De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1916 2 september pagina 9

2 september 1916 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

2 Sept. '16. No. 2045 DE «iSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Amsterbam. % Maandag 4 September en volgende dagen Wij vestigen de aandacht op de volgende artikelen die bijzonder prijswaardig zijn: BABY JURKJES Lengte 45- tot 64 4.25 ,J MEISJES BLOUSES Effen cn'pe cri mousseline w a s c li baar 3.90 DAMES BLOUSES l'Üne wollen mousseline en crêpe 5.90 NIEUWE JUPONS <> kwaliteit lieuwe klei: 4.90 Prachtige kwaliteit moirette 20 nieuwe kleuren ,J Jonge Meisjes COSTUUM met MANTEL riomesjum ,J r.--* v «MiimiiiiiMHimiiiimiiiiiiiiiiMHiiiiii iiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiMiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiMiMii UtlllMIHllllMlinlIIIIIIIIIHIIIIIIIHIIMimilMMMHIMIIIIHIIIIMmMIIMIIMIIIHIMIIIIimimiHIIIIIIMI^^ (Teekeningen voor de Amsterdammer" van Is. van Mens) Ze waren zoo aardig in hun talie rokjes ... dat je naar een opera ging voor de muziek .. Een paar meisjes oefenden zich in de gymnastiek ... Het was haar aan te zien, dat ze geen heerengezelschap verwachtten ... EEN REPETITIE VAN HET MODERNE BALLET De Nederlandsche opera, die met September haar intrede zal doen, heeft op haar speelplan iets geheel nieuws: het moderne ballet. We kennen de nieuwe wijze van dansen reeds van Isadora Duncan, en den stroom van na volgsters die de laatste jaren in de kleinere theatres en concertzaaltjes de z.g. klassieke dansavonden met hare leerlingen gaven, maar ?deze wijze van dansen toegepast op het opera ballet is iets geheel nieuws. Het oude frivole ballet wordt hiermede van den baan geschoven en het is de vraag of -dit te betreuren valt, een vraag die pas na de eerste opvoeringen beantwoord zal kunnen worden. Maar nu het van den baan gescho ven wordt, mogen we het eerst toch wel eens uitluiden, en, als het nieuwe ballet het wint, wel eens terug denken aan de mooie meisjes, die we hebben zien pirouetteeren op de toppen van hare teenen. Ze waren zoo aardig in haar tulle rokjes, die meisjes, die de oude heeren deden binocleeren, die aldoor maar gespannen op hare sluitende en sprei dende rozebeentjes.de oude snoepersoogen gevestigd hielden. Ze vertelden wel niet wat de componisten van groote opera's met hunne muziek bedoelden, maar den ouden gerokten heeren vertelden ze nog eens een jeugdroman, en ze deden de oude harten nog eens kloppen, die roze beentjes die niet schuchter meer waren en de wit geschoeide voetjes brutaal de lucht inwierpen. Zoo'n oude snoeper kan zonder blikken of blozen vertellen dat je naar een opera ging voor de muziek, voor de muziek alleen, en dat het acteeren der zangers maar bijzaak was, maar het ballet, dat was een bijzaak, die er bovendien nog eens bijkwam, zei de directeur, die de dames die hij engageerde bescheiden de rokjes deed hoog houden, om het talent te beoordeelen, en de meisjes met de meest vrouwelijke leest travestie partijen gaf. Het oude ballet met zijn dartele meisjes is niet zelden een steun voor de opera ge weest en heeft de minst muzikalen der kunst beschermers er toe gebracht financieele offers te brengen. Het heeft den stof voor kleurige schilderkunst gegeven, de repetitie's en kijkjes achter de coulissen. Het heeft de Fransche litteratuur met pikante tafreeltjes versierd, en menig gefluisterd nie'uwtje onder het uit gaande publiek gebracht. Het heeft zijn eigen publiek gehad, de onmuzikalen, die voor het ballet een acte kwamen bijwonen als ware het een apart variéténummer. Nu wordt het anders; heel veel anders wordt het nu. Nu zal er geen enkel schilderij meer gemaakt kunnen worden als a la barre", dat de maker voor een millioen ziet verkoopen. Nu speelt er geen pikant romannetje meer achter de schermen of bij de repetitie's. Nu ook worden er andere eischen door den directeur gesteld, die het corps samen stelt. Het wordt nu ernstige rythme en plastiek, en muzikale uitbeelding van de bedoelingen van den componist. Het wordt kuisch en rythmisch. De coulissen-schuimers worden nu naar Flora naar de revue gestuurd of naar de operette, want de opera wordt fatsoenlijk en de directeur wordt bijna een zedenmeester. Met den teekenaar van Mens heb ik een klein stukje repetitie meegemaakt en daar dit de laatste ballet repetitie is die ooit door een heer aanschouwd mag worden, wil ik allen, de oude protecteurs van de vroe gere balletteusetjes, de theatre intimi, die onge'vraagd achter de coulissen heen en weer wandelen mochten, de bewonderaars van schilderijen van De Gaz, de lezers van Fransche romans, aan die allen wil ik ver tellen hoe het voortaan achter de hermetisch gesloten deuren van het repetitie lokaal toegaat. De eerste danseuse gaf me toestemming eens te komen kijken. We kwamen binnen in het turngebouw de Hoop waar een twaalftal jonge meisjes en een jongen van een jaar of 15 aan het wachten waren. Een paar meisjes oefenden zich in de gymnastiek de andere lachten en stoeiden wat. Ze keken verwonderd bij ons binnen komen en het was haar aan te zien dat ze geen heerengezel schap verwachtten. Dat bewees hun geheele corsetlooze kleedij. Ze droegen rokjes, de oudste daagsche, alleen met een schaar tot aan de knieën verkort, dat de rafels er bij hingen, en ze droegen huispantoffeltjes; door een rood satijnen muiltje stak een zwarte teen. De blousjes waren kreukelig en hingen ongehinderd, en niet door plagerige balijnen, in postuur gehouden. Een droeg er een koket travestietje, een blauw satijnen broekje en dito jasje, en had a jour sokjes aan, en witte pantoffeltjes. Die is ongetwijfeld van het onvervalscht oude tot het moderne ballet overgegaan. De eerste danseres droeg de oudste harer costuums van de klassieke dansavonden. Ze klapte in haar handen om tot beginnen aan te manen. Een oude pianist ging aan de piano en de meisjes rijden zich ten dans. Ze wiegden op de muziek met rythmisch beweeg, naderden elkander, en deden of ze elkaar weer ontvlieden wil den, en gracieus bewogen ze de armen. Met grooten ernst en inspanning studeerden ze. Op de kleinste foutjes werden ze attent ge maakt. Hard werd er gewerkt en geen vleugje van coquetterie was er in de gracies, geen dartelheid meer in de beweging, geen ijdel heid en overmoed, meer van ondeugende gezichtjes. Geincarneerde muziek moest het worden. Maar veel mochten we niet zien, want weldra kwam de directeur. Als een stram Duitsch grensofficier vroeg hij onze papieren. Ze waren wel in orde, maar toch moesten we maar liever gaan, ook al kwamen we voor ons broodje en met niets dan kuis^he bedoelingen, om ernstig te werken, we moesten weg omdat het ballet een modern ballet is, kunstzinnig en kuisch, zonder vereerders onder het publiek, en een blik van een begeerig mannenoog zou dit ideaal in elkaar kunnen doen storten. A. B. VAN TIENHOVEN iiiiiiiiiiiMiimiftimi Nieuwe Boeken van deze week JEAN STAPELVELD, Voorbeschikten, 235 pag. Amersfoort, G. J. Slothouwer. D. G. VAN NIEUWENHOVEN HELBACH, Een statenbond voor Europa, met een voor woord van mr. G. J. JOOSTING, 55 pag. Rotterdam, Nijgh en van Ditmar's Uitg. Mij. H. TH. Cox, Napoleon Krijgsgevangen, Historie en Legende, 141 pag. Amsterdam, Allert de Lange. Prof. R. ALLIER, Stemmen uit de Loop graven, met een inleidend woord van F. J. KROP, 39 pag., f 0.25. Rotterdam, N. V. Bredëe's Boekhandel en Uitgeversmaatschappij. H. KOPPEN, De Militaire Pen, Voorschriften betreffende de Briefwisseling en Rapporten over Dienstzaken, 184 pag., f 0.85. Purmerend, J. Muuses.G. C. WEEREN, Liederkeur voor de School en het Leven, 6e, geheel omgewerkte druk, door B. J. DOUWES, 195 pag., f 0.75, geb. f 0.85. Groningen-Den Haag, |. B. Wolters. ESMOREIT, No. l van Alle Tijden, onder redactie van C. G. KAAKEBEEN en JAN LIGTHART, 6e druk, 57 pag., f 0.30. Gronin gen-Den Haag, J. B. Wolters.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl