Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
U Juli '15. No. 1985
j-Jgf*.^'?-' <>-?*-.wv,v*r;ïr! -?!
'* fct
4<-fr;.*^rt:^:'-ï- -;'--'i
Ontwerp van een Schoollokaal, zijmuur; door Frans Hulsbosch te 's-Qravenhage; 2e prijs
(Uit Schoonheid en Opvoeding", Mei 1915)
Ontwerp van een Schoollokaal, perspectiefteekening; door A. Smit te Arnhem; Ie prijs
(UU Schoonheid en Opvoeding", Januari-Maart 1915)
Ontwerp van een Schoollokaal, hoekje met schoolbord; door A. H. van Leeuwen en
A. J. van 't Hoff te 's-Qravenhage; 3e prijs
(Uit Schoonheid en Opvoeding", Mei 1915)
IIIMIIIIIUIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIMIIMItllllltlllllllUMIMIIIIIIIIIIIIHIIIIHIIIIIIIHIIIIIIHIIIMIHIIIIIMIIIIIIIIMIIIIIItllllMIMIIIIIHI
een al te drukkende, genotbedervende com
binatie van banaliteiten en teleurstellingen
vergald worden. Voor fijngevoelende
menschen is het bijwonen van een concert in
een onzer groote muziekzalen Concert
gebouw, Gebouw voor Kunsten en Weten
schappen, Kurhaus, enz. met al de bana
liteit dier kunstlooze ruimten en de
barbaarschheid van een publiek zonder manie
ren (manieren van wellevendheid en eerbied
tegenover kunst bedoel ik) een doorloopende
kwelling.
Zou er op n muziekschool, conserva
torium, of hoe die ook heeten mogen, wel
door bevoegde groote kunstenaars met vol
doenden nadruk aan de leerlingen worden
voorgehouden wat eigenlijk het wezen van
Muziek is ? Wat b.v. het ziele-leven is, het
groote epos, en de heroïsche geestes-stijging
in b.v. de 3e, 5e en 9e symfonie van Beet
hoven ? Zou er wel genoeg voor gezorgd
worden, dat, niet alleen intellectueel begrepen,
maar ook in dieper geestesbewustzijn gevoeld
wordt, uit welke zielsdiepten en
geestesverrukkingen muziek als van Bach, Beethoven,
Schubert, enz. enz. ontstaan is, en wat zij
met hun muziek eigenlijk hebben geuit?
Bestaat bij publiek, dat het waagt, na een
grandiose symfonie, waarin een strijdende,
lijdende ziel snikkend en weenend en jui
chend tot de hoogste geestes-bewustheid
gestegen is, als een horde barbaren te
handklappen en soms zelf te brullen, wel
een idee, wat het eigenlijk heeft mogen bij
wonen ? Zou het waar zijn, dat de kennis
van veel theorie en techniek het bewust-zijn
van het wezen der muziek verstompt ?
Een mijner vrienden vertelde mij gisteren
hoe een Duitsch filosoof, en beminnaar van
muziek, hem eens gewezen heeft op het
gevaar, dat het stelselmatig, al te veel
aanhooren van muziek oplevert, Muziek, zeide
deze terecht, werkt motorisch, wekt bewe
ging op, niet alleen in het lichaam (vandaar
de drang naar dansen bij muziek), maar ook
in den geest. Door het steeds stijf blijven
zitten (dit wat 't lichaam aangaat), en het
steeds (wat den geest aangaat), ondanks
de heroische en andere impulsen van muziek.
toch het gewone burgermans en dikwijls
ook filister leventje te blijven d
rleven zoodra het concert uit is, ontstaat
een geforceerde zelfdwang en ten slptte een
alstomping, een niet meer vatbaar zijn voor
het eigenlijke wezen van muziek, hoewel
nog bewust blijven van 't uitwendig muzikale,
Het Genieten van Muziek
Een paar weken geleden heeft er in dit
Weekblad al iets gestaan over de banale
omgeving, en de benauwende omstandig
heden, waaronder wij die hoogste aller
kunsten, muziek, moeten genieten. Ik kan
niet zeggen hoe blij ik ben, dat er eindelijk
ook in ons landje dat zoo hoog heet te
staan op concert-gebied een begin van
protest wordt gemaakt tegen de
hemeltergende manier, waarop ons die meest
hemelsche aller kunsten wordt voorgezet.
Thans is er weer een uitstekende gele
genheid, dit te constateeren in 't Kurhaus
te Scheveningen. Om het publiek te gerieven,
dat anders thuis zijn kopje thee zou missen,
beginnen de concerten daar sedert een paar
jaar om half negen en daar 't publiek toch
k vooral niet te laat thuis wil komen,
worden de verschillende nummers allen
vlak op elkaar afgespeeld, zonder
tusschenpauze eigenlijk. De dirigent buigt even
jammerlijke gewoonte na een stuk, ver
dwijnt ongeveer een minuut, en daagt on
middellijk daarna weer op om een nieuw
stuk te beginnen. Bot achter elkaar moeten
vier muzieknummers zoo goed als zonder
pauze gedigereerd worden. Het lijkt
eenigszins op een afgejakkerd diner in een wacht
kamer van een station, en zóvertrekt de
trein! En dit is des te meer te betreuren,
omdat thans in 't Kurhaus, ondanks al den
jammer van de omgeving en het snel
afjagen der nummers, aan 't blijken is, wat het
Residentie-orchest vermag als het maar eene
betere, bezielender leiding heeft dan het
totnutoe had.
Zoolang de geheele inrichting der maat
schappij niet anders wordt, zoolang ook de
groote musici vakmenschen" blijven, geëx
ploiteerd door concert-bureaux en afhangend
van reclame en recensies en wat voor
recensies meestal, waarin wél de techniek,
maar zelden het wezen der gespeelde
muziek besproken wordt! zoolang zal
het zoogenaamde genieten van muziek door
Het Uiterlijk van onze Scholen
(Slot)
Zooals reeds in het vorig artikel werd
aangekondigd, wensch ik thans te wijzen
op het werk van de Nederlandsche Vereeni
ging Schoonheid in Opvoeding en Onder
wijs." Uit den naam blijkt voldoende, dat
deze vereeniging, die den 21sten November
1904 reeds werd opgericht, zij het onder
een anderen naam, zich niet alleen wenscht
te wijden aan het uiterlijke van het school
gebouw en zijn lokalen, maar ook den inhoud
en vorm van het onderwijs onder haar werk
zaamheden betrekt. Reden om bovenstaande
titel te veranderen vind ik hierin echter niet.
Hoe de vereeniging haar doel wenscht
te bereiken, zal het best blijken door artikel
3 der Statuten over te nemen, luidende:
Zij tracht dit doel langs wettigen weg te
bereiken door:
a. In alle opvoedings- on onderwijzers
inrichtingen en in het gezin datgene te be
vorderen, wat het schoonheidsgevoel in den
mensch aankweekt;
b. het bestudeeren van verschillende in
richtingen van opvoeding en onderwijs,
zoowel in binnen- als buitenland;
c. het bijeenbrengen van een boekerij en
het in bruikleen geven van de geschriften
en plaatwerken;
d, het uitgeven en verspreiden van ge
schriften ;
e. het samenwerken met en het onder
steunen van corporaties of personen, wanneer
het belang der Veteepiging dat eischt;
?. het houden van cursussen en voor
drachten ;
g. het organiseeren van tentoonstellingen;
h. het oprichten van informatiebureaux;
i. andere wettige middelen, welke aan
het doel bevorderlijk kunnen zijn."
Wat heeft de vereeniging in haar ruim
tienjarig bestaan nu reeds op dit gebied
gepresteerd ? Wat punt a betreft, is een
opsomming van wat gedaan is. moeilijk te
geven, maar toch blijkt wel, hoezeer het
werken vrucht heeft gedragen, doordat reeds
drie nieuwe vereenigingen zich uit de nu
besprokene hebben ontwikkeld, nl. de Bond
ter behartiging van de belangen van het
Kind", het Museum voor Ouders en Op
voeders" en zelfs een vereeniging te
Sperabaya: de Vereeniging tot ontwikkeling
van Kunst- en Schoonheidsgevoel". Hierbij
dienen tevens genoemd te worden
verschilhet rythme, de dynamiek, de techniek enz.
Zelfs bij zeer groote virtuozen is die afstom
ping merkbaar. Vandaar dat maar zoo zelden
groote virtuozen in meer universeele, diepere
cultuur-beteekenis groote geesten zijn.
Er zijn hier en daar al teekenen op te
merken, dat fijner voelende menschen de
banaliteit en de genotbedervende
barbaarschheden van traditioneele concerten en te veel
grof achter elkaar te digereeren gangen van
het overladen muziekmenu niet meer
wenschen te ondergaan. Voorloopig kan eene
verandering nog maar enkel op kleine schaal
gebeuren, want om 't op groote schaal te
doen plaats hebben, zou, zooals ik reeds
zeide, de gansche maatschappij moeten ver
anderen, en de muziek geen vak" meer
moeten zijn van broodverdiening of, zooals
bij beroemde virtuozen, rijk wording.
In 't beginvan 1913 stuurde eene artistieke
Engelsche dame mrs. Reynolds, uit Londen,
mij een prospectus van The New Informal
Music Society", die zij mede hielp oprichten,
en die, wat het financieele aangaat, door
jaarlijksche contributies en vouchers", per
soonlijke en onpersoonlijke, in stand wordt
gehouden.
Het schoone doel dezer vereeniging is, de
musici in staat te stellen to be in a position
to make music for the love of it for an
audience which listens for the love of it,
free from all need to the trouble about other
considerations", en om te realiseeren a
project of music-making of a more homely,
informal and enjoiable nature than is usually
practicable in public places" en in een cen
trum where the love of art for its own sake
may find freer vent than in the sphere of
public competition". Deze vereeniging wil
aan den artiest, zoowel den beroemden als
den nog geheel onbekenden, de gelegenheid
geven om zijn kunst te geven voor een
sympathiek publiek onder omstandigheden
that may make for genuine enjoiment,
as much on his own part as on that of his
hearers thus, presumably
securingtocompositions usually performed in the
paralyzing atmosphere of a concert-hall an
unwanted freedom of rendering".
Daar een musicus echter ook leven"
moet zal hij er tevens behoorlijk betaling
voor ontvangen.
Een der andere doeleinden der vereeni
ging is: To combine a serious attitude
towards the work in hand with such freedom
of intercourse between artists and audience
lende adressen door de Vereeniging tot
regeeringscolleges gericht, om aan te dringen
op verbeteringen, hoofdzakelijk betreffende
scholenbouw, teeken- en zangonderwijs.
Een boekerij, die reeds 1400 nummers
telt, geeft den leden gelegenheid na te gaan,
wat in buiten- en binnenland verschijnt op
gebied van opvoeding en onderwijs in den
ruimsten zin.
Het uitgeven en verspreiden van geschrif
ten werd ook met ijver ter hand genomen.
Het orgaan Schoonheid en Opvoeding", dat
tweemaandelijks verschijnt en voor
nietleden f 1.50 per jaargang kost, is een inder
daad belangrijk en fraai uitgevoerd tijd
schrift, waarvan de lezing niet genoeg kan
worden aanbevolen. Het wordt uitgegeven
bij de Naamlooze Vennootschap Uitgevers
maatschappij Ontwikkeling" te Den Haag,
welke maatschappij zelf ook weer een dochter
der vereeniging is en dan ook niet verzuimt
voor haar moeder te doen, wat maar in
haar vermogen is.
Naast het tijdschrift verschenen reeds een
dertiental nummers der Geschriften" van
de vereeniging, waarin allerlei onderwer
pen door vakkundigen werden besproken,
onder wie wij noemen naast den voor
zitter van en warmen propagandist voor
de vereeniging J. D. Ros, dr. J. D. Bierens
de Haan, prof. dr. H. Y. Groenewegen,
Marie Berdenis van Berlekom, C. Vrij en
J. W. Gerhard.
Maar behalve door het geschreven en het
gesproken woord, heeft de vereeniging bui
tengewoon practisch werk verricht door het
inrichten van verschillende tentoonstellingen,
die vooral een waar succes zijn geweest,
omdat deze niet alleen bezocht werden door
menschen, aan het onderwijs verbonden,
maar door tal van ouders, die op deze wijze
het werken der vereeniging leerden begrijpen
en waardeeren.
Als voorbeelden noem ik: de Tentoon
stelling Opvoeding van het Kind" in 1908
te 's-Gravenhage gehouden; de Tentoon
stelling voor hand- en weefkunst in 1909
door de afd. Assen, de Tentoonstelling
Kind, Kunst en School" in 1912 door de
afd. Rotterdam, de Tentoonstelling Smaak
en Wansmaak" in 1913 door de afd. Leiden
georganiseerd en deTentoonstelling Schoon
heid in het Leven van het Volkskind" in
1914 te 's-Gravenhage; andere tentoonstel
lingen o.a. van teekenwerk, handwerken,
sloyd, platen, kleeding enz., te Amsterdam,
Rotterdam, den Haag en Soerabaya.
as may banish the feeling of gêne and restraint
that (ik cursiveer H. B.) often make
attendance at concerts and At Homes" more of
a misery than a recreation".
Om vrije conversatie tusschen de nummers
in te bevorderen zijn er geen vastgezette
rijen stoelen. De stoelen zijn gemakkelijk
en zonder moeite te verplaatsen, en kunnen
door 't publiek gegroepeerd worden zooals
het zelf wil. Het barbaarsche applaudisseeren
met de handen wordt verboden, hoewel be
schaafde mondelinge appreciatie wordt toe
gestaan.
Aan iederen artiest, die in deze vereeni
ging speelt is geoorloofd to step freely
outside the groves into which public pro
gramma making is so apt to fall". Hij be
hoeft ook volstrekt niet altijd uit 't hoofd
te spelen, zijn nummers behoeven niet te
zijn brought up to concert-pitch", want,
zooals Mrs. Reynolds terecht in haar ope
ningsrede vór 't Ie concert heeft gezegd,
menige uitvoering van 't blad, die men van
een kunstenaar in privéhoorde, had meer
kracht en vitaliteit dan een nummer op
concert-pitch", omdat het niet het gevaar
liep te krijgen: the staleness which so often
creeps into the items of a much played
repertoire".
De overdreven, z.g. note-perfection"
wordt dan ook niet vereischt. Het is heusch
zulk een catastrophe niet als een kunstenaar
eens een enkelen keer mistast of een nootje
laat vallen, als hij de breede vitale lijnen
van 't werk maar goed laat uitkomen.
Ik vond het wel de moeite waard, eens
op het streven van een dergelijke vereeniging
te wijzen, ook al is de realizeering van
zooiets alleen in beperkten kring mogelijk.
HENRI BOREL
* *
J. H. Weissenbruch bij Buffa
De firma Buffa vraagt de aandacht voor
een schilderij van Weissenbruch onlangs in
haar bezit gekomen. Het behoort tot zijn
grootere werken (101 X 71 c.M.) en is als
zoodanig iets vrij zeldzaams. Een strook
strand, door duinen en de zee begrensd, strekt
zich uit onder een zonnigen, licht bewolkten
hemel. Op het strand twee pinken en meer
op den voorgrond een visscher. Elementairder
kan het haast niet. Weissenbruch heeft er
Velen zullen zich de eerstgenoemde ten
toonstelling, die in het tegenwoordige Mini
sterie van Buitenlandsche Zaken werd ge
houden, nog herinneren. Het verslag daarvan,
een lijvig boekdeel van ruim 400 bladzijden,
tevens bevattende den hoofdinhoud der
destijds gehouden lezingen, blijft een zeer
verdienstelijk werk, dat nog steeds de aan
schaffing overwaard is; de prijs bedraagt
n gulden.
Bij gelegenheid der tentoonstelling in 1914
was een prijsvraag uitgeschreven voor de
inrichting en versiering van een Schoollokaal.
Niet minder dan 43 antwoorden kwamen in,
waarvan het ontwerp van den heer A. Smit
te Arnhem de eerste prijs verwierf .
Dehierbijgaande plaatjes doen zien, hoe smaakvol
een Schoollokaal kan worden ingericht.
Men houde hierbij het volgende in het oog.
De schoolmeubelen en het overige hout
werk is gedacht van gevernist grenenhout,
de schuifbladen der banken van teak-hput.
Het model der schoolbank is vervaardigd
naar voorschriften der schoolartsen.
Het plafond en de bo vengedeelten der zij
wanden zijn roomkleurig met versiering van
blauwe blokjes en een gelen stralenkrans om
de lamp. Het hout van banken, kozijnen,
deuren enz. is bruinachtig geel, in de kleuren
der aangegeven houtsoorten. Het onderstuk
der zijmuren is matblauw, de paneeltjes
roomkleurig in omlijstingen van de gele
kleur van het hout. Het bord is blauw in
een donkerder tint dan het onderstuk der
muren. De gordijntjes zijn ongeveer in den
tint van het plafond met donkerblauwe ran
den, de verwarmingstoestellen en het
bloembakje heel licht grijs, de vloer tamelijk licht
bruin. Het geheel is een zeer eenvoudige,
doch harmonische kleurcombinatie, waar
tegen de spaarzaam aangebrachte bloemen
en vaasjes vroolijk afsteken.
Alle bijzonderheden over deze prijsvraag
vindt men overigens in het tijdschrift
Opvoeding en Onderwijs."
Er is gelukkig, zooals men ziet, op dit
gebied een zich meer en meer ontwikkelend
leven, dat onze jeugd slechts ten goede
kan komen. Wie de voldoening wil hebben
het zijne te hebben bijgebracht om meer
schoonheid in het leven onzer kinderen
gebracht te hebben, melde zich als lid der
Vereeniging aan. Secretaresse is de vol
ijverige sympathieke mej. A. G. Dyserinck,
Bilderdijkstraat 78, 's-Gravenhagé.
TH. M. KETELAAR
lltlllltlltMIIIIIIHIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllll
een monumentaal schilderij van gemaakt.
Onstoffelijke dingen als ruimte, licht en lucht
heeft hij op wonderbaarlijke wijze weerge
geven. Hij is krachtig en niet grof, vol
atmospheer en toch klaar en vast van vormen.
Grandioos is vooral de lucht en toch is zij
in alle oprechtheid zoo eenvoudig geschilderd
dat elk idee van virtuositeit zooals men
dat bij Jaap Maris wel eens voelt verre
blijft. Karakteristiek voor hem is ook de
lichtstraal die, van achter de wolk, het verre
strand en de verre zee in gloed zet. Hij geeft
graag zulk een natuurmoment. Er zat een
bescheiden romanticus in hem en hij offert
gaarne even aan zijn gevoel voor het melo
dramatische.
Alle idee van verf is bij dit schilderij verdwe
nen. Het werd omstreeks 1888 geschilderd.
H.
't Vizioen van den ouden Don Juan
Wanneer hij mijmert in zijn stille kamer,
De nachten dór, totdat de morgen daagt,
Met aan zijn slapen 't stommelend gehamer
Van 't koortsig bloed dat door zijn leden
jaagt,
Dan ziet hij de ontredderde gelaten
Der vrouwen, die hij ns heeft lief gehad,
Der vrouwen die, vergeten en verlaten,
Verdwaalden in verledens stille stad.
Hun allen heeft hij 't zoet geheim gefluisterd,
Aan aller naam in teederheid gedacht,
Nu komen zij, wanneer hij zwijgend luistert
Naar 't stoeiend stemgemurmel van den
nacht.
Een vreemde wanhoop komt zijn borst be
klemmen,
Ziet hij die oogen stil op zich gericht,
En voelt hij in de mengeling dier stemmen
Van oude schulden 't onafwendbaar 'wicht.
Het is, als wilden al die monden wreken
De wilde zonden van zijn jongen tijd;
Dan komt een rauwe vloek zijn lippen breken...
Stil rijst de dag, en 't beeld der angst
verglijdt.
1915.
Duc.
* 8 8