Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11 April '15. No. 1972
Tholen
BIJ VAN QOOH, TE AMSTERDAM
II
Tholen schilderde eens een stal, vol gul
heid in de vormen, vol diepen klank. -Het
werk was te zien op zijne tentoonstelling
te Rotterdam, in den Kunstkring gehouden.
Een zelfde romantische gulheid is eigentlijk
in alle werken, die hij maakte in den Ouden
Papiermolen. Hij maakte daar schilderijen,
sober en van rijk lichtspel; teekeningen die
het onaanzienlijkste bekorend maakten van
dichterlijkheid. Hij vertoont hier (vermoe
delijk) van hetzelfde voorwerp zijner be
schouwing twee waterverftekeningen, No. l
en No. 4. Van deze twee is ten slotte
No. l de beste. In No. 4 kunt ge de ver
borgen zekerheid waardeeren, waarmee
Tholen zulk gegeven overmag; in No. l:
in het dwalen van de atmospheer, in het
gewemel en in het toch w ij d e licht schuilt
langer bekering, en is de stemming rijker
aan latent zijn dan in No. 4.
***
De Luchtspiegeling (No. 7) is een
phantaisie in koorts gezien, vastgehouden
en genoteerd. Natuurlijk speelt door de
vormen hierin de trekken van oorlogstuig,
de vorm van wapenen. Maar mij is deze
teekening een te waardeeren
uiting, omdat zij de transpositie, die
droomende ontstaat, behield. De twee man
nen, die omzien naar het luchten-wonder,
z ij n in die transpositie, bleven in de stem
ming van deze koortsphantaisie. Zij bewegen
zich in een andre sphaer, verwonderd, ver
schrikt, op een land dat kort golft, als een
kortgolvende zee.
Van de overige werken noem ik de
Witte Schuit" (No. 10) en '?de Boiter"
(No. 11). Hierin vindt ge wat Tholen kan;
wat hij steeds vermag; waartoe hij
vlotweg, uit zijn persoonlijkheid, geraakt op een
uur van zuivere aandrift.
PLASSCHAERT
.*,
Opmerking. Het lijkt mij goed toe, dat
na deze tentoonstelling van
waterverfteekeningen, Tholen vertoond wordt in zijn
schilderijen. Naast de overwogen werken
zijn dan een goed getal zijner studies" te
laten zien, die dikwijls vollediger zijn dan
wat vele impressionisten vertoonen, en die
de charme der juiste aanduiding en van het
scheppend moment, die dadelijkheid (d. i.
directheid) en frischheid bezitten.
F. Stamkart. Lucifer
(No.
833 VAN DE STEUNTENTOONSTELLING
TE AMSTERDAM)
Het leek mij noodig toe, met een afzon
derlijke beschouwing in 't kort iets te zeg
gen over dit eene werk van Stamkart.
Ik heb mij laten vertellen, dat de
tijdgenooten op de Akademie hem zagen als een
talent-volle, en dat, daarna, hij uit de sphaeren
der gewoonheid en uit den gewonen gang
der zaken verdween. Dit verdwijnen is niet
altijd een kwaad teeken ; de gebottelde wijn
rijpt graag in het donker.
Voor 't eerst zag ik op deze tentoonstel
ling een drietal werken van hem in 't
zwarten-wit: een Salomédansend ; gedachten aan
't oneindige, en Lucifer. Het laatste werk
trof mij. Het heeft die innerlijkheid, die wij
in de schilderkunst wat ontwennen ; dat
geestelijk gehalte, dat ten slotte de ware
rijkdom is. Het werk is in zijn vormen ge
kund; in zijn eenvoudigheid van kleur is
het vol diep, gebonden, licht. Het heeft het
latente en boeiende der lange, eenzame
gedachten; het is daarvan rijk, het heeft
meeningen en bedoeling insinueerende vor
men; het is vreemd en rijk, als sommige
verweerde gezichten zijn; het bloeit bij
dralend licht...
PLASSCHAERT
De Gulden Riddertijd
In den Stadsschouwburg
Ik vind het waarlijk niet prettig het te
moeten zeggen, doch het allerbelangrijkste
in de vertooning op het Leidscheplein van
de Hollandsche bewerking der bekende
Engelsche klucht When Knights Were Bold is,
jammer genoeg: dat het ding zoo slecht
gespeeld wordt.
Het opvoeren van dergelijk zeer amusant
doch tevens zeer doorzichtig en oppervlak
kig maakwerk is alleen te verzoenen door
superieur spel en superieure regie. Vooral
door de onvergelijkelijk-grappige creatie van
den Londenschen acteur James Welch heeft
deze klucht van den modernen Marlowe zich
wereldroem veroverd. Bij ons blijft niet
alleen het spel der hoofdpersonen verre van
onvergelijkelijk-grappig, dat van Rika
Hopper is zelfs de zuivere antithese van
ieder grappigheidsbegrip, doch de regie heeft
bovendien verzuimddevertooningtestemmen
naar de toonsoort, die ze behoeft : dat is de
majeur der burleske. Hoewel als literatuur
waardeloos, sluit When Knights Were Bold
zich toch aan bij Thackeray's Rebecca and
Rowena, de beroemde parodie van Scott's
Ivanhoe. En moet het dus gespeeld wor
den op een wijze, die duidelijk voelbaar
maakt, hoe alles als parodie te begrijpen is.
De sfeer, die hangen moet om zulk een
vertooning, zij dus een sfeer van phantasie.
Door spel en regie suggereere men tevens
de»lichten spot. Elk uiterste in het groteske
zou desnoods verdedigbaar zijn, alleen het
realisme in spel en regie is hier de dood.
Omdat men in deze vertooning de luchtig
heid der phantasie zoo duidelijk mist, stelt
ze zoo teleur. De acteurs nemen alles (en
vooral zichzelven) zoo ernstig op. Het spel
is zoo zwaar, zoo log, zoo plomp, zoo
burgerlijk-deftig, zoo degelijk-Hollandsch,
dus zoo net niet wat het zijn moet. Noch
in aankleeding der personen, noch in het
decor vertolkt de spelleiding voldoende de
gedachte van het burleske, zelfs niet daar
waar zij daartoe gelegenheid heeft, n.l. in
het tweede bedrijf, dat in den gulden"
ridderlijd speelt.
Decor en costuums waren daar weliswaar
kakelbont en leelijk, doch daarom nog niet
grappig-grotesk.,
Door al de zwaarwichtigheid wordt de
literaire onbelangrijkheid van dit
kluchtspel npodeloos en noodlottig toegespitst.
Gelukkig maar, dat de heer Pisuisse m.i. zeer
wel in zijn bewerking" geslaagd is. Hij
heeft er af en toe een revue van gemaakt
door het invlechten van actueele moppen.
Het is betreurenswaardig, dat de conf
rencier Pisuisse niet nog meer naar voren
getreden is, en hij zich er toe bepaalde slechts
nu en dan om den hoek te komen kijken..
Als revue is De Gulden Riddertijd aardiger
dan een der vele andere, die ik in den
laatsten tijd zag. Apropos, heeft de heer
Pisuisse zich niet vergist met het Joodsche
meisje Debora te noemen ? Ik raad hem aan
zijn Walter Scott er eens op na te slaan.
In Ivanhoe zoowel als in Thackeray's Rebecca
and Rowena heet de dochter van Isaac of
York (Isaacson van Utrecht) Rebecca.
Voor den heer van Kerckhoven spijt me
het succes, dat hij ongetwijfeld door dit
stuk beleven zal. Niet omdat ik het hem zou
misgunnen, het tegendeel is waar, doch
omdat het zoo gevaarlijk voor hem is. Deze
jonge acteur, zoon van groote ouders, heeft
het ongeluk gehad van het begin van zijn
nog zoo korten tooneelloopbaan af over het
paard te zijn getild. Hij deed een heel goed
eindexamen bij de Tooneelschool in een jaar,
dat het zijn van eerste onder gelijken slechts
luttel eer was. Ik zal allerminst zijn goeden
aanleg ontkennen, doch ik weet zeker, dat
hij in zijn leven al veel te veel lof heeft
gekregen, stellig veel meer dan nuttig voor
hem is.
Van den buitenkant bekeken lijkt zijn op
vatting van IJdo heel aannemelijk. Men kan
deze figuur zeer goed aanvoelen als den
eenigszins-sulligen, nuchter-linkschen,
goedhartigen niais, dien men in onze universiteits
steden in zulk een schrikbarend groot aantal
als vertegenwoordiger der aristocratie aan
treft. Maar van Van Kerckhoven krijgt men
niet den indruk, dat hij dien modernen,
onbenulligen kwant speelt, doch dat hij hem
is f Zijn opvatting is zeker te verdedigen;
doch hij had kunnen voorkomen, door het
doen doorschemeren van meer verborgen
humor, er werkelijkheid van te maken.
Trouwens, de rol is veel te zwaar voor hem.
Het is een rol voor den jongen Chrispijn.
