De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1915 13 juni pagina 8

13 juni 1915 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 13 Juni '15. No. '1981 in houtskool is, waar het allén om wit en zwartverdeeling in de lijn gaat en waar die paar rose vlekjes absoluut geen pretentie van kleur hebben, in den zin als bij mijn stillevens, door u in n adem er mee ge noemd? Zelfs in het zwart is enkel en allén het zoeken geweest naar vorm", naar modelléen dus was wat u van de kinderkopjes beweerde niet daar, maar bij déze teekening karakteriseerend juist geweest. Ziet u, mijnheer PI., hier maak ik u attent pp twee groote fouten in n van uwe belangrijke" zinnetjes voorkomend, fouten die zoo in het oogvallend zijn, dat ik bijna zou gaan denken, dat u zoo maar op goed geluk af karakteriseert". Om verdere ver gissingen te voorkomen zij het nog eens extra gezegd, dat niet alleen de teekening Zoogende moeder", maar ook alle andere op die tentoonstelling geëxposeerde teekeningen alle heusche teekeningen zijn on verschillig of er met waterverf of pastei in gewerkt is en dat bij deze teekeningen van toon of kleur te spreken gelijk staat met er net niets van te snappen. Men zal toch, om een ander voorbeeld te noemen,' bij de platen die van der Hem voor de Nieuwe Groene maakt en waarbij hij ook ter verduidelijking een kleur gebruikt, niet gaan spreken van koloriet. Begrijpt u? Maar als u zoo weinig blijkt te begrijpen van de bedoelingen van den kunstenaar, waagt u zich dan niet aan iets wat boven uw krachten gaat met uw poging om iemands psyche te willen ontleden en mag dan wel praten van weinig diepte en beweren, dat ik de parvenu met eigen talent speel? Is niet veel eerder uw leekengeschrijf het gedoe van een parvenu, zonder eigen talent ? Toch staat er in het stukje iets, waar ik het geheel mede eens kan zijn, n.l. daar, waar u de algemeen erkende waarheid her haalt, dat de schoonheid, die zich langzaam openbaart, de rijkere en betere is tegenover de direct pakkende, maar snel vergankelijke schoonheid. Juist, heer Piasschaert, dat geeft me, ondanks al het onaangenaams en trots alle misvatting, 'weer moed. Want indien er in ons land kunstenaars zijn, wier werk zich eerst langzaam als schoonheid openbaart, dan val ik in de termen, dat zult u moeten erkennen. Van den beginne af, dat ik mijn werk in het publiek vertoonde is er op gescholden en is het gewantrouwd geworden. Dat wan trouwen geniet ik nog, zooals uit uw beoor deeling genoeg blijkt, maar tegelijk mocht ik het genoegen smaken steeds klimmende waardeering te vinden voor het werk wat een paar jaar oud was. De aanstellerij en de malligheden van 1909 werden in 1913 heel normaal gevonden en geapprecieerd, maar het werk uit 1913, dat was onecht en gemaakt om de aandacht te forceeren. Thans waardeert men dat werk, maar nu zijn het natuurlijk weer mijn nieuwste producten, die aanstoot geven. Zoo is het gegaan, mijn heer Piasschaert en zoo zal 't blijven gaan, zoolang tenminste als ik zal blijven zoeken naar de hoogste schoonheid. Omdat de hoogste schoonheid die schoonheid is, die zich eerst langzaam openbaart. Met beleefden dank voor de verleende plaatsruimte, hoogachtend, JAN SLUYTERS * * * Antwoord aan den heer Jan Sluyters Weledgeb. Heer. De redactie van de Amsterdammer" was zoo vriendelijk mij uw schrijven toe te zenden. Het stuk was mij niet onverwacht, ik dacht dat het komen zou (een juist zicht dus in uw karakter...). In tegenstelling met wat u doet, zal ik het bot-persoonlijke in het volgende zoo veel mogelijk vermijden. Ik toets uw schrijven, het van 't begin af volgend. Ik stel daartoe eenige vragen: 1. Waarom gaat u zoo te keer tegen iets dat u zelf verkeerd en onbeduidend vindt? 2. Waarom vleit u zoo doorzichtig het blad, waaraan ik mee-werk? Het is een elementaire diplomatie, die ik van u ver wachtte, en die werkelijk kwam. 3. Waarom weet u n jet, dat het het werk van den kritikus is dewerkelijkepers o o n te kennen en dat ieder kunstenaar die persoon, zuiver en niet-zuiver handelend, openbaart in zijn werk? Waarom weet u dat niet? Hoe kunt u aankomen met de armelijke stelling dat ik u persoonlijk niet ken? Is het soort der kritici, dat ge ge woonlijk ziet, zógering van wezen, dat ge hiermee voor den dag durft komen? 4. Denkt u (oppervlakkig is dit) dat ik niets ken dan wat ik hier van u zag, al schreef ik vroeger weinig over u? Ik volg ieder, die mij niet onverschillig laat stap na stap, en aan uw eigen vluch tigheid dunkt het me alleen mogelijk zoo iets jegens mij te insinueeren. 5. Wat die kinderkopjes betreft kent u zoo weinig de fransche phraseeringen" der schilderkunst, om franschen en anderen invloed boudweg te durven betwisten, of meendet u wellicht dat ik die fransche en andere kunst niet ken, die in zoo velen en ook in u te vinden is? Ook dit is oppervlakkig. 6. Laat ik u melden dat ik nooit over iets schrijf wat me om de eene of andere reden belang inboezemt of ik zie het zeker eenige keeren. De Zoogende moeder" zag ik veel keeren. Uwe opmerking is dus onjuist. 7. Handig speelt u met de verschillende beteekenissen van het woord kleur" in de schilderkunst, etc. Dit spelen ligt in uw heele schrijven, een eenigszins brutaal spelen (ook hierin is mijne karakteriseering dus juist), maar het spijt mij u te moeten zeggen dat uw lessen over deze begrippen mij niet van noode zijn; u formuleert daarenboven niet zuiver. 'tFormeele is niet altijd uw kracht... Ik prees en ik prijs die Zoogende moedei" omdat naast het zóduidelijk modéléhet kleur-samenstel van de grijzenen andere kleuren mij trof. 8. De straatjongensgrofheid over mijn talent, zij qualificeert alleen u. 9. Met n deel van mijne karakterisee ring kunt u het echter eens zijn." U citeert haar eenigszins onjuist (o, vlotheid), daar ik niet schreef, dat er een snel vergankelijke schoonheid bestaat (ik kan dat niet schrijven want wat snel vergaat is geen schoon.) Ik schreef dat schoonheid zich langzaam open baart, en ik schreef ook, dat zij door niets in haar groei mag gestoord worden, door niets, ook niet door welke bravoure ook. Erkent u dit, dan geloof ik dat bij u de toekomst beter zal zijn dan sommige daden van het Tegenwoordige. Ik zal me verheu gen, want, wat ik alfeen zoek en wensch, is de schoonheid. 10. Het laatste deel van uw schrijven is van een eigenaardige (prophetische) zwakheid en oppervlakkigheid. Want noodzakelijk volgt toch niet (noch weet u zeker) dat, zoo wat u in 1909 maaktet in 1913 geapprecieerd werd, ook wat u in 1913 maaktet in 1917 zal gewaardeerd worden, en dat wat u in 1929 zult maken eerst in 1933 begrepen zal worden. (Of vindt u dit logisch?...) Ik ontken niet dat deze bewijsvoering charmant is van optimisme en van onze kerheid ; tevens schuilt er een reclame in voor u zelf, die ik weinig van den kunste naar acht. Ten slotte, geachte heer Sluijters, dank ik u zeer voor uw weder-woord. Ik had dit verwacht; mijne karakteriseering van uw wezen was in dit bizonder geval dus ten eerste juist. In uw schrijven zelf vind ik ten tweede een aantal vlotheden en handig heden (alleen tegenover leeken ongelukkig hanteerbaar), die niet uit diepen ernst ont sproten, en die mij opnieuw overtuigen, dat HET BEZOEK DER BISSCHOPPEN IN DE ROMEINSCHE KATACOMBEN TE VALKENBURG. Zittend van links: Mgr. Hopmans, Bisschop van Breda; Mgr. Galliër, Bisschop van Haarlem; Mgr. v. d. Wetering, Aartsbisschop; Jhr. Mr. Ruys de Beerenbrouck, Commissaris der Koningin in Limburg; Mgr. Schrijnen, Bisschop van Roermond; Mgr. Diepen, Bisschop Coadjutor van den Bosch. Staand van links: Mr. Karel Diepen, Secretaris der Katacombenstichting; Pastoor Sarton van Valkenburg; Prof. Dr. Qoossens, Lid Katacombenstichting; Burgemeester van Valkenburg, Vermeulen, Penningmeester der Stichting; Jhr. M. v. d. Maesende Sombreff, Eerelid der Stichting; Dr. Cuypers, Voorzitter Archaeologische commissie van Advies; Oscar Haffmans, Lid Eerste Kamer, Eerelid der Stichting; Chrétien Haffmans, Lid der Stichting; Jan Diepen, Voorzitter Katacombenstichting. IIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIHIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIMMIIIIlnlIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllMIIHIIIIttllllMllllllllMIIIIMIIIIII ik u niet geheel mis-zie. Sommige uwer verweermiddelen zijn kinderlijk. Dit is niet en nooit, zonder bekoring voor me. Het geeft me den wensch persoonlijk met u kennis te maken. Ik ben te benieuwd naar uw daaglijksche psyche om niet volkomen objectief u tegemoet te komen zonder uwe luidruchtigheid. Zie in deze zucht tot kennismaking een waardeering voor dat deel van uw werk, waarin u zonder redenen, die niets met de schoonheid te maken hebben of slechts luim van 't oogenblik zijn, werklijk naar haar, de schoonheid zocht. En geloof me ten opzichte van dat deel van uw werk alleen den u waardeerenden kritikus PLASSCHAERT Nieuwe boeken van deze week Huoo PENNING, Goudland, 310 pag., f 2.90, geb. f 3,50. Amsterdam, Van Holkema & Warendorf. T. W. DRIJVER. Oorlog en Vredesideaat (Levensvragen) 35 pag., f 0.40. Baarn, Hollandia-drukkerij. R. F. GROENINX VAN ZOELEN, De Oorlog als bijzaak, 80 pag. 's Gravenhage, boek handel voorheen Gebr. Belinfante. WILLIAM T. STEAD, De gesmade sekse, 250 pag. Amsterdam, Ipenbuur & Van Seldam. Jo VAN AMMERS?KÜLLER, Een jonge Leeuw van Vlaanderen, 247 pag., f 1.90, geb. f 2.50. Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon. N. BODENHEIM, Luilekkerland, f 1.25. Am sterdam, S. L. van Looy. IIIIIIIIIIUMIMIIIIIIHIIIIIHIIIIimillltllllHllimil MMimiMIINIIIIIMIIIIIIimilMMIIMIIMIIIIHilillllllllllMllllllllllinilMIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIM Yerschenen de 10e druk van AtlasïanHeilerl.ïoorWielriiilers. bevattende elf Kaarten, du»van elke provincie, met aanwijzing der af standen van plaats tot plaats in Kilometers en vermelding der soort van wegen. Deze Atlas zenden wij franco per post (na ontvangst van het bedrag in postzegels of per postwissel aan ons adres) voor slechts VIJF EJT DER. TIG CENTB. interim, Vai lolkena * HareritrL DIRK SCHNABEiL CLICHÉ'S KOPI-k'DIHPDRUK Kennisgevingen voor | Verlovino en Ondertrouw InvltaUën. Programma' Dankbetuigingen, Mena's Laepapier en Corr. Kaarten ArtUtiek Stempelwerk BOEK- k* STEENDRUK*Cf..J B. van Mantgem H*n*ver»rel«r 8lng4 562. kirt lïnWfuL Imst PRENTKUNST EXPOSITIE - IN L'Art Decoratif, LEIDSCHEPLEIN 29 boven Maison Hirsch, lot 19 Juni 1915 INGERICHT DOOR J. H. DE BOIS TOEGANG VRIJ. HAARLEM. DAAN HOEESEMA VORMEN ZONDERIPUiKEr zijnde No. 1?16 onzer geheel nieuwe serie De Wereld in het Klein" Alom te bekomen voor 7J^ cent per plaat of in fraaie mappe met 8 platen 60 cent. Uitgave GEBRs. KOSTER, Leliegracht 31, A'dam. DE BOUT & LETTEN S FIJ1E CHOCOLADE El SDIEERWEREEI. PI NXTER- BOTER RENAVLT Automobielen. Importenrs voor Nederland: GRUND & C°. MALIEBAAN 71 UTRECHT. | Telefoon Interc.' BTo. 1886. J. G. KORSTEN Sanitair Technisch Bureau AMSTERDAM Tel. Noord 1152 - Koningsplein 5-7. RUUD" Gas-warmwatertoestellen VOOR Wapmwater-voopziening, Vraagt prospectus en referenties. Stoom WasÉ- en Strykinrichting W. O. BURGER - Zeist Een der grootste op dit gebied in Nederland; Wasschen of geheel opgemaakt, of gemangeld, of allén droog toegeslagen. Uitsluitend Nortonwater. Vlugge bediening. Tarieven op aanvrage verkrijg baar. Aanbevelend, W. G. BURGER. ERVEN KRAMER ? WIJDE KAPELSTEEG 4 D AMSTERDAM ? -) TELEPHOON N°266 0 f* FABRIEK VAN KANTOORBOEKEN ELECTRISCHE SPOORWEG MAATSCHAPPIJ Doorgaande treinen om de 10 minuten me aansluiting op de stadslijnen te Haarlem e naar Bloemendaal en Overveen. Dienstregelingen gratis verkrijgbaar bij d Haltechefs te Amsterdam (Spuistraat), Haar lem (Tempelierstraat) en Zandvoort; voort bij alle conducteurs, in reisbureaux en bureau voor vreemdelingenverkeer. Vraag prijs en voorwaarden voor Abonne menten en Tienrittenboekjes. STOOM-WASSCHERIJ DE PELIKAAN"- GOUDA CHEMISCHE WASSCHERIJ: TEL 196 en 253 INT. EN VERVERIJ ZOMEB- E¥ WLNTSflVEEBLIJÏ. OBOXJK8TBAAT !??-. ARHH "Wed. 8. KIï, Keunen's Tiirnartikelen en Schoolmeubelei HOLLANDSCH fabrikaat. DRINKT Haantjes Kristal Haantjes Kristal is eene geheel nieuwe diersoort, gebrouwen door de Stoombierbrouwerij 't HAANTJE" te Amsterdam, volgens een door haar uitgevonden, alleen aan haar bekende brouwmethode. HAANTJES KRISTAL overtreft elk ander binnenen buitenlandsch bier. VRAAGT PROSPECTUS. Amsterdam. Dir.: J H. Keunen - W. G. Hasper Internationale Transport-Maatschappij voorheen VAN DER HOOP & Co. AMSTERDAM. Directeur: JACS VAN DEB HOOF M.Pzn. Verhuizingen. - Bewaring van Inboedels. Expeditie. Agentschap der Nederl. Stoomboot-Reederij. Dagelijksche sneldienst naar en van den Rijn. VOOR AMSTERDAM, 14LECTRI8CII eer. TELEFOON 4saa NOORD.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl