Historisch Archief 1877-1940
29 Aug. 715. No. 1992
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Volksbond-Museum: Afd. Huisvlijt en Volksvoeding
een bezoek aan de
Volksbond-Museum: Afd. Arbeid van den Volksbond
(Kiosken en Cantines, Volkskoffiehuizen, Uitbetalings- en Schaftiokalen mus-. te
charlottenburg, waar zij wel het
Het Museum van den Volksbond een «? ander zf«en, dat de belangstelling
waard is, vooral betreffende de volkshuis
vesting. Als voorbeeld ter navolging kon
dit museum echter niet dienen, omdat het
te veel den stempel van wetenschappelijke
objectiviteit miste. Ten einde het tentoon
gestelde in wijderen kring bekend te maken
worden kleinere verzamelingen daaruit ge
maakt en als Wander-Ausstellung" tijdelijk
naar andere plaatsen gezonden.
Ook in Rusland werd met een aanzienlijke
Rijkssubsidie een museum voor de bestu
deering van het Alkoholvraagstuk gesticht.
Zwitserland heeft ook zijn reizende tentoon
stelling, die aanspraak kan maken meer op
geschiktheid als middel tot propaganda voor
de geheel-onthouding dan op het voldoen
aan de eischen der wetenschap.
In Italië werd te Genua een permanente
tentoonstelling ingericht, eveneens op ont
houders-grondslag.
De boven bedoelde Commissie kwam in
haar in 1909 uitgebracht Rapport tot de
conclusie, dat de wenschelijkheid van een
dergelijke instelling niet is te ontkennen en
dat de mogelijkheid haar tot stand te bren
gen reeds overtuigend is ge
bleken uit de meermalen ook
hier te lande gehouden tentoon
stellingen van den hier bedoel
den aard en uit4het voorbeeld,
in andere landen gegeven.);
tegen Drankmisbruik
De Volksbond, Vereeniging tegen Drank
misbruik, die ten doel heeft het misbruik
van bedwelmende dranken te bestrijden,
noemt in de Statuten als een der middelen
daartoe het verspreiden van kennis omtrent
de nadeelige gevolgen van dat misbruik.
Toen bij de viering van het 25-jarig be
staan der Vereeniging een tentoonstelling
was gehouden, die een overzicht gaf, be
halve van de werkzaamheid van den Bond
gedurende de kwart eeuw van zijn bestaan,
tevens van hetgeen op wetenschappelijk
gebied was gedaan om de oorzaken, den
?omvang, den aard en de nadeelen van
drankmisbruik op te sporen en te leeren
kennen, en van de verschillende wijzen,
waarop het kwaad werd bestreden, ont
stond het denkbeeld het zeer belangrijke
bijeengebrachte materiaal een blijvende be
stemming te geven door het inrichten van
«en steeds voor uitbreiding vatbaar museum.
MTerwijl de verzameling dienstbaar werd
gemaakt aan het houden van tentoonstel
lingen hi eenige hoofdplaatsen van ons land,
Overwoog een door liet Hoofdbestuur van
den Volksbond benoemde Commissie de
wenschelijkheid en de.raogelijkheid van de
verwezenlijking van dat denkbeeld
Een paar leden dier Commissie brachten
De Commissie adviseerde tot het oprichten
van een vast museum, vooral omdat daaruit
te gemakkelijker een verplaatsbaar museum
zal kunnen worden gevormd wanneer aan
een rondtrekkende tentoonstelling zich de
behoefte zal doen gevoelen.
Zoo kwam in 1911 het Museum van den
Volksbond te Utrecht tot stand. Hierin is
een vrij volledige en zeer bezienswaardige
verzameling bijeengebracht, welke een goed
overzicht geeft van al hetgeen de Volksbond
deed tot bevordering van zijn doel op het
gebied van volkshuisvesting, arbeiderstuinen,
.volksvoeding, huisvlijt, spaarwezen, onder
wijs in verband met drankbestrijding, onder
zoek en verkoop van alkoholvrije dranken,
volkskoffiehuizen, schippersbeurzen, armen
zorg en drankbestrijding, genezing van
drankzuchtigen, kinderbescherming, volksontwik
keling en volksvermaken, en zooveel meer.
Nevens dit alles is een ruime plaatsinge
nomen door platen, taoellen en geschriften,
die de wetenschappelijke zijde der drank
bestrijding leeren kennen, en waarbij de
strengste eischen van wetenschappelijke
juistheid en onpartijdigheid hebben voorge
zeten, zoodat alles wat niet wetenschappelijk
vaststaat hier is geweerd.
Aan al het tentoongestelde is een sprekend
en smaakvol aanzien gegeven, waardoor
zooveel mogelijk dorheid! en droogheid zijn
vermeden en alles tot
bezichtiging en bestu
deering aanlokt.
Sedert kort verleent
het museum ook gast
vrijheid aan de verzameling, door den
AntiSuikeraccijnsbond bijeengebracht, welke
zich van zelf aansluit aan het onderdeel,
dat op volksvoeding betrekking heeft.
De Volksbond heeft niet geaarzeld in deze
samensmelting toe te stemmen, omdat de
lijn, welke de jongere broederbond zich voor
zijn werkzaamheid heeft afgebakend, samen
valt met een der wegen, waarlangs de Volks
bond zelf zijn doel tracht te bereiken: waar
deze ijvert voor het meer en meer beschik
baar stellen van goede limonades en jams
als een middel tot het tegengaan van drank
misbruik, moet hij wet een bondgenoot zien
in de Vereeniging, die werkt voor het weg
nemen van hetgeen de mogelijkheid daarvan
tegenhoudt, den zeer hoogen suiker-accijns.
Aldus ingericht is dit museum een vrucht
baar arbeidsveld voor allen, die zich bezig
houden met de studie van het
alkoholvraagstuk, en een vraagbaak voor hen, die iets
wenschen te weten van hetgeen op het ge
bied van drankbestrijding wordt gedaan.
Hoewel nu en dan reeds gedeelten, op
een bepaald middel tot drankbestrijding be
trekking hebbende, in verschill«nde plaatsen
werden uitgestald en nog
dezer dagen de geheele ver
zameling te Arnhem te zien
was bij gelegenheid van de
aldaar gehouden algemeene
vergadering van den
VolksVolksbond-Museum: Inzending van den
Anti-Suikeraccijnsbond
bond, waarin het 40-jarig bestaan der
vereeniging werd herdacht, is het museum toch
nog maar al te weinig bekend. Daarom werd
in diezelfde vergadering een bedrag van
twee duizend gulden beschikbaar gesteld
om de verzameling meer reisvaardig tema
ken en tevens op de hoogte van den tijd
te houden.
Wie te Utrecht vertoeft en eenig belang
stelt in het tegengaan van het drankmis
bruik, dat ondanks de allengs ingetreden
groote vermindering toch nog altijd een
ontzettend kwaad in onze samenleving is,
verzuime niet daar het Museum van den
Volksbond te gaan zien en er voordeel
mede te doen voor zich zelf en daardoor
voor zijn omgeving. Ongetwijfeld zal de
aandachtige bezichtiging de overtuiging
wekken, dat bijna overal nog zooveel is
nagelaten, wat tot verheffing van ons volk
kon strekken, en zoo zal bij velen wellicht
de lust ontstaan om in eigen omgeving te
beproeven voort te bouwen Vop een der
grondslagen, door den Volksbond gelegd
voor de schoonst denkbare nationale stichting,
een in den waren zin des.woords matig volk.
Mr. Dr. F. W. J. G. SNIJDER
VAN WlSSENKERKE
Volksbond-Museum: Afd. Volkshuisvesting
Volksbond-Museum: Afd. Alg. drankbestrijding en
Verpleging van drankzuchtigen
Volksbond-Museum: Afd. Alg. drankbestrijding.
(De strook op de flesschen geeft het volumen procent alcohol aan
van de meest voorkomende dranken)
ItimiltimlIllllltHHIIIUIHIIIIIMMIIIIIItHIHIIHH IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIII1IIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIII1
iiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiii
L'Enfant de l'Amour. Tooneelspel in
vier bedrijven, van HENRY BATAILLE.
. (Stadsschouwburg, K. V. Het
Nederlandsche Tooneel).
Ik heb verleden week pas in dit blad ge
zegd, dat kunst (wél met de hoogere, god
delijke maar) niets met de burgerlijke moraal
te maken heeft, en niet uit het burgerlijk
moreele standpunt verwerp ik stukken als
dit Enfant de l'Amour," maar om den goeden
smaak. Henry Bataille moge, zooals het
Of ficieele Programma listiglijk aanhaalt boire
a la vie même," en al die mooie frases meer,
maar dit stuk is de mauvais gout," ik vind
er situaties in, die ik zonder gewetensbezwaar
vies durf te noemen. Een zoon, die de confi
denties zijner moeder (laat haar honderdmaal
courtisane zijn) moet aanhooren over haar
amants, een- moeder, die, in haar wanhoop,
tegen haar zoon uitjammert, dat je die kerels,
die bende" niet liefhebben moet, maar hun
moet uitmergelen en dan weer wegtrappen,
enz., enz., het kan zijn dat ze zooiets vór
den oorlog in Parijs gesavoureerd hebben,
maar c'est trop fort" voor een fijnvoelend
mensch, en deze smaak is er een voor een
tooneelpubliek in ontaarding. Men moet er
Romain Rollands Jean Christophe" maar
eens op nalezen, waar hij het over de dege
neratie van het fransche tooneel heeft.
l'Enfant de 1'Amour" is een voorbeeld
van die stukken op bestelling, die een Parijsch
tooneelschrijver expres voor een of andere
groote actrice Réjane b. v. schrijft, om
haar in de gelegenheid te stellen, in eenige
eclatante toiletten (dit is onafscheidelijk van
Parijsch tooneel) 'm, zooals we dat hier
noemen van katoen te geven." Een stuk of
wat patante scènes a faire," pasklaar voor
een paar vooraf daarvoor uitgekozen acteurs
en actrices, en voiia! Ie tour est fait. De
rest, er om heen geflanst, met een zekere
techniek, komt er minder op aan. Het
tooneelstuk als n harmonisch kunstwerk, als n
geheel, zegt u ? Mais c'est du vieux jeu,
mon cher qu'est ce que tu chantes la?
Een paar mooie scènes, ziehier alle goeds,
wat ik van dat stuk kan zeggen. Een grande
courtisane, {tegelijk (wat volstrekt niet samen
behoeft te gaan) een grande passionnée, die,
door haar amant en entreteneur monsieur
Ie ministre geworden verlaten, als een
gewond beest haar smart uitkermt, die in
het huis van haar bien-aimébinnendringt,
en daar een schandaal maakt de tous les
diables", tevergeefs tegen dichte deuren
aanbonst om hem te pakken te krijgen, vazen
kapot smijt in haar woede, de traditioneele
diamanten ringen en parures (is dit soms
gén vieux jeu" ?) met de boodschap zon
der een traan" terugbrengt in een taschje,
cheques van cinq-cent mille francs" met
verachting weigert, en ten slotte door
ricaneerende larbins" de deur uitgesmeten
wordt, is dit geen prachtrol voor een
tooneel-ster, waar het vuur van alle kanten uit
kan spatten ? Wacht, zal men gedacht heb
ben dat is iets voor mevrouw Mann, en als
we er nu haar 30-jarig Neerlandsch" jubi
leum van maken, dan is dat meteen een
patante reclame voor het stuk. Twee vliegen
in n tooneel-klap. En zóis het kunnen
gebeuren, dat Neerlands grootste bijna
schreef ik eenige tooneelartieste de race"
en par la grace de Dieu" het roemvolle
feit dat Nederlands officieel eerste
tooneelgezelschap gedurende dertig jaar de eer
mocht hebben deze koninklijke kunstenares
als eenige vrouwelijke ster te bezitten, heeft
moeten vieren in een Parijsch
Boulevardstuk van den allerslechtsten smaak, met een
zeer onwelriekend luchtje, dat met echte,
groote tooneelkunst niets te maken heeft.
Dat zij zelve het onwaardige hiervan ge
voeld heeft geloof ik niet. Immers, zelfs
voor zulke ras-artiesten zijn de groote scènes
a faire" alles. Wat kan ik in dit stuk doen ?
Kan ik er heerlijk in los komen, kan ik me
er in geven, kan ik er geweldige dingen in
doen ? Ziehier, helaas, het criterium. De rest
is bijzaak.
Welnu, als dit het criterium nu eenmaal
moet zijn, dan is deze rol een prachtrol voor
mevrouw Mann. Zij heeft vooral in de
3e acte het vuur doen laaien en schitteren,
het heilige vuur van passie, dat niet wordt
uitgebluscht, en dat geen leeftijd kent. Ik
weet niet, hoe oud deze kunstenares is, en
dit is ook iets, waarmede niemand iets te
maken heeft, de vraag is alleen: hoe oud
is ze op de planken? Welnu, men ga l'Enfant
de l'Amour" zien, en de geweldige harts
tocht zeldzaam ding op ons tooneel, en
bijna altijd aangeleerde imitatie het bran
dende vuur, die van haar uitlaaien, van haar
lichaam, haar oogen, haar stem, zijn het ant
woord. Zelfs aan een telefoontoestel staande
telefoontoestellen vervullen een paar ge
wichtige rollen in dit stuk houdt ze, door
het kermen van haar hart, de zaal ademloos
bevangen.
Hoe leeg en voos, ook technisch,dit
tooneelstuk is, bemerkt men eerst recht aan de
eerste twee actes. Vooral de eerste hangt
als droog zand aan elkaar, er ontwikkelt
zich niets in, het stuk had bijna, als
nacter, daarna uit kunnen zijn. In de tweede
acte is het een gedraai en geloop en
geijsbeer om geen touw aan vast te knoopen.
Een gesluierde juffrouw die doet denken
aan De gesluierde Gravin of de Misdaad in
het Grafgewelf," en die achter een gordijn
kiekeboe speelt, heeft, tegen de bedoeling
stellig in, de zaal onbedaarlijk doen giebelen.
Men wete n.l. dat de dochter, Nellie van
Rantz, den amant "van Liane Orland, een
béguin" heeft opgevat voor den zoon,
Maurice, dier courtisane, en dit jonge meisje, een
ingénue exaltée" komt zich, nota bene op
den avond vór haar huwelijk (daar draaien
ze hun hand niet voor om in Parijs) aan
Maurice aanbieden met een cru doe met
mij wat je wilt." Nu is deze geheele rol van
Nellie een zómiserabele, dat de grootste
actrice haar niet aannemelijk zou maken,
maar daarom behoeft men er nog niet een
krachtje (actrice durf ik 't hier niet noemen)
voor uit te kiezen, die er, wiskunstig zeker,
in 't geheel niets van terecht brengt. Het
gegichel, somtijds uitbundig gelach, in de
zaal bij de meest serieuze situaties in casu
was reeds te pijnlijk, om nog over deze
mistasting uit te weiden. Er bleek niets van
deze rol begrepen te zijn.
De zoon der courtisane, l'Enfant de
l'Atnour," un type tres répandu a Paris,"
is, naar Bataille ons verzekert, van een
amoralité(niet te verwarren met immoralité)
ingénue." Maurice, die, als hij te groot wordt
en dus mama te oud zou doen schijnen, in
de keuken wordt opgevoed, die voor de
amants" wordt weggemoffeld, en zpp'n
beetje voor de galg opgroeit, in een milieu
van louche" bookmakers, jockeys, enz.,
maar die toch (Bataille verzekert het ons)
toutes les noblesses et toutes les beautés
de l'instinct pur" behoudt, deze zoon is
eigenlijk de deus ex machina" van het
stuk, die den ministerieelen amant weer
in de armen zijner moeder terug voert en
meteen naar den Burgerlijken Stand diri
geert. In een schitterende speel"-scène,
waarin hij eerst chanteur- en Apache talen
ten tentoon spreidt, en later toutes les
noblesses" van het grand rythme ternel du
sentiment", weet hij den snooden arriviste"
die zijn moeder verliet en haar de deur uit
liet zetten, weer als een hondje en
heelemaal niet als de homme fort" die hij is
mede te paaien naar de vrouw die d_e boel
kort en klein bij hem sloeg en die hij door
zijn bedienden liet aanpakken. Dit keer ech
ter om haar tot zijn femme légitime" te
verheffen. Met een nieuw stel bedienden
denkelijk. Deze tour de force" volbracht
hebbend zijn rol is niet de hoofdrol, maar
de hoofdrol is de moeder kan het kind
van de Amour genoegelijk naar Amerika
geëxpedieerd worden. Van de gesluierde
juffrouw verneemt men niets meer, vermoe
delijk wist de schrijver geen raad met haar.
Wél verschijnt even een tooneelkind met
een mooi kraagje, wettig zoontje van Mon
sieur Ie Ministre, een echt" kind dus. Om
't contrast tusschen echte" en onechte"
kinderen te doen uitkomen, weet u.
Van Kerckhoven Jr., die in de Ie en 2e'
acte niet recht scheen te weten hoe hij zich
houden moest, die zinnetjes leuk afbeet als
in zijn bekende komieke rolletjes, en door
loopend onhandig met al zijn ledematen