Historisch Archief 1877-1940
NVLAANDEREN
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
30 Jan. '16. No. 20J4
Vlaamsche Klokken en
Vlaamsche Beiaardkunst
Na de omreis van Jef Denijn in Neder
land en na de talrijke artikels in bladen en
tijdschriften, zal het misschien wel niet van
belang ontbloot zijn een bondig overzicht
te geven over de verscheidene aanwendin
gen der klok en de ontwikkeling der nieuwe
kunst, die in Vlaanderen zoo algemeen be
mind werd en naar waarde geschat: de
beiaardkunst.
'De klok is zeer oud en van eene eigen
lijke uitvinding is er zelfs in de geschie
denis geen spoor te vinden, dat eenigszins
ernstig mag genoemd worden. Wij weten
immers dat in de oudstbekende beschaving
der Chinezen reeds klokjes werden vervaar
digd, dat het gewaad der hoogepriesters
bij de Israëlieten met talrijke klokjes was
afgeboord, dat in sommige Grieksche tem
pels de kwade geesten door het luiden van
kleine klokjes verdreven werden en dat de
iiniiiHiiiimiiiiii
Abonnementsprijs t T'.öO per jaar.
klok bij de Romeinen tot huiselijk gebruik
werd aangewend.
In elk tijdperk der oudere geschiedenis
vinden wij het gebruik van klokjes aange
stipt, maar het is slechts in de kristelijke
beschaving dat ook grootere klokken ge
smeed of gegoten werden en dat hun ge
bruik eene voorname uitbreiding nam.
Weldra werd immers in elke kerk eene
klok opgehangen en geklept of geluid om
de kwade geesten te verdrijven, brand en
onweer af te wenden en, algemeen nog,
om de geloovigen samen te roepen en ze
aan te sporen tot gebed en ingetogenheid.
Monnik Gerbert (in de lle eeuw, meen
ik) pastte de klok toe op het slaan der uren
en uit deze nederige poging ontwikkelde
zich van lieverlede het automatisch spel
dat men te Mechelen rammel en in Vlaan
deren wekkering noemt. Het is immers
bekend dat men het slaan der uur liet
voorafgaan van den zoogenaamden voor
slag, die de aandacht der gemeentebewoners
moest opwekken voor het uur, dat ging
slaan; thans nog gaat in de Nederlanden
de rammel het slaan der uur vooraf juist
als de chlmes" in Engeland en in de
Westminster uurwerken, die den vroegeren voor
slag in hun weinig ontwikkelden vorm
bewaard hebben.
Maar in Vlaanderen en ook in Nederland
had men niet zoodra de noodige klokken
voor den voorslag of reeds wilde men melodie
hebben, hoe ellendig en primitief ook, en
klom een koster en later een beieraar op
den toren om met een houten hamer op de
klokken te gaan slaan, en door eenige
kamanke deuntjes, de feesten van het volk
op f e luisteren.
Dit beieren werd weldra verbeterd door
het vervaardigen van een handklavier eerst
en van een pedaal daarna, wanneer het aantal
klokken van lieverlede aangroeide.
In de 16e eeuw was aldus Vlaanderen de
bakermat der klokkenspeler! en de beide
Nederlanden vonden weldra hun
meesterklokgieters, die tot op heden niet over
troffen werden: Waghevens, Steylaert,
Dumeny, Van den Ghein en zoo veel anderen,
maar vooral de gebroeders Hemony, die
vaste regels vonden om de juiste harmonieken
te bereiken en als de Stradivarïi in de
klokgieterij aanschouwd worden.
De liefde voor klokkenspelen is een eigen
aardige karaktertrek van den Vlaming en
den Nederlander: Geen kerkje, geen stad
huis, geen halle mocht er gebouwd worden
of er moest een torentje op om een beiaardje
te bevatten, en zelfs als hij verplicht is naar
vreemde streken te verhuizen dan weet hij
het zoo aan te leggen dat in zijn nieuw
vaderland een klokkenlied hem herinnert aan
het land dat hij verlaten heeft.
Meer dan drie eeuwen meldde aldus het
Watersnood
(Teekening voor de Amsterdammer" van George van Raemdonck)
Holland's eeuwige oorlog
iinHiiiiHiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiMniiiiiiiiiitiiiHiiiiuiiiiiii
beiaardspel onzer torens wanneer het volk
feest of triomf vierde of zich eenvoudig
verheugde in voorspoed en vrede.
Eigenaardig was dit voorzeker en het
verwondert ons geenszins dat een Longfellow,
een Victor Hugo het klokkenspel in heerlijke
gedichten bezongen; maar kunst eigenlijke
kunst was het niet en kon het ook niet zijn,
al mochten ook sommige beiaarders hun
naam in de geschiedenis geboekt hebben
omwille eener grootere virtuositeit.
Het is pas sedert een dertigtal jaren dat
hierin verandering gebracht werd, dat vader
Adolf Denijn eerst en later zijn zoon Jef
Denijn naar middelen gingen uitzien om het
al te primitieve speeltuig te verbeteren,
om meer stevigheid en lenigheid tevens
te geven aan het mekanismus en aldus
den beiaarder in staat te stellen om het
enorme speeltuig te beheerschen en naar de
golvingen zijner eigene ziel te doen zingen
van wel en wee, hoop en liefde, van al de
gevoelens, die een kunstenaarsziel doen
trillen.
Wat Jef Denyn als technicus en als kun
stenaar vermocht te bereiken werd honderd
maal in boeken en bladen beschreven en
werd nog het innigst uitgesproken door de
ontroering van zooveel kunstenaars en
muziekliefhebbers die, verrukt, naar zijn
machtig klokkenlied kwamen luisteren.
De laatste periode van zijn loopbaan was
juist begonnen toen hij zijn kunst wilde
doen voortleven en zoo mogelijk nog ont
wikkelen door het kweeken van leerlingen
in zijn beiaardschool.
Ik was zoo gelukkig met hem al de plan
nen te bespreken, om naar het voorbeeld
van den meester, de beiaarders der toekomst
op te leiden tot ontwikkelde, fijngevoelige
en fermgebouwde kunstenaars.
De oorlog heeft al onze plannen verstoord
en de inrichters naar wijd en zijd uiteen
geslagen, onze torens en beiaarden stuk
geschoten en gansch België zóvervormd
dat daar slechts nog plaats is voor zuchten
en tranen.
Maar ns komt dat alles weerom omdat
we nog werkkracht en initiatief bezitten,
omdat onze kunst niet mag ten onder gaan
en wij dat niet willen. En dan zal eens weer
de beiaard spelen uit alle torentransen.
Ni m es (Gard) Frankrijk 1915
EDW. DE KEYSER
GEHEEL NIEUW
ARQON LAMPEN
171
KEIZERSGRACHT
AMSTERDAM
*
VAN-STLUCAS
GIDDING&ZONEN
* : 5CHILDER5 I
V ATELIERS ? VOOR
( DEC-SCHILDERWERK l
*4 ONTWERPEN -VOOR j
v* KUNSTNUVERHEID ,
K pUDEKUNST-HANDEL rf
* ROTTERDAM «i
AERT VAN NESSTR.13O *
t TEL-6«K I
In den Silveren Molenbeeeker.
CORNS. SCHOORL
Kalverstraat
Orootste sorteerin^
Damestasschen met
Zilveren Beugel.
Prijscourant op aanvrage.
Huirne keuze in
Z1LVERWERKEM
:-: op elk gebied. :-:
Wat iemand met genoegen gebruikt, ziet hij ook gaarne in handen
van anderen.
Dit verklaart de steeds stijgende vraag naar FONGERS-rijwielen.
Eigen filialen: Amsterdam, Nassaukade 500; Arnhem, Bakkerstraat 5|; DenWaag, Spui 45 en Reinkenstraat 121; Groningen,!Heereweg85;
Leiden, Breestraat 86; Middelburg, Lange Delft 19; Rotterdam, West-Nieuwland 16; Utrecht, Neude 12.
GOOSEN & SWAGERMAN
E PIANO'S
IN ALLE STIJLEN.
EN HOUTSOORTEN
l ffl V-BERDUX
S E ? KAPS e.a
CATALOGI FRANCo
OP AANVRAGE :
BOE.KHORST5TR. IH9. TEL. ZO5I.
DEN HAAG:
GEBR. B. H. & H. KOOLHAAS
Makelaars en Aannemers
ELANDSGRACHT H :: TEL N. 7800
Agenten der Centrale Hypotheekbank te Den Haag.
Bijkantoor van de Mij. van Brandverzekering voor
het Koninkrijk der Nederlanden te 's-Hertogenbosch.
BOUW-CREDIETEN
Bestel Uw Jacht bij de
H.V. HAARLEHSCHE JACHTWERF
Dir. H. W. DE V006T.
hoorder SSpaame, Haarlem.
KUNDIG8TE EN MODERNSTE UITVOERING.
KLEERMAKERIJ
H. J. LOOR,
Lijnmarkt 2, Utrecht.
Nieuwe EngelscheStoffen.
PRIMA COUPE.
J. J. DE
(Firma M. DAVIDSON)
MEUBELMAKERIJ
BEHANGERIJ.
MODELHUIS
FREDERIKSPLEIH 10.
Tel. N 6529
, J
CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTING
% DIRK SCHNABEL
AMSTERDAM
CLICHÉ'S
VOOR ZWART EN KLEURENDRUK
ONS NIEUW PROCÉDÉIS
KOPERDIEPDRUK
GESCHIKT VOOR ELK PAPIER.
j~r\ d
Tipperaiy3
cenfeoyaar
BvRAEBELSi
/AEUBILEERinG
/AAAT5CHAPPUI
A/ASTEBDA/Ara
l ROKIMI28-I30S
RELIEFSTEMPEL - ATELIER
Invitatiekaarten
MENU'S. BALBOEKJES, enz.
Atelier B. van Mantgem
'SINGEL S62 hoek Vijzelstr.
Q)e 3)vuJl&&u£vootlW 5?JCIuUmau
voet eav
voUe &n viuqqe uUvoeu/ruj