Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
18 April '15. ?_ No. 1973
Een zeldzaam wordende verschijning in Duftschland
Oorspronkelijke teekening van George van Raemdonck voor De Amsterdammer"
Duitsch officier: Zeg eens, hoe kom jij zoo dik?"
gische afdeeling was De laatste
Zonnekus", een bosch, verlicht door de laatste
stralen der ondergaande zon. Zoo poëtisch
als de titel was, zoo banaal en grof was
't schilderij. Van uit de Belgische, overigens
zeer merkwaardige en kranige afdeeling,
kwam ik in die van de Hollanders en daar
trof mij als eerste en, als tegenstelling met
't vorige, om zijn eerlijkheid, oprechtheid
en eenvoud een schilderij van Bastert. Den
titel ben ik vergeten, maar 't smeuige, breed
geschilderde gezicht aan de Vecht niet.
Vanaf dien tijd, mag ik zeggen, dateert
mijn vriendschap voor Bastert, want 't is
eigenaardig en ze zullen 't niet indenken
wellicht, hoeveel vrienden ze zich maken,
zonder ze te kennen, zij, die op n of ander
gebied iets moois te vertellen hebben.
En Bastert had wat te zeggen en zal er
niet zoo licht over uitgepraat raken ook,
over de streek waar hij geboren en getogen
is. In 't voorjaar, in herfst en winter ziet
Bastert zijn Vecht en vertelt ons door haar.
wat hij wel ziet. Want 't is een
eigendommelijkheid van hem, om haar altijd te laten
spiegelt n, 'tgeen haar oevers omzoomt en
van de wolken, die boven haar diijven en
streelen met afwisselend licht en
klesrengespeel. 't Genot, dat hij in zich voelt, bij
't zien van die klare spiegeling, uit zich
reeds in de drift, waarmee hij die diepere
kleuren er in borstelt.
Af en toe frischt hij zich op (in vroegere
jaren buiten 't land, Italië en Frankrijk) en
danken wij er schilderijen aan, ontstaan
dooreen verblijf in Leerdam, Vianen,
Zierikzee, Medemblik enz. Daarna echter keert
hij weer tot zijn oude genegenheid terug
met een daar ben ik weer, wij begrijpen
elkaar toch maar 't best."
Is 't wonder? Een natuur, die hem 't
meest aantrekt en waar hij de beste en
liefste herinneringen aan heeft en onder
deze mag ik zeker niet vergeten de goede
dagen met zijn vriend Geo Poggenbeek daar
doorgebracht.
Er zijn meer voorbeelden van hartelijke
vriendschap in alle levensomstandigheden
o.a. van Millet en Rousseau, maar 't treft
mij altijd opnieuw en 't heeft
ietsaandoenlijks, echte vriendschap en 't elkaar steunen
in 't streven naar een nobel doel. Dat hiel
den ? e altijd voor oogen en de resultaten
n van Poggenbeek n van Bastert, ze zijn
voor 't grijpen.
In 1854 geboren, is Bastert eerst op
21jarigen leeftijd begonnen; eerst als leerling
van den onlangs op zijn SOsten verjaardag
gehuldigden Marinus Heyl, daarna van de
Rijks-Academie van Beeldende Kunsten te
Amsterdam en Academie te Antwerpen.
Later in den Haag wonende, kwam hij veel
aa« huis bij Jacob Maris en leerde er Breitner
kennen. Weer later vinden wij hem in
Amsterdam waar Poggenbeek en Kever zijn
buren waren en zij elkaar binnendeurs"
konden bereiken en bezoeken.
Sinds jaar en dag woont Bastert aan de
Vecht en werkt er eenvoudig weg, vredig
als de spiegeling in haar onbewogen water.
F. BOBELDIJK
Drie Revues en een Operette
De revue is in wezen een uiterst aantrek
kelijke kunstsoort. Zij is de dramatische
vorm van het spotblad. Onconventioneel,
frisch en brutaal als een leuke straatjongen,
is zij even nuttig als deze. Zij heeft maling
aan allen schoonen schijn, en zij vertolkt
de verontwaardiging der gezonde demo
cratie.
Arm is het land waar het spotblad, de
caricatuur, de parodie niet bloeien. Arm is
het land, waar geen goede revues geschreven
worden.
Wie de geestelijke rijkdom der
Nederlandsche groote menigte in dezen tijd zou
willen toetsen aan de drie tooneelproducten,
welke ons onder den naam van revues"
de laatste maanden zijn aangeboden, en
er is niets op tegen als waardemeter voor
volksontwikkeling het vermaak van een volk
te aanvaarden, zal tot de gevolgtrekking
komen, dat het er met onze beschaving
treurig uitziet. Men wordt bang om het
hart als men zich de nijpende geestelijke
armoede, aldus gedemonstreerd, in haar
ganschen omvang tracht voor te stellen.
Geen dezer drie revues" verdient den
naam. Geen ervan is meer dan een armzalig
aaneenrijgsel van onsamenhangende
tafereelen, zonder eenheid van gedachte en stijl,
zonder gezonde verontwaardiging en
geestigen spot, zonder oorspronkelijkheid en
eerbied voor het auteursrecht van anderen,
zonder gracie van dans en lijn, zonder goede
muziek en fraaie kleur. Zij zijn slechts voor
wendsels. Voorwendsels om veel geld te
verdienen met het schrijven van het aller
laagste maakwerk, voorwendsels om vrij
pnbevallige, zeer geschminkte en geblankette
jonge vrouwen in meer of mindere mate
van ongekleedheid als lokmiddel te bezigen
voor een bepaald gedeelte van het publiek,
voorwendsels om persoonlijke grieven te
uiten, voorwendsels om zich van de plichten,
die de vermaaks-leverancier tegenover het
publiek heeft, af te maken met een gemak
kelijk: De menschen willen nu eenmaal
niets beters."
De minst slechte revue van de drie is die
van Rido. Een enkel maal, met name in de
zeer-grappige parodie op de Schund-films,
het kineramadrama De Zoon van den
Paardenslachter", is zij in het rijk der kunst aan
geland. Dat Rido's werk ontsierd wordt door
dubbelzinnigheden werd reeds vermeld. Even
wel schijnt de mogelijkheid niet uitgesloten
dat hij Rido nog eens een behoorlijke revue,
d. i. een geestige parodie op menschen en
dingen uit een zekere periode, gedragen
door eenheid van gedachte en stijl, zou kun
nen leveren.
Het succes van Rido's revue is voor alles
te danken aan de meesterlijke vertolking
van Louis en Henriëtte Davids. Een revue
moet gespeeld worden door variété-artiesten,
zeide mij een in het variété-genre doorkneed
regisseur onlangs zeer terecht. Dat de pro
ducten van Rido en Ter Hall volle zalen
trekken komt uitsluitend door het spel van
eenige superieure variété-artiesten, die er
hoofdrollen in vervullen." Louis en Henriëtte
Davids dragen" de revue Loop naar den
Duivel". Daarbij prefereer ik Henriëtte boven
haar broer. Deze vtouw is in haar soort
een zeldzaamheid in ons land. Zij is een
der weinige vrouwen met groot plastisch
vermogen en met veel zin voor humor. Ook
kan zij prachtig dansen. Haar mimiek is
volmaakt. Zij weeft een sfeer van uitbundige
vroolijkheid om alles wat zij doet.
De revue van Ter Hall In het Gedrang"
is het summum van middelmatigheid. Bur
gerlijker, kruidenierachtiger vermaak heb ik
zelden bijgewoond. De heer Ter Hall werkt
volgens het recept: Geef den menschen al
door wat anders, laat geen enkel tafereel
langer dan een paar minuten duren, ook de
goede niet. Het resultaat is, dat hij elke
kans om iets aardigs naar voren te brengen
ongebruikt laat voorbijgaan. Wij krijgen een
oneindige reeks van acht en veeriig onsa
menhangende, bonte, met-de-haren-erbij ge
sleepte tableaux, waarvan twee of drie wer
kelijk niet onaardig zijn.
Hét aller-poverste voorwendsel was de
revue van Uiltje. Deze werd bovendien niet
door variété- menschen gespeeld, en deed
volstrekt niets. Het is het best hier te zwijgen.
Als een oase in deze woestijn van mis
lukte en verderfelijke vermaakskunst ver
schijnt de vertooning der operette Les
Saltimbanques" in het Panopticum, onder leiding
van den heer Kinsbergen. Deze directeur
gaat kalmpjes door met zijn pracfischen
strijd tegen de pornografische klucht met
zoet-zinnelijke muziek, die wij onder den
naam van Duitsche operette te lang hebben
geaccepteerd. De tekst van Kermisklanten"
is niet pornografisch maar onschuldig, en
de muziek is niet zoet-zinnelijk doch klate
rend-geestig. Gezonder, klaarder, bruisender
muziek dan die van Louis Ganne, den ma
ker van dien onsterfelijken krijgsmarsch, de
Marche Lorraine, is in den modernen tijd
bezwaarlijk te vinden. Het lichtelijk triviale
dier muziek wordt vergoed door de virtuose
bewerking. Hulde aan allen, die deze opvoe
ring op het hooge peil hebben weten te
brengen, waarop zij, niettegenstaande de
moeilijkheden waarmede men te kampen
heeft, gebracht is.
Wie de bekoring wil ondergaan van het
daverende koper, hij ga naar Les
Saltimbanques. Wie in Fransche kunst gelooft, hij
ga naar Les Saltimbanques. Wie het rhythme
wil doorleven van den marsch, die den
levenlust vernieuwt, hij ga naar Les Saltim
banques !
SIMON B. STOKVIS
De Natuurwetenschappelijke
tentoonstelling te Amsterdam
Bij gelegenheid van het 15de
Nederlandsche Natuur- en Geneeskundig Congres, de
vorige week te Amsterdam gehouden, werd
door Prof. Max. Weber een natuurweten
schappelijke tentoonstelling in twee zalen
van Artis" georganiseerd. Deze tentoon
stelling, die nog eenigen tijd voor het publiek
geopend blijft, geeft een overzicht van wat
door Nederlandsche reizigers gedaan is op
natuurwetenschappelijk gebied sinds 1900.
Menigeen zal zich verbaasd hebben, in den
chronologischen lijst, die in den catalogus
der tentoonstelling is afgedrukt, meer dan
40 expedities en reizen vermeld te vinden,
door Nederlanders in die 15 jaren onder
nomen. Dit is zelfs voor menigeen dier
reizigers zelf een verrassing geweest en wat
daarbij aangenaam treft is, dat 33 dezer
tochten Nederlandsche koloniën tot doel
hadden.
Wetenschap is internationaal, was het
althans tot voor korten lijd en zal het, daar
aan behoeft niet getwijfeld te worden, in
de toekomst weer zijn. Maar dat neemt
niet weg, dat wetenschappelijk onderzoek
zijner koloniën een plicht van het moeder
land is, en daarenboven, zooals Prof. Weber
het in de inleiding van bovengenoemden
catalogus uitdrukt: de kennis der koloniën
is een rechtstitel van bezit. Het is goed te
zien, dat Nederland aan dien plicht voldaan
heeft, en in zoo ruime mate aan dien plicht
voldaan heeft, dat zelfs gezegd kan worden,
dat er geen land is, dat zooveel doet
voor de wetenschappelijke exploratie zijner
koloniën. Maar daarbij is ook nooit vergeten,
dat wetenschap internationaal is. Want met
evenveel recht kan van Nederland gezegd
worden, dat er geen land is, dat meer de
wetenschappelijke onderzoekin gen van buiten
landers in zijne koloniën gesteund heeft.
Hoe menig buitenlander vond niet slechts
in de laboratoria van 's Lands Plantentuin
te Buitenzorg een gastvrij onthaal en alles
wat hij voor ziine onderzoekingen noodig
had, maar hoe hebben regeeringsambtenaren
zich niet steeds beijverd hen te helpen,
wanneer zij afgelegen deelen van onzen
Archipel wenschten te bezoeken;hoe menig
maal stelde het Gouvernement niet schepen
ter beschikking van buitenlandsche onder
zoekers, zoodat zelfs de Zwitsersche neven
Sarasin van de regeeringshulp bij hun
beroemden tocht door Celebes konden ge
tuigen: Die Entsendung von Schiffen und
Truppen nach der Palu-Bai, um unsere
Forschungsreise durch Central-Celebes,
welche sonst am Widerstand der Eingeborenen
gescheitert ware, zu sichern, wareine
Unterstützung so tatkraftiger Art, wie das in der
Geschichte derWissenschaft fast ohne Beispiel
sein dürfte".
Groote tegemoetkoming tegenover buiten
landers is steeds een sieraad onzer natie
geweest en het doet goed te zien, dat deze
traditie ook in onze koloniën is voortgezet.
En ook van deze echt liberale opvatting kan
gezegd worden: dat zij een rechtstitel van
bezit is. Dat deze houding der Indische
Regeering vele buitenlandsche natuuronder
zoekers naar onze koloniën gelokt heeft, is
te begrijpen en dat misschien ook wel eens
misbruik van hare liberaliteit is gemaakt, is
zeer goed. mogelijk, maar aanleiding om de
open deur-politiek tegenover buitenlandsche
vorschers te wijzigen, mag dit niet zijn.
Slechts moet er voor gewaakt worden, dat
het natuurwetenschappelijk onderzoek niet
geheel of grootendeels in handen van buiten
landers komt.
Een onzer Nederlandsche anthropologen
deelde mij onlangs mede, dat hem was op
gevallen, hoe bij onze oostelijke naburen de
meening post gevat heeft, dat het weten
schappelijk onderzoek onzer koloniën geheel
in handen van Duitsche geleerden is en dat
Nederland zelf slechts weinig op dit gebied
voortbiengt.
Een bezoek aan de tentoonstelling in , Artis"
zal hen, die in deze meening mochten
verkeerenj tot beter inzicht brengen. Zij legt
een getuigenis af van het groote aandeel,
dat Nederlandsen initiatief, Nederlandsche
ondernemingsgeest en Nederlandsen geld
in het wetenschappelijk onderzoek onzer
koloniën heeft.
L. F. DE BEAUFORT
iHiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiii' ?iiitiiit'iiiiiMriMiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllHlll>llll"IIIIIIIIIM IIIIHIMMMMIIIIIIIIIIIIinillllllMMIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIMIIIIIIII
FONGERS RIJWIELEN.
De goede hoedanigheden van het FONGERS-rijwiel mogen
algemeen bekend worden geacht.
Dat bovendien de prijzen zoo laag zijn gesteld, is een reden
te meer tot aanschaffing er van overtegaan.
Eigen filialen: Amsterdam, Nassaukade 500; Arnhem, Bakkerstraat 5; Den Haag,
Spui 45 en Reinkenstraat 121; Groningen, Heereweg 85; Leiden, Breestraat 86;
Middelburg, Lange Delft 19; Rotterdam, West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12.
EISSENLOEFFEL's KUNSTHANDEL
ROKIN 56 v/h Wed. G. DORENS & ZOON AMSTERDAM
LA PROMENADE AU BOIS DE SOULOGNE
IN 50 EXEMPLAREN GEDRUKT DOOR ED. CHAHINE
TENTOONSTELLING ETSEN EN KLEURETSEN
DOOR
ED. CHAHINE, ALB. BAERTSOEN, JULES DE BRUYCKER
COPENHAAGSCHE PORCELEIN
D. OBERINK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 450 k/d LEIDSCHESTRAW
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSING DERELECTRICITEITOP ELK GEBIED
NIEUWE UITGAVE: ORIGINEELE ETS W O J. NIEUWENKAMP.
PRINSENGRACHT AMSTERDAM
25 GENUMMERDE EN ONDERTEEKENDE EXEMPLAREN.
KOPEREN PLAAT VERNIETIGD.
Kunsthandel BERNARD DE VRIES
NIEUWE SPIEGELSTRAAT hoek Kerkstraat, AMSTERDAM.
Kennisgevingen voor
Verloving en Ondertrouw
InvltaUëo. Programma's
Dankbetuigingen, Menu's
L«xepapler en Corr. Kaarten
Artistiek Stempelwerk
BOEK- U STEENDRUK*cf»J
B. van Mantgem
562. toet «aMrul Huist
J. H. DE BOIS, - HAARLEM,
KRUISWEG 68.
Tableaux Estampes Editions d'art.
Uitgever van: L'oeuyre graphlqne
coinplfts de Odilon Redon.
Kleurenliclitdrnk reprodacties, onder redactie
van H. P. BREMMER. Etsen, door G. C.
HAVERKAMP. Alagaztjnottaloid over:
Moderne prentkunst. Boeken o ver kunst.
Binnenkort verschijnt: een bundel Orig.
Litho's door S. Jessurnu deMeequita.
Catalogi en prosp. op aanvr. verkrijgb.
MSHNRIUITINC.
V.. DIRK SCHNABEL
CLICHÉ'S
VOOH ZWAR'l. ION
ONS NIKUW I'ROCF.DK IS
KOPERDIEPDRUK
GI-.SC.HIK l VOO
VOORHEEN EN THANS.
DAMES
LAAT U W
OUDE BEU
GEL NIET
LANGER IN
UW KAST
LIGGEN.
ZIE munt.
GROOTSTE
KEUZE ZIL
VEREN BEU
GELS MET FIJNE
LEDEREN TASCH.
MODEL NAAR E I d E N EEüZE.
TEL.
N 3149
IN^DEN SILVEREN MOLENBEECKEB.
EENIG ADRES
KALVERSTRAAT
COANS. SCHOORL.
32