Historisch Archief 1877-1940
'
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOO R NEDERLAND
Prilst'*
f|^\y .»;L'
fcERELS
BILEERiriG
i/AAATSCHAPPUl
,> * <
v V.'
FTERDAAV
imuic-:
KUNSTHANDEL S. J. SALA.
NOORDE1ND 27, 's GRAVENHAGE. Int. Telefoon 7094.
TENTOONSTELLING
KUNSTWERKEN C. v. D. WINDT
VAN 20 SEPTEMBER TOT 15 OCTOBER.
iniiiiHiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiimiiiiiiiiiii
imiiminiiimiiiiimniiiiiiiii iniiiimii
tot mede-zeggenschap in het bestuur en in
een verre toekomst tot zelfregeering.
Gelukkig heeft Van Deventer nog het ont
waken van die bevolking tot het bewustzijn
mogen beleven en zich kunnen verheugen
over het intreden van een nieuw tijdvak
voor de Nederlandsche koloniale politiek.
Hij heeft dien ommekeer met vreugde
begrpet fin met innige belangstelling gevolgd
en menigen heilzamen maatregel, vooral op
bet gebied van bet onderwijs, als vrucht
mede van zijn belangeloozen en liefdevollen
arbeid, mogen zien tot stand komen.
In de beide takken der Volksvertegen
woordiging la de tijding van zijn verscheiden
met ontroering \ en hartelijke deelneming
vernomen; alle Nederlanders, wien de kolo
niale belangen ter harte gaan, gevoelen het
groote verlies, dat in hem wordt geleden.
in Nederlandsch-Indie, waar hij zoo ais
fft hè*! j: E, Stokvis in het Vaderland
sehreef door de besten der inlandsche
Bevolking hoog en innig werd vereerd, zal
zijn afsterven talloos velen met diep leed
wezen vervullen. En zoowel daar als hier
zal zijn nagedachtenis blijven in hooge en
welverdiende eer.
A}r. TH. H. DE MEESTER
's-G raven ha ge, 29 Sept. 1915.
imiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiimiiiii
Prof. Carel L. Dake
'Oen 2den dezer is het vijfentwintig jaren
geleden, dat prof. Dake tot hoogleeraar aan
de Rflks Academie voor Beeldende Kunsten
te Amsterdam benoemd werd. Dat was dus
in 1890. Hij was reeds toen de bekende etser,
wiens naam hier te land en daarbuiten vooral
bekend en populair is geworden door zijn
portret van Beethoven (1886), van Mozart
en van Wagaer (1893), dat van onze Koningin,
en vooral ook door de gravures naar
Rembrandt (Anatomische Les), van Dijck, Vermeer
van Delft, Jozef Israëls/Jacob Maris en Mauve.
Den zesentwintigsten Augustus 1857 ge
boren, was hij van 1876?79 leerling van
o1**^-^' " **
JAN SNUFFELS GING UIT VRIJEN
DOOR
JAAK BOONEN
Een mensch was hij, maar met een
beestenvel overtrokken. Bij het volk, dat
op jonge beenen huppelde, liep en sprong
of op oude versleten beenen voortsukkelde
en verder krukte, gold Jan voor het grootste
en dikste ingezouten varken".
De gierigheid zat hem tot in het merg
der beenderen, was vergroeid met heel zijn
aard en wezen. Hoe meer dat beest heeft,
hoe meer zij hebben wil, zeggen de la
waaiendrake volksmonden en Jan Snuffels maakte
van déze spreuk zijn lijfletize.
Schrabbend hingen zijn grijp vingers aan
zijn lange armen, die 't spel van veel
weghervelen en scharrelen uit den tik verston
den.' Zijn gloeiend bruine oogen stonden
niet stil in hun twee holen, zij draaiden en
flikkerden als die van 'n sterk geprikkelden
zenuwlijder.
Jan was een Kempische boer, op het erf
zifner ouders geboren, in de maand Decem
ber, at* de Heer van hierboven met warmte
en licht spaarzaam, is. Toch was hij er
gezond in de hoogte geschoten.
Zooveel boender akker en bosch hadden
hem de ouders achtergelaten, maar ook
zooveel meer moest hij bijwinnen. Dit was
hun uiterste en laatste wil geweest en Jan
had de plechtige gelofte afgelegd, de gulden
les niet in den wind te slaan.
Bij het eerste dagkrieken vloog Jan uit
het bed en donderde zij dienstlui op, die
hem versakkerden.
En -.telkens zegden of dachten zij: met
dezelfde Rijks Academie, waar hij thans als
hoogleeraar jubileert. Vervolgens werkte hij
tot 1882 onder Ch. Verlat aan de Antwerpsche
Academie van Schoone Kunsten, die toen
zoo velen onzer jonge schilders onder haar
leerlingen telde, om daarna weer in Holland
te gaan werken. Reeds dadelijk werd hij
toen onder de stemhebbende leden van de
Mij. Arti et Amicitiae opgenomen. Van
1887-1889 hield hij in Brussel verblijf, doch
sedert zijn benoeming aan de Amsterdamsche
Academie bleef hij in zijn geboorteplaats
gevestigd, waar hij weldra (1892) als presi
dent der Mij. Arti et Amicitiae optrad en
waar hij de bekende etsclub de Distel"
oprichtte. Als schilder beoefent prof. JDake
Nieuwjaar is onze tijd uit en dan kan ons
die verrekte boer naar den drommel loopen.
Daarover wrokte Jan innerlijk. Steeds moest
iemand met de zweep achter het werkvolk
zitten, dat alle kansjes waarnam om te
luierikken. Altijd opzichter spelen ging ook
niet. Hij zelf moest geduchtig hand aan 't
werk slaan, want op een boerderij met twee
knechten en twee meiden moesten er heel
wat katten gegeeseld worden.
Jan potterde en tobde, slaafde en zwoegde.
Met de goede boerenjaren won hij veel geld.
Koeien, kalveren, varkens, boter, tot de eieren
toe, waren peperduur. Jaarlijks hield hij een
mooi sommetje over. En als hij 's Zondags
bij verplichte rust in zijn geldstukken ram
melde, telde en hertelde, dan vond hij steeds
dat er nog te min schijven bijeen waren.
D'er moesten er nog een karvol bijkomen
eer hij 't hoofd voor goed zou neerleggen.
Er kon nog veel verbeterd worden aan het
boerenbedrijf.
Menschen, die met eigen gezin boerden,
konden meer dan hij verdienen. Eerstens
ging hem te veel in 't huishouden verloren.
Zoo'n meiden waren niet zuinig genoeg.
Van andermans leer is het goed riemen te
snijden. Veel te rief waren ze met boter,
spek en eieren, verbratselden te veel goede
melk, verknoeiden een hoop dingen, waaruit
hij klinkende munt kon slaan. Een fijne huis
houdster, een vrouw die geld bijbracht/moest
hij hebben. Maar hoe eraan geraakt? om uit
vrijen te gaan moet er veel tijd zijn. En
dien had hij nu juist niet. In de week moest
hij werken en er bij zijn, want gelijk de
muisjes meester zijn als kat en hond weg
zijn, zoo wammesden ook zijn
onderhoorigen in z'n afwezigheid.
Eerst had men reeds twee en vijftig
Zondagen, dan nog een dertig afgezette
heiligdagen, groote en kleine kermissen,
jaarmarkten, strenge winters, korte dagen,
slecht weder. Alles bij elkaar genomen, had
den de boerenknechts wel een honderd vijftig
dagen verlof. En toch moesten zij die dagen
tafelen. Het was niet meer gelijk in
vadersIOÖWT TE INSPEEL
Mooie boschrtJketerreinen.Spoor.Tram,
Electrisch Hcht, Telephoon. Inlichtingen
Mij. .DE VELUWE", Nunspeet.
- American
-
Eau de Cologne
wordt het MEEST gevraagde Merk.
Imp.: JEAN MULDER, - Slotirdijk.
TAMINÏAÜ'S
? JAM
VRAA$T
TANOMIDOCUE.N
lllUIIIIIIUUIIIIIItlllllllllllltttlllllllltlllllltlllllUIUIllllttlttlllllllllllllllll
de portretkunst en het figuurstuk. Niet alleen
hier te lande [waar o.m. het Museum
WilletHolthuijzen te Amsterdam een schilderij van
hem bezit] stelde hij tentoon; ook in Berlijn,
München, Weenen en elders.
In het buitenland kan men o.a. schilderijen
van hem zien in de Musea te MUnchen en
Schwerin en de Keizerlijke Academie te
St. Petersburg.
Aan onderscheidingen heeft het prof. Dake
niet ontbroken. Twee malen behaalde hij
den Willink van Collen-prijs, een bovendien
met zijn schilderijen de gouden medalje te
München en te Berlijn, terwijl zijn gravures
eveneens met de gouden medalje werden
bekroond, te Chicago zoowel als te St. Louis.
Hij is ridder van de Belgische Leopoldsorde
en van de orde van den H. Michael van
Beieren. M.
'llimmiiiliiiiiiiiliiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiliumiiiiiiiiiiimmiiiiiiMiimm
Officieele Kunst
(Naar aanleiding van het adres, door de
Ned. Ver. voor Ambachts- en
Nijverheidskanst gericht aan den Minister van
Waterstaat)
lke nieuwe richting" ook op kunstgebied,
heeft een harden strijd te strijden om oudere
op zijde te streven of te verdringen. Zij ver
overt doorgaans eerst terrein in artistiek
fijngevoelige kringen, terwijl het laatste door
haar te veroveren bolwerk dat pleegt te zijn,
wat men het gebied der officieele" kunst
pleegt te noemen. Deze gang van zaken,
dien men overal in andere landen niet
minder dan bij ons kan gadeslaan, is
alleszins begrijpelijk. Geen landsregeering,
tenzij zij door den individueelen smaak van
n persoon wordt beheerscht (zooals b.y.
indertijd in Beieren door Lodewijk II, en in
onzen tijd in Hessen-Darmstadt door den
tegenwoordigen hertog) durft het zómaar
te ondernemen, de leidende kunstenaars van
een richting, die geheel andere dan de gewone
IIIIIIIIIIIIIIMHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
zaliger tijd; toen slachtte men slechts een
varken, men verzilverde er nog de hespen
van. Maar op den dag van heden moest
men drie, vier varkens kelen om niet over
straat gedragen te worden, 't Volk was niet
meer gelijk vroeger; het werkte veel min
der, moest beter gevoed en gekleed zijn.
Bijna alle boerenknechten hielden er een
fiets op na en de meiden gingen zoo netjes
gekleed als de beste boerendochters. Dat
volkje leefde en feestweelde allemaal op de
kap van den boer.
Maar wat wilde men, men zat er gods
gevangen mede. Er zonder kon men niet.
D'r moest heel wat ingeschuurd, verkocht
en verhandeld worden om die hpoge loonen
uit te betalen en nog meer om jaarlijks iets
over te houden.
Een vrouw, die Jan's leven hielp verzonnen,
had hij dringend noodig om hem in 't ver
garen van geld en goederen bij te staan.
Maar Jan had buiten zijn bekende gierig
heid een groot gebrek. Hij stotterde. En
toen hij vroeger eens schuchter het woordje
liefde" aan de een of andere boerendochter
had uitgestameld gekregen, hadden deze
hartelijk gelachen en beweerde dat Jan
achter zijn ooren nog niet droog was. Nog
niet lang genoeg was hij van moeders
papketel af.
Dit hield Jan een beetje terug van de
meisjes, die in hun jolige vreugde van zijn
gestamel en gehakkel niets moesten hebben.
Die wat fortuin hadden wilden een jongen
boer, die zijn tong niet behoefde te smeren
en zagen Jan nog op geen kilometer
afstand aan.
Menig blauw scheentje liep de gierige
Jan in den omtrek. Zijn hebzucht, zijn
nijdig karakter, zijn geburenkrakeel waren
verder, dan het de dorpsklok kon, uitgeluid.
Niemand profeet in zijn eigen land",
dacht Jan ten slotte en hij zou eens den
gelen misplaren uit de oude eiken
klokkenkast nemen.
Na het ontbijt trok hij zijn beste kleederen
aan en beval de keukenmeid hem een goeden
Merz'&'co
eenice veRTecenwooRDiceRS VAM LIBCRTYACP
BGTIMMeRIMG
IN ALLC STIJLCM
coMPLere
HUISINRICHTING
MCUBCLMAKCRS
LeiDSCHGSTRAAT AMSTBRDAM
P. OBER1NK & Co.. AMSTERDAM
PRINSENGRACHT 456 VduaoscHEStwuor
TELEFOON NOORD 1452
TOEPASSISGDEBELECTBICITEITOPELKGEBIED
iiimiimim:niim
banen uitgaat, aan het werk te zetten. Dat
zij dit overlaat aan het initiatief van parti
culieren en gemeenten, afwachtend, hoe de
jongeren zich zullen ontwikkelen, nauwkeu
rig gadeslaand tevens hoe het kunstlievend.
volk op die evolutie reageert is niet alleen
begrijpelijk, maar zelfs geboden.
Op die manier wordt de productie geremd
van die soort van uitwassen, aan wier be
staan men zich reeds betrekkelijk kort na
hun ontstaan ergert en worden krachten
gespaard om, zoodra de ontwikkeling haar
hoogtepunt bereikt, de gelegenheid te openen
tot schitterende ontplooiing bij het volvoeren
van groote regeerings-opdrachten.
Dezen ontwikkelingsgang heeft men ge
durende de laatste twintig jaren in meer dan
een land om ons heen kunnen gadeslaan.
Het gemakkelijkst is hij na te gaan in
Duitschland, want al is ook daar van officieele
zijde (men denke vooral aan den Dom in de
Bibliotheek te Berlijn, waarin het meest
reactionnairPalladianismeis gehuldigd) meer
dan eens gezondigd, de moderne beweging
is er thans vrijwel overal gewild, gezocht,
gevierd, k door hen, die de productie der
officieele kunst hebben te regelen.
Hier te lande zou men nu ook zoo
van harte gaarne iets krachtiger in deze
richting zien gebeuren. Er zijn wel enkele
teekenen, die op pogingen wijzen. Onze
munten b.v. gaan, gedeeltelijk althans,
frisscher vormen toonen, onze postzegels hebben
gedurende korten tijd, in jubileumgewaad,
laten blijken van de capaciteiten van de
Bazel. Ook Brouwers plastische
bouw-sierkunst is, en wordt, in officieele Nederlandsche
gebouwen te pas gebracht. Maar voor het
overige wachten wij nog steeds op het
pogenblik, dat aan onze moderne richting de
gelegenheid wordt gegeven, aan de officieele
bouw- en sierkunst hun krachten te wijden,
dat een Derkinderen, een Roland Holst, de
Bazel, Lion Cachet, Dysselhoff om slechts
enkele namen te noemen voor dat doel
aan 't werk mogen gaan. De jongeren zelve
zijn, wachtensmoede, eindelijk een actie be
gonnen. Eerst waren het de architekten die,
o. m. naar aanleiding van het nieuwe gebouw
voor de Eerste Kamer, op mededinging heb
ben aangedrongen. Thans zijn het onze
moderne kunstnijveren, die, ten tweedemale,
bescheidenlijk verzoeken om voor bijv, het
Nieuwe Postkantoor te Rotterdam, voor het
Gebouw voor het Hoofdbestuur van Post
en Telegrafie in den Haag, of voor andere
nog op te richten bouwwerken eenige be
langrijke interieurs of de daarin noodige
meubelen, versieringen, het daarbij te
geiimi mi u l iinimmiiiiiiii minimin
knapzak mede te geven. Hij ging voor een
dag op reis. Eerst sloot hij alles potdicht
wat aanleiding tot grabbel- en slokpartij
kon geven; keek scherp toe naar het spek,
dat van een nagel aan een gele wis
van den zolder afbommelde, beval aan
het volk, groot en klein vee goed te ver
zorgen, bestudeerde zijn vierhoekig gezicht
even in den spiegel, trok nog eens aan zijn
halsbandje, strikje en vestje en Jan stapte
zwaarploffend de deur uit met een pak liefde.
Van achter de wit doorstikte gordijntjes
oogden de dienstlui hem na. Nu was de
beest weg; gerust waren zij den ganschen
dag. En kermis zouden zij vieren."
Na zoo hun spontane vreugde lucht ge
geven te hebben, gisten zij naar de reden
van zijn reis. Mogelijk ging hij een bloed
verwant bezoeken. Heel waarschijnlijk niet,
meende Pier, de oudste knecht, want van
bloedverwanten, die enkel komen om hun
nen buik zwaar te laden, moest de baas het
niet hebben.
Dan laat hij zich weder schillen bij een
advokaat! Aan dezen geeft hij liever een
vet varken dan aan ons," opperde Trien.
Best mogelijk!" zei Sus. Gisteren heeft
men mij op de scheerbank verteld, dat hij
vier processen aan de hand had."
Toe maar!" riepen de drie andere dienst
boden.
Een proces minder of meer kan Jan niet
schelen. In de vijftig keeren, is hij voor
de vierschaar verschenen! Nu, vertel eens
verder."
Eerstens komt hij voor met de melkerij,
die hem buiten gekegeld heeft wijl men Jan
betrapt heeft met afgelaten melk in stede
van goede versche van de koe te brengen."
Vervolgens komt hij voor met den var
kenskoopman, die zijn varkens geweigerd
heeft omdat ze overvoederd waren."
Dat is waar. Jan had mij bevolen ze
's avonds nog sloerzaad te geven." Dan
wogen ze 's anderendaags eenige kilos meer,"
bevestigde de tweede meid.
Ja, en ik zal het van mijn leven niet
bruiken metaalwerk of andere voorwerpen,
behoorende tot de verschillende takken der
ambachts- en nijverheidskunst en verder
nieuw in te voeren modellen voor postzegels
of ander belangrijk grafisch en topografisch
werk te laten vervaardigen naar ontwerpen
en onder leiding van" de bekende
ambachtsen nijverheidskunstenaren, die behooren tot
de eenige vereeniging op dit gebied hier te
lande, de Ned. Ver. voor Ambachts- en Nij
verheidskunst, van wie dit rekest uitgaat en
?wier voorzitter, W. Penaat, en secretaris,
Corn. van der Sluys, het onderteekenden.
Is het niet haast ongeloofelijk, dat zulk
een rekest noodig is ? Immers uit die nood
zakelijkheid blijkt, dat of het besef van de
beteekenis der moderne richting, ten onzent
nog steeds niet ver genoeg is doorgedrongen,
of dat bezwaren van administratieven of
ambtelijken aard de Regeering beletten, aan
hare 'neiging te voldoen. In beide gevallen
moet een verzoekschrift opheldering ten
gevolge hebben en daarom verheugen wij
ons, dat het is ingediend, en dat deze groep
van kunstenaars, niet zonder meer quantit
négligeable willende blijven, door zelf te
vragen tracht te verkrijgen hetgeen haar niet
zonder meer gegeven wordt.
Wij zijn benieuwd, wat er nu gaat ge
beuren. Bestaan er technische" bezwaren,
d. w. z. druischt het voorgestelde in tegen
den officieelen gang van zaken in de staats
machine, dan worde dit ronduit erkend en
zoeke men naar de middelen om die bezwa
ren ten spoedigste uit den weg te ruimen.
Wordt daarentegen het dopr de jongeren
bereikte van te weinig beteekenis geacht (of
misschien veracht?), dan kan dit slechts uit
onkunde voortkomen en moeten middelen
als een tentoonstelling in den Haag, Samen
stelling van een uitgave met afbeeldingen
van ontwerpen, uitschrijven van.een prijs
vraag voor postzegels, interieurs of dergelijk
door de Ver. voor Amst. Nijverheidskunst
worden aangewend, ten einde te toonen wat
kostelijke zaken degenen kunnen maken, die
steeds harder aan de poorten kloppen om
te worden binnen gelaten.
Maar, wij vertrouwen dat dit alles niet
noodig zal zijn en dat in de ruimste mate
aan de billijke verlangens, in het rekest ge
uit, zal worden voldaan. Wij mogen verder
hopen, dat ook andere, takken van dienst
daartoe zullen overgaan. Zoo niet, dan ook
daar maar rekesten zenden en volhouden.
Het zou kortweg beschamend zijn, indien
er niet zooveel steun werd gegeven aan het
verzoek, dat het doel niet werd bereikt.
'sGrav., 24 Sept. '15 Prof.Dr. W.MARTIN
iimiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiMiimiiiiiiiimiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiii
vergeten, hoe men ons aan het slachthuis
uitlachte, 't Ging ons bijna op kiel en ooren.
Ik had nog moeten smeeken dat zij mij
de varkens weer op de kar hielpen. Voor
Jan hadden ze het niet gedaan. En toch
was ik over mijn eigen beschaamd," boosde
de voerman Ties.
Ook komt hij nog voor met de veever
zekering!"
Ook al?"
Verleden week heeft men bij Singels een
koe afgestoken en gij weet dat ieder boer,
die lid is van de verzekering, in evenredig
heid met zijn verzekerd vee vleesch moet
halen."
't Is waar ook, verleden week hebben
wij een hapje versch vleesch gehad. En
verder?"
En weet gij wat Jan heeft gedaan? Hij
sneed het vleesch eraf en droeg de been
deren terug, zeggend dat men hem te slecht
bediend had."
Och kom, die's rijksbelastingbriefjes durft
veranderen, die is tot alles in staat," woedde
Kaat.
Dat is waar ook."
Laat hem maar reizen! Zooveel te beter
voor ons."
't Kon ook, dat hij vandaag om een wijf
uit is," jokte Pier de knecht.
En wie zou nu zoo'n beest voor man
willen," riep Katrien uit.
Gij moest hem maar kunnen krijgen,"
gekte Ties, de tweede knecht.
Met al zijn centen kan hij mij dadelijk
verhagelen", was 't bitsige antwoord.
Geld maakt recht wat krom is,"
wijsgeerde Pier. 4
Och wat, met uw rot stinkend geld, ik
heb liever een jongen, die maar zijn tien
vingers heeft en die me uit reine liefde
trouwt."
Ja, leef maar van liefde en schoon water."
A}s gij bij uw centen hard moet schroeven
en half genoeg over den tand krijgt."
(Wordt vervolgd)
*'uf
?A