Historisch Archief 1877-1940
2 Sept. '16. No. 2045
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
VERB ANDKAMER. Interieur.
Nederl. Ambulancetreinen
door dr. S. STURKOP
Secretaris vjh Nationaal Comitétot aanbieding
van ambulancetreinen aan H. M's Regeering
Nu in deze tijden een groot deel der
menschheid zich er op toelegt, allerlei nieuw
tnoordtuig uit te vinden en toe te passen
(ik denk aai kanonnen van enorm kaliber,
springstoffen van ongekende kracht, g
asbommen enz.) en nu er dagelijks duizenden
en nog eens duizenden het slachtoffer worden
van deze ingenieuse" uitvindingen, lijkt het
mij een onafwijsbare plicht der
menschelijkheid er de noodige aandacht aan te wijden,
dat de ongelukkige gewonden worden ver
voerd op een wijze, die de mogelijkheid op
herstel zoo groot mogelijk maakt en tege
lijkertijd de gelegenheid opent, hun lijden,
reeds gedurende het vervoer, zoo veel mogelijk
te verzachten.
In vroeger tijden werden voor het vervoer
van gewonden vrijwel uitsluitend gebruikt
vaartuigen en voertuigen (boerenkar, sleepers
wagen.) De eersten zullen in ons land met
zijn vele en goed bevaarbare waterwegen
ook nu nog goede diensten kunnen bewijzen,
hoewel ze, om straks te noemen redenen,
in velerlei opzicht verre achterstaan bij
spoorwagens. De voertuigen, die onontbeerlijk
blijven op zeer korten afstand en slechte
wegen, (bijv. van slagveld tot naastbijzijnd
hospitaal of station) zijn evenwel, voor zoo
ver de gesteldheid der wegen dat toelaat,
thans vervangen door auto's, die hun voor
keur ontleenen aan groote snelheid en betere
veering.
Voor grootere afstanden is de spoortrein
in dienst gesteld van het gewonden-vervoer,
en zelfs zijn reeds, bij den terugtocht van
het Servische leger naar Albanië, een tiental
gewonden*- over* grooten afstand (meer dan
200 K M.) per vllegmachine naar de hospitalen
in Scoetarl en Valona vervoerd. Terwijl ik
het laatste vervoermiddel voor massa-vervoer
gevoegelijk buiten bespreking kan laten, lijkt
het mij niet onnoodig hier allereerst uiteen
te zetten, waarom voor eenigszins langer
transport de spoortrein verre te verkiezen is
boven de auto. Er hebben zich n.l. den
laatsten tijd in de pers en elders stemmen
verheven, die meenden, dat vooral in ons
land met zijn kleine afstanden, een aantal
doelmatige ziekenauto's een veel nuttiger
geschenk voor onze regeering zouden vormen,
dan een of meer ambulance-treinen. M.i. is
deze meening ten eenenmale onjuist en af
doende weerlegbaar, immers: *)
1. Een trein van 100 gewonden, zooals die nu aan
de regeering is a ngeboden, kost ongeveer 150,1 00 gul
den, dus per gewonde f1500.
De goedkoopste auto kost f6000. en daarin knnnen,
voor een langer transport slechts twee personen wor
den geplaatst. (De auto's voor vier of zelfs voor zes
brancards, die in de strijdende legers gebruikt worden,
bevatten niets dan de brancards en ziin dus voor een
ambulance-auto-trein-absoluut ongeschikt). De kosten
zijn dus v. or auto-transport per gewonde minstens
f 3000, dat is tweemaal zooveel.
2. In een trein voor 100 gewonden zijn modig: 2
dokters, 8 a 10 man verplegend personeel, 2 koks en 3
man technisch personeel (mnchinist, stoker, conducteur)
te zamen 17 man. Voor hetzelfde aantal gewonden zou
men no dig hebben 50 auto's Wanneer die in een
trein konden gaan, hetgeen büjkpns de ervaring niet
autotreinen voor p oviandeering onmogelijk is gebleken,
dan i.-u men noodig hebben per auto een chaiïeur, een
hospitaal soldaat en minstens op elke tien auto's een
dokter, dus 5 dokters, 50 man verplegend personeel en
50 man technisch personeel. Praktisch zou elk
trans*) Deze argumenten zijn neergelegd in
een technisch rapport over deze aan gelegen
heid van prof. Hector Treub en dr. S. Sturkop.
port slechts uit S auto's kunnen bestaan. Dan zou men
17 medici noodig hebben. Alles bij elkaar dus 117 per
sonen voor 100 gebonden. Waar zal men in oorlogstijd
zooveel personeel vandaan kunnen halen ?
3. Het vervoer p-r trein is voor den gewonde veel
minder onaangenaam. Men behoeft slechts eenmaal
iemand gesproken te hebben, die met een gebreken
been per ziekenauto vervoerd is, om daarvan volkomen
overtuigd te zijn.
4. Bij gebrek aan banden of benzine (welk gevaar in
dezen tijd en a fortiori in oorlogstijd zeker geenszins
denkbeeldig mag worden genoemd) of bij eenig motor
defect is niet alleen de auto voor verder gebruik onge
schikt, maar zullen ook de gewonden en het personeel
hulpeloos aan den weg staan en afhankelijk zijn van
de bereidwilligheid van toevallige voorbijgangers.
5. De verwarming van een ziekenauto is tot nu toe
niet mogelijk. Wanneer dus een transport van 50 auto's
over een rivier n oet worden gezet per pont, hègeen
in verschillende plaatsen in ons land noodig zou zijn,
zullen sommige gewonden uren lang onverwarmd moe
ten liggen. Ook de ver ichting in auto's is altijd zeer
gebrekkig en bij nachtelijken vervoer, wat in oorlogstijd
bij voorkeur zal geschieden, aal de geleider niet in
staat zijn den gewonde eenigerlei hulp te verleenen.
Bovendien is in een auto zeer weinig plaats om ge
wonden te verbinden of te behandelen. Het eenvoudig
ledigen van een steek kan bij vervoer per auto alleen
geschieden, als het geheele transport tijdelijk stilstaat,
nog gezwegen van de onmogelijkheid om daarbij be
hoorlijke maatregelen te nemen tegen het besmettings
gevaar bij vervoer van besmettelijke zieken. Vergelijkt
men daarbij het transport in een goed verlichten en
behoorlijk verwarmden ambulance-trein,' waarin gele
genheid en ruimte om hulp te bieden ruimschoots
aanwezig zijn. dan kan de vergelijking niet anders dan
in het voordeel van den trein uitvallen.
6 Terwijl in een trein, in den keukenwagen, alles
kan worden bereid, wat de zieken behoeven en in de
apotheek alles in voorraad is, wat plotseling noodig kan
zijn, is men in een auto van het laatste geheel ver
stoken en voor het eerste geheel aangewezen op het
voe'dsel, dat men kon medenemen, dus altijd koud.
Overal, zoowel in Duitschland, als in Engeland en
Frankrijk is de groote behoefte gebleken, die de ge
wonden tijdens het transport hebben aan warm voedsel
en vooral aan veel warm drinken. Dit is bij auto
transport op eenig-zins grooteren afstand onmogelijk
te verschaffen.
7. Terwijl de snelheid van een ziekentrein ongeveer
40 K M. per uur bedraagt en een korten weg kan wor
den gevolgd, kan een ziekenauto, die bovendien dikwijls
groote omwegen moet maken, zeker niet meer den
25 K.M. per uur rijden. Wanneer men verder in aan
merking neemt, dat de trein,nis de weg vrij is, zonder
oponthoud kan doorrijden en een auto bij bruggen,
ponten, enz. moet stilstaan en telkens de vaart moet
minderen v.or voertu:gen of voetgangers, is het niet
twijfelachtig, dat het vervoer per trein vlugger ge
schiedt dan per auto, zelfs wanneer men er rekening
mede houdt, dat door het troepenvervoer de ziekentrein
af en toe op een zijspoor zal moeten worden geplaatst
8. De mogelijkheid is niet uitgesloten, ja z_lfs ,zeer
groot, dat in oorlogstijd sommige verkeerswegen afge
sloten zijn door versperringen of doorsneden met loop
graven. In zulk een geval is auto-vervoer absoluut
onmogelijk. Doch zelfs als dit niet het geval is, zullen
de wegen bij slecht weer onberijdbaar kunnen zijl
Spoorbanen evenwel blijven langer berijdbaar en hun
gebruik is niet afhankelijk van de weersgesteldhei'.
9. De trein kan, ee maal aangeschaft, jaren en
jaren lang gebruikt of voor het gebruik gereed ge
houden worden met geringe onderhoudskosten. Een
trein bestaande uit een gelijk aantal auto's, kost reus
achtige sommen aan onderhoud en vereischt voor het
gebruik op een gegeven oogenblik de beschikbaarheid
over een groot aantal geoefende chautleurs. Worden
eindelijk de auto's gedurende eenigen tijd zeer intensief
gebruikt, dan zijn zij weid a onbruikbaar en moeten
zij door nieuwe worden vervangen.
Wanneer men ten slotte weet, dat in Frankiijk tus?chen
het gevechtsfront en Parijs, een afstand ongeveer zoo
groot als den Haag?Amsterdam, bijna 150 ambulance
treinen li open en geen enkele auto; dan zal men wel wil
len gelooven, dat deze argumentatie niet alleen
theoreticch mag worden genoemd, maar dat ookde ervaring de
praktische juistheid heeft bewezen van de ve
kieselijkheid van ambulance-treinen boven ambulance-auto's.
Aan welke eischen behoort nu een ambu
lance-trein te voldoen, bij welker inrichting
gebruik is gemaakt van alle ervaring, door
de oorlogvoerende partijen in dezen oorlog
opgedaan ?
Wat de samenstelling betreft, is het nood
zakelijk gebleken, dat de trein bestaat uit
rijtuigen van gelijken soort. Wanneer aan
dezen eisch niet is voldaan, zal telkens bij
het stoppen een vrij heftig schokken worden
waargenomen, daar de zwaardere rij
tuigen minder snel tot stilstand zijn te
brengen, dan de lichtere. Bovendien moeten
alle rijtuigen van
buiten duidelijk het
kenmerk hunner be
stemming dragen,
n.l. een -rood kruis
op wit veld. Dan
alleen kunnen zij
profiteeren van de
voordeden, hun bij
het traktaat van
Geneve toegekend.
Ook het voeren van
een rood kruis op
het dak der wagens
is met het oog op
luchtaanvallen drin
gend noodzakelijk.
Wat het inwendige
betreft onderschei
den we drie soorten:
1. Geïmproviseerde
treinen.
2. Semi-permanente
treinen.
3. Permanente trei
nen.
De eerste soort,
hun naam zegt het
reeds, bestaan uit
gewone
personenof goederenrijtuigen,
die op geïmprovi
seerde wijze voor
vervoer van gewon
den zijn" ingericht
op de meest eenvou
dige wijze, n.l. door
brancards op al of niet veerende apparaten in
de wagens te plaatsen, benevens een kist met
het hoogst noodige verband en
verplegingsmateriaal. Deze treinen zijn bij het begin
van den oorlog in Frankrijk, Duitschland en
Engeland in grooten getale aangemaakt en
gebruikt totdat. ze langzamerhand door
betere zijn vervangen en als reserve-mate
riaal zijn opgeborgen. Dergelijke treinen zijn
ook in Nederland volgens legervoorschrift
ingericht en in gereedheid gebracht en staan
in verschillende plaatsen van ons land ge
stationeerd.
Deze treinen, die den gewonden geen
enkel comfort bieden en slechts in uiterste
noodzakelijkheid behooren te worden ge
bruikt, worden thans geleidelijk als reserve
materiaal opgeslagen en vervangen door
treinen van de tweede cathegorie.
De semi-permanente treinen.zijn samen
gesteld uit rijtuigen, die voor
gewondenvervoer zijn omgebouwd en geschikt gemaakt,
met dien verstande, dat ze na den oorlog,
resp. mobilisatie, weder als te voren voor
gewoon spoorverkeer worden ingericht. Als
voorbeeld van dat soort; moge dienen de
trein, .die onlangs in den Haag door het
Roode Kruis aan de regeering is aangeboden.
Ook zijn dergelijke treinen thans in bewerking
vanwege den militair-geneeskundigen dienst,
teneinde de geïmproviseerde treinen lang
zamerhand te vervangen.
De permanente treinen evenwel worden
speciaal met het oog op gewonden-vervoer
gebouwd en ingericht en dragen een blijvend
karakter. Het spreekt vanzelf, dat deze treinen
voor de gewonden en hunne geleiders het
geriefelijkst zullen zijn, daar bij den bouw
op allerlei kan worden gelet, terwijl men bij
de andere soorten het bestaande heeft te
aanvaarden en er rekening mede te houden
heeft, dat de wagen zijn oorspronkelijke be
stemming (personen of goederenvervoer)
niet verliest.
Een tweetal treinen van deze laatste soort
is Woensdag 23 Aug. j.l. aan de Regeering
overgedragen door het Nationaal Comitétot
aanbieding van ambulancetreinen aan H.M.'s
Regeering", welk comitéjuim een half jaar
geleden onder voorzitterschap van den heer
S. P. van Eeghen en onder het eere-presidium
van Z. K. H. den Prins der Nederlanden te
Amsterdam was opgericht.
Om bij den aanbouw dezer treinen zoo
veel mogelijk gebruik te kunnen maken van
de ondervinding, die thans helaas op dit
gebied allerwege is opgedaan, heeft boven
genoemd comitéeen commissie naar Duitsch
land en een naar Frankrijk en Engeland
gezonden, teneinde ter plaatse het vraag
stuk der ambulance-treinen te bestudeeren
en de voor- en nadeelen te vernemen uit
"de mond van degenen, die belast zijn met
den bouw en het gebruik dezer treinen.
't Is daarbij gebleken, dat de ervaringen in
verschillende landen vrijwel met elkander in
overeenstemming waren, en dat de inrichting
der treinen slechts in onbelangrijke
onderdeelen verschilde. Dr. Bierens de Haan, de
bekende leider van de Nederlandsche Am
bulance in de PréCatelan te Parijs, die op
dit punt veel gezien heeft, zoowel in den
Transvaalschen oorlog, als in den Balkan
en Europeeschen oorlog, die ik destijds
over de inrichting van Nederlandsche trei-,
nen raadpleegde vertelde mij, dat z.i. elke
goede trein aan de volgende tien
vereischten moest voldoen:
i. i
worden
n ziekenwagens mogen volstrekt geen brancards
n gebruikt. Het slapen daarop is uitermate
verGEZICHT DOOR DEN TREIN.
Alle deuren in de kopwandcn zijn geopend; van uit den officierswagen ziet men door de
opeenvolgende gewondenwagcns tot in den verbandwagen.
ofiend en pijnlijk.
5. De ervaring leert, dat
groote watertanks in o!' op
lederen wagen zeer nood
zakelijk moeten worden
gearht.
.1 Het verdient aanbe
veling om bij lederen
kr.ian, comfoor of ander
apparaat een geschilderde
of geëmailleerde g
bruiksaanwrjzing te bevestigen,
daar anders de meest
praktische dingen niet
worden gebruikt door,on
bekendheid.
4. -Het vraagstuk der
W. C.'s moet goed onder
het oog worden gezie .
Men mag daarbij niet
verg' ten. dat hot kan en zal
voorkomen, dat een trein
eenige uren hier of daar
moet wachten. Wanneer
dari geen goede maatrege
len genomen zrj n, zal zich
onder den trein een berg
faecaliën ophoopen, die het
leven in den trein ondra
gelijk maakt.
5. Om een vervoer go?d
te doen plaats hebben,
moet een trein nooit uit
meer dan 120 liggende
gewonden bestaan. Irt
Fransche treinen is ook
inderdaad nooit plaats
voor meer dan 120 lig
gende patiënten.
6 Het verdient aanbe
veling de wagens namen
te geven. Dat vergemak
kelijkt het spoed g vinden
van een gewenschten
patiënt.
7. In de dokterswagen
moeten noodzakelijk aan
wezig zijn een kalender
en een klok, liefst zoodanig
dat deze niet verwijderd
kunnen worden, daar het
- KEUKEN.
gebruik van beiden zeer noodig is voor den
doktertreingeleider.
8. Het zou aanbeveling verdienen een aparlen
huishoudwogen in te richten, die beheerd wordt door een
dame van het Roode Kruis, en waarin serviezen, linnen
goed, keukengerei, waschmanden, enz. zouden kunnen
word n ondergebracht.
9. Er moet aan worden gedacht dat alles een vaste
plaats heeft en dat overal een inventaris
(onverwijderbaar) is.
10. Ten slotte moet er worden gezorgd, dat alles met
extra goede sloten kan worden afgesloten, daar er
anders zeer veel wordt gestolen of zoodanig wordt ver
legd, dat het niet kan worden gevonden, op het oogen
blik, dat het noodig is.
De Nedetlandsche ambulance-treinen,zooals
die thans aan de Regeering zijn aangeboden
bestaan elk uit 15 twee-assige rijtuigen en
bieden ieder plaats aan een honderdtal lig
gende gewonden. In de ziekenwagens, die
met wit ripolin zijn geschilderd en waarvan
de vloer met linoleum is bedekt, bevinden
zich 10 z.g. bedbrancards. Terwijl de
nederlandsche eenheids-veldbrancard, bij ons leger
in gebruik, slechts 57 c.m. breed is, hebben
deze bed-brancards, die van een veerend
metaal rooster zijn voorzien, een breedte van
75 c.m.
Wanneer men nu weet, dat op dat veerend
rooster een kapok matras met kussen, een
molton onderdek, lakens en dekens zijn ge
legd, dan zal men moeten toegeven, dat de
gewonde zich geen beter bed zal kunnen
wenschen.
Weliswaar zal de patiënt nu bij het bin
nenkomen in den trein worden verbed,
maar de nadeelen van deze manipulatie
wegen niet op tegen het heerlijke gevoel
van rust en behagelijkheid, dat den soldaat
zal verkwikken, die na de ellende van slag
veld en verwonding en na het vervoer per
brancard zich eindelijk in een ruim en zin
delijk bed bevindt.
Er is centrale verwarming aangebracht,
maar daar deze altijd van den locomotief
afhankelijk is, en in oorlogstijd de moge
lijkheid groot is, dat een ambulancetrein
geruimen tijd zonder locomotief op een
zijspoor zal moeten wachten, bevindt zich
tevens in eiken wagen een kachel zoodanig
geplaatst, dat gevaar voor brand is uitge
sloten. De verlichting heeft plaats door
middel van gaslampen, terwijl in geval van
defect of van gebrek aan gas een behoorlijke
noodverlichting door kaarslampen aan
wezig is.
Een punt van bijzonder belang is de
faecalien-afvoer. Een gewoon doorloopend
closet nl. levert behalve de nadeelen door
dr. Bierens de Haan opgesomd, het groote
gevaar de gansche lijn te besmetten, wan
neer zich toevallig onder de patiënten een
lijder aan vlektyphus zoude bevinden.
Daarom is in de Ntderlandsche zieken
wagens aangebracht een z.g.
turfmolmcloset, waarin de faecaalmassa wordt opge
vangen in een reservoir, waarover telkens
een laagje turfmolm wordt gestrooid, waar
door deze inrichting reukeloos blijft. Ge
noemd reservoir kan gemakkelijk worden
verwijderd en de inhoud zoo noodig in
den grond begraven worden.
Verder bevinden zich in elke wagen een
gascomfoor, een kist met eetgerei, een
verbandtrommel, verplegingsartikelen, enz.,
alle zoodanig bevestigd of geplaatst dat ze
onder het rijden niét rammelen of van hen
plaats kunnen geraken. Ten slotte zij nog
vermeld, dat iedere ziekenwagen met de
dokterskamer telefonisch is verbonden.
Het ligt niet in mijn bedoeling van al
de andere wagens die de ambulancetrein
vormen een gedetailleerde beschrijving te
geven. Alleen nog een enkel woord over
den verbandwagen en den keuken wagen. Deze
verbandwagen, die dikwijls ten onrechte
met den naam operatiewagen wordt aange
duid, heeft allerminst ten doel tijdens het
vervoer of stilstaan van den trein aan sta
tions, daarin operatien te doen verrichten.
De bedoeling is alleen, dat men tijdens
het vervoer in den trein gelegenheid zal
hebben zoo noodig een verband te verwisselen,
een bloeding te stelpen, een onderhuidsche
inspuiting van zoutwater te geven of der
gelijke plotseling noodzakelijke kleine kunst
verrichtingen te doen. Dit alles is evenwel
niet mogelijk, zonder dat men daartoe een
behoorlijke installatie heeft. Vandaar dan
ook dat de inrichting.die voor den leek eenigs
zins gelijkt op die van een operatiekamer,
en aanleiding zou kunnen geven tot de
verkeerde meening, dat men in den trein
de gewonden zou willen opereeren.
De noodzakelijkheid van een keuken
wagen is in alle oorlogvoerende landen
gebleken. ? Men moet nl. wel weten, dat
een vervoer, al is de afstand nog zoo kort,
in oorlogstijd zeer lang kan duren. Het is
voorgekomen, dat transporten van Noord
Frankrijk naar Aken drie dagen duurden,
terwijl het in normale omstandigheden een
reis van ongeveer zes uur is, bovendien
verlangt de gewonde, die dikwijls reed*
eenige dagen onvoldoende is gevoed en in
staat van uitputting verkeert, naar niets
zoozeer, dan naar warm en goed toebereid
voedsel. Wanneer men ten slotte zich voor
oogen stelt, dat de doktoren en het ver
plegend personeel, van wier krachten ge
durende het vervoer zeer veel wordt gevergd,
zeer goed dienen gevoed te worden, ten
einde hun werk naar behooren te kunnen
blijven vervullen, dan is hiermede dunkt mij,
de noodzakelijkheid van de aanwezigheid
van een keukenwagen voldoende bepleit.
Er zal niemand zijn, die niet van harte
wenscht, dat de treinen, zooals ze daar
thans staan, nimmer zullen behoeven te
worden gebruikt voor het vervoer van
gewonden, maar toch mogen moeite tijd en
geld aan deze treinen besteed, ook in dat
geval niet als verloren worden beschouwd.
In de allereerste plaats omdat men dient
voorbereid te zijn, zelfs indien die voorbe
reiding onnoodig mag blijken. Maar boven
dien ook omdat deze treinen op tweeerlei
wijze nog -goede diensten kunnen doen.
Ten eerste kunnen de ziekenwagens, over
de groote stations van ons land verdeeld,
uitstekend worden gebruikt bij spoorweg
rampen of andere massa-ongelukken, om
de gewonden snel van de plaats des onheils
te vervoeren en daarin reeds onderweg de
eerste hulp te kunnen verleenen.
Maar ook in zijn geheel is de trein te
gebruiken en kan van groot nut zijn, n.l. als
noodhospitaal in de buurt van groote
legerkampen of als isoleer-hospitaal in kleine
gemeenten, waar geen ziekenhuis is en bijv.
een epidemie is uitgebroken.
Mogen de beide bedoelde ambulance
treinen blijken een nuttig en waardevol ge
schenk voor onze regeering te zijn, maar
voor en bovenal, hopen wij, dat ze nooit
zullen behoeven gebruikt te worden.
H. BERSSJENBRUGrttE
KUNSTFOTOGRAAF
MAURITSWEG 9 - ROTTERDAM
PERSONEELWACEN.
Ingericht tot woonveitrek. Twee bedden zijn tot eene zitting gecombineerd. Ook de andere
bedden kunnen neergelaten worden en tot zitbanken ingericht.