Historisch Archief 1877-1940
12 Aug. '16. No. 2042
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Philip Loots f
1865 -1916
Een bij, uitstek werkzame geest was Loots
in zijn drievoudig kunstberoep van organist,
componist en muziek- criticus aan het
Haarlem's Dagblad."
Zijn muzikale loopbaan is al vroeg be
gonnen. Niet veel ouder dan elf jaar bespeelde
hij eiken Zondag het orgel in de R. K. Kerk
de Krijtberg" en reeds componeerde hij
kleine cantica. Zijn eerste aanstelling als
organist ontving hij drie jaar later. Op
veertien-jarigen leeftijd nam hij inderdaad ge
regeld den dienst waar in de R. K. Kerk
Het Torentje" en in '82 werd hij als orga
nist te Haarlem benoemd.
Het spreekt van zelf, dat de componist Loots
zich bovenal voelde aangetrokken tot de
kerkelijke muziek. Hij schreef op dit ge
bied 6 missen, 12 Latijnsche gezangen ter
eere van het Allerheiligst Sacrament (in den
bundel: Benedictus Dominus), een De
profundis voor mannenkoor, verscheidene
Kerstliederen en 10 Marialiederen (in den
bundel Mariakransje'). Van al deze werken
behooren tot de best geslaagde de hartelijk
blijmoedige Marialiedjes en het De
profundis". Loots schreef graag voor koor.
Gedurende vele jaren was hij directeur
van de R. K. Zangvereeniging Arti et
Religioni en van de liedertafel Apollo. In dien tijd
ontstonden o.a. Dominus regnavit" en Vi
des utalta," Ode VIII van Horatius, Mor
genlied" en Wildzang." Wat zijn lyrische
werken betreft, daarin geraakte deze kerke
lijke toondichter verdwaald, zij vormen
de zwakke zijde van Loots' talent. Toch zijn
Aan Zee" en Die de zielen henenleidt" twee
aantrekkelijke liederen, warm en oprecht van
muzikale uitdrukking. Dit mag overigens ge
zegd worden van al Loots'wereldscheliederen.
.Zijn zij somtijds wat onbeduidend, nimmer
treft men daarin aan een valsch pathos of
geforceerde klankeffecten.
De composities waarmee Loots zich in
wijde kring een goeden naam verwierf zijn
wel het groot aantal kinderliedjes. Men denke
aan den bekenden bundel Bloesems en
Bloempjes," aan In de Lente," aan de kleine
cantate Het Onweer."
Loots' kinderliederen en koorwerken
woriEen moeilijke keus voor Ouders en
«voor Gemeenten en voorts onbillijke,
onwettige exameneischen
Voorop steeds algemeene
ontwikkeling"
Handelsonderwijs" is dat wel onderwijs
in den handel? Is een Handelsschool"
wel een handelsschool; 'n
Handelshoogeschool" wel 'n handelshoogeschool ? Zou
ze dat wel kunnen zijn? De vraag be
scheiden, zelfs ietwat schuchter gedaan,
doet denken aan dien kranigen,
moeielijken, veeleischenden arbeid van de groote
handelsmannen in Neerland's hoofdstad
en elders. Hun vlug en scherpzinnig
wikken en wegen en decideeren blijkt uit
het regelen en besturen hunner veel, zeer
veel omvattende zaken voor de verschillende
groepen van sterk uiteenloopenden aard;
in het kiezen van den tijd waarop de voor
waarden waartegen, de personen aan wie in
verschillende beurs- en andere kringen zal
worden verkocht.
Als strategen van veel hoogeren rang
dan die van het oorlogsterrein in 1914/5/6,
waarvan de uitgebreidheid, in betrekkelijken
zin gedacht, staat tot die der 5
werelddeelen als het tangovloertje van het magne
tische Laren tot den omvang van het gebied
der mondaine vroolijkheid aan de Seine,
den Donau, den Theems, geven ze per post,
per telephoon, per telegraaf met en zonder
draad, orders naar alle hemelstreken. Daarom
behooren financieele, politieke en commer
cieele berichten en beschouwingen in vele
binnen- en buitenlandsche dagbladen dage
lijks overwogen te worden om de noodige
beslissingen te kunnen nemen en dat alles
dikwijls met de snelheid boven met 'n enkel
woord aangewezen. Om te trachten die groote
moeilijkheid wat te overzien denken we hierbij
aan de berichten ons dagelijks meegedeeld van
den kant der geallieerden en van dien hun
ner bestrijders, aangaande dezelfde oorlogs
feiten !
De handelswereld, de voortdurende strijd
tusschen haussiers en de even schalksche
of diabolische baissiers, laat haar grooten
leidenden strategen niet toe het zich gemak
kelijk te maken.
De hooge eischen den geslaagden grooten
handelamannen gesteld, leiden tot de con
clusie : zij zijn hersengymnastiekers van den
hoogsten rang. Dat mag allereerst gezegd
worden van hen die tot dien hoogen rang
door eigen arbeid zijn opgeklommen en
tweedens van hen, die zich op hoog
commercieelen stelling weten te handhaven.
Die snelheidshersengymnastiek wordt in de
wereld der geleerden weinig of zelden ver
langd, vereischf. Ze studeeren een paar jaren
langer of korter voor hunne promotie.
* * ?
Hoe geheel anders in aard, strekking en
vereischten de werkkring van den groot
koopman is, heb ik boven uitvoerig uiteen
gezet. Voor den arbeid van den
grootHindenburgenOostenrijk-Hongarije
(Teekening voor De Amsterdammer" van George van Raemdonck)
Hij, die ze op den rechten weg zal helpen.
iiminiiiimiiMitiiiiiiiiiiMiiiiiiiHi
den veel en gaarne gezongen. De
lithurgische gezangen uitgezonderd zijn bijna al
zijn werken op Nederlandschen tekst ge
componeerd en er bestond een wezenlijk
contact tusschen hem en het volk. Zoo is
Loots voor de Nederlandsche toonkunst
meer geweest dan enkelen onzer begaafdste
componisten.
H. v. L.
illllllllllllllliillllllllllllliillllllllllllllilliilllllllllllllillllliiiilllllilllllllll
VERZEN
Zuid-Afrikaansche Poëzie
DlGTER IS HIJ
Digter is hij, die digter's taal
Diep uit die grond van sijn hart kan haal;
koopman in 't algemeen, behooren volgens
die uiteenzetting in de eerste plaats
aangewezen te worden de jongelui die
veel aanleg hebben voor den bedoelden
uiterst moeilijken werkkring van den han
delsstrateeg. Dan mogen volgen de kranige
jongelien meer geschikt om de orders van
den commercieelen strateeg zelfstandig uit
te voeren met dien ruimen, vluggen
waarnemersblik en snelheid! van decicie, die
hun veel kans geeft het goedkoopst te
koopen, het duurst te verkoopen.
Die commercieele tactici zijn de scherp
zinnige kooplien en de leden van hun staf
die in het beursuur, uit houding, verhou
dingen, grappen fijn en grof, van aanbieders
en vragers en hun kring, den leugen
pardon de andere opvatting der tegenpartij
met grande vitesse onderscheiden van de
waarheid.
Wellicht vraagt de lezer waarom steeds
die krijgskundige onderscheidingen en ver
gelijkingen ?
Krieg Handel und Piraterie
Dreieinig sind sie, nicht zu trennen"
zegt Qoethe's Faust.
Als men begrepen heeft dat de handel
zelf niet te leeren is, dan kan
handelsonderwijs" ook geen onderwijs in den handel
wezen. Welk onderwijs is nu voor de toe
komstige handelslui, voor de handelsstra
tegen, voor de commercieele tactici
wenschelijk ?
Zou het niet zijn dat, gericht op breede,
algemeene ontwikkeling, op de schoonste
gymnastiek van alle gymnastiek: de
hersengymnastiek?
Doet dit niet dadelijk denken aan het
programma van de Hoogere B. S. met
5jarigen cursus ?
Daarvan is terecht een klein onderdeel
gewijd aan de handelswetenschappen, daar
onder die der warenkennis en het boek
houden.
Voor het geven van onderwijs in dat
kleine onderdeel van het programma tot
algemeene ontwikkeling, wordt eene acte
verkregen tengevolge van een examen in:
a. het boekhouden,
. de beginselen der handelswetenschap
pen, omvattende het handelsrecht, de
handelsgeographie, de statistiek van nijverheid
en handelsverkeer, de kennis van het finan
ciewezen der Staten en de beginselen der
warenkennis.
W.it is nu de onderwijspraktijk betreffende
de handelswetenschappen als onderdeel der
algemeene ontwikkeling bedoeld in het pro
gramma voor de H. B. S. met 5 j. c. ?
Beperkt het zich niet tot het boekhouden ?
En dit onderwijs wordt gegeven door leer
aren die in het bezit zijn van de afzon
derlijke acte voor schoolonderwijs in boek
houden.
Verschillende gedeelten van het omschre
ven handelswetenschappelijk onderdeel van
het algemeene ontwikkelingsprogramma, als:
1. de nederlandsche tariefwetten en de
kennis van het financiewezen der Staten,
En hij voel in sijn hart 'n heerlike drang
Om 'n vlugtige stemming in woorde te vang.
Digter is hij, die verse maak
Verse wat duisende harte kan raak.
Maar hij weet nie waar hij die mag van haal,
Dis 'n gawe, wat bo uit die hemel daal.
Digter is hij, die oog en oor
Tref met 'n pragtige woordekoor.
En hij hef sijn stem op 'n lieflike maat
Van die more vroeg tot die awend Iaat.
Digter is hij, die deur en deur
Voel wat rondom en in hom gebeur;
Die sijn siel se gevoelens uit kan giet
In 'n lewende, sprekende, roerende lied.
A. D. KEET
worden geacht vervat te zijn onder het
onderwijs in de staathuishoudkunde en de
statistiek;
2. de handelsgeografie en statistiek van
nijverheid en handelsverkeer, onder de aard
rijkskunde ;
3. de beginselen der warenkennis, onder
de scheikunde en hare voornaamste toepas
singen, maar
4. het handelsrecht bleef schier geheel
onverzorgd.
Van de door den grooten Thorbecke terecht
bedoelde handelswetenschappen, als onder
deel van het algemeen ontwikkelingsprogram
H. B. S. 5 j. c. bleef, als afzonderlijk
onderwijsvak, slechts over het boekhouden. Een
aardig onderwijsvak nuttig, noodig, wettelijk
voorgeschreven voor koopliepen en
zeerwenschelijk voor niet-kooplieden; gelukkig een
vak met 'n zeer kleine wetenschappelijke
kern.
In het verslag der vergadering van de
commissie voor het ontwerpen van een
leerplan voor een op te richten Handels
hoogeschool te Amsterdam, ten dienste
van het congres voorhandelsonderwijs, aldaar
gehouden onder den eere-voorzitter mr. W. F.
van Leeuwen, burgemeester van Amsterdam
komt het volgende voor:
De heer C. A. P. van Stolk te Rotterdam
meent goed te doen in herinnering te brengen
dat de leden van het Bureau van meening
bleken te zijn dat vreemde talen, boek
houden enz. niet thuis behooren in het
samenstel van vakken aan eene handels
hoogeschool."
De heer mr. Tjeenk Willink o.m. beaamde
die meening. Ondergeteekende, geholpen
door dr. D. Bos, verdedigde evenwel de
opneming van het boekhouden, in algemeen
hoogere beteekenis, in deze woorden o.a.:
Wanneer men b.v. een balans en verslag
i van de een of andere Amerikaansche Spoor
wegmij, onder de oogen krijgt, dan is het
lang geen gemakkelijke taak om hierin den
weg te vinden en z. i. staat het hooger
handelsonderwijs niet te hoog om de kennis
te verbreiden, die noodig is om dergelijke
boekhoudkundige zaken te beoordeelen."
Ondanks de kleine wetenschappelijke kern
van het boekhouden behoef ik niet te doen
opmerken dat niettemin groote verscheiden
heid in de toepassing door de praktijk ge
vorderd wordt.
De toepassing van het boekhouden op een
bedrijf behoeft bekendheid met dat bedrijf
en zelfs, ondanks die bekendheid, stelt ze
menigmaal den theoretisch en practisch
gevormden boekhouder niet gemakkelijk te
beantwoorden vragen; integendeel.
Mag het nu practisch gebruik van den
onderwijstijd genoemd worden, als zelfs
aan alle aanst. handelstrategen en
cornmercieele tactici, wier toekomstige vakken van zeer
uiteenloopenden aard zijn, zeer veel les wordt
gegeven in toepassing op speciale gevallen
zoo als op vele z.g. handelsscholen" voor
komt. Geldt dit ook niet voor het onderwijs,
noodig voor het inschrijven der berekeningen
Treurlied
De dood die niet rusten wil,
Die aldoor verschijnt
De dood komt maar telkens stil
En neemt en verdwijnt.
De dood nam mij allen af
Zoo heel wreed n voor n
En ik staar maar naar elk droef graf
En klaag en zucht en ween.
De dood die nu overal woed,
En roept overluid!
De dood en het vliedende bloed
Dooft alles uit.
GIZA RITSEHL
Bloemendaal
die bij het boekhouden te pas komen, wél te
onderscheiden van dat onderwijs in de re
kenkunde en de wiskunde, waartoe in de
laatste jaren de beteekenis van het inschrij
ven der berekeningen die bij het boekhouden
te pas komen" allengs mér gericht wordt
onder de benaming van handelsrekenen?
Ik meen" lees ik in het verslag van
bovenbedoeld handelscongres geheel onweer
sproken dat het den leeraar in het
boekhouden niet past daarin onderwijs te
geven en in dit opzicht heb ik ervaren dat
heeren wiskundigen ik behoef geen namen
te noemen misschien zijn er wel enkele
hier aanwezig zich ergeren aan defenities
die gegeven worden omtrent wiskundige
begrippen door leeraren in het boekhouden."
Deze opmerking overreedt tot de vraag:
waakt de betrekkelijke verantwoordelijke
ambtenaar, steeds leider (of lijder?) van de
jaarlijksche examen-commissie voor boek
houden, wel tegen mogelijke interpellatie of
althans tegen het stellen van vragen in een
der beide Kamers der Staten Generaal om
trent overtreding der wettelijke en wettige
voorschriften ?
Omtrent het zoogenaamde handelsrekenen
lees ik in het meer bedoelde congres
verslag de meening uitgesproken dat het
geen wetenschap is. Hieromtrent zegt een
wiskundige, m. i. terecht, zullen we het met
hem (den bedoelden spreker) eens zijn maar
dat het een deel is van een toegepast we
tenschap is toch zeker." Vloeit hieruit niet
voort: wie dus voldoende wiskundig ont
wikkeld is zal telkens die wetenschap kun
nen toepassen na kennisneming van het
onderwerp waarop de toepasing voor zijn
praktijk wordt verlangd.
Wat nu te denken van het nut van veel
onderwijs in de toepassing op speciale onder
werpen, dat leerlingen, voldoende reken- en
wiskundig ontwikkeld, niet behoeven voor
de gevallen, in hun latere zeer uiteenloopende
praktijk dagelijks voorkomende?
Kan een groot gedeelte van den onder
wijstijd daarvoor bestemd, niet nuttiger
besteed worden b.v. voor natuur- wis- en
scheikunde en aan vreemde talen ?
Op het bovenbedoelde handelscongres
verwierf reeds 'n goedkeurend applaus
de stelling: handelscorrespondentie kan
Ik wilde wel
Ik wilde wel een schilder zijn
en treffen 't teere groen dat fijn
aan twijgjes is gekomen.
Ik wilde wel een zanger zijn
Een liedje zingen klaar en rein
Van vogels in de boomen.
Ik wilde wel een dichter zijn
en van dit zomer-zon festijn
in stillen avond droomen.
Och... laat mij enkel dankbaar zijn
'k heb van de zomer-zwijmelwijn
een volle teug genomen.
ERNST GROENEVELT
niet onderwezen worden." Tot mijn ge
noegen las ik nu in het April-maandblad
voor handelsonderwijs van den docent aan
de Handelshoogeschool te Rotterdam dr.
Bessemer ook deze woorden:
Niets is misleidender dan aan te nemen,
dat de koopmanstaai hoofdzakelijk in den
briefstijl gevonden wordt, want daarin wor
den zij juist gebezigd, deze phrasen" waarbij
het op inhoud minder aankomt."
* *
*
Mercurius kan evenwel voor lageren arbeid
ook heel wat arbeidskrachten van lageren
rang gebruiken, 'k Denk aan gediplomeerde
leerlingen van handelsdagscholen, vooral
ook aan die van handelsavondscholen, die het
den leerlingen mogelijk maken overdag reeds
in de praktijk werkzaam te zijn en dus ook daar
mee de kennismaking aan te vangen of voort
te zetten. Ook denk ik aan inrichtingen voor
kantooropleiding, die jongelui, de school ver
laten hebbende, in den kortst mogelijken
tijd eenige maanden klaar maken. Het
onderwijs omvat: Nederlandsch, moderne
talen, Zweedsch, Russisch, Spaansch,
Maleisch, boekhouden, de techniek der bedrijfs
reclame, bedrij fsleer (organisatie en taktiek) de
techniek der etalage (hoe haal ik het publiek
naar mijn winkel, voor mijn winkel, in m'n
winkel en vroolijk er weer uit, zonder op
zak een duit) stenografie en machineschrijven.
* * *
Wat mij aanleiding gaf tot bovenstaande
mededeelingen en het maken van de ver
schillende opmerkingen? Voorloopig het
volgende:
1. eenige wenken te geven die aan vele
ouders, bij hunne overwegingen tot het
doen van een keus, dienstig kunnen zijn,
2. ook aan gemeentebesturen en den leden
van den Raad in verschillende gemeenten
waar kwestie bestaat omtrent oprichting van
H. B. S. met 5-j. c. of Hoogere Handelsschool
met 2-j. c. als vervolg van volledige H.B.S.
met 3-j. c., de decisie te vergemakkelijken:
i allereerst H. B. S. met 5-j. c., daarna, zoo
noodig. Hoogere Handelsschool
en 3. aandacht te vragen voor de onte
vredenheid die in ruimen kring allengs meer
is uitgelokt door onwettige eischen, voor
het examen m. o. boekhouden.
Bussum D. STIQTER