Historisch Archief 1877-1940
24 Oct. '15. No. 2000
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
QEORGE VAN RAEMDONCK, zelfportret voor de Amsterdammer"
durende den oorlog met reuzenschreden
vooruit gegaan) heeft n zwakke stee
in zijn kunst die men bij zijn collega
niet vindt. Hij is allén caricaturist,
louter negatief, uitsluitend critisch, 't zij
humoristisch, of ironisch, of satyrisch,
of sarcastisch. De keerzijde van de
caricatuur, de waardeering, de huldiging,
de verheerlijking die brengt hem steeds
mislukking. Het is wonderlijk, maar het
is nochtans onmiskenbaar dat hij, de
toch immers in het socialisme geloovende
socialist, nog nooit anders dan een lamme
en slappe apotheose van het socialisme
heeft geteekend. Niet alleen verliest hij,
voor zulk een taak gesteld, al de oor
spronkelijkheid van zijn conceptie en
vervalt hij in de naarste trivialiteit, maar
het is ook alsof zijn techniek plotseling
wordt verlamd. Welk een misselijke
Garienlaube-iigüur was die van den arbeider
op de prent Wie van deze beiden is uw
beeld?" welke bedoeld was als antwoord
op de plaat van Volksweerbaarheid. En
van welk een naarheid zijn Hahn's obli
gate l Mei-teekeningen, waarlijk niet veel
onderdoend in machtelooze platheid voor
Oranjeversjes van 31 Augustus, Koning
Demos schijnt al even zelden zuivere
bezieling te wekken als de Rex ordinaris.
Of is Hahn te zeer een Geist der stets
verneint? Raemaekers daarentegen is den
positieven kant niet vreemd, weet (denk
b. v. aan zijn teekening in De Telegraaf
op 14 Juli) wél hulde-teekeningen met
een ziel er in te scheppen. Al bereikt hij
daarin nog niet het
grandioos-monurnentale van b. v. een Gulbransson in diens
hulde aan de verdedigers van Tsingtau.
Met dat al is Hahn, in het critische
genre, een meester van den moker, een
kerel als een knots.
M. BAUER, zelfportret, door den teekenaar op verzoek afgestaan aan de Amsterdammer"
Beider verschil in opleiding, van Hahn '
en van Raemaekers, uit zich in hun
teekenkrant. Fransche invloed, tenzij
misschien wat van Steinlen, vindt men
bij eerstgenoemde niet veel; eer neigt
hij naar den Duitschen kant, met name
naar Th. Heine.
Bij zijn, trouwens meer zuidelijken,
collega is de invloed van diens Fransche
opleiding onmiskenbaar. Aanvankelijk
deed hij vooral denken aan Forain doch
sedert hij zijn wieken wijder uitsloeg is
het veeleer Steinlen wiens heugenis hij
wekt. In de stille, groote droefenis van
ellende-teekeningen die door een groot
mededoogen schijnen te zijn beheerscht.
En in het vermogen ook, om het gevoel,
de psyche, van een groote, stille massa
uit te drukken.
Hét is voor Nederland |een lust, twee
zulke lui te bezitten.
Biographie:
Van Alberi Hahn: Geboren te Groningen
17 Maart 1877. Was een blauwen Maandag
lithograaf, daarna huisschilder. Moest door
ziekte deze vakken verlaten en kwam op de
teekenschool van zijn geboorteplaats, de
academie Minerva. p 19-jarigen leeftijd
naar Amsterdam, volgde daar de lessen van
de Rijksschool voor Kunstnijverheid en de
ayondlessen van de Rijksacademie. Deed in
1900 examen middelbaar teekenen en kwam
toen bij het ambachtsonderwijs. Werd in
1902 teekenaar voor het Zondagsblad van
Het Volk. later Notenkraker" geheeten.
Teekende verder in De Ware Jacob, de
Hollandsche Revue, Der Wahre Jakob, enz.
Van Louis Raemaekers: Geboren te Roer
mond 6 April 1869. Teekenstudies aan de
Academies te Amsterdam en te Brussel.
Was leeraar in het teekenen aan de Land
bouwschool en de H. B. S. te Wageningen.
Werd door het Handelsblad als caricaturist
| ontdekt en teekende in dat blad politieke
caricaturen benevens de illustraties voor
De Heeren in Den Haag." Woont thans te
Haarlem en is als caricaturist verbonden
aan De Telegraaf.
Jordaan, Van Raemdonck en
Speenhoff. Ik neem ze, om dit arti
kel niet al te zeer buiten 't bestek te
doen dijen, te zamen. Geen van drieën
hebben ze de beteekenis van de
voorafgaanden, maar alle drie zijn ze als
caricaturisten onze aandacht waard.
Jordaan het meest. Hij mist voorals
nog phantasie en hij bereikt nog maar
zelden monumentaliteit (uitzonderingen:
wat het laatste belangt enkele
teekeningen in De Notenkraker als De eeuw van
het Kind" en De Stedendwinger" en,
ten aanzien van het eerste, een caricatuur
als die, onlangs, van Max Blokzijl). Maar
hij schijnt nog gestadig uit te groeien gelijk
hij dit gestadig gedaan heeft. Tot nu toe
waren die teekeningen het best die niets
meer gaven dan een enkele figuur welke
doorgaans smeuï'g en kloek geteekend was
met torsene contouren en krachtige licht
contrasten of rap en zwierig, min of meer
als goaache behandeld. Hij is expressief
in zulke figuren wanneer men ze een
voudig als typen neemt, niet in de uit
beelding van een caricaturale idee. Zijn
werk is nog ongelijk van waarde en
onzeker van richting maar er klinkt nu
en dan een zoo krachtig geluid uit op
dat hij, in de naaste ontwikkeling van
onze caricatuur, een element van belang
kan worden.
Van Raemdonck zou in normale tijden
zeker niet in het kader van de
Nederlandsche caricatuur gesprongen zijn. Maar
de oorlog vervaagt veel grenzen en heeft
dezen Belg in elk geval in de kolommen
van dit Weekblad gebracht.
Het opmerkelijkste vind ik in zijn
werk een zeker archaïsme; het
epigrammatische, dat ik aanduide als een der
kenmerken van de moderne caricatuur,
vindt men bij Van Raeméonck zelden.
Zijn kunst schijnt terug te grijpen in die
van oude tijden; hij vermeit zich weer
in saamgestelde beelden met zeer ver
zorgde bijzonderheden, bijzonderheden
waarvan het vinden vaak een genot is
wanneer men de rust neemt om er wat
naar te speuren. Er springen geen namen
van modernen voor den geest wanneer
men deze oubollige printkunst ziet met
vaak gedrongen, kleine, kwarrige figu
ren. Veeleer die van Ostade en van
Teniers. Ze zijn weinig fel, deze platen,
maar anecdotisch-interessant, soms van
een stille, niet zelden diepe verpeinsheid,
dan weer gezapig bewogen. Een enkele
maal, als in de Faaschplaat van dit jaar,
vlaagt er een groote galm doorhenen. De
compositie is verzorgd.
Speenhoff (van wien ik echter moet
getuigen dat hij mij meer vertrouwd is
als zanger dan als teekenaar) dunkt mij
in zijn caricaturen diezelfde opmerkelijke
Piet-Paaltjes-stemming te uiten als in
zijn liedjes. De snik" is hier altijd dicht
bij den grimlach". Hij heeft, als teeke
naar, een gevoelige, soms aarzelende,
soms wat teere en dan weer felle lijn,
luimig van geest en schrijnend van sen
timent. Hetzelfde valt te zeggen van de
expressie zijner figuren.
Maar hij zal voor ons volk wel altijd
vooral de Hollandsche volkszanger bij
uitnemendheid blijven.
Biographie:
Van Jordaan: Geboren 30 December 1885.
Aanvankelijk leerling ter
gemeentelijkekweekschool te Amsterdam, studeerde daarna aan
de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten
daar ter stede. Debuteerde als caricaturist
in De Ware Jacob, was vervolgens mede
werker aan Het Leven, De Ned. Spectator,
De Notenkraker, De Wereld, enz.
Boekillustrator, etser, steenteekenaar. Teekende
met Raemaekers de affiches voor de
antitariefwet-beweging van 1912?'13. Thans
tijdelijk gemobiliseerd; militair telegrafist.
Van G. van Raemdonck: Geboren 28 Juli
1888 te Antwerpen. Teeken- en schilderstudie
aan de Kon. Academie daar ter plaatse, ver
volgens aan het Instituut van Frans Courtens.
J. H. SPEENHOFF, zelfportret voor de Amsterdammer"
Van J. H. Speenhoff: Geboren 23 October
1869 te Kralingen. Bezocht de H. B. S. te
Rotterdam en de Marinemachistenschool te
Hellevoetsluis. Ontving op het stuk van tee
kenen weinig meer opleiding dan die van
het onderwijs in rechtlijnig teekenen. Is
thans vooral als zanger bekend van eigen
liedjes op eigen woorden, uitgegeven met
eigen verluchting.
Ziedaar eenige subjectieve opmerkingen
en objectieve gegevens omtrent eenige
van onze caricaturisten die, wanneer
eenmaal de geschiedenis van onze
Nederlandsche caricatuur zal worden geschre
ven, ongetwijfeld, met anderen, zullen
worden genoemd.
C. K. ELOUT
P. S. Nadat dit artikel was geschreven,
kwamen nog portretten in van Bauer en
Van der Hem. Beiden zijn echter te belang
rijk om ze even in een post-scriptum te
behandelen en ik moet dus van een bijschrift
bij hun beeltenissen afzien,
P. v. D. HEM, fotografie, door den teekenaar op verzoek van de Amsterdammer" afgestaan
AMSTERDAM. RonifriUL
DEN