Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
23 Sept '16. No. 2048
Kapitein E. Deddes
(Büde stichting van het Deddes-fonds)
door J. ODERWALD, Oud-Gezagvoerder
Nog maar enkele jaren geleden had ik
het genoegen dezen bejaarden collega als
passagier bij mij aan boord te ontmoeten,
toen hij, niettegenstaande zijn 75 jaren nog
even naar Londen overwipte om de belan
gen van een der partijen in eene ernstige
aanvatingszaak te dienen.
Ik herinner mij nog goed hoe hij aan
boord stapte met hoogen hoed en gekleede
jas, of zooals men dat aan boord placht te
betitelen: onder zijn volle tuig en de jas
met halzen en schoten aan," het waardig
type van den ouden Hollandschen
zeilschipkapitein, die nooit zou verzuimen zich vol
komen In pontificaal te steken, wanneer hij
ter beurze ging voor een vrachtbespreking
of op eene andere belangrijke expeditie aan
den wal uittoog.
Het ligt voor de hand, dat iemand die
ruim vijf en twintig jaar gevaren heeft en
daarna gedurende een dertigtal jaren zich
steeds met scheepsaangelegenheden bezig
houdt, wel het recht heeft als zaakkundige
beschouwd te worden.
Maar bij een vak als het zeemansvak dat
juist gedurende de laatste jaren zoo enorm
zich ontwikkeld heeft is er een groote dosis
wilskracht noodig om in the Swim" te
blijven, opdat men behalve zaakkundigheid
op oud gebied, ook in staat is met de jon
geren mee te praten, zooniet zijne superio
riteit over hen te doen gelden.
Toen hij bij mij aan boord was en wij
uit den aard der zaak de aanvaringskwestie,
waarvoor hij naar Londen ging, benevens
vele andere scheepszaken met elkander be
spraken, was ik in de gelegenheid op te
merken, hoe het dezen zeeman van hoogen
leeftijd gegeven was op de hoogte van zijn
vak te blijven.
Waar men dan ook de vorige week in de
dagbladen, bij de vermelding van de stich
ting van zijn fonds heeft kunnen lezen dat
d,e heer Deddes een vraagbaak voor allen
was, achten wij dit niets overdreven.
En als men weet dat men in
zeemanskringen niet gewoon is eikaars prestatiën
openlijk te bewonderen, dan moet deze
kapitein wel een merkwaardig man zijn om
daarop eene uitzondering te maken.
In Onder de Menschen" van 24?25 Fe
bruari 1914 kon men reeds het een en ander
over hem lezen toen hij als directeur van
het Rotterdamsche Zeemanshuis aftrad.
Er blijkt daaruit o.m. dat hij het groote
voorrecht heeft om over zaken die hij ruim
60 jare»geleden doorleefd heeft, gemoe
delijk te praten alsof het gisteren gebeurde
en er bovendien nog heldere bespiegelingen
aan kan vastknoopen over zeer
noodigeverbeteringen bij de Zeevaart in het belang van
het geheele land.
Hij is een man die de onmogelijkste dingen
bij de scheepvaart heeft zien gebeuren, en
er zich nog goed rekenschap van kan geven.
Hij heeft den tijd van het vaak kinderlijke
bijgeloof en andere poëtische merkwaardig
heden van de zeilschepen, waarover zooveel
te schrijven of te vertellen zou vallen, en
dien wij en onze tijdgenooten nog juist even
konden medemaken, gekend toen men nog
spotte met de idee dat de zeilvaart eenmaal
zou worden verdrongen door de stoomvaart;
hij heeft deze stoomvaart zich den weg zien
banen en, omdat Nederland zoo achteraan
kwam, de malaise tijdens den overgang van
zeil- op stoom medegemaakt door er de
wrange vruchten van te plukken.
Hij heeft voorts de, eerst langzame, daarna
razend snelle ontwikkeling van deze stoom
vaart en tegelijk den ondergang van de
zeilvaart gezien in het eerste tiental jaren
nog als varend gezagvoerder en daarna in
verschillende functiën aan den wal, die hem,
als scheepsexpert b.v., in staat stelden en
noodzaakten de enorme ontwikkeling in al
haar omvang op den voet te volgen.
In de twee- en dertig jaren dat hij direc
teur was van het Rotterdamsche
Zeemanshuis, heeft hij beter* dan de meesten, de
geleidelijke verandering kunnen waarnemen,
die er is ontstaan in den aard en het gehalte
der scheepsbemanningen.
Wat zal hij nog dikwijls teruggedacht
hebben aan de knusse bemanning van de
Alberdina, waarmede hij in 1851 voor het
eerst naar zee ging en aan boord waaraan
het zoo gemoedelijk toeging!
En nu aanschouwt hij de gebeurtenissen
bij de Zeevaart gedurende de laatste twee
jaren!
Zijn leven is een handleiding voor hem,
die de ontwikkeling bij de scheepvaart sedert
1850 zou willen beschrijven en het genoemde
Onder de Menschen" is dan ook feitelijk
de geschiedenis dier scheepvaart in beperk
ten vorm.
Men hoort hem er zelf een sprekend beeld
geven van die enorme verandering, waar hij
er op wijst hoe in Groningen (Veendam, de
Pekela's etc.) de bevolking van scheepvaart,
scheepsbouw en slechts een weinig boeren
bedrijf bestond, toen hij begon te varen,
terwijl nu integendeel de industrie met den
landbouw er op zoo'n moderne hoogte staan.
In den tijd toen hij voor 't eerst naar zee
ging had Rusland vooral veel belang bij
de scheepvaart en niet het minst bij de
Hollandsche. Men keek er ieder jaar vol
verlangen uit naar het eerste schip, dat na
den langen winter de haven van St. Peters
burg inkwam, waarmede een begin gemaakt
werd om den grooten voorraad graan weg
te krijgen.
Gewoonlijk ontving toen de kapitein van
het eerst aankomende schip een geschenk
van den Tsaar en kapitein Deddes heeft nog
als een kostbare relequie een gouden snuif
doos in zijn bezit, die zijn vader, als eerst
aankomende ook eens ten deel was gevallen.
Men ziet er uit dat onze Hollandsche
schippers door alle eeuwen heen hun beste
beentje hebben voorgezet, want het verhaal
van dergelijke vorstelijke waardeering en
aanmoediging doet onwillekeurig denken
aan de gebeurtenis uit de 16e eeuw, toen de
Zaansche kapitein Hooft, de grootvader van
den lateren Amsterdamschen burgemeester
Corn. Pietersz. Hooft, met zijn zeven zoons,
ieder als kapitein op hun eigen schip, op
n dag voor Elseneur ten anker kwam, welk
feit zulk een indruk maakte op den
toenmaligen Deenschen kohing dat deze hen aan
zijn tafel noodigde en voor het vervolg vrije
doorvaart door de Sont verleende.
Als kapitein van de Triest" van Rotter
dam maakte hij zijn intrede bij de stoom
vaart en maakte er de misère mede door,
die onvermijdelijk verbonden was aan de
gebrekkige machines van die dagen. Het was
een bootje van 700 ton dat met een
kolenverbruik van 13 ton maar juist 7 mijl kon halen.
De Rotterdam", de 24000-tonner van de
Holland-Amerika lijn verbruikt voor zijn 19
mijl slechts 200 ton, om van de andere ver
beteringen van de tegenwoordige schepen
maar niet eens te spreken.
Daarna was hij als gezagvoerder van de
Maas" van de firma Plate & Reuchlin.met
kapitein Hus, die de Rotterdam" had ge
kregen, pionier van de Nederlandsche
stoom?vaart op Amerika, een vaart, die inzake ont
wikkeling in den scheepsbouw ook een hartig
woordje meespreekt, als men bedenkt dat de
salons van schepen als de Maas" door
Dickens ergens met een lijkkoets worden
vergeleken, zoo onbehagelijk voelde deze
zich aan boord.
Het valt niet te verwonderen dat een on
vermoeid werker als kapitein Deddes er voort
durend op gehamerd heeft dat jonge zeelieden
zich zooveel mogelijk bekwamen voor hun
vak en zich boos maakt dat in een land
als het onze, dat toch opgekomen is
en groot geworden door de zee, "van over
heidswege langen tijd zoo weinig belang
stelling is getoond voor de zeevaart.
Het is b v. nog niet eens zoo heel lang
geleden dat diploma's voor stuurlieden ver
plichtend zijn gesteld. De Nederlandsche
Handelmaatschappij was de eerste en langen
tijd de eenige, die onder de officieren op
hare schepen twee geëxamineerde stuurlieden
verlangde.
Kapitein Deddes heeft echter de voldoening
te zien dat er, den laatsten tijd althans, heel
wat verbeterd is en dat vooral zijne over
tuiging dat zeelieden voldoende ontwikkeld
dienen te zijn, meer algemeen heeft post
gevat.
Bovendien ziet men gedurende de laatste
jaren op alle manieren teekenen van herle
ving op scheepvaartgebied.
De reederijen toonen eene ondernemings
geest die doet blijken dat de malaise-tijd
vergeten is en gedurende de twee oorlogs
jaren hebben de Hollandsche schippers be
wezen dat zij hunnen ouden roem weten te
handhaven.
Van vele zijden in het Rijk wordt door
aanmoediging van watersport en andere mid
delen de aandacht op en de lust voor
de zeevaart gekweekt, terwijl het ijveren voor
scheepvaart-musea tegelijk te Amsterdam en
Rotterdam, en die in ons land dan ook
waarlijk wel reden van bestaan hebben,
niet weinig zal bijdragen om die lust te
bevorderen.
Het zal den stoeren werker op scheep
vaartgebied niet weinig hebben getroffen
op zijn SOsten verjaardag zulk een sprekend
bewijs van waardeering te hebben ontvangen.
Een niet onaanzienlijke som (f 15.000), in
enkele dagen bijeen gebracht voor een doel
dat zoo geheel met zijne opvattingen strookt:
een fonds voor ontwikkeling van minder
bedeelde jongelieden, die lust voor de zee
gevoelen en dat zijn naam zal dragen is eene
waardeering die niet duidelijker kon worden
uitgesproken.
De Groei van de Automobielen
industrie in de Vereenigde Staten
Onder de Amerikaansche industriën, die
groote voordeelen getrokken hebben van de
levering van allerlei benoodigdheden aan
de oorlogvoerende Staten, neemt de auto
mobielenindustrie eene eerste plaats in.
Terwijl de uitvoer uit de Vereenigde Staten
van automobielen en onderdeelen in het
onmiddellijk aan den oorlog voorafgaand
dienstjaar, l Juli 1913-30 Juni 1914,
$ 33.200.000 heeft bedragen, is hij in 1914/15
tot $ 68.100.000 en in 1915/16 tot f 123.000.000
gestegen.
Hoe belangrijk deze cijfers ook zijn mogen,
toch verdwijnen zij in het niet, wanneer men
daar tegenover stelt de uitbreiding, die het
gebruik van dit moderne vervoermiddel in
de Vereenigde Staten zelve genomen heeft.
Donald Mc Leod Lay deelde onlangs in het
vakblad the Automobile mede, dat er thans
in de Vereenigde Staten drie tnillioen auto
mobielen gehouden worden en dat daarvan
alleen in de laatste zes maanden een half
millioen bijgekomen is of ongeveer 12
maal zooveel als in hetzelfde tijdvak uitge
voerd is, nl. 43.265.
In verhouding tot de bevolking is het
gebruik van automobielen het sterkst in
enkele der westelijke landbouwstaten. lowa
staat aan het hoofd met een automobiel op
elke 12 inwoners; dan volgt California met
een op de 15 inwoners, Nebraska met een op
de 16, Indiana met een op de 17, Minnesota
met een op de 19, Kansas met een op de
20 inwoners. Daarentegen heeft New-York
een automobiel op de 39 inwoners, hetgeen
natuurlijk nauw verband houdt met het groot
aantal on- en minvermogenden in de metro
polis. In den Staat Arkansas met een auto
mobiel per 144 inwoners en in de Zuidelijke
staten in het algemeen is de verhouding het
minst gunstig, hetgeen toegeschreven moet
worden aan het groote onvermogende neger
element in die Staten.
Blijkt uit bovenstaande cijfers reeds hoe
zeer de Amerikanen aan dit moderne ver
voermiddel verslaafd zijn, nog belangwek
kender is het, uit de desbetreffende statis
tieken na te gaan, hoezeer het gebruik van
de automobiel zich in betrekkelijk weinig
De man die een Zeppelin vernielde
De 21-jarige luitenant Robinson van het
R. F. C., die vanuit zijn vliegmachine
een Zeppelin boven Londen vernielde
iiiiiiiiiiiiiiiiiimufiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiliiiiHiiiiiHiumm
jaren ontwikkeld heeft. In 1909 werden in
315 fabrieken 127.287 auto's ter waarde van
j 165.099.404 vervaardigd of gemiddeld ca.
g 1300 per stuk; in 1914 was dit aantal ge
stegen tot 573.114 stuks ter waarde van
$ 465.072 474 of iets meer dan f 800 per stuk.
Dat de gemiddelde waarde in het laatste
jaar slechts iets meer dan 60 pCt. bedroeg
van die in 1909 wordt door den heer Rogers
van het Census bureau van het Handelsde
partement toegeschreven voor een deel aan
eene algemeene prijsverlaging van het arti
kel, maar hoofdzakelijk aan de omstandig
heid, dat in de latere jaren de productie van
goedkoopere automobielen in verhouding
sterker is toegenomen.
Officieele cijfers van 1915 en 1916 zijn
nog niet bekend, maar uit de boven aange
haalde mededeelingen van den heer Lay,
die het alleen in de eerste helft van 19i6
in binnenlandsch gebruik opgenomen aantal
automobielen op 508677 en de naar het
buitenland uitgevoerde op 43.265 schat, mag
worden opgemaakt, dat de productie van
Amerikaansche automobielen thans meer dan
een millioen per jaar bedraagt of ongeveer het
dubbele van wat zij twee jaren geleden was.
Uit de statistieken valt verder het zeer
opmerkelijke feit af te leiden, dat de auto
mobiel in de Vereenigde Staten in hoofd
zaak een luxe-vervoermiddel is en dat het
voor zaken-doeleinden gebruikte aantal verre
beneden dat der luxe-rijtuigen blijft. Van
de in 1914 geproduceerde 573.114 karren
waren niet minder dan 544.265 voor toeristen
en eigen gebruik bestemd, terwijl slechts
24.144 dienden voor huur-auto's, omnibussen,
ambulance-wagens, brandweerwagens en
bestelwagens voor groote magazijnen enz.
In verband hiermede valt het niet te be
vreemden, dat de oorlogswinsten een grooten
Nederlandsch Indische scompto Maatschappij.
Opgericht in 1867.
Hoofdkantoor: BATAVIA.
Agentschappen te: Amsterdam (Keizersgracht 573/5),
's-Gravenhage (Prins Hendrikplein 11),
Soerabala, Semarang, Weltevreden, Fadang, Bandoeng,
Cheribon, Macassar, Djocjacarta, Tegal en Medan.
De Agentschappen te AMSTERDAM en 'S-GRAVENHAGE koopen en
verkoopen Binnen- en Bultenlaidsoht Wissel* en Telegrafische Transfers,
verschaffen Relscredietbrleven en Relswlssels, openen Rekenlng-Cturant
met rentevergoeding. Rembouraoredleten, geven Voorschotten op uit
zendingen, sluiten Prolongatlën, belasten zich met het uitvoeren van
Effectenorder*. nemen open en gesloten Bewaargevlngen, behandelen
Inoassl op Indië, Holland en het buitenland en nemen gelden a Deposito
onder de volgende rentevergoeding
met l dag opzegging IV»pCt.
met 10 dagen opzegging \%
Amsterdam, l April 1916.
gedurende l mnd. vast 2
gedurende 3 mnd. vast 3
gedurende l jaar vast 4
pCt
U EIBil TZHt
IM EIILEKITII
Modelhuis FREDERIKSPLEIN 10
TEL. 6529
LUX
LEIDEN
J. VA n DER ZANDEN
BREESTRAAT 141.TEL.669
DROOTE KEUZE CAMERA'S
001KERE KinER.ELECTIIIICIt LICHT BESCHIKBAAR
DE AMSTERDAMMER^
Weekblad voor Nederland
kost slechts ? 1.90:per;kwartaal.
(U. L VERMEULEN
zijn gevestigd:
BEU HAAG: ONECHT: BOÏÏEBDAM:
Toissaiitr H if iwe (fiacm 50 Coolsligel 221
TELEFOOI1873 TELEFOOI750 TELEFOON 9293
TELEFOOI47U
En 2$n bekend om hun
artistiek werk en zeer
lage prgzen.
D. H. PIMENTEL
MAKELAAR IN EFFECTEN
UU ? «f- Vereen, v. et. Effectenhandel te A'dam)
AMSTERDAM.
Groote Koopmansbeurs, Kamers 6-7-8
Telefoon Interc. Noord 5363 en 5502
(IITÏOERIHG VAN EFFECIENOROERS
REKENING-COURANT - PROLONGATIE
BEHANDELING VAN ALLE EFFEGTEN2AKEH
BEHEEREN EN ADMINISTREER»VAN VERMOGENS
Binnenl. Vaart Risico Sociëteit.
TilrL N. 1028 N. gevestigd te A'dam, Bokin 69. Tilil. N. 7321N
DIRECTEUREN: Jan A. v. Kijk, J»r. J. M. Croockewlt
De BINNENLANDSCHE VAART RISICO SOCIËTEIT" sluit:
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Nederland,
België, Duitschland, Frankrijk, enz.
VERZEKERINGEN op Schepen, Schuiten en Stoom
boot e n.
VERZEKERINGEN op Koopmansgoederen, Huisraad, Inboedels,
enz., geladen in Schepen, Booten, enz.
VERZEKEbINGEN te LAND door geheel Europa per spoor,
Wagens, enz.
VERZEKERINGEN per POST enz. op Effecten, B
ankpa pieren, Edelgesteenten, enz. door geheel Europa,
naar en van Amerika, naar en van Oost- en West-Indien, enz.
VERZEKERINGEN op PASSAQIERSGOEDEREN. De schade
In de Hotels enz. wordt vergoed.
^iX^^^I^/VA sTrJ^^\S^\ SV^- /^^iX^^i^FN /'?^/^^^'?^./'^Nx^S^FN^'^X^^^PN^'SX'PNxV^ ?
Eisenloeffel's Kunsthandel
R O KI N 56 - AHSTERDAN l
v/h. wed. G. Dorens & Zoon
Tentoonstelling van
Japansche Houtsneden,
onder andere van
OUTOMARO, HARONOBU, KIONACA
en anderen.
M. PIMENTEL,
Accountant
Leeraar BoekhoudenM.O.
Honde,coeterstraat 7, Amsterdam.
TELEFOON Zuid 2422.
Nederlandsch-Indisclie
Brandwaarborg-M^.
opgericht U1890.?Geiestija te Amsterdam.
SLUIT VERZEKERINGEN tegen
Schade door Brand op
Woon- en Pakhuizen,
Inboedels, Meubilair, Fa
brieken,Etablissementen.
Kantoor: Singel 262, Amsterdam.
Kali Besar-West, Batavia.
SS.I.W VANBUUREN.
M- A. VKIESENDORP.
E. LANKHOUT.
Gemachtigde: NEUMANN & Co.,
Batavia.
M HET WAPEN VAN SINTLUCA5
GIDDING&ZONtF
ROTTERDAM
DAAN HOEKSEMA
.mm mm PUUEI"
zijnde No. l?3»onzer geheel
nieuwe serie
Je Wereld in het Klein"
Alom te bekomen voor 7H cent
per plaat of in fraaie mappe met
8 platen 60 cent. Uitgave QEBRs.
KOSTER, Leliegracht 31, A'dam.
De 9«Anjstertlaniiclie"
JLe
vensverzekering
O uge val leiiverzekering l
Billijke prcmiëa. Ooncurreerende voorwaarden.
! HOOFDKANTOOR : Amsterdam, Keizersgracht 547?549.
l BIJKANTOOR: Den Haag, Buitenhof 48a. Groningen,
Herman Colleniusstraat 62. Rotterdam,
Wijnstraat 138a. Utrecht, Heerenstraat 26. |
Bijkantoor der Amsterdamsche MQ. van
Levensverzekering voor Ned. Indië:
SOER&BAJA, SOCIJETEITSTJBAAT.
HAKKERT'S Atelier voor Kistviooltow
Diergaardelaan Ko. 28 Telefoon 9408
BOTTKRDAM
Grootste v«orraad onde meester instrumenten hier ter lande.
Reparatiën in de bekende artistieke uitvoering.
Zichtzendingen door het geheele land.
Vraagt HAKKERT's Strijkstokken
JOS. VAN PELT
Kalverstraat 134 -:- Amsterdam
THEESERVIES
Fijn Porselein. ? Geheel nieuw Decor.
Valt bij ieder zeer in den smaak.
Servies met 6 Kopjes ? 4.25
Servies met 12 Kopjes.
Aparte Kop en Schotel
Kop en Schotels . .
Gebakschalen i3-deelig
Ontbijtservies, 19 deelig
Eetservies, 65-deelig. .
6.50
0.40
2.25
2-75
8-75
42.50
Indien de bestelling niet voldoet, wordt bij franco
terugzending het bedrag geretourneerd.