Historisch Archief 1877-1940
l Juli '16. ' No. 2036
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
H. DUNLOP, The Supreme Will, or the
Danger of a Premature Peace. The
Hague, M. Nijhoff. 1916.
Nu heb ik eens een boek gelezen over
den oorlog, dat op mij den indruk maakte,
alsof ik ergens in een gezelligen drawing
room", onder een fijne HenriClay en een flesch
zwaar belegen Portwine, met eene
exceedingly interesting" engelschen gentleman
over den oorlog heb zitten boomen.
Daar heb je nu al bijna twee jaar met een
beklemd hart rondgeloopen, en hebt grijze
haren gekregen van het pikeren over het
angstige idee, dat de verschrikkelijke oorlog
op een algemeen debacle van de westersche
beschaving zal uitloopen, en inéns ontmoet
je een good-natured, good-hearted fellow,
een echte daer old chap", die je in zijn
comfortabel home uitnoodigt, en je na een
hartelijk have a drink" een boom begint
op te zetten over den woesten wereld-strijd,
zóvol common sense" en ook vol humor"
nu en dan, dat je langzamerhand licht be
gint te zien, en bij het derde glas port gaat
denken: quite simple, my dear fellow, quite
Vsirnp1e," het moet nu maar eens uit zijn
met al dat geharrewar, je maakt de United
States of Europe," met een International
Army," en de menschheid is gered.
In het boek ligt een Notice" van den
schrijver dat in order to avoid all
misunderstanding" er even op gewezen wordj,
dat de -auteur een Hollander van geboorte
is, hoewei zijn naam een schotsche af
komst aanduidt. Hetgeen niet wegneemt
dat dit boek echt Engelsch, of zoo ge wilt
Schotsch is. Het herinnert me aan
gentlemanlike, nobele Squires, die een heeleboel ge
lezen en gereisd hebben, vol civilization en
common sense, en die u een ganschen
avond zonder n minuut verveling kunnen
bezighouden met wereld- en levensbeschou
wingen vol goodwill" en verstandigheid.
Als alle menschen zulke Dunlops waren
zou er nooit een oorlog uitgebroken zijn,
omdat dan het common sense" en niet de
morals", de hartstochten overheerscht zou
den hebben.
Het boek begint met een Introduction,"
die niet overal direct met den oorlog te
maken heeft, maar die ons den state of
. mind" van den schrijver geeft, in een reeks
philosophische beschouwingen.
Het is wel heel merkwaardig, dat ik 14
dagen geleden (in het 17 Juni Nr.) een
fragment uit Jinarajadasa's filosofie heb
overgeschreven, om te doen uitkomen,
hoe deze wijsgeer God zoekt en vindt in
de draaiing der eleclronen in het atoom,
en nu zegt deze Schotsche Squire, die
Jirmrajadasa wel niet zal gelezen hebben,
iets dergelijks:
Sinse God is omnipresent, hèis present
in each cell, in each molecule, in each atom,
in each think*ble part of an atom in each
possible part of an atom it foltows that He is,
Himself, each possible part of ari atom,
"that He is each molecule, each celle, each
body that is built out of them or of parts
of them. He is therefore identical with
the Universe."
Indeed, so it is, Mr. Dunlop! Maar ik
zie Jinarajadasa toch al glimlachen als
hij dat zou lezen, en wel over het
intellectueele It follows." Want voor een ooster
ling followt" dat heelemaal niet. Het grpote
Mysterie, dat het Oosten wel kent, is juist
dat Hij in ieder atoom is, en toch niet
dat atoom is, dat Hij wél in 't Heelal ge
manifesteerd is, maar er toch niet identiek
mede is.
Zoo zegt de Squire, die enorm veel ge
lezen moet hebben-, vooral empirische
wetenschap:
Man is: matter, come to a state of
temporary consciousness." ?
Indeed, Mr. Dunlop, indeed! Maar de
oostersche filosoof glimlacht alweer vrien
delijk en denkt van U, wat indertijd van
David Copperfield gedacht werd: Soyoung!
so young!"
Maar er komen ook heel aardige, onver
wachte opmerkingen, die men onder den
titel Observations of an incorrigible opti
mist" zou kunnen uitgeven.
B.v. deze: Thans verafschuwen
Duitschers en Franschen elkaar, Maar beide
houden er van, den zang van een nachte
gaal te hooren. Dat is omdat hij Vreugde
beteekent. Vreugde is een band tusschen
menschen.
Naar Buiten
Nu 't zomer is en de vacantie voor de deur
staat "wordt 't voor ieder de vraag hoe hij
dezen tijd van rust en herstel zal doorbrengen,
zoodat 't van arbeid en geleerdheid top
zware hoofd zich in September weer op zijn
stengel verheffen kan als een zomerbloem
na een verkwikkende regenbui. Vooral voor
jong Nederland is dat de vraag. Men vuile
de vacanties der jeugd met ontspannende
lichaamsarbeid" is het motto van een werkje
voor eenige jaren door de vereeniging
Volksweerbaarheid uitgegeven tot aanbeveling van
vacantiekampen en openluchtleven. Dat is
zoo. Als onzen gymnasiasten en
burgerscholieren in de dagen van rust niet een
gezonde afleiding wordt bezorgd, eindigt
het met verveling en komen ze op de
schoolbanken terug mogelijk nog meer ge
knakt dan ze bij het vertrek waren. Gelukkig
biedt in de laatste jaren ons land heel wat
gelegenheid voor jongens en meisjes om
zich met sport het leven te vullen. De ge
dachten gaan daarbij niet in de eerste plaats
uit naar de vele tennis-, cricket- en andere
matches, wedstrijden op velerlei gebied.
Zeker bieden die voor de besten een gelegen
heid om te toonen wat ze kunnen, maar ook
alleen voor de besten; voor de aurea
mediocritas, waartoe toch de meesten behooren,
zijn ze veeleer een ontmoediging dan een
opwekking.
Alzoo alles Is dan toch nog niet verloren.
Er begint hoop te schemeren.
En dan dit niet te vergeten:
Niets wordt intenzer gevoeld dan dat
de Groote Oorlog van dezen tijd een ver
schrikkelijke Misdaad is. Dit. is de reden
waarom de Staatslieden van Duitschland
zoo hun uiterste best doen om-hun verant
woordelijkheid te ontkennen. Dit is een
hoopvol teeken. Het bewijst dat zij weten
dat moord, ook voor patriotische" doel
einden een zonde, is."
Ergens anders noemt hij hun hypocrisie
a tribute to virtue."
Na zijne 21 bladzijden filosofische be
spiegelingen te hebben ten beste gegeven,
begint de sympathieke, onderhoudende
Squire een hoofdstuk over German
Mentality', en gaat dan door met beschouwingen
over den oorlog, over German Byzantism
and Aspirations", over Germany's Moral
Standard", over Ultra Militarism", over de
noodzakelijkheid om Germany disarmed"
te hebben, over de ellende If Germany is
not vanquished'', ja, over waj al niet, om
dan in een climax vol common sense" op
te stijgen tot de apotheose van zijn werk:
The United States of Europe", waarin
voortaan oorlog onmogelijk zal wezen, en
waarin nationale legers niet langer zullen
bestaan, maar wel een InternationalArmy".
Vooral de hoofdstukken over
Duitschlands Mentaliteit" en Duitschlands Moreele
Standaard" zijn zeer raak, en ik vind dit de
beste uit het boek. De Squire heeft de
duitsche moral insanity" met een zeer
logische diagnose aangetoond.
Waar hij echter begint over de United
States of Europe" moet men onwillekeurig
ongeloovig het hoofd schudden, al is men
het nóg zoo hartgrondig met den schrijver
eens geweest waar hij kort daar vór aan
toonde hoe gevaarlijk een Premature
Peace" zou zijn met een Duitschland, dat
steeds, zoo men het liet volharden in zijn
ultra-militarisme, een bedreiging voor een
nieuwen oorlog zou uitmaken.
Ja, als alle menschen waren als deze
beminnelijke Squire, zoo good-hearted en
good-natured, en vol van zulke levens
bespiegelingen, waar nooit vuurspuwende
kraters uit oprijzen, zoo zouden die United
States" geen Utopie zijn, maar helaas, de
overgroote meerderheid der millioenen, die
deze Staten bevolken, zijn geen Dunlops, en
sputteren ook niet eens, als deze auteur zegt
dat It is absurd that some people have to
be taken to wateringplaces from overreding
and others to cemeteries from underfeeding."
Zoo zij zich hieraan ergerden zou er
zooveel groente en vleesch niet eens worden
uitgevoerd naar Duitschland, terwijl het
eigen volk honger-optochten houdt.
As soon as proper system for the
distribution of food has been thought out, poverty
and starvation will be abolished," schrijft
Dunlop.
Men ziet, c'est simple comme bonjour.
Think it out, mr. Dunlop, en de wereld zal
u dankbaar zijn!
Intusschen, al blijven de U. S. of Europe
hopeloos utopisch, toch is het aangenaam,
er Mr. Dunlop over te hooren spreken, al
zal the eating" hier nooit the proof of the
pudding" kunnen zijn.
Een troost voor de militaristen is, dat in
deze U. S. het leger niet heelemaal afge
schaft zal zijn. Society likes troops," zegt
Dunlop. Hij vindt dat soldaten nu eenmaal
hooren bij het van stapel laten loopen van
een schip, bij ontvangst van staatshoofden,
bij aardbevingen om den boel op te ruimen
en (dit lijkt mij wel het klemmende argu
ment) Your cook likes ta spend her Sundays
with a smart soldier." En daarom wil hij
legers handhaven, maar internationaal, en
wel zó-?en hier ligt een Columbus-eil
dat in eiken staat de kleine minderheid der
soldaten van de eigen natie is, en de over
groote meerderheid van andere naties.
Dit lijkt dan ook wel zoo de eenvoudigste
oplossing, en het verwondert mij dat de
knappe bollen van de Vredesconferenties
daar nooit aan gedacht hebben. Als Duitsch
lands leger in vreemde landen in garnizoen
is en Frankrijks leger ook, wel, dan kunnen
ze nooit met elkaar vechten. Altijd maar
zorgen dat het eigen leger nief bij de hand
is, maar b.v. in Niszji Novgorod, of
Helsingfors, of zulke plaatsen, en je kunt er
geen kwaad mee doen.
Er zou, volgens Dunlop een International
Parliament" moeten zijn en In each country,
therefore, the national element in the army)
would be so much in the minority, that not
a single nation could oppose the decrees
of International Parliament." Indeed, mr.
Dunlop, indeed!
- Als dat nu maar eens kon!
HENRI BOREL
iiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiiHiiiiiiiiu iiiiiiiiiiinii
Daarom is voor het gros van onze jeugd de
excursie, de sportieve verplaatsing, een beter
en veelzijdiger middel om als tegenhanger
tegen de gevaren van overwerken en over
matig leeren te dienen. En de excursie heefl
zich in de laatste jaren geweldig ontwikkeld
Daar is de wandelsport. De A. N. W. B
heeft dezer dagen zijn derden wandelweg ge
opend; de blauwe bordjes op den weg Am
sterdam?Arnhem en Arnhem?Zwolle heb
ben, al staan ze dan ook niet mooi, reeds
burgerrecht verkregen en menigen stadsman,
die ze toevallig tegen kwam, verlokt om
wat meer van de natuur te gaan zien. Op
de Pinksterdagen en in de maanden Juli en
Augustus is 't niet ongewoon meer de
wandelaars in troepjes met de rugzak ge
wapend, te zien optrekken.
Daar is de vijfprovinciëntoer van 1915, dil
jaar uitgedijd tot een Rondvaart door Neder
land met niet minder dan 31 stations en
ongeveer ons geheele land omvattend. Hei
toerboek in de Nationale kleuren is dezer
dagen verschenen en ziet er goed uit voor
den korten tijd, waarin het moest worden
samengesteld. Indien waar is, wat gemom
peld wordt, dan zal deze Rondvaart ook in
1916 aan een lang gevoelde behoefte onzer
watertoeristen voldoen en mogen de bewo
ners van den Menistenhemel en andere klas
siek Hollandsche watercentra zich weer in
het vroolijk gewuif der wimpeltjes verlustigen
Daar is het waterkamp van den heer
Tjebbes in Langweer. In woord en beeld is er
verleden jaar de lof van gezongen. Nog zien
wij de afvaart uit Amsterdam, waarbij in
een verrassende ordelijkheid de schepen zich
als in een gevechtslinie achter de sleepboot
aansloten. Dit jaar zal er meer aandacht aan
de roeisport in het kamp worden geschonken.
zeker een goede gedachte, want roeien is
toch ten slotte voor de lichamelijke vorming
In dit teeken zult gij overwinnen .. .
Teekening voor de Amsterdammer" van Jordaan
(In een eenigszins luidruchtig Standaard" artikel paradeert Dr. Abr. Kuyper met den buitengewoon
gezegenden toestand der A.-R. verkiezingskas)
iiiiiimmmiiMiitimiyjiiiilimmiiiiiimiiMiiiimiiiiiiimiiiiiimliiiiiii
minimi immuun i IMIIIIIIIIIIIIIII iiiimiiiiimik iimiiiiimiiiiimiiliiiiiliimilimmiilmiliii mii
Maurice Barrès. Autour de
Jeanne d'Arc *)
Maurice Barrès
Een zevental artikelen over Jeanne d'Arc
zijn in dit boekje bijeengebracht. In de
Lettre-préface verklaart de schrijver, dat zij
zijn crites a diverses poques". De drie
eerste zijn ongedagteekend, en waarschijn
lijk vór den oorlog geschreven; uit de
dagteekening van de anderen evenwel blijkt, dat
deze gedurende den oorlog zijn ontstaan.
In zekeren zin mogen wij, naar ik meen,
het geheele boek waarvan de titel
pagina vermeldt, dat het Au profil de la
fédération des mutilés de la guerre" wordt
verkocht, en het achevéd'imprimer met een
zekeren trots vermeldt, dat de uitgever
tweede luitenant bij de jagers tévoet is
zonder het onrecht aan te doen, rekenen
tot de oorlogsliteratuur. Hierin zit trouwens
niets déclineerends. Al is ook een groot deel
van die oorlogsliteratuur stuitend of dwaas
of althans onbelangrijk, er wordt in elk
geval door getoond, dat de schrijvers op
de een of andere wijze reageeren op de ge
weldige gebeurtenissen van dezen tijd, en
dit wil mij altijd heel wat sympathieker
voorkomen dan de geestelijke inertie waar
mee velen, natuurlijk vooral in de neutrale
landen, die gebeurtenissen in zich opnemen
*) Paris, Librairie Ancienne Edouard
Champion.
een machtiger hefboom darl zeilen. Na het
jongenskamp wordt te Langweer een
meisjeskamp gehouden. Tegen een nieuwigheid ziet
Tjebbes niet op en zeker zal hij ook daar
voor wel de geschikte leiding vinden.
Wellicht zullen er moeders zijn, die haar
dochter nog niet graag aan 't natte element
toevertrouwen en de kat eens uit den boom
zien. Toch is 't een gezonde en levensvat
bare gedachte: niet alleen de jongens, ook
de meisjes op 't water. 6 damesvieren dongen
verleden Zondag naar den prijs in stijlroeien
op de Amstel. De eerste schrede in de goede
richting is gezet en van harte is het te
hopen dat 't meisjeskamp in Langmeer vele
deelneemsters zal trekken en propagandisten
voor onze watersport vormen.
En tusschen deze sterren van de eerste
grootte aan den sportieven hemel, kronkelen
zich dan de kleinere gebeurtenissen: kampe
menten op bescheiden schaal van padvinders,
jongens en meisjes, excursies tot oefening
in handigheid en strategie, van tentkampeer
ders, die er met hun handige bagage per
fiets op uittrekken, afstandsmarschen van
verschillende athletiek-vereenigingen; te
water ook, want reeds staat door de goede
zorgen van een bestuurslid der
Amsterdamsche padvinders een klipper op stapel,
waarmee, in Engelschen stijl, een afdeeling
waterpadvinders zich in zeilen en alles wat
met de navigatie samenhangt zal oefénen.
Wanneer dit schip van stapel loopt, hopen
wij er op terug te komen.
Een nieuwigheid brengt dit jaar voor onze
jongens de vereeniging Volksweerbaarheid.
Deze 14 jaar oude vereeniging telt thans
circa 14000 leden, in afdeeling georganiseerd,
die naar eigen idee en inzicht de weerbaar
heid van ons volk bevorderen niet door
militaire vorming of voorbereiding, maar door
te streven naar een gezond en krachtig
of liever gezegd niet in zich opnemen.
Het spreekt vanzelf, dat oorlpgsliteratuur,
zelfs de meest hoogstaande, altijd een
bizonder cachet zal hebben n.l. dat van een na
drukkelijker tijdelijkheid. Beschouwingen,
die in een ander geschrift minder aanbe
velenswaardig zouden zijn, misstaan daarin
niet. Een levenshouding, die ons vór 1914
als ietwat bekrompen-chauvinistisch zou
hebben aangedaan, kan ons nu als
gepastnationalistisch voorkomen.
(Men moet uit deze opmerkingen niet af
leiden, dat mijn persoonlijke opinie door
den oorlog gewijzigd is. Ik heb altijd ver
trouwen gehad op het komende internatio
nalisme, en heb dat nog onverminderd
maar aan den anderen kant heb ik nooit
den ijdelen droom gedroomd, dat de kracht
van dit internationalisme nu reeds zeer
effectief zoude zijn, en de gebeurtenissen
hebben mij volkomen gelijk gegeven).
Maar ter zake. Het onderhavige boek ver
toont de door mij hierboven aangestipte eigen
schappen uit den aard der zaak in bizondere
mate. Immers reeds voor den oorlog was
Barrès een bij uitstek nationalistisch schrijver
chauvinistisch, zeiden zijn vijanden. Welke
van deze twee epitheta het juiste is, wil ik
nu daarlaten, en slechts even opmerken, dat
chauvinistisch dikwijls niets anders is dan
het scheldwoord voor nationalistisch uit den
mond van iemand, die te lauw en te laf is
om voor iets te voelen wat verder gaat dan
zijn broodje en zijn biertje. Vaststaat, dat
de oorlog de denkbeelden van Barrès hoog
stens aanwakkerde, maar geenszins vormden
of bewust maakte. Daarom vormt Autour
de Jeanne d'Arc ook zoo'n volkomen een
heid, niettegenstaande de drie eerste hoofd
stukken een meer algemeen, de laatste een
meer persoonlijk karakter dragen.
Jeanne d'Arc is voor Barrès, en waar
schijnlijk voor velen met hem, veel meer
geworden dan een nationale heldin, namelijk
een nationaal symbool. Als hij over de
Fransche veerkracht spreekt, die zich in
dezen oorlog, en speciaal in den slag bij
de Marne, toonde, zegt hij: C'est l'eternel
miracle francais, Ie miracle de Jeanne d'Are,"
en later: La vierge guerrière qui nous
montre Ie chemin par oüchasser
l'envahisseur, montre en même temps a l'univers Ie
visage héroïque et bienveillant de la
vaillance a Ia fran£aise." En in het volgende
artikel: Le culte de Jeanne d'Arc, schrijft
hij: L'heure est venue oü, chaque mois de
mai, nous nous tournons vers Jeanne d'Arc,
pour méditer son enseignement d'héroïne
et de sainte, son génie et son sacrifice."
En, in datzelfde artikel: quel est donc
notre röle, notre mission nationale?
Etudiez Jeanne d'Arc, méditez sa vie, sa
mort, sa verve charmante, sa cheva lerie, son
génie mystérieux, son sacrifice. Cette jeune
lichaam, daarbij tegenover kennis is macht"
de leuze, stellende karakter is kracht". In
sommige afdeelingen staat het turnen,voor
aan, in andere het voetbalspel, excursies,
wandeltochten enz. In de laatste jaren heeft
de vereeniging een kampement georgani
seerd, waaraan telkens door een 200 a 300
jongens is deel genomen en bezoek van
buitenlanders zelfs niet ontbroken heeft. In
een vlot geschreven boekje beschrijft de
Engelsche padvinder-leider Fletcher een be
zoek, dat hij in 1912 met een groep Engel
sche padvinders aan het
Volksweerbaarheidkamp te Harderwijk heeft gebracht en waarin
niet weinig de lof van onze Hollandsche
jongens wordt gezongen. Misschien is dat
voor een deel een daad van internationale
loffelijkheid, ook uit andere berichten en
verslagen wordt de indruk gewekt dat deze
groote kampementen een succes zijn ge
weest. De oorlog heeft ook hier verwoestend
gewerkt: in 1914 moest het kamp overijld
worden opgebroken, in 1915 kon er in 't
geheel geen gehouden worden, omdat het
ministerie van oorlog geen tenten kon be
schikbaar stellen, wat in den tegenwoordigen
tijd wel begrijpelijk is. Zelf tenten aan te
schaffen zou natuurlijk een te kostbare ge
schiedenis worden.
De vereeniging heeft daarom voor 1916
een nieuw plan en wil met een 80-tal jongens
in een paar groote tjalken ons land door
trekken. Wij beleggen den bodem met stroo
of stroozakken, voorzien de schepen van
kookmateriaal, van leidingwater, eetwaren
enz. en stappen aan boord met de gedachte
dit is ons thuis, hier zullen wij 't ons 14
dagen gezellig maken", aldus de circulaire
waarbij tot deelneming wordt opgewekt.
Op hoop van zegen hier en daar een mooi
plekje te vinden, waar 't anker kan vallen
trekt de vroolijke troep dan langs de Vecht,
parente de Racine et de Pascal, plus pure
qu'eux, parente toute proche de Saint Louis
et de Saint Vincent de Paul et soeur de
tous nos soldats morts pour lapatrie, vous
donnera Ie mot de nos destinées dans Ie
passéet dans l'avenir." Uit een vroegere
rede van hem citeert hij: Chacun de vous
peut personnifier son idéal en Jeanne d'Are.
Elle est, pour les royalistes, Ie loyal
serviteur qui s'élance a l'aide de son roi; pour
les césariens, Ie personnage providentiel qui
surgit quand la nation en a besoin; pour les
républicains, l'enfant du peuple quidépasse
en magnanimitétoute les grandeurs tablies;
les revolutionaires eux-mêmes Ia peuvent
mettre sur leur tendard en disant qu'elle
est apparue comme un objet de scandale et
de division pour tre un instrument de salut.
Aucun parti n'est tranger a Jeanne d'Arc,
et tous les partis ont besoin d'elle."
Het spreekt van zelf, dat door dit
syrnboliseeren iets menschelijks in de verschij
ning van Jeanne d'Arc te loor gaat. In de
eerste stukken van dezen bundel treffen ons
nog wel détails uit haar leven, die in de
lateren in 't geheel niet meer voorkomen.
Dat is jammer, wij mogen het terecht be
treuren maar tevens moeten wij ons af
vragen, of ons niet iets wezenlijkers ervoor
wordt in de plaats gegeven. Hoe oneindig
vele van de kleine détails, die toch samen
het geheele leven vormen, ontsterven ons
levenden niet eiken dag? En hoeveel meer
nog is dit het geval met de dooden. Wat
weten wij van het dagelijksche leven van
Shakespeare, wat van dat van Vondel ?
Enkele hoofdzaken, die, als wij erover ver
mochten te oordeelen, misschien zouden
blijken in dieperen zin slechts bijzaken te
zijn. Maar wat die gestalten voor ons zijn,
dat zal geen tijd ons meer ontrooven. De
kern is uit de schaal gebarsten, en blijft
ook voor de komenden bewaard. Zoo is het
ook met Jeanne d'Arc gegaan, en het is geen
geringe verdienste van Barrès, dat hij ons
die kern van vele zijden en onder velerlei
belichting heeft doen zien.
Daarom bewonder ik dit boek maar ik
houd er toch niet van.Of schoon ik zulk een
opzettelij k-nationalistisch getint werk honderd
maal liever heb dan het slappe gedoe van
schrijvers, die zich au-dessus de la mêlée
wanen, terwijl zij in waarheid niet au-dessus,
maar a cotë ervan zijn, toch gaat mij dit
boek van Barrès niet naar het hart. Daarvoor
is het mij te enghartig-Fransch. Maar ik
eiken gaarne, dat hij in dezen tijd niet anders
kon en mocht zijn, en schik mij er dus in,
onder hoop op een ruimere toekomst.
Ten slotte wil ik nog even vermelden,
dat het boek op de royale, eenigszins
ouderwets-gedistingueerde wijze is uitgegeven, die
wij van de firma Champion kennen.
J. C. BLOEM
l iiiiiimimmiiimiiimii
naar Utrecht en Vreeswijk naar de groote
rivieren, de Rijn op naar de kop van den
IJssel, waar de afgrijsselijke brulboei ligt,
de IJssel af en over Zee van Kampen naar
Lemmer en de Friesche meren, waar zwem
men, visschen, roeien op 't programma staan
en vandaar over den Helder naar Amsterdam
terug. De tocht gaat 28 Juli van wal en
duurt 14 dagen. Het is zeker een bizonder
aantrekkelijk plan, dat in de rij de overige
zomervermaken een eerste plaats waard is.
Zoo ziet men: er is voor de komende
maanden heel wat werk aan de winkel:
Faites vos choix messieurs; in September
is 't al weer rien ne va plus! Dan komen
ze hopelijk allemaal thuis met roode en
bruine kleuren door de zon verbrand, zonder
dat ze hebben gegrepen naar de
pomadepotjes, die van den winter in Amsterdam te
koop waren om een St. Moritz-kleur te
krijgen zonder dat men in zon en ijs was
geweest. Snobbisme!
FRISO
MiiiMMMiiiiiiiiiiH'liuiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiimiiiimiiiiiiimiiiimiiiiiimm
i iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii
fpec/afiteiï/n'Brrffanf^, <Paarfen en