Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
23 Mei '15. No. 1978
Oorspronkelijke teekening van George van Raemdonck voor De Amsterdammer"
IM WUNDERSCHÖNEN MONAT MAl" ...
IIIHIIIIIIIIIII m m iiimini mm niiiiiiiiiiiiiiii nu i i iiiiniii imiiiiii m Minimin i H uu m m ui iiiiiiiiiiiiiiiini innn iiiim
dingen vinden thans van hen een plaats, die
geheel of ten deele tegen een tooneelschool
zijn. Slechts twee der geheel positieve ant
woorden : die van de heeren J. Holtrop en
Adriaan van der Horst, worden er aan toege
voegd.
Het derde antwoord is van den Variét
artiest Louis Davids, een fijn voelend kun
stenaar. Daar de Variété-kunst veredeling
behoeft, heb ik ook hem om oordeel gevraagd.
Een nieuwe, door niemand dan haar gestelde
eisch voor ontwikkeling voor het tooneel
een niet te onderschatten eisch t stelt
Mevrouw Anna Sablairolles, n.l. beoefening
van SPORT. De heer Aug. Kiehl, behalve
tooneelspeler in alle vakken, in de eerste
plaats zanger en speler van operette», dienaar
der luchtige kunst, is de eenige, die bij de
keus van een directeur nadrukkelijk aanbe
veelt : de zedelijkheid.
De overige antwoorden, onder welke die
van mevr. Chr. Poolman, H. Schwab, L.
Chrispijn Jr., L. B. J. Moor, G. C. Verenet,
J. Brandenburg Jr., juffr. Willy Bierlee e. a.
zullen in het volgend nummer verschijnen.
MEYER E. VAN BEEM
1. Een tooneelschool... zeer nuttig! maar niet voor
on»land; waar moeten de stakkers naar toe?
2. De directeur moet een vakman tij n.
3. Vakman of vakvrouw.
4. Als het mogelijk is, dat tooneelspelen geleerd kan
worden, dan alweer een vakman.
5. Figureeren \ en altijd flgureeren, en wel zólang
mogelijk! en dan met een heel klein rolletje, eens zien
of er wat van terecht kan komen; en anders ?....
schoenmaker of naaister worden!
JULIA CUYPERS
1. Noodig ia een Tooneelschool niet; alleen dan nuttig
?wanneer men daar leert natuurlijk cometjie spelen".
2. Een tooneeldirecteur moet voldoen aan de eisenen,
die men een bekwaam tooneelspeler stellen kan.
3. Voor directeur eener tooneelschool komt in aan
merking een geroutineerd tooneelspeler of
tooneelspeelster, mits niet aan een gezelschap verbonden, zoodat
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii
de lessen geregeld kunnen plaats hebben.
4. Het onderwijs moet in hoofdzaak den leerlingen
een zuivere en geen geaffecteerde uitspraak leeren.
5. Figureeren bij eenig tooneelgezelschap is aan te
bevelen. Ie om plankenvastheid te krijgen, 2e omdat
de leerlingen het spel der artisten ziende practisch
veel kunnen leeren.
LOUIS DAVIDS Jr.
1. Xoodig is een tooneelschool niet, evenmin nuttig
Integendeel! gesprekken met ex-scholieren hebben
me tot die conclusie gebracht.
2 en 3. Voor Directeur" eener tooneelschool lijkt
me 't meest geschikt een uitnemend paedagoog, die
geen verstand heeft van komediespelen. Hiermede meen
ik ook vraag 3 beantwoord te hebben.
4. Het onderwijs zij aanschouwelijk" en gegeven
door knappe, ervaren komedianten. Onderwijs dient ge
geven te worden in n vak: komediespelen".
Al het andere, als daar is, talen, dansen, schermen,
aesthetica, litteratuur enz., is ook elders te leeren.
5 Natuurlijk flgureeren aan eenig tooneelgezelschap
liefst zooveel mogelijk Zet de menschen direct mid
den in het tooneelleven (Even onbescheiden zijn !). In
1904 ik was al meer dan 10 jaar op de planken
diende ik bij de Jagers en heb toen meegefigureerd
om Hubert Laroche van dichtbij te zien in King Lear"
nooit heb ik met inniger ontroering mijn gage ont
vangen dan dien avond van den flgurantenbaas.
Ten slotte nog een algemeene opmerking: Ik zeide
reeds: comediespelen dient (voor zoover het geleerd"
kan worden) onderwezen door eerste krachten uit het
vak, ieder op eigen terrein aangezien echter een
acteur geen tijd heeft om zich aan het onderwij s geheel
?te geven" en ook nooit zal willen ophouden te
spelen, (ze doen het zoo graag!) zal het m.i. een zeer
wijze man moeten zijn, die het tooneelschoolvraagstuk
kan oplossen,
ALEX. PAASSEN Sr.
1. Ik acht een tooneelschool nuttig, maar niet in
Nederland, waar, door de beperkte keuze van
tooneeldirecties, en overproductie van leerlingen, het vinden
van een engagement voor hen na verloop van eenige
jaren onmogelijk zal worden.
2 Tooneelschooldirecteur zij een eerste rang tooneel
speler in de kracht van zijn leven, een in alle opzich
ten ontwikkeld man, die zijn beroep als tooneelspeler
er aan zou willen opofferen. Waar is die te vinden '.'
3.'; Een Doctor in de letterkunde kan een zeer bekwaam
en ontwikkeld man zijn, en toch niet geschikt voor
tooneeldirecteur. Er zijn maar weinig van deze Doctoren
op de hoogte van tooneel en tooneelspeel-kunde.
4. Vooral besta het onderwijs uit: veel komediespe
len, wat opj eea tooneelschool hoofdtaak moet zijn,
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMimiMiiiii iiiiiiiitiiiii
en onderricht worde door bekwame acteurs en actri
ces; verder Ned., Fransche, Eng. en Duitsche letter
kunst door een letterkundige; geschiedenis van
het tooneel, grimeeren, dansen, schermen, zingen door
vakmenschen, costuumkunde dito.
Wanneer men voor het toelatings-examen voor de
tooneelschool als eisch stelde eindexamen H.B.S., zuivere
uitspraak Ned. taal, gunstig voorkomen, zou men meer
tijd kunnen besteden aan het komediespelen, door an
dere lessen te doen vervallen, en zeker minder toevloed
van ongeschikte leerlingen krijgen.
6. Om verschillende reden, die ik hier niet wil neer
schrijven, acht ik het flgureeren niet bijzonder gewenscht.
J. A. HOLTROP
1. Een tooneelschool is zeer noodig en hoogst nuttig.
Oppervlakkige beschouwers zouden echter in den
tegenwoordigen lijd tot een tegenovergestelde meening
kunnen komen.
2. Uedirecteureener tooneelschool bezitte een breede,
diepe n Blgennene ontwikkeling een voor alle
uitingen van kunst gevoelige natuur, maar in het
bizonder voor litteratuur, tooneelschrijf- en
tooneelspeelkunst, beneven»van deze laatste een grondige technische
kennis van alle onderdeelen. Hij zij daarbij eene vooral
zér krachtige, doch tevens tactvolle persoonlijkheid,
(want het is naar mijne overtuiging nóg gemakkelijker
om bereids erkende, kuu6tennar< te leiden dan velen
hunner, die wanen er voor in de wieg gelegd te zijn en
't dus moeten worden). Hij zij een rechtvaardig, hoog
staand man, die weet wat hij wil.
3. Voor Directeur eener tooneelschool moge een weten
schappelijk goed onderlegd kunstenaar of een artistiek
man van de wetenschap het eerst in aanmerking komen.
Als er onder de tooneeUpelers of -speelsters n te
vinden is, die aan bovenstaande eisenen voldoet, dat
men hem of haar dan kieze ot' trachte 1e winnen voor
de functie.
4. Vór ajles dient de kunst van zeggen en spelen
voortdurend beoefend te worden onder leiding van der
zakekundige tooneelspelers, die de gave hebben om
hunne leerlingen tot de grootst mogelijke liefde en
eerbied voor hunne kunst te inspireeren. Dan wordt
ook werklust geboren. Alles wat die kunst van zeggen
en spelen kan bevorderen (als spreektecbniek en
ademgymnastiek, dansen en rytbmiscne gymnastiek.
Nederlandsche taak en dichtkunst) worde in de eerste plaats
op een tooneelschool onderweien en beoefend. En als er
dan nog tijd rest: algemeene geestesontwikkeling, be
handeling in groote lijn der voornaamste Fransche,
Duitsche en Engelsche tooneelschrijvers en hun stijl.
5. Gedurende de eerste studiejaren acht ik het beter
de leerlingen niet te doen flgureeren bij
tooneelgezelschappen, omdat het tijdverlies niet evenredig is aan 't
geen er in 't algemeen van 't flgureeren te leeren valt.
De praktijk heeft mij op dit punt zeer sceptisch ge
maakt. Voor 't laatste studiejaar zou eene uitzondering
kunnen worden gemaakt in sommige gevallen, waarover
een bekwaam directeur gemakkelijk zelf zou kunnen
oordeelen.
Liever echter nog zag ik alle leerlingen steeds in
staat gesteld om goede tooneelvoorstellingen zooveel
mogelijk bij te wonen. De studeerende leert veel van
zien. Jammer echter, dat jeugdige overmoed vaak zoo
kritisch gestemd is. Afbrekende kritiek worde gestraft
met tijdelijk verbod van toegang. Een wijze
tooneeldirectie kan op deze manier nog veel bijbrengen tot de
vorming van jonge tooneelspelers.
ADRIAAN VAN DER HORST
1. Een tooneelschool?... beslist noodig..
Als de vak"menschen, die van oordeel zijn,'dat >'n
tooneelschool, voor het op peil-brengen en houden van
den doorsnee-tooneelspeler niet noodig is", zooals ik,
twee jaar de leiding hadden gehad van een gezelschap
der beste Zuid-Nederlandsche spelers met hunne uit
stekende tooneelgayen, maar niet-voldoende
geestbeschaving, zouden zij bekeerd zijn en het nut van de
Tooneelschool en den invloed, die daarvan is uitgegaan
iu Noord-Nederland, erkennen.
2. Een Tooneelschooldirecteur moet voldoen aan de
eischen, waaraan in het algemeen elk Hoofd van een
school tot voorbeiding voor een of andere kunst moet
voldoen.
3. De Directeur der Tooneelscbool moet m.i. een kun
stenaar zijn met niet te nzijdige kunstontwikkeling
n leidereigenschappen; een tooneelspeler is niet bepaald
noodzakelijk^ Voldoet hij aan de hiervoor genoemde
eischen... dan een tooneelspeler in de eerste plaats, als
hij de liefde voor eigen uitoefening van zijn kunst
daarvoor opofferen wil. Anders een kunstenaar met
dezelfde eigenschappen, met liefde en eerbied voor de
tooneelkunst, die in een(ige) der leeryakken kan les
geven, 't liefst een letterkundige. Leeftijd en geslacht
?werpen geen gewicht in de schaal.
4. De Tooneelschool moet onderwijs geven in:
Stemvorming, voordracht (mér dan in de laatste
jaren; de kunst van zeggen gaat er niet op vooruit
tegenwoordig !) spel, (daarmee niet spoedig beginnen).
De jongelui, die onlangs van de school wegliepen,
vergissen zich, wanneer zij meenen, dat een
Tooneelschool er is om tooneelroutine op te doen". Vór men
practisch aan spel begint, dient men eerst een behoor
lijke voorbereiding achter den rug te hebben. Verder:
mimiek, plastiek, grimeeren, kostuumkunde, gymnastiek,
schermen, dansen, dramatische letterkunde (voordracht)
teekenen, beschavingsgeschiedenis, geregeld bezoek van
musea en kunsttentoonstellingen onder deskundige
leiding.
5. Zoolang de Direkties zich onderling nog niet ver
bonden hebben, tus chentijds van de School afgegune
leerlingen niet te engageeren, moeten aan het
tusschentijds verlaten zonder geldige red n zeer bezwarende
bepalingen verbonden worden.
6. Figureeren bij eenig gezelschap, uitstekend!... mits
onder goede regie, bij voorkeur in kostuuwistukken
of bij modern»werken, als de figuratie leerzaam
kan zijn; natuurlijk moeten de lessen aan de School
zoo weinig mogelijk daaronder lijden (de opoffering van
eenige secondaire vakken gedurende enkele dagen
beteekent weinig, in verhouding tot het nut van eenige
goele figuratierepetities!); de leerlingen mogen dus
niet mee op reis.
AUQ. F. C. KIEHL
1. Een tooneelschool... noodig ? Neen" ! nuttig?, Ja" J
2. Een Tooneeldirecteur moet zijn een hoogstaand
(oofc op zedelijk gebied) algemeen ontwikkeld en kunst
zinnig man, gemanier_d en begaafd, met tact, om met
groote menschen en jongelui van beiderlei kunne te
kunnen omgaan.
3. Onverschillig ishet, uit welk vak van kunst of geleerd
heid een tooneelschooldirecteur te kiezen, mits de ge
kozene altijd een directeur is (geen directrice) en aan
de eischen in 2 gesteld voldoet; niet of niet mér aan
het tooneel verbonden is en het directeurschap niet
als fcybaantje beschouwt.
4. Aan een tooneelschool moet onderwijs gegeven
worden in de Ned. taal, in het daarin lezen! lezen! en
nog eens lezen. Voorts: in Fransch, Duitsch, Engelsch,
Solfège, schermen en dansen. De beide laatste vakken
vooral niet veronachtzamen. Alle lessen worden gegeven
door leeraren in het vak gediplomeerd en buiten het
tooneel staande.
5. Ik ben beslist tegen figureeren aan welk gezel
schap ook.
HENRI MORRIËN
Ben vór na < uurtalenten, vór praktische ontwikke
ling. Tegen al wat schoolsch is. Alzoo: tegen Tooneel
school.
Hierdoor vervalt dus beantwoording vragen 2?5.
HENRI POOLMAN
1. 'n Tooneelschool vind 'k wel nuttig, doch niet
noodig.
2. Om aan de eischen te voldoen zou 'n directeur 'n man
van gezag moeten zijn, b.v. 'n gepensioneerd officier
tegelij k letterkundige.
3. Vakken van Onderwijs. Talen, schermen, plastiek,
gymnastiek, classiek en modern komediespel, waar na
tuurlijk vakmenschen voor vereischt worden. Ik geloof
niet dat 'n acteur te vinden is, die zich geheel aan de
school zou willen wijden; 'n acteur van 't een of ander
gezelschap is ondoenlijk, die amper 'n paar uur
disponibel heeft.
4. Figureeren voor schoolkinderen is uit den booze!
Voelen ze eens de tooneelplanken,danis 't: Wegmet
de schoolbanken!"
HUBERT LA ROCHE
i. Volgens mijne bescheiden meening is voor een
klein land een Tooneelschool overbodig. Men zou jon
gelui voor het Tooneel kunnen opvoeden, bij voorkeur
hen, die de II. B. S. hebben afgelpopen, door hen par
ticuliere les te laten nemen bij beroepskunstenaars
en kunstenaressen, natuurlijk beroepsspelers vaneenigen
naam. Bij voorkeur moeten de vrouwelijke leerlingen
bij Damesartisten en omgekeerd de mannelijke bij
Tooneelspelers in de leer gaan.
UIIIIIIIIIIIIIIIIUUIIIIIIIIIIIIIIIIII
Om nu het bewijs te leveren of er op dergelijke
wijzevoor de leerlingen resultaten te bereiken zijn, zoo
kunnen deze zich aan een jaarlijksch examen onder
werpen, bestaande uit Juryleden, Letterkundigen
Dichters, Geschiedkundigen en Tooneelspelers.
Dit, wenschelijk, uitgaande van het Tooneelverbond t
Een bevoegd leermeester of -meesteres zou zich hoog
stens met twee leerlingen mogen bezighouden, omdat
zijne eigene werkzaamheden te veel tijd innemen.
Moet er nogtans eenl Tooneelschool; in stand worden
gehouden, zoo ben ik van meening, dat het
bestuurschap er van moet worden toevertrouwd aan een be
voegd (Dame of Heer) Tooneelkunstenaar; omdat ik
veronderstel dat deze menschen door ondervinding een
spoedig oordeel kunnen uitbrengen of een leerling iets
voor het vak presteert of niet.
Mevrouw ANNA SABLAIROLLES
Voor mij is het begrip Tooneelscftoo(" nutteloos en
doelloos.
Tooneelspelen is een gave" een kunst die niet
geleerd, niet onderwezen kan worden.
Om die gave te ontwikkelen is noodig: de leiding van
een ontwikkeld, artistiek fijn voelend mensch.
Onderwijs in spreken, zeggen alles zien onder
leiding van een artist onderwijs in plastiek scher
men dansen aan sport doen alles doen om het
lichaam in schoonheid te doen ontwikkeien.
Nooit figureeren vór men aan een tooneelgezelschap
is verbonden.
De uregisseur" is alles wat de tooneelspeler in wording
noodig heeft.
CORNELIS SCHULZE
Volgens kort bericht, ia Cornelis Schulze in hoofd
zaak dezelfde meening toegedaan als Mevr. Anna Sablai
rolles: tGeen school!"
HK. TEUNE
1. In den tegenwoordigen tijd, nu zoo vele tooneel
spelers en tooneelspeelsters, zonder opleiding te hebben
genoten, den gunst van het publiek genieten, zie ik niet
in, waarvoor een tooneelschool noodig is. Wel echter zal
zij steeds nuttig kunnen werken op de noodzakelijke
algemeene ontwikkeling van den tooneelspeler, speciaal
in vakken, die aan geen andere school worden onder
wezen.
2. De Directeur van de Tooneelschool moet in de eerste
plaats paedagoog zijn, een man, die weet te leiden en
die vooral door zijn kunstzin de liefde voor de kunst in
't algemeen en voor de tooneelspeelkunst in 't bijzonder
zijnen leerlingen weet bij te brengen.
3. Welk beroep of ambt de te kiezen Directeur uit
oefent, zij onverschillig, indien hij voldoet aan de eischen
in mijn vorig antwoord gesteld.
4. Het onderwijs aan eenTooneelschool moet gescheiden
zijn in Vak-onderwijs, bestaande uit: les in Voordracht,
Spel, Grimeeren, Costuumkunde, Spraakkunde, Scher
men, Dansen en muziek en Elementair-onderwijs,
bestaande in : Talen (Fransch, Duitsch, Engelsch), Let
terkunde en Gymnastiek, eerstgenoemde natuurlek te
geven door vakmenschen, laatstgenoemde door bij de
wet bevoegden. Cn
5. Figureeren en kleine rollen spelen voor leerlingen
der hoogste klasse is aan te raden, echter in beperkte
mate. Het geven van speciale avonden door de geza
menlijke leerlingen is uit den booze.
M. VAN WARMELO
Een Tooneelschool is niet noodig en niet nuttig. De
eenige school voor toonee sceelkunst is het tooneel.
Dit is zoo. omdat het terrein van techniekstudie van
deze kunst en het terrein van de practijk van deze
kunst volmaakt samenvallen en elkander dekken.
Techniek van schilderen kan geleerd worden buiten
de practijk van het atelier. Technük van muziek kan
geleerd worden buiten de practijk van het orchest.
Techniek va'i zang kan geleerd worden buiten de pr;
ctijk van de concertzaal, enz.
Technie!< van tooneelspelen kan alleen geleerd worden
in de practijk van het tooneel.
De eenige school voor den tooneelspeler is het tooneel,
en zijn leermeester is de regisseur.
De tooneelspeler heeft aldus zijn school en zijn meester
ieder uur van den dag en vun zijn tooneelspelersleven
bij en vór zich. En het goede voorbeeld ziet hij ge
stadig vór zich in ds grooten in zijn kunst, die aan
hetzelfde practische gezelschap verbonden zijn.
Het onderwijs aan een school, dat uit den aard der
zaak wordt gegeven door tooneelspelers en tooneel
speelsters, l', dt vooriduren:! door de \eelvuldige afwe
zigheid dier leerkrachten, wien, door hun practisch werkT
de tijd ontbreekt tot geregeld lesgeven.
Een tooneelschool, eindelijk, werkt op talentloozen
alseen magneet op ijzervijlsel. De ongeroepenen worden
er heen getrokken. Een slechte werking dus. Tot de
tooneelspeelkunst moet men zich geroepen achten, al
blijkt 't dan ook dikwijls, dat men niet Uitverkoren is.
(Slot volgend nummer)
J. H. RÖSSING
lllllllllllllllllllHIIIMItllllllllllllltllllltllllllllllllllllllllllllllllllHIII
GULDEN
IS DB PRIJS VAN HET FONGEES RIJWIEL
MODEL HOLLAND H (MET VEIJWIEL EN REMMEN f 6O.-).
DB GEÏLLUSTREERDE PRIJSCOURANT VOOR 1915 WORDT OP
AANVRAGE FRANCO TOEGEZONDEN.
Eigen Filialen; Amsterdam, Naseaukade 500; Arnhem, Bafrkerstraat 5 ; Den Haag, Spui 45 en Eeinkeustr. 121;
Groningen, Heereweg 85; Leiden, Breestraat 86; Middelburg, Lange
Delft 19; Rotterdam, West-Nienwland 16; Utrecht, Kende 12.
Kenüiagevingen voor
l Verloving en Ondertrouw
InvHatiëiv Programma'*
Dankbetuigingen. Menu'
Lwxcpapter en Corr. Kaarten
lArtlattck 8temp«lw»rfc
tOCI- i»STEENDRUKKRU
|B. van Mantgem
H*n*v«nHiel«r
Stoft! *62. tol nMrul Imst
44444444444 4444 444* 44444 4444444
TERBOSD VAN NEBERL. KUNSTENAARS VEREENIGINGEN
FEESTAVOND
op 29 Mei in de zalen van het Concertgebouw
Amsterdam -:- -:- -:- -:- -:- Aanvang 8 uur
O.m. medewerking van concertgebouw-sextet (H.H. Cornelis, Klasen,
Blanchard, Swager, Tak, de Groen,) a Capella koor onder leiding van SemDresden.
(Dames Brandsma, Dresden, Kubbinga, v. d. Linde, Scholten en de H.H. Caro,
van Kempen, Kubbinga, van Tulder), Louis Bouwmeester. E. Cornelis, T. Denijs,
Ko Doncker, L. Davids en M. Morris, H. La Roche, D. Lobo, mevr. A. Loman,
J. v. d. Pas, J. Pisuisse, W. Royaards, Hollandsen Strijkkwartet (Leijdendorf
Mendes, Kinr, Canivez) en J, H. Speenhof.
Een beperkt aantal kaarten af 5.?(incl. sted. bel. f 5.25)verkrijg
baar bij de firma ALSBACH & DOYEK, Kalvèrstraat [Amsterdam.
444444444444*44*4444444441444444
i. V. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS & BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs TUI
Haringgraatstaal.
Brandrrij materiaal voor plafonds, Trijstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerderijen, Stallen, ene.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant wor
den op aanrraag gratis toegezonden.
S5 MODELK-A-MJERS.
VRAAGT CATALOGUS
m\
BINNENHUIS
MEUBEL5
RAADHUI55TRAAT4S-50
AMSTERDAM
a