De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1915 22 augustus pagina 8

22 augustus 1915 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

, w -r 8 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 22 Aug. '15. No. 1991 ware gebruik van chineesche (en japansche) porseleinen vazen. Wij, Westerlingen, heb ben, in onze huizen meestal indifferente vazen, waarin wij den eenen dag roze», en den anderen dag andere bloemen, het doet er niet toe welke, zetten. In China (en Japan) moet de vaas overeenstemmen met de bloem, die men er in plaatst, beiden moeten n geheel vormen, en een beeld vertoonen, dat in harmonie is met de om geving. De chineezen houden ook niet van onze uropeesche boeketten." Meestal ste ken ze n bloem in een vaas, of n tak, maar als ze samenbinden doen ze dit met artistieke verfijning. , Trouwens, het rangschikken van bloemen .is in China en Japan een kunst. Er zijn zelfs aparte Academies voor. Aan hem of haar, die virtuozen zijn in het rangschikken van bloemen worden edele karaktereigenschappen toegeschreven. De manier, waarop in onze groote uro peesche musea chineesche kunst wordt uit gestald is eenvoudig een crime" te noemen. De prachtige collectie-Grandidier in 't Louvre te Parijs b.v. staat daar, opeengedrongen achter en onder glazen ramen, dicht op elkaar, als een voorraad fleschjes en potjes in een apotheek. Tot voor zér kort nog kende men aan de groote oostersche kunst eigenlijk alleen ' een ethnografische waarde toe, en men zette de subliemste kunstvoorwerpen in ethno grafische'musea. Het besef, dat in China (en Japan) een hooge geestelijke kunst be staan heeft sedert eeuwen, en dat deze als kunst, en niet als ethnografisch curiosum, behoort bestudeerd en genoten te worden, dateert eerst van enkele laatste jaren. . De in 1914 helaas! overleden Prof. Adolf Fischer in Keulen is de eerste geweest, die in zijn vaderstad een Museum heeft geopend, het Museum für Ost-Asiatische Kunst," waarin hij het daarin verzamelde uitsluitend als kunst heeft betracht en als zoodanig wil geven. In den Führer" door dat Museum zegt hij dan Ook: Auch in breiten Kunstkenner-kreisen beginnt man, ostasiatische .Kunstwerke nicht als ethnographisbhe Kuriositaten zu betrachten, sondern raumt der ostasiatischen Kunst einen gleichberechtigden Platz neben der europaischen ein; ein Qualaiitats-gefühl für dieselbe, das bisher fehlte, beginnt in den Interessentenkreisen allmahlich Platz zu greifen." Het wordt tijd dat men er in Nederland ook eefts aan gaat denken, ten eerste om aan de chineesche (en over 't algemeen alle oost-aziatische) kunsthistorie de noodige aandacht te schenken, en ten tweede, om eens een museum, uitsluitend voor oostaziatische kunst op te richten. En moeten hier in Holland enkele door de fortuin gezegenden wonen, die zich het hoofd breken, wat ze toch wel met al hun geld doen zullen. Wat zou het mooi aan zulk een museum besteed zijn! HENRI BOREL Dr. H. H. MEULENBELT, Bij onze Zieken. Baarn, Hollandia-Drukkerrj, 1915. Tot nog toe was over het onderdeel der practische theologie" dat het bezoeken der zieken vormt in ons vaderland geen hand boek of leiddraad verschenen. Daarom zal dit boek van den weibekenden Baarnschen predikant Meulenbelt, die onder zijn collega's een goeden naam als pastor en zielsverzorger heeft, voor vele studenten en jonge predi kanten een uitkomst zijn, omdat het boek tal van kostelijke wenken bevat. Ongetwijfeld is het ziekenbezoek een der moeielijkste zaken, die aan den predikant als zijn taak toevertrouwd zijn. Over den omvang daarvan wordt zeer verschillend geoordeeld. Sommige predikanten bezoeken hun zieken weinig, anderen hebben een recherchedienst inge steld om, zoodra zij hooren van een licht influenzageval, terstond op een draf naar dit nieuwe slachtoffer van hun opdringerigheid te loopen. Maar beide soorten kunnen uit dit handboek leeren om de veelal nuttige wenken, die Meulenbelt uit zijn eigen lang jarige ervaring ten beste geeft. Er is slechts n hoofdstuk in dit boek, dat gevoegelijk had kunnen worden weg gelaten nl. het eerste, dat handelt over Wat de schriften van Oud en Nieuw Testament ons in hoofdzaak leeren over ziekte en wat daarmede samenhangt". Ronduit gezegd: dat alles moge voor den bijbel-onderzoeker eenige waarde uit curiositeitsoogpunt hebben, voor onzen tijd kan slechts belangrijk zijn wat een ervaren medicus ons leert. Maar voor den rechtzinnige schijnt er nog steeds eenige bekoring te liggen in de vraag of ziekte een straf is, en het antwoord te zoeken niet in eigen zelfstandig wijsgeerig nadenken, maar in bijbelteksten, wier fundament een ook voor die orthodoxen geheel verouderde natuur- en wereldbeschouwing is, waarvan zij zichzelf onvoldoende rekenschap geven. Wie zijn argumenten zoekt in de geschiedenis van den legendarischen Job op den mesthoop zich krabbend met een potscherf, hanteert een Godsvoorstelling, waaraan zelfs een calvinist ontgroeid is. De waarde van het handboek bestaat vooral in het vierde en vijfde hoofdstuk. Het vierde (bijna honderd bladzijden) bevat over de voornaamste ziekten (systematisch geordend) kostelijke practische wenken, waarmede elk een die een zieke bezoekt, zijn voordeel doen kan. Meulenbelt geeft telkens aan wat men vermijden moet te zeggen of te doen in speciale gevallen, hoe het bij sommige ziekten wenschelijk is voorloopig weg te FLIRTATION Oorspronkelijke teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck De strijd om Victoire", de aanbiddelijke. lllllltllllllllllllllllllllllllllllllttllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIMIIIIIIIIII iiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiii' luiiiiiiiiimiiiftiiiilifinlMtHiiiiifr blijven en bij andere krankheden goed om vooral een opgewekten toon aan te slaan. Het vijfde hoofdstuk behandelt het individueele bij 't ziekenbezoek en geeft overal in het verband met karaktereigenschap pen behartigingswaardige opmerkingen. Trouwens ook het overige deel van 't boek heb ik gelezen met belangstelling en daaruit heb ik herhaaldelijk iets geleerd, hetzij doordat Meulenbelt met zijn veel grooter beroeps ervaring mijn eigen ondervinding bij menig ziekbed bevestigde, hetzij doordat hij mij opmerkzaam maakte op meeningen of opvat tingen, die de moeite waard zijn te over wegen. Daarom beveel ik gaarne dit boek aan theologen aan ter kennismaking, met de waarschuwing: het is het eerste boek over dit onderwerp. Dus moet gij niet meenen een handleiding te ontvangen die bogen kan op volledigheid. Bijvoorbeeld: vrijwel alle besmettelijke ziekten worden behandeld, maar een der meest voorkomende, diphteritis, is vergeten. Dit geeft mij aanleiding tot een paar opmerkingen: 1. Meulenbelt wilm.i.te veel lijders aan besmettelijke ziekten be zoeken. Daar tegenover stel ik, dat het m.i. onverantwoordelijk is, in zulk een gezin binnen te treden zonder eerst den genees heer te hebben geraadpleegd. 2. Meulenbelt zegt: het eerste bezoek moet zoo spoedig mogelijk gebracht, het doet er niet toe of de patiënt zwaar ziek is of licht ongesteld." Als de patiënt licht ongesteld is, blijf ik zeker thuis, maar ook: dat eerste bezoek nog dikwijls eerst gebracht nadat men den geneesheer heeft gesproken en zich verge wist, dat de toestand van den zieke dat bezoek niet onwenschelijk zijn doet. 3. Meulenbelt zegt: wij mogen, neen moeten iederen kranke wijzen op de genade en barmhar tigheid Gods". Dit is het orthodoxe stand punt, maar het lijkt mij toch weinig tactvol, zooals herhaaldelijk geschiedt, tegen een doodzieke, die geen geestverwant is, te theologiseeren. Zoo zijn er verschillende punten, waarover ik met den schrijver in gevoelen verschil. Doch door ze allen op te noemen zou ik misschien den indruk van vitten maken en dat wil ik niet, omdat ik verheugd ben, dat deze eersteling in dit onderdeel der praktische theologie is verschenen. Het is te wenschen, dat onze kerkelijke hoogleeraars Meulenbelt's Bij onze Zieken op hun college over pas toralen arbeid zullen behandelen. Van een onzer groote vaderlaadsche theologen (hij is overleden) is de anecdote bekend, dat hij zoo onvoorzichtig was zijn besneeuwde jas uit te schudden over de dekens van een zieke. Als een groot man zoo onhandig kan zijn, hoe wenschelijk is het dan, dat wij, die doodgewone dorpsdominé's zijn, door de ervaringen van een bekend goede zielsverzorger worden geleerd. Door menige his torische bijzonderheid is de lectuur smakelijk gemaakt. Middelstum. K. Vos imiiiiMMiiiiiHimHiiMiiiiiniiitmiiiiiiiHiiimiiuMHHiiiiiiiMiiiiuMmi Gebed Ja, al het kostbaars dat ik heb, o Heer, hebt Gij uit louter liefde mij gegeven: dit groot en blij heelal, dit lijf, dit leven en hél die klank'- en kleurrijke atmosfeer. Ik weet het: ns zal alles mij begeven, want in Uw handen keert Uw gave weer. Ach, dat ik dit maar steeds vergeet, hoezeer ik uur aan uur door Tijd het zie geschreven! Zend dan bij al het schoons, dat ik alreede ontvangen heb, tot 't hart Uw licht van vrede, opdat in mij een klaar besef moog' gloren: dat niets, wat mij ontgaat, zal zijn verloren, maar al wat schijnbaar wegvloeit naar [het niet, in waarheid slechts naar U, hun Bron, [vervliet. NOTO SOEROTO tlllllllHIIIIHIIIIIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII iiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiHMiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiimiiiii lltllllllllllMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllttlllllllllllltllllllltllllllllllllllllllllltlllllltllllllllllllllUIIIHII ELECTRISCHE SPOORWEGMAATSCHAPPIJ. Amsterdam- Haarlem -ZaÉoort. Elke 10 minuten een trein die U in pl.m. een uur UIT HET MIDDEN van AMSTERDAM (Spuistraat hoek Spui), langs het verrukkelijke AERDENHOUT,door BOSCH en DUIN, naar het AANTREKKELIJKSTE punt in 3AMDVOORT brengt. Vraagt onze gratis dienstregelingen met tarieven aan onze Haltechefs en Conducteurs en aan de Reisbureau*. Maandabonnement Amsierdam-Zandvoort f 11.-. Tienrittenboekjes Amsterdam-Zandvoort 4.-. Retour Amsterdam-Zandvoort f 0.85. Instituut ORT,We?M, Witte de Withstr. 35, Rotterdam. Aantal geslaagde candidaten voor Eindexamen H.B.S., 5e kl. H.B.S. Machinist b/d. Marine, Zeevaartschool, Vaandrig, Telegrafist, Telephoniste, Fransche, Duitsche en Engelsche Handelscorrespondentie, Boekhouden enz. Cursus 1911/12 een en dertig. 1912/13 een en veertig. 1913/14 vier en veertig. 1914/15 (voorloopig) acbt en veertig. Naamlijst ter inzage. Prospectus op aavrage. BINNENHUIS MEUBELS * t 5ERLAGE] RAADHUI55TRAAT48-50 AMSTERDAM «s nvRAEDELS AEUBI LEER ING AAAT5CHAPPIJI A/A5TERDA/AS iROKin I28-I30&S1 School voor M. U L. 0. en HaDdelsonderwijs, Ruysdaelk:a<ie 3, Arasterdam. Afd. A. Voorbereiding voor H. B. S. Ie klasse en Gymn. Afd. B. Onderwijs in de Moderne Talen en Handelscorrespondentie, Boekhouden, Handelsrekenen en Stenografie. Afd. C. Opleiding voor de hoogere klassen der H. B. S., Machinistenscholen, Cadettenschool, Technische School, Diploma M. U. L. O. Aanvraag voor Prospectus bij den Directeur. S. J. VAM KN HOOF F. Oude en Moderne Kunsthandel | M. WOLFF, Rokin 130, Amsterdam. Tel. 4068. t^^p?~^ar~ . Kennisgevingen voor l Verloving en Ondertrouw' l Iavlt»Uën. Propr«n»ma'« Dankbetuigingen. Menn'« l Lozepapler en Corr. Kaarten lArtliUek 3««mp«tw*rk ?OEI- U 8TEENDRUKXCK.I |B. van Mantgeml Stanl SSJTtodT^rtrul lust j KALVERSTRAAT 95, AMSTERDAM D. OBER1NK & Co., AMSTERDAM PRINSENGRACHT 456 Va LBDSCHESTOUW TELEFOON NOORD 1452 TOEPASSmCDERELECTWCITEITOPELKGEBIED DIRK SCHNABEL CLICHÉ'S tl N S NII-.IKV KOPER Dl HPDRUK DE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts /l.65 per kwartaal s ia- A. IL E IN" E: o BIER s O I T Y B -A. Q- S & ARNHEM - DEN HAAB - UTRECHT 44444 44444 44+44+ VORMEN Een Handboek voor Da,me&. BEWERKT DOOK JOHANNA. VAN WOTTDE. Het nieuwste en volledigste handboek der Etiquette. In prachtband ? .5O. In satijn ? 2.9O. uitgave yan VAM HOLKEKA & HTABENDORF, Amsterdam. ?+???*???++? +444 4444 44444444444

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl