Historisch Archief 1877-1940
?f'tC'
3 Juni '16. No. 2032
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Mm hoekje van de tentoonstelling .van de vereeniging Onze Vloot" te 's-Qravenhage
hoekje met gordijnen af te scheiden, dat hij
met het zeldzaam optimisme, den geboren
zeeman eigen, zijn hut" noemde.
Maar, om bij voortduring op zulk een
vaartuig te moeten bivakkeeren, zou slechts
passen voor een holbewoner en het is om
die reden dat zorg gedragen wordt dat de
opvarenden, wanneer zij aan den wal zijn,
goed logies kunnen vinden.
Dit bevordert immers de zoo noodige op
gewektheid onder het personeel en is voor
zeker een voorname faktor ten gunste van
hun physiek, en hiertoe dienen dan deze
moederschepen.
Waar de plotselinge en bovendien lang
durige mobilisatie uit den aard der zaak
meebracht, dat zooveel mér geoefend moest
worden dan gewoonlijk, niet het minst met
een voor Nederland vermoedelijk zoo be
langrijk verdedigingsmiddel als de onder
zeeboot, was er gebrek en bracht de Regee
ring voorloopig oude oorlogschepen in dienst.
Zoo b.v. in Vlissingen het oude, voor het
doel getransformeerde kanonneerbootjeVali,
waar de bemanningen der onderzeeërs na
hunne tot op heden gelukkig nog vreedzame
speur-expedities een meer comfortabel ,
tampatje" vonden dan op hunnen eigen bodem.
Schitterend was het echter nog niet, vooral
als de motoren en dynamo's, welke men in
moeder Vali" had geplaatst, bezig waren
haar kindertjes van nieuwe levenskracht te
voorzien.
Daarom heeft de Regeering de Cprnells
Drebbel" laten bouwen, een vaartuig van
650 ton. 51 M. lang, 10 M. breed. De
machinecapaciteit is gering, om reden ze
niet met de o. z. booten behoeft mede te
varen. Twee electro motoren geven haar
een zevenmijls vaart.
Het is verder voorzien van eene reparatie
inrichting, en dynamo's om de
accumulatoren-batterijen der onderzeeërs te laden,
luchtpompen om hunne torpedo's van lucht
te voorzien, tanks om den olievoorraad aan
te vullen, enz
Het ligt voor de hand dat hoofdzakelijk
het personeel van den onderzee-dienst zich
verheugt in de indienststelling van dit
oorlogsvaartuig.
Tóch was er in het bericht daarvan iets
dat de aandacht moest trekken van ieder
die voelt voor de daden van de groote
Nederlanders der 17e eeuw.
Het Marinebestuur heeft de goede keus
gedaan om dit vaartuig den naam te geven
van den Hollander, die in de 17e eeuw reeds
met een onderzeeboot voor den dag kwam
en het bewijs leverde, hoe Nederland voor
de toenmaals bekende wereld, op alle gebied
den boventoon voerde in die eeuw van
geest en vernuft.
Op den 13den December werd de
Cornelis Drebbel" te Haarlem in dienst gesteld
en den 14den bracht genoemd Bestuur in
verband daarmede een bezoek aan boord
en bood namens de afdeeling het schip een
portret van Drebbel aan, benevens een
groote tinnen inktkoker voor de kajuit.
Met het maken van deze eerste onderzee
boot, alsmede met zijne vele andere werken
op natuur- en werktuigkundig gebied, heeft
De Tentoonstelling van
Onze Vloot"
Cornelis Drebbel.
De plannen van de Nederlandsche Ver
eeniging Onze Vloot" om van 26-28 Mei
de herdenking van haar 10-jarig bestaan
feestelijk te vieren, o.a. met een maritieme
Tentoonstelling in de Kunstzalen d'Audretsch
te 's-Gravenhage mag naar wensch geslaagd
geacht worden.
Behalve voorwerpen van kunstnijverheid
door de menschen van onze, zoo belangrijke,
kustwacht in hunnen vrijen tijd saamgesteld,
was er op scheepvaartgebied veel
belangwekkends te zien.
Zoo b.v. op het gebied van kustverlichting
en het Reddingswezen, terwijl men de goede
gedachte had gehad verschillende foto's en
teekeningen te exposeeren van L. Smit & Co's
Sleepdienst te Rotterdam. De goede ge
dachte, omdat deze onderneming inderdaad
typeert hoe Nederland in dezen tak van
Scheepvaart nog onovertroffen is.
. Heel mooi en actueel was de col
lectie foto's van Nederlandsche schepen, die
op mijnen liepen of getorpedeerd zijn, als
mede een kaar: van de mijnenvelden, die
het publiek een goed beeld kon geven van
de gevaren waaraan Scheepvaart en Visscherij
in dezen tijd zijn blootgesteld.
In dit opzicht waren dan niet minder be
langwekkend, voorbeelden van de voorwer
pen die dergelijke verwoesting tot stand
brengen n.l. een mijn, een onderzeeboot en
een torpedo, en die wellicht bij velen erger
nis hebben gewekt als bewijs van de mo
gelijkheid om. in dezen verlichten tijd nog
ongestraft en moedwillig zoo groote schade
toe te brengen aan de neutrale scheepvaart.
Onwillekeurig brengen deze voorwerpen
ons in herinnering hoe de Vereeniging Onze
Vloot" onlangs, bij de indienststelling van
ons jongste oorlogsschip, de aandacht ves
tigde op een merkwaardig feit uit onze
geschiedenis.
Men heeft er niet veel van gelezen, want
het betrof immers slechts een eenvoudig
vaartuig, een z. g. moederschip" voor den
onderzee-dienst ?
Het is bekend dat het comfort aan boord
van een onderzeeër wel wat te wenschen
overlaat.
O, zeker, men zal in het hol van die
scheepjes wel een pas of vier op en neer
kunnen loopen; men vindt er zelfs een
klapbank, waar men met behulp van een sofa
kussen, zoo niet op den rug, dan toch wel
op een zijde kan slapen ja, de kranige
kommandant van de onderzeeboot, die wij
indertijd mochten bezichtigen; had zelfs
kans gezien achter in de sigaar een klein
deze Drebbel het bewijs geleverd, hoe in
dien tijd verstand, vernuft en dolvermetelen
moed en ondernemingsgeest samenwerkten
om Nederland groot en onafhankelijk te
maken.
Drebbel, in 1572 te Alkmaar geboren, werd
een bekwaam natuur- en scheikundige, die
niets verloren liet gaan om zijn kennis toe
te passen.
Verschillende bewijzen zijn daar nog van
voorhanden, waarvan wel het voornaamste,
dat Engeland en Bohemen elkander den
voorrang betwistten van Drebbel's tegen
woordigheid en wetenschappelijke voorlich
ting aan.hun Hof.
Wanneer Drebbel van den Engelschen
Kroonprins zes maanden verlof krijgt om
naar het Hof te Praag te gaan, laat Keizer
Rudolf hem niet meer los, als hij er een
maal is.
Later, als hij tengevolge van woelingen
met zoovele anderen van de hofhouding in
den kerker wordt geworpen te Praag, komt
hij door bemiddeling van de Staten van
Holland en van Koning Jacobus van Enge
land weder vrij.
In Engeland weder gekomen onwerpt en
vervaardigt hij zijn merkwaardige onderzee
boot, die hij uit dankbaarheid voor de hulp,
aan Koning Jacobus vereert.
Er was ruimte inde boot voor 12 roeierrs,
een boot dus van respectabele lengte voor
het doel in dien tijd.
In een werkje uit de 17e eeuw: Kort be
grip der hoofdstoffelijke Natuurkunde, enz.
lezen we er o.a. over:
Ten tweeden soo maakte hij een Schip,
met hetwelk men onder waater konde vaaren
en roeyen van West Munster tot Qreenwits
toe, zijnde twee duytsche mijlen, ja
sooverre het hem geliefde en in het schip konde
men sien sonder kaarsligt om een boek te
Eene proefneming van Drebbel:
De verandering in temperatuur is oorzaak
dat volume van een gas verandert
leesen, welk schip men nog veel jaren op
de Revier de Theems te Londen heeft sien
leggen".
De prenten in dit artikel zijn uit het ge
noemde werkje? de eene stelt voor een
verwarmd glazen retort, met den mond of
tuit in een vat met water, waarmede hij
laat zien:
Soo haast als de lucht in 't glas sal
beginnen warm te worden, winden komen al
borrelende, uit den mond des Retorts, met
bellekens door 't water en dit sal geduren
so lange als de lugt warmer en warmer
wordt.
Maar wanneer gij dat van 't vyer sult
nemen en de lugt begint kout te worden,
so sal die lugt van binnen wederom in een
gaan en worden grof en digt also dat het
glas achtervolgende een groot deel
vervullen sal met water nadat de lugt van te
vooren heet geworden, ontslooten of gedunt
was, door de warmte des vyers."
Maar het merkwaardigste is misschien wel,
wat een Uyttrecksel der Godgeleerde Na
tuurkunde", vertaald uit het Engelsche werk
van W. Derham, uit dien tijd, leert over de
Quinta Essentia" van Drebbel:
De berugte C. Drebbel heeft niet alleen
uitgevonden het maken van een Schuyt,
waarmede men kan onder het water roeyen,
maar ook een zeker soort Vogt, die hij wist
in de schuyt te leyden, om 't gebrek van de
frissche lugt, door 't ververssen van de
beslootene te vervullen."
Titelprent uit: Kort Begrip der
hoofdstoffelijke Natuurkunde
Deze Engelschman beweert k dat Dreb
bel de schuit voor Koning Jacobus bouwde
en deze vorst ook aan de proefvaart deelnam
en verklaart dat men het verhaal er van
breeder beschreven kan vinden in de schrift
van den voortreffelijken R. Boyle", die het
van een Geneesmeester die met de dochter
van Drebbel getrouwd was", en die aan de
tocht had deelgenomen, gehoord had.
Deze had hem verteld dat telkens wanneer
de beslotene lucht in het vaartuig te veel
besmet was, zoo dat men niet genoeg
bekwamelijk konde ademhalen", Drebbel dat
middel toepaste, want soodra de stop van
de Vies, welke met dat Vogt gevuld was,
wierd afgedaan, soo verspreijde sig
soodanigh een overvloed van levendige geesten,
in de lugt dat ze daarvan ten eenenmale
ververst en den ingeseetenen weder verfrist
werden."
Behalve zijn merkwaardige boot, zijn
pompen, zijn perpetuum mobile zou hij ook
nog den tooverlantaarn en sterke micros
copen en zelfs torpedo's vervaardigd hebben,
waarmede men op zijn gemak, in een bootje,
groote gaten in een schip kon slaan.
Op verschillende tijdstippen schijnen deze
in Engeland en bij ons te lande beproefd
te zijn, waarbij curiositeitshalve, niet on
vermeld gelaten mag worden, dat koning
Karel II van Engeland weigerde het geheim
van de torpedo van Drebbel's schoonzoon
te koopen voor 10.000.
De weigering geschiedde namelijk
terwille van de menschelijkheid bij het
oorlogvoeren."
In verband met hetgeen we in onzen tijd
gewend zijn op het gebied van torpedo's,
klinkt dit argument wel wat sentimenteel".
Engelsche schrijvers hebben de eer der
werktuigelijke uitvinding van zijn onderzee
boot en zijne Quinta Essentia zoeken te
betwisten op grond dat Mersennus hem het
eerste denkbeeld daartoe aan de hand had
gedaan in zijn werk Hydraulica pneumatica
sive ars navigandi."
Maar hiermede heeft hij volgens Winkler
Prins slechts grooter roem verkregen, omdat
dit werk eerst 10 jaren na het overlijden
van Drebbel is uitgegeven.
Wij knnnen hier niet te breedvoerig zijn
maar besluiten met de conclusie, die Dr.
Naber maakt in eene beschrijving over
dezen merkwaardigen man in de
WereldBibliotheek, n.l. dat deze Drebbel niet alleen
op de hoogte moet zijn geweest van de
Wet van Archimedes, die toch tot op de
helft van de 17e eeuw zoek was, maar
bovendien van de wetten van Boyle en
GayLussac, die eerst jaren na Drebbel gevon
den werden en Dr. Naber stelt zelfs de
vraag of Drebbel niet instede van Newton
e. a. de uitvinder moet worden genoemd
van de spiegeltelescopen!
Het is daarom des te meer te waardeeren
dat de Regeering de nagedachtenis van
dezen genialen man heeft geëerd, en de
Nederlandsche Vereeniging Onze Vloot"
'door hare handeling daarop nog eens met
kracht de aandacht heeft gevestigd.
ZEELANDER
Noot. De heer Hendr. C. Diferee, Conser
vator van het Vondel Museum was zoo
vriendelijk mijn aandacht te vestigen op
Vondel's Maria Stuart of gemartelde
Majesteit."
In den Tegenzangk laat de dichter de
Rey van Staetsjofferen" aldus spreken,
(vers 787-795):
Geen zeegedrocht, zoo wreet van mont
Dan dit, zoo spits en scherp van vinnen.
Zoo schalck, zoo loos en broos van aert,
Laet schepen sloopen en verslinnen
Wat wil, met balgh en slingerstaert;
Een staert' die 't water om kan roeren
Van onder op, en met een klinck
De kielen, die zoo veilig voeren,
Zótreffen dat de vloot verzinck."
Vondel heeft hier ongetwijfeld het mons
terwerktuig van Drebbel als beeld gebruikt.
Hoe zou de groote Dichter zich over de
hedendaagsche monsterwerktuigen uitgelaten
hebben!? Z.
De goddelijke Moeder
Gedicht in proza
Hem, van Wien mijn woorden teleurgesteld
tot mij keeren,
heb ik aangeroepen onder vele namen.
Ik heb Hem gezocht achter velerlei ver
mommingen.
Ik weet wel, dat ik Hem nimmer vinden zal,
dat mijn oogen nimmer Zijn licht kunnen
aanschouwen.
Ik weet wel, dat mijn hart slechts in den droom
vervuld zal blijven van de zoetheid Zijner stem.
Wat nut geeft het dan steeds naar Hem te
zoeken ?
Wat nut geeft het steeds den geest naar
Hem te richten?
Kent iemand de diepste oorzaak,
waarom een magneetnaald naar 't Noorden
wijst,
als zij zich vrijelijk bewegen kan?
Weet iemand te zeggen,
waarom een bloem op haar lenigen stengel
immer naar de gouden zon zich wendt?
Zoo richt zich ook naar Hem de geest,
die door een liefde gedragen,
bevrijd is van alle zwaarte van zelfzucht.
En daar ik in dit leven gedragen word
door de liefde mijner moeder,
zoo moge Hij, die naam noch vorm heeft,
zich openbaren als een eindeloos verschiet
aan mijn geestesoogen, wanneer mijn ster
felijke mond den naam uitspreekt van
moeder."
NOTO SOEROTO
<iiiiiitiiiiiiiiiiiiini iiiiiiiMiHiimiiiiiiiiiiiimmiiiiii mumimiimnnmiiHiiimmimiHiimini
HOTEL GROOT-BADHUIS
iiiiiiiiimiMiiii
int. iiiiiniiiiiiiiuiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiiiuiiiiuiiiiiiiMiiii
MItlllllimiltllllMtllllMlllllllllllllllllllllll
ZANOVOORT
tiotel, Restaurant en Bodega geopend - Prospectus op aanvraag - Tel. 14
ROEIVAARTUI8EN, SCHEEPSMOTOREN.
N.V. Wtrf D* Amitel", Dir. THIEBOUT,
Ouder-Am
OonipleeteMileeriD;
C. L. Hl
Den Haag.
"Vraag*
Franco le-srerin gr.
O-eexi. filiaal.
Journalistieke Rolmops
ingelegd door
BARBAROSSA
Prjjs ingenaaid f 0.90, in stempelband f 1.25
Uitgave van Van Holkema en Warendorf, Amsterdam.
THE RED STAR SODA WATER C".
S&ST&S'ffi&^VSUS LONDOH.
- Eenig Importeur P. J. VERAAR - Amsterdam.
DAAN HOEKSEMA
mm mm mm1
zflnde No. 1?3* onzer geheel
nieuwe serie
JB Wereld in liet Klein"
Alom te bekomen voor 7H cent
per plaat of in fraaie mappe met
8 platen 60 cent. Uitgave GEBRs.
KOSTER. Lellegracht 31. A'dam.
Verschenen de 10e drut
van
Atlas van Nederl. voor Wielrijders.
bevattende elf Kaarten,
dus van elke provincie,
met aanwijzing der af
standen van plaats tot
plaats in Kilometers en
vermelding der soort van
wegen. Deze Atlas zenden
wij franco per post (na
ontvangst van het bedrag
in postzegels of per
postwissel aan ons adres) voor
slechts VIJF ES DER
TIG CEOTTg.
Vu lolkema k Wamdsrf.
Vraagt proefnummers van het:
NIEUW ALGEIE
EFFECTENBLAD
tiet volledigste en accuraat sic
ftnanclëele bind.
Uit<> ave: M. M. OLIVIER, R f. kin 70, Amsterdam
VRAAGT ONZE GRATIS BROCHURE VAN 40 PAGINA'S
M
ET het oog op ons stijgend succes, besloten wij onze artike
len ook buiten Amsterdam te leveren. In Amsterdam blijft
bezorging vrij aan huis, naar buiten bij minstens 4H Kg.
franco na ontvangst van Postwissel, voor kleinere zendingen f 0.20
porto bijvoegen; rembours f 0.15 hooger. Wij noteeren per Vs Kg.
!TA'lilTilïTi1 Superior f 0.85; prima f 0.75: goede
UJ? J? lul f o.65; reclame f O 65.
Affcernoon f 1.25; Melange f 1.15; (Java
direct van de Plantage) f 1.05;
thee f 0.90; Gruis (zuiver smakend) f 0.80.
Prima Kwaliteit ZUIVERE CACAOPOEDER f 0.90
VERZENOHUIS METROPOLE,