Historisch Archief 1877-1940
20 April' '16. Nb. 2027
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Geschenk aan Hare Koninklijke Hoog
heid, Prinses Jultana, vervaardigd
door de kinderen der
Boddaert-Tehuizen
't Is 27 Maart \915 in het Ie
BoddaertTehuis. Een blij verwachten, een onbegrepen
stemming. Hare Majesteit de Koningin heeft
haar hoog bezoek doen aankondigen met
't uitdrukkelijk verlangen, het den kinderen
niet kenbaar te maken. Voor hen heet het,
dat een -paar dames van 't Hof het Tehuis
komen bezoeken.
Mijn medewerksters had ik 't juiste mee
gedeeld, en 't was of iets van onze warme
stemming overging, op de kinderen, die niets
vermoedden.
Drie uur: in de straat opschudding. Geen
buren, geen omstanders wisten iets van 't
bezoek af. Maar in en om en nabij het
Tehuis was een blij verwachten.
Opeens opschudding. Hare Majesteit de
Koningin met gevolg. Buiten had men H. M.
ai reeds herkend. In het Tehuis kwamen
de hofdames" binnen. Onze kinderen waren
aan 't werk, onder leiding: er werd gemerkt,
gebreid, gepoetst, geschuurd, geslepen,
gewasscben, alles-door jongens en meisjes.
Hare Majesteit keek overal met groote belang
stelling en bezag het werk en vroeg en
maakte hare opmerkingen. Menige
paedagogische vraag werd door Haar gesteld.
Daarna ging Hare Majesteit het Tehuis
rond, en onderhield zich met mij over den
arbeid. In dien tusschentijd werden handig
door de kinderen (jongens en meisjes,) de
beide tafels gedekt, en werd door de kok"
de thee gezet. .*
Toen Hare Majesteit weer beneden kwam
en mee ging aanzitten aan de gezellige,
keurig gedekte en met bloemen versierde
tafels, terwijl al de kinderen, in hun mooie,
roode schorten vór hun plaats stonden
Hare Majesteit wenkte later te gaan zitten
toen was er wel een bijzondere verhoogde
stemming in allen, en door het Tehuis ging
een sfeer van geluk. De kinderen vermoed
den nier, wie wij in ons midden hadden. Ze
gedroegen zich natuurlijk, eenvoudig^en be
leefd, zooals zij d&t kunnen; wij, die
dagelijks met hen. zijn, voelen, dat ze het
ook wel tijden lang niet kunnen of willen,
en hoe wij ze altijd weer tot dien norm
willen opvoeden, waaraan ze zoo moeilijk
kunnen voldoen.
De kok bedtende de thee. Hij voelde zijne
waardigheid, als altijd, wanneer hij de thee
rond geeft als er bezoek is. Zijn helderwitte
schort en koksmuts verhoogden deze waar
digheid zeer. Zoo weinig vermoedde hij aan
wie hij de eer had, de thee te bedienen,
dat hij, toen hij bemerkte, dat Hare Majesteit
geen melk nam, verwonderd vroeg: Mot
u geen melk; mevrouw? waarop H.M. ont
kennend antwoordde.
En in een stH oogenblikje wij hadden
dan ook; gezegd, n maal met de thee rond
te gaan, vroeg hij tóch nog, hij kon 't niet
laten: Wil u nog een kopje thee, mevrouw?"
Hij was zoo gewoon, ons, die wel eens
een 2de kopje gebruiken, dat te vragen, dat
hij niet begreep, waarom hij die mevrouw"
ook niet zou vragen, of ze nog een kopje
bliefde. Een der kinderen die iets doen moest
vroeg beleefd en eenvoudig: Mag ik even
voor u heen mevrouw", waarop H.M. glim
lachend ja knikte, 't Was aardig, zooals de
kinderen zich zelve waren en hoe gemak
kelijk ze zich bewogen.
Terwijl H. M. boven was, had de part.
secretaris Van H. M., Baron van Geen,
zich gezellig en opwekkend met de kinderen
beneden onderhouden, bijzonder met't troepje
iitiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimi
Een taliaansche
Onderwijs
hervormster
Alle werkelijk goede onderwijzers zijn,
voor zij daartoe de vrijheid hadden, een
soort Montessori-onderwijzers geweest
In de laatste maanden zijn twee boeken 1)
verschenen, die opnieuw de aandacht op
dr. Maria Montessori en haar methode ves
tigen en die mij niet alleen aanleiding gaven
mij nogmaals over het overweldigende suc
ces van deie Italiaansche in zoo weinig jaren
tijds en zoovele landen van Europa en Ame
rika te verwonderen, maar tevens om met een
van de weinige Montessori-schoolt jes in ons
land kennis te maken. Immers de vertaalster
van het Amerikaansche werkje heeft zelf
zulk een schooltje te 's-Grayenhage gesticht,
waarin een 15- a 20-tal kinderen van drie
tot zes jaar uit de gegoede standen volgens
het Montessori-systeem worden geleid en
bezig gehouden.
Zeer kort zij hier even eraan herinnerd,
wie dr. Montessori is en wat haar zoo be
kend maakte. Zij is de eerste vrouwelijke
medicinae doctor in Italië; zij maakte aan
vankelijk voornamelijk studie van idiote en
zwakzinnige kinderen, waarbij de reeds oude
methodes van den Franschman Séguin en
diens leermeester Itard haar groote belang
stelling wekten en door haar werden toe
gepast. Haar leerlingen maakten verrassende
vorderingen, zoodat zij bij sommige exa
mens in lezen en
schrijven zelfs vele
normale kinderen over
troffen.
Dit bracht dr. Montes
sori op het denkbeeld,
dat bij het onderwijs
der normale kinderen
dus veel moest zijn
verwaarloosd of met
opzet tegengehouden.
Zij toog in 1900 op
nieuw aan de studie
en zeven jaren later
kon zij die studie tot
toepassing brengen,
toen door een vereen
iging voor volkshuis
vesting te Rome bij
«en groep woningen
voor de jonge kinde
ren der bewoners een
bewaarschool gesticht
werd, die den naam
van Casa dei
Bambini" verkreeg,, en
spoedig door andere
Het Wandkleed voor H. K. H. Prinses Juliana, en enkele jeugdige werkers
dat aan 't schuren en poetsen was. Hij wilde
gaarne zijn zakmes ook zoo met hart en ziel
geslepen zien, en onmiddellijk bood een
meisje aan, dit voor hem te doen. Dat was
een gezellig troepje daar. Hij werd toege
juicht, aan zijn jas getrokken, en had geen
rust meer. Intusschen informeerde de groot
meester, baron Grovestins naar den aard
van den arbeid, naar den graad van erfe
lijke belasting der kinderen, hun
psychopatischen aanleg en hun sterk uitgesproken
verkeerde neigingen. Wij deelden hem het
een en ander mee uit de ervaring van onzen
arbeid te midden van de anti-sociale kin
deren, hoe wij de ergsten onder de ergen,
de hopelooze" gevallen, in onze Tehuizen
haalden om ze daar op te voeden tot maat
schappelijke elementen.
Plotseling zei ik: we waren allen ge
zamenlijk aan tafel Jullie hebt zeker wel
begrepen, wie we op 't oogenblik in ons
midden hebben? Onze geëerbiedigde
Koningin."
Een weinig verwarring, onthutste, vra
gende gezichten. De kinderen konden het
zich daarom niet verwezenlijken, omdat ik
alleen gesproken had over dames van 't Hof,
en zij niet van mij konden gelooven, dat
ik zoo iets voor hen verborgen zou houden.
Ik legde ze later uit, dat het op uitdruk
kelijk verlangen van H. M. was geschied.
Ik vroeg vergunning, het Wilhelmus" te
laten zingen. Vol warmte en plechtigheid
kl9nk het. H. M. zeide: Wat zingen uwe
kinderen mooi!" Daarna klonk het lied van
het Tehuis.
Toen H. M; vertrok, ging een stroom van
warme sympathie naar Haar uit, en den
verderen dag bleven vreugde en feestge
woel in het Tehuis hangen.
De kok kon het zich niet begrijpen, dat
hij aan onze Koningin de thee had bediend.
Het geschenk dat Baron van Geen ter hand
stelde voor den kok," een bankbillet van
/10, rukte hem al gauw uit zijne verwarring.
Een prachtige medaille, ter herinnering
dergelijke inrichtingen in Italië en elders
gevolgd werd. Het onderwijs, daar verstrekt,
doch vooral de wijze, waarop het werd ge
geven, trok door de geheele opvoedkun
dige wereld in hooge mate de aandacht
en had, vooral in Amerika, een ongemeenen
bijval.
Hoe meer ik helaas nog niet door
eigen aanschouwing met het Amerikaan
sche onderwijs bekend word, hoe meer het
mij duidelijk is, dat vooral in de groote
republiek Montessori's methode een uitkomst
moest zijn. Alles schijnt daar op de scholen
tot in de kleinste bijzonderheden precies
voorgeschreven te zijn; elke klasse van een
school moet in een bepaalden tijd precies
op een bepaalde wijze tot een bepaald punt
komen. Op de persoonlijkheid der leerlingen
wordt weinig gelet, het onderwijs moet in
de grootste stilte geschieden, want het
einddoel, het eind- of overgangsexamen,
moet altijd voor oogen staan.
Dit streng klassikale, dit onvrije leven
der leerlingen is nu juist wat dr.
Montessorie niet wil: Het beginsel van de
Montessori-school is het ideaal beginsel der
democratie namelijk dat de mensen zijn
hoogste ontwikkeling bereikt (en daarmee
zijn hoogste waarde voor de maatschappij),
indien hij de grootst mogelijke
pntwikkelingsvrijheid voor den groei van zijn persoonlijk
heid krijgt, zonder daarbij de i echten van
anderen aan te tasten." 2)
Kleine Kellner brengt soep rond
Illustratie uit: Een Montessori moeder"
aan dezen grooten dag werd voor hem
vervaardigd. g-j
Na het vertrek werd door n der kinderen
spontaan gevraagd: Mogen we iets voor
de Koningin maken ?"
Ik antwoordde: Neen kinderen, de Koningin
zal niets aannemen, maar ik kan wel vragen,
of we iets mogen maken voor Prinses
Juliana.'' Algemeene bijval. JS^
Aan H.M. werd spoedig daarop ter keuze
eenige voorwerpen voorgelegd, om door
onze kinderen te worden vervaardigd. De
keus viel op een wandkleed, van welk hierbij
de photografie. Margaretha Verwey ontwierp
het en vol moed en ijver werd met de
bewerking er van begonnen. Het kleed is
hoofdzakelijk door jongens gewerkt, omdat
de jongens beter werken dan de meisjes.
Alle kinderen der drie Boddaert-Tehuizen,
zeventig, werkten er aan mee, maar voor
namelijk het 1ste en 2de Tehuis, en van deze
weer in hoofdzaak 2 jongens en 2 meisjes.
De zon is geheel zelfstandig geborduurd
door een 8-jarigen jongen van het 1ste
Tehuis, het wapen door 2 jongens, die al
in de Maatschappij zijn, en van welke
n naar de grenzen vertrekt. Dat ook
jongens leerden dezen arbeid mooi en goed
te verrichten, heeft tot grondbeginsel 't
volgende: ook jongens «weten leeren, zich
zelf helpen, hun goed verstellen, hun handen
uitsteken, als ze later een gezin hebben,
opdat ze nimmer in moeilijke omstandig
heden werkeloos en nutteloos behoeven
te zijn. Daarenboven is het een afdoend
middel om baldadigheid en haveloosheid uit
te roeien, zooals wij door tallooze gevallen
kunnen aanwijzen. E. BODDAERT
* * *
Gina Krog f
De ook in ons land zoo goed bekende
Noorweegsche feministe Gina Krog is op
bijna 69jarigen leeftijd te Christiania
overDe kindertjes in de Montessori-scholen
hebben geen vaste plaatsen; geen vaste
lesuren, waarin zij met een bepaald gedeelte
van het onderwijs moeten bezig zijn; geen
onderwijzeres, die hun voortdurend raad
geeft en steeds met hen bezig is: de kin
deren der Montessori-scholen doen alles,
wat zij op een gegeven oogenblik verlan
gen, doch steeds onder voorwaarde, dat zij
anderen niet, althans zoo weinig mogelijk
hinderen.
De onderwijzeres weet echter voor zich
zelf wel, waarheen zij haar jeugdige
pupilletjes wil brengen; maar zonder dat dezen
het bemerken, worden zij daarheen geleid.
Dr. Montessori heeft een niet zoo groot
aantal leermiddelen aangegeven, waarmee de
kinderen worden beziggehouden ; deze leer
middelen, o a. te zien in het Schoolmuseum
te Amsterdam, zijn niet alle oorspronkelijk
en nogal duur, doch de oefeningen voor de
ontwikkeling der zintuigen zijn buitengewoon
practisch en leiden tot verrassende resultaten.
Wie op het uiterlijk alleen let, staat dan
verwonderd over het schrijven en lezen
leeren, dat als het ware van zelf door de
kinderen ontdekt wordt. Mij lijkt dit een
vrijwel onbeteekende bijkomende zaak, heel
aardig, maar waarover wij ons in Nederland
niet al te veel behoeven te verheugen, im
mers op onze lagere school wordt het werk
tuiglijke liezen en schrijven ook in weinige
maanden geleerd. In landen, waar de oude
spelmethode nog gevolgd wordt, heeft dit
resultaat zeker mede tot het succes bijge
dragen.
Maar wat mij in dit Haagsche schooltje
wel trof, was, dat daar een zestiental kin
deren van drie tot zes jaren bijeen waren,
waarvan velen op den vloer, evenals onze
kinderen thuis aan het spelen waren met
de Montessori-leermiddelen, en dat zij slechts
zelden naar mevrouw Vosmaer kwamen, om
haar wat te vragen; dat zij meest in groepjes
van twee of drie zich bezig hielden, allen met
geheel verschillende werkjes; dat er geen
bank te zien was, maar wel aardige kinder
stoeltjes en tafeltjes, welke stoeltjes ook
juist als bij hen thuis bijna geen oogen
blik om te zitten gebruikt werden; dat toen
het ochtendboterhammelje gegeten moest
worden, een paar kleine peuters met zoo
goed als geen hulp van mevrouw Vosmaer
de tafel aardig dekten; dat bij het eten zij
zelf hun boterhammetjes sneden; maar bo
venal dat die kinderen daar zoo gelukkig
en vroolijk waren, ook wel eens hun onder
linge kibbelarijtjes hadden, maar dat vaak
dan een meisje, dat de wijste leek, en daaraan
op grappig moederlijke wijze een eind wist
leden. Zij was op het Intern. Congres voor
Vrouwenkiesrecht, in 1908 te Amsterdam
gehouden, als officieele vertegenwoordigster
en op kosten van hare regeering tegen
woordig. De Noorweegsche regeering kon
gewis geen beter en waardiger vertegen
woordigster voor dat doel gekozen hebben.
Gina Krog toch was de eerste vrouw die
in Noorwegen voor de invoering van vrou
wenkiesrecht ijverde, die de vereeniging
voor vrouwenkiesrecht aldaar oprichtte en
er jarenlang de leidster en de ziel van was
en aan wier onvermoeide propaganda de
Noorweegsche vrouwen voor een goed deel
hare politieke ontvoogding te danken hebben.
Later werd zij de presidente van den Nat.
Vrouwenraad van Noorwegen, doch vrouwen
kiesrecht bleef voor haar het hoofddoel der
vrouwenbeweging en daarvoor bleef zij
ijveren met al de energie waarover zij be
schikken kon, tot de volledige politieke ge
lijkstelling van man en vrouw in Noorwegen
bereikt was. En die was bereikt in Juni 1913,
juist toen in Budapest het 7e Intern. Congres
voor vrouwenkiesrecht plaats vond. Onmid
dellijk nadat de zege behaald was, spoedde
Gina Krog zich van Christiania naar Budapest
om de daar vergaderde vrouwen uit alle
landen persoonlijk het groote nieuws te
brengen. Duidelijk was het haar toen reeds
aan te zien dat de groote kracht in haar
gebroken was, dat hare gezondheid onder
mijnd werd door eene sloopende ziekte,
waaraan zij thans gestorven is.
Gina Krog kan in vrede rusten l Het groote
werk waaraan zij haar leven heeft gewijd
en waarmede zij in 1884 begon, het ver
krijgen van volkomen politieke gelijkstelling
van man en vrouw in Noorwegen, waarvan
de wettelijke en maatschappelijke gelijk
stelling het geval zal zijn, heeft zij tot stand
zien komen.
Toen ik haar in 1887 voor 't eerst ontmoette
in Christiania, leek dit haar een zeer moeilijk
bereikbaar ideaal, omdat zij voor haar streven
meer sympathie vond bij de mannen dan
bij de vrouwen van haar land. En in latere
jaren heeft zij dikwijls geklaagd over de
onverschilligheid der jongere vrouwen voor
den strijd voor hare rechten. Zij was echter
eene téovertuigde voorstandster dan dat
dit haar ijver heeft kunnen doen verflauwen.
Fröken Gina Krog
De eerste strijdster voor Vrouwenkiesrecht
in Noorwegen
Zij zullen later wel inzien van hoeveel
belang het kiesbiljet voor haar is," was haar
troostende opmerking.
Niet alleen de vrouwen van Noorwegen
zijn Gina Krog grooten dank verschuldigd
voor alles wat zij voor de verheffing der
vrouw heeft gedaan, doch wij allen, de
vrouwen van heel de wereld, verliezen in
IIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH1IIIIMIIIIIIIIMIIMIIIIII1IIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIII
te maken.
En toch, geloof ik, dat mevrouw Vosmaer
eigenlijk nog meer leiding geeft dan men uit
de boeken van dr. Montessori als geoorloofd
zou mogen beschouwen; ik geloof niet, dat
bij haar elk kind op ieder uur van den dag
maar naar den tuin mag loopen, zooals
eigenlijk zou moeten. En zoo zou ik wel
meer kunnen noemen. Doch ik vind het
gelukkig, dat mevrouw Vosmaer, die zelf
de Montessori-scholen in Italië gedurende
geruimen tijd bezocht heeft, niet slechts een
slaafsche navolgster is, maar de methode
toepast, zooals zij het 't beste vindt.
Zoover mij bekend is, zijn er nog slechts
Montessori-schooltjes te Leiden, te Bussum
en te Rotterdam. Van veel ervaring kan hier
dus nog niet worden gesproken. Maar het
Montessori-verschijnsel, zooals dr. Gunning
het noemt, verdient ieders aandacht en van
haite hoop ik, dat ook gemeentebesturen
er op zullen letlen en zich afvragen, welk
nut zij ervan kunnen hebben voor hunne
voorbereidende scholen. En laat men nu zich
daarbij niet laten leiden door het
waandenkbeeld, dat op overheidsscholen zoo moeilijk
proeven met wat nieuws genomen kunnen
worden, omdat dan de eenheid verloren
gaat. Ik vind dit steeds een noodlottig voor
oordeel. Maar bij deze voorbereidende
schoKITTY.
Witte voile Blouse met de hand
geborduurd en m. filetmolieven
bewerkt.
Prijs f 4.9O.
H.MEIJER
Amsrerdaim
Koningsplein.
haar eene van die groote voorgangsters, die
den weg bereiden voor een gelukkiger en
hooger bestaan van alle vrouwen.
ALETTA H.JACOBS
9 * ?
Ons Kookboek
DOMPELING
Noodig: 5 ons bloem, 2 ons fijn gehakt
rundervet, een weinig zout droog door de
bloem geroerd, 2 ons krenten, 2 ons rozijnen,
4 eieren, een kopje melk en l geraspte noot-'
muskaat.
Alles vermengen, in een taartvorm doen
en 4 uur laten koken au bain Marie. Eten,
met een sausje van gesmolten boter, met
basterdsuiker en een beetje rhum.
RlJSTSCHOTELTJE
Doe in een vuurvast schoteltje \50 gr.
rijst, l L. melk, l stokje vanille, 15 gr. boter,
15 gr. suiker en zet het goed toegedekt met
een passende deksel l Va uur in een matig
warmen oven; neem daarna het deksel er
af en laat 't nog Vs uur staan, dan vormt
er zich een mooi bruin korstje op.
S.-H.
HORS D'OEUVRE
Men neemt tomaten, snijdt ze in dikke
plakken, kookt ze even op en stapelt ze dan
tot een bergje op een vleeschschotel.
Op den rand der schotel legt men sardines
en over de tomaten doet men dikke mayo
naise saus.
Een fraaie versiering is een tak donker
roode geranium er op en wat fijn groen
tusschen de sardines.
Wil de inzendster van de laatste twee
recepten zoo vriendelijk zijn, mij even haar
naam op te geven. E. M. R.
lllllllllllttllllllllllllllllMlllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMI
Verzoeke alle stukken voor de
rubriek Voor Vrouwen" in te zenden
Koninginneweg 93, Haarlem.
MIIIIIIIMIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIII
len kan er toch zeker geen beroep op worden
gedaan.
Overdreven bewondering voor al wat
nieuw is, kan slechts schaden, vooral als in
dit nieuwe, zooals ook hier blijkt, toch veel
is, dat slechts het oude, soms zelfs het ver
ouderde, in nieuwe vormen geeft. Maar de
kern van dr. Montessori's denkbeelden bevat
zooveel aantrekkelijks, dat een eerlijke proef,
door autoriteiten gesteund, slechts de op
voeding van onze kinderen kan ten goede
komen.
Ik zelf kan mij nog niet goed voorstellen,
hoe het moet gaan in lokalen, waar een
groot aantal kinderen bijeen zijn. Ik vraag
mij af, of bij kinderen uit de achterbuurten
alles even vlot van stapel zal loopen als in
het schooltje van mevrouw Vosmaer, door
kinderen bezocht, in wier huis reeds op ver
schillende vormen en gebruiken wordt ge
let. Het gemakkelijk schijnende voorschrift,
dat de onderwijzeres bijna niets te doen heeft,
vraagt natuurlijk juist onderwijzeressen, die
zeer groote opvoedkundige bekwaamheid
hebben. En eindelijk: kan dit stelsel, voor
bewaarscholen bestemd, ook beteekenis
krijgen voor de lagere school?
Nog vele vragen zijn te stellen. Daarop
in te gaan zou de ruimte, voor deze aan
kondiging toegestaan, overschrijden. Ieder,
die de zaak ter harte gaat, leze
echter de hier besproken boeken.
TH. M. K.
1) Dr. J. H. Gunning Wzn. Dr.
Maria Montessori, de taliaansche
Onderwijs-hervormster. Een schets
met portret. Maatsch. voor goede
en goedkoope Lectuur, Amsterdam.
Prijs f 0.60.
Dorothy Canfield Fisher. Een
Montessori-moeder. Vertaald uit
het Engelsch, door J.
VosmaerWerker. J. Ploegsma, Zwolle. Prijs
f 2.40, geb. f 2.90.
2) EenMontessori-Moeder,blz.ll4.
Naar men ons mededeelt zal
binnenkort bij J. Ploegsma, Zwolle
verschijnen een Nederlandsche uit
gave van het boek door Dr. Mon
tessori zelve geschreven.
Red.
Het omtrekken van figuren
Illustratie uit: Een Montessori moeder"