Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
16 Mei '15. No. 1977
r'
l'
van meening, practisch en oordeelkundig
? voor. Practischer dan een leek die geven kan.
Eduard Verkade plaatst zich op een hoog
standpunt en verliest het hoogere, het ideaal
en de toekomst niet uit het oog. Mevrouw
Elise Poons-van Biene, ook bekend door
litteraire* arbeid de Kon. Ver. Het Neder
landsen Tooneel" o. a. heeft indertijd met
succes een tooneelspel van haar vertoond
wijst o. m. op een samengaanjvan Tooneel
school met Conservatorium, terwijl Mevrouw
Gusta de Vos?Poolman bij hare goede
raadslagen zich ook opdoet in het karakter
van Badeloch.
De volgende vragen heb ik mij veroor
loofd, ter beantwoording aan acteurs en
actrices voor te leggen:
1. Acht u een tooneelschool noodig en nuttig:
2. Aan welke vereischten moet de directeur eener
tooneelschool voldoen?
3. Welk beroep beveelt zich voor de leus van een
tooneelschooldirecteur aan. Dat van tooneelspeler,
tooneelspeelster of van een leeraar in de letteren, of dat
van iemand in eenig ander beroep of andere kunst?
4. Hoe stelt gfl u voor, dat bet
tooneelschool-onderwjjs zij'? Bedoeld wordt: in welke vakken onderwijs
gegeven moet worden en door wie ?
5. Zijt gij er voor de leerlingen te laten figureeren
bij eenig gezelschap ?
Het oordeel van drie hunner luidt:
EDUARD VERKADE.
Ie. Een tooneelschool is beslist nuttig en noodig.
2e. De directeur moet voldoen aan de eisenen, die
aan elk directeur van een school gesteld kunnen worden
nL. dat h\j prestige, tact, inzicht, en zelfbeheersching heeft.
8e. Een tooneelspeler of speelster lijkt mij minder
geschikt, daar men dan een school krijgt, die te veel
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllll
Haegsche brieven
n
De Besognekamer, 7 Mei 1915
Hooggeschatte Heer!
Zoo wij onzen Senaat niet hadden, diende
h]j ingesteld!"
Wellicht kunt gij u met dit kernwoord
niet vereenigen, wijl ge, tot mijne smarte,
hebt gemeend u bij de unie-liberalen te
moeten aansluiten. Waarom zijt ge niet
vrijliberaal van beginsel? Onze schier tot
vriendschap luikende wijze van elkaar waar
lijk goed te kennen en te waardeeren, zoude
zoodoende ongetwijfeld hechter en hechter
zich vestigen. Wel ware het nóg
wenschelijker zoo ge christelijk-historische gevoelens
koesterdet, maar ik kan niet alles ineens
vergen. Immers, de christelijk-historische
partij mijne partij! is onbetwistbaar
de deftigste politieke partij hier te lande, al is
ook de vrij-liberale partij in het wezen der
zaak heel, hél net een staatkundige groep.
Maar unie-liberaal is iedere bakker, slager of
kruidenier, zooals alle leeraars bij middel
baar- en hooger-onderwijs vrijzinnig-demo
craat schijnen, alle onderwijzers bij het
openbaar lager onderwijs sociaal-democraat
willen zijn. Want beseft ge wel voldoende,
Hooggeschatte Heer, dat ge eigenlijk voor
50 pCt. S. D. A. P.'er moet heeten, evenals
Tydeman c.s. dit voor 25 pCt., Bos en de
zijnen dit voor 75 pCt. dienen genoemd ?
Wat is dit alles gistermiddag, Donderdag,
6 Mei, in de vergaderzale van onzen Senaat
(en ook van mijne oude Staten) weer
tref lijk tot uiting gekomen! Mag ik een
in een persoonlijke richting zal werken. Een algemeen
ontwikkeld kunstzinnig man of vrouw met begrip van
muziek (voor het geluid) schilder- en beeldhouwkunst,
(vór de plastiek) en degelijk littéraire ontwikkeling,
lijkt mij hiervoor aangewezen.
4e. Ik zou het onderwijs zóingericht willen zien,
dat, wanneer iemand, ondanks een streng toelatings
examen, blijken gaf te weinig talent te bedtten, hij of
zij met een gevoel van eerbied voor
hettooneelspelersvak en het tooneel in 't algemeen, de school zou ver
laten. Volgens mij zou onderwijs moeten worden gegeven
in alles wat schoon is, opdat een eindexamen van een
tooneelschool niet tou zijn een zwakke nabootsing van
het tooneel zooals het op het oogenblik is, maar een
jeugdige uiting van het tooneel, zooals het zich in de
naaste toekomst zou moeten ontwikkelen. M. a. w. i e
keuze van het repertoire voor studie enz. moet idea
listischer zijn dan die van het gangbare tooneel.
5e. Bij het laten figureeren van leerlingen zou men
daarom zeer zeker re lening moeten houden met de
directie bij wie wordt gefigureerd en het zou moeten
worden voorgesteld als een mogelijkheid voor de leer
lingen en scène" te zijn met enkelen, die een eerste
plaats innemen. Het moet hun tegelijkertijd duidelijk
blijven, dat wanneer zij later net zoo zouden worden
als het beste, waarmede zij als leerling in aanraking
kwamen, zij allicht ouderwetsch zouden genoemd wor
den, ledere generatie toch brengt een ander publiek
voort, dat andere eisenen aan zijn 'tooneelspelers stelt;
f omgekeerd: een ander soort tooneelspelers, dat aan
een nieuw publiek nieuwe eisenen leert stellen.
Resumeerend, zou ik willen zeggen, dat een tooneel
school geen ander doel mag hebben dan de zuiverheid,
gevoeligheid en artisticiteit van haar leerlingen te ont
wikkelen, en alleen dat deel van het vak te laten leeren,
dat van alle tijden is. Maar: Liever geen school, dan
een slechte of banale school.
Mevrouw ELISE POONS-VAN BIENE
schrijft:
\. Naar mijn bescheiden meening: Ja.
2. De directeur eener Tooneelschool moet een man
zijn, algemeen ontwikkeld en volkomen thuis in litte
ratuur; een, die veel (ook in het buitenland) heeft ge
zien, en met een gezonden, modernen kijk op al wat
het Tooneel betreft; een werkzaam man met een vooral
absoluut eerlijk en rechtvaardig karakter, zoodat voor
keur voor een of ander beslist uitgesloten is. In n
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIII l iiilliuilillllllilliliiinillliiiiiii minimum
beeld gebruiken? Zoo ge het tooneelstuk
De Duivel" kent, dat Die Haghespelers"
hier ter stede opvoeren, dan is ongetwijfeld
de slotscène u bijgebleven, wanneer Eduard
Verkade, vertolker van de titelrol, bij het
dichtschuivende doek, als de gelieven elkaar
eind'lijk hebben gevonden, dit woord spreekt,
met al het cynisme, waarover hij zoo rijk'lijk
te beschikken weet, dit ne woord: Voilóf"
Mag ik, Hooggeschatte Heer, zonder eenig
cynisme, maar in allen gemoede, wat meer
met mijnen aard overeenkomt, dit woord
ook u toevoegen ?
Voila!"
Daar hebt gij, met uwe mede S. D. A.
P.leden (het zij dan voor volle 100, 75, 50, of
25 pCt.), nu toch eens eindelijk de afreke
ning thuis gekregen. Gij allen en... de
heer Treub, die mijns bedunkens valt
tusschen de 75 en 100 pet. in. Onze socië
teit was er gisteravond vol over. Toch zijn
we dezen heer Treub niet dadelijk kwijt
de Godsvrede, nietwaar? Maar, wanneer de
oorlog te avond of te morgen eindigt, dan
valt Treub gewis; hij valt; hij valt.' Niet
ik zal hem tegenhouden, zoo mij dit moge
lijk ware.
Wat hebben mijne coalitie-genooten: Was
senaar van Catwijck, d'Aumale van
Hardenbroek, de Gijselaar, de Vos van Steen
wijk en' Van.den Biesen vooral niet te
vergeten, toch schitterend zich geweerd!
Welk een rijkdom van argumenten hebben
zij aangevoerd en wat was de verdediging
van het wetsontwerp door enkele Kamer
leden, zooals de heeren: Ferf, Zijlma, Van
Houten en Van Nierop, mager; och, och,
wat magertjes. Over den heer Treub spreek
ik maar niet. Men bepluimt dezen heer
woord iemand, tot wien de leerlingen, zoowel wat kunde
als karakter betreft, tegen opzien.
3. Ik vrees, dat, zoo de directeur een beroep uitoefent,
dit hem zal verhinderen al zijn zorgen te wijden aan
de School, Een oud-acteur (of oud-actrice), mits met
hun tijd meegegaan, zou misschien het beste zijn.
4. Behalve natuurlijk in spel, Hollandsche taal, ver
zen zeggen enz., in spreek- en stemvorming (ook solfege
zou zeer goed zijn) plastiek, costuumkunde, grime,
dansen (voor sierlijke lichaamsbeweging) schermen en
vreemde talen door geroutineerde onderwijzers.
Figureeren is uitstekend, mits aan een gezelschap
waar goede regie is, die de figuratie leert meeleven
met de omgeving.
En nu een vraag van mij, Elise Poons
v. Biene:
Als de Tooneelschool n lichaam kon
worden met het Conservatorium, en men
voor de zang-leerlingen aan de Tooneel
school een klas opende voor Opera-spEL,
zou dat niet voor velen een toekomst kunnen
zijn? You never can teil!
Mevrouw GUSTA DE VOS-POOLMAN
antwoordt:
Ie. Ik acht een tooneelschool even noodig en nuttig
als een conservatorium voor muziek en een academie
voor teeken- en schilderkunst.
Maar dan moet de tooneelschool een vafc-school wor
den en geen lager onderwijs-inrichting als de thans
bestaande, waar maar 13 uren per week in 't gunstigste
geval aan tooneellessen gewijd worden.
2e. De directeur eener tooneelschool moet natuurlijk
tooneelkunstenaar zijn.
3e. Stel u voor, dat een tooneelspeler benoemd werd
als hoofd eener muziek-instelling, of een musicus tot
directeur eener teekenacademie!
Mijn man, Jan C. de Vos, heeft zich aangeboden om
directeur der school te worden en er een vakschool
?'an te maken, waaraan hij zich uitsluitend wijden wilde.
Hij, die zoo vele leerlingen vormde, gedurende tal van
jaren aan de school, en als regisseur in Tivoli, 5 jaar;
en wederom 5 jaar bij Legras en Haspels; en nu sedert
gaarne in deze onrust-zwoele dagen. Waar
om? Omdat hij bezig is ons vaderland te
redden! Zógered te worden is erger dan
verdrinken. Wat ik tegen den heer Treub
heb? Alles! In de eerste en laatste, en in
de voornaamste, plaats: zij n das. Een raads
man van de Kroon draagt niet zoo'n das.
Goed voor schilders, dichters, schrijvers.
musici, beeldhouwers, architecten en voor
jongens op gymnasium of hoogere burger
school. Zelfs mijn neef Joan, die Leiden aan
Delft heeft opgeofferd, draagt niet zoo'n das.
En toch werkt hij voor weinig anders dan
voor gediplomeerd mécanicien of
bankwerker; d.w.z. voor ingenieur! Kan uiteen
hoofd boven zoo'n das gedragen iets goeds
groeien ?
Weet ge wat de heer Treub uit dat hoofd
laat groeien ? Onrust! Niets dan onrust, voor
ons deftige Hagenaars, menschen van ge
boorte, opvoeding, naam, beschaving, ont
wikkeling, studie, positie; menschen ook
van kapitaal niet ganschelijk ontbloot.
En in den zielenoood van deze, mijne
medestandgenooten, daarin kerft de heer Treub
nu maar met het operatieve, financieele mes
of het zoo niets is. Maar wij hebben hem
laten boeten voor deze onstuimigheid, die
voor een rechtsgeleerde, een oud-wethouder
der stede Amsterdam, een oud-hoogleeraar,
een minister-van-dezen-dag geen pas geeft.
Welk een onruststoker is deze heer Treub!
Eerst n departement, toen twee departe
menten tegelijk, daarna weer n departe
ment, maar een ander dan het oorspronke
lijke : deze meneer Treub weet niet hoe het
behoort!
Dit is wel zijn grootste maatschappelijke,
vooral Haagsche, zonde. En ge zult zien,
2 jaar op het Leidsche Plein zgn sporen verdiende, was
m. i. de aangewezen man.
Het hoofdbestuur wilde hem niet, zoogenaamd om
zijn leeftijd, (8 Juli wordt hij 60 jaar),?wat belachelijk
is voor zoo'n levenskrachtig persoon. Bovendien de leef
tijdsgrens voor professoren aan onze hoogescholen is
70 jaar; ministers treden vaak op nog rijper ouder
dom op; Louis Bouwmeester speelde dit seizoen, 73
jaar oud, vaak twee keeren daags een groote rol; menig
generaal in dezen gruwelijken oorlog is meer dan 60,
zelfs meer dan 65 jaar. Maar mij n man zou van z'n 60ste
tot z'n 65ste jaar geen les kunnen geven aan de too
neelschool!?
Na de«e smadelijke bejegening stelde hij zich voor 't
vervolg niet meer beschikbaar als leeraar.
4. Vór alles moet het vak van tooneelspelen onder
wezen worden, zooals men de noten, vingeroefeningen
enz. moet leeren om viool of piano te kunnen spelen.
Daarbij les in voordracht, plastiek, welstand, dansen,
schermen, grimeeren enz. Hoofdzaak echter: tooneel
spelen.
Costuum-naaien is dwaasheid. Geen actrice heeft tijd
om haar eigen eostumes te maken. Leeraressen in
stemvorming en uitspraak behooren zelf minstens zui
ver Nederlandsen te spreken.
5. Wanneer leerlingen der school kunnen
mee-figureeren en kleine rolletjes doen, hebben ze een prachtige
gelegenheid zich te leeren bewegen op 'n groot tooneel,
wat zeer nuttig is. Natuurlijk moeten ze niet weken
lang op reis gaan.
De andere ingekomen antwoorden vinden
in een volgend nummer plaats.
J. H. RÖSSING
* *
deze minister blijft stillekens op den
Kneuterdijk hangen, of er geen vuiltje aan de
lucht bestaat. Die Godsvrede dan ook!
Waarom is er voor den heer Treub ook
geen bewaring van hypotheken, kadaster en
scheepsbewijzen open ? Want u zult het
zien, Hooggeschatte Heer, deze Treub geeft
geen kamp. Daarover waren wij allen het
in onze sociëteit wel zeer bij zonderlik eens.
Wat deert het den heer Treub of alle
bosschen in Nederland den bijl ten offer vallen ?
De heer Treub heeft natuurlijk nooit
boschgrond bezeten. .
Weet ge wel hoe ondankbaar een bezit dit
is ? Eén wandelaar, n eindje sigaar... weg
is het heele bosch! Juist dacht men er over
wat het aan mijnhout zou opbrengen,
wanweer de rentmeester het telegram stuurt,
dat twintig jaar boschteelt in vlammen is
verdwenen. Wél hél zeker weet ik, dat de
heer Treub geen boschgrond bezit.
Boschgrond belasten, zwaar belasten, wie heeft
er ooit van gehoord?
Wat mij het meest smart is in deze, wel
het te vroeg verscheiden van mijn goeden
vriend Van Pallandt van Eerde, die ook
heiaas te kort Senator is geweest en
Neêrland's grootste jager tevens. Wat heb
ben wij wat afgejaagd rondom Ommen,
Vilsteren, Den Ham en Junne! Wat kon hij
smakelijk vertellen van zijn jachtavonturen
hier te lande en in Engeland, of aan de
Fransche Zuidkust. Wat zou hij zich tegen
het wetsvoorstel van den heer Treub hebben
gekant! Wat zou hij en dit vooral
een vreugd' hebben gesmaakt in de ver
werping van dit onbekookt gewrocht van
den heer Treub!
Over de verkoopwaarde van de groote
geC. GORDIJN Jr.
De nieuwbenoemde Commandant der
Amsterdamsche brandweer
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiitiiiiliiiiiiiiiimiiiiiimimiiiiitimiMmimuiiM
bouwen spreek ik nu maar niet. Persoonlijk
bezit ik geen groote gebouwen, wél veel
boschgrond, en het bloed, nietwaar, kruipt
immer waar het niet gaan kan. Maar laat
de heer Treub nu maar eens de verkoop
waarde van de Bijenkorf te Amsterdam
schatten, of van de Bonnetterie te
's-Gravenhage! De heer Van Houten, die nu toch
waarlijk te oud is om zoo lichtzinnig te
spreken, heeft mijn coalitie-vriend Van den
Biesen tegengeworpen, dat al die groote
panden eigendom waren van naamlooze
vennootschappen. Laat dat waar zijn! En
als nu morgen aan den dag een particulier
persoon zoo'n groot pand wil laten plaat
sen ? Wetten moeten uitvoerbaar zijn. Dat
vergeet de heer Van Houten wel ganschelijk.
Maar hoe zouden we anders ook zoo dwaas
een wettelijk product als de tegenwoordige
kieswet bezitten ? Doch laat ik niet onaan
genaam worden; dit strijdt met den goeden
toon.
Het zal u thans duidelijk wezen, Hoog
geschatte Heer, hoe in mijne Haagsche
kringen het besluit van den Senaat om stand
te houden tegen den vloedgolf, die onze
dier'ste bezittingen dreigde te verslinden,
met volkomen instemming is begroet. Jam
mer alleen, dat door den Godsvrede de
terugloopende ebbe den heer Treub niet
heeft weggevoerd. Nu ligt hij op het strand:
wrakhout na den storm ! Daarmede bemoeit
geen strandvonder zich. Waar is de strand
jutter, die er zich over erbarmen wil?
Met gevoelens van vriendschap en hoog
achting,
Jhr. Mr. ERNESTE VAN L. 'T H.
(Oad-Lld van dr Staten van Zuid-Hollanii/
iiiniiiiiiiiiim
iiiiiiiiiiiiiimim
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiimiiiiimiimimmMiiiimiiiminiiiiiiiMiimHiiimiiMimiiiiriiuiiiimiiiiiiiiMiiiHM
llltlllMlllllllillll
,,Schrik maar niet! Het zal de tafel niet beschadigen; ze ia gelakt met
VALSPAR", het nieuwe vernis dat door vloeistoffen niet wit wordt!"
Wat?... Een kop heete koffie zon JHI.ÏX tafel totaal bederven!"
VALENTINE'S
SPAR
The Varnish That Won't Turn White"
Bedenk eens wat er zou gebeuren als Uw tafel met gewone
vernis was gelakt, en er een kop kokendheete thee of koffie over
werd gemorst! Het vernis zou geheel vernietigd zijn, nietwaar?
Er is slechts n vernis dat zulk een proef kan weerstaan,
en dat is: VALSPAR.
Gij kunt kokend water gieten op een oppervlakte die met
V ALS PAR gelakt is, en het erop laten liggen tot 't koud is
't zal niet 't minst schaden!
Ge kunt het vrij met zeep en water af wasschen de eenige uitwerking zal zijn, dat het er schooner door wordt.
Hieruit blijkt dat VALSPAR werkelijk waterproof is.
Andere lakken zouden onder een dergelijke behandeling wit, en geheel vernietigd worden.
VALSPAR is ongeëvenaard voor huishoudelijk gebruik op vloeren, meubels, houtwerk, en allerlei gerei.
VALSPAR droogt zér snel, en wordt in n dag hard.
Regen en sneeuw hebben geen invloed op zijn glans, en zijn duurzaamheid is buitengewoon.
ALLEEN VEKKOOPERS:
J. ROSE & Co., Prinsengracht 762, AMSTERDAM.
TELEFOON NOOED 8077.
+????++ ? +++4+++
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts /1.65 per kwartaal
D. OBER1NK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 k/<i LEIDSCHESTRAAI
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSING DER ELECTR1CITE1T OP ELK GEBIED
GULDEN
IS DE PRIJS VAN HET FONGERS RIJ YY IEL
MODEL HOLLAND H (MET VRIJWIEL EN REMMEN f 6O.?).
DE GEÏLLUSTREERDE PRIJSCOURANT VOOR 1915 WORDT OP
AANVRAGE FRANCO TOEGEZONDEN.
Eigen Filialen: Amsterdam, Nassaukade 500; Arnhem, Bakkerstraat 5; Den Haag, Spui 45 en Reinkenstr. 121 ;
Groningen, Heereweg 85; Leiden, Breestraat^86; Middelburg, Lange
Delft 19; Rotterdam, "West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12.
"VORMEN.
EenHandboelt voorDain
BKWBBKT DOOB
JOHANNA VAN WOUDE.
l«t iltiwitt «? volleiigste hudbtek tor
In prachtband ?2.50, In satijn ?2.90
Uitgave v. Van Holkema & Warendorf,
Amsterdam.
Kennisgevingen voor
Verloving en Ondertrouw
lavitatlëq. Programma s
Dankbc<aiglngen, Menu's
Lcocepapler en Corr Kaarten
ArtUUek Stempelwerk
BOEK- l.< STEENORUK*tt..J
B. van Mantgem
H* H* « r*r:e t« f
Slfimi 662. toet friMrut. «rast