De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1915 27 juni pagina 9

27 juni 1915 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

27 Juni '15. No. 1983 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Bij de Dinsdag gehouden inschrijving van f 20.0000op schatkistpromessen en schatkist biljetten is voor een bedrag van ruim f 65 millioen ingeschreven. Toegewezen wer den f 11.313.000 biljetten tot den koers van 100.76 pCt., hetgeen neerkomt op een nettorendement van iets minder dan 3 pCt. en f 8.560.000 promessen tot den prijs van f 982 90 per f 1000, hetgeen neerkomt op eene rente van ongeveer 3.36 pCt. per jaar. Door deze uitgifte is het bedrag der vlot tende schuld van het Rijk, met inbegrip van het renteloos voorschot bij de Bank en de in omloop zijnde zilverbons, tot ruim f70 millioen gestegen of ca. f 10 millioen meer dan zij einde Juli 1914, vór het begin van den oorlogstoestand bedroeg. De opbrengst van de leening van f 275 millionn is dus in de verloopen elf maanden meer dan ver bruikt en bij de steeds aanhoudende groote behoeften van de schatkist is het te ver wachten, dat met de uitgifte van schatkistpapier op ruimen schaal zal moeten worden voortgegaan, totdat dit bij tijd en wijle in eene nieuwe leening geconsolideerd wordt. Het feit, dat de thans uitgegeven promessen en biljetten een looptijd van zes maanden hebben doet daarbij vermoeden, dat het de bedoeling der regeering is, tot zoodanige consolidatie eerst tegen het einde van het jaar over te gaan. Dit geeft aanleiding, enkele opmerkingen in het midden te brengen over de wijze, waarop opvolgende regeeringen te werk gaan bij de uitgifte van schatkistpapier. Reeds herhaaldelijk is van verschillende zijden en nog zeer onlangs door den heer Q. M, Boissevain in het Handelsblad de wenschelijkheid betoogd om dat papier in de markt te plaatsen en niet, zooals tot nu toe bijna uitsluitend geschiedde, bij de Nederlandsche Bank onder te brengen. Het hoofdargument van de voorstanders van eene plaatsing in de open markt is, dat de hulpmiddelen van de Bank beschikbaar behooren te blijven voor handel en nijver heid en niet mogen afgeroomd worden om in de eischen der schatkist te voorzien. Tegen deze redeneering valt weinig in te brenfen en het schijnt, dat het departement van nanciën tot het volgen van de tot nu toe meest gebruikelijke methode hoofdzakelijk geleid is door de overweging dat het Rijk voor 2/3 in de winsten van de Bank deelt en daardoor een groot deel van de te be talen rente langs anderen weg terug ontvangt. Zelfs aannemende, dat eene zoodanige overweging toelaatbaar is, wanneer daar door andere grootere belangen geschaad worden, dan nog schijnt zij mij weinig steek houdend toe. Immers zal onder normale omstandigheden, wanneer groote bedragen regeeringspapier in de markt gedisconteerd worden, ander papier, dat anders door de markt opgenomen wordt, zijn weg naar de Bank vinden. En ofschoon het niet met een goudschaaltje af te wegen is, mag vrijwel aangenomen wor den, dat wat de Bank en dientengevolge haar participante, het Rijk eenerzijds aan rentewinst zoude derven door het plaatsen vaivRegeeringspapier in de markt, zij ander zijds zal winnen door toevloeiing van ander papier. Intusschen de kwestie of de plaatsing van schatkistpapier