Historisch Archief 1877-1940
19 Maart '16. No. 2021
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Portugal laat zijn Neutraliteit varen
(Teekening voor ,de Amsterdammer van George van Raemdonck)
Door dit allervriendlijkst woord
Voelt de raaf zich zeer bekoord
Die Haghespelers
Maar een droom"
Mrs. O."
Voor Eer en Deugd" is deze droom niet.
Evenmin daartegen. Niet omdat wij ook
maar van ver n lijn zouden wenschen te
trekken met den fameuzen reine", wien
alles rein is, maar omdat dit, over allen
levensernst heenspelend spel" den
waarachtigen staat van een mensch onaan
getast laat. Hiermede is het opmerkelijk
werk van Lothar Schmidt aan den anderen
kant wél veroordeeld. Wat zijn meester,
Schnitzler, ondanks, in weerwil van, de
onaannemelijkste situatie in ons dieper
wezen beroert, laat Lothar Schmidt... rein.
Zijn droom is... zonder geheim, te argeloos
voor wat wij van zulk een droom ver
wachten; ontwaakt, zoeken wij zelfs geen
aanknoopingspunt. Ook Schnitzler, Bahr,
Molnar, verklaren hun droomen niet, noch
tans voelen wij het onverklaarde", het
eeuwig raadsel, dat den dag aan den
nacht, het leven aan den droom, en den
droom aan het leven verbindt. In het
werk" van Lothar Schmidt missen wij dit
verband, wij speuren hoogstens eenige ge
lijkenis met de dingen van den dag. Z
Rein zou 't hooren! Een, twee, drie,
Opent hij den bek maar zie!
(LA FONTAINE, de Raaf en de Vos)
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiMiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiilimniiiiiiiiiiiiiimiini
licht bevracht, dektde gedachte den dialoog
de dialoog de situatie niet. Als positieven
ondergrond van den negatieven droom"
hadden wij moeten voelen: de echtelijke
liefde van Carl en Anna Stabrin, die be
stand is tegen, nu ja, een beetje echtbrekerij,
die liefde, welke, in zichzelve volstrekt, een
paar toevalligheden op den koop toe nemen
kan. Ik zeg niet, dat Schmidt dit tegen
wicht aan zijn stuk onthield, ik zeg, dat hij
het als bijkomstig element te gering schatte,
er zijn werk onvoldoende mee belastte. En
dat het daardoor onbelangrijker bleef dan
het, gegeven de situatie en de futuristische
moraal, had behoeven te zijn. Ook aan het
tegengesteld geval: van den professor en
Qisela, voor wie de zedelijke moed met de
zakelijke aanleiding om te scheiden het ne
noodige is, ontbreekt de zedelijkheid, d.w.z.
de ernst, die alle scherts, ook de gewaagdste,
adelt. Met opgenschijnlijk dezelfde middelen
had dit aardig blijspel anders aardig kunnen
zijn: een verhaal, wat meer zegt dan een
anecdote", een vluchtigen, doch tevens levens
vatbaren droom". Schnitzler geeft het won
derbare, Lothar Schmidt het zonderbare, dat
is van deze soort tooneelkunst het
bescheidenst deel.
Bepalen we ons daartoe: Bij de familie
Stabrin heeft een bowlpartijtje plaats gehad,
mijnheer brengt eene der gasten, mevrouw
prof. Gisela Hausmann, naar huis. Mevrouw
Anna Stabrin blijft alleen achter in de ech
telijke woning, en Eugen Spenholz, die even
eens op de bowl genood is geweest, weet
dit. Dubbelzijdige echtbreuk onder de meest
precaire omstandigheden volgt. Erger nog.
Carl Stabrin memoreert het: -Er worden er
altijd minstens vier bij getroffen." Nu, ditmaal
waren het er zelfs vijf, wijl Anna een ander
dan Gisela's professor kuste op het
oogenblik dat Carl bij Gisela vertoefde. Deze
ander: Eugen Spenholz, was jonggezel, wat
een zesde slachtoffer van de Mei, de bowl,
de nachtegaal... uitspaarde. Het toeval was
heelemaal nogal welgezind. Een nachtelijk
huis met open vensters tot den grond, waarin
een onrustige dienstbode omwaait, een archi
tect, (Spenholz is architect) doortastender
dan Romeo, binnenklimt, een huzaar, met
een goed hart voor genoemde dienstbode,
zijn voorbeeld volgt, om ten slotte tegen wil e
dank op te treden als de voorzienigheid in
klein-tenue... Waarlijk, het toeval bewaarde
Mevrouw Stabrin voor een minder irreëel ver
loop dezer nachtelijke gebeurtenissen. Carl
Stabrin, die inmiddels met de thuisgebrachte
Gisela een terzijde" heeft in het huis, waar
elk oogenblik de wettige professor van deze
Gisela kan worden verwacht, vergaat het
minder fortuinlijk. Een detective waakte
over hem, over alle mannen, die met me
vrouw1- Gisela de kennismaking wat ver
dreven. Och, Gisela werd hem wel be
schouwd niet meer dan: de Mei, de bowl,
de nachtegaal, zij verdween met den dage
raad. .. Maar met dat al moet Carl Stabrin
nu gerechtelijk voor het flagrant délit"
optreden en aan Anna, die hem, buiten
eenig verband met maan of sterren, de
liefste blijft, deze positie min of meer aan
nemelijk maken. Nu, en dat is dan de, zoo
als ik zei, niet voldoende ggfeleveerde waarde
van dit stuk: hij madkt het Anna inderdaad
aannemelijk, want zij houden van elkaar.
Maar een droom" ... het kan niet onwe
zenlijker, niet onbelangrijker, niet fugitiever.
Mevrouw Anna heeft Ook gedroomd. Eugen
Spenholz bevestigt het. Wat is er waar,
wat is er onwaar in een droom, en wat blijft
ervan ? Slechts de verlichting, dat het leven
weder zijn gewonen gang gaat, dat al wat
verloren leek, weer daar is, dat niets onher
roepelijk veranderde in den valschen nacht.
Anna is blij dat ze ook gedroomd heeft, zij
kan nu den droom van haar Carl beter be
grijpen. En vergeven wordt van hooger waarde
wanneer men niet slechts vergeeft uit goed
heid, maar uit liefdevol begrip. Ik geloof, had
Lothar Schmidt deze waarde dieper besef t.zijn
droom van in- en echtbraak zou een blijspel
voor eer en deugd geworden zijn.
Zooals het nu werd, eischt het ook als
vertooning allereerst: onwaarschijnlijkheid.
Zooveel, dat de moraal nergens haakt in de
moraal, die wij, met variaties, erkennen,
zoodat wij wel menschen zien, doch geen
menschen gelijk gij en ik, die in de stalles
zitten. Levend, nochtans niet: levensecht.
Spel van uitsluitend spelerij. Licht als Mei
bowl en welluidend als de nachtegaal. In
beide vertooningen, die ik zag, van de
Duitschers onder Retzbach en van de Haghe
spelers was deze onwaarschijnlijkheid. Van
de Duitschers was de opzet burgerlijker, de
bowlpartij bijgevolg uitbundiger, er was
meer eenheid, de atmosfeer voelde zwoeler
aan, de lach leek guller. De Hollanders
hielden de bowl op den achtergrond en
toonden een meer gecivilizeerde vroolijkheid,
wat met den stand dezer menschen beter
overeenkwam, doch minder schiep op het
tooneel wat er zijn moest: levenswarmte,
verteedering door te Jangdurig en te dicht
tezamenzijn. Deze vier menschen gingen niet
in elkaar op.
Nico de Jong had beter in het kader van
de Duitschers voldaan. Hij en Enny Vrede
(Carl en Arn) vormden veel minder een
paar" dan Eugen Burg met Mirjam Horwitz
indertijd. Het karakter van de rol gaf hij en
zijn spel was, meer dan dat van de anderen:
onwaarschijnlijk. Maar als geheel stond zijn
schepping toch op een lager plan dan die
van Burg, en het grimas, waarmee hij aan
zijn wat stuggen humor relief trachtte te
geven, drukte de voorstelling.
In Anna, een rol, als geschreven voor
Elsa Mauhs, vond Enny Vrede een taak, die
inging tegen haar niet zeer argeloos
tooneelwezen. Het tooneel met Spenholz, waarin zij
de gezonde zinnelijkheid van een overvallen
vrouwtje, dat, nu ja, 't was Mei, wel even
wilde..., omzette in de verfijnde berekening
eener courtisane, bedreigde een oogenblik
de geheele vertooning. Doch haar intel
lect dreef haar ook ditmaal nog bijtijds in
den goeden koers, en haar pittig aplomb
vulde aan wat haar aan berauschende"
liefheid ontbrak.
Verrassend speelde Hans Brüning de rol
van den professor, aanvankelijk aan Musch
opgedragen. Met de opvatting van Musch
kan ik niet vergelijken, maar wel leek mij
de figuur, zooals Brüning die gaf, nog
beter in het kader van het stuk te pas
sen, dan het, wel marguanter maar tevens
wat Duitsch gewichtig, bij voorkeur een
zeker cynisme onderlijnend beeld, dat Retz
bach in mijn herinnering liet. Haus Brüning
wist ook dit cynisme onbevangen te houden
en toonde daarmee zelfs beter dan Lothar
Schmidt, de auteur, te begrijpen hoe weinig,
nog niet een schijn van levensleer" deze
droom lijden kon.
Mrs O.
of de lotgevallen van een ondeugend
meisje." Of het uitsluitend voor jonge dames
geschreven is? Neen. Voor jonge dames en
voor oudere heeren. Hoe arm moet toch de
Nederlandsche tooneelliteratuur zijn, dat een
schrijver, met ontegenzeggelijk gaven, die
niet meer heeft te vertellen dan een
kostschoolgrap, meent haar met deze grap in
dramatischen vorm van dienst te zijn. Dat hij
daar de lust voor vindt, en zijn tijd aan geeftl
Nog afgezien van de tijdsomstandigheden...
ook vór den oorlog waren er volwassen
menschen. En hoe arm moet een tooneel zijn
om voor zulk een aardigheidje allen omhaal
van een opvoering over te hebben. Daaraan,
aan den omhaal, ontbrak waarlijk niet veel,
een kleurige hotelhal, een keurige ober, een
beetje Hollandsen-internationale gasten, echte
ski's, die wij van wegen de lengte helaas maar
half zagen, en een alleraardigst gedresseerde
potkachel. Een sneeuw-bergpanorama van
Chris Lebeau, dat naast dat van Mesdag voor
een permanent entréetje in aanmerking komen
zou, en Enny Vrede in een zwart tricot om
The SixChimney-Sisters" jaloersch te maken.
En dan nog een heele voorraad
bergstokken, truien, wanten... Het Zwitsersch
hotelleven in den winter ik houd nooit erg
van een draaideur die onmiddellijk in de hal
uitkomt heeft zijn bekoring. Wat het
ondeugende meisje Elsebee heette ze
daar deed ? Wel, eens toonen wat ze durfde,
tegenover een onontbolsterbaren
Hollandschen?aanstaande"en zijn gezeten familie.Heel
erg ontstellend is dit niet, ze reist op een reisje
naar Arnhem, waarvoorhaaraanstaande stellig
de goede aansluitingen op een papiertje heeft
geschreven, door naar St. Moritz, als blijk
van zelfstandigheid en tot verhooging van
haar eigenwaarde, en neemt daar onder de
hoede van een verstandige vriendin een
schrijfster, laat mij er dit van wege het
verstand collegiaal moge bijvoegen - haar
intrek in een hotel onder den naam van
Mrs. Olivier, met het oplijk doel er de crème
van Europa een weinig voor het lapje te
houden. Gelukkig valt ze ook daar dat
kan in het internationalisme wel eens anders
treffen , in, men zou haast zeggen,
Zwolschdegelijke crème. Behoudens een paar
gasten, onvermijdelijk Italiaansch en grafe
lijk, die er hun beroep van maken:
Werthsachen für welche der Hotelier keine
Verantwortung bernehmen kann", uit de
diverse kamers te doen verdwijnen, zijn het
alevel beste jongens, een Noor, een Ameri
kaan en nog een gezellige oom om in geval
van nood een oogje in het zeil te houden.
Zij beijveren zich slechts de vroolijke Mrs. O.
in alle takken der sport behulpzaam te zijn.
Wanneer dan ook Willem van der Bank, die
in dit stuk Jan heet, er aanlandt om zijn
Elsebee te zoeken, behoeft hij niet veel verder
te schrikken dan van den aangenomen schuil
naam. Een valsche naam in een hotel... hm...
dat ben ik, schoon niet uit Zwolle, wel met
Jan eens. Voor het overige zullen hem deze
kapers op de kust met hun drieën minder
hebben verontrust dan indertijd mevrouw
Simons?Mees' Veroveraar" allén.
Niet dat hij Mrs. O. omgaande mee naar
huis krijgt. Terwille van zijn opvoeding
acht ze het noodig nog eenige dagen in
het internationalisme te vertoeven. Maar
na dezen termijn, waarin hij zich tegen wil
en dank een al te ijverig leerling betoonde
en niemand minder dan de langvingerige
Comtessina bewerkte, vindt ze het toch welletjes.
De wereldschokkende ontdekking der ver
dwenen kostbaarheden gaf den laatsten stoot,
deed om zoo te zeggen de deur toe. Met den
nachttrein reizen ze af, jhr. mr. dr. Jan en
zijn, van vreemde smetten bevrijde, Miss.
Mogelijk dat men er in Zwolle nog van
spreekt. Ten onrechte, want er gebeurde
niets. In het stuk? k niet in het stuk.
Enny Vrede was als Elsebee, om in de
taal des auteurs te blijven: een dot.
Voor zulk een rasmeisje-met-een-hartje
van-goud, heeft zij alles mee, de ietwat
bruuske spontaniteit en het trouwhartig
come-along-bay timbre in het lage register
van haar stem. En ook het talent. Zij droeg
het stukje. Voor de overigen was het vlak
werk; Henri Eerens als de Noor onder
scheidde zich in een scènetje en Mien Schmidt
Krass was waarlijk alweer een knap
krompratende Indische dame. Is dit een onver
mijdelijk succes element? Anders zouden we
advizeeren, ook met het oog op de vele
vreemdelingen in ons land: nu eens iets
anders dan Neerland's Insulinde voor nar
te laten spelen op het Vaderlandsch tooneel.
Naschrift. Herman Roei vink heeft... gevoel.
Het is vrouwelijk getint en omvat een voor
alsnog niet zeer wijde wereld, ze moge inter
nationaal heeten, de Geldersche Achterhoek
grenst er onmiddellijk aan. Tusschen senti
mentaliteit, jongensachtige fleurigheid, bru
taliteit en gemoedelijken humor is dit gevoel
niet altijd te onderkennen. Nochtans is het
er. In zijn literair werk somtijds; volledig,
voor wie zoo gelukkig is het zich te herin
neren, in zijn proloog-voordracht vór
Boutens: Spel van Platoon's Leven" ter
gelegenheid van een Delftsche maskarade.
Ook in het figuurtje van Elsebee, waaraan
voor het overige geen draad oorspronkelijks,
leeft het... Houden wij ons daar aan- Ten
slotte moet dit toch... den kunstenaar maken.
Tenzij de heer Roelvink alweer een vol
gend lente-zomer-winter-lüchtspel, met wolk
panorama van Chris Lebeau, een waar
achtige twee-dekker van eigen vinding, en
dames-vliegcostuums naar ontwerp van Cato
Neeb, onder de pen heeft ? Dan... ja, dan
wordt het bedenkelijk.
TOP NAEFF
iiiiiiiitimmHHmiiwHiiimitiuuuHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiliiiiiim
Er schreit een stille droefenis
Er schreit een stille droefenis
Door alle hoornen van den tuin
En vele bladen zijn al bruin
Terwijl het Juni is.
En struiken buigen onder 't wicht
Van rozen roze en rozerood,
Maar vele knoppen zijn al dood
Verschroeid in 't middaglicht.
De rozen hebben zwaar gebloeid
Maar wijd en loom terwijl ik vond
Geeneen als halfgesloten mond
Waarom verwachting gloeit.
Er leeft in mij een zomer uit;
Maar niet in tinten mijner lusten,
Zij welkten toch eer zij mij kusten
En blijven eeuwig bruid.
Er schreit een stille droefenis
Door alle boomen van den tuin
En vele bladen zijn al bruin
Terwijl het Juni is.
L. B. BECKINQ
* * *
Nieuwe boeken van deze week
Dr. C. TE LINTUM, Engeland en de
Vereenigde Staten (Staten en Volkeren) 48 pag.,
f 0.40. Baarn, Hollandia-drukkerij.
A. PLAAT, Onderwijsbeschouwingen, naar
aanleiding van het wetsontwerp tot regeling
van het vakonderwijs, 54 pag. Apeldoorn,
J. H. Steghgers H.Jzn.
Dr. A. KUYPER, Nadere toelichting op het
program van de anti-r evolutionair e partij,
Eerste deel, De beginselen, afl. 6. Kampen,
J. H. Kok.
ADOLPHE ENGERS, FRANZ MoLNaRS,
Liliom, voorstadslegende in drie bedrijven
(7 tafereelen) en een geënsceneerd voorspel,
158 pag. 's Gravenhage, M. M. Couvée.
De drooglegging der Zuiderzee, het plan
J. ULEHAKE, contra het plan C. LELY, 18
pag., f 0.30. Zutphen, W. J. Thieme & Cie.
(Vervolg van pag. 3)
uiiiiHiiiiiHiiiHiiiiiiiHiiiiiiiiiiHiiiiiHiiiiiiniiininiiiiiiiii
AbonnementsDrQs
per jaar.
HOOG FIJNE LIKEUR
Wacht U voor onedele imitatie of misleidende merken.
OVERAL VERKRIJGBAAR.
l Generaal-Agent: J. A. VERBUNT, Tilburg.]
W. GIEBEN.
INRICHTING TOT MEUBILEERING
EN VERSIERING DER WONING
nODELKAHERS GEOPEND
VAN 9 TOT 6 UUR
KEIZERSGRACHT 478
AMSTERDAM TEL. NOORD 3708
PTTDCBOIS
Opger.
1860
COLLECTIES VOOKUAM)EN
VAN
GOYA, REDON,
KATHE KOLLWITZ
BUHOT,
GTJÉRARD, ENSOR,
RASSENFOSSE VAN
DER VALK.
Catalogi verkrijgbaar.
COMPLETE
MEUBILEERING
BEHANG ERIJ
DEVRJES&DEEMl
Reguliersgrachf 20
AMSTERDAM
Telefoon 9533
Vraagt Geul
Catalogus
LOUIS
Coif feur,
Posticheur,
SPECIAAL ADRES
vooti bet 01 aken van
tnansfournatlons,
domi-tnansfoBmations, devants, eto. ets.
Maison de Conf/anoe.
des Pvetniöves
Paria, Itondvea.
CQaiaona
Sur domande on se
rendra d domicile".
.DE BIEBKAN"
CHEMIGRAFISCHE KUNSTINRICHTINi.
VH DIRK SCHNABEL
AMSTERDAM
CLICHÉ'S
VOOR ZWART EN KLEURENOK
ONS NIEUW PROCÉDÉH
KOPERDIEPDRUK
Abonneert u op
Die Woche.
Prijs per 3 maanden ? 2.30. Lont
NOS. 20 cent.
Vertegenwoordiger voor NederL
Van Holkema & Warendorf.Amst.