Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
10 Oct. '15. No. 1998
De Verschrikkingen van den-Oorlog
(Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck)
l
'V.
X
w
De compleet uitgeruste schildwacht
*'"" "'" ' "" Illlllllllll l | || J||,,,| ,,,?,, , ,,,,,,, Illlllllll IIMIIIIIIIIMIMII
MUZIEK
Camille Saint-Saëns
1835-9 October-1915
Camille Saint-Saëns, de toondichter der
Danse macabre en zooveel andere
symphonische werken, zoowel voor orkest als op het
gebied der kamermuziek, de componist van
Samson et Dalita, de schrijver van menig be
langwekkend opstel over de muzikale kunst en
hare beoefenaars, de beroemde klavierspeler
en organist, de vriend van Franz Liszt en
alle muzikale figuren van beteekenis uit de
tweede helft der vorige eeuw, de nestor en
meest geëerde der Fransche musici, viert
heden zijn tachtigsten verjaardag.
Hoe men ook over tal van scheppingen
van dezen gevierden kunstenaar moge
denken men moge aan vele oorspronke
lijkheid ontzeggen en zonder veel moeite
de oppervlakkigheid ervan kunnen
aantoonen nochtans zal het bezwaarlijk zijn
de belangrijke plaats weg te cijferen, die
deze toondichter in de muziekgeschiedenis
van de tweede helft der vorige eeuw in
Frankrijk, ja in de geheele beschaafde wereld
heeft ingenomen en thans nog inneemt.
Hoogstaand drager der Fransche idee, altoos
vurig voorvechter, wanneer de Fransche be
langen op het spel stonden, werd
SaintSaëns, die van nature niet alle hoedanigheden
bezat om velen naar zich toe te trekken,
integendeel vaak op weinig politieke en
meedoogenlooze wijze tal van personen van
zich afstootte, nochtans door zijn
landgenooten, zoowel vakbroeders als leeken, als
primus inter pares vooruitgeschoven.]
Wie aan dit laatste nog mocht getwijleld
hebben, had na het Fransche muziekfeest
in September 1910 te München gehouden
wanneer zal een dergelijk
verbroederingsfeest opnieuw de mogelijkheden behooren ?
zekerheid kunnen erlangen. Alle bekende
moderne Fransche toonkunstenaars waren er
tegenwoordig, geen werd er zógef
teerd als Saint-Saëns, die in trouwe als het
middelpunt, als de Hans Sachs zijner
bentgenooten werd aangewezen.
Bekend is hoe hij in Duitschland steeds
algemeene waardeering heeft gevonden; de
opera Samson et Dalila bereikte er herhaal
delijk recordcijfers in het repertoire der
verschillende theaters. Maar een en ander
nam niet weg, dat hij nimmer zijn nationale
fevoelens verborgen hield. De stichting der
ociétéNationale de Musique in den aan
vang van 1879 getuigde ervan en ook ten
vorigen jare was de oude strijdlust in geener
lei opzicht verminderd.
Buitengewoon groot is de lijst zijner
werken; tot op hoogen leeftijd verraste hij
telkenmale de muzikale wereld met nieuwe
scheppingen, die, ofschoon ze niet altoos
belangrijk waren, steeds het cachet der be
schaving en distinctie droegen en het ken
merk eener persoonlijkheid. J'avais de la
facilité" is het woord van Rossini geweest
en met het volste recht kan Saint-Saëns
het hem nazeggen. Al hetgeen hij dichtte en
schreef is hem letterlijk uit de pen gevloeid.
Er is een natuurlijkheid in zijn oeuvre, een
ongekunsteldheid, die groote aantrekkings
kracht op de massa uitoefent en in alle op
zichten het geheim der charme bezit. De
melodieën zijn vaak van niet al te edel
gehalte, somtijds op het kantje van het banale
af, maar zij vertoonen nochtans immer het
elegante gebaar, dat zelfs den meest ver
stokten tegenstander tot zwijgen heeft ge
bracht.
Smakelijk, tintelend van geest en vernuft
zijn de verschillende artikels van zijn hand,
die o. a. opgenomen werden in de bundels
Harmonie et Melodie" en Portraits et
Souvenirs". Scherp teekende hij de ver
schillende karakters der illustere figuren,
door hem op zijn levensbaan ontmoet, in
de hoogste mate onderhoudend en niet zelden
doortrokken van fijne ironie. Het
gamin"Camille Saint-Saëns
achtige waarmede de Parijsche artist zich
zoo gaarne tooit, ging hem wonder wel af.
Het was vaak zijn tweede-ik. Wat hij over
zijn landgenooten Berlioz, Oounod, Bizet en
Offenbach geschreven heeft loont de moeite
voortdurend herdrukt en herlezen te worden.
Allervermakelijkst is de beschrijvinggeweest
zijner investituur als doctor in de muziek,
met welke waardigheid de Universiteit van
Cambridge hem in 1893 vereerde. Bij die gele
genheid heeft hij de Engelsche geleerden in
extase gebracht door een uitvoering van zijn
fantasie voor piano en orkest Africa. Minder
geslaagd was zijn aanval tegen Bayreuth, maar
wellicht sproot die voort uit een tikje mis
plaatste jalouzie. Hij bezat helaas niet de
kracht van een der jongeren, gelijk Claude
Debussy, om door daden het los van
Wagner" tot werkelijkheid te doen worden.
Wij spraken zooeven van Africa. Dit
werelddeel met zijn exotische pracht, was
inderdaad een door Saint-Saëns in zijn latere
levensjaren met voorliefde betreden terrein.
Hij gaf er reeds in zijn Samson et Dalila
blijk van, nog meer in zijn
mëlodies'persanes, in zijn suite algérienne, in de hier
boven genoemde fantasie en het sterkst in
zijn vijfde pianoconcert. Van het tweede
karakteristieke gedeelte van dit werk heeft
de geestige Camille Bellaigue in zijn opstel
de l'exotisme en musique", gezegd: II ne
s'agit ici ni d'amusette, ni de bibelot, ni du
pacotille, ni seulement de mélodies plus ou
moins singulières, notées plus on moins
fidèlement. Les thèmes sont tranges,
lointains, et je les croisvolontiersauthentiques;
présentés en outre avec toute la couleur,
toute lasauveurde l'orchestre que vous savez.
Mais la beauté, la véritë supérieure n'est
pas en eux; elle est dans la transformation,
dans la transfiguration qui s'opère en eux,
dans la fusion de ces léments sonores, qui
sont l'exception, la nature et l'instinct, av«c
la musique, qui est conscience, qui est régie,
qui est art enfin." En iets verder schreef
Bellaigue: C'est l'Orient toujours; mais c'est
autre chose encore et plus qu'un paysage
singulier et lointain: c'est nous, nous mêmes,
nous touj; c'est la douleur, l'épouvante, en
un mot c'est l'ame humaine. et tous nous
la reconnaissons. Pour trouver une fin que
rappelle cette fin grandiose, il Juut Faller
chercher jusque chez Beeihoven, dansl'adagio
du trio en ré. Beethoven et la rue du Caire
panaches," a-t-on dit plaisamment de ce
morceau. On ne pouvait mieux dire, mieux
caractériser l'exotisme de M. Saint-Saëns,
y discerner plus justement la part de la
vérité, de la beautélocale, et celle de la
beautégénérale et de l'universelle vérité."
Met het laatste werd de universeele be
teekenis van dezen thans tachtigjarige in
treffende bewoordingen gekenschetst.
S. BOTTENHEIM
imiiiiiiimiimimiiiiiiiiiii
Nieuwe boeken van deze week:
HARTMAN (pro) GERRETSEN (contra)
Christian Science, 31 pag., f 0.40. Baarn,
Hollandiadrukkerij.
JULES DESTRÉE, en Italië avant la Guerre,
168 pag., fr. 2.50. Paris, G. van Olst & Cie.
BARON BEi]EHS,l'Allemagne avant la Guerre,
364 pag., fr. 3.50. Paris, G. van Olst et Cie.
A. CNOSTICUS, Wetenschap en Oorlog, 40
pag. Leeuwarden, W. A. Eisma Cz.
R. H. LOEF SCHUPHOVEN, De Administratie
der Geldmiddelen enz. van de Gemeenten,
110 pag., f 1.40, geb. f 1.75. Zutphen, W. J.
Thieme et Cie.
ELINE VAN STUWE, Het huis Hense & Zoon,
tooneelspel in 3 bedrijven, 25 ets. Amsterdam,
Mij. v. Goede en Goedkoope Lectuur.
WILLEM ADRIAANSE, Glorie, tooneelspel in
3 bedrijven, 25 ets. Amsterdam, Mij. v. Goede
en Goedkoope Lectuur.
Examen opgaven voor de Hoofdacte,
1908/1915, f 0.95. Zutphen, W. J. Thieme
en Co.
IIHI^IIIIIlflIIH
Illllllllltlllllllllllllll l
llHilllllllllllllunilll m u IHHIIHIIII ,,,, , IMIIIIIIII miimiiiiiMM imiiiimiimii i in iiiiiiimilimmiiii.il iimmiiiimm n mum i mum m mm i i mii min m u m iiiilmi i i mmmimim
BEWEZEN IS
dat de goederen GEKKERD door
MY VALET FROM LONDON"
(Wettig gedeponeerd)
NOCH ViN COUPF, NOCH VAN PASVORM,
veranderen en deze weder ALS NIEUW worden afgeleverd.
Allén nri mop A QQiipr t* Prosp.gratis
gevestigd DLUIldr MOOAuL !4.Tel. N
GED. OUDE GRACHT 86
TELEFOON INT. 2678
A. PH. MEINSMA
Bestel Uw Jacht bij de
N.Y. HAARLEMSCHE JACHTWERF
Dir. H. W. DE VOOGT.
I^oorder SsJpaarne, Haai-lem.
KUNDIÖSTE EN MODERNSTE UITVOERING.
DRUDLOOZE TELEBRAFIE
l
(Examen voor Leerling-Telegrafist bij de S. A. I. T.)
SINDS l JANUARI 1914 ZIJN VAN ONZE E E W E M
IIKRTIU (Si) CANDIDATEN 1>KKTI« (30)
GESLAAGD, TERWIJL l HEREXAMEN NOG MOET
PLAATS VINDEN. OMTRENT TOELATING TOT ONZE
SCHOOL, LEERJAAR 1915-1916 RAADPLEGE MEN
ONS PROSPECTUS R. ________
AANVANG V/D NIEUWE CURSUS BEGIN SEPTEMBER.
TOE ROTTERDAM WIRELESS
TRAINING COLLEGE
GEBOUW PLAN C, INGANG GELDERSCHESTRAAT 10.
TENTOONSTELLING ViN
- DOOR
LB FAUCONNIER
in het Gebouw van de Maatschappij tot
Bevordering der Bouwkunst
MARNIXSTR1AT 402 LEIDffiEHPELTEm).
Van 24 September tot 2O October.
Geopend van 10?4 uur. Entree 25 Cent.
BÜD. ELION & Co.
N.V. TECHNISCH BUREAU v/h. MOENS & BECK,
AMSTERDAM, ROKIN 122.
Importeurs van
Haringgraatstaal.
Brandvrij materiaal voor plafonds, vrijstaande
wanden, trapbeschietingen, enz. in Eerken,
Scholen, Kantoorgebouwen Fabrieken, Schouw
burgen. Woonhuizen, Boerderijen, Stallen, enz.
Monsters en nieuwe prospectus-prijscourant
worden op aanvraag gratis toegezonden.
KLEERMAKERIJ
H. J. LOOIt,
Lijnmarkt 2, Utrecht.
Nieuwe Engelsche Stoffen.
PRIMA COUPE.
Conditiën beslist contant
DE KOOKKUNST
Bewerkt door H. HOFFMAN-COSIJN,
Gedipl. der Haagsche Kookschool.
1. Gerechten van Resten / 0.35
2. De Indische Keuken . 0.35
3. Koude Schotels . . .
4. Soepen
5. Entremets
6. De Vegetarische Keuken
7. Smakelijke Toespijzen
8. Vischgerechten . . .
9. Rijstgerechten . . .
10. Eiergerechten . . .
11. Het bereiden van Vleesch
12. Aardappelgerechten .
0.35
0.35
0.35
0.35
0.35
0.35
0.35
0.35
0.35
0.35
Ieder deeltje is afzonderlek te
verkregen in den boekhandel.
- INSTALLATIE-BUREAU
VOOR
CENTKALE VERWARMING.
Hinkelmann & Zonen.
PLANNEN EN BEGROOTING KOSTELOOS.
ZEIST.
VRAAGT CATALOGUS
«S MOÜEL-KA-MKItS.
RELIEFSTEMPEL-ATELIER
In vitatiekaarten
MENU'S. BALBOEKJES, enz.
Atelier B. van Mamgein
>SINGEL 562 hoek Vijzelstr.
. sCHOORXi
Kalverstraat alleen 32.
TEL. 3149.
ZILVEREN BEUGELS MET
PEAU DE SUÈDE TASSCHEIf.
HET BESTE WAT OP DIT GEBIED
GEBRACHT WORDT.
MODELLEN NAAR EIGEN KEUZE.
* r />. op adres J\o. 32.
?BETIWMERIMGEN:
KUNSTHANDEL S. J. SALA.
NOORDEIND 27, 's GRAVENHAGE. Int. Tel. 7094
TENTOONSTELLING l
KUNSTWERKEN C. v.o.WINDT
- VAN 20 SEPTEMBER TOT 15 OCTOBER. "*?
T Ri o -T IR A o
L -A. "V E HST ID E R Z E E
STJ1T-C-A.SES
KALVERSTRAAT 95, AMSTERDAM
en