per saldo iets meer of minder aan de Regeering kost, is slechts van onder geschikt belang. Er is echter eene meer principieele bedenking tegen de wijze, waarop de dtsconteering van dat papier in den regel geschiedt, Een der meest gevaarlijke voetangels en klemmen, die het beheer van een circulatiebank moet vermijden, is te groote dienst vaardigheid jegens de regeering. De Neder landsche Bank heeft dit bezwaar weten te ontgaan en in zijn bekend leerboek zegt N. G. Pierson dan ook, dat het daaraan te danken is, dat het financieel wanbeheer dier dagen niet geleid heeft tot oninwisselbaarheid der biljetten. Verder is het der Nederlandsche Bank verboden wisselbrieven te disconteeren, tenzij voorzien van twee of meer handteekeningen. Wat geschiedt echter in de practijk? Zoodra de schuld van de schatkist aan de Bank het bedrag van het f 15 millioen rente loos voorschot dreigt te overschrijden wordt regeeringspapier uitgeschreven, tegen eene nominale provisie aan diverse financieele huizen ter medeteekening aangeboden en op die wijze van twee handteekeningen voor zien door de Bank gedisconteerd. Formeel is dit natuurlijk volkomen in den haak, maar in werkelijkheid is het niet zonder bedenking. Voor tonnen en millioenen wordt aldus geteekend door respectabele firma's, die onder normale omstandigheden waar schijnlijk volkomen goed zijn voor hare handteekening, maar waarop juist onder omstandigheden, waarin de Staat aan zijne verplichtingen niet direct zoude kunnen voldoen, en de Bank zoude moeten terug vallen op de endossanten, dat verhaal niet of althans zeer bezwaarlijk te vinden zoude zijn. En nu zegge men niet, dat dit geval zich in de praktijk wel nimmer zal voordoen. Ik erken, dat het uiterst onwaarschijnlijk is, maar onmogelijk is het niet en wat beteekent dan de waarborg, die in het endossement moet gelegen zijn, wanneer hij juist in die gevallen, wanneer men er op terug moet vallen, niet tot zijn recht kan komen. Men denke slechts aan wat in Juli 1914 met de prolongatiën geschied is. Voor mil lioenen liepen toen posten over den naam van de zoogenaamd commissionairs-geld gevers." Onder normale omstandigheden verliep alles glad, maar onder de buiten gewone, die toen bestonden, zouden zelfs de sterkeren onder hen hunne verplichtingen niet hebben kunnen nakomen, wanneer niet tot den krachtsmaatregel van beurssluiting ware overgegaan. En dat dientengevolge alles goed afgeloopen is, moet voor een groot deel meer aan geluk dan wijsheid toegeschreven worden. Waar rnen thans zoude gestaan hekben, indien Amerika niet zulk een ongekend recuperatievermogen aan den dag gelegd had, of wanneer Ne derland zelf direct in den oorlog zoude zijn betrokken geworden, daaraan kan niet zonder huivering gedacht worden. Analoog aan de positie, waarin de commis sionairs-geldgevers" toen stonden, is m. i. die van de endossanten van regeerings papier. En nu wil het mij voorkomen, dat dit be zwaar juist thans, nu het gevaar niet onmiddelijk dringt, ernstig onder de oogen dient gezien te worden en gebroken met een stelsel, dat formeel waarborgen aan de Bank geeft, die echter in werkelijkheid zeer zwak zijn. En bijaldien dit mocht leiden tot het onmogelijk maken van het onderbrengen van groote bedragen schatkistpapier bij de Bank in normale tijden, des te beter. In abnormale tijden, wanneer het geldverkeer geheel ontwricht is, zal het niet altijd te vermijden zijn, dat de Bank moet bijspringeu, maar dan is het in normale tijden noodig, dat zij, hare middelen niet te ruim ter be schikking van den Staat gesteld heeft en deze laatste in zijn behoeften buiten de Bank om tracht te voorzien, liefst zooveel mogelijk door uitgifte van leening en slechts in be perkte mate door op korten termijn opeischbaar papier. Ten slotte nog eene opmerking naar aan leiding van de thans plaats gehad hebbende uitgifte van schatkistbiljetten. Daarbij wordt aan in Nederland gevestigde bankiers, makelaars in effecten en commissionnairs in effecten een courtage van % pet. van het bedrag der hun toegewezen schatkistbiljetten toegekend. Blijkbaar is men aan het departement van financiën daarbij te rade gegaan met de gebruikelijke courtage, die bij de uitgifte van leeningen toegekend wordt. Men schijnt er echter geene rekening mede gehouden te hebben, dat schatkist biljetten in den vorm wel is waar een effect zijn, maar in het wezen der zaak niet anders dan een zesmaands wissel, waarop een courtage van !/i pet. feitelijk eene verhooging van de te betalen rente met Vs pet. per jaar uitmaakt en dat is te veel. Bovendien kan deze bepaling aanleiding geven tot het plaatsen van bankiers enz. in eene bevoor rechte positie bij de inschrijving. In het prospectus is de, op zich zelve zeer juiste, bepaling opgenomen, dat bij de toe wijzing geen rekening gehouden wordt met de vraag of de Staat al of niet de bedoelde courtage heeft te betalen. Maar het 'gevolg daarvan is, dat bankiers enz. zich met een kleiner rendement kunnen tevreden stellen, omdat zij compensatie in de courtage vinden en dus tot een hoogeren prijs kunnen inschrijven en meerdere kans op toewijzing hebben dan particulieren. Het feit, dat uit het in den aanhef dezes vermelde resultaat der inschrijving blijkt, dat voor biljetten ca. ^ pet. gunstigeren koers voor den Staat bedongen is, schijnt er inderdaad op te wijzen, dat er van die bevoorrechting door bankiers enz. een ruim gebruik is gemaakt. Het is daarom raadzaam om bij volgende uitgiften van schatkistbiljetten de courtage lager te stellen en meer in overeenstemming te brengen met het werkelijk karakter dan met den vorm van het papier. Ook daarom zoude zulks gewenscht zijn, omdat het voor den Staat van meer belang is, dat de bil jetten zosveel mogelijk bij particulieren geplaatst worden en zoo er al van be voorrechting sprake mag zijn die veeleer ten bate van de particulieren behoorde te zijn. J. D. SANTILHANO *»* Britsche financiën onder den oorlogsdruk Uit de millioenen-speech, in het laatst van April uitgesproken door den Kanselier der Britsche schatkist, kan men zich een denk beeld vormen, hoe reusachtig zwaar de finantiëele lasten zijn, die de tegenwoordige oorlog op de daarbij betrokken landen en volken legt. In het jaar, geëindigd 31 Maart 1915, hebben de uitgaven van Engeland bijna 560% millioen pd.st. bedragen, waartegen over de volgende inkomsten staan : budget-ontvangsten. . 226.690.000 oorlogsleening 296.000.000 schatkistbiljetten . . . 47.700.000 nieuwe biljetten. . . . 64.150.000 Totaal . . 7 634.540.000 zoodat de inkomsten van dat jaar de uit gaven met 74 millioen pd. st. zouden hebben overtroffen. Vergelijkt men echter de werkelijke ont vangsten van het dienstjaar 1914/15 met die van het daaraan voorafgaande jaar en met de ontwerp-begrooting, zooals deze in het najaar van 1914 is gewijzigd, dan verkrijgt men de volgende verhouding (in millioenen pd.st.): 1914/15 feitel. inkomst. 226.29 560.47 Ontvangsten Uitgaven 1914/15 1913/4 begrooting feitel. raming. 209.21 569.84 ink. 198.24 197.47 te kort 333.78 te kort 360.63 over 0.75 Het budget-jaar 1913/14 liet dus een voordeelig saldo van % millioen pd. st. Het uitbreken van den oorlog einde Juli 1914 maakte een wijziging der ontwerp-begrooting noodig, volgens welke de ontvangsten van 1914/15 op 209.21 millioen werden geraamd, waarbij rekening werd gehouden met de nieuwe oorlogsbelasting op thee, bier en vooral met de inmiddels voorgeschreven verhooging van den income tax. De feitetijke ontvangsten] overtroffen inmiddels de geraamde nog met ruim 17 millioen pd.st., De Twentsehe Bankvereeniging B. W. Blijdenstein&Co. KAPITAAL : f 15.370.942.5O RESERVEN: f6.943.336,86 HOOF IJK AWTOOH; AMSTERDAM, Spuistraat 138 144. (voor wier verbintenissen De Twentsche Bankvereeniging B. W. Bltjdenstein & Co., ten volle aansprakelijk is) AMSTERDAM, Prins Hendrikkade 139; LONDEN, B. W. Blgdenstein & Co.. 55-56 Tnreadneedlestr.: ENSCHEDE. B. W. Blpenstein Junior; ALMELO, Ledeboer & Co. RENTE VOOR DEPOSITO'S; Direct epverderbaar l pCt. TIen dagen opzegging l U Een Maand vast Qemiddelde prolongatie-koers met een maximum van 2 Drie Maanden epzegglng .... 3 pCt. Zes Maanden . . . . 3H > Een Jaar 4 , Van den dag der opzegging af wordt Vf pCt. minder rente vergoed. JAPE DEPOSIT Heerengracht 531?537, Weesperplein 2, Overtoom h/Ie Const. Huygensstr., Willemsparkweg 80, verhuurt aan W] haar geïntroduceerde personen SAFE LOKETTEN in hare Brand- en Inbraakvrije Kelders. Reglementen zijn aan bovenstaande kantoren verkrijgbaar. ft/ 's-Gravenhage. O Pandbrieven Ha 10 jaar opeischbaar a pari. Verkrijgbaar a iOO8/4 /0. ;? en Wijziging der Depositorente. Met ingang van heden wordt de rente-vergoeding vastgesteld als volgt: Met n dag opzegging ... % pCt (Bedragen tot ?20.000 zijn terstond betaalbaar) Met 10 dagen opzegging . . % pCt Voor andere termijnen op nader overeen te komen voorwaarden. Open en gesloten bewaargeving vol gens reglement. SAFE DEPOSIT-INRICHTING, geopend: op werkdagen van 8M tot 5 uur. , beursvacantiedagen , 85i n 4 Loketten van ?2.50 per maand (?10. per jaar) en hooger te huur voor bij de Directie bekende of geïntroduceerde personen. Amsterdam, 21 Mei 1915. Nieuwe Nederlandsche Hypotheekbank. De op l Juli 1915 verschijnende Coupons i pCts, 4 K pCts, en 5^ pCts l'ANUBRIEVEN, zijn van dien datum af betaalbaar te Amsterdam bij de ASSOCIAT1E-CASSA en in de Provinciën bij H.H. Correspondenten. De Directie: A. C. VAN DUSSELDORP. Mr. L. VAN CRANENBURGH. Koers van uitgifte« /f\ i AKoersvan uiHorinq//W VI. l/. JIVI/0 4-4-: Standaard Hrpothiikhank, li Rottirdam Directie: Mr. H. H. 0. 0»stendflk enJhr. E. F. Schnurbeque Boeye. De Bank verstrekt gelden onder eerste hypothecair verband en geeft 5 % PANDBRIEVEN uit onder controle van het Algemeen Administratie en Trustkantoor te Rotterdam. De Hollandsche Voorschotbank HAARLEM, JANSWEG 42. Bijkantoren: Amsterdam, Damrak 99. Rotterdam, Wijnhaven 129o. 's-Gravenhage,Ged.Burgw.38 Maastricht, Breedestraat 24. De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van ? 5OO en verkoopt 4Vi pCt. schuldbrieven in stukken van ?1000, ?500, ? 100 en ? 50. Rott. Hypotheekbank T. Neder). Volteekend Maatsch. Kapitaal ? 5.000.000 Reserve ?645.279.84 Geeft geld op eerste hypotheek zon der vooruitbetaling van rente. Inlich tingen te bekomen ten kantore der Bank,- Gedempte Bierhaven 25, of bij hare Agenten. De Directie: Mr. W. v. ROSSEM, Mr. TH. REEPMAKER, Mr. N. P. C.v.WIJK StanüJaBl915: KAPITAAL: / 3.000.000. RESERVES: ?250.000.HYPOTHEKEN: ?17.123.10326 PANDBRIEVEN ? 16.954.100.5 w/ UITLOOTBARE / PANDBRIEVEN /~ in stukken van 'w f5000.?, f 1000. en f500.?(halfjaarcoupon Januari?Juli) en f 100 (jaarcoupon Januari). Ver krijgbaar ten kantore der Bank (Ged. Oude Gracht 65) en door alle Commissionnairs in Effecten. aal f 50,000,000.-Reservefonds f 9.237.150 Hoofdkantoor AMSTERDAM. Agentschappen te 's-GRAVENHAGE en ROTTERDAM. Vestigingen in het Oosten: Batavia, Soerabaia, Samarang, Bandoeng, Weltevreden, Cheribon. Tegal, Pekalongan, Djember, Solo, Djokjakarta, Tjiiatjap, Padang, Medan,, Tebing Tinggi (Deli), Tandjong Belei, KotaRadja, Palembang, Telok-Betong, Pontianak. Bandjermasin, Makassar, Singapore, Penang, Rangoon, Hongkong en Shanghai. In- en Verkoop van "Wissels en Telegrafische Transfertea. Incasseeringen en Financieeringsn. Schriftelijke of Telegrafische Credieten. fieiscredietbrieven. Deposito's. RekeningenCourant. Administratie van Effecten en alle andere Bankzaken. gevestigd te Utrecht, verstrekt credieten op billijke voor waarden. Geeft Schuldbrieven uit ren tende 4VüpCt. in stukken van ?1000, ? 5OO en ? 1OO. Koers van uitgifte 98 pCt. De Directie CORNS. LOEFF. KKIIIKTV KKKKMIOIWO OPGERICHT IN 1853 AMSTERDAM OPGERICHT IN 1853 Hoofdkantoor: Keizersgracht 277, Bijkantoor: Stadhouderskade 118 Maatschappelijk Kapitaal f 5.000.000, waarvan uitgegeven f 4.000.000 Keservefouds f803.000 Extra-Reserve f130000 Agentschappen te Alkmaar, Arnhem, Deventer, Dordrecht, 's-Gravenhage, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. l met l dag opzegging pCt. 's, rente thans: [ voor l maand vast 3Va ) voor 3 maanden vast 4 Cheques van deposanten kunnen kosteloos worden betaalbaar gesteld bij alle bovengenoemde Kantoren, alwaar uitvoerig Prospectus ver krijgbaar is. O/ Pand Gebouw der Bank. aflosbaar a pari bij jaarlijksche uitloting in 25 jaar, in stukken van ? 100.-, ? 500.- en ?1000.?, worden tegen den koers van 99 pCt. uitgegeven door de Utrechtsche Hypotheekbank, UTRECHT Tel. 241. Drift 17. HYPOTHEEKBANK HOLLAND-AMERIKA. Utrecht. PAMPBBIEVEUf in stukken van f IOO.?, f 25O.?, f 5OO.?en f 1OOO.?tegen den koers van 1OI pCt. f A LEVENSVERZEKERING 'BANK ^?AMSTERDAM" Directeuren. M" w QUEM. ? J.UBONNIr\t, Adj-Oic O A.AEJJELT3.' IDE .A»IMI S T E IR ID .A. 3VH 3VC E IR ;_* IllWeekblad^voor Nederland kost slechts f 1.65 per kwartaal 5 /o Verzeker d e pandbrieven der ST.V. DE CftEDIET-HYPOTHEEKBANK te 's-Gravenhage, Noordeinde 43, waarbij elk bedrijfsrisico der Bank voor de houders is gedekt, zijn verkrijgbaar a 99 p?t, in stukken van ?1000?, /SOO.?en ?100.?. De Directie : G. J. VAN INQEN. Mr. H. VAILLAHT.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl