Historisch Archief 1877-1940
"rij..
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15 Juli '16. No. 2038
-K'
E*».:
- : RHENÉBATON,
Dirigent van het Residentieorkest; naar een portret-teekenlng van Huib. Luns
HHiiiiiiiiniiiiniimMiiiiMiiiniiin
RhenéBaton
- x Benige jaren geleden zou geen enkele
Hagenaar het geloofd hebben, indien men
hem voorspeld had, dat het een franschman
«pil z|Jn. die in hét Kurhaus den
dirigeerstok zou zwaaien.
Het Duitsche Philharmonische Orchest uit
'? Berlijn was zoo n geworden met
Schevenfogen, al van Mannstadts tijd af, dat het
voor goed onafscheidelijk leek van het
Kurhaus. Mannstadt, Qustav Kogel, Herfurth,
Rebicek, Scharrer, Kunwald, dat waren de
germaansche en bóheëmsche namen, die
popttbdr- waren ? onder hef muziek-llevend
publiek, maar dat ooit een franschman,
RheaéBaton, eens de lieveling zou worden
van de Kurhaus-mélonamen, leek tot voor
enkele laren onmogelijk.
Toch is het zoo 'geworden, en wie
Vrijdagsavonds de geestdriftige ovaties ziet, die
na afloop eener Symphonie aan dezen
franscben dirigent gebracht worden, voelt direct,
hoe hij de harten van het Kurhaus-pubHek
voor goed veroverd heeft, als een echte
muzikale charmeur". Somtijds, bijv. een paar
weken geleden, aan 't einde der Schubertsche
C. dur'Symphonie en II. Vrijdag nade Zevende
van Beethoven, lijkt de hulde geen einde
te netten. Telkens en telkens roept een
nieuw hoera en nieuw handgeklap hem terug,
dl dan staat RhenéBaton, echt bon enfant"
maar glimlachend te wijzen op het orchest,
dat hij wenkt om op te staan, alsof al die
hulde eigenlijk niet hém, maar het
Resident-orchest toekomt.
Niets is echter rechtvaardiger te
constateeren, dan dat .hei zijn fransche geest Is, die
dit orchest bezielt, dat hij in eenige weken
tijds metamorfoseert tot een geheel ander
muzikaal lichaam, met een geheel andere
muzikale ziel dan 's winters.
'Is dit hetzelfde orchest, vraagt men zich
af, dat wij hier in den Haag 's winters op
de Diligentia concerten hooren? Het lijkt
een geheel ander, met nieuw leven, en dit
leven is het nu juist, dat RhenéBaton er
in uitstraalt in het zomer-seizoen van het
Kurbaus.
Het publiek kent de moeilijkheden niet,
die hieraan verbonden zijn. Het weet niet,
hoe uiterst klein eigenlijk het repertoire van
MilllllllllltlllllHlllflHlilUttmiHIIIIIIIIIIHIIIIIIflIllllltlllHlllimilllftltll
ODILON REDON
(1840-1916)
Odiion Redon, de vereerder van Rembrandt,
van Da Vinci, en in wiens werk ge analo
gieën vindt met Blake en Ooya, en vorm
overeenkomst soms met Bresdin, is in Hol
land een der bekende en geëerde Franschen.
Vooral zfln lithographieën, en zijn etsen, zijn
hier den kunstminnaar een gemaklijk te
bereiken voorwerp ter beschouwing geweest.
Z$n zwart-en-wit is hier bezien, beschouwd,
besproken. Ook ik deed dit meer dan eens,
en, de bespreking, waar ik dat het meest
saamvattend zelf gedaan heb, naar mij lijkt,
zg hier herhaald:
In zwart-en-wit, in de twee eenvoudigste
tegenstellingen dus, tracht Redon ons van
zijne voorstellingen te overtuigen. Dit is
de eerste eenvoud. Daarna zoekt hij naar
den tweeden eenvoud: met zoo weinig mo
gelijk zooveel mogelijk te insinueeren",
zooveel mogelijk associaties te wekken. Het
zwart-en-wit, al luidt dit eigenaardig, heeft
hierin iets mee en iets voor. Het is toch
het duister en het licht in zijn eenvoudigste
symbolen; het is de twee eerste tegenstrij
digheden, waaruit alle andere verschillen zich
langzaam ontwikkelen. Licht en duister
zijn de grondwortels der schilderkunst.
Later vertwijgt de daaruit rijzende boom
zich, maar dit zwart-en-wit is het primaire.
dit orchest is, hoe weinig het repeteert,
en hoe Baton in slechts vijf repetities per
week repertoire-stukken, die andere orchesten
ongeveer uit het hoofd kennen, er in moet
brengen, en daarbij nog geheel nieuwe, hier
te lande vrij wel onbekende werken in studie
neemt. Programma-nummers, als bijv. de
Arlésienne-suite van Bizet, en de 2de Peer
Gynt Suite van Grieg, die andere groote
orchesten gerust uit het hoofd kunnen spelen,
moeten met dit orchest nog minutieus gere
peteerd worden. RhenéBaton ziet bovendien
nauwkeurig de programma's van
'tafgeloopen Diligentia concert-seizoen na, en zorgt,
dat er in 't Kurhaus zooveel mogelijk werken
worden gegeven, die niet daarop voorkomen.
Herhaaldelijk ontvangt hij brieven, waarin
men hem om de moderne fransche muziek
vraagt, en in recensies leest men ook nu en
dan een verwijt, dat hij daar niet genoeg
van laat hooren. RhenéBaton zeide mij
gisteren, dat hij niets liever zou doen, maar
dat dit met slechts 5 repetities per week,
waarop nog zooveel oude werken moeten
ingestudeerd worden, die andere orchesten
uit het hoofd kennen, ondoenlijk is, k
vooral, omdat de moderne fransche muziek
zoo'n geheel ander karakter heeft. Ditzelfde
geldt trouwens ook voor de meeste orches
ten, vooral degenen, die de laatste jaren ge
wend zijn, veel moderne Duitsche-muziek te
spelen; die muziek die, zooals Baton het
uitdrukte meer .du cótéphysique" is, en
oüon se déshabille parfois en plein public."
En hij noemde hierbij Strauss' Salomé"op
tegenover Debussy's Pelléas etMélisande."
De pudeur" en de delicatesse" van de
moderne fransche muziek kunnen eerst na
uiterst voorzichtige voorbereiding aan or
chesten eigen gemaakt worden, die jaren
lang gezwelgd hebben in de physieke en
intellectueele modern-duitsche muziek-orgieën.
Toch is in de eerste maand van dit seizoen
reeds een symfonie van Franck opgevoerd,
en staat op een volgend programma een
symfonie van Chausson.
Over het Residentie-orchest was Baton,
in een onderhoud dat ik gisteren met hem
had, overigens vol lof. Indien het maar het
geheele jaar door voldoende tijd had om
te repeteeren, zeide hij, zoo zou het, zoo
niet nog beter, dan toch zeker minstens
even hoog komen te staan als het
Concertgebouw-orchest.
Hetgeen hem in het Kurhaus publiek zoo
getroffen heeft, verklaarde hij, is: qu'il aime
la musique pour la musique,' Een uitstekend
werk van een componist van naam, zoo had
hij opgemerkt, werd niet geapplaudisseerd
als het minder goed werd uitgevoerd, dus
om de reputatie gaf men niets. Het is de
Raakt ge dit zuiver, dan roert ge aan veel,
dat mee moet trillen. Een derde eigenschap
blijft over: Redon zoekt niet de gewone
dingen rond ons in een allereenvoudigst,
toch subtielst spel te geven; hij zoekt oude
mooglqkheid, nieuwe moeijelijkheden. Hij
wil de verschijningen geven, die niet alleen
ons over de grootste uitgebreidheid roeren,
maar tevens tot de diepste grenzen gaan.
En hij wil dat, naar den aard, niet lijfelijk,
als in daglicht geconstateeerd, maar
schemerrijk doorleefd. Hij ziet zijne verschij
ningen maannachtelijk, dat is bij door
schijnend licht, en met loomen doch
volbewogen schaduw.
Redon bezit'de gave schaduwen en lichten
aan te zien tot ze worden tot het profiel
van een Fluisteraar; tot een weigerenden
pijn-vollen Pegasus; tot ze groeien tot een
Chimaira, die zich wendt en blaft in een
Landschap en Hemelstreek, waar de Tijd
zwijgend staat bij een roerloozen wijzer.
Het is natuurlijk dat Redon, met dezen
aard en met deze bedoelingen, dikwijls den
toestand van 't worden (dat primaire)
schijnt te geven. Niet onverwacht moet het
mij, en u, zijn, dat hij soms dieren lijkt te
bespieden, die onder den mikro krielen in
hardnekkiger! ijver. Het lijkt dan of zijn
Droom uit een vlek licht en een vlek
schaduw fabels schept, die als altijd de
Schoone Fabel is, vol over-gedistilleerde
waarheid zijn.
En, iets anders, kan het verwonderen,
dat oogappel, iris, en pupil als zonnen
SCHIJN EN WEEZEN
DERDE BOEK, IVe ZANG
(Onuitgegeven)
IV
Wat is uw boodschap, lichten die daar blinken
aan den oneindig verren heemelbaan:
Waartoe besef ik dat uw tinflend winken
getuigt van onbegrijplijk grootsch bestaan,
van waerelden, planeet-omstuuwde zonnen,
die eind1 loos door het eindelooze gaan?
Die weetenschap, door eeuwen werks gewonnen,
bereidt den groei mijns eigen weezens voor.
't Zijn mijn domeinen, die daar onontgonnen
en onbegaanbaar pralen, want ik hoor
hun kottde en ken hun weidsch gewonden weegen
en volg met mijn gedacht hun lichtend spoor.
En nu Verstand zoo machtig is gesteegen,
nu laat Gevoel niet af en wüdat Al
benaad'ren, zijn, hoe ver af ook geleegen.
Ik wil die zee vol zonnen, zonder tal,
omvatten en beseffen en doordringen
tot ik haar zoo onmiddelijk kennen zal
als vreugofen alle zelf gevoelde dingen.
Tot ik hmr ben en leef haar leeven mee,
en stem in 't lied dat de gesternten zingen.
Dit wil ik, dit geloof ik, en alree
zoek ik mijn weg daarheen in 't scheemrend leeven,
in 't nietig lijf, door 't onuitspreek'lijk wee
waaronder thans de mensengeslachten beeven,
in woesten gruwel van hun blinden strijd.
Door wreed geweld en moordgerucht omgeeven
houd ik mij voor des Meesters roep bereid,
wiens liefde sterker is dan rauwe krachten,
wiens vreedig licht mij door den stormnacht leid.
Soms moet ik lang op zijn ontferming wachten,
door nameloozen waereldangst beklemd,
als moede drenkling die in duistre nachten
in zwarte, wildbewoogen waatren zwemt
de zee van Waan is peilloos en ontzach'lijk,
hoe kan mijn arme ziel, voor 't Licht bestemd,
zich redden uit dien bayert, boos en hach'lijk?
kan ik die mülioenen weederstaan
met mijn teer willen? Is het niet belach'lijk
alleen 't geweld te keer te willen gaan
van een gansch volk met schitterende armeeën,
bezeeten door een dollen oorlogswaan ?
Zoo krijt mijn hart vertwijflend, in de zeeën
van misverstand en leugen, door het bloed
van duizeaden geverfd, terwijl de weeën
?.. ' S», i;
van 't Vfévffijtet onrecht Magen op den vloed,
onschuldigen vermoord in koelen bloede,
de wet veftreeden door den zworen voet
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiliiiniiim nu "n i in Mimnmiiiiii HUI
uitvoering, die het succes bepaalt.
Over het Lamoureux-orchest, dat in Aug.
1914 zoo plotseling de Kurzaal verlaten heeft,
toen de oorlog uitbrak, liet Baton zich met
spijt uit. Het had reeds in 1915 best terug
kunnen komen, maar had gerésigneerd. Wel
is waar was er een gedeelte aan het front,
doch dit was eene minderheid, die best had
vervangen kunnen worden. De franschman,
zoo vertelde hij mij tot mijne verwondering,
is [echter kinderachtig bang om te reizen,
vooral als er moeilijkheden aan zijn verbon
den. De kwestie der paspoorten enz., de
lange omweg gedurende den oorlog over
Engeland, en al de andere moeielijkheden
en formaliteiten hadden het
Lamoureuxorchest afgeschrikt, dat wij wel nooit meer
in Scheveningen zullen krijgen.
Met bescheidenheid vertelde RhenéBaton
mij, op mijn verzoek, eenlge
bizonderheden uit zijn leven. Hij is den 5den
September 1879 uit Bretonsche ouders ge
boren en is alzoo 37 jaar. Aanvankelijk
wilde zijn vader hem niet voor de muziek
laten bestemmen, zoodat hij een klassieke
opleiding (grieksch, latijn enz.) genoot.
Later kon hij gelukkig toch aan het Parijsche
conservatorium studeeren, eerst als pianist,
maar hij verkoos ten slotte de studie in
compositie-leer boven het piano-virtuoos
worden. Na Directeur des Choeurs aan de
Opera te Parijs geweest te zijn werd hij
Chef d'Orchestre te Lausanne, later drie
jaren te Angers, te Bordeaux enz. Te Parijs
iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiMiHitiiiiiiiiiiiiMiiiiiHiiiiHiiiiiiimimiiiiiimiii
zwerven door dit werk, dat naar innerlijks
meest staart?
Redon is het belangrijkst als hij meest
abstract blijft. Bij het naad ren tot de
Daagsche Realiteit, wordt hij, de Maanzieke,
behalve in de portretten, minder overtui
gend, 'f Waanbeeld ('t beeld van den
schoonen waan) en vormen, die het Worden
lijken te zijn, vertoont hij het best.
van sterk geweld, de harden van gemoede
dronken van zeegepraal en blinden haat.
Is 't te gelooven dat in veil'ge hoede
de Liefde-vlam nog stil te branden staat?
en kan dat zachte, kleine vonkjen breeken
den aandrang van zoo streng geordend kwaad?
O, Heer des Rechts, vertroost mij door een teeken
van uw bestaan, uw vreede, uw gericht,
doe nog eenmaal uw wonderwoorden spreeken
en scheur den nacht met schijn van purper licht,
dat mij de komst verkondigt van uw morgen,
tot voor uw blanken dag de bloedglans zwicht...
En ziet terwijl de woest-verwoeden worgen,
terwijl kanonnen-donder rondom dreunt,
blijft toch de macht des geestes niet verborgen,
die onrecht wreekt en den gerechten steunt.
Al schendt nu stofflijke oovermacht de wetten
en hoont haar offer dat onschuldig kreunt,
toch kan ze d'eeuw'ge bakens niet verzetten
van 't Recht dat 't mensengeslacht ter vreede voert
Aandachtig blijf ik op de werking letten
van 't heiligst weeten dat de ziel ontroert,
en ik ontwaar hoe niemand kan verhindren
der waarheid opgang, te vergeefs omsnoerd
door weefsels van bedrog. Want zooals kind1 ren,
op kwaad betrapt, met ongevergde vlijt
hun deugd betuigen en hun schuld vermindren,
zoo huldigt ieder, zijn gedrag ten spijt,
waarheid en recht. Geen machtig volk ter aarde
verstout zich nog te erkennen dat het strijdt
uit louter roofzucht, elk bepleit de waarde
van eerlijk spel, elk noemt zich vrijheids borg,
elk wenscht dat zich de gansche menschheid schaarde
onder zijn vanen, veilig door de zorg
van vreedelieVend en gerecht regeeren.
Zoo handhaaft zich, bij 't bloedige geworg,
de hooge naam van wat al volkren eeren,
schoon zij 't niet kennen dan als valsche schim,
schoon zij, door praal verblind, onwett'ge heeren
geestdriftig volgen, aanziend het geglim
van dwaallicht-vonkjes booven doodsche poelen,
voor waarheid's zonne, dagend aan de kim.
WALCHERBN
Walcheren bezit geen scherp-bewogen
steden. De meeste schilders verschijnen er
als trekvogels, en de enkelen, die getrok
ken door hemel- en aardeschoon, er huizen
en wonen (er wcrdt op dit eiland nog wer
kelijk gewoond) zijn niet van den eersten
rang, al is van sommigen de genegenheid
voor 't bloemrijk eiland innig, langdurig en
groot. Daar-om is iedere beweging, die de
aesthetische actie vermeerdert, hier meer
dan elders te prijzen, omdat de eerste zaak
is de inertie te overwinnen. Dikwijls ge
schiedt deze daad door d'Immigranten; door
personen, die geen Walchersen zijn van ouder
tot ouder. Dit is eveneens het geval geweest
in Veere.
dirigeerde hij ondertussohen groote concerten
van de SociétéNationale," waar hij werken
creëerde vau Debussy en Dukas, en de
beberoemde Evocations" van Albert Roussel,
volgens hem een magnifiek werk, dat hier
te lande nog onbekend is, werden onder
zijne leiding het eerst uitgevoerd. In 1910
dirigeerde hij te München het groote Ton
kunst Ier Orchester," op een feest, waar uit
sluitend fransche muziek werd uitgevoerd,
en waar een aantal fransche componisten,
o.a. Salnt-Saëns, tegenwoordig waren. Dit
was in den tijd, toen door Duitschland,
o.a. ook te Berlijn, de fransche muziek een
zegetocht hield. Baton vertelde mij van het
accueil extraordinaire" dat toen, vooral
te München, deze fransche muziek ten
deel viel.
Ten slotte werd hij opgemerkt door Serge
de Diaghilew van de wereldberoemde
Ballets Russes", die zóbij uitstek rythmisch
en muzikaal zijn, dat zij een uitstekend
dirigent behoeven om het begeleidende
orchest te kunnen leiden, en op een zeer
hoog tractement, van 60000 frs per jaar,
werd Baton als dirigent daarvan aangesteld.
Te Londen leidde hij met deze russische
artiesten het beroemde l'Oiseau de Feu."
Met dit ballet bereisde hij geheel
ZuidAmerika, en ook Duitschland en Oostenrijk,
waar hij, franschman, overal in de groote
steden Weenen, Praag, Leipzig, Stuttgart,
Berlijn, enz. de Duitsche orchesten bij
het opvoeren dier balletten dirigeerde, die
een zeer groot succes hadden.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
In een huis van een vreemdeling is een
kleine verzameling bijeengebracht, die met
den naam van de VEERSCHE SCHILDERS op
het roode uithangbord ge-etiketteerd is, en
die werk laat zien-van schilders, Veerenaars
en van hen die in .Veere werkten (bij uit
breiding lees, in de toekomst, voor Veere,
Walcheren.) Deze kleine verzameling, die
in -de woning In den Struys" is te zien.
bevat ten eerste werk van Tholen, dan van
Wolter, van Jan Heyse, van L. Bron en P.
Arntzenius, van Bongers, van mevrouw L.
van Dam van Isselt, van Walter Vaes, en
van Vaarzon Morel. De twee krachtigste
schilders zijn Tholen en Vaes. De bloem
stukken van den eene en de stadsgezichten
van Tholen (zie het fijne Havenhoofd en de
schetsmatige Wandeling") geven naast
Vaes' etsen der tentoonstelling een zekere
houding. Wolter .zond twee stadsgezichten,
en een gezicht uit de buurt van Amsterdam.
Dit laatste is het sterkst als licht; bet
teederst is de leeggeloopen haven. Heyse, de
geduldige, boven- al geduldige Minnaar van
Veere, geeft naakt; droge-naalden; buurtjes,
en een tryptiek, Vaarzon Morel is altijd een
goed teekenaar van dieren geweest. Hij is
hier weer op zijn best, op zijn natuurlijkst,
in de teekening van twee paarden, een niet
meest gelukt voorbeeld van seriëen, van deze
dieren door hem gemaakt. Mevrouw L. van
Dam van Isselt, heeft Stillevens, bloemstuk
ken, stadsgezichten en etsen; Bron een onbe
langrijk schilderijtje en P. .Arntzenius een
interieur van 't huis waar de tentoonstelling
Ook te Edinburgh oogstte hij een groot
succes als leider van een Festival van fran
sche muziek. Ten slotte werd hij, zooals
men weet Directeur-Adjoint, naast
Chevillard, van het Lamoureux-Orchest te Parijs.
Hetgeen mij verwonderde om te hooren,
was Batons klacht, dat te Parijs en trou
wens in geheel Frankrijk, zoo weinig gedaan
wordt voor muziek, en dat de muziek er zoo
weinig populair is. Waar het Philharmonisch
Orchest te Berlijn 80000 Mark subsidie ont
vangt, krijgt het Lamoureux-orchest te Parijs
slechts 15000 frs. Concerten te Parijs zijn
zóduur, dat men voor 3 frs. nog maar een
staanplaats heeft en 10 frs. voor een zit
plaats betaalt. Populaire concerten als b.v.
te Amsterdam en den Haag, kent men er
niet, en ook niet orchesten die vast per
maand betaald worden. De orchestleden zijn
er sociétaires en hangen af van de recettes.
In Holland is de belangstelling voor muziek
veel grooter dan in Frankrijk.
Laten we ons dus gelukkig voelen, een
RhenéBaton 's zomers aan 't hoofd van ons
Residentie-orchest te zien, en het door hem te
zien bezielen met den franschen geest, het
echte feu sacré", dat niet van het intellect,
maar van het hart en den geest is!
HENRI BOREL
illllllilliillllliiiiiiiiiiiillliHlimiililmiimi
UtlllllHIIIIHIIIIIHIIIIIIII
gehouden wordt.
Alles te saam bezien, is deze tentoonstel
ling een begin, met mogelijkheden.
PLASSCHAERT
i Abonnementsprijs f 7M5O per Jaar.