Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
29 Aug. '15. No. 1992
v
i.
* ?
heen en weer escamoteerde, of hij met zijn
eigen lichaam verlegen zat, verraste in de
3e acte door een gepassioneerd spel, met
?een schitterende uitbarsting en een mooie
reactie daarop. Gimberg was een goede
homme fort'' en gearriveerde politicus,
speelde in de groote scène met Maurice in
de 3e acte prachtig tegen hem op, en wist
het als een goeiert medegaan naar zijn
verstooten mattresse, achter zoonlief aan, aan
nemelijk te maken door sober, voornaam
ingehouden spel.
Het zal mq benieuwen of l'Enfant de
l'Amour", met zijn onsmakelijke situaties
tusschen moeder en zoon, hier zal genoten
worden. Eén ding is zeker: dat ze na den
oorlog, in het dan geregeneerde Parijs yoor
zulke tooneelstukken zullen bedanken.
HENRI BOREL
iiMiniiiiiiiiiiiiiiiinii
DANSEN IN DE OOPEN LUCHT
Het was voor mij op 25 Augustus' in het
Suzanna-park te Hilversum een zuiver en
uitneemend genoegen., Het was precies wat
flr zou wenschen, een antwoord op oud
«erlangen uit mijn kindertijd, dat tot de
lamst van toadora, de geniale Californische,
onbeantwoord .bleef.
En Duncan zag Ik nog maar in een
foeiteêt^ke concert-zaaltje, nu kwam ik al
neder tot mijn ideaal. Hier scheen de stille
Augustns-zon door groene looverschaduw,
hier was zoomerschoon en danskunst,
mu1 ziek en fraaie kleuren tot blijde harmonie
r gebracht
Het ontroerde mij heevig, bizonder heevig.
OntbMk er een kleinigheid dan werd ik
beklemd en moest den Jbllk af wenden was
het alles zuiver n mooi, dan kwamen er
tranen, en een huivering van
schoonheidsemotie.
Geen schouwburg, geen concert, geen
voordracht geeft mij zulk een Intensieve
aandoening. Ik ken natuurlijk wel dieperen
grootscher ontroering, uit drama of gedicht
maar doordringender, onmiddellijk
heeviger pakt mij niets, geen harmonie van
zinnenschoon doet mij zoo sterk en mach
tig aan.
Het is ook of de muziek nu eerst goed
tot haar recht komt. Dit is gemakkelijk te
verstaan in verband met hetgeen ik oover
de kunst van oog en oor geschreven heb.
. Vooreerst elscht de muziekale aandoening
dringend ook zichtbare harmonische gewaar
wording. Ik kan de volle kracht van muziek
niet genieten in een leelijke omgeeving. En
door dans, bij loovergroen en zoomerschoon
ontstaat een nieuwe sensatie, die het toppunt
is.van zinlijke bekooring.
Muziek is motorisch. Dat wil zeggen ze
dwingt tot beweegen; zonder effect van
beweeging sterft haar diepe zieleleeven;
muziek moet zijn: of marsch, zooals
krijgsmüziek, of dans, of gebed.
Is zij niets van dit alles en in onze
concerten en opera's is zij meestal niets
van dit alles dan komt er bederf bij,
dan werkt ze niet verheffend en bevrijdend
maar ontzenuwend, verslappend,
demoraliseerend.
Hierin schuilt de verklaring van mijn weer
zin tegen al wat opera en muziekdrama is,
HmtmiiiniiiiiiiiiiiMiiiiiiiiniiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
en van het verzet der groote
zeede-meesters als Tolstoy, teegen onze moderne, de
cadente muziek-zwelgerij.
En de dans moet zich innig met de mu
ziek verbinden, en ook altijd hebben een
hoog, onzinlijk doel, een wijsgeerige
beteekenis en een onmiddellijk effect.
Het dansen moet gelukkig maken; zeer
zuiver zijn, vrij van alle leelijke en lage
bijvoegsels en iets beteekenen, iets wat
waarde heeft voor 't leeven, voor onze ziel.
En het is een groote troost voor mij, juist
in deezen, zwaren onheils-vollen tijd, te zien
hoe het dansen wordt tot een nieuwe kunst,
een nieuwe weelde een voorboode van
blijden toekomst.
Een ras dat zijn ondergang te gemoet gaat,
ontdekt niet, als ons ras, de vreugde en de
heerlijkheid van den eedelen dans.
Dat is een bewijs van opbloei, een weer
opneemen van hetgeen de menschheid bijna
vergeeten was, de schoonheid en de
uitdrukkingsmacht van het vrij en ritmisch
beweegende lichaam.
En men merke op hoe greetig onze kin
deren dit nieuwe dansen bewonderen en
aanleeren. Op tal van plaatsen, in min of
meer geslaagde poogingen, begint de goede
danskunst zich te doen gelden.
? Terwijl de decadente, afstervende cultuur
zich nog vermeit in schotsche drie, in wals,
in ballet en tango ziet men ooveral de
waarlijk zuivere en eedele dans, gesteund
door de beste muziek, als een nieuwe kunst
erkend worden, en tot een onmisbaar deel
van de opvoeding der kinderen zich ont
wikkelen.
Ik wil nu nog eenige kritische opmerkin
gen maken, naar aanleiding van de
openlucht-dans in het Suzannapark, te Hilversum,
onder leiding van Angèle Sydow.
Als geheel was het volkomen geslaagd
en overtrof mijn verwachting verre.
Angèle Sydow is een volleerde danseres,
en ze toont ook door haar oorspronkelijke
opvatting, door haar smaak en kleeding en
arrangement een bevoegd leerares te zijn
in de nieuwe danskunst.
Maar ze moet mij de opmerking ten goede
houden, dat zij ook iets van haar leerlingen
te'leeren heeft.
Dit geldt vooral de zuiverheid en de
waardigheid van den dans. Zooals het
Prélude van Chopin gedanst werd door
mej. E. M., zoo voornaam, zoo ernstig en
fijngevoelig zoo iets gaf ons de leerares
zelve niet.
De gelaats-expressie vooral gaf een merk
waardig onderscheid te zien. Bij de leer
lingen zag men een dieper ernst dan bij de
leerares. Zelfs het blijde en tamelijk kokette
kind Yvonne gaf meer intensieve ernst en
verdieptheid te zien in haar werk dan Angèle
Sydow zelve.
Er was iets gemaakts in het lachen van
Sydow, in de begroeting van het publiek
iets dat... aan het circus deed denken.
Dat moet er uit. Bij den nieuwen Dans
is dat beslist uit den booze.
Gekunstelde lachjes, gemaakte groetjes
aan het publiek doen ons onmiddellijk dalen
tot een heel andere sfeer, tot iets vulgairs
en onzuivers waarvan de nieuwe eedele
danskunst verre moet gehouden worden.
En dit is geen kleinigheid. De
gelaatsDe Kroon komt in Polen van den zolder!
Oorspronkelijke teekening voor ,de Amsterdammer" van George van Raemdonck
.... Men zegt, dat de Polen zich opmaken, om de reeds bijna vergeten, en dik bestofte attributen van het Poolsche
Koningschap een nieuwen vorst aan te bieden, en vol bedrijvigheid zijn de in zoo lange niet betreden zolders....
ittiiiiiiitiiiiiiiiiifiiiiiiiiiitfiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiHiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiififiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii
expressie hangt onmiddellijk samen met de
gebaren en beweegingen. Ook in de con
ceptie van den dans zelve was Sydow niet
altijd op de hoogte van de muziek.
Het moet nooit er uitzien alsof de dan
seres danst voor het publiek. Men moet niet
anders bemerken dan dat zij danst om de
vreugde en de heerlijkheid van den dans zelve.
Schoon dansen, bij schoone muziek is een
onuitsprekelijk genot. ledere jonge mensch
die het gedaan heeft zal het mij toegeeven.
En zooiets moet het blijven. Niet een ver
tooning voor een betalend publiek dat men
wil streden en te vriend houden. Maar een
uitdrukking van diep, innerlijk geluk dat
ongezocht overgaat op den toeschouwer.
Trouwens, ik zou mij voor dat
Hilversumsche publiek niet veel moeite hebben
gegeeven. Ze klapten wel en waren voldaan,
maar hun onderscheidingsvertnoogen scheen
mij niet groot. En gewoon schandelijk vond
ik hun koele houding teegenoover het waar
achtig fraaie en gevoelvolle zeggen der
fransche gedichten door mad. Dhayrmond.
Wat de muziek betreft daarop moet nog
iets anders worden bedacht. Het harpspel
voldeed, maar het geluid van den vleugel
piano klonk zoo ijl, zoo tinkelig en ijzerig,
tusschenbeide ook zoo regelrecht valsch
dat men kon bemerken dat het instrument
zich daarbuiten in de zoomerzon en de
frische lucht niet op zijn plaats voelde en
dit te kennen gaf door een zeer duidelijke
iimiiiitiitiiiiiiimiift
ontstemming.
Het geluk eevenwel van schoone kleuren,
blijde gebaren, ranke leenige lichamen, van
blonde haren plotseling oplichtend in den
feilen zonnegloed alles gedragen door
de muziekale gedachten van groote
toondichters dat geluk nam ik mee als een
kostbaar, blijvend goed.
FREDERIK VAN EEDEN
Zaaitijd
O, rijke, zegenzwang're tijd:
de zaaiers strooien 't najaarskoren,
over de dampend' akkervoren
zweeft d'adem der onsterflijkheid/
'k Zie in deez' ongebogen kracht
den geest der jeugd vór mij herrijzen,
toornend op 't grootsche scheppen wijzen,
kloek ingezet en niet volbracht.
Mijn teergeliefde, jonge vrouw,
we zullen 't samen weer beproeven,
vaak zal 'k je blijden steun behoeven,
opheffend, wat m' ontzinken zou.
We zullen nieuwen levensgloed
ontrooven dezen stoeren dagen,
heiligen ernst in 't harte dragen,
vroomheid in 't kinderlijk gemoed.
J. W. VAN ClTTERT
Nieuwe boeken van deze week
Jhr. F. J. A. CALKOEN, Over het optreden
van Wielrffdersafdeellngen, 30 pag., f 0.20.
Zutfen, W. J. Thieme & Cie.
O. A. HOUWEN en J. OVERWEEL, Aardrijks
kunde Af. U. L. O., \, Nederland en Koloniën,
130 pag., f 0.95. Zutfen, W. J. Thieme <fi Cie.
L. D. STAAL, Israël onder de Volkeren.
Schets der Joodsche geschiedenis van de
Grieksche overheersching tot heden. Een
boek voor school en huis, 2e druk, 192 pag.
Prijs ing. f 0.95, geb. f 1.30. Zutfen, W. J.
Thieme & Cie.
VICTOR E. VAN VRIESLAND, De Caltureele
nood-toestand van het Joodsche volk. Be
schouwingen over Joodsche kunst naar
aanleiding van de Kunstwart-debatten, 40
pag. Prijs ing. f 0.50. 's Gravenhage, N. V.
drukkerij Luctor et Emergo."
Inhoud van Tijdschriften
Den Gulden Wtnckel, 15 Aug.: Heinrich
Petermeijer, Onze Schrijvers (van Eeden's
Autobiographie). P. Beishuizen Gzn.,
Oude Boeken (Een Prulpoëet). Constant
van Wessem, Een Nederlandsche
Fauststudie. Gerard van Bekeren,
Kantteekeningen bij de Literatuur van den Dag.
Dr. Edw. B. Koster, De Bruid van
Dionysos. Aty Brunt, Illustraties in Kinder
boeken. Henri H. van Calker, dr. H. van
Loon e.a. (met illustratie); Letterkundig
leven uit de Tijdschriften.
iiiimiiiiiimii immiiiiimiiii
iimiiiitiiiiiiHiiiiimiiiiiHiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiMiiiititiiiiiiitiii
ELECTRISCHE SPOORWEG-MAATSCHAPPIJ.
Amsterdam Haarlem Zandvoort
Bloemendaal en Overveen.
? j--fc:
MAAND-abonnementen.
Practisch. Goedkoop.
AMSTERDAM-ZANDVOORT f 1!.-.
AMSTERDAM-HAARLEM 7.50
HAARUM-ZANDVOORT . 4.50
Vraagt inlichtingen en gratis dienstregelingen met
tarieven aan onze Haltechefs en Conducteurs en aan de
Beisbnreaux.
Doorgaande treinen Amsterdam-Zand voort v.v. elke 10 min.
School voor M. U L, O, en Handelsonderwijs,
Xt.nysdaelka.de 3, Amsterdam.
Afd. A. Voorbereiding voor H. B. S. Ie klasse en Gymn.
Afd. B. Onderwijs in de Moderne Talen en Handelscorrespondentie,
Boekhouden, Handelsrekenen en Stenografie.
Afd. C. Opleiding voor de hoogere klassen der H. B. S.,
Machinistenscholen, Cadettenschool, Technische School, Diploma M. U. L. O.
Aanvraag voer Prospectus by den Directeur.
S. J. VAW DEN HOOFF.
DRAADLOOZE TELEGRAFIE
(Examen voor Leerling-Telegrafist bij de S. A. I. T.)
SINDS l JANUARI 1914 ZIJN VAN ONZE S EN
D EBT I ft (81) CANDIDATEN DERTIG (30)
GESLAAGD, TERWIJL l HEREXAMEN NOG MOET PLAATS
VINDEN.OMTRENT TOELATING TOT ONZE
SCHOOL.LEERJAAR 1915-1916 RAADPLEGE MEN ONS PROSPECTUS R.
AANVANG V/D NIEUWE CURSUS BEGIN SEPTEMBER.
THE ROTTERDAM WIRELESS
TRAINING COLLEGE
GEBOUW PLAN C, INGANG GELDERSCHESTRAAT 10.
GED. OUDE GRACHT 86
TELEFOON INT. 2678
tTEENDRUKXCKU
Mantgem
A. PH. MEINSMA
VRAAGT CATALOGUS
(JORNS. SOHOORIl
Kalverstraat alleen 32.
TEL. 3149.
ZILVEREN BEUGELS MET
PEAU DE STJÈDE TASSCHEff.
HET BESTE WAT OP DIT GEBIED
GEBEACHT WORDT.
MODELLEN NAAR EIGEN KEUZE.
s.v.p. op adres Ho. 32.
ORT,
Internaat. ???*"?»??" v ? ? ? 9 Externaat.
Witte de Withstr. 35, Rotterdam.
Aantal geslaagde candidaten voor Eindexamen H.B.S., 5e kl. H.B.S.
Machinist b/d. Marine, Zeevaartschool, Vaandrig, Telegrafist,
Telephoniste, Fransche, Duitsche en Engelsche Handelscorrespondentie,
Boekhouden enz.
Cursus 1911/12 een en dertig.
1912/13 een en veertig.
1913/14 vier en veertig.
1914/15 (voorloopig) acht en veertig.
Naamlijst ter inzage. Prospectus op aavrage.
M.Ï. TECHNISCH BUREAU v/h MOENS 4 BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeur»TUI
HaringgraatstaaL
Brandrrg materiaal yoor plafonds, Trtfstaande wan
den, trapbeschietingen. ene. in Kerken, Scholen,
Kantoorgebouwen, Fabrieken, Schouwtargea, Woon
huizen, Boerderijen, Stallen, enz.
Monster»en nienwe prospectus-prijscourant wer
den op aanvraag gratis toegezonden.
?rUfr
/TL
,vo$e <m i^og#e uirvoet^ng