De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1915 4 april pagina 8

4 april 1915 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 4 April '15. No. 1971 Jammer dat het zoo weinig wordt gespeeld; het klankeffect der 2 celli is heel bijzonder, ook vooral wanneer zij elkander versterken en samen de basfiguren geven. De 2e cello ligt over het algemeen zeer laag en dringt dus genoeg door; de heer Meeiloo had hiermede rekening kunnen houden en gerust wat zachter kunnen spelen. Overigens klonk zijn bas uitstekend. Over het algemeen had ik graag wat meer piano-tinten gehooid, hier zoowel als in de kwartetten. Het samenspel is te loven, hoewel het lang niet volmaakt is; men vangt elkander niet al ijd, omdat fijnere intuïtie van begrip, behalve tusschen de beide violisten, nog niet aanwezig is. Mede het best gelukte de finale van het eerste Beethoven kwartet en de deelen I en II van Schubert; daarin was overeenstemming van klank en nuanceering. SEM DRESDEN W. B. Tholen BIJ VAN GOOH TE AMSTERDAM Algemeene Melding. Er zijn een aantal schilders, wier werken van mindre waarde zijn dan die van Tholen, en die toch meer aangenomen zijn in die vage algemeene waardeering, die de publieke" met dubbel recht genoemd wordt. Natuurlijk is daarvoor een oorzaak, daar niets gaaf-weg uit de klare lucht boven ons komt vallen. Tholen, de waardevolle, is merkwaardiger wijze gescheiden van de modernen (of juister van wat een tijd geleden de modernen waren). Tholen is een schilder van kunst en van kunnen (maar pok die zijn er onder die modernen). Hij is van de Haagsche School, (maar dit zou voor de publieke waardeering eerder iets zijn om hem aan te nemen). Hij zoekt het teedere, het typische; het latente is in hem ; hij is het best in het Avond-uur, de Schemering, den peinsvollen, vlam-loozen, kosmischen Tijd. Dit is een verschil met veel anderen. Dit zet hem afzonderlijk. In het uur, waar hij zich het zuiverst kan uilen, is de teederheid eene van groote golvmg (én golf-dein is 't heele schilderij), het accent, de scherpte is er niet, maar het licht dwaalt en draalt, en spoelt uit uime sluizen nog de aarde over. Tholen is geen gever, geen zoeker, geen vinder van het heftige (ofschoon hij in studies een stralend wolkeffect zuiver kan schilderen); hij maakt weinig het acute. Integendeel; hij maakt het langzaam over redende. Deze zoete Persuasio", deez overSanatogen Enkele lepels daags sterken zenuwen en lichaam. 2O.OOO Artsen erkennen dit schriftelijk. reding zijn velen ontwend. Sommigen gelooven alleen nog in de botsingen der onhandigheid, en zoeken daar naar het Naïeve de lieflijke Onbevangenheid". Som migen verward in de eigen verwarring, voelen zich slechts daar thuis, waar anderen zich verwarren, 't zij in theorieën, 't zij in buitensporige opzweepingen. Sommigen in onwetendheid gelooven in alles. Voor deze kategoriëen van zoekers is Tholen niets. Zij allen zijn uit op het snerpend effect, of op de vreemde contorsies der persoonlijkheid. Zij gelooven niet in de eerste plaats in 't Algemeene, maar in het Persoonlijke; zij meenen niet en weten niet, dat elk kunst werk door de persoon die 't schiep slechts goed kan zijn wanneer deze Persoon het Algemeene slechts schakeert (waar blijft anders de waarde voor den lateren tijd, en van waar zou 't verband komen met de laatre beschouwers ?)... Tholen's werk (soms te objectief) is een dat langzaam tot zijn werklijke waarde komt. De ontroering, die niet van vluchtigen aard is, ligt gelijke ijk uitgebreid over het vlak van de schildering'. De gevoeligheid erin is een teedere een romantische, een getrouwe. Zij heeft behagen in het Schip en het Water; in het Huis en zijn Ambacht; in het Stadje met zijn Bedrijf. Zij is argeloos, en in haar argeloosheid wat de keuze van 't onderwerp betreft soms een voorgangster. Het Portret van Tholen is innig, wanneer hij kinderen schildert, en zonder eenige emphase, wan neer hij volgroeider aard wil toonen. Hij is een schilder van menschen, die den innerlijken aard zoekt achter het verstekend gebaar; de melancholie en ongerustheid van den luidruchtige vindt hij uit, en geeft den werklijken wezens-trek. Door deze langzaam-werkende bezinning kan hij soms din gen maken, die hij alleen durft te beginnen. Een stapel papieren krijgt onder zijn handen de kleu'igheid van een boeket; nuchterste gevels van de nuchterste huizen schikt hij te samen met de planken van stellingen en schuttingen tot het een geheel wordt dat wij waardeeren. Dit zijn dingen die weinigen weten, en weinigen, eeren... Langzaamheid in de ontroering is een door de vluchtigen niet gezochte hoedanigheid. *** Zilcken (VOOR DE KUNST) UTRECHT Er wierd voor de Arke gedanst, en dit was een dansen uit eerbied, een vroolijkheid vol respect. Het werk van Zilcken doet mij altijd denken aan vluchtige, luchtige passen, maar ik kan het niet zien en niet ondergaan met eerbied. Sommigen blijven de jongeljng, die zij vroeg reeds waren, en alleen verteedert hun grooter getal aan dagen ieder gebaar van dezen jongeling, en alleen maakt een hooger getal aan jaren hun eerbied voor liefde grooter; zij worden zachtmoediger nog in hun zachtmoedig ontvangen van wat tijd en de schoone gelegenheid hun schenkt. Zij zijn de gratie van hun tijd hun werk heeft in de bezinning toch het blozen van den jongen tijd behouden. Tot deze Jon gelingen, die eeuwig zijn als jeugd en lenteknoppen, behoort de heer Zilcken in zijn wetk nu niet en nooit. Hij is beschaafd, zooals dat woord klinkt in een beschaafd mensen; hij stoot niet tegen de conventies van de kunst zich aan (bezeerde hij zich wel ooit in drift ?) maar hij stoot mij af door dat gebrek aan stooten. Hij is eer vluchtig steeds, dan luchtig en wie kan met eere vluchtig zijn, wanneer er van Kunst stout moedige sprake is?" Raemaekers i TE DORDRECHT (IN PICTURA)| Raemaekers heeft den haat, die de liefde ter andere zijde is. Daardoor zijn de Oorlogsteekeningen van hem hier, in een scherpen en schoonen drift, de beste. In deze teekeningen voelt ge de aandacht gegrepen, en, door dit grijpen, zich bewegend en zich uitend. Ge gevoelt in dit werk een dadelijk heid, die voor deze uitingen noodig is, willen zij 't wit treffen waarnaar hun harts tocht zich richt. Ge gevoelt bij Raemaekers, dat hij de menschelijkheid voelt lijden; dat hij zielenschoon en lijflijk schoon geschon den ziet leven, en dat hij deze schennis en dit schrijnen wreken wil en wreken kan... Naast hem worden de anderen mat. Cornelis Veth vertoont zijn passielooze, burgerlijke ijdeltuiterij. H a h n, anders groot genoeg en fel van snit; is hier niet overtuigend. Collette (Toorop na-bootsend met te weinig macht) is in dezen bloedzwaren tijd anaemisch. Van der Hem is te dandieus (in de meeste voorsttllingen zonder hartebloedsstroom); Westerman is te noemen om Het Aas" (om de kleur); Kruyder om zijn mis" en om zijn Oogst". Kerst Altorf, beeldhouwer, TE UTRECHT (VOOR DE KUNST) A 1 1 o r f is de beeldhouwer, die de nei ging tot de groote verdeeling der vlakken in zich heeft (wat niet hetzelfde is als: der volumina). Hij bezat deze hoedanigheid van den beginne af, maar zijn kennis der vor men en zijn be-zieling reikt niet altijd ver genoeg, en maakt tot een procédé, wat synthese, levend en strevend moest zijn. Toch is er in dit werk bekoring; en in de kleine voorwerpen is dikwijls strakte, en eenige grootschheid. Hij vat, daarin, velerlei détail in n vlak, en bindt weinig vlakken om een lichaam heen te saam tot een' soms aan alle zijden beziens waarden vorm. In de grootere voorstellingen is hij dik wijls minder geslaagd. Zijn gebrek aan kennis der (objectieve) vormen, die aan een werklijke en werkdadige synthese vooraf moet gaan, komt dan aan het licht en aan den dag; wat rijk moest zijn, wordt z soms leeg . . . B De beste werkjes hier waren: Papegaai (13); Vogeltje (17); Soezende Aap (22); de Oliphanten (23 etc.) van de Figuren de Monnik (No. 4 met het sluwe gezicht) en Jozua; De drie Hagedissen (No. 27). PLASSCHAERT IHIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIUIII RYM-KRONYCK VII Twee salvo's (bij Zeist is een geïnterneerde begraven). Een salvo verklonk op de Hollandsche hei... een vloek, een verwensching, een klacht... en de menigte stuift in verwarring uiteen, ... er vergaat op een windzucht wat klagend gesteen, op de Hollandsche hei liggen dooden dooreen ; ... Het gezag heeft zijn taak naar behooren volbracht en naar wil ! . . . Een salvo verklonk op de Hollandsche hei ... en 't was stil. Een salvo verklonk op de Hollandsche hei ... een snik, een gepreveld gebed. Want er is een vreemdling ten grave gebracht, die zijn land heeft verdedigd, maar die voor de macht die zijn grenzen geschonden, zijn rechten verkracht, op de Hollandsche hei van zijn post is ontzet en zijn wil . . . ! Een salvo weerklinkt op de Hollandsche hei ... en 't is stil. MELIS STOKE J. H. DE BOIS, - HAARLEM, KRUISWEG 68. Tableaux Estampes Editions d'art. Uitgever van: L'oenrre graphiqne coinplets de Odilon Redon. Klenrenlit-Iitdrnk reproducties, onder redactie van H. P. BREMMER. Etsen, door G. C. HAVERKAMP. Magaztjnc»talojd over: Moderne prentkunst. Boeken over kunst. Binnenkort verschijnt: een bundel Ori^. Litho's door S. Jessurun de Mesquita. Catalogi en prosp. op aanvr. verkrijgb. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIMIHIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIHIIIIimt»IIIIUIIMIIIIIHIMIMIMIMI1I1IMIII Het ?vernis dat afg?e~*vasschen kan VALENTINE'S "The Varnish That Won't Turn White" Zoo niet met VALSPAR. Valspar opzicht wordt aangedaan. Gebruikt dus V A L S P A R, en houdt Het dienstmeisje op bovenstaande afbeelding, gebruikt heet water en zeep op een raamkozijn dat met VALSPAR gelakt is, en zij is niet bang dat het zal beschadigen. Ieder ander vernis zou onder een dergelijke behandeling wit worden, en bij een herhaalde behandeling geheel vernietigd worden. is een nieuw soort vernis, dat door water in geen enkel Uwe vloeren en houtwerk schoon en sanitair..'..! A LI. EEN VERKOOP EK S: J. ROSEACo. Prinsengracht 762, AMSTERDAM. Telefoon Noord 3O77. Kennisgevingen voor Verloving en Ondertrouw InvttaUën. Programma's Dankbetuigingen, Menu's Luepapltr en Corr. Kaarten Artistiek Stempel w"«-k BOEK- t.< STEENDfUIM^h.J B. van Mantgem M*fl*T*'»r,el*r Stag*! 662 keet tU&triiil Huist. BAKKER & TEEHINK AMSTERDAM _ . TELEFOON 6828 TRECHTSCHEDWARSSTRAAT 17-19 - - BIJ DE REGULIERSGRACHT BINDEN SCHOOL- EN STUDIEBOEKEN GELEGENHEIDSALBUMS PORTEFEUILLES ENZ. M MOTOR- en ZEILJACHTEN h ROEIVAARTUIGEN, SCHEEPSMOTOREN, N.V. W«rf De Amstel", Dir. THIEBOUT, Onder-Amstel. EISENLOEFFEL'S KUNSTHANDEL ROKIN 56 v/h. Wed. G. DORENS & ZOON AMSTERDAM DE VLINDERTJES TH. MARIS Q GEREPRODUCEERD IN SLECHTS 100 EXEMPLAREN DOOR W. VAN MEURS COPENHAAGSCH PORCELEIN FONGERS RIJWIELEN. Wij hebben de eer te berichten, dat onze geïllustreerde rijwielen-prijscourant der modellen 1915, is verschenen en op aanvrage franco wordt toegezonden. DE GEOBTINGEE EIJWIELIÏfFABEIEK A. PONGEES. Eigen filialen: Amsterdam, Nassaukade 00; Arnhem, akkerstraat 5; Den Haag Spui 45 en Reirktn&tiaat 121; Gioningen, Himweg 85; Leiden, Breestiaat 86; Middelburg, Lange Delft 19; Rotterdam, West-Nkuwland 16; Ltiecht, Ntude 12. TE III l IC Valeriusplein Bovenhuis ? 6ïO Valeriusstraat 176 Huis 600 Lomanstraat 96Bovenh. '?475 Lomanstraat 2 Huis. . . 525 Amstelveenscheweg l . 325 Zeilstraat verschillende ruime Huizen en Bovenhuizen. Te bevragen OVERTOOM 459, Z 3045. Woningbureau. CHEMK'.kAHSCHl-, MINSTINRICHTIN V?DIRK SCHNABEL AMsï.kDAM CLICHÉ'S VOOR /.WART- LN KLliURLNDRUK ONS NIEUW PROCÉDÉIS KOPERDIEPDRUK D. OBERINK & Co.. AMSTERDAM PRINSENGRACHT 456 TELEFOON NOORD 1452 TOEPASSINGDERELECTRICITEITOP ELK GEBIED

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl