Historisch Archief 1877-1940
2 April '16. No. 2023
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
L. 6. J.gMoor, zestig jaar aan
het tooneel
L. B. J. Moor.
Hij zal wél eea der laatste van de oude
garde zijn: L. B. J. Moor.! - der garde, welke
het natuurlijke tooneelspel, den com
dietoon" in ons land voorwond en bevorderde.
Bijna allen, die eenmaal behoord hebben
tot het roemruchte Rotterdamsche
tooneelgezelschap van Albregt en van Ollefen zijn
niet meer; hij en Meyer van Beem bleven
aver.
Negen-en-zeventig jaar is Moor thans, en
het schijnt of de ouderdom geen vat op
HET ROTTERDAMSCH TOONEEL:
Prulletje
Tot heden vonden we weinig aanleiding
de aandacht van den lezer te vragen voor
de prestaties van bovengenoemd gezelschap.
Het Rotterdamsch Tooneel" was dezen
winter niet zichzelf. Het was evenmin, wat
sommigen verwacht hadden, een ander.
Wie, openbaar, aan deze verwachting geen
deel heeft genomen, is van condoleantie
vrijgesteld. Onder deze bevoorrechte om
standigheden lieten wij ons door den titel
.Prulletje" niet afschrikken: Gyp's Mariage
de Chiffon", voor het tooneel bewerkt door
den heer Abeleven. En zonder critische
bloeddorstigheid, gansch met de voldoening
eener rentenierster, hebben we het genoten.
Willy, de man van Colette en de vriend
van Polaire heeft indertijd ook novellistlsch
werk van Gyp voor het Theatre du
Gymnase" gedramatizeerd, Le friquet" o.a.,
waarin dan Polaire de hoofdrol schiep.
Deze namen geven alreeds te denken, dat
dit Gyp'sdie Prulletje" toch wellicht iets
minder fiarmlos" zou kunnen worden op
gevat. Chiffon", het begrip, is onver
taalbaar, het equivalent Prulletje nog ge
lukkig gekozen, alleen het mist: glans,
juist dat wat Ie chiffon" in het Pransch
aan la femme" verbindt, aan de vrouw,
namelijk de Parijsche, die leeft van chiffons,
die bestaat uit chiffons, uit door haar be
zielde en daarom zoo verrukkelijke prulletjes.
Ons Hollandsen Prulletje" was niet een
flardje van een geheimzinnig zieltje, geen
hem heeft. Gezond en krachtig, heeft hij
nog het mooie, volle geluid, en beweegt
hij zich als een man van middelbaren
leeftijd. Aan de kunst blijft zijn hart ver
pand. Hij heeft in zijn leven niet La
Cigale" uit de fabels van Lafontaine tot
voorbeeld gekozen, maar dat van de wijze
mier, zoodot hij, zonder aan eenig gezel
schap meer verbonden te zijn, geen zorg
voor den dag van morgen behoeft te heb
ben. Zijn hart houdt het tooneel. In de laatste
jaren dient hij. rederijkers en bij voorkeur
studenten van voorlichting bij het
instudeeren van eenig tooneelwerk, die hem om
strijd als voortreflijk leermeester en ouderen
vriend eeren. Af en toe treedt hij nog bij
een gezelschap op en verbaast dan het jon
gen geslacht door zijn geestig en humoris
tisch spel, door het doen leven en soms
.schitteren der woorden... Het woord" en
het zeggen" zijn bij hem terecht alles. Het
woord te laten leven... is het geheim zijner
kunst. Dit, met inachtneming der klemtonen
leidt tot spel, dat over het voetlicht gaat.
Hij zet de woorden aan", doch slechts in z
ver, dat ze voor het gehoor natuurlijk zijn
en gewoon gezegd schijnen. Daaraan voegt
hij toe de kunst van het gebaar, neemt zijn
rusten, weet te luisteren en wat hij dan
hoort door mimiek, oogopslag of lichaams
houding duidelijk te maken; bovendien neemt
hij, als hij aanvangt te spreken, de intonatie
van wie tot hem sprak, over. Zijn humor
doet het overige om hem te maken tot een
bon comédien." De groote waarde en de
beteekenis van het zeggen heeft hij als
leerling der Amsterdamsche Rederijker
kamer .Achilles", met Mr. Jacob van
Lennep tot Keizer, en A. J. de Buil, Beldert,
H. J. Schimmel e.a. tot leden, leeren beseffen.
En dan, zijn jeugd viel in den tijd van het
reciet. Er werd in zijn jongen tijd veel
geflIllllllltlllltlllllHIIIHIIHIIIIIIIIIIIIIIII
iiniiiiiiiiiiiini
tintelend tullen dingske, geen petite femme
in windselen, en geen zij-ig
onnoembaarheidje, het was recht-af en tastbaar: een
goed kind.
Wat is eigenlijk bewerken" voor het
tooneel? Heeft men dan alleen de gesprek
ken uit het boek in den mond te leggen
van tooneelspelers ? Of mag men verder
gaan en een achtergrond scheppen, aan
gegeven door de atmosfeer van het
boek, doch in zijn samenhang ontstaan
uit eigen visie? De heer Abeleven had,
dunkt mij, maar eens aan de Balzac behoeven
te denken om van Le mariage de chiffon"
iets meer te maken dan een
lever-de-rideauin-drie-bedrijven. Tooneelspelers, door de
Balzac's oeuvre volledig ingelicht, vervuld van
het leven van den Franschen adel in de
Provincie, van in het algemeen: de vader,
de moeder, het huwbare jonge-meisje en
de rijke partij", in het klooster der
Fransche kasteelen, zouden er wellicht uit zich
zelf iets vollers en, door den stijl, belang
rijkers van hebben gemaakt. Uit het prachtig
boekje van Duranty: Le malheur
d'Henriëtfe Girard" zou voor dezen gezamenlij ken
tooneelarbeid wel alles te putten zijn ge
weest : masker en geest, diepte en innigheid.
Gyp's fijne dialoogj es waren er; het overige
moest komen, kon' m. i. komen, omdat de
dialoog het beeld zuiver liet, van den be
werker en van den regisseur. Niet waar,
dit is toch de eigenlijke taak van den Regis
seur: de spelers te brengen in de richting,
waar zij de stof voor hun rollen moeten
zoeken, hen zoodanig te doordringen van
den geest van een desnoods weinig be
duidend werk, dat hun eigen, aldus gewekte
fantaisie het beduidend maakt.
Begreep mevrouw Van Eysden waarom,
uit welke diepere oorzaken, de markiezin
de Bray zoo allerstiefmoederlijkst optrad
tegen haar eenigst, bloed-eigen kind? Wij
begrepen er, door haar, niemendal van.
Geen der spelers gaf ons ook maar de ge
reciteerd en veel aan goede uiterlijke voor
dracht gehecht. Het Doopsgezinde Semina
rium, het Luthersche, en Remonstrantsche
hadden reciet-colleges. Prof. A. de's Amorie
van der Hoeven en Prof, N. G. de Hoop
Schetter muntten uit in welsprekendheid.
Het reciet en zijne verhouding tot Mr. Jacob
van Lennep brachten Moor in onmiddellijke
aanraking met schilders en letterkundigen,
welke allen het eens waren, dat hij aan het
tooneel een toekomst zou hebben. Mr. Jacob
van Lennep heeft er hem in September 1854
binnen geleid, en aan Jan Eduard de Vries,
den toenmaligen directeur van den Schouw
burg te Amsterdam, aanbevolen.
L. B. J. Moor heeft in zijn Dagboek over
dat komen en zijn eersten tijd aan het too
neel o.a. dit aangeteekend:
1854. September, kwam ik als volontair
aan het tooneel van den Amsterdamschen
Stadsschouwburg.
1855. September, geëngageerd als lid
van het gezelschap van den Stadsschouw
burg. Mijn vader (gestorven 12 Sept.
1853) was geëmployeerd aan een
ijzerfabriek. Door mijne moeder, de talent
volle tooneelspeelster: E. Vink en mijn
oom en tante Ruffa, ? leden van het
Haagsche Tooneel, was het tooneel mij
niet onbekend. Al dadelijk werd ik
belast met. kleine rollen in
tooneelstukken en balletten, en weldra ook, omdat
ik goed zong, met kleine partijen in de
Duitsche Opera, weder onder leiding
van Jan Eduard de "Vries.
Het gewichtigste voor Moor, en ook voor
het tooneel is, wat hij over het jaar 1862
in zijn Dagboek heeft opgeteekend:
1862. Voor het eerst werd in het
HolliiiiiiiiimiiiiiilimiililMiillliilHHHliiiiiiiiiitimmlMiliiiiiiiiiiiiliiiiilii
waarwording: daar moet nog van allerlei
achter steken waar ons Hoilandsch ver
stand zoo niet bij kan...
Laat het zijn, dat wij onze voorstelling van
den Franschen toestand", min of meer be
zijden de werkelijkheid, uitsluitend ontleen
den aan de Fransche literatuur, gelijk ook
ons Rusland het Rusland van Dostojewsky
en Tolstoïis, dan moet toch minstens deze
literatuur opdoemen rond het vertolkte
Fransche stuk, ook al is het een prulletje.
Herinnerd willen wij worden aan wat door
deze overtuigende lectuur in ons werd vast
gesteld, opdat deze herinnering aanvulle
wat in wporden ontbreekt, verstandhouding
scheppe tusschen tooneelspeler en publiek.
Wij willen den lastigen arbeid van den
bewerker niet onderschatten, hij deed althans
den geest van het novelletje, dat luchtig en
elegant is, geen geweld aan. Wij bedoelen
het zoo: had hij deze luchtigheid een achter
grond en daardoor relief weten te geven,
het zou een salonstukje zijn geworden van
sterker werking, even luchtig, en minder
vluchtig.
De naakte feiten zijn deze: De markiezin
de Bray wenscht haar dochter uit eersten
echt, uit te huwelijken naar haar stand,
zoo mogelijk een sport daarboven. Zij
heeft een graaf bij de nand, beproeft even
wel eerst haar krachten op een hertog
van middelbaren leeftijd,, pm eindelijk het
moederlijk gezag uit te «rekken tot een
vermomden jongen Prins. Prulletje wenscht
zich noch den een, noch den ander. Zij
houdt van den graaf, haar half-oom, en steekt
deze gevoelens niet onder fauteuil of trapied.
Ze verklaart het onomwonden aan den ge
dupeerden Hertog en kleedt daarbij de onver
gankelijke legende van den rechten Josef" in
het beminnelijk kleed harer jeugdige logica:
Zie, zegt ze, de dames uit onze omgeving
bedriegen haar echtgenooten. Zij doen dit
omdat zij den man zoeken van wien zij
houden. Werd ik uw vrouw, ik zou blijven
landsch een stuk van Victorien Sardou
in Nederland vertoond. NOS Intimes
(Vrienden van ons). Ik speelde daarin
Tholossan. Eerste voorstelling 13 Maart
1862 te Utrecht door de Tooneelisten
van Jan Eduard de Vries. Tot toen was
ten onzent de Ton de Comédie" en
daaraan passend spel nog niet bestaande.
In den beginne, tegenwerking:'?later,
bij erkenning, kreeg ik navolgers, van
welke vele in een andere fout van
uitersten vervielen de groote fout veler
jongeren van thans in het kleurloos
zeggen.
Victorien Sardou's comedie's brachten,
zoowel in ons land als in Frankrijk een
omkeer in het spelen. Hoewel nog niet los van
het dramatische, van de versmanier, eischten
de stukken van Sardou, wat Potgieter zou
genoemd hebben: de toon des dagelijkschen
levens", als men door den toon natuurlijk
heid" wil verstaan.
Sardou keerde zich pok tegen het nuchtere
van sommige spelen in dien tijd, en stelde
er het wereldsche voor in de plaats. Sardou
wilde behagen en eischte behagelijk spel. In
de bevordering daarvan is L. B. J. Moor de
voorman, de pionier geweest, tot heden en
er het voorbeeld van gebleven, hetzij hij
verbonden was aan welk voornaam gezel
schap ook of zelf Directeur was, zooals
eenmaal met Veltman en Van Qllefen van
den Stadsschouwburg. Hij is geworden de
jeune premier", de jeune amoureux"
zooals het Nederlandsch tooneel er sedert
jaren geen heeft. Hoe men ook zijn creaties
te beoordeelen nebbe in treurspel, drama,
melodrama, enz., hij is en was het grootst, het
eenigst in de Comédie", anders gezegd:
het hoogere blijspel". In de Comédie'' is
hij de beste Fransche acteurs ter zij gestreefd.
zoeken, en wanneer ik dan dien man vond,
zou ik u onvermijdelijk moeten bedriegen."
Een risico, dat na deze duidelijke waar
schuwing, welke de hoogste wijsheid en
tevens het geheele Prulletje" omvat, door
den Hertog niet wordt aanvaard. Hij biedt
haar zijn veiliger vriendschap, zijn militairen
arm tot Verdediging van haar meisjeshart.
Dit aardig tooneeltje vult het eerste bedrijf.
En dan hebben wij nog een geheel tweede,
en een derde met bal en ververschingen
noodig om den rechten Jozef tot het redelijk
inzicht der situatie, die wij hoopvol door
grondden van het begin af aan, te brengen.
Maar eindelijk hapt hij dan toch, als men
zich ten opzichte van een graaf aldus uit
drukken mag, en aangezien hij behalve zijn
titel ook een groot fortuin bezit, blijkt er
van oppositie of teleurstelling van den kant
der familie niet veel meer, en krijgt de ver
loving nog vór half elf tot een ieders vol
doening zijn beslag.
Uitgesproken markiezen, hertogen, graven
en gravinnen waren de heeren Tartaud,
Nico de Jong, mevrouw van Eysden en
mevrouw Poolman-Huysers, de heeren
Stapelveld en Henri Morriën niet. De heer
van Hees was zelfs geen adelijken huisknecht.
En het bal, het bal bij den markies ter eere
van ... een prins... moet Zijne Hoogheid
wel wat hebben afgeschrikt. Maar om den
adel-schijn is het ons toch minder te doen,
dan om den schijn van menschelijkheid, om
een beeld van leven in het geraamte van
het stuk.
Zet eens een vuist als je geen hand hebt,"
pleegt men in zulke gevallen in de
tooneelwereld te antwoorden. Ik geloof, juist een
tooneelspeler, deze bevoorrechte, is in staat,
ook zonder hand, een vuist te maken. Als
hij zichzelf maar kent, of liever als hem dit
zelf" maar door den regisseur wordt ge
openbaard.
Nico de Jong heeft het stukje correct en ge
voelig gespeeld. Hij wist de figuur van den oom
immuun IIIMIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIMH
In de Comédie" vertegenwoordigt hij in de
geschiedenis van het tooneel een tijdperk,
een groot tijdperk, dat door hem is ingeluid
en dat hij thans nog, dus gedurende een
halve eeuw, tot eer strekt.
Daarom is het een goede en gelukkige
gedachte der leden van het Amsterdamsche
Tooneelgezelschap" om L. B. J. Moor, hun
hoog geachten regisseur de openbare her
denking van zijn 60 jarige tooneelloopbaan
mogelijk te maken. Op den 5den April a.s.,
spelen zij in den Stadsschouwburg in een
gala-voorstelling, hem ter eer, Sardou's
Vrienden van ons"; hij zelf treedt dan op
in de rol van Tholossan", dezelfde rol dór
hem vór 54 jaar gecreëerd, en waarmede
hij een nieuw tijdperk in de
tooneelspelkunst opende, er het sieraad van werd en
bleef.
J. H. RÖSSING
lUIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIHHIIIIIIHIIIHIIIIItllllUllllllllllllllllllllllt
zeer aannemelijk te maken, het aarzelende
in diens houding werd door hem
verant?woord, zijn spel getuigde van overleg en
deed natuurlijker aan dan dat van de andere
spelers. Ook natuurlijker dan het spel van
Elsa Mauhs, welke nochtans, in de lijn van
een goed kind", een zeer bekoorlijk Prul
letje" was. Met Muisje" heeft zij gedebuteerd
op het Rotterdamsch tooneel. En Muisje"
is zij gebleven. Zij wint er, in elke rol, alle
harten mee. Een voor haar zelve gevaarlijk
voorrecht, omdat haar teer sentiment zoo
licht tot sentimentaliteit versmelt, het innige
in vleierij ontpopt, het kinderlijke in een
baby-achtig-doddig-doen ontaardt. Omdat
zij, kortom, een naar haar geheele wezen
Duitsch. actricetje is, geen Chiffon, maar
een Prulletje.
De heer Morriën speelde den Hertog, de
eerste pretendent, mat. Geen gedachte in
zijn hoofd, werd ons duidelijk. Naar
menschelijke berekening moet het hem toch wel
aan het hart zijn gegaan dit lieve, trouw
hartige kind, dat hem was toegedacht, prijs
te geven. Van dezen strijd vonden wij geen
symptoom. Hij stond erbij als een Herr
Oberst op een wedren, die een willekeurige
freule eens aanspreekt. Een tooneelspeler
moet, waar de auteur te kort schiet, dub
belen arbeid verrichten, in deze kleine rol
waren de gegevens voorhanden.
Ook de heer Tartaud (Markies de Bray)
onthoude zich niet te zeer het werk,
dat een uitvoerend kunstenaar heeft op te
sporen. Een bijrol" lijkt mij eigenlijk een
verouderd begrip. En van mevrouw van
Eysden herinneren wij ons uit de latere
jaren te verdienstelijke moederrollen, om
haar deze Markiezin de Bray te willen
aanrekenen.
TOP NAEFF
8 9
Stoom Wascli- en Strjjkinrichting
W. d. BURGER - Zeist
Een der grootste op dit gebied in Nederland;
liet aangewezen adres voor groote hotels en restau
rants; gemakkelflke verzending; vlugge terugzen
ding; nitslnitend Nortonwater; vraagt de billijke
tarieven. Aanbevelend,
W. Gt BURGER.
f55.Attesten der grootste Violisten betreffende mijn'
SPECIALE-VIOOL ter inzage. Opzichtzending gaarne.
S. B L. A. ZJE R, Mzn.,
gk>lo-Ba.S8tart Concertg-eto, Orlt,
Ceintuurbaan 304. Telef. l. 1417. AMSTERDAM.
m
Kluisdeuren, Safe Deposits, eni.
OPGERICHT 183O.
«.J. A. TRE2STORFF,
Yoorheen G. VAN HEERDE,
Singel 363-365 en Spuistraat 306-310-313 A'dam.
TELEFOON 1551.
G. P. WËSSEL, Schiedam.
TELEF. 1NTERC. 2O1.
Betrekt llw BROOD, BESCHUIT, KOEK en BANKET
van ons, en Gij zult tevreden zijn.
Groote sorteering BISCUITS en CHOCOLADE.
Marsehbisenit TIPPfiRAHY" wordt veel gevraagd.'
Aanbevelend,
Naaml. Vinn, H. VAN TOL'S Electr. BROOD- en BESCHUITBAKKERIJ.
LAPSA
LAPSAÜ!
patentmiddel voor het dooden en voor
komen ran Houtworm in Meubelen enz.
T A pc A Verkrijgb. bij alle'solide Drogisten.
Inlichiur j. oa.
tingen a/d faDrielCi
, Schellingwoude
LAPSA
LAFSA
VLEESCHHOUWERIJl
u. C. BILLE,
Frederiksplein 16, Amsterdam. I
TELEFOON NOORD 8855 en 733O.
Eleotrisch Bedrijf.
Levert uitsluitend Ie kwaliteit Rund-, Kalfs- en Varkensvleesch !
VESTIGT U THANS TE ZEIST.
InüchtiDgen bij de N.V. HET BUITEN VERBLIJF" te ZEIST.
Slotlaan 12». Tel. Int. 2O2.
OOSTERBEEK
HOOG
Opening begin April.
Telef. Electr. verl. Kamers
m. koud- en
warmwaterI leiding. Centr. verwarming,
' .Het geheele jaar geopend.
Directie Hotelmaatschappg DE TAFELBERG".
Knostspelpiano's
f 575
1ste klas instrumenten en inbouw
appa raten,
onberispelijkfunctioneerend, f 575.?. Tijdelijk aanbod.
Tien jaar garantie.
J. P, RIJMERS & m.
Utrecht, Schoolplein 28.
Boekhouder
biedt zich aan, voor eenige dagen
STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM.
TENTOONSTELLING
VAN EEN SCHILDERIJ, VOORSTELLENDE:
VLUCHTENDE BELGEN,
BENEVENS EENIG KLEINER WERK DOOR
A. DE MIRANDA.
25 MAART'?25 APRIL.
Springlevende Zeekreeften
Oesters met rijkscontrölecertificaat
C. J. A. BELDERBOS, re Ned. Kreeftenhandel Wilhelmina,
BERGEN-OP-ZOOM.
l'
per week, voor de
Hoofdboekhouding, f STOOMBIERBROUWERIJ 'T HAANTJE
Prima referentleëm Brieven onder
lett. Q 39, Alg. Advert.-Bureau
ROUMA & Co., Heerengracht 226.
Abonneert U op
Groot-Nederland,
Letterkundig Maandschrift voor
den Nederlandschen stam, onder
Redactie van CYR1EL BUY SS E,
FRANS COENEN en LOUIS
COUPERUS.
Prijs per jaargang ? 12.50
Proefnummers zenden gratis de
Uitgevers VAN HOLKEMA &
WARENDORF, Amsterdam.
HAANTJE'S
PILSENER-BIER
ONOVERTROFFEN
AMSTERDAM
j. ar. niMLi;it.
Fabriek en Magazijn van
KOFFERS en TASSCHEN, Singel 233 b.d. Paleisste
Fijne LEDERWAREN, Paleisslraat 4S b. h. SiogeL