Historisch Archief 1877-1940
l Juli !16. -r- No, 2036
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
5t
Maandkrabbels :
Teekening voor de Amsterdammer"
van Bas van der Veer.
ItlllllllllflIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Den Haag vanuit een tweedekker
I
Op een mijner vliegtochten boven onze
residentie, die ik gewoonlijk uitkies als
terrein voor mijne waarnemingen, liet ik
mij neer bij de firma Kleykamp, die mij een
schitterende verzameling kimono's en obi's
liet zien, een verzameling zooals men ze
zelden aantreft. Iedereen kent de kimono;
daarbij behoort de obi, de breede ceintuur
van zware zijde, liefst dubbel toegenaaid,
en daarbinnen nog voorzien van een laagje
watten, om de stof nog zwaarder te doen
schijnen. De obi's zijn meestal, vier yards,
dat is ruim drie en een halve meter lang;
de lus wordt op den rug om een plankje
heen gelegd, zooals we dit wel op plaatjes
hebben kunnen zien, en de Japansche vrouw
tjes torschen al deze ellemdat, dikwijls nog
met gouddraad geborduurd, even onder de
buste om 't lichaam gelegd, over de kimono
heen. De zijde, misschien 100 of 200 jaar
oud, is onverslijtbaar en van eene kwaliteit,
die men de laatste jaren niet meer maakt.
De obi's zijn gewoonlijk geweven in teere
kleuren en zachte nuancen, zoodat ze kun
nen gedragen worden bij bijna elke tint
van kimono, waarvan juist de kleurcombi
naties zijn gekozen met een durf en toch
met een artistiek oog, waarvan wij, wester
lingen, geen begrip hebben.
Kimono's o ja, zeker, men kan ze koopen
in bijna lederen lingeriewinkel voor een paar
gulden, de bedrukte katoentjes die vrouwen
dragen en négligé',, Top haar slaapkamer.
Maar ze hebben niets gemeen met de
kostbare stoffen en de schitterende bor
duursels der artistieke kimono's.
Er zijn onder de obi's exemplaren, waarin
de artiest onderaan zijn naam heeft geweven,
bij wijze van onderteekening; tot mijn spijt
zag ik geen naam geborduurd op de kimono's.
De allermooiste, die ik zag, was eene van
hel paarse crêpe de Chine, gevoerd met
zachtgele pongé. Zij was geborduurd met
purpere pioenen en bruinroode chrysanthen,
en het bladwerk had een blauw groene tint
en viel in ranken over den rug naar bene
den. Er was een kimono van licht
havanakleurige zijde, gevoerd met vlammend oranje
en geheel geborduurd met wit zijden draken;
er was een lichtblauwe, van het fijne
porceleinblauw der Japansche theekopje,s, als
manifesteerde de lente zelve zich op dit
kostbare kleed. |e voelde bijna de atmosfeer
van den luwen lentehemel in deteerblauwe
kleur. Er was een zwarte kimono met pur
pere pioenen en bladwerk van olijfkleurig
groen, en er was een goudkleurige, die men
deels beschilderd, deels geborduurd _had.
Een wemeling van tinten en kleuren lag er
voor mij uitgespreid, en in de kamer met het
koele noorderlicht was het, als scheen plot
seling de zon, de zon van het kleurenrijke
Japan.
Deze kimono's zijn grooter en wijder, dan
die, welke gedragen worden door de zooveel
kleinere Japansphe vrouwen. Deze
kleedingstukken worden gemaakt voor Europa door
de Japanners, meest mannen, die dit werk
als huisvlijt beoefenen, in hun vrijen tijd
dus. Huisvlijt; maar gestegen tot welk een
naaldkunst l Geen westersche vrouw zou dit
den Japanner op deze wijze nadoen. Is de
kimono af, dan gaat hij er mee naar een
commissionnair, die ze opkoopt en naar
GemeenschappelijkGrondbezit
G. G. B.
De vereeniging Gemeenschappelijk Grond
bezit" die indertijd mede op instigatie van
Frederik van Eeden werd opgericht, is haar
tiende lévensjaar'ingetreden. Bij deze gele
genheid heeft ze verschillende van hare
onderafdeelingen (Sigarenfabriek De Pio
nier", Groningen; Boekdrukkers-Vereeniging
Voorwaarts", Amsterdam; Drukkerij Nieuw
Leven", den Haag; Coöperatieve Bakkerij en
Verbruiksvereeniging Walden", Zaandijk;
Geassocieerde Metselaars- en
OpperliedenVereeniging Voorwaarts", Amsterdam);
ingekomen rapporten te zamen in brochure
vorm uitgegeven.
Het verschijnen van dit kleine boekje is
in zekeren zin een evenement op sociolo
gisch gebied, want het geeft het overtuigend
bewijs dat deze vereeniging, die alle grauwe
theorie liet varen en, hoe ook deswege
gesmaad, door geloofsverwanten" zich een
zuiver practisch socialisme tot doel stelde,
haar doel werkelijk bereikt.
Hieronder volgt het voorwoord dat de
h eer J. 'Methöfer, een der voornaamste G. G.
B minnen in het boekje plaatste en dat wij
lilfilllilillllliiiHliiliiiiliiiiiiiiiliilliMilniiiiMiiiiiiiMlilllimiiiiiiiiiiiiimi
Europa zendt.
Het motief wordt volgens eigen initiatief
geheel uit de hand eerst losjes op de zijde
geteekend. Sommige artiesten beginnen zelfs
dadelijk te borduren, gaan niet volgens een
ontwerp, maar geheel naar eigen inzicht en
kunstzin te werk. Vandaar dan ook dat geen
twee kleedingstukken precies hetzelfde zijn
en dat nabestellen een onmogelijkheid is.
De bloemen worden eerst met katoenen
steken opgevuld en dan met koordzijde ge
borduurd. De koordzijde voorkomt het vlos
sen en de glimmende koordjes verleenen
een ongeloofelijk schoonen glans aan de
bloemen, die sterk contrasteeren op de matte
zijde. Deze kimono's wisselen in prijs
tusschen/25 en ruim ?100.
De verkoop van deze artikelen gaat tame
lijk vlot, maar... de dames verknippen ze
gewoonlijk tot... avondmantels! Alweer
om mooi te zijn buitenshuis! Men geeft
meer dan f 100 uit voor een concert- of
dinerjapon, maar #ie voelt de artistieke
waarde van een kimono, waarin menige
vrouw een schoonheid zou worden in haar
eigen huis, als ze thee schenkt voor haar
man? Hoeveel meer zou het in de vrouw
gewaardeerd worden, indien zij zich thuis
niet altijd vertoonde in een halfsleetsch
rokje en blouse, of in een afgedankt diner
toilet, veranderd voor huiselijk gebruik?
De kimono heeft zich in Japan door alle
eeuwen heen weten te handhaven als het
kleedingstuk der vrouwen, en geen wester
sche modegrillen hebben haar kunnen ver
bannen. Zij is daar tot een kunstproduct
geworden, dat de Europeesche vrouw zelfs
als huiskleeding versmaadt, omdat zij, met
hare zoogenaamde westersche beschaving,
de kimono niet gekleed" genoeg vindt; en
ze verknipt haar tot een draperielap of ver
kracht haar tot een avondmantel. O heilig
schennis aan een kunst, die onze
hochcultur" verre vooruit is!
Ik geloof niet, dat n waarlijk zuiver
voelende man er op tegen zou hebben, dat
zijn vrouw des avonds een intiemen gast
ontving in een der prachtgewaden, die deze
kimono's zijn, want wie ze goed weet te
dragen, zal er zeker hare schoonheid mee
vernoegen, mér dan in het meest modieuse
toilet van onze dagen. Wel een bewijs hoe
veel scherper kijk een Japansche heeft op
waarachtig vrouwenschoon, dan de meest
geraffineerde faiseur de mode.
HAAQSCHE VLIEOENIERSTER
? ? *
Wespetailles
Onlangs zei eens iemand dat de vrouwen,
alvorens zich met politiek te gaan bemoeien,
eerst maar eens zorgen moesten zich van het
door haar zoo gewillig getorschte juk der
mode te bevrijden. Bedoeld werd natuurlijk
speciaal de mode in de kleeding.
Dit verwijt gaat echter niet op. Ofschoon
geen feministe", voelde ik mij gedrongen
die redeneering te weerleggen.
Want ten eerste is de modeslavernij in
kleedingszaken volstrekt geen uitsluitend
vrouwelijke aangelegenheid. In de mannen
wereld heerscht zij evengoed, slechts
een beetje minder sterk in het oog vallend.
Het is een bekend feit, dat meermalen aan
zeer hooggeplaatste manspersonen, als zij
diep in schulden staken, door de macht
hebbers der mode een aanzienlijke geldsom
werd geboden voor den dienst van zich te
vertoonen in een kleedingstuk, dat eensklaps
de mode deed omkeeren: b.v. in een lange
jas terwijl korte dito's gebruikelijk waren.
Maar ten andere: wat is de mode, en
haar juk, en haar slavernij ?
Mode, in den zin van min of meer perio
dieke afwisseling, is een op ieder gebied
als de beste aankondiging er van, in zijn
geheel weergeven.
Toen op de laatste Algemeene Vergade
ring der Vereeniging Gemeenschappelijk
Grondbezit" na lezing en aanhooring van
de hier bijeengebrachte rapporten werd be
sloten ze als brochure te doen verschijnen,
vond dit denkbeeld terstond algemeenen
bijval.
Die verslagen toch waren voor velen der
aanwezigen een blijde verrassing. We kon
den vermoeden dat de groepen een moeilijk
bedrijfsjaar hadden te doorworstelen gehad.
Het zou dus niets te verwonderen zijn ge
weest, indien we hadden gehoord van
teleurstellingen, van zorgen en zwarigheden.
En zie, in plaats daarvan hoorden we zake
lijke uiteenzettingen en overtuigende cijfers,
die onwederlegbaar aantoonden dat onze op
socialistische leest geschoeide bedrijven de
moeilijkheden der tegenwoordige tijdsom
standigheden tot dusver glansrijk hadden
doorstaan. Een blij en trotsch gevoel was
op veler gezichten te lezen. En het kwam
tot uiting door het algemeen verlangen, de
mooie resultaten van het practisch werken
in ruimen kring bekend te maken.
Zoo gaan dan deze verslagen, die in het
kort de geschiedenis bevatten van een vijf
van het menschelijk leven te natuurlijk ver
schijnsel, dan dat het niet ook in de Mee
ding zou voorkomen. Haar te willen af
schaffen of uitroeien is onmogelijk, en
iedere poging om haar te negeeren een
vergeefsche moeite. Het eenige wat wij doen
kunnen is: haar recht in het aangezicht
kijken, ons rekenschap geven van haar
ontstaan en karakter, en haar daarnaar
beoordeelen.
Door vrouwen van vroegere geslachten
is* zij vaak beschouwd als een soort van
mystieke macht, die uit onbekende regionen
hare bevelen rond zond, en waaraan men
had te gehoorzamen zonder haar te begrijpen.
Wij weten thans wel beter. De geheimen
van het modeverband zijn ons niet langer
een raadsel. En het is ons k bekend,
welk een gewichtige wijziging het ontstaan
der kleedingmodes in den loop der laatste
eeuw heeft ondergaan.
Ten allen tijde zijn het bekwame vak
lieden geweest die de nouveauté's schie
pen en daarmee hun voordeel trachtten te
doen. Ten behoeve van vorsten en andere
goed betalende personen werden voort
durend nieuwigheden uitgedacht, bijzonder
voor het figuur dezer klanten geschikt,
dikwijls op verberging van hun lichaams
gebreken berekend. Telkens werden zulke
creaties eerst door hunne omgeving en
gaandeweg in ruimer kringen nagebootst,
en zoo zakten zij ongemerkt langs den
heelen maatschappelijken ladder af. En lang
voordat zij den ondersten sport hadden
bereikt, was op den bovensten alweer wat
anders aangenomen. Kortom: de mode dankt
haar voortdurende strooming eensdeels aan
de echt menschelijke zucht naar variatie;
anderdeels aan een bijna even sterken maat
schappelijken factor: standbesef. Niemand
wil graag blijven dragen wat reeds beneden
hem is aangeland; en bijna ieder kijkt met
verlangen, of minstens met belangstelling
uit naar hetgeen boven hem gedragen wordt.
De n heeft voor dit spel wat meer attentie,
geld en moeite over dan een ander; maar
bijna niemand onttrekt er zich geheel aan.
Onder den invloed van de groot-industrie
nu hebben de verhoudingen op dit gebied
een vroeger ongekende uitbreiding gekregen.
Wat eertijds het werk was van enkele kleer
makers afzonderlijk, is thans het resultaat
der volgens program uitgevoerde plannen van
groote fabriekanten-vereenigingen, die, ieder
seizoen, vele maanden vooruit bepalen welke
nieuwe mooiigheden zij de wereld zullen
aanbieden. Iets hangt dan af van de keuze
der op dit terrein toongevende kringen;
daarnaar wordt vastgesteld, in welke rich
ting de confectie zal gestuurd worden. En
wat aldus in de centra van het modeverband
is ontworpen, maakt dan (in hoe langer hoe
grover en onbeholpener namaaksels!) zijn
weg over de heele aarde. Als ten slotte
boeremeiden blouses dragen, met een
rugge-sluiting, blijkbaar oorspronkelijk uitge
dacht voor dames, die er een kamenier op
na houden, dan mogen wij, om zulke
dingen lachend, niet vergeten, dat die
gedachtelooze na-aping al heel wat hooger
op den ladder begint.
In den regel nu gaat dit spelletje tamelijk
onschadelijk zijn gang. Deze en gene moge
er wat meer geld aan verknoeien dan zijn
budget, toelaat maar draagt daarvan dan per
soonlijk de schade. Praktische menschen
zeilen er, naar gelang van hun omstandig
heden, zoo behendig mogelijk tusschen door,
vermijden de uitersten, en schudden af en
toe het hoofd over de ergerlijkste dwaas
heden.
Slechts in enkele gevallen wordt het de
moeite waard, er een ernstig woord over
in het midden te brengen.
Daartoe geeft mij aanleiding het dezer
dagen gelezen bericht: De middeltjes wor
den weer hoe langer hoe dunner en fijner"...
Ik weet niet of er velen zijn die, met mij,
gemeend hadden, dat dit ideaal van fijne
middeltjes" bij ons voor goed had afge
daan: op de vlucht gejaagd door de ver
breiding van hygiënische inzichten.
Ruim zeshonderd jaar lang is er in de
vrouwekleeding der beschaafde wereld mis
bruik gemaakt van het feit, dat het men
schelijk lichaam tusschen de ribben en de
heupen week genoeg is om geen weerstand
te bieden aan kunstmatige, geleidelijke
insnoering. Het gevolg is geweest dat de
vrouwefiguur streefde naar een vo;m, waar
door wel nooit die van een wesp geëven
aard is, maar die toch vaak sterk aan een
zandlooper deed denken. Onderden invloed
der natuurstudie-populariseering van de
laatste eeuw is die wespetaille terdege
onder handen genomen. Het gezond ver
stand had voorloopig over haar gezegevierd.
Maar, op het stuk van mode kan men
er nooit zeker van zijn, of het gezond ver
stand het gewonnen terrein ook behoudt.
Het sterkste modecentrum is Parijs,
zelfs nu in oorlogstijd. En de mode-orders,
vandaar uitgevaardigd, plegen zich meer te
kenmerken door uiterlijke gratie dan door
innerlijken diepgang. Zou werkelijk de
wereld zich opnieuw laten verleiden om,
trots beter anatomische inzichten, weer naar
Fransen model de taille de guêpe" te gaan
bewonderen? Zou het althans in Nederland
niet mogelijk zijn, meer en meer wél de
gratie van wat Parijs proponeert te aan
tal door arbeiders gestichte en door arbeiders
beheerde ondernemingen, de wereld in.
De publicatie bedoelt dus te zijn een
stukje propagandawerk. Dit woord wil ons
niet zonder aarzeling uit de pen. Want
hetgeen in de arbeidersbeweging onder
propaganda wordt verstaan is vaak niet
meer dan vulgaire reclame. En daarvan, dat
wil zeggen: van bombast en boerenvangerij,
wenschen we ons verre te houden. We
willen in het oog blijven houden dat onze
propaganda moet zijn een piopaganda van
de daad, van resultaten. Maar daarin mogen
we ook niet te kort schieten. Want zou het
niet zijn, indien we nalieten te wijzen op
de uitkomsten van ons werken, alsof we
waren opgegaan in zaken-doen; alsof we
ons doel bereikt achten zoo de werkers in
onze bedrijven er maar in waren geslaagd
voor zich zelven een droog en warm plaatsje
te hebben bemachtigd?
We blijven dus pleiten, getuigen. Doch
eerst nadat we het voorbeeld gaven, nadat
we werkten met geduld en volharding, aldus
het pad banende voor degenen, die we
oproepen OHS te volgen.
Mogelijk zal de inhoud van dit boekje
droog gevonden worden. Laat ik u zeggen
dat de groote belangen, waarom het hier
vaarden, maar met uitsluiting van al wat
ongezond is?
EEN GEWEZEN PLEEGZUSTER
Antje Verkerk's boekje over Waterpolo
Hebt ge wel eens een zwemwedstrijd
bijgewoond en naar waterpolo gekeken,
zonder er het fijne van te snappen, ja, zon
der eigenlijk te begrijpen, waar het om ging,
en hoe men den triomf moest behalen of
wel hem buiten het bereik van den tegen
stander moest brengen?
Zulk toekijken behoort niet tot iemands
aangenaamste gewaarwordingen, en om het
te ontgaan, kunt ge niet beter doen, dan
het aardige boekje aan te vragen, dat de
Hollandsche Dameszwemclu-b in Amsterdam
thans gratis beschikbaar stelt. De titel luidt:
Leiddraad tot de beoefening van het
Waterpolo, door Antje Verkerk." Op aanvraag aan
het Secretariaat, Paul Krugerstraat 43, Water
graafsmeer, wordt het boekje u zonder meer
toegezonden.
De schrijfster is bijzonder gelukkig in haar
zakelijke, maar aangename, beschrijving van
het interessante spel, het voetbal te water,
waarbij het natte element een speelveld is,
in zijn bewegelijkheid zoowel vaste spel
regels als verrassende afwisseling in gang
en opvatting toelatend.
Boeiend in hooge mate is zoo'n
waterpolowedstrijd, als de veertien dappere
zwemsters flink haar best doen en de regels
van het spel streng in acht worden genomen.
In alle zweminrichtingen en clubs is de be
oefening van het polospel aan te bevelen,
omdat er opvoedende kracht van uitgaat.
Van sport en spel, in goede richting geleid,
moeten wij in zake onze veelbeprate
tuchteloosheid een gunstigen invloed hopen en
verwachten. De jongste
Tuchtunievergadering leverde niet al te veel resultaat op. De
vrijwillige onderwerping aan spelregels en
speleischen is een tuchtmiddel als geen ander.
Zoo het heerlijke gezonde zwemmen bui
tendien nog in die richting kon meehelpen,
zooals het doet bij waterpolo, dan is er weer
een lichtzij meer ontdekt aan de onvolpre
zen zwemsport.
FREDERIKE J. VAN UILDRIKS
Mode-snufjes
Teekening voor de Amsterdammer"
van Flora van Rijnevelt
r. R.
Links: Wandeltoilet van zwart taffet
met mouwen van crème chiffon. De zeer
wijde rok valt over een kleine crinoline.
Het lijfje is nauw aansluitend met een
puntige pelerine.
Rechts: Middagjapon van
hortensiablauwe crêpe de Chine met mouwen van
chiffon, du même ton."
Korte mode-karakteristiek.
De japonnen worden aan den hals soms
afgewerkt met een hoog aansluitenden
boord, maar zijn (gelukkig !) meestal min of
meer gedecolleteerd. Bij wijze van overgang
tusschen het eene en het andere uiterste,
zijn ruches en kragen, boa's en dergelijke,
meer dan ooit in de mode. De twee meest
frappante en typische dezer halsafsluitingen
zijn hierboven geteekend. De eerste, de
zoogenaamde Rembrandt-ruche is van wit
glasbatist, eigenlijk niets anders dan een
vereenvoudigde stolpkraag uit de eerste
helft der 17e eeuw, zooals men ze kent van
de beroemde Elisabeth Bas, van Rembrandt
of Bol ? in het Rijksmuseum. De tweede,
van bruin taffet, draagt den naam
diablotin." Welsprekend en juist, voor zulk een
aardige, brutaal uitstaande ruche.
F. v. R.
gaat, in den juisten toon zijn behandeld.
Uit deze rapporten spreekt een geest als|te
lang in de socialistische beweging werd
gemist. Wat heeft men zich niet lang tevre
den gesteld met beginselen, met idealen,
met doctrines! Wat kon men er moeilijk
toe komen, eindelijk eens te beproeven al
die mooie dingen om te zetten tot een stukje
werkelijkheid! En hoevelen blijven zich ver
genoegen met woorden, woorden, woorden,
of zetten alles op de kaart van zoogenaamde
politieke actie, aldus eigen iniatief prijs
gevende!
De zakelijke toon van dit boekje is daarom
juist een verkwikking. Men heeft de moei
lijkheden van de practijk leeren kennen en
is wat bescheiden geworden. Men weet dat
men alleen stap voor stap zal vooruit
komen. Maar verre van zich daardoor te
laten ontmoedigen blijft men vol goeden
moed voor de toekomst. En... het groote
doel wordt in het oog gehouden en blijft
wonen in de harten. Zoo sloot de drukkerij
Nieuw Leven"inden Haag zich aan bij G.G.B.
toen haar bestaan reeds verzekerd was en
zij een maatschappelijk doel wou blijven
nastreven. Zoo bleef de coöperatieve bak
kerij Walden" te Zaandijk haar beginsel
getrouw, tón zij zich omzette in een
verNatuur en Mode
Van een goed ontloken klaproos kan men
een modepopje maken. Madame de Genlis
leerde ons een eeuw geleden reeds, hoe
men metokpordzijde twee tegenovergestelde
bloemblaadjes bij elkaar bindt (het ceintuur),
daarna om ieder der overblijvende bloem^
blaadjes onderaan een koordje windt en zoo
de mouwen krijgt. De stamper is het ge
zicht, en het bovenste deel er van (de stem
pel) vormt het hoofddeksel, terwijl de
meeldraden tot halskraagje dienen.
uiiiiiiiiitmiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiitiiHiiiiiiiiiiHiiHiiiiiiiriim
Ons kookboek
Driemaal is scheepsrecht l Wij geven hier
nog een paar bruinbrood-recepten voor den
tijd dat wij ten derde male in de
bruinbroodperiode vervallen.
BRUINBROOD TAART
Smelt 100 gr. boter (of plantenboter), roer
er 200 gr. fijngekruimeld bruin brood, 100
gr. krenten (eerst flink wasschen), 100 gr.
bruine suiker, een halve geraspte citroenschil,
't sap van een citroen, fijn gestampte
kruidnagelen en 2 geklopte eierdooiers goed door;
laat dit alles, al roerende, even doorkoken
en voeg er, bekoeld zijnde, de stijfgeklopte
eiwitten bij. Besmeer een springvorm met
boter en bestrooi die met beschuitkruim,
doe daar de massa in en laat ze V9 uur flink
in den oven bakken.
S?H.
BRUINBROOD SCHOTELTJE
Men heeft noodig: 350 gr. gekruimeld oud
bruinbrood, 100 gr. boter of plantenboter,
100 gr. bitterkoekjes, Va L. melk, 1/4 L. water,
100 gr. suiker. Maak van dit alles een fijne
pap, laat deze al roerende, even flink
doorkoken, doe ze in een vuurvast schoteltje,
bestrooi het met paniermeel of beschuit
kruim, leg hier en daar een klontje boter,
en laat er in den oven een korstje op komen,
(Va uur bij redelijke hitte). Dien het scho
telfje koud of warm naar verkiezing voor.
S.^H.
Het plan bestaat om Ons Kookboek"
later in boekvorm uit te geven. Alle mede
werkers van deze rubriek ontvangen dan
een present-exemplaar.
Wij stellen 't dus zeer op prijs een zoo
groot mogelijk aantal lekkere familie-recepten,
fraaie schotelversieringen, en beproefde raad
gevingen op huishoudelijk gebied te mogen
ontvangen.
E. M. R.
HUWCLYKS'UrTZETTEN.
VM UMES WUEI,
in de volgende prijzen:
No. 1
., 2
3
4
5
6
7
8
9
? 350.
475.625.
850.
1000.1275.
1600.2200.
2750.
bruiksvereeniging, door het personeel het
overwicht te geven in het bestuur. Zoo
schenken alle bedrijven een aandeel uit de
winst aan de Spaar-Voorschotbank van
Q.G.B., opdat zustergroepen kunnen worden
gesteund of nieuwe"bedrijven kunnen worden
gesticht.
Maar lees de verslagen en de ernstige wil
om het algemeen belang te dienen, om het
voorbeeld te geven en zoo op de onrecht
vaardige maatschappij van heden ten goede
in te werken, komt u telkens tegemoet.
Wat deze arbeiders hebben ondernomen
is een alleszins belangrijk maatschappelijk
werk. Zoo is, om iets te noemen, de proef
neming van de coöperatieve vereeniging
Walden" te Zaandijk, om de rechten van
producenten en verbruikers naar de eischen
van het socialisme tot regeling te brengen,
de aandacht van alle coöperatoren ten volle
waard.
De verslagen geven het recht tot de ver
wachting, dat het practisch socialisme ook
in ons land spoedig een woordje zal mee
spreken, ten spijt van patent-socialisten en
patent-coöperators, die dit werken tot hier
toe met minachting hebben bejegend."
H.