Als men alles zoo samenvat, en men komt
tot de gevolgtrekking, dat de belangrijk
heid dezer Leidscheplein-vertooning eigenlijk
schuilt in haar onbelangrijkheid, dan heeft
men dubbel bewondering voor de wijze
waarop een Vlaamsen troepje het onlangs
bestond in deze stad, en dat nog wel
in Flora en in het Bioscoop-theater, een
klucht te spelen van even weinig literaire
waarde. Zij, die Magda Janssen als Fientje
Beulemans zagen, zullen begrijpen waarom
de heer Royaards haar onmiddellijk enga
geerde. En zij, die De Gulden Riddertijd
Woehenbeilaöe zum Berliner Tageblatt v
44.Jahréar»e Nr,14 2. April 1915
Der beuffdje
Meel
Een antwoord op onze plaat
Nog maar een gaatje nauwer," luidde het onderschrift van de teekening
door Braakensiek voor de Amsterdammer" gemaakt, toen de Duitsche
regeering het broodrantsoen op 200 gram per inwoner bepaalde. Ulk", het
bekende Duitsche Witzblatt" antwoordde daarop met tegenover Braakensiek's
Michel een zeer welgedanen dito te plaatsen, een tasch met 9 tnilliard tor
send en met als onderschrift: Ja, ja, ik kan die ellende nauwelijks dragen!"
IHIIIIIItlllllllllMIIIIMIIIIIItllllllllllllllllllHlllllllllllltllllllMlllllfinlIIIHIIIIIItlllllllMlltlllllllltlllllllltlHIIIIIIIIIIItMtllllMMIIHMtllllHIMn
gezien hebben in den Stadsschouwburg en Verbetering
Fientje Beulemans in Flora zullen het in
mij billijken, dat ik naar verhouding de Het artikel over de Rotogravure",
opgepraestatie van de Koninklijke Vereeniging nomen in het nummer der vorige week, was
misschien wat al te scherp gelaakt heb. van de hand van dr. J. F. van Oss.
SIMON B. STOKVIS
STEENDRUKXCKU
Mantgem
iiiimiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiim
llllllllltflIIIIIIIMIIIIIMIMIIIHIIimillHIIIIIIIIIIUtlHIIJIJtllllHIJIIIIIlt
VORMEN.
?? Handboek voerDamea
BBWKBXT DOOB
JOHANNA VAN WOUDE.
l* riennta w nUtflgite hwiktek int
FONGERS EIJWIELEN.
Hr Wij hebben de eer te berichten, dat de modellen 1915
*"" aan onze filialen zijn verzonden, zoodat aldaar wederom
ruime keuze voorhanden is.
ONZE NIEUWE GEÏLLUSTREERDE PRIJSCOURANT IS VERSCHENEN EN WORDT OP AANVRAGE FRANCO TOEGEZONDEN.
DE GRONINGER RIJWIELENEAERIEK A. FONGERS.
Eigen filialen: Amsterdam, Nassaukade 500; Arnhem, Bakkerstraat 5; Den Haag
Spui 45 en Reinkenstraat 121; Groningen, Heereweg 85; Leiden, Breestraat 86;
Middelburg, Lange Delft 19; Rotterdam, West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12.
In prachtband ?2.50, In satijn ?2.90
Uitgave v. Van Holkema & Warendorf,
Amsterdam.
BINNENHUISKUNST
MEUBELEN
STOFFEN
LAMPEN
U IT
T BI
HUIS
RAADHUISSTRAAT 48-5O
AMSTERDAM.
AF. C.S. LIJN 3, 17.
TEL. 603
Kunsthandel RE G N AR D & Go.,
Keizersgr. 792 b/d. Utr.str., Amsterdam.
TWEEDE TENTOONSTELLING
van BELGISCHE SCHILDERKUNST.
Geopend van 4?«G APKII^, das. fO-5.
Zon- en Feestdagen 2?5 uur. Bezichtiging vrij.
44
?
?f
4
?
4
4
IV. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS & BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs TU
Haringgraatstaal.
Brandvrij materiaal voor plafonds.vrflstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerderijen, Stallen, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant wor
den op aanvraag gratis toegezonden.
lEHIFFfh.
AMSTERDAM.
MAGAZIJN VAN
Echte Bronzen Pendule-Garnituren
in alle stijlen.
Verlichtings-artikelen v. gas en elec. licht
Hoofdvertegenwoordigers van het ORFEVRERIE CHRISTOFLE
VEERHOFF & Co. 42 Kalverstraat.
Heb het uitstekendste aan te bieden dat iemand wenschen kan
hoe zal de wereld het weten, indien gij niet adverteert "i
JOHN P. ROCKEFELLER
aan 12i/2-, 25- of 50-J1BI GE
FEESTEN, bfi ? ER
JAARDAöEJf of ter herinnering
aan OVERLEDENEN is niets
waardiger denkbaar dan in
natuurgetrouwe
olieverfkleurige geschilderde
Portretten
Peinture-Bogaerts.
Prgzen vanaf f 8.35,
met breed vergulde lijst.
BOXTEL.
HOOGSTE ONDERSCHEIDING
ROME 1912.
Geen portret mag behouden worden
dat niet volkomen bevredigt.
HS
Directeuren: B. PELT J.Jzn., H. F, BERTEKS BI.
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f\.65 per kwartaal.