De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1916 12 augustus pagina 6

12 augustus 1916 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 12 Aug. '16. - No. 2042 K A BI R 'S VERZEN DOOR F. V. E. LXV O, broeder, toen ik vergat, wees mijn trouwe Goeroe mij den Weg, Toen gaf ik al ritueel en alle ceremonieën op, ik baadde niet meer in het heilige water. Toen begreep ik dat ik alleen dwaas was, en de heele waereld behalve mij ver standig; en ik had die wijze menschen verontrust. Sints dien tijd kon ik niet meer in het stof wentelen in onderworpenheid. lic luid de tempel-bel nietIk zet het godsbeeld niet op zijn troon. Ik aanbid het beeld niet met bloemen. De zelfkwelling die het vleesch doet versterven behaagt den Heer niet. Als gij uw kleederen aflegt en uw zinnen doodt, behaagt gij den Heer niet. De zachtmoedige mensch, die rechtvaardigheid betracht, die lijdsaam blijft, te midden der waereldsche zaken, die alle schepselen op aarde beschouwt als zichzelven, die bereikt het Onsterfelijk Weezen, de ware God is steeds bij hem. Kabir zegt: hij bereikt de ware Naam, wiens woorden zuiver zijn, en die vrij is van trots en hoogmoed." LXVI De Yogi verft zijn gewaad in plaats van zijn ziel te verven in de kleuren van liefde. Hij zit in de tempels des Heeren en verlaat Brahma om een steen te aanbidden. Hij boort gaten in zijn ooren, hij heeft een grooten baard en gevlochten haren, hij ziet er uit als een geit. Hij gaat in de wildernis, zijn driften doodend, en kastreert zich zelven. Hij scheert zijn hoofd en kleurt zijn kleederen, hij leest de Gita en wordt een groot prater. Kabir zegt: Gij gaat aan handen en voeten gebonden naar de deuren des doods.'" LXIX Als God in de Moskee is, van wien hoort dan de waereld daarbuiten? Als Ram in het godsbeeld is, dat gij op uw pelgrimstocht ontmoet, wie is het dan die weet wat daarbuiten geschiedt? Hari *) is in het Oosten, Allah is in het Westen. Zoek in uw hart, want daarin zult gij zoowel Karim als Ram vinden. Alle mannen en vrouwen der waereld zijn Zijn leevende gestalten. Kabir is kind van Allah en kind van Ram; Hij is mijn Goeroe. LXX Hij die gedwee is en tevreeden, die een gelijkmatige beschouwing heeft, wiens geest gevuld is met de volheid van onderwerping en van rust, Hij die Hem gezien en getast heeft, hij is vrij van alle angst en zorg. Voor hem is de gestadige gedachte aan God als sandelzalf voor 't lichaam, hij kent geen andere verrukking. Zijn werk en zijn rust is gevuld met muziek; hij verspreidt onderweg den glans van Liefde. Kabir zegt: Raak de voeten aan van Hem die Eén en ondeelbaar is, onveran derlijk en vreedevol; die alle vaten met vreugde vult tot den rand en Wiens gestalte liefde is." LXXl Ga in het gezelschap der goeden, waar de Geliefde zijn woonstee heeft. Neem van daar uw gedachten, en uw liefde en uw leering. Laat de gemeenschap waar Zijn Naam niet gesprooken wordt tot asch vergaan. Zeg mij, hoe zoudt ge een bruiloftfeest kunnen vieren als de bruidegom zelf niet aanweezig ware? Weifel niet meer, denk alleen aan den Geliefde. Keer uw hart niet tot de aanbidding van andere gooden; de aanbidding van andere Meesters is waardeloos. Kabir ooverweegt en zegt: Aldus zult ge den Geliefde nimmer vinden." *) Hari = Visjnoe, den der Drieëenheid. * ? ? itiniinintttiiuiituititttiiiiiintniiittittiiinttituiiniiinninniniiiiiiiiiii NIRVANA Het is opmerkelijk, zoo dikwijls als men in nederlandsche en trouwens ook fransche, duitsche, russische en engelsche romans het woord Nirvana" gebruikt ziet in geheel foutieven zin, alsof het zooveel als slaperig heid", vergetelheid", niets doen" zou beteekenen. Het kan daarom, meen ik, geen kwaad, dat begrip Nirvana", dat te verheven is om gedefinieerd te worden, eenigszins suggestief te benaderen. Oppervlakkige zendelingen, en zelfs ge leerde oriëntalisten hebben dikwijls van Nirvana" een begrip gemaakt als ware het eene volkomen uitdooving, ook wel eene negatie. Er is echter geen kwestie van of het aller hoogste, waartoe een zoo verheven wijsgeerig systeem als het Boeddhisme den mensch verlossend opheft, kan onmogelijk een Niets, een negatie zijn. Nirvana is wel is waar te beschouwen als Niets, maar enkel met be trekking tot de schijnwereld van sterfelijke, veranderlijke, betrekkelijke dingen, in tijd en ruimte beschouwd. Hetgeen wij in tijd en ruimte Iets noemen, en realiteit, is voor 't allerhoogste denken van 't Oosten juist Niets, en onreëel. Hetgeen wij ons denken als Niets, omdat wij het met de zinnen niet kunnen waarnemen, en met het intellect alleen niet kunnen benaderen, is juist, in hoogste den ken, Iets. Zóis Nirvana ook wel degelijk, voor 't hoogste filosofische denken, Iets en realiteit. In een door prof. Max Muller aangehaald werk Milindi Prasna" staat: Voor hem, die 't bereikt heeft, is Nirvana iets dat reëel bestaat.". In de Dhammapada", een van de oudst bekende boeddhistische werken, dat vermoe delijk bestaat uit compilaties van Gautama's predikingen, gemaakt door zijn discipelen, staat meermalen duidelijk te lezen, dat Nirvana, wel verre van iets negatiefs, als b.v. Niets, of vernietiging, te beteekenen, juist positieve exaltatie en zaligheid uitdrukt, die verkregen wordt na bevrijding van stoffe lijke vormen en begeerten, en dat het een realiteit in den meest absoluten zin is, na de verlossing van alles wat tijdelijk, transitoir, en dus onreëel is. inuninnniiiintmnuniinnnMiinnitiiiiiiiniiiuintimtiiiiiiMiuMiimi Nirvana is gén vernietiging en dood, maar juist voor goed ontkomen zijn aan dood, en ook aan geboorte, want aan door Karma veroorzaakte Reïncarnatie, het is dus juist Eeuwig Leven. Bastian heeft er van gezegd: In Nirvana is niet langer geboorte en dood, alleen de essertie van het Leven blijft. Nirvana is Nergens (met betrekking op Ruimte) omdat het Overal is". Verder zegt Bastian terecht, in zijn Die Weltauffassung der Buddhisten": Wel verre van vernietiging te zijn als zoo danig, is 't enkel vernietiging van Waan, maar daarom juist het Reëele zelve". Baur geeft een dergelijke omschrijving: Nirvana is het pure onstoffelijke en abso lute, de staat, waartoe de ziel (beter: de Geest. H. B.) zich opheft, als zij bevrijd is van alle relatie tot stoffelijke vormen". Alabaster zegt, in zijn Wheel of the Law": De Siameezen spreken altijd van Nirvana als van iets dat bestaat". Sangermano, in eene verhandeling over de wetten van Gautama noemt Nïrvana een staat van Zijn, vrij van geboorte, ouderdom, ziekte en dood. Niets kan er een idee van geven". De chineesche boeddhisten vertalen het met een woord, dat beteekent absolute stilte en rust". De fransche bisschop Bigandet noemt het ergens: een indompeling van het hoogere Ik in de abstracte Waarheid". Samuel Johnson, de schrijver van Oriental Religions and their Relation to Universal Religion" zegt terecht: Het is duidelijk, dat wij in onze taal geen enkel woord hebben om de werkelijke, volle beteekenis van de conceptie Nirvana weer te geven, een verlossing, nl. de verlossing van de be nauwende droomen van 't menschelijke lot. Dit is alleen voor mij zeker: het beste, kronende visioen, dat voor den Boeddhist ligt uitgespreid als een stille, golvenlooze zee is positief, en niet negatief. Geen uit dooving, zelfs geen droomelooze slaap kan definieeren het hoogste goed van 500 millioen menschen." Prof. Max Muller zegt in een van zijn lezingen: Nirvana komt ook in de brahmaansche geschriften voor als synoniem met Moksha, Nirvritti en andere woorden, die aanduiden den hoogsten staat van geestelijke Het Offensief (Teekening voor de Amsterdammer" van Jordaan) GERMANIA (in de branding): Is 't verbeelding of begint mijn rots werkelijk te wankelen?" Inhoud van de Augustus-Tijdschriften: De Gids: Dr. Ch. M. van Deventer, Uit het Leven van Jacqnes Pe:k. A. Bol and Holst, Verzen. Dr. P. H. van Meerkerken Jr., AnclréCamp a's Witte Rozen. Prof. mr. C. van Vollenhoven, Het punt van uitgang. K. C. Boxman-Winkler, Da Piofnndig en The Ballad of Beading Gaol. P, A. Boeper Bosch, Japan een gevaar voor onze Oost? P. P. J. Tutein Nolthenias, De drijvende kracht. Karel Wasch, Da hoogste eenheid. M. A, de Wijs Moatan, Liedjes die gezongen worden. Bnitenl. Overzicht. Bibilographie. Vraijen van den Dag: Dr. H. Blink, Do Ukraine of Klein-Rasland. M. H. Lem, De Kolonisten van Frederikstad. Het Goad en Zilver gedurende den oorlog. Otto van Tricht, Iets aangaande de Deunmehs" in Saloniki. Dr. H. Blink, De Grieksche natie in en buiten Griekenland. Dr. J. E. Enklaar, Lagere en hoogere vormen van het Denken. Van maand tot maand. Wetenschappelijke Warfen.-HerinneringenaanPanl Ehrlich. Hchubert's Erlttönig. Ordelievend larland. Halide Hanoem. ??Het Levenswerk vrijheid en zaligheid, maar niet vernieti ging." In een boeddhistischen cathechismus, goed gekeurd en aanbevolen door H. Sumangala, hooggepriester aan 't Widyo-daya College te Colombo, wordt op de vraag: Wat is Nirvana"? geantwoord: Een toestand van totale ophouding van veranderingen, van volmaakte rust, van de afwezigheid van begeerte, en illusie, en smart, van de totale uitwissching van ieder ding dat den physieken mensch uitmaakt. Vór dat hij Nirvana bereikt wordt de mensch voortdurend herboren, als hij Nirvana bereikt wordt hij niet weer herboren." In het 12e boek van Manu staat: De mensch, die den Suprêmen Geest in zijn eigen ziel, zoowel als in die van andere schep selen ziet, en die voor allen even gerecht is is ('t zij menschen, 't zij beesten) verkrijgt het gelukkigste lot, dat van eindelijk te worden geabsorbeerd in Brahma." De leer van Nirvana, zooals het bij de Boeddhisten, of Moksha, zooals het bij de Brahmanen heet, vindt men geïllustreerd in vele sculpturen in pagodes, die ten duide lijkste het idee van vernietiging en Niets weerspreken. Men vrage gerust lederen ont wikkelden Brahmaan naar Moksha, iederen ontwikkelden Boeddhist naar Nirvana, hij zal u een antwoord geven, dat in westersche termen overgebracht, de leer van de onster felijkheid van den geest beteekent. Het woord geabsorbeerd", zooeven door mij in vertaling gebruikt, beteekent intieme vereeniging met den Al-Geest, (maar niet vernietiging), na een complete purificatie en finale verlossing van zelfs maar het geringste deeltje stof. Wong-Chin-Fu, een chineesch boeddhistisch redenaar, die in Engeland heeft gereisd en lezingen gehouden, drukte zich, in wester sche termen over Nïrvana uit: Wij verstaan allen hieronder een finale vereeniging met God, coïncideerend met de volmaking van den menschelijken geest door zijn volkomen verlossing van de stof". Mits hier onder God niet den persoonlijken God, zooals die door 't Christendom aange nomen wordt, verstaan wordt, kan men hiermede vrede hebben, aangezien het Oosten geen persoonlijken God kent. Nïrvana beduidt, dit is mijn vaste over tuiging, de zekerheid van de onsterfelijkheid van Ernst Mach. De behandeling der koloniale inboorlingen. Schoop's metaaibespniting en diffusie van metalen. Turkijes economische beteekeuis in de toekomst. Elsevier's Maandschrift: A Hallema. W, O. J. Nieuwenkamp en zijn Britsch-Indisch werk. H. M. R. Leopold, Carnie. Gerard van der Hoek, Jacoba in de wereld. D. Th. Jaarsma, Beken tenissen vaa een bruidegom Kroniek. H. B., Boekbespreking. Ome Eeuic: Prof. dr. P. J. Blok, Nederland en de Mogendheden.?Mr. J. B. Kielstra,Decentralisatie van bestuur in Ned.-Indië. Dr. A. C. 8. de Koe, Henriette Boland Holst-Van der Schalk. H. Brngmans, Johan van Oldebarneveldt. Prof. dr. J. J. Haitman, Het pamtlet van Seneca tegen keizer Claudius. Willem Kalma, De liefde die sterker was. Herman van den Bergh, Verzen. C. A. B. van Herwerden, Verzen. O. K. Elout, Binnenlandsch Overzicht. B., Buitenland. Leestafel. Stemmen des Tijds: J.Pb. Eggink. Het Avond maal van Leonardo da Vinci. Mr. W. Zevenber gen, Het Willen. Dr. A. A. v. Schelven, Johanües Engelram. P. J. Molenaar, Een dringende eisch van den Geest, niet van de persoonlijke ziel. In de heilige Jaïnaboeken van Patuna, wordt de stervende Gautama aldus aange sproken : Rijs op tot Nirvi (d. i. Nirvana) vanuit dit afgeleefde lichaam, waarin gij waart gezonden. Stijg op tot Uwe vorige woning o gezegende Avatar!" 1). Als Gautama wordt uitgenoodigd tot zijn vorige woning" terug te keeren, is het duidelijk, dat hier geen sprake kan zijn dat die woning een vernietiging" was. T. H. Rhijs Davids schrijft in zijn Buddhism" : Nirvana is daarom hetzelfde als een zondelooze, halmen staat van geest, en, als het al vertaald moet worden, wordt het nog 't beste weergegeven met heiligheid", heiligheid, dat is, in den boeddhistieschen zin, volmaakte vrede, volmaakte goedheid, en wijsheid". Ik vind deze uitlegging niet van de ge lukkigste, maar haal haar aan, omdat zij in elk geval het verkeerde idee van vernieti ging en negatie weerspreekt. Trouwens, Rhijs Davids Iaat er onmiddellijk op volgen, dat het ondoenlijk en voor het goede begrip gevaarlijk is, zulke woorden te vertalen, en men ze dus beter onvertaald laat, en Nirvana moet opvatten als het boeddhistiesch sum mum bonum", dat een gezegenden staat van geest" is. H. Fielding, in zijn mooie boek, The Soul of the World', zegt terecht, na het idee als zou Nirvana vernietiging of uitdooving beteekenen, verworpen te hebben: Het is juist het tegenovergestelde hiervan. Het is de zelfverwezenlijking van een grooter, grootscher /elf dan waarvan wij ooit gedroomd hebben, het beduidt een voller, heerlijker leven dan deze wereld ons biedt. Dit is wat Nirvana beduidt voor degenen, die het goed verstaan." Ook voor mij is er geen twijfel aan, of Nirvana is niet negatief, maar juist het absolute positief-reëele, het is een transcen dent bestaan van een intensiteit, waarvan wij, gewone stoffelijke menschen, die zoo 1) Een Avatar" is een manifestatie van den goddelijken Geest in een menschelijk lichaam om zich kenbaar te maken voor menschelijke bevatting. des tüds. Henriette Mooy, Weerzien. Dr. Felix Entten, Adam's Kinderen. H. L. Baarbé, Buitenlaudsche Kroniek. Leestafel. De Beiaard: Dr. Felix Entten, Eva's droom. Dr. Jos. Sehrynen, De jongste opgravingen in en by de baseliek van San Sebastiano. Marie Kosnen, De Moeder. Dr. Alph. Ariëns, ds. A. S. Talma. Bernard Ve.hoeven, Verzen. - Ko Sleyfer, Gouden Jeugd. Op de Hoogte: Ph. C. Viss3r, De rusinische legerweg door den Kankasns. P. de Nobel, Klankfignren. Felieie Jeho, Het Wonderkind. Mr. Paul van 8oi:sbeeek, Het oude Kerkje te Egmond aan den Hoef Jhr. M. Mazel, De Typiste. Carel J. Ströer, Het Taindorp de Benplaat. J. H. Bössing, Het Roomsohe Tooneel. KUNSTFOTOGRAAF MAURITSWEG 9 - ROTTERDAM goed als uitsluitend waarnemen met de vijf zintuigen en met het intellect, ons geen denk beeld kunnen vormen. Dat Nirvana zoo verkeerd is begrepen door philologen, die wel over een eminent verstand maar niet over het hoogere weten, dat intuïtie heet, beschikten, is vooral hieraan te wijten, dat zij te eenzijdig over de taalkundige beteekenis peinsden, maar niet beseften, dat zoo vele woorden in de oostersche filosofie een aparte spiritueele beteekenis hebben. HENRI BOREL

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl