Historisch Archief 1877-1940
14 Oct. '16. No. 2051
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
23
Conferentie van het bestuur van den lul. Journalisten Bond" naar aanleiding
van de vervolging van eea der leden, de heer Darna Koesoema, die later het eerste
slachtoffer werd van de verscherpte pers-wetsartikelen,
1. R. Darna Koesoema, (de delinquent), 2. M. Marco, oprichter van den I. J. B.,
die later wegens persdelict veroordeeld werd tot 7 maanden gevangenisstraf,
3. Tjipto Mangoenkoesoemo. In het midden iet men op de tafel het portret van
den grooten opstandeling Dipo Negoro
De Indische Beweging
vluchtig geschetst door
Raden MAS SUABDMY SURYA NINGRAT
Op de vraag, wat Indië van Holland ver
langt, zou ik inderdaad niet beter kunnen
antwoorden dan door eene schets te geven
van de Indische Beweging, zooals ze nu
reilt en zeilt. Om daarv.an een juist beeld
te krijgen, is het evenwel noodig eenige
jaren terug te gaan tot de oprichting in
1908 van de vereeniging Boedi-Oetomo",
den bekenden Jong-Ja,vanenbond.
Het was naar aanleiding van de
propagandareis van den onlangs overleden dr.
Wahidiu Soedirohoesodo, dat Boedi-Oetoino
werd opgericht. Dr. Wahidin was de eerste
Javaan, die op het denkbeeld kwam, alle
intelltctueele inlanders in n organisatie
samen te brengen, ten einde gezamenlijk
naar middelen te Boeken tot opheffing van
het inlandsche volk. Het was met name
zijne overtuiging, dat de Javaan zonder zelf
de hand aan den ploeg te slaan onmogelijk
tot een mensonwaardig bestaan zou kunnen
geraken, omdat de regeering andere zaken
te regelen had dan enkel de behartiging van
de volksbelangen. Wanneer men bedenkt,
dat tal van regeeringsbepalingen, welke ten
behoeve van andere bevolkingsgroepen der
heterogene Indische maatschappij tot stand
werden gebracht, heel dikwijls in lijnrechten
strijd zijn met de belangen der inheemsche
bevolkingsgroepen, dan ligt bet voor de
hand, dat iemand als dr. Wahidin met zijn
helder inzicht in de levensverhoudingen
slechts met ongerustheid den strijd om het
bestaan zag aankomen. Daarom blies hij
de reveille en riep hij zijn volk ten strijde.
In J 906 bezocht hij vele streken van Java,
met het doel voorloopig een studiefonds te
.stichten ten bate van de zoovele jonge
krachten, die wegens gebrek aan middelen
niet tot verdere ontwikkeling en ontplooiing
konden komen. Zijne propaganda voor het
studiefonds liep echter uit op de verbreiding
van nationalistische ideeën, die weerklank
venden in de harten der jongeren. In het
belangrijke jaar 1908 werd n.l. tusschen de
muren der School tot opleiding van inlandsche
artsen teBatavia de vereeniging Boedi-Oetomo
geboren. De oprichter, de inlandsche arts
aden Soetomo, stelde zich weldra met in
vloedrijke Javanen in verbinding en in het
zelfde jaar nog werd het Eerste
JavanenCongres te Jogjakarta gehouden. In het
resumévan de doel-omschrijving in de
statuten lezen we, dat de vereeniging streeft
naar de harmonische ontwikkeling van het
Javaansche volk.
Twee dingen trokken deaandacht. Eerstens
het exclusieve karakter, dat alle andere
nietJavaansche landgenooten en nog minder de
Europeanen en de z.g. vreemde Oosterlingen
uitsloot. Wat de Europeanen betrof, was die
uitsluiting wel te verklaren, aangezien men
steeds begreep, dat de Javanen andere
belangen hadden dan zij. Dat de andere
inheemsche bevolkingsgroepen evenmin tot
de vereeniging konden worden toegelaten,
zal wel hierin zijne reden hebben gehad, dat
de Javaan over het algemeen zijn land be
schouwt als een autonoom gebied, los van
de andere eilanden van den Oost-Indischen
Archipel. Wat ten tweede opviel was het
feit, dat de vereeniging zich niet wilde
inlaten met politieke aangelegenheden. Dit,
gaf op het eerste congres aanleiding tot een
levendig debat, waarin toen voor het eerst
de heer Tjipto Mangoenkoesoemo zich deed
kennen als een doelbewuste revolutionair.
Hoewel velen aan zijne zijde stonden, toch
moest hij bukken voor de overmacht, ge
vormd door een grooten staf van behoudende
regenten en inlandsche ambtenaren.
Nog n jaar leefde het revolutionair
sentiment in de Boedi-Oetomo, welke onder
het presidium stond van een regent; daarna
kreeg de vereeniging allengs hetzelfde
karakter als hier in Nederland de
Vereenigiog tot Nut van het Algemeen; een lichaam
dus, dat zich weliswaar met verschillende
nuttige Bakeu bezighoudt maar het grootsche
doel, het nationaal ideaal, uit het oog ver
loor. Bovendien voelden velen der jongere
inteilectueelen in de vereeniging
BoediOetom zich niet geheel op hunne plaats,
omdat deze vereeniging vaak burgerlijke
neigingen vertoonde, die met de nieuwere
democratische stroomingen moeilijk tot ver
zoening kond. n worden gebracht. Ziedaar
de redenen, waarom de zoo mooi en zoo
nationalistisch opgezette vereeniging ten
slotte hoofdzakelijk inlandsche ambtenaren
tot leden had en als zoodanig voor het volk
weinig beteekende.
Hoewel Boedi-Oetomo als organisatie eene
zwakke positie in de Indische Beweging
innam, en nu nog inneemt, was de invloed
die van haar uitging, zeer groot. De grootste
beteekenis dier vereeniging dient m. i. te
worden gezocht niet in haar bestaan of in
haar arbeid maar wel in hare constitutie
zelf. Was het niet bij de stichting van B. O.,
dat de Nationale Gedachte, zich voor het
eerst aan den Javaan vertoonde ? Waren
het niet de revolutionaire ideeën die tegelijk
met B. O. hunne intrede deaen in de
inlandsche maatschappij ? Zijn de tegen
woordige inlandsche vereenigingen, waarin
ongetwijfeld het nationalisme zich mani
festeert, niet uitvloeisels van Boedi-Oetomo,
de moeder-vereeniging ? Ook de Indische
Vereeniging" van in Nederland ?tudeerende
Indiërs werd opgericht naar aanleiding van
de stichting van Boedi-Oatomo.
Ik zeide boven reeds, dat B. O. later
weinig van zich deed hooren. Toen men
in haar eindelijk eene zuivere
ambteuarenvereeniging begon te zien, terwijl
degeestesstroomingen zelf al verder en verder
evolueerden, spreekt het vanzelf, dat B- O.
allerminst aan de eischen kon voldoen. Het
kind was de moeder ontgroeid. Het was
dan ook geen wonder, dat de toen tot stand
M. Hadji Samanhoedi
Dr. E. F. E. Douwes Dekker, stichter van
de Indische Partij", hiter met Tjipto
Mangoeukoesoerco en Suardhy Suryaningrat
slachtoffers geworden van art. 47 van het Reg.
Reglement. (Naar eene plaque van J. C.
Wieneke, Zeist 1914)
gekomen volksvereeniging bij uitnemend
heid, de Sarekat-Islam", dadelijk zich mocht
verheugen in de belangstelling en sympathie
van de vooruitstrevende elementen der
inlandsche samenleving.
Oorspronkelijk was Sarekat-Islam eene
onbeduidende vereeniging van Solosche
ingezetenen, welke opgericht werd met het
doel om eendracht onder de inlanders te
bevorderen en om de economische belangen
te behartigen. Een conflict met de Chineesche
burgerij vanSolo.dattot baldadigheden leidde,
waarbij helaas eenige doodeu aan beide
zijden te betreuren vielen, was oorzaak, dat
de naam Sarekat Islam over geheel Indië
bekend raakte. Men wist elders nog niet
precies, wat de vereeniging beoogde en noch
tans voelde iedereen, die maar eenigszins
recht had op den naam Mohamedaan, zich
tot de S. I. aangetrokken. Het is niet
onmogelijk, dat de geheimzinnigheid, waarin
de Islamitische vereeniging zich hulde, daar
bij eene voorname rol vervulde. Maar hoofd
zakelijk waren het toch de democratische
tendenzen, die de populariteit der S. I. zeer
in de hand werkten.
Toen het plaatselijk Bestuur van Solo, in
verband met de relletjes, ingreep, door de
?\ereeniging, die voor de openbare orde
gevaarlijk werd geacht, te verbieden, kwamen
verschillende vereenigingsmannen te Solo
bijeen, teneinde met den oprichter en leider
van de S. I, M. Hadji Samauhoedi, te be
raadslagen omtrent hetgeen nog kon worden
gedaan in het belang van het
vereenigingsleven. Men zag in, dat Sarekat-Islam niet
mocht worden opgedoekt. Op stel en sprong
werden nieuwe statuten opgemaakt, die het
verder bestaan van S. I. mogelijk zouden
maken en waarin het plaatselijk bestuur
weldra niets bleek te vinden, dat de be
stendiging van de verbodsbepaling zou
kunnen rechtvaardigen.
Intusschen raakte het doel der vereeniginj
meer bekend en werden overal afdeelingen
opgericht, zoodat binnen een minimum van
tijd duizenden Javanen tot de vereeniging
waren toegetreden. Het bleek, dat de op
richters goed hadden ingezien, door der
godsdienst van den profeet als bindmidde
te gebruiken voor de inheemsche bevolkings
groepen, die, hoe heterogeen overigens ook
op religieus gebied globaal tot n ge
meenschap behooren. Het woord Islam sprak
tot de inlandsche bevolking meer dan wal
ook. In twee jaren was de vereeniging zoo
gegroeid, dat ze niet minder dan een hal;
millioen leden telde.
Wanneer wij het karakter van de Sarekat
Islam met een paar woorden willen aan
duiden, dan dienen we eerst twee perioden
te onderscheiden. In het begin was S. I
democratisch en revolutionair. Dit duurde
voort, totdat de regeering op het idee kwam
den leider der vereeniging, den heer O. S
Tjokroaminoto, een regeerings-adviseur toe
te voegen, die den S. Iers op allerlei gebiec
van dienst kon zijn. Ik herinner terloops
aan de redevoeringen, die dr. D. A. Rinkes
de bewuste adviseur, op S. I.-vergaderingen
hield. Het pleit wel voor de staatsmans
wijsheid van den toenmaligen landvoogc
Idenburg, deugene die aanvankelijk door
zijne propaganda voor het Christendom meer
levensvatbaarheid gaf aan de beweging en
later op meesterlijke wijze deze weer deec
verloopen, het pleit voor hem, zeg ik, da
de revolutionaire Sarekat Islam nog bijtijdf
langs goede banen" kon worden geleid. Toen
de regeering eischte, dat de organisatie ge
splitst moest worden in locale vereenigingen
kon men niets anders doen dan toegeven
De tweede periode van Sarekat-Islam was
de periode van uiterlijke loyaliteit ten aan
zien van het Nederlandsche gezag*n tevens
van verdieping van het godsdienstig besef
Maar tegelijk ontstond ook eene splitsing in
de vereeniging ; men kreeg eene linker- en
eene rechterzijde. De toestand werd zoodanig
dat dikwijls voor eene noodlottige breuk
werd gevreesd.
Dank zij de bemiddeling van de
verstandigstep onder de leiders kwam men
vaak tot een compromis. Eenheid is er echter
helaas tot heden nog niet. Dit bewees bijv
Dr. Wahidin Soedirohoesodo, onlangs over
leden, de eerste Javaansche propagandist
voor nationalistische ideeën; hij werd den
vader van den Jong-Javanenbond Boedi
Oetomo" genoemd
het feit, dat een deel van Sarekat-Islam
weigerde mee te doen aan de
defentie-betooging op koninginnedag, terwijl de cen
trale vereeniging de motie van het Comit
Indië Weerbaar" wel ondersteunde. Dat vol
gens de officieele berichten de Djambische
opstand een werk ia van de S. 1., daarge
laten in hoeverre dit waar is, kan mede
als bewijs dienen, dat de linkerzijde van
de S. I. niet geheel en al onbeduidend is.
Ongeveer tezelfdertijd, dat Sareket-lslara
van zich deed hooren, kwam de Indi
sche P a r t ij tot stand. Deze vereeniging
was een politieke vereeniging, niet alleen
volgens de ongeschreven" statuten, zooals
de S. I. het goed beschouwd ook was, maar
ook volgens hare der regeering aangeboden
reglementen. De regeering nu liet de Indi
sche Partij haar gang gaan, misschien om
dat zij zelve hare eigen grondwet (art. 111
R.R.) h.id geschonden door de instelling
der locale raden en erkenning der
kiesvereenigingen, maar wellicht ook omdat zij
op een geschikt moment wachtte, om de
gevaarlijke actie der revolutionaire elementen
voor goed den nek te breken.
De Europeanen konden onmogelijk met
een gerust hart de revolutionaire propa
ganda der I. P. aanzien, omdat succes der
nationalisten voor hen zou beteekenen ver
zwakking hunner positie. Duidelijk kwam
voor den dag, dat zij andere belangen dienden
dan wij, Indiërs. Natuurlijk werd niets ge
spaard, om de Indische Partij in discrediet
te brengen. Men noemde haar eene
Indovereeniging, omdat de Indo's in de I. P.
het sterkst vertegenwoordigd was toen, en
omdat de stichter, dr. E. F. F. Douwes
Dekker, een Indo is. Ook de Javanen namen
tegenover de I. P. eene sceptische houding
aan. Er waren er, die niet geloofden, dat de
Indo's zich inderdaad wilden oplossen in
de inheemsche samenleving ; velen hadden
wel verklaarbaar overigens geen
sympathie voor den Indo in het algemeen,
die zich tevoren nimmer den vriend van
den Javaan had getoond. Velen, misschien
de meesten, waren echter vooral bang om
zich bij een politieke vereeniging aan te
sluiten. Vandaar dan ook, dat slechts weinige
inlanders in den aanvang tot de I. P. toe
traden. Dit waren degenen, die in de eerste
plaats onder de Hollandsche overheersching
zich niet prettig gevoelden, en den moed
hadden hunne meeningen te uiten, dus de
Openlucht-meeting te Solo van de vereeniging Sarekat Islam", bijgewoond door
ruim 30.000 menschen. Op de verhoogde plaats (zittend) zien we Pangéran
Hanga-bèdie, die later van regeeringswege een wenk kreeg, om als beschermheer af te
treden. Rechts van hem staat M. Hadji Samanhoedi, links (met een Turksche fez,
op 't hoofd) de heer Tjokroaminoto, de tegenwoordige leider
revolutionairen, en die in de tweede plaats
overtuigd waren, dat in de toekomst Indië
een zelfstandige staat zal worden, waarin
men slechts te maken zal hebben met de
Indiërs dat zijn allen, die Indië tot hun
vaderland kiezen en verder met de
vreemdelingen. Laat mij hier even opmerken,
dat de meeste Indo's de I. P. den rug toe
keerden en dat velen hunner, uit eigen
belang, zich met de Hollanders solidair
verklaarden en heftige tegenstanders werden
der I. P. In den Indischen Bond hebben zij
hun bolwerk, dat thans te wankelen staat.
Toen gouverneur-generaal Idenburg het
verzoek van het I. P.-bestuur om goedkeu
ring der statuten van de hand wees, werd
tegelijk de partij als verboden vereeniging
aangemerkt Formeel was er geen aanlei
ding tot de weigering, doch de regeering
beschikte, naar het luidde, over een geheim
dossier, waaruit gebleken zou zijn, dat de
I. P. het op een bloedbad aanstuurde. Daar
om moest de I. P. worden ontbonden. Feite
lijk was dit ook slechts formeel, in zooverre
n.l., dat tot heden de I. P. nog steeds aan
hangers heeft, die naderhand en masse tot
de reeds lang bestaande en officieel erkende
vereeniging I n s u l i n d e" zijn toegetreden.
Deze vereeniging, waarvan Tjipto Man
goenkoesoemo nu de hoofdleider is, telt
thans voor ongeveer 80 pCt. inlandsche
leden, wel een bewijs, dat Insulinde geen
Indo-vereeniging is.
Als een bijzonder feit, bijzonder omdat
de gouverneur-generaal voor het eerst na
lange jaren gebruik maakte van exorbitante
rechten, mag zeker wel worden vermeld de
interneering van Douwes Dekker,
TjiptoMangoenkoesoemoen schrij
ver dezes. De aanleiding daartoe - wel zeer
ongelukkig gekozen - was de verschijning van
een naar veler meening onschuldig
brochuretje getiteld Als ik Nederlander was...!" door
den laatst genoemde geschreven en
uitgegeDr- R. Soetomo, oprichter van
,.Boedi Oetomo"
ven door het comitétot herdenking" van
het lOOjarig bestaan van Ned.'s onafhanke
lijkheid, waarvan Tjipto de voorzitter was.
Het doel was hoofdzakelijk protest aan te
teekenen tegen het feit, dat de inlanders
mede moeiten betalen voor het grootsch
opgezette Hollandsvh-patriottische feest. Zoo
wel de voorzitter van het Comitéals de
schrijver van het geschrift werden door
politie en soldaten in de gevangenis ge
bracht en later geïnterneerd, terwijl Douwes
Dekker wegens het schrijven van een hen
verdedigend artikel in De Eipres hetzelfde
lot moest ondergaan.
De interneering der drie personen werkte
blijkbaar slechts in het begin schrikwek
keud, want nauwelijks waren de drie, in
vrije ballingschap, in Holland aangekomen,
of op initiatief van den journalist Mas
Marco werd te Solo de I n 1. J o u r n
alistenbond opgericht, welke zeer revo
lutionair getint was. Ook deze bond moest
een veertje laten. Eerst werd een zijner be
stuursleden, R. Darna Koesoema,
wegens het schrijven van een entre-filetje
vervolgd en moest hij het eerste slachtoffer
worden van de sedert verscherpte
pers-wets?tftikelen. Feitelijk werd hij veroordeeld enkel
wegens het schrijven van den zin Maar een
Javaan..." met puntjes er achter. Later werd
de voorzitter, M. Ma r c o, voor een paar arti
kelen tot 7 maanden gevangenisstraf ver
oordeeld, de eisch was 2 jaren! doch
hij beeft daarvan slechts 3 maanden en 6
dagen uitgezeten, dank zij de actie van de
vereenigingen Insulinde, I. S. D. V. (socia
listen) en den Inl. Journalisrenbond zelf.
Beide veroprdeelingen gaf den volksver
tegenwoordiger Mr Hendels aanleiding,,
om in de Tweede Kamer daaraan
eenigepittige woorden te wijden....
Ziedaar de gang der evolutie, door de
regeering zelf tot eene revolutie gemaakt.
Summa summarum kunnen we zeggen, dat
het Indische volk van Holland verlangt,..
recht en nogmaals recht. Geen Kolo
niale Raad, die ten onrechte den naam
van Volksraad' draagt'?de oor
spronkelijke naam ware juister! geen
andere schijnconcessies, die weinig terzake
doen, maar... Recht.
ADLER", OAKLAND",
WHITE"-Automobielen
uit voorraad leverlaar.
Garage NEFKENS
Jacob Obrechtstraat 26
AMSTERDAM
Moederland"
Gedicht in proza.
Tanah woetah rah.
Land, waar (moeders) bloed is gestort.
Vruchtbaar Java, waar ik op mijn
einclelooze reis
Voor het eerst de wonderen van dit leven
heb aanschouwd ;
Hoe zal ik u uit dank bij liefsten name
noemen ?
Uw naam zal niet gelijk een gouden spang
Uw tengere pols versieren.
Niet als schitterend gesteente zal hij flonkeren
op uw borst.
Wél zij t gij schoon, maar ach, hoe dikwijls
overtogen
door een waas van smart en pijn is uw gelaat.'
O evenbeeld mijner moeder, die ook met
smart en pijn
het kinderlijf heeft overgedragen in uwe
handen.
Gij zijt zoo rijk en zoo kwistig,
maar uw juweelen-schrijn der moederweelde
houdt parelen van tranen in en robijnen
van bloed.
Land van mijn weelde en van mijn smart l
Land, waar moeders bloed is uitgestort!
Den eere-naam van moeder", deel dien
met haar,
die mij overgedragen heeft in uwe handen.
Mijne handen zal ik samenvouwen
tot een eere-groet aan U.
Zij zullen gezegend worden met de aanraking
van uw stof,
Ja, slechts met devote handen
zal ik den naam van moederland"
gelijk een kostelijke bloem doen prijken
in den donkeren wrong van u w weelderig haar.
NOTO SOEEOTO.
iiimiiiiiiNMitiiimtitiimitiitimi immuun
iiiiliMimiiiiiiiiiiiiituiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiituiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiimi
GOUD, ZIIiVHl*.
HORIlOGHS.
OEB. DE GKOOTB CLlUB