Historisch Archief 1877-1940
7 Nov. '15. No. 2002
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
KNVLAANDERE1S
Allerzielen in Vlaanderen
Op Allerzielen gaat Vlaanderen naar zijn
dooden.
Dan zijn de straten stille; dan zwijgen te
lande de huisjes. De eeuwigheid drijft my
sterieus over de daken.
Op Allerzielen gaan de doodsklokken door
Vlaanderen. Ze zingen, in treur-drieslag,
en tiegen weeklagend langs de grauwe
wolken... De menschen van den buiten
hooren in die klachten de waarschuwende
of ontferming-smekende stemmen der over
ledenen.
Hodl mihi, cras tibi zingen, ten onzent,
de klokken van Pepinghen. En die van
Beerthe klagen: Miserere Mei, Miserere Mei.
En die van Halle trillen: De Profondis, de
Profondis..,
Te midden der kerke sombert de symbo
lische doodsbare, omkranst met
geel-vlammende waskaarsen: brandend wit
cirkelhekken wiens laaiende spitsen bij 't minste
tochtje bewegen en de gloeiende zielkens
schijven van 't vagevuur. Rouwfloersen be
hangen de kerkwanden. 't Is of daarachter
de geweldige Dood huist, wiens wapenen,
grimmige schedel op twee gekruiste been
deren, op de rouwlakens grijnzen. Grauwe
wierook wolkt en verzwindt als een ijle
menschenleven.
's Namiddags leest de pastoor, in gouden
hoogdag-gewaad, de lange Vespers, die twee
angstig-beklemmende uren duren. Dan preekt
hij zijn doodenpreek: Het is een heilige
ende salige gedagte voor de overledenen te
bidden..." Een ijzige adem stijgt uit de
doodsbare op en doet de hoofden in ernstig
gepeins bukken.
Op Allerzielen staan de deuren van
Vlaan? derens kerkhoven wijd open. Dan worden
vrachten kronen en vrachten bloemen ge
bracht op de graven. Dan schuiven de men
schen als schimmen langs de zerken... En
wanneer de poorte weer sluit staan in den
grauwen Novemberavond lichtjes te weenen
bij de dooden.
's Avonds. Met stille stappen sluit Vlaan
deren zijn avonddeuren en leest" binnen
shuis den Rozenkrans en 't Gebed der ster
venden. Dan bloeden weer al de wonden
der herinneringen en vloeien weer de tranen
der opperste vaarwels. En de klokken kermen
aldoor in de eenzame torens: de stemmen der
dooden. verlaten in den nacht.
* *
Door België loopt een grauwelijk graf.
Het begint te Luik. Het bult door Brabant,
Namen, Antwerpen. Het gaapt, bloeddmipend,
in Vlaanderen en hapt iederen dag naar
nieuwe jonge levens.
Nooit zal diepere rouw over Vlaanderen
getreurd hebben, noch zullen er de klokken
droeviger hebben gesteend; nooit zullen
meer kaarsen hebben gebrand, nooit zullen
de kerken zwarter zijn behangen dan op
dezen oorlogs-Allerzielendag... O
detragischzwijgende, leed-gekromde smartdrommen die
zullen gestrompeld zijn naar de graven onzer
jongens, naar de arme simpele
miseriekruisen, bij duizenden geplant in
Vlaanderens grond, als dolken in Vlaanderens hart!
En o die verminkte torens, die ellendige
«iiiiiiiiiiimiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiM
ECHNISCHE RUBRIE
Het Gyroskopisch Kompas
Zoolang uitsluitend houten schepen in ge
bruik waren, was het gewone magnetische
kompas een betrouwbare richtingswijzer op
zee, daar alle afwijkingen van het ware
noorden op alle plaatsen der aarde met
groote nauwkeurigheid bekend waren en aan
boord der schepen geen sterk storende
invloeden werkten.
Het ijzeren schip oefent, door zijn groote
ijzermassa, een werking op het kompas uit,
die den naald een verkeerde richting doet
aanwijzen. De storende invloed van het schip
verandert bovendien; het is dus niet vol
doende deze eenmaal te bepalen. Telkens
wordt dan ook door een deskundige op dit
gebied in allerlei standen van het schip ge
controleerd welke af wijking de magneetnaald
vertoont en tracht hij door het aanbrengen
van ijzeren schijven in de buurt van het
kompas, den invloed van het schip en lading
pp te heffen. Binnen in een onderzeeboot
is een magnetisch kompas onbruikbaar,
omdat in een gesloten ijzeren ruimte de
magnetische werking der aarde niet kan
doordringen. Zeer lang zochten dan ook vele
geleerden en technici naar een ander kompas,
dat de gebreken van het magnetische niet
heeft. Het is ten slotte gevonden door
Anschuetz, die na een achtjarige reeks van
proeven het gyroskopische kompas con
strueerde.
De gyroskoop met zijn merkwaardige
eigenschappen is pas in den laatsten tijd
De Strijd om Heuvel 13
(Teekening voor de Amsterdammer" door George van Raemdonck)
Baas boven baas, of: Van wie is de heuvel ?
iiiiiiiMuiiiiimmii
steden van Vlaanderen, waar geen klokken
meer zijn om over de dooden te weenen!...
Sedert meer dan een jaar brult aan den
Ijzer het Allerzielen onzer diep beminde
Jongens,.. het Allerhelden van Vlaanderen.
JOH. DEMAEGT
# *
INGEZONDEN
De Vlaamsche Zaak en het Alge
meen Nederlandsen Verbond
De heer Bakhuizen van den Brink heeft
in het nummer van 17 October 1.1. gemoti
veerd, door een dichterlijken lofzang op
toegepast kunnen worden, hoewel zijn
theorie in de eerste helft van de negentiende
eeuw reeds compleet ontwikkeld werd door
den grooten Foucault, omdat nu pas de
techniek in staat is te beantwoorden aan
de groote eisenen, gesteld aan de noodige
materialen.
In hoofdzaak bestaat een gyroskoop uit
een zwaren ring (in fig. l is deze doorge
sneden voorgesteld; ze kan om een as AB
draaien.)
Stellen we ons zoo'n gyroskoop voor,
draaibaar in een stelsel ringen van Cardanus
(zie fig. 2), waarvan de buitenste weer
draaibaar is om de twee tappen, die rusten
in de pannen S en T; deze pannen zijn
bevestigd op een lichaam, dat drijft in water.
De as AB denken we precies in de richting
West-Oost geplaatst. Volgens een der wet
ten, gevonden door Foucault, moet dan het
geheele toestel zich zoo gaan plaatsen, dat
de as AB precies evenwijdig aan de aardas
komt, als de ring zeer snel ronddraait en
we het geheele toestel aan zich zelf over
laten. Dit kan als volgt verklaard worden.
Laten we voor het gemak aannemen, dat
de straal QP van de schijf 10 centimeter
bedraagt en dat het punt P bij het draaien
boven het vlak van teekening uitdraait en
dan op de plaats van Q weer naar beneden
gaat.
Denken we ons nu drie evenwijdige vlak
ken, gaande door de punten Q, P en Q,
loodrecht op de aardas, dan zullen deze
drie vlakken drie cirkels uitsnijden uit de
aarde, waarvan de stralen (op onze breedte)
ongeveer 7 centimeter verschillen; de om
trek van den cirkel door P is dan ongeveer
44 centimeter grooter dan die van den cirkel
door Q en deze weer 44 centimeter grooter
dan die van den cirkel door Q. Nu draait
de aarde in 86400 seconden om hare as en
de snelheden van punten van die drie cir
kels verschillen dus telkens 44 86400 cm in
Fig. 1. Doorsnede van den draaienden ring
Fig. 2. Doorsnede van den gyroskoop
in ringenstelsel van Cardanus
MitMiiimmiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiHiiMiiiimJiiiiMimimiiiiiMiiiiHi
Vlaanderen en België, waarom hij voor de
Vlaamsche zaak voelt, doch schijnt niet in
allen deele op de hoogte, wanneer hij zijn
afkeer te kennen geeft tegen die Vlamingen,
welke in dezen tijd voor de belangen van
hun volk blijven opkomen.
Vastgesteld dient te worden:
Ie. Dat de Vlamingen in den aanvang van
den oorlog hunne faalgrieven hebben laten
rusten.
2e. Dat de Franskiljons in binnen en bui
tenland juichend riepen, dat voortaan Vlaan
deren voor de Latijnsche zaak gewonnen was.
3e. Dat met den val van Antwerpen, welke
aan Vlaamsen verraad geweten werd, ver
dachtmaking op verdachtmaking tegen de
Vlamingen volgde.
minimum iiiiiiiiiiiiiiiMmmiiiiiiiiiiiiMiiiiliMfiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiMii
de richting van de aardbeweging. Het punt
P heeft dus in den geteekenden stand een
grootere snelheid in de richting West-Oost,
dan het punt Q en zal daarom, als de
gyroskoop snel ronddraait niet precies in
de plaats van Q komen, maar iets naar
rechts. Wanneer nu het geheele toestel,
zooals we onderstelden vrij drijft, zal de
as AB iets gedraaid worden in den zin
van de wijzers van een uurwerk. Net zoo
lang, als de punten P en Q van snelheid in
de richting West-Oost verschillen, zoo lang
zal op de as een kracht werken, die probeert
haar te draaien in den aangegeven zin.
Dit verschil in snelheid verdwijnt alleen
dan, als die as gericht is evenwijdig aan
aardas.
Dwingt de zwaartekracht die as om bijna
horizontaal te blijven, dan zal die richtende
kracht ten gevolge hebben, dat punt A naar
het noorden wijst.
Draait de gyroskoop zeer snel, dan kan
vrij gemakkelijk bewezen worden, dat slechts
zeer groote krachten in staat zullen zijn de
richting van de as vrij snel te veranderen.
Onderstellen we n.l. dat het punt P door
een stoot b.v. naar rechts wordt geduwd,
dan zal hierdoor de as AB een draaiing
krijgen tegengesteld aan die van de wijzers
van een uurwerk. Daar echter de ring van
van den gyroskoop bijzonder snel draait,
zal het punt P in een zeer klein onderdeel
van een secunde in de plaats van het punt
Q gekomen zijn; volgens de traagheidswet
behoudt dit punt echter de neiging om naar
rechts te bewegen en dit zal ten gevolge
hebben, dat de as nu een draaiing krijgt in
de richting van de wijzers van een uurwerk.
Een flinke stoot in een punt van den ring
zal dus hoogtens tengevolge hebben, dat de
as een heel klein beetje gaat slingeren, maar
slechts zeer weinig van zijn oorspronkelijken
stand afwijkt.
De moeilijkheid om een gyroskoop te
krijgen, die met groote snelheid blijft draaien
heef t Anschütz overwonnen door als draaiende
schijf te nemen den rotor (het ronddraaiende
gedeelte) van een electrische motor
(driefasenmptor). De moderne schepen, de onder
zeeërs inbegrepen, kunnen gemakkelijk den
stroom hiervoor opwekken. Fig. 3 stelt een
doorsnede van het kompas voor. R is de
rotor van den draaistroommotor, waarvan
M de magneet voorstelt: de draaistroom,
die den motor drijft moet langs drie ver
schillende wegen er heen gevoerd worden.
De eerste neemt zijn weg door het kwik
zilver (horizontaal gearceerd) naar den ijzeren
drijver V, waaraan het omhulsel van den
motor bevestigd is en die in het kwik drijft;
de tweede weg loopt van L door een koper
draad naar het kwik in den bak I en de
derde gaat van N naar den kwikbak J; die
kwikbakjes zijn van eboniet gemaakt, zoodat
de wegen voor den stroom goed geïsoleerd
zijn. De assen A en B rusten weer in ringen
van Cardanus. Hierdoor blijft de motor
horizontaal, ook bij het sterkste slingeren
van het schip, terwijl ook het kwik, waarin
4e. Dat o. a. een Waalsch burgemeester
en een Waalsch kamerlid niet schroomden
onmiddellijk na de bezetting door
Duitschland zich tot den Gouverneur te wenden
teneinde afschaffing te krijgen van de ver
plichting om verordeningen ook in het
Vlaamsch af te kondigen.
5e. Dat de Regeering geen openlijke maat
regelen heeft getroffen tegen het drijven der
tegenstanders, doch uitsluitend op de Vla
mingen heeft gewerkt.
Het is dus niet te verwonderen dat de
Vlamingen uit verweer thans omzien naar
middelen om hunne belangen te doen gel
den. Er steekt niets vreemds in, dat zij
daarbij overwegen of het belang van het
Vlaamsche volk wel voldoende behartigd
wordt door den verfranschten Belgischen
Staat.
Zweeg het Vlaamsche volk, zoo zou het
victorie-kraaien van den Gallischen haan
nog luider klinken en zouden de Franskil
jons wel zorgen, dat na den oorlog van
erkenning der Vlaamsche grieven minder
dan ooit sprake is. Toen moest ieder recht,
hoe klein ook, worden afgedwongen. Ook
thans. En zij willen nu eens vooral uitge
maakt zien, of evenals vroeger de strijd
stuk voor stuk moet worden gevoerd of dat
men bereid is te erkennen dat de Vlaamsche
taal principieel gelijkgerechtigd is met de
Fransche.
Er wordt in deze questie steeds geschermd
met den sympathieken Koning Albert. Doet
Fig. 3
Fig. 3. Doorsnede van een gyroskopisch kompas
de motor drijft, zorgt dat allerlei storingen
niet tot den eigenlijken gyroskoop kunnen
doordringen. De motor draait op kogelassen
en maakt ongeveer 20000 omwentelingen per
minuut.
Op zeer ingenieuse manier worden de
slingeringen van het kompas gedempt;
door het ronddraaien wordt n.l. een lucht
stroom opgewekt. Bij de as kan versche
lucht toetreden en aan den kant kan deze
het omhulsel weer verlaten door zeer kleine
gaatjes. Tegenover het gaatje, waar die
lucht uittreedt is een kleine slinger aange
bracht, die een fijn plaatje draagt, waardoor
de luchtstroom juist in tweeën verdeeld
wordt, als het kompas precies horizontaal
hangt; is het scheef, dan wordt de lucht
stroom door het plaatje van den slinger in
ongelijke deelen verdeeld en er worden
krachten opgewekt, die het toestel weer
horizontaal trachten te krijgen.
K is de kompasroos, die (evenals de kom
pasroos van een gewoon kompas aan den
magneet bevestigd is) vast aan den gyros
koop verbonden is.
Natuurlijk heeft ook het gyroskopisch
kompas fouten, als gevolg van allerlei sto
ringen ; deze kunnen echter tevoren bestu
deerd worden en op een tabel kan dan
gemakkelijk in elk geval de juiste stand
gevonden worden.
Een groot voordeel is het verder, dat de
richtende kracht van dit kompas gemak
kelijk vijfmaal grooter gemaakt kan worden
dan die van het gewone.
Het kompas wordt niet bij den stuurstoel
geplaatst, maar op een plaats in het schip,
waar het volkomen veilig is voor bescha
diging (hetgeen op oorlogsschepen van groot
belang kan zijn).
Bij het bewegen van het kompas worden
de afwijkingen langs electrischen weg over
gebracht naar toestellen, die uiterlijk gelijken
op een gewoon kompas en waar een kom
pasroos of -naald een stand inneemt, die
overeenkomt met dien van het gyroskopische
kompas. Dit kan dus op meerdere plaatsen
van een schip tegelijk zijn stand doen
blijken door middel van die secundaire
toestellen.
Het geheele toestel is dus vrij gecompli
ceerd en vrij kostbaar; het heeft echter zulke
groote voordeelen, dat de Duithe oorlogs
vloot er direct mee voorzien werd en ook
de Engelsche oorlogsmarine het accepteerde.
Deze schijnt echter nog betrekkelijk weinig
exemplaren te bezitten, zoodat bij het uit
breken van den oorlog de Duitsche regee
ring oogenblikkelijk den uitvoer van de
gyroskopische kompassen verbood. Veel zal
met dit verbod wel niet bereikt worden,
daar ongetwijfeld Engeland een Jvoldoend
aantal bekwame mécaniciens bezit om in
korten tijd net zooveel van deze instrumen
ten na te maken als verlangd wordt. Ook
de andere oorlogsmarines probeeren dit
kompas en waarschijnlijk zal de koopvaar
dijvloot, zeker wat de groote schepen betreft,
ook er toe overgaan het in gebruik te nemen.
v. O.