Historisch Archief 1877-1940
7 Nov. '15. No. 2002
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Sanatogen
Enkele lepels daags
sterken zenuwen en lichaam.
2O.OOO Artsen
erkennen dit schriftelijk.
iiliiiiiiJiiiiiiiillimiililiiiiiiiiiiiniiiiMiiiMMiiinii iminmiiMiiiirmi
Het Joodsch in Nederland *)
Mr. C. Asser (1780?1836), rechtsge
leerde, President van de Hoofdcommissie
tot de zaken der Israëliten, reformator der
Joden in Nederland, schrijver o.a. van
het Rapport sur la situation des Israélites
d'Amsierdam, présentéa S. M. Ie roi
Louis Napoléon en van een Récit
historique sur l'état des Israélites du Royaume
des Pays-Bas.
Polak heeft in de inleiding tot zijn werk
de gelegenheid voorbij laten gaan, ons den
strijd te teekenen, dien dit Joodsch-Duitsch
(waarlijk niet door zijn vrienden het eerst
Jargon geheetenl) op leven en dood te
strijden heeft met de haar eenerzijds aan
trekkende, anderzijds vernietigende, ver
wante of mee in aanraking komende talen,
nl. met het Hebreeuwsch en de taal,
inheemsch, waar de Joodsche zwerver geëman
cipeerd werd.
Wat het Hebreeuwsch betreft, hebben de
z.g. Measfim 1) ook in Nederland wel eenigen
invloed, doch hoofdzakelijk slechts een
litterair-artistieken gehad. Hier worden slechts
David Franco Mendes en ook Hartwig
Wessely, vulgo Rebbe Hertz Weizel genoemd.
iln Nederland heeft echter het Hollandsch het
pleit tegenover het Jiddisch volkomen ge
wonnen.
Deze strijd, een onderdeel van het
dejudaïseeringsproces, dat sinds onze emanci
patie van 2 September 1796, met kracht begon
te werken, is zelf een historische uitbeelding
*) J. L. VOORZANGER en J. E. POLAK Jz.,
Het Joodsch in Nederland. Amsterdam,
1915, N. V. de Erven H. van Munster
en Zoon.
Berkel heeft aangenomen dit met zijn
werktuig uit de verte te ontsteken en
ir. vlam te doen opgaan. Aanwezig zul
len zijn o.a.: de Gezanten der vreemde
Mogendheden, militaire autoriteiten,
eenige professoren der Technische
Hoogeschool en vertegenwoordigers
der Pers. Dag en plaats der uitvoering,
waarbij geen publiek wordt toegelaten,
zal strikt geheim worden gehouden.
Maar de speurders van het nieuwsbureau
waren misleid. Toen het bericht werd geseind
aan de bladen was alles reeds afgeloopen.
G^en enkel persman was er bij geweest be
halve ik, op uitdrukkelijk verlangen van den
ingenieur.
Jij schrijft er allicht iets over, dat ten
minste niet heelemaal belachelijk is", had
hij goedmoedig gezegd.
's Morgens om 10 uur waren wij aange
komen op de groote heide voor de kazerne
van Ede. Berkel maakte een buiging voor
de hooge gasten, die vriendschappelijk in
een groep hadden staan praten met elkaar,
doch bij zijn aankomst er plotseling aan
herinnerd werden, dat zij officieel vijanden
waren, en als de stukken van een shrapnell
uiteen vlogen.
Onder de nieuwsgierige blikken der aan
wezigen begon hij onmiddellijk, zondereen
woord te spreken, zijn voorb-reidende maat
regelen. Thans had hij twee toestellen van
vél grooter afmetingen dan het ding, waar
mede hij het onheil op mijn kamer had
gesticht; deze liet hij plaatsen naast elkaar,
op een nauwkeurig gemeten afstand van 10
Meter, en verbond de twee stroomsluiters
met een draad, dien hij in de hand hield,
zoodat hij beiden juist op hetzelfde
oogenblik in werking kon brengen.
Toen vroeg hij kort, zooals zijn gewoonte
was: Hoever is gindsche strooberg hier
vandaan ?" ?
Juist 3000 Meter antwoordde een officier."
Welnu, mijne Heeren, ik heb een
gelijkbeenigen driehoek te construeeren, waarvan
twee gegevens mij bekend ziin: de basis
van 10 en de hoogte van 3000 Meter. Ik
vind dus gemakkelijk den hoek van basis
en zijlijnen, met andere woorden de richting,
waard. De krachtige persoonlijkheid van een
Mozes Salomon Asser, (1754-1826) den
stichter van het voormaals illuster Joodsche
geslacht Asser, heeft hierin de beslissende
stappen gedaan, doch zijn zoon mr. Carel
Asser (1780-1836), de vertrouwde raadsman
van koning Lodewijk Napoleon wist de
Reform- en assimilatie-denkbeelden van zijn
verlichten" tijd in wetgeving en praktijk te
doen overgaan. Hem in de eerste plaats
danken wij de instellingen en de reglemen
teering van ons kerkgenootschap.
In het Koninklijk Decreet van 12 September
1808, waarbij een Opper-Consistorie der
Hollandsche Hoogduitsche Israëlitische ge
meente werd ingesteld, stond het bevel,
voortaan in alle officieele schrifturen de
Hollandsche taal te gebruiken. Op de
]oodsche scholen moest de Bij bel uit de Hebreeuw
sche in de Hollandsche taal onderwezen
worden. Van de Joodsche onderwijzers werd
verlangd, dat zij de Hollandsche taal konden
lezen en schrijven. Als overgangsmaatregel
bepaalde echter art. 32, lid e van het dien
dag gearresteerde Reglement A in minder
fraai Hollandsch: De tegenwoordig
aangestelden zijn, voor zoo verre zij niet op eene
andere wijze worden gededommageerd, hier
van geëximeerd. Doch wordt hun de Hol
landsche taal bij deze gerecommandeerd."
Van deze recommandatie trokken de Joodsche
onderwijzers zich niet veel aan. Halsstarrig
bleef de kleine man zich vasthouden aan
het oude, gezegende Jiddisch. En niettegen
staande men ernstig verzet kon verwachten,
vaardigde Koning Lodewijk Napoleon den
lOden Juli 1809 een Besluit uit, opzigtelijk
het gebruik der te vertalene Bijbel, uit de
Hebreeuwsche in de Neder-Duitsche taal,
door de Hollandsche Hoog-Duitsche Israëli
tische gemeente binnen het Rijk."
De considerans van dit besluit geeft de
bedoeling ervan zuiver weer. Willende,"
zegt de Koning, krachtdadig medewerken,
om uit den weg te ruimen al hetgene de
civilisatie onder het gros onzer Israëlitische
onderdanen kan hinderlijk zijn; en in aan
merking nemende dat het maar al te zeer ver
waarloosd gebru'k der Hollandsche Taal
onder hen dient bevorderd, en dat der zoo
genaamde Joodsche Taal [dient] afgeschaft
te worden," werd dit Koninklijk Besluit
vastgesteld. Zware strafsancties werden op
ongehoorzaamheid en overtreding gesteld.
Het Opper-Consistorie moest bovendien den
Oppenabbijnen, rabbijnen en leeraren gelasten
in den vervolge bij openbare predikatiën
als anderszins, hunne geloofsgenooten aan
te moedigen, om zich meer en meer in de
beoefening der Hollandsche taal te volmaken
en van deze in uitzicht gestelde Bijbel ver
taling gebruik te maken. Het moest bovendien
de goedgezinde geestelijken met eere ver
melden, de stijfhoofdigen bij justitie en
politie aangeven.
Zoo bepaalde de Koning den lOden Juli
1809. Den 19den, daaropvolgend, toen Koning
Lodewijk, om de conscriptie van deze landen
af te wenden en om toch den toorn van
zijn keizerlijken broeder Napoléon niet op
te wekken, middelen beraamde, de ingeze
tenen tot de militaire loopbaan te pressen,
en daarom o. a. ook op papier een corps
troepen geheel en al bestaande uit Israëlieten
ontwierp, besefte hij zeker, dat, wat het
zwaarst was, ook het zwaarste wegen moest.
Dit Besluit met bijbehoorende missiven en
een instructie voor de Joodsche autoriteiten,
kwam behalve in het Nederlandsch dan ook in
het Jiddisch uit. Het decreet moest ook ge
durende veertien dagen el ken Zaterdag, Maan
dag en Donderdag ter kennisse van de ge
meenteleden gebracht worden door aflezing
in de Joodsche Taal, mitsgaders, bij affixie
in de Portalen der Kerken, zoo inde Holland
sche als Joodsche Talen."
Het is wel eigenaardig, dat een geboren
Franschman denzelfden ijver in dit opzicht
voor het Nederlandsch aan den dag legde,
als twintig en dertig jaar later de door de
Amsterdamsche Joodsche bankiersfamilies
uit Duitschland geïmporteerde godsdienst
onderwijzers, die op hoogen toon in de
publieke organen, zooals in het Algemeen
Handelsblad, de Joden, de welluidende moe
dertaal, de overheerlijke landstaal", kwamen
aanprijzen. Onder dezen behoort ook de later
in Parijs zoo beroemd geworden Fransche
Oriëntalist Joseph Derenbourg (1811 - 1895),
die hier bij de familie Bischoffsheim gou
verneur was; en die zich in den strijd tegen
het Jargon en voor het Hollandsch in de
waarin de electrische golfbanen moeten
geleid worden, om elkaar juist in het doel
te snijden. Wilt u opletten!"
Even verplaatste hij op beide toestellen
een wijzer die over een gradenboog liep.
Met een enkele beweging sloot hij dan den
stroom, de vonken knetterden, en terwijl
hij zijn hand met den witien zakdoek boven
de oogen hield om scherper te kunnen zien,
zeide hij eenvoudig als had hij niets
buitengewoons verricht: 't Is in orde!"
Een lichte rook kringelde omhoog in den
helderen zonneschijn en eenige
oogenblikken later laaiden de vlammen opwaarts in
uitgelaten felheid.
Een onderdrukte kreet van verbazing ging
op uit den kring der toeschouwers en zij
staarden, als konden zij hun oogen niet
gelooven, naar den man met zijn ontzettend
geheim.
Berkel trad eenige schreden nader. Zij
zagen dat hij bleek was en harde, vastbe
raden trekken om zijn mond lagen gegroefd.
Hij sprak in vloeiend Frarsch:
Mijneheeren, gij kunt nu oordeelen. En
als ik u zeg, dat ik op een afstand van 500K.M.
verwoesten kan wat verwoestbaar is, dan
begrijpt gij dat de besl ssing van dezen
oorlog in mijne handen ligt. Mijn geheim
is niet te koop evenmin als ik zelf. Maar
ik ben verplicht aan de menschheid, een einde
te maken aan de razernij, die allen schijnt
bevangen te hebben. Mijn eer en geweten
eischen dat ik strijd aan de zijde, waar het
recht is. En daarom vraag ik u, wie is de
schuldige, wie heeft deze onverantwoor
delijke slachting gewild ?"
Hij wachtte een oogenblik; en toen klonk
het hem tegen hartstochtelijk uit den mond
der gezanten:
Wij niet, wi'j hebben niet gewild; wij
zijn gedwongen !"
Laten wij niet met woorden spelen; niet
vragen naar het verleden. Wie is thans de
schuldige, wie wil den oorlog op het
oogenblik ?"
En weer klonk het als straks: wij willen
niet, wij worden gedwongen !"
Toen barstte Berkel los in feilen toorn,
en hoonend vielen zijn woorden hen aan:
veertiger jaren verdienstelijk gemaakt heeft.
Van eene Bijbelvertaling kwam natuur
lijk niets terecht. In den Franschen tijd
rapporteerde men Lebrun, den
Napoleontischen Prins-Stedehouder, dat het
lettergieten zoo duur uitgevallen was l Maar ook de
Oranjevorsr, Willem I, was met dezelfde
verlichte, vaderlijke gevoelens bezield als
zijn koninklijke voorganger. Een van zijn
eerste regeeringsdaden was de bestaande
kerkelijke organisatie te vernietigen en er een
andere, doch in wezen gelijksoortige, voor in
de plaats te stellen. Bij artikel vijf van het
Souvereine Besluit van 26 Febr. 1814 werd nu
bepaald: Alle afkondigingen en bekend
makingen, welke op last van het Gouverne
ment, en hoogere of lagere regeeringen, in
de Synagogen gedaan worden, zullen in
de Nederlandsche taal behooren te geschie
den, en alle verbalen der handelingen, en
de correspondenties der kerkbesturen, in het
Nederduitsch gehouden worden, zullende
in het algemeen de meest geschikte en met
de Godsdienstige beginselen der Israëlieten
meest overeenkomende maatregelen worden
in het werk gesteld, om het gebruik onzer
moedertaal onder hen te bevorderen, het
onderwijs der Joodsche jeugd in de scholen
te verbeteren, en het aantal van de nuttig
werkzame leden der maatschappij te ver
meerderen."
Spoedig gaan nu de uit haar asch
herrezene Hoofdcommissie tot de zaken der Isra
ëliten en de Koning hand in hand, om Israël
in dezen geest te beschaven.
In deze bij de Dispositie van 12 Juni 1814
heimelijk herstelde Hoofdcommissie 2) had
den dr. I. Capadose, oom en pleegvader van
den bekenden neophyt Abraham Capadose
(1795 1870),dr.S.E.Stein(l778?1852),wiens
zoon gemengd huwde, en de reeds genoemde
rechtsgeleerde mr. Carel Asser, een zwager
van den Pruisischen gezant en publicist
Karl August Varnhagen von Ense (1785
1858), een beslissenden invloed. In de Alge
meene Instructie van 27 December 1817 voor
de commissiën belast met het toezicht over
de Nederlandsche Israëlitische godsdienstige
scholen, komen hunne assimilatorische be
ginselen sterk aan den dag.
Opmerkelijk is het, dat men bij het eigen
lijke godsdienstonderwijs nog niet onmid
dellijk het Hollandsch durfde invoeren. Om
geleidelijk het Jiddisch af te schaffen, meende
men als overgangsmaatregel het zuivere
Duitsch te moeten invoeren. 3) Het Hol
landsch voerde zijn vernietigingsoorlog
met het Joodsch-Duitsch dus met de Duitsche
taal als hulptroep.
Koning Willem's goede zorgen strekten zich
ook verder uit. In den tijd, dat hij met zijn
Koninklijke Besluiten overal ingreep en alles
wenschte te regelen, liet hij gouden en zilveren
eerepenningen slaan en stelde die de Hoofd
commissie ter beschikking, om de beste
leerredenen in de Nederlandsche taal opge
steld, of schrijvers van oorspronkelijke
Nederduitsche werken, welke van hooge
waarde mochten worden geoordeeld voor de
godsdienstig Isr. armen-scholen, te
bekroonen. 4)
Maar niettegenstaande zachten drang en
harden dwang wilde men niet afhouden van
het vee/ gesmade Jargon. Een Joodsch schrij
ver klaagt, dat het in Spanje nog heilig ge
weest was tegenover Nederland, en roept,
als hij mededeelt, dat de aflezing van een
aanschrijving tot een lands bededag in het
Hollandsch in alle Amsterdamsche synagogen
geschied was, met den Profeet Jeremia uit:
O, Eeuwige God, erbarm u over ons; waar
toe zijn wij gekomen."
De Portugeesche geestelijkheid was nog het
meest gewillig. De Zwolsche Hoogduitsche"
Opperrabbijn Hartog Jozua Hertzveld uit
Groot-Glogau in Silezië (1781-1846), de
grootvader van de dichteres Estella
HijmansHettzveld (1837-1881), was zelfs een vurig
apostel van deze verlichte ideeën. Hij was
de eerste opperrabbijn, die door koning
Willem I met het ridderkruis der orde van
den Nederlandschen Leeuw bes?ift'pH wprd.
IZAK PRINS
1) De Verzamelaars, medewerkers van
het Hebreeuwsche tijdschrift door Moses
Mendelssohn (1729-1786) en zijn kring van
1783?1813 uitgegeven in dienst van de
nieuwlichters.
Over de Hebreeuwsche poëzie in Neder
land schreef M. Roest Mz. (1821 - 1889) in
het Mengelwerk van het Ned. Isr. Jaarboekje
voor 1855, uitgegeven van wege het
HoofdGedwongen ! Gedwongen ! Ja, door uw
eigen verfoeielijke beginselen door de
valsche begrippen, die men al eeuwen lang
in de koppen heeft laten hameren. Om het
recht van den oorlog bekommert gij u niet;
uw zoogenaamde knappe kerels spreken er
niet over of lachen er om. Als een burger
rooft en moordt en brandsticht, tenzij uit
wettigen noodweer, wijst gij hem op het
geschonden recht en gij straft hem. En als
diezelfde burgers, zonder uiterste noodzaak,
in heele legers optrekken om dezelfde euvelen
te bedrijven, roemt gij hen als helden. Gij
dwingt hen! En om een glimp van bescha
ving te geven aan eene barbaarsche misdaad,
hebt gij een volkerenrecht uitgevonden. Een
boek van goede manieren, hoe men elkaar
vernietigen moet. Het mag niet met een
stompen kogel, maar wel met een scher
pen. Het mag wel met een wolk van
bommen en niet met een wolk van gas.
Het mag niet in burgerkleeding, maar wel
in uniformen!
Neen, het is geen recht der volkeren op
deze of gene voorg-schreven manier te
mogen vernietigen of vernietigd te worden.
Het recht van een volk is, dat het vrij kan
leven en zich ontwikkelen en gelukkig zijn.
Het recht van een volk is, dat het zich mag
verspreiden over geheel de wereld, dat de
goede eigenschappen van het eene ras wor
den veredeld door die van het andere.
Het recht der volkeren is, dat zij niet door
halfgekke fanatici, of gewetenlooze specu
lanten of eerzuchtige Don Quichots; tegen
elkaar worden opgehitst en in den dood
gedreven. Het recht van een volk is, te
eischen dat de eerste de beste, die het
drijven durft naar een oorlog uit eigenbe
lang, tegen den muur wordt gezet en een
kogel door zijn hersens krijgt.
Nu roept gij allen, wij hebben niet gewild
en willen nóg niet. Uit de kleurboeken
uwer Regeeringen kan ik niet wijs worden;
wie den oorlog niet wil geve hem
op en toone zijn wil. Wie binnengeloopen
is in het land van zijn buurman, trekke zich
terug, want hij is als een indringer in het
vreemde huis. Wie andermans erf verwoest
en vertrapt heeft, zal de schade vergoeden.
EDWARD TROE,
Koningsplein 8, Amsterdam.
DE BESTE SPECIALIST VOOR
OVERHEMDEN naar maat.
J. A HOETING, Hofjuwelier.
KONINGSPLEIN.
DIAMANT, PAARLEN,
GOUD EN ZILVERWERK.
NOUVEAUTÉS.
bestuur der Maatschappij tot Nut der Israë
lieten in Nederland, V, blz. 67-75.
2) Op blz. 264 staan bij de vermelding
van de Hebreeuwsche benaming der leden
van de Hoofdcommissie, de jaartallen 1840
1870, lees echter 1814-1870.
3) Zie bijv. het naar de Algemeene In
structie van 27 December 1817 ontworpen
Reglement van het instituut, onder de zin
spreuk : Chesed Negnurim, ter onderwijzing
van de Israëlitische jeugd, te Middelburg
(Middelburg, 1819). Als voertaal zou in de
beide afdeeiingen, (de godsdienstige en de
maatschappelijke, waarin de school verdeeld
was,) het Nederlandsch gebruikt worden,
doch de oorspronkelijke Hoogduitsche taal
zal in de godsdienstige afdeeling mogen
worden toegepast voor de Hebreeuwsche
schrijfkunst (sic!), zoowel als voor de leer
der Commentarius Raschii en hooger on
derwijs" (art. 3a). De directie van het in
stituut moest echter waken voor rde zuivere
leer van het godsdienstig onderwijs, en voor
de bevordering van de beoefening der
Nederduitsche taal" (art. 10*).
De toenmaals zeventienjarige (mr.)
Assuerus Salomon van Nierop (1821?1889), het
latere Tweede Kamer-,
Provinciale-Statenen Amsterdamsen Gemeenteraadslid en te
vens president van de Permanente Com
missie tot de Algemeene Zaken van het
Nederl. Isr. Kerkgenootschap, (welke laatste
functie nu zijn zoon mr. F. S. van Nierop
bekleedt) verraadde in de Jaarboeken voor
Israëliten, IV ('s Gravenhage, 1838) blz. 136,
dat de geestelijken hunne leerredenen wel
veelal in het Hollandsch uitgaven, maar dat
vele daarvan in het Duitsch gehouden zijn.
Ook het Zestal leerredenen, dat de adjunct
predikers Ferrares, Chumaceiro en Cardozo
in 1838 te Amsterdam het licht hebben doen
zien, zijn in het Nederduitsch overgebracht
en in het Portugeesch gehouden. (Zie aldaar,
blz. 243 en blz. 378?381).
Een anonym schrijver, de
journalist-vrijmetselaar Abraham van Lee (1805?1869)
verzekert ons in zijn Hartelijk woord aan
alle mijne mede-Israëlieten, zonder onderscheid
ter overdenking toegevoegd (Haarlem, 1841),
dat geen vijfzevende van het aantal destijds
in Nederland fungeerende Opperrabbijnen
in staat was, een lijdelijken brief in onze
schoone moedertaal' (het Nederlandsch) te
schrijven.
4) Koninklijk Besluit van 17 October 1827
No. 184, zie Verordeningen voor het
IsraëliIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIMI
D;ït is het eenige recht, dat zonder parodie
recht genoemd kan worden.
Mijn geheim is niet te koop, heb ik ge
zegd, evenmin als ik zelf. Maar ik en mijn
geheim zullen staan tegen het volk, dat,
r Zondag de zon opgaat, niet luide voor
heel de wereld heeft verklaard den vrede
te willen en zijn wapens laat rusten. Zegt
dat aan uw Meesters."
Meteen wendde hij zich om. Kom," riep
hij tot mij, ik heb mijn taak volbracht."
Ik hielp hem zijn toestellen in den auto
brengen, en weg reden wij in vollen ren.
Hij sprak tot mij geen woord onderweg.
* *
*
Nog geen vijf dagen zijn voorbij en wij
weten dat er vrede zal zijn. Zij moorden
niet meer, zij branden niet meer, zij haten
niet meer, de menschen mogen weer
menschen zijn. In den Haag, in het groote,
kostbare Vredespaleis, zitten geleerde heeren
nu de rechten te bepleiten van hun landen.
En over heel de wereld lacht de blijdschap.
De menschen kijken uit glinsterende oogen en
loopen met luchtige schreden. Zelfs de vrou
wen in het zwart, de moeders die haar kind
verloren, de meisjes die geen verloofde meer
hebben, de echtgenooten die hun man begra
ven weten in het verre land, zij mogen den
vollen rouw dragen over hare geliefden, zij
behoeven haar tranen niet meer te verber
gen; daar is geen gevaar nu, dat haar leed
den moed" der anderen zal verzwakken.
En als ik dat bedenk, voel ik mijn hart
in de keel kloppen en heb moeite mij goed
te houden. Ik loop binnen bij mijn vriend,
den grooten uitvinder en weldoener der
menschheid.
Ik wensch hem geluk, een beetje luid
ruchtig misschien.
Hij haalt de schouders op. Wat ik heb
gedaan hadden de neutrale Staten reeds een
jaar geleden moeten doen, hél in 't begin
voor er millioenen weduwen en weezen
waren gemaakt. Zij hadden een wapenstil
stand moeten eischen en een bespreking
der gewaande geschillen, die immers in
werkelijkheid niet bestaan. Met vereenigde
wapenmacht hadden zij moeten optreden
tegen de partij die weigerde."
BOUWT n NIMSPEET.
Mooie boschrflke terreinen. Spoor.Tram,
Electrlsch licht, Telephoon. Inlichtingen
Mfl. .DE VELUWE", Nunspeet.
TAMINIAÜ'S
- JAM
-- American
?Eau de Cologne
wordt het MEEST gevraagde Merk.
Imp.: JEAN MULDER, - Sloterdijk.
VRAA9T
TANDMIDDCL.EN
TRAD B
MARK
Ie Cognac Martell
est garanti comme tant Ie
produit naturel des vin s
récoltés et distillés dans la
région de COGNAC.
Agents :
IOOPMAUS ra BBÜIHIEB,
AMSTERDAM.
tische Kerkgenootschap, binnen het Koningrijk
der Nederlanden, dl. 2 ('s- Gravenhage, ter
Algemeene Landsdrukkerij, 1830), No. 92.
Een uitvoerige beschrijving van deze in
1828 geslagen eerepenning staat op blz.
202/3 van de Jaarboeken voor de Israëliten,
III ('s-Gravenhage, 1837).
Kenmerkend voor zijn tijd is ook de ver
handeling, voorgedragen in de openlijke
vergadering van de 's-Gravenhaagsche Afd.
der Maatschappij tot Nut der Israëlieten in
Nederland, van 29 Januari 1850 door den
lateren Parnas-President van den Haagschen
Ned. Isr. Kerkeraad, het lid van den Gemeen
teraad en der Provinciale Staten en voor
zitter van de Centrale Commissie tot de
Algemeene Zaken van het Ned. Isr. Kerkge
nootschap, mr. Daniël Polak Daniels (1825
1899).
Hij eindigde deze rede, getiteld : Gedachten
over zuiverheid van taal in betrekking tot
beschaving: Mogt ik door het mededeelen
dezer Gedachten iets bijdragen tot wering
van het zoogenaamd Joodsch spreken, onder
sommigen mijner geloofsgenooten! Alle
pogingen tot de vereenzelviging onzer ge
woonten met den echt-Hollandschen landaard
zullen afstuiten, indien, zelfs door enkelen,
eene taal wordt gesproken, verschillend aan
die, welke de geheele Natie spreekt. (Jaar
boekje Mij. tot Nut der Isr. in Ned. voor
1851, blz. 68)." Dergelijke beschouwingen
werden in die dagen door klein en groot,
meestal in heel hoogdravende taal, den
hardnekkigen Israëliet" ten beste gegeven.
IZAK PRINS
Ik had dikwijls genoeg hetzelfde gedacht
en prijs dus eigenlijk ook mij zelf als ik
hem antwoord: Je hebt misschien gelijk...
maar zoo ging het eenvoudiger."
Lachend kijkt hij mij aan.
Endaneenigszins fluisterend als wil hij laten uitkomen,
dat zijn bekentenis alleen voor mij bestemd
is, zegt hij: maar zoo was 't ook gewaag
der. Ze moeten eens weten, Frits, dat die uit
vinding maar een uitvindsel is. Ik heb wel
gewerkt in die richting, maar kon er tot nu
toe niets van maken, 't Ging niet aan nog
langer te wachten op de hulp der neutralen,
dat begreep ik wel. Toen heb ik dit ver
zonnen. Wel wat köpenick-achtig, maar
't is gelukt.
Met open mond staar ik hem aan.
Ja," lacht hij, op je kamer had ik eerst
mijn gloeiende sigaar in je sofa gestopt en
daar, op de hei bij Ede, gaf ik mijn helper
een sein door de hand met den zakdoek
boven de oogen te brengen.
Dus met niets heb je dezen oorlog ge
ëindigd!"
Och, door niets was hij ook begonnen."
En als het bekend wordt...
Dan zal men lachen, als men ten minste
de eerste vijftig jaren nog lachen kan op
deze vervloekte wereld. Maar... dit is
wel te somber gedacht, 't zal meevallen,"
gaat hij voort, hard en bitter, want toen
de vijand hun jongens kapot maakte, speel
den ze in Berlijn en Parijs, in Weenen en
Londen komedie alsof er geen rouw was
rondom van honderdduizenden, 't Is niet
erg eervol, mensch te zijn; vind je ook niet,
Frits!"
ik ontwijk het antwoord op deze netelige
vraag en plaag hem:
Als ze in den Haag te weten komen,
dat je een gewoon brandstichter bent, mag
je waarschijnlijk den stapel stroo van het
Rijk der Nederlanden, nog netjes betalen."
Nu ja," en een guitige glinstering komt
in zijn oogen, dan zal ik onderdanig vragen
of ze mij surséance van betaling willen
verleenen tot ik het volgend jaar den Nobel
prijs voor den vrede ontvang,"