Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
4 Juli '15. No. 1984
en het duide de invidualiteit aan van wie
deze gevoelens draagt. Het zij haat, die hoon
vol rechtvaardigheid; of sluiksche
menschkennende diplomatie. Het geve een diepte
die geheimen verzwijgt, of een loslippige
uitbundigheid, Silenen-geluk, een dronken
schap vol dikke weelde. Het geve een intel
lect, helder en scherp, of geduldig en starend.
Het topne ons der liefde bedeesdheid, die
uit grijze oogen flonkt, of uit blauwenden
als een avondhemel blaauwt.
En in welk licht zal het wezen staan, dat
de schilder maakt tot een nieuwe onafhan
kelijkheid?
Het kan zijn in n gudsend licht, waarin
flauw sommige vormen lieflijk deizen; een
vurige zon maakt een bloem van een mensch
dan, en geen mensch meer. Het portret kan
stille staan in een uur, dat zonder tijd is.
De vormen ontwikkelen zich, verholen; de
oogen, magnetisch, beheerschen met een
juweeligen schijn de of met een licht als
van onder water, een wierig" licht, trek
ken en vormen. Het kan anders zijn. (Als
een bloeme-ruiker van kleuren en van psy
chologie, als een zedig boeket van kunst
en mensche-wijsheid zijn sommige beelte
nissen. Deze gaan, als schoonheid,
schromeloos, hoewel bedachtzaam, door iederen
tijd, want in ieder perk van den tijd is en
in ieder van ons is (hoeveel vlammen ook
stijgen, en hoe diep d' uren woelen) een
stonde van aandacht, en een oogenblik, waar
wij die rust zoeken, die verzaadt. Zulke
portretten zijn blank, en staan op den steel
der eeuwigheid. Soms zijn zij een
meisjesgezicht, soms een gezicht van een kind;
soms staan twee naast malkanderen en
staren naar elkaar, in de schildering die
kalm en krachtdadig, maar met verholen
kracht dat is.
Het portret kan ontstaan uit een barning van
innerlijkheid, of met vorstelijke forschheid.
Het kan Saul voorstellen en den Broeder,
als een broeder van Saul. Het kan den
menschen het tragische masker opzetten of
afnemen en daarachter den eenvoud geven
in den Pronkgrage, die ten doode gaat.
Het ziet de menschen als de moede en
de woeste Tooneelspelers, die stout hun rol
volhouden, maar achter wie, listig en schril,
het Einde, cynisch, staat.
Het maakt dan, wanneer het zoo is, 't
Portret van ieder, tot den Herder, den Vorst
der eigen eenzaamheid.
Iets anders is 't, wanneer 't de menschen
maakt, steeds vol, steeds levend van vorste
lijke forschheid. Er is dan een geluk in het
beschouwen, want van eigen hoogte af deelt
de schilder mee aan wie voor hem zitten.
De schildering is dan niet naar het duistre
heengaand, maar zij flonkt als alpen-weiden
en als de macht van een zuidelijke zee.
Er is het portret der klare primitieven; alle
détail versmelt zich, gerangschikt tusschen
de groote, vormaanduidende lijnen. Het
wezen van den mensch staat in een recht
en zeker-doordringend licht. De handen
hebben haar type; de kleeren liggen koel
en rustig om het lijf; de oogen beschouwen
in de verte.
Er is het portret der dëtailleerende en
verzamelende psychologie. Kleurig begonnen
de makers soms daarvan, maar gulden-een
voudig eindigden zij soms. Zij zijn onzen
tijd verwant. Sober en puntig zijn ze van
waarneming. Ze willen het verbergende
heffen, en het verborgene doen zien. Ze
zoeken vanzelf het sloome karakter, dat
langzaam zich geeft.
De makers van dit portret schilderen het,
vol eigen verwantschap. Zij omdrentelen
de ziel, en benaadren haar zeker. Zij zoeken
't Intellect meer dan het gevoel. Het gevoel
is gul en geefsch; het Intellect verbergt,
bewust. Het Intellect is aan de
Heerschzucht noodig; het Intellect vlecht de wondere
weefsels, die kunnen verwarren. En deze
schilders willen ontwarren. Zij willen
uitrafelen. Zij willen tellen, en weten; ze zijn
bereid te zoeken, lang, voor dat zij neere
zetten. Ze kunnen scherpzinnig alle bagage
van den geest langzaam-aan plunderen; zij
zijn psychologen en gaarne tegenstander
van andrer psychologie. Zij zijn puntig op
het détail, en ze bewijzen graag hunne
kennis. Ze hebben een zucht tot weten
schap, meer dan naar de wetten (zij zijn
daarom verschillend van de rustigen die vast
en zeker bouwen). Ze zijn soms romantisch
van gevoel, maar dat gevoel voeden zij niet
(en smoren soms zoo hun kleur) ze zijn uit
op een menschekennis, die ze zonder harts
tocht wouden bewijzen.
Van deze laatsten is iets in Jan Veth.
Hoeveel ?
PLASSCHAERT
* * *
Arti
STEUNTENTOONSTELLING
Een opsomming van enkele werken zij hier
voldoende; zij past bij de geaardheid van
wat hier te zien gegeven wordt. Eigenlijk
zou ik alleen de nummers willen noteeren
van de beetre dingen; maar een kort woord
begeleidde toch sommigen. Tholen's
Afzanderij (No. 366) geeft den schilder, zooals hij
te weinigen bekend is, kleurrijk en over
tuigend. Jan Sluyters gaf een figuur die niet
overtuigt, en een paar wajangpoppen (330)
waar kracht in de kleur is. Th. van Hoytema
is het best in de Eenden (158) een snel
neergezette observatie; Knap's Markt (189)
is van iele kleur een niet slecht exempel.
Oldewelfa bloemen (269, 270) vertoonen den
beetren kant van hem; Deutmann (63) en
Bonger's Vrouwenkop (38) zijn te noemen
met Kever's (163); Monnichendam (239,242)
met Coba Ritsema en Hogerwaard.
PL.
IJ M I D E N
(teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck).
Hollandsche visschers het slachtoffer van de mijnen der oorlogvoerenden
?iimiiiiijiiiifiiiiiijjiiiiitijiiiiiiiiiiiimtiiiijiiiiijiiiiiiitiimiii
ijjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijjiiijijjjiiijiiiiimiijjijjjiiiiniiiiiiiiiiimiiiiiimimiiii
MAANDABONNEMENTEN
PBACTISCH
GOEDKOOP
?8
o
o
?
eB
N
l
O)
'S
ë
e
[LECTRISCHESPOORWEGMAATSCHAPPT
sterdam Jfaarlero
In verbinding metde enUUrda0 te
en met de lijnen ncar
Zandvooryjloemendaal
en Overveen
l
p
en?
etl
*
<W
§
O"
<P
ss00
o
S.
Ko
o
?
OQ
a>
N
O
i?i
00
es
ff
S
00
Dienstregelingen met tarieven gratis verkrijgbaar
bjj de Haltechefs, Conducteurs en a/d Reisbureaus
KOOKT:
Treub
De superieure 3 cents Sigaar
VEREENIGING TOT
BEVORDERING DER
GRAFISCHE KUNST
UITNOODIGING
TER BEZICHTIGING
DER TENTOONSTELLING
VAN
GRAFISCHE KUNST
EDZ. KONING EN
JAN POORTENAAR
IN 'T BINNENHUIS
RAADHUISSTRAAT 48-50
GED. OUDE GRACHT 86
TELEFOON INT. 2678
A. PH. M El N SM A
iiiiiiiiiiiiiiiiimiitiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiniiiiiiiitiiiiitiiiiii
School voor M. U. L. 0. en Hanflelsonderwp,
uysda.elka.de 3, Amsterdam.
Afd. A. Voorbereiding v»or H. B. S. Ie klasse en Qymn.
Afd. B. Onderwijs in de Moderne Talen en Handelscorrespondentie,
Boekhouden, Handelsrekenen en Stenografie.
Afd. C. Opleiding voor de hoogere klassen der H. B. S.,
Machinistenscholen, Cadettenschool, Technische School, Diploma M. U. L. O.
Aanvraag voor Prospectus bij den Directeur.
S. J. VAM KW IIOOFF.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIItlllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIimiHIHIIIIIIIII
as
?.¥. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS fc BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeur*
Haringgraatstaal.
Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande wan
den, trapbeschietingen, enz. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwburgen, Woon
huizen, Boerderijen, Stallen, enz.
Monsters en nienwe prospectus-prijscourant wor
den op aanvraag gratis toegezonden.
nvR&EDELSi
IAEUBILEERIMG
/AAAT5CHAPPIJ!
AAVSTEDDAAV^d
ROKIM128-130^
,o\
w s!
VRAAGT CATALOGUS
Kennisgevingen voor
Verloving
lavttaUëa, Programma'*
j Dankfactalglngen, Meoa'a
L«xcp«pler en Corr. Kaarten
JArtiXIck Stempelwerk
BOEK' M STEENDRUIKCRii
|B. van Mantgem
H«n*r«r*RCI«r
Stag* 662. luk lïnMrul (rast
Heden verscheen:
NEDERLAND
Reis- en Wandelgids
DOOR
H. K. H. VOSBERGEN
Met 4 groote gekleurde Kaarten en
Plattegronden.
Prijs gebonden 90 cents.
In iederen boekhandel voorhanden.
Uitgave van VAN HOLKEMA en
WARENDORF te Amsterdam.
?AAAAAAIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
ÏEEJHOFFJCi
AMSTERDAM.
MAGAZIJN VA.N
Echte Bronzen Pendule-Garnituren
in alle stijlen.
Verlichtings-artikelen v. gas en elec. licht
Hoofdvertegenwoordigers vai bet ORFEVRERIE CHRISTOFLE
VEÉRHOFF & Co. 42 Kalverstraat
ftfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffftt
VORMEN
Een Handboek voor Dames.
BEWERKT DOOK
JOHA.NNA. VAN \VOUDE.
Het nieuwste en volledigste handboek der Etiquette.
In pracbtband ? 2.5O. In satijn ? 2.9O.
uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam.