Historisch Archief 1877-1940
, w -r
8
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
22 Aug. '15. No. 1991
ware gebruik van chineesche (en japansche)
porseleinen vazen. Wij, Westerlingen, heb
ben, in onze huizen meestal indifferente
vazen, waarin wij den eenen dag roze»,
en den anderen dag andere bloemen, het
doet er niet toe welke, zetten. In China (en
Japan) moet de vaas overeenstemmen met
de bloem, die men er in plaatst, beiden
moeten n geheel vormen, en een beeld
vertoonen, dat in harmonie is met de om
geving. De chineezen houden ook niet van
onze uropeesche boeketten." Meestal ste
ken ze n bloem in een vaas, of n tak,
maar als ze samenbinden doen ze dit met
artistieke verfijning.
, Trouwens, het rangschikken van bloemen
.is in China en Japan een kunst. Er zijn zelfs
aparte Academies voor. Aan hem of haar,
die virtuozen zijn in het rangschikken van
bloemen worden edele karaktereigenschappen
toegeschreven.
De manier, waarop in onze groote uro
peesche musea chineesche kunst wordt uit
gestald is eenvoudig een crime" te noemen.
De prachtige collectie-Grandidier in 't Louvre
te Parijs b.v. staat daar, opeengedrongen
achter en onder glazen ramen, dicht op
elkaar, als een voorraad fleschjes en potjes
in een apotheek.
Tot voor zér kort nog kende men aan
de groote oostersche kunst eigenlijk alleen
' een ethnografische waarde toe, en men zette
de subliemste kunstvoorwerpen in ethno
grafische'musea. Het besef, dat in China
(en Japan) een hooge geestelijke kunst be
staan heeft sedert eeuwen, en dat deze als
kunst, en niet als ethnografisch curiosum,
behoort bestudeerd en genoten te worden,
dateert eerst van enkele laatste jaren.
. De in 1914 helaas! overleden Prof. Adolf
Fischer in Keulen is de eerste geweest, die
in zijn vaderstad een Museum heeft geopend,
het Museum für Ost-Asiatische Kunst,"
waarin hij het daarin verzamelde uitsluitend
als kunst heeft betracht en als zoodanig wil
geven. In den Führer" door dat Museum
zegt hij dan Ook: Auch in breiten
Kunstkenner-kreisen beginnt man, ostasiatische
.Kunstwerke nicht als ethnographisbhe
Kuriositaten zu betrachten, sondern raumt der
ostasiatischen Kunst einen gleichberechtigden
Platz neben der europaischen ein; ein
Qualaiitats-gefühl für dieselbe, das bisher
fehlte, beginnt in den Interessentenkreisen
allmahlich Platz zu greifen."
Het wordt tijd dat men er in Nederland
ook eefts aan gaat denken, ten eerste om
aan de chineesche (en over 't algemeen alle
oost-aziatische) kunsthistorie de noodige
aandacht te schenken, en ten tweede, om
eens een museum, uitsluitend voor
oostaziatische kunst op te richten. En moeten
hier in Holland enkele door de fortuin
gezegenden wonen, die zich het hoofd breken,
wat ze toch wel met al hun geld doen zullen.
Wat zou het mooi aan zulk een museum
besteed zijn! HENRI BOREL
Dr. H. H. MEULENBELT, Bij onze Zieken.
Baarn, Hollandia-Drukkerrj, 1915.
Tot nog toe was over het onderdeel der
practische theologie" dat het bezoeken der
zieken vormt in ons vaderland geen hand
boek of leiddraad verschenen. Daarom zal
dit boek van den weibekenden Baarnschen
predikant Meulenbelt, die onder zijn collega's
een goeden naam als pastor en zielsverzorger
heeft, voor vele studenten en jonge predi
kanten een uitkomst zijn, omdat het boek
tal van kostelijke wenken bevat. Ongetwijfeld
is het ziekenbezoek een der moeielijkste
zaken, die aan den predikant als zijn taak
toevertrouwd zijn. Over den omvang daarvan
wordt zeer verschillend geoordeeld. Sommige
predikanten bezoeken hun zieken weinig,
anderen hebben een recherchedienst inge
steld om, zoodra zij hooren van een licht
influenzageval, terstond op een draf naar dit
nieuwe slachtoffer van hun opdringerigheid
te loopen. Maar beide soorten kunnen uit
dit handboek leeren om de veelal nuttige
wenken, die Meulenbelt uit zijn eigen lang
jarige ervaring ten beste geeft.
Er is slechts n hoofdstuk in dit boek,
dat gevoegelijk had kunnen worden weg
gelaten nl. het eerste, dat handelt over Wat
de schriften van Oud en Nieuw Testament
ons in hoofdzaak leeren over ziekte en wat
daarmede samenhangt". Ronduit gezegd:
dat alles moge voor den bijbel-onderzoeker
eenige waarde uit curiositeitsoogpunt hebben,
voor onzen tijd kan slechts belangrijk zijn
wat een ervaren medicus ons leert. Maar
voor den rechtzinnige schijnt er nog steeds
eenige bekoring te liggen in de vraag of
ziekte een straf is, en het antwoord te zoeken
niet in eigen zelfstandig wijsgeerig nadenken,
maar in bijbelteksten, wier fundament een
ook voor die orthodoxen geheel verouderde
natuur- en wereldbeschouwing is, waarvan
zij zichzelf onvoldoende rekenschap geven.
Wie zijn argumenten zoekt in de geschiedenis
van den legendarischen Job op den mesthoop
zich krabbend met een potscherf, hanteert
een Godsvoorstelling, waaraan zelfs een
calvinist ontgroeid is.
De waarde van het handboek bestaat vooral
in het vierde en vijfde hoofdstuk. Het vierde
(bijna honderd bladzijden) bevat over de
voornaamste ziekten (systematisch geordend)
kostelijke practische wenken, waarmede elk
een die een zieke bezoekt, zijn voordeel
doen kan. Meulenbelt geeft telkens aan wat
men vermijden moet te zeggen of te doen
in speciale gevallen, hoe het bij sommige
ziekten wenschelijk is voorloopig weg te
FLIRTATION
Oorspronkelijke teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck
De strijd om Victoire", de aanbiddelijke.
lllllltllllllllllllllllllllllllllllllttllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIMIIIIIIIIII
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiii' luiiiiiiiiimiiiftiiiilifinlMtHiiiiifr
blijven en bij andere krankheden goed om
vooral een opgewekten toon aan te slaan.
Het vijfde hoofdstuk behandelt het
individueele bij 't ziekenbezoek en geeft overal
in het verband met karaktereigenschap
pen behartigingswaardige opmerkingen.
Trouwens ook het overige deel van 't boek
heb ik gelezen met belangstelling en daaruit
heb ik herhaaldelijk iets geleerd, hetzij doordat
Meulenbelt met zijn veel grooter beroeps
ervaring mijn eigen ondervinding bij menig
ziekbed bevestigde, hetzij doordat hij mij
opmerkzaam maakte op meeningen of opvat
tingen, die de moeite waard zijn te over
wegen. Daarom beveel ik gaarne dit boek
aan theologen aan ter kennismaking, met de
waarschuwing: het is het eerste boek over
dit onderwerp. Dus moet gij niet meenen
een handleiding te ontvangen die bogen kan
op volledigheid. Bijvoorbeeld: vrijwel alle
besmettelijke ziekten worden behandeld,
maar een der meest voorkomende, diphteritis,
is vergeten. Dit geeft mij aanleiding tot een
paar opmerkingen: 1. Meulenbelt wilm.i.te
veel lijders aan besmettelijke ziekten be
zoeken. Daar tegenover stel ik, dat het m.i.
onverantwoordelijk is, in zulk een gezin
binnen te treden zonder eerst den genees
heer te hebben geraadpleegd. 2. Meulenbelt
zegt: het eerste bezoek moet zoo spoedig
mogelijk gebracht, het doet er niet toe of
de patiënt zwaar ziek is of licht ongesteld."
Als de patiënt licht ongesteld is, blijf ik
zeker thuis, maar ook: dat eerste bezoek
nog dikwijls eerst gebracht nadat men den
geneesheer heeft gesproken en zich verge
wist, dat de toestand van den zieke dat bezoek
niet onwenschelijk zijn doet. 3. Meulenbelt
zegt: wij mogen, neen moeten iederen
kranke wijzen op de genade en barmhar
tigheid Gods". Dit is het orthodoxe stand
punt, maar het lijkt mij toch weinig tactvol,
zooals herhaaldelijk geschiedt, tegen een
doodzieke, die geen geestverwant is, te
theologiseeren.
Zoo zijn er verschillende punten, waarover
ik met den schrijver in gevoelen verschil.
Doch door ze allen op te noemen zou ik
misschien den indruk van vitten maken en
dat wil ik niet, omdat ik verheugd ben, dat
deze eersteling in dit onderdeel der praktische
theologie is verschenen. Het is te wenschen,
dat onze kerkelijke hoogleeraars Meulenbelt's
Bij onze Zieken op hun college over pas
toralen arbeid zullen behandelen. Van een
onzer groote vaderlaadsche theologen (hij
is overleden) is de anecdote bekend, dat hij
zoo onvoorzichtig was zijn besneeuwde jas
uit te schudden over de dekens van een
zieke. Als een groot man zoo onhandig kan
zijn, hoe wenschelijk is het dan, dat wij, die
doodgewone dorpsdominé's zijn, door de
ervaringen van een bekend goede
zielsverzorger worden geleerd. Door menige his
torische bijzonderheid is de lectuur smakelijk
gemaakt.
Middelstum. K. Vos
imiiiiMMiiiiiHimHiiMiiiiiniiitmiiiiiiiHiiimiiuMHHiiiiiiiMiiiiuMmi
Gebed
Ja, al het kostbaars dat ik heb, o Heer,
hebt Gij uit louter liefde mij gegeven:
dit groot en blij heelal, dit lijf, dit leven
en hél die klank'- en kleurrijke atmosfeer.
Ik weet het: ns zal alles mij begeven,
want in Uw handen keert Uw gave weer.
Ach, dat ik dit maar steeds vergeet, hoezeer
ik uur aan uur door Tijd het zie geschreven!
Zend dan bij al het schoons, dat ik alreede
ontvangen heb, tot 't hart Uw licht van vrede,
opdat in mij een klaar besef moog' gloren:
dat niets, wat mij ontgaat, zal zijn verloren,
maar al wat schijnbaar wegvloeit naar
[het niet,
in waarheid slechts naar U, hun Bron,
[vervliet.
NOTO SOEROTO
tlllllllHIIIIHIIIIIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiHMiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiimiiiii
lltllllllllllMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllttlllllllllllltllllllltllllllllllllllllllllltlllllltllllllllllllllUIIIHII
ELECTRISCHE SPOORWEGMAATSCHAPPIJ.
Amsterdam- Haarlem -ZaÉoort.
Elke 10 minuten een trein die U in pl.m. een uur
UIT HET MIDDEN van AMSTERDAM (Spuistraat hoek
Spui), langs het verrukkelijke AERDENHOUT,door BOSCH
en DUIN, naar het AANTREKKELIJKSTE punt in
3AMDVOORT brengt.
Vraagt onze gratis dienstregelingen met tarieven aan
onze Haltechefs en Conducteurs en aan de Reisbureau*.
Maandabonnement Amsierdam-Zandvoort f 11.-.
Tienrittenboekjes Amsterdam-Zandvoort 4.-.
Retour Amsterdam-Zandvoort f 0.85.
Instituut ORT,We?M,
Witte de Withstr. 35, Rotterdam.
Aantal geslaagde candidaten voor Eindexamen H.B.S., 5e kl. H.B.S.
Machinist b/d. Marine, Zeevaartschool, Vaandrig, Telegrafist,
Telephoniste, Fransche, Duitsche en Engelsche Handelscorrespondentie,
Boekhouden enz.
Cursus 1911/12 een en dertig.
1912/13 een en veertig.
1913/14 vier en veertig.
1914/15 (voorloopig) acbt en veertig.
Naamlijst ter inzage. Prospectus op aavrage.
BINNENHUIS
MEUBELS
*
t
5ERLAGE]
RAADHUI55TRAAT48-50
AMSTERDAM
«s
nvRAEDELS
AEUBI LEER ING
AAAT5CHAPPIJI
A/A5TERDA/AS
iROKin I28-I30&S1
School voor M. U L. 0. en HaDdelsonderwijs,
Ruysdaelk:a<ie 3, Arasterdam.
Afd. A. Voorbereiding voor H. B. S. Ie klasse en Gymn.
Afd. B. Onderwijs in de Moderne Talen en Handelscorrespondentie,
Boekhouden, Handelsrekenen en Stenografie.
Afd. C. Opleiding voor de hoogere klassen der H. B. S.,
Machinistenscholen, Cadettenschool, Technische School, Diploma M. U. L. O.
Aanvraag voor Prospectus bij den Directeur.
S. J. VAM KN HOOF F.
Oude en Moderne Kunsthandel |
M. WOLFF,
Rokin 130, Amsterdam. Tel. 4068.
t^^p?~^ar~
. Kennisgevingen voor
l Verloving en Ondertrouw'
l Iavlt»Uën. Propr«n»ma'«
Dankbetuigingen. Menn'«
l Lozepapler en Corr. Kaarten
lArtliUek 3««mp«tw*rk
?OEI- U 8TEENDRUKXCK.I
|B. van Mantgeml
Stanl SSJTtodT^rtrul lust j
KALVERSTRAAT 95, AMSTERDAM
D. OBER1NK & Co., AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 Va LBDSCHESTOUW
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSmCDERELECTWCITEITOPELKGEBIED
DIRK SCHNABEL
CLICHÉ'S
tl N S NII-.IKV
KOPER Dl HPDRUK
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts /l.65 per kwartaal
s ia- A. IL E IN" E: o BIER s
O I T Y B -A. Q- S
&
ARNHEM - DEN HAAB - UTRECHT
44444 44444 44+44+
VORMEN
Een Handboek voor Da,me&.
BEWERKT DOOK
JOHANNA. VAN WOTTDE.
Het nieuwste en volledigste handboek der Etiquette.
In prachtband ? .5O. In satijn ? 2.9O.
uitgave yan VAM HOLKEKA & HTABENDORF, Amsterdam.
?+???*???++? +444 4444 44444444444