Historisch Archief 1877-1940
27 Juni '15. No. 1983
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Fig. I. Doorsnede van een roteerende kwikzilverluchtpomp
Fig. II. Tweede dwarsdoorsnede
1IIII1IIIIIMI1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IHIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIMIIIHIIIIIIIIIIHU
Technische Rubriek
?imiiiiiiiMiimiiiiiiiiiiimiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiHMiiiiiiii
Snelwerkende luchtpompen voor
hooge verdunningen
De moderne techniek, vooral die der
electrische gloeilampen, eischt luchtpompen, die
in korten tijd zoo'n sterke luchtverdunning
teweeg kunnen brengen, dat practisch alle
zuurstof uit het leeg te pompen vat ver
dwenen is. Hierdoor is het mogelijk den
?draad van een gloeilamp onbeperkten tijd
gloeiend te houden, zonder dat ze kan lijden
door omgevende gassen. Bovendien moeten
luchtpompen zoo geconstrueerd zijn, dat ze
machinaal bewogen kunnen worden en niet
te teer zijn.
De ouderwetsche luchtpomp, in hoofdzaak
bestaande uit een zuiger, die in een cylinder
op en neer bewogen kan worden, geeft wel
vrij snel een luchtverdunning van ongeveer
2 pCt., maar hoogere verdunning, die voor
electrische lampen absoluut noodzakelijk is,
kan alleen bereikt worden door middel van
bijzonder geconstrueerde zuigerpompen, die
ibovendien zeer langzaam werken.
Van groot belang zijn de roteerende
kwikzilverluchtpompen, waarvan in fig. l en 2
?twee dwarsdoorsneden geteekend zijn. In
hoofdzaak bestaat deze pomp uit een ijzeren
cylinder (a), waar binnen een porceleinen
irommel (ö) van bijzonderen kan ronddraaien;
zoowel de trommel als de cylinder zijn voor
meer dan de helft met kwikzilver gevuld.
De ronde wand van den porceleinen trommel
bestaat uit drie deelen, die de binnenruimte
van den trommel in drie afdeelingen
verdeelen. In fig. l is duidelijk te zien, dat de
Onze Tooneelspelers
Wi lem van der Veer
Gij kent hem allen, nietwaar? Een
pracht'kerel. Een bouw als van een antieken held,
WlLLEM VAN DER VEER
als van een Grieksch standbeeld. Rijzig, niet
te dik, niet mager. Breedgeschouderd, veer
krachtig. En op dien schoonen romp een
leuke, goedige, jongenskop. Een klein hoofd,
":°t te klein. Kloeke, niet te fijne
"'-'me, eenigszins droeve,
? - ,i.?0 OOgen
.j,i, _». z.eKer niet grof,
.. LJ& geheele kop is vriendelijk,
gei.'-.u, lobbesachtigbijna. Geen
hyper-aesthetische Dorian Gray, deze fiksche, mooie
kerel. Niets kwijnends, niets precieus, niets
gemaniëreerds; geen blague, geen ijdelheid,
alles natuur wat er aan is. Bij de donkere
oogen, de zielvolle prachtoogen, behoort de
donkere, de zielvolle prachtstem. Wat een
stem ! Niemand in Nederland op de planken
heeft een stem als deze man met de stem
als een klok". Bij zijn collega's is Wim van
der Veer de man met de stem als een klok".
Van de natuur heeft deze zeven en twintig
jarige acteur alles meegekregen. En het heer
lijkste, het verblijdende voor onze kunst is,
dat hij nooit misbruik maakt van zijn uiterlijke
schoonheid, dat die schoonheid niet aan hem is
verkwist. Hij heeft niets van een fat. In geen
enkel opzicht. Hij is de eenvoud zelve. Ook,
vooral, in zijn werk. Ik heb hem nog nooit
onnatuurlijk hooren spreken. Dat hatelijke,
moderne verzengeteem, de valsche, zoetige
extase, de geestdrift-galm waarmee men
Vondel tot rhetoriek en den tekst van een
sigarenzakje tot rhythmisch proza maakt,
hij is er ganschelijk vrij van. Dit is een van
onze grootste acteurs, deze zeven en twintig
jarige, lobbesachtige jongen. En als hij hard
werkt, als hij heel erg hard werkt, aan niets
denkt dan aan het harde werk, dan wordt
drie ruimten nooit met elkaar in verbinding
staan, maar steeds door het kwik van elkaar
afgesloten worden. In de eene platte wand
van den trommel zijn drie openingen (A,
B en C) aangebracht. Natuurlijk is in fig. 2
alleen de opening A zichtbaar, daar de andere
twee buiten die dwarsdoorsnede liggen.) Het
pijltje duidt de richting aan, waarin de
trommel gedraaid moet worden. Zooals uit
fig. 2 te zien is kan de lucht uit de lamp,
die leeggemaakt moet worden, in de
afdeeHng van den trommel komen, die in fig. l
rechts boven het kwik is. Door ongeveer
een kwartslag in de aangegeven richting te
draaien, wordt deze afdeeling grooter, zoodat
er lucht uit de lamp er heen zal stroomen;
wordt nog iets verder gedraaid, dan duikt
de opening A onder het kwik en wordt deze
afdeeling van den trommel afgesloten van de
lamp ; even daarna komt de afdeeling met de
opening C er mee in verbinding, zoodat het
wegzuigen van de lucht geregeld doorgaat. De
lucht, die in de afdeeling A opgesloten is, wordt
nu samengeperst en kan ontwijken door een
opening in een spiraalvormige buis, die in
den trommel aangebracht is ; in fig. 2 zijn
rechts onder en boven in den trommel de
doorsneden van deze buis met het vlak van
teekening te zien a, b en c. De weggeperste
lucht komt terecht in de ruimte tusschen den
draaienden trommel en het omhulsel en gaat
vandaar naar een snelwerkende luchtpomp die
een verdunning veroorzaakt van ongeveer
2 centimeter kwik, hetgeen met behulpvan
een vrij eenvoudige pomp snel gebeuren kan ;
daarom staat het kwik in den trommel, iets
hooger dan in het omhulsel. De buis D E
is goed sluitend door den wand heen aan
gebracht en staat door een zware
caouthij nog eens een glorie van zijn land.
Het is op het oogenblik een uitstekende
gelegenheid om Willem van der Veer eens
toe te spreken. Ook al viert hij geen jubileum.
Hij heeft namelijk pas een mijlpaal bereikt op
zijn weg als tooneelspeler. Dat is zijn creatie
van de hoofdrol in Tolstoy's nagelaten drama :
Het Licht Schijnt in de Duisternis.
Hoe buitengewoon was het!
Dit dramatisch niet zeer sterke werk,
doordrongen van den heiligen geest van dien
onvergetelijken apostel-kunstenaar Lyof
Nicolajewitsj Tolstoy, heeft hij gedragen,
ganschelijk gedragen. Tolstoy heeft al zijn
goedheid, al zijn strijd, al zijn twijfel ge
stort in de hoofdfiguur van dit
autobiographische tooneelspel, dat misschien meer
autobiographie is dan tooneelspel. Al de
zielegrootheid, al den strijd en al den twijfel
heeft Willem van der Veer voor ons doen
leven in de rol van dien gelouterden grijs
aard, die den schrijver zelven voorstelt. Al
de warmte, de breed-menschelijke warmte,
die Tolstoy heeft doen branden in die
hoofdfiguur is naar buiten gestraald door
middel van het breede, rustige, zeer-natuur
lijke spel van dezen acteur.
Van der Veer is misschien meer een man
van het gevoel dan van het verstand. Hij is niet
de man van hetfijn-speelsche vernuft, van den
tintelenden spot, van de gladde eruditie.
Zijn zin voor humor is nog weinig gedif
ferentieerd. Toch wist hij van Matthijs de
Sterke, ook na Alex Post, iets te maken van
echten levenshumor, wist hij de tragiek
der levenverzoening, die achter het mom
van vroolijkheid vergetelheid zoekt, te be
naderen, ja te bereiken. Zoo heeft hij voor
iemand van zijn jaren prachtig-gaaf werk
geleverd in de Heijermans stukken. Zijn Geert
in De Hoop is een meesterstuk. Doch naast
de man van het moderne realisme is hij de
ideale vertolker in ons land voor het klas
sieke genre. Wie heeft het nobele, breede
gebaar als hij ? Wie heeft een stem als hij?
Wie is vrij van rhetoriek als hij ? Natuurlijk
zal hij zich nog meer en nog dieper moeten
verinnigen, zal hij moeten zoeken wat hij
nog niet bezit, zal hij leven moeten brengen
in wat nog vlak is, zal hij moeten wroeten
en graven. Doch hij zal er komen. Hij kan
de Mounet Sully worden van ons landje.
Wilt ge iets weten uit van der Veer's
levensgeschiedenis ? Het is alles zeer een
voudig. Hij is van Katholieke familie. Uit
den burgerstand. Zijn vader wilde hem heb
ben in eigen vak: ciseleur, bij het vervaar
digen van Roomsen-Katholieke kerksieraden.
Willem heeft goeden teekenaanleg. Doch de
drang naar het tooneel zat er al vroeg in.
Toen hij een jongetje was van 9 jaar speelde hij
thuis al tooneel. Met een nichtje: De
Fabrieksbaas. Zijn ideaal was van jongsaf het spelen
van oude karakterrollen. En ziet, heeft hij
thans niet die oude karakterrol in Tolstoy's
stuk gespeeld op een wijze zooals het niet
licht te verbeteren is ? Later als aankomende
jongen, woonde hij in Haarlem. Als knaap
van een jaar of vijftien was hij dol op de
komedie." En dol met alles wat er mede
in aanraking kwam. Zelfs met wat er maar
in zeer verwijderde betrekking mede stond.
Hij had een vriend, een barbier. Die speelde
ook op bruiloften komedie", en ging wel met
choucslang in verbinding met de lamp, die
luchtledig gemaakt moet worden, of liever,
die verder luchtledig gemaakt moet worden
daar de grootste hoeveelheden lucht eerst
dpor een eenvoudige snelwerkende pomp
weggenomen zijn. De sterkte van de lucht
verdunning wordt gecontroleerd door middel
van een kleine geislersche buis die in ver
binding staat met de lamp; in deze buis
zijn twee platinadraadjes gesmolten, zoodat
bij voldoende luchtverdunning een electri
sche vonk kan overspringen. De werkman,
met het toezicht bij het leegpompen van
eenige lampen belast, sluit een electrischen
stroom en controleert bij het begin van de
werking van de kwikpomp of er een vonk
overgaat. Hij doet dit herhaalde malen tot
geen vonk meer overspringt en weet dan,
dat voldoende luchtverdunning bereikt is;
daarna wordt de glazen peer van de lamp
dicht gesmolten, zoodat ook later geen lucht
meer kan binnendringen.
Evenals alle vroeger gevonden luchtpom
pen berust de beschreven kwikpomp op het
principe, dat een gedeelte der weg te nemen
lucht in een volkomen gesloten ruimte ge
bracht en daarna hieruit verdreven wordt.
Op een totaal ander beginsel berust de zoo
genaamde molekulairluchtpomp, die betrek
kelijk kort geleden uitgevonden en in ge
bruik genomen is. Deze pomp levert een
merkwaardig bewijs voor de overeenstem
ming van het beeld, dat de natuurkundigen
gevormd hebben van de verschijnselen in
gassen, met de werkelijkheid.
De kinetische gastheorie onderstelt, dat
een weegbare hoeveelheid van een gas op
gebouwd is uit een enorm aantal gelijke
molekulen (die we voor, het gemak als zeer
miMiiiiimiimmiiiMiitMiMMMimiiiiiiiiiiiiiiHiimiHiiiiiiiimiiuiMiMii
een stelletje acteurs van den zooveelsten
rang den boer op.
Die vriend werkte 's zomers te Zandvoort
in zijn barbierszaak. Onze Willem was er ver
zot op de barbierderij te helpen waarnemen,
daar in Zandvoort. Zoo 'n vriend, die een
halve acteur was, hè? Daar maakte hij in
den winkel kennis met den heer Ijzerman,
den Directeur van de Amsterdamsche Han
delsschool. Die ontdekte zijn liefde voor
het tooneel. En hij werd naar de
Tooneelschool gestuurd door diens bemiddeling.
De heeren van Riemsdijk en Cremer betaal
den het reisgeld. Doch op de Tooneelschool
ontdekte men zijn talent niet: na een jaar
werd hij ontslagen. Toen kwam de praktijk.
Bij de Tooneelvereeniging kwam de victorie.
Ik zal nooit vergeten, toen ik hem het eerst
zag spelen: Dat was in Björnson's Boven
Menschelijke Kracht II. Het was werkelijk
een openbaring.
Van der Veer gaat het realisme bij Heijer
mans vaarwel zeggen. Hij gaat naar het
Nederlandsch Tooneel. In de plaats van Ko
van Dijk komt hij. Het klassicisme heeft
zijn hart. Zijn ideaal is nog eens te spelen
King Lear. Moge ik mij in mijn hoogen dunk
van hem niet vergissen! Als hij maar hard
NlCOLAÏ IWANOWITS] SARIJNZEN
in Tolstoy's Het Licht schijnt inde Duisternis
werkt, zich gestadig verinnerlijkt, maar aan
n ding denkt: n.l. aan zijn kunst, en al
het andere vergeet, krijg ik gelijk.
SIMON B. STOKVIS
*
Fig. III. Dwarsdoorsnede van den cylinder A
kleine bolletjes denken), die voortdurend in
beweging zijn en botsen tegen elkaar en
tegen de wanden van het vat, waarin het
gas besloten is; deze botsingen tegen den
wand veroorzaken den druk, die het gas
uitoefent. Proeven van allerlei aard hebben
uitgemaakt, dat de snelheden der molekulen
zeer groot zijn en afhangen van de tempe
ratuur en van den aard van het gas. De snel
heden der milliarden molekulen, die in een
kubieke decimeter bevat zijn, zijn op een
gegeven oogenblik volstrekt niet alle gelijk,
maar wijken betrekkelijk weinig van een
gemiddelde af. De gemiddelde snelheid voor
de molekulen, waaruit de lucht is samenge
steld (we denken voor het gemak, dat lucht
uit n soort molekulen is samengesteld;
dit is wel niet zoo, maar de gemiddelde
snelheid der verschillende molekulen is bijna
gelijk) ligt bij de gewone temperatuur in
de buurt van 500 meter per sekunde.
Om nu de molekulairluchtpomp te kunnen
begrijpen, dienen we ook even na te gaan,
wat er gebeurt, als een volkomen veerkrach
tig lichaam (nemen we desnoods als voor
beeld een billardbal) een vasten
veerkrachtigen wand treft. Staat de wand stil (zooals
de band van een billard) dan kaatst de bal
terug van den wand onder denzelfden hoek,
waaronder de wand getroffen werd. Beweegt
echter de wand (zooals b.v. de pommerans
van een billardqeue, die tegen een bal
gestooten wordt) dan krijgt de bal een stoot
in de richting van de beweging van den
wand. Als we nu zorgen, dat de snelheid
van den wand grooter is dan die van den
bal, dan zal na de botsing de bal altijd gaan
bewegen in de richting van de beweging
van den wand.
Fig. 3 stelt voor de doorsnede van een
cylinder A, waarin in een massieve cylinder
B zeer snel kan draaien; tusschen beide is
een zeer kleine ruimte. Wordt nu de cylin
der B rondgedraaid met zoo groote snel
heid, dat een punt van den omtrek een
grootere snelheid heeft dan 500 meter per
secunde, dan zullen de luchtmolekulen zulke
stooten ontvangen, als zij B bereiken, dat
deze na de botsing zullen bewegen in de
richting door het pijltje aangegeven; er ont
staat dus een luchtstroom van links naar
rechts, zoodat de druk links lager wordt
dan rechts. Proeven hebben bewezen, dat
dit drukverschil niet hooger kan worden
dan de druk, uitgeoefend door lOmilimeter
Herdenking
door MAGDA PEETERS
Een zware smart is over het huis gekomen.
Een zwaar verdriet; tranen, en dan,... de
stilte. Is het dat geweest wat Alma zag,
wanneer hare droomend-wijde oogen in de
verte keken. Was dat; dat iets, wat ik niet
zien en kon, en waarheen hare grijsblauwe
oogen staarden in den avond.
Een stille, een diepe tragedie was de dag,
wanneer de vreemde dood in huis is ge
komen.
Nu heerscht er in huis een stilte die ont
zettend is; die vreemd aandoet als ge bin
nenkomt. Misschien voel ik het zó, omdat
ik weet dat er iets in gebeurde.
Alma en hare moeder, en haar man ; want
nu is Alma gehuwd; die zien er kalm uit,
en gelaten. Het is volbracht, zij wachten
niet meer, zij hebben de zekerheid.
Vader slaapt in het oude kleine kerkhof
bij de zee, waar in den nacht verlichte
schepen langs varen. Hij slaapt in het kleine
kerkhof waar groote rust woont, en waar
wij vroeger zoo dikwijls op de oude
grafsteenen, van een lang uitgestorven stam
hebben gezeten in het kwijnen van late
zomerdagen,... of bij wondere avondstilte.
Ik herinner ze mij; zij leken op twee
hunne-bedden, oeroude zware offer-steenen
tusschen de vreemd geurende akeleien, de
bleeke windrozen en het ander wild riekend
kruid. Zij droegen allen twee een uitgesleten
naam en een uitgesleten kruizeken. Wij
noemden ze: onze grafsteenen.
Daar hebben wij vaak zwijgend gezeten,
want heel die bloeiende vredetuin was een
wonder gebed dat ons omving en steeg in
heilige stilte. Dan waren wij van de aarde
los, dan was onze ziele vrij, in zuivere
vreugd, in glanzende blijdschap wadend.
En lang, nadat wij terug thuis waren, en
heel den avond door voelden wij nog de
zoete wijding, het stille licht in ons oot
moedig hart. Lang bleven wij zwijgend
luisteren naar wat verklong, naar wat
verdroomde in ons; genietend de wijde gratie
die God ons geschonken had. O ... die ver
gane stonden, die rusten in den Vrede-Tuin.
Daar lazen wij ook de verzen van Rilke
over God en de heilige armoe. Die gedich
ten, die schoon als gebeden zijn.
Ik herinner mij:
Des armen Haus, ist wie ein Altarschrein
Drin wandelt sich das Ewige zür Speise,
Und wenn der Abend kommt, so kehrt es leise
Zu sich zürück in einem weiten Kreise,
Und geht voll Nachklang langsam in sich ein.
Des Armen Haus, ist wie ein Altarschrein.
Ik voel ze nog die wijde avonden die we
daar samen hebben doorgebracht. Schoone
uren die langzaam aan ons voorbij zijn
gekwikzilver. Theoretisch is dit ook te ver
klaren. Wórdt nu echter de toevoerbuis bij
C in verbinding gesteld met een ruimte
waaruit de lucht reeds zoover verwijderd
is, dat de druk ongeveer 5 milimeter kwik
bedraagt, dan zal, als B met voldoende
snelheid ronddraait, in weinige oogenblikken
zooveel lucht weggeMomen zijn, dat de
ruimte, die met C in verbinding staat prac
tisch luchtledig is geworden. De lucht ont
wijkt bij D.
Om practische redenen kan de snelheid
van den ronddraaienden cylinder niet al te
hoog opgevoerd worden en daarom is de
constructie van deze soort pomp iets anders,
dan uit het voorgaande zou volgen. De
cylinder is aan de gebogen oppervlakte
voorzien van vrij diepe gleuven en hierin
grijpen weer vaste ringen, die aan den wand
bevestigd zijn. In doorsnede (zie fig. 4) ge
lijken dus de boven- en onderkant iets op
de tanden van een vork, waartusschen weer
de tanden van een anderen vork grijpen.
Nu zijn er in den omhullenden cylinder
zulke openingen aangebracht, dat de lucht,
die door l weggeslingerd wordt, naar 2 gaat
en vanhier weer naar 3, zoodat ze ten slotte
bij het midden 4 van den cylinder naar
buiten gevoerd kan worden, waar echter
geen hoogere druk dan 10 millimeter kwik
mag heersenen, zoodat ook hier een speciale
pomp in gebruik moet zijn, vór de mole
kulairluchtpomp het werk kan voortzetten.
Natuurlijk zijn alle maatregelen getroffen
om bij de assen de buitenlucht zorgvuldig
af te sluiten. Door de bijzondere eisenen,
aan de afwerking gesteld, wordt de pomp
nog vrij duur, maar de snelheid, waarmee
ze werkt (ongeveer tien maal zoo snel als
de eerstbeschreven roteerende pomp) ver
goedt in ruime mate de hoogere prijs.
Ze wordt steeds aangedreven door een
kleine electromotor.
J. F. v. O.
Fig. IV. Inrichting waardoor de
omwentelingssnelheid van den roteerenden cylinder
niet te hoog opgevoerd kan worden
gaan als bewust van hare stille majesteit,
en van de gewijde vreugde die zij ons
aandeën. Zij blijven in mijn herinnering als
een zegen, een levenden zaligheid van licht,
waaraan in donkre dagen mijn arm menschen
hart zich laven kan.
In den Vredetuin bij de groene zee, langs
waar de schepen varen die naar vreemde
landen gaan, slaapt Alma's vader nu tusschen
de bloemen en het riekend kruid, onder
de schaduw van wilde appelboomen; dicht
bij het nederige kerkje waarvan het deurken
nooit gesloten is, en waar een oude klok
hangt die mij altijd denken doet aan het
bonzen van een hart, wanneer zij aan het
slagen gaat.
Hoe dikwijls hebben wij niet op het doffe
geslinger geluisterd in de donkerte.
O vergane dagen, nog zoo nabij. Ik denk
aan u; o ik denk aan veel dingen en aan
zij die dees laatste tijden van ons zijn ge
gaan: aan zij die al aangewezen zijn; en
aan u, Alma.
Moderne Fransche prenten
Eisenloeffels kunsthandel exposeert mo
derne Fransche prenten. Naar een represen
tatief geheel is daarbij uit den aard der zaak
niet getracht. Vertoond wordt wat momen
teel in 't bereik is der firma. Daaronder van
de meest beroemde namen : Legras, Meryon,
Steinlen, Redon ; niet genoeg echter om van
de beteekenis van een dezer een benaderend
beeld te geven. Wat niet belet dat er van
Meryon een merkwaardige ets aanwezig is.
In langgerekten vorm verbeeldt zij een
panorama van San Francisco. Men kan zich
moeilijk een gelijkvormiger en kunstloozer
huizen- en dakencomplex voorstellen. Het is
als een reusachtige kinderbouwdoos van de
allerprimitiefste soort. Maar voor dien aan
blik deinst de energie van Meryon geen
oogenblik terug. Hij geeft alles weer en vat
alles samen met een zekerheid en stelligheid
die nooit en nergens verflauwt. Hij is in de
verten waar het krioelt van al maar rechte
lijntjes even nauwkeurig en gedecideerd als
op den voorgrond, waar de muurvlakjes, be
licht en beschaduwd, maar altijd recht om
lijnd, zeer goed te onderscheiden zijn. Hij
spaart zich niets, als moest hij elk huisje ver
antwoorden. En toch is het niet dor wat hij
bereikt. Er zit een goote liefde, een einde
loos geduld achter dit werk. Het is haast
onpersoonlijk en toch voelt men dat er maar
n was die dit maken kon, zoo roerloos en
toch niet zonder ontroering.
Het best vertegenwoordigd zijn Buhot en
Bresdin. De reputatie van den eerste is ge
vestigd. Hij is een romanticus met een uit
gesproken illustratieven aanleg. Hij geeft
graag een episode, een tafereel en werkt
zijne voorstelling op den rand van zijn etsen
fragmentarisch uit. Hij schijnt een geboren
etser; zijn voordracht is speelsch en snaaksch,
vol invallen waaraan hij zonder bedenken
toegeeft. En zijn technische bekwaamheid is
zoo groot, dat hij zich aan alles kan wagen.
De ontscheping in Engeland, bij regen en
wind, het scheepsdek vol figuurtjes is er een
prachtig voorbeeld van. Van het Parijs uit
de zeventiger en tachtiger jaren heeft hij
meer dan een levensvol beeld bewaard en
men ziet zijn etsen nu al om de kostuums,