder 4V3 punt, II. Dr. A. G Olland 3 punten, III. Jhr. A. E. van Foreest 1% punt. Een fraaie overwinning dus voor de opkomende Utrechtsche ster. Erkend moet worden, dat hij zijn beide tegenstan ders niet in al te beste conditie trof. In het bizonder geldt dit voor van Foreest. Fraaie partijen werden in dezen wedstrijd dan ook haast niet gespeeld. De best gespeelde par tijen publiceerden we reeds in deze rubriek. Ofschoon Davidson in het tournooi der Metropolitan Chessclub te Londen 9 uit 10 heeft, is hij nog niet zeker van den eersten prijs, omdat de jeugdige schaker Scott 8

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl