Historisch Archief 1877-1940
'167-^ No. 2040
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Teekening voor de Amsterdammer" van Hanna Lamoerts
MODE-KROMEK. De'Zomer-illusie van 1916
HIIIIIIHIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIItllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIII
Brieven uit Singapore
De Chetties?) hebben hun driedaagsch feest
gehad. Reeds eenigen tijd te voren waren
rten'rondgezbnden waarbij: The
memi of Ghetty Community respectfully invite
i«c. Utflës~ and gentlemen of Singapore to
ttFpïesent at the Festival of Taipusam (the
day that God Siva appeared to Hls
devotees in the above form) to be celebrated at
their Temple at Tank Road." Dan volgt het
programma der feestelijkheden. Eerste dag r
optocht van de Silver Car; tweede dag:
tortures en 's avonds receptie in de Tempel;
derde dag, weer processie'van de Silver
Car en vuurwerk voor het Raffles Hotel.
Op den avond van den eersten dag
heb, ben wij ons Jn de nabijheid van den Tem
pel opgesteld in de motorcar om een goed
overzicht op de omgeving te hebben. Het
is er stampvol met menschen van allerlei
kleur en kleeding, velen liggen te slapen in
het voorportaal van den tempel, mannen
zoowel als vrouwen en kinderen. In de
? onmiddellijke nabijheid is verder een soort
kermis van allerlei kraampjes met eet- en
' drinkwaren en de kooplui doen goede zaken,
want de tijd van wachten- op de aankomst
' der processie moet toch gekort worden.
Tusschen deze menschenmenigte hëerscht
een zeer eigenaardige niet te beschrijven
reuk, wel alet lekker maar toch typisch,
geen menschenlucht alleen, de geheele
atmosfeer is doortrokken van een vettige
geur,;., maar laat ik hier niet verdör over
uitwijden, de stoet te ^ «antoeht.
*) Chettte
leeraars.
j]n Blndowcbe geldwisselaars en
woeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Langzaam komt de processie nader, spook
achtig verlicht door walmende flambouwen.
De Silver-Caf waarin God Siva troont, vormt
het middelpunt en wordt door vier witte
heilige ossen getrokken, vooruit worden
verschillende baldakijns en gekleurde pajongs
medegedragen, terwijl reuzepoppen
dansmeisjes voorstellende hoog boven de'stoet
uitsteken en zich.langzaam en statig draaien,
keeren en wenden, hetgeen een zonder
ling effect maakt. Achteraan komt de mu
ziek, moderne muziek, gezeten op een
moderne motorvrachtwagen, deze sluit de
optocht. Een groote menigte volk loopt
natuurlijk mede en al die bruine, gele,
zwarte soms halfnaakte menschen met fraai
gekleurde doeken om hoofd en lendenen
gedrapeerd, beschenen door het flikkerend
licht der flambouwen maakt een hoogst
fantastischen indruk. Eindelijk houdt de
Silver-Car (die werkelijk geheel van zilver
is, maar helaas de laatste jaren ook al
gemoderniseerd is door electrische verlich
ting) voor den tempel stil en- wordt God
Siva, gezeten op zijn Silverpeacock
voorzichtiglijk van zijn verhevenheid afgehaald
en weer op. zijn plaatsje in den tempel neer
gezet. Daar mogen dan geen ongeloovigen
binnentreden, wel den tweeden avond.
Den volgenden dag is de dag der tortures
en menige Hindoe tracht dan door zich zelf
onmenscnelijke kwellingen op te leggen de
gunst der Godheid te verwerven. Zij boren
zilveren pennen door tong, lippen en
wangen, en rijen pennen worden overal in
de huid gestoken, soms nog bovendien met
zilveren haakjes waaraan kleine koperen
potjes hangen van l pond zwaar. Deze
mannen worden door de straten geleid, elk
afzonderlijk .omringd door een- kring van
familie en vrienden die een soort halve
cirkel van vruchten en bloemen op een
houten lijst bevestigd, boven hun hoofd
houden. De yreeseujke marteling die deze
menschen vrijwillig ondergaan gedurende
hun wandeling vanrtwee mijlen in deferan*!
dende tropische ZOJDI }s njejt ,}R .te deflken,
en het is niet te verwonderen dat zij allen.
Olympische Spelen
Het is wel een eeresaluut aan het genie
van het oude Hellas, dat, na een tijdspanne
van 16 eeuwen, het moderne streven naar
iiiiiiiiiuiiiHniiiinlMiiiHiiiiiiHiiiiiHlIiiiiuiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ijiiiiimiiiiiiiuii
pische Spelen ingevoerd om de besten te
bekronen, allen op te wekken zich aan
lichaamsoefeningen te wijden.
Na 16 eeuwen zijn ze herleefd de Olym
pische Spelen. Zij missen nog de traditie,
het pompeuse van den klassieken tijd, ze
zijn nog niet een element In het nationale
denken der volken, zooals ze het voor het
oude Griekenland waren, maar de geregelde
herhaling, de eer, die men ook hier .den
overwinnaar zal bewijzen, de belangstelling
van hooger hand kan ze de plaats hergeven,
die ze eens gehad hebben.
UiteenkoningsUit: Oud-Hellas, uitg. Thieme, Zutphen
De ligging van Olympia
een harmonische ontwikkeling van lichaam
en van geest niet beter kan worden gesym
boliseerd dan door de kreet Olympia", die
in het laatst van de 19e eeuw door de
wereld is gegaan. Nationale en internationale
Olympische Comité's zijn opgericht om de
lichamelijke opvoeding te bevorderen,
OlymTempelfragmenten
gril geboren, zijn
ze van een localen
wedstrijd ge
groeid tot
Peloponnesische, later
tot
Pan-Helleensche f eesten, waar
heen niet alleen de
steden van het
moederland, At
hene, Sparta,
Corinthe, hun
athleten en vertegen
woordigers zon
den, maar ook die
van Magna
Graecia, Syracuse,
Selinus e.a., en ein
delijk na de onder
werping door de
Romeinen tot een
wereldgebeurte
nis, waaraan de
keizers Tiberius
en Nero deelnamen.
In het dal van de Alpheios, aan de
platanenrijke oevers van de Kladeos en in
de schaduw van den berg Krinion werden
om de 4 jaren de feesten gegeven, in een
omgeving, waarvan de natuurlijke bekoring
werd verhoogd door de tempels en schat
kamers, die een
uit! oad-Heii«s, uitg. Thieme, Zutphen sierlijke en waar
dige woning wa
ren voor de vele
godenbeelden en
ex voto's van
vorsten en van
steden, door de
statuen van over
winnaars, wier
namen in Olympia
vereeuwigd wa
ren. Veel van dat
alles is niet over:
het fanatisme in
de eeuw van het
stervend heiden
dom, de roof- en
vernielzucht van
Alaric en zijn
Gothen, van de
Byzantijnsche kei
zers, de aardstor
tingen en over
stroomingen heb
ben van het oude
Olympia weinig
laten staanjslechts
de fundamenten
van gebouwen, de
iiiiiiiiiiiliniiHiiiiiiiiiiinliiiiiittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiittiL ,:n
IIIIIIIIIUIIIIMIIHIIIII II H " "
in half bezwijmden toestand terugkeeren en
geheel in elkaar zakken ais de pennen weer
worden uitgetrokken. *
Weer andere mannen, groote met bloemen
versierde houten bogen «hagende, dansen
door de straten op het oogenblik van de
grootste hitte van den dag, houden soms
midden op den weg stil en dansen een
kwartier lang p dezelfde plek, alvorens
hun tocht naar den tempel te vervolgen.
Ook zij worden omringd door vrienden die
wierook branden, gillen $n huilen en zich
zelf en den danser tot een staat van razernij
opwinden om de gunst van Siva te ver
krijgen en in verbinding met het Opperste
Wezen te komen.
Aan den avond van dezen dag is de tem
pel voor ieder toegankelijk en wordt het
den Europeanen veroorloofd met hun on
heilige schoenen aan, binnen te treden.
De tempel is een zee van licht, duizenden
electrische lampjes stralen er haast de primi
tieve lichten der inlanders (een pit op een
drijvertje in een glas met olie) en het is e;
stampvol; Europeanen in eveningdress,
Chineezen, Maleiers in sarongs, half naakte
Indiërs, alles schuivelt dicht
opeengedrongen voort, n dampende, rookende, van
hitte zweetende menschehmassa waaruit
men dankbaar zou- zijn zoo gauw mogelijk
te ontsnappen. Dat gaat echter niet zoo
spoedig door de volte, men wordt bespren
keld met diverse reukwatertjes, ontvangt
bouquetjes van sterk ruikende tubarozen en
moet den stroom volgen langs de verschil
lende godheden voor welke zich de
geloovigen buigen en hun ceremoniën verrichten,
alsof zij zich geheel alleen in den tempel
bevonden; zij laten zich niet storen door
den drom van kijkers. Een zucht van Ver
ademing als men buiten komt t maar
daar speelt een orkest je Earopeesche wijzen,
terwijl de Hindoes met hun tomtoms, gouden
en zilveren trompetten, het geraas nog ver
meerderen. Eerst gedurende de thuisrit
in de auto ondet^een;|werlijk Schitterende
sterrenhemel komt men lot zichzelf en kan
zich rekenschap geven van de geheel andere
overblijfselen van hun .frontons, de enkele
fragmenten van beelden helpen de fantaisie
van den liefhebber der oudheid om zich
Olympia tijdens de spelen weer voor den
geest te roepen; maar onder die beelden zijn
dan de Nike van Paionios en de Hermes van
Praxiteles de sprekende getuigen hoe heilig
dit Pantheon van Griekenland was.
Het waren blijde bijeenkomsten. Maanden
te voren trokken de herauten door Grieken
land rond, om ze in te luiden en den gods
vrede af te kondigen, want in den tijd der
Olympische Spelen werden de broedertwisten
gestaakt en waren al die stad-staten als n
machtige natie, die Marathon, de
Thermopylae, Artemisium en Saldmis in haar historie
schreef. De steden zonden dan hun afge
vaardigden met groote gevolgen en kostbare
geschenken voor de goden naar de gewijde
plek, waarbij zij niet alleen om der goden
wilde wedijverden, maar ook om indruk op
elkaar te maken, vooral op de zwakkere
broeders, en te dingen naar bondgenoot
schappen in den strijd, die onvermijdelijk
weer moest ontbranden.
Bij duizenden trokken de mannen en jon
gens naar de kleine vallei om hun kinderen,
hun verwanten, medeburgers in het stadion
te zien strijden en uitbundig te juichen, als
hun vaderstad de eer eener overwinning ten
deel viel, want die straalde van den
Olympionike af op zijn omgeving, zijn voorge
slacht, zijn nakomelingen. De Alpheus we
melde dan van het vroolijk gedoe der schepen,
die gasten en toeschouwers van over de
zee brachten, en te midden van dat ont
moeten, weerzien, verbroederen, het geblaat
en geloei der schapen en runderen, die den
eerste dag plechtig aan de goden werden
geofferd. In statigen optocht kwamen ze
dan aan: de Hellanodices de jury
voorop, gevolgd door den Raad van Elis, de
ordebewaarders, de athleten in de gymnische
spelen, de wagenmenners VQor de paarden
rennen, de theorol met hun wijgeschenken
der steden.
Aan de eigenlijke wedstrijden gingen op
den tweeden dag de spelen voor de kinderen
vooraf, beperkt in omvang en in duur, door
de Grieken opgevat als een aanmoediging
tot de kalokagathia, die het ideaal van
lederen jongen zijn moet.
Op den grooten dag namen de Hellanodices
in purperen gewaden en de hoofden
omwereld waarin men eenige oogenblikken
vertoefd heeft.
Den laatsten dag eindigen de feestelijkheden
weder met een optocht van de zilveren
-wagen naar den zeekant, waar, tegenover
Raffles Hotel, een groot vuurwerk wordt
afgestoken, waarvan de geheele Aziatische
bevolking geniet. Door het afsteken van
zoo'n vuurwerk tracht men tegelijkertijd de
.booze geesten te verbannen, want vooral de
lagere klassen der Hindoes zijn zeer
bijgeloovig en doortrokken van een spoken- en
booze-geestenleer, terwijl zij overtuigd zijn
dat in sommige dieren verschillende goden
wonen. De witte ossen die voor de zilveren
wagen gespannen zijn o. a. zijn bijzonder
heilig, ja wel de meest heilige dieren. Elk
gedeelte van hun lichaam is bewoond door
een of andere godheid, elk haartje is heilig,
terwijl niets zulk een reinigenden invloed
heeft als de uitwerpselen dezer dieren; de
asch, ontstaan door verbranding van deze
heilige substantie heeft een dusdanig krachtige
uitwerking dat een zondaar die er mede
.bestrooid wordt, onvoorwaardelijk in een
heilige veranderd wordt. Als men het ge
loof maar heeft ! ELSA
Zij had zich geen moeite gegeven
Wanneer een bruid recipieert, gaat ons
verlangen uit naar nog iets meer dan enkel
haar ie aanschouwen, hoe schoon ze ook
moge zijn l Wij willen haar in sierlijke
omgeving ; de ontvangkamer zien we graag
in bloementooi, de familieleden in gala,
zoodat alles het niet alledaagsche evenement
aangeeft.
De rozen van de Boskoopsche kweekers
hebben gemeend, bjj haar receptie te kunnen
volstaan met zichzelve en niets anders te
presenteeren. In den Dierentuin te
's-Gravenhage zag men rozen, vele, oneindig vele,
In massa's en massa's variëteiten. In drie
zalen stonden ze, afgesneden in vazen met
water of in haar eigen grond In potten,,
langs randen of groepsgewijs gerangschikt.
Laat ik maar dadelijk zeggen, dat deze
llltillllllHIIIMHMIitllll
lltttlllllHHlIimilllllllilH
Wedloop
kransd, in het midden der 40.000 toeschou
wers, hun zetels in het stadion in, tegenover
hen op haar troon de priesteres van Demeter,
ChamijBe, de eenige vrouw, die de spelen
mocht bijwonen.
Moeders en zusters bleven buiten het
stadion; ze hoorden de zegekreten en mochten
gissen of 't haar zonen, haar broeders waren,
die met de palm van de overwinning naar
buiten zouden komen en op den vijfden dag
gekroond worden met de krans van
olijfbladen met een gouden schaar geknipt van
den heiligen olijfboom.
De wedstrijden bestonden uit een
drieledigen wedloop: een snelheidsloop over
192 meter, een wedstrijd in uithoudingsver
mogen over 4074.48 meter en een combinatie
van heiden; daarna een worstelwedstrijd,
door Plutarchus geprezen als een oefening,
die meer kunst en meer handigheid vraagt
dan alle andere, het vuistgevecht, dat
wegens de meerdere ruwheid veel minder
hoog in aanzien stond, en waarbij meer
dan eens bloed vloeide.
Op den 4den dag volgden de wagenrennen,
die zeker een schitterend gezicht moeten
zijn geweest, als de 10 quadrigae inliet
100 meter breede hippodrome tegelijk afgin
gen. Zij hadden echter uit een oogpunt van
volksopvoeding weinig beteekenis, omdat
de eigenaars der paarden als overwinnaars
werden beschouwd en het houden van ren
paarden toen, evenals nu, een questie van
geld en niet van behendigheid was. Op
den vijfden dag volgde de penthatlon de
vijfkamp: wedloop, worstelen, springen,
discuswerpen en speerwerpen.
Het indrukwekkends van dien dag was
echter de kroning der overwinnaars. Alle
gingen dan naar den tempel van Zeus, waar
op de tafel van goud en ivoor de kransen
voor den olympionike gereed lagen. Geluk
kig volk! De krans van olijf bladen was
't loon voor al de oefening, vermoeienis,
inspanning, die het kostte om olympionike
te worden. Wij zien de dingen van het
verleden misschien te idealistisch, maar bij
het streven naar leelijke kunstvoorwer
pen, naar geldprijzen vaak, dat wij tegen
woordig vinden, welk de aesthetische een
voud in die simpele olijfkrans, waarmee
de winnaar uit den tempel kwam, bewonderd,
gevierd, toegejuicht en bezongen. Een ode
van Pindarus, een beeld in Olympia, de
liefde van zijn vader
stad was de ware
belooning.
Die oude Grieksche
spelen zijn nu her
leefd in gewijzigden
vorm en in den
nazomer van dit jaar
zal bij ons een natio
nale ontmoeting
plaats vinden, in het
Stadion te Amster
dam, met het uitzicht
op onze Hollandsche
weiden, onzen ouden
Amstelstroom, tegen
de groeiende hoofd
stad.
In de oudheid wa
ren ze een uiting van
de spontane
strijdrozententoonstelling een groote deceptie voor
mij is geweest, even. groot als de Boskoop
sche tentoonstelling in het dorp zelf, voor
eenige jaren gehouden, mij een blijde ver
rassing was.
Dit was niet anders dan een groote
rozenmarkt, waar de planten en de bloemen waren
neergezet, om koopers te lokken. Op lange
tafels stonden in dichte menigten, alle op
n hoogte, de kleurige afgesneden Flora
kinderen, elk niet zijn eigen schoonheid
natuurlijk, maar zonder dat er eenige moeite
was gedaan, om de omgeving er bij te doen
aanpassen f aan het geheel iets feestelijk
bij te zetten. De helblauwe wanden met de
hardropde lambrizeeringen en deuren van
een der zalen vloekten geweldig tegen de
zachte rozentinten.
Had men geen rozenslingers om de bal
kons en tusschen de pilaren der groote zaal
moeten aanbrengen, geen bogen of iet s anders,
dat decoratief werkte ? Eentonigheid was nu
de hoofdindruk, behalve dan bij een paar
hoeken naast en tegenover het podium. ;
Maar, zal men zeggen, het materiaal is
zoo mooi, dat de roos aan zichzelf genoeg
heeft. Blijkbaar is dat een vergissing, zooals
hier is gebleken. Dit materiaal deed het niet,
waarschijnlijk omdat er teveel van was in
een opeenhooping, die vermoeide, zonder te
bevredigen. Op groote, witte papieren las men
telkens op deze tentoonstelling, dat
stamen struikrozen te koop waren, en de
Boskoopers hebben met het vervoer naar Den
Haag alles meenen te doen, wat noodig was.
Er waren nota bene dagen van twee gulden
en n gulden entree; maar ook de dagen
van twee kwartjes hadden nog iets beters
verdiend, iets van zorg voor de entourage
van de koningin der bloemen.
Wie voortaan een rozententoonstelling
aanbiedt, kan niet meer volstaan niet wat
ons in Den Haag werd geboden. Een tocht
naar een groote kweekerij geeft bijna even
veel, als wat men hier te zien kreeg, en
met het aanwezige materiaal ware zooveel
meer te bereiken geweest f .
FREDERIKE J. VAN UiLDRiKS
HUI n iiiiiimiiinimiiiii
miiiimiiiiiiiimiiiiiiminiiiiiiii
1841
1916
HOFLEVERANCIER
H. MEIJER
KONINGSPLEIN - AMSTERDAM
UITZETTEN *
LUIERMANDEN
LINGERIES
TRICOTAGES * "' ,
vaardigheid der Grieken van hun lust tot
wedstrijden: steeds de beste te zijn, uit
blinkend boven de anderen" was de raad, die
Hoppplochus aan Glaucus meegaf, van hun
intuïtieve drang om het lichaam met den
geest harmonisch te ontwikkelen; bij ons zijn
zij geboren uit een bewust streven om aan
de lichamelijke opvoeding een hoogere plaats
te geven dan die tot voor korten tijd heeft
gehad. Mogen ze daarom ook in het a.s.
najaar bij ons zijn een nationaal gebeuren en
er op den duur een opwekking van uitgaan tot
de beoefening van sport en athletiek, die een
volk steeds ten goede komt. FRISO
Discuswerper