Historisch Archief 1877-1940
2 De*. '16. - No.
tl-AMSTiRDAMMER, WÏEKBLAD VöOR
AMSTER01M -OEN HAAG - ROTTERDAM
69KALVERSTBAAT.129 VEENESTR. 83 HOOFDSTEEG
Telefoon 9449 Telefoon 4105 Telefoon 2686
Tot het bouwen van Villa's en Landhuizen zijn prachtige heuvel
achtige BOSCHTERREINEN te koop in HET OOSTERPARK te_
Lage prijzen, mooie wegen, gas,
electr. licht, water.
I.V. laatrj. tot Fxploit. van Het «osterpark
Dir.nSTOKMANS&OTTOSCHULZ
Tel. Int. 38 & 48
DE BILT
TAMINIAÜ'S
? JAM
BOUWT
TE NUNSPCET
MOOB BOSCHBJKB T8WE1NEN
8P09R. TRAM, BLKTWCH
UCHT, TELWöOON
INLICHTINGEN Mij. DE VELUWE"
Fabrikanten.
GEBR.F.&LDE
Amstel
Financieel Nieuwsblad
Singel 342, A'dam.
TELEFOON N. 6925
bevat steeds actueele arti
kelen, betrouwbare cor
respondentie, nitlotlngen
van premieleeningen,
producties, koer«lij«t enz.
Abonnement slechts |»o| ets.
per kwartaal.
Vraagt gratis Proefnummers
MEDDENS'
S.B.
gereed en
naar maat vanaf
r 5.-.
Coupeur-reiziger
te ontbieden.
DEI UU JflTTEBH
n
uimiiiiiini iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiitii
- HOLLAND
KÜELT UTBTH n mms K ritu rat
f *500.
-680.~
775.873.
IIOO.
EN H006ER
mfFEOT HTWÏIH H imHts er IILU VOOR:
f ?5O.
n
290.
425.550.
675.
HOOfiER
- AMSTERDAM
N. Z. VOORBURGWAL 274
o. h. MMWI v. d. Daf Int. Til. 5974
l VHAA«T PRIJ8ÖOUHANTEN
II
II
EN
LIBCRTY
5T.NICOLAA5 e5CHG1K01
VAM DON KCR
eiKCMHOUT
alsof ze afgemat waren van hun lange
leven..., maar ginds, verderop, begint
de onmetelijke steppe, dat reusachtige do
mein, waarop de reiziger, wil duizeligheid
hem niet blind slaan, vermijde, dringend
vermijde! de palen die hij langs snelt, te tellen.
... Laat ons even een blik slaan, een kor
ten blik, die helaas niet alles in zich op kan
nemen, op het schilderachtige, fel-kleurige,
dikwijls raadselachtige beeld, dat de vreem
deling die Polen bezoekt, wel moet ontvangen.
Wie n is geworden met de opvattingen
omtrent gedaante, uitgestrektheid, propor
ties, en verhoudingen tusschen verschil
lende details, welke de rustig, tegen elkaar
opwegende lijnen van het Hollandsch land
schap, en de regelmaat van het
Hollandsche leven, in zijn Hollandschen geest
hebben ingeplant, die zal, wil hij Polen
met den juisten blik zien, tijdelijk zich
van al die opvattingen dienen los te ma
ken. Hier is men in het land van het
Groote, het Onmetelijke, het Bovenmatige
zelfs, (wouden van dertig kilometer lengte;
hoeven, die drie duizend paarden en even
veel koeien tellen, zijn niet zeldzaam!) En
hij zal goed doen, geen oogenblik dat stand
punt van Bovenmatige uit het oog verliezen,
nimmer zich te verbazen over de tegenstellin
gen en over de gevolgtrekkingen, die dikwijls
even tegenstrijdig als ontgoochelend uitvallen
wanneer hij als vreemdeling-toeschouwer,
wil trachten, het Poolsche leven, en de
Poolsche dingen, met ,.een gezond en nuchter
oordeel" te begrijpen en te critiseeren ...
En wanneer wij Warschau aanschouwen,
aan den oever der Weichsel, Warschau
met zijn prachtvolle Allées", Lodz met hare
kolossale fabrieken en zijn
Piotrkowskastraat, die acht kilometer lang is..;
Lublin met zij gordel van tuinen aan den
oever der Bystryza, zoo woelig, zoo breed,
in den tijd dat de sneeuw smelt! Kalisz,
getooid met grasvelden en welig lommerrijk
groen, dat zich rankt, hoog op, naar den
wonderschoonen Saksischen tuin ...;
Czenstochowa, die heilige stad, die zich uitstrekt
over de heuvelen, waarop de SwietaMatka
Czentochowa" (Heilige Maria van
Czentochowa) troont; Soewalki, Plock, Radom ...
overal is het tableau, dat het oog treft van
een zelfde type van rijkheid, van een zelfde
type van macht!...
HENRI HABERT
Sienkiewicz' Persoonlijkheid
Dr. Adolf Hess weet in het Berl. Tagebl.
eenige aardige bijzonderheden mede te deelen
over een bezoek bij Sienkiewiecz, in 1913.
De dichter was toen 75 jaar oud, maar nog
geen grijsaard, evenmin als Leo Tolstoïdat
pp dien leeftijd was, hij was nog krachtig
en recht. Hij was wat bijziende, maar, wan
neer hij in het gesprek de groote zwart
omrande bril afnam, keken een paar groote
bruine oogen u van onder zijn hooge voor
hoofd vol levenslust aan. In die oogen, die
de wereld en het leven rustig bekeken,
kSpiegelde zich zijn geest.
Hij woonde toen te Szopenna in Warschau,
in een eenvoudig huurhuis. In zijn tamelijk
ruim werkvertrek werd bijna een halven
wand ingenomen door een levensgroot
jeugdportret in olieveif van den dichter; verder
waren er prenten, boeken, tapijten, wapens,
en allerlei zonderling huisraad.
Op een vraag van zijn bezoeker deelde
Sienkiewicz mede, dat hij lid was van de
Keizerlijke Russische Academie van Weten
schappen, maar dat hij zich daaraan niet
zoo erg veel gelegen liet liggen, toonde hij
door de onverschillige wijze, waarop hij dat
zeide. De academie had op politieke gronden
Maxim Gorki niet opgenomen, waarop Anton
Tschechow en Wladimir Korolenko be
dankten.
Ook vertelde hij van zijn nieuwe roman.
Die speelt", zeide hij, in den tijd der
Poolsche legioenen, toen de de soldaat door
bosch en heide trok, om Polen's roem de
wereld rond te dragen en de verlossing van
zijn vaderland bevocht." Het derde deel
j speelt in Polen, in den zoogenaamden
Pruisischen tijd, en behandelt de geschiedenis
van twee poolsche vrijwilligers; het tweede
deel geeft hunne avonturen in Italië, en ik
heb mij voorgenomen, in het derde deel
Napoleon's tocht naar Rusland te behande
len". Daarop toonde hij zijne historische
hulpbronnen, waarbij ook groote gekleurde
prenten waren.
Van die platen, zeide hij, neem ik veel
kleinigheden, zooals uniformen, uitrusting
stukken enz. Dat is alles van groot belang.
Om den dichterlijken vorm te vinden, is
heel wat systematisch werk noodig!''
Ik ken ook de meeste slagvelden in Polen,
Rusland, Italië en Frankrijk; die in Frankrijk
het minst.
Voor vijf maanden inviteerde generaal
Jnffre den dichter tot een bezoek aan het
Fransche front. Maar Sienkiewicz nam de
uitnoodiging niet aan: hij wilde neutraal blijven.
vallen en bestormingen het horfd te bieden
door een zeer sterke productie.
Zoolang zijn schuldeiscners hem met rust
Heten, arbeidde hij traag en weinig, bezocht
de ateliers van zijn vrienden, hield hen van
het werk door ze vroolijke verhalen te doen
uit zijn leven vol avonturen met deurwaar
ders, procureurs, advocaten, leveranciers
van wijn, gebak, kleederen, antiquiteiten,
oude wapenen, wandelstokken met zilveren
of gouden knoppen, handschoenen,
fantaisievesten, reukwateren, fijne zeepen, oostersche
tapijten, tabaks- en sigarenpijpen van
meerschuim met barnsteenen mondstukken, ver
ven, kwasten, spanramen, schildersiinnen,
lijsten en welke schuldeischers meer het
een schilder gelukken kan te creëren. De
aandachtige lezer, in deze reeks niet de
vrouw als schuldeischer gevonden hebbende,
stelle zich tevreden met de vermelding,
dat da Lima, als rechtgeaard schilder, wel
voor of ten behoeve van, nimmer bij vrou
wen schulden maakte, zijnde volgens zijn
meening het voor de vrouw meer gratievpl
zondares dan schuldelscheres te zijn. Zijn
avonden sleet hij in schouwburgen, concert
zalen, café's mét of Donder bediening van
leden der andere sekse, wijnhuizen, terwijl
hij zijn ochtenden, voor zoover hij deze
niet versliep, doorbracht in de barbiers
winkels, waar hij naar Spaansch gebruik,
zich op de hoogte liet stellen van de ge
beurtenissen van den dag. 's Nachts zeer
Iaat naar bed, 's morgens zeer laat op,
's middags bij de vrienden, 's avonds in de
inrichtingen van vermaak, bleef er voor den
graaf-kunstenaar weinig tijds tot arbeiden
over.
Zoodra hij echter nergens een gat meer
zag om dat lanterfantige-leven door te zet
ten en hem de straf der gijzeling en de
execuiaire verkoop van zijn boedel dreig
den, dan sloot hij zich op in zijn atelier,
van 's morgens vroeg tot s avonds laat en
werkte, werkte, werkte met een ijver, die
zonder wedergade, onder de Spaansche
kunstenaars is gebleven. De genre-stukken
waarin de ondeugd van het schuldenmaken
werd afgemaaid, kwamen als door
toovermacht onder de vingers van den in 't nauw
gedreven kunstenaar uit en na een half jaar
arbeidens, verscheen dan de" graaf weder
in het publiek, wel ietwat bleek en verma
gerd, doch vroolijk, gelukkig en vol be
geerte om te genieten van het schoone, vrije
leven van den man, die medegeholpen heeft
tot de instandhouding van het bedrijf der
deurwaarders, procureurs, advocaten, koop
lieden, geldschieters, woekeraars, enz. enz.
De werken van da Lima stegen in prijs,
Want de bezitters der doeken en paneelen
van zijn hand, hielden ze in waarde, ver
kondigden zijn roem en een schitterende
toekomst opende zich voor den schilder.
Toen gebeurde het, dat een der leden van
zijn doorluchtig geslacht, de markies da
Lima Zaragosse y Coronad stierf en een
groot deel van de nalatenschap, het eigen
dom van den schilder werd.
De schilder begon dadelijk weder zijn
gewoon leven van lanterfanten en genieten.
Doch hoe lang hij het ook volhield, zijn
kapitaal was zoo groot geworden, dat hij
er niet in slaagde mér dan de rente op te
maken. Buitendien stegen zijn werken snel
en zér in prijs omdat men nu wist, dat de
Gedichten in proza
door NOTO SOEROTO
1.
Uw laatste gave aan ons, sterfelijken,
ik ken ze niet, ik weet ze niet te raden.
Maar een blijde verwachting vervult gestadig
mijn hart.
Laat mij in die verwachting mijn eenige
vreugde vinden.
Ik ben als een kind, dat vol vertrouwen
in de diepte van moeders oogen schouwt.
Ik tracht vergeefs naar haar geschenk te raden;
en toch weet ik, dat zij altoos iets heerlijks
en wonderbaars voor haar kind verborgen
houdt.
Zoo laat dan dit mijn eenige vreugde wezen,
dat ik niet weet, wat Gij ons zult toebedeelen.
Waar ik ns belanden zal, in deze wereld
of in andere,
o Heer van alle leven en alle werelden,
ik weet het niet, ik kan het niet doorgronden.
Laat mij in uw ondoorgrondelijkheid mijn
eenige vreugde vinden.
Ik ben als een wolkje, dat doelloos drijft
aan den puren hemel in het dorre seizoen.
aij zijt die hemel, zoo zichtbaar klaar en toch
zoo diep.
Ik weet niet waar en wie Gij zijt; toch voel ik U
in de ijlheid uwer blauwe oneindigheden.
Zoo laat dan dit mijn eenige vreugde wezen,
dat ik niet weet, waar ik nmaal zal belanden.
11.
De glans van uwe schoonheid kwam
met den lach van den jongen morgen.
Hij trof mijn oogen met zijne vreugde-stralen
en deed mij uit mijn sluimer ontwaken.
Nu zwerven mijn gedachten her-en derwaarts
als een vogel zwiert in den zonneschijn,
dronken van licht.
Maar als de schemering over mijn leven daalt;
als de avond zijn nevels van angst en twijfel
over mijn vreugde gaat spreiden;
houd dan uw hart voor me open en warm,
o mijn meest Geliefde!
Ook de moede vogel weet in de vallende
duisternis
zijn wiekslag te richten naar zijn eigen nest.
schilder niet gedwongen was uit geldnood
zijn werk te verkoopen. Om de paar paneel
tjes die hij in een half jaar maakte, streden
de kunstliefhebbers en boden tegen elkaar op.
Het gevolg was, dat de productie-kracht
van da Lima dusdanig verminderde, dat hij
geen penseel meer op het doek zette. En
daar de aansporing en bedreiging van het
gerecht en de schuldeischers ontbraken,
ontbraken ook de inspiratie, ja zelfs de ideeën,
die hem juist in de tijden van de grootste
bedrukking als het ware door den angst
voor de gijzeling waren toegestroomd, ble
ven nu uit.
Echter, niet straffeloos onttrekt een kun
stenaar zich aan zijn roeping en plicht,
kunst te scheppen, productief te zijn. De
verweekelijking door het leven van niets
doen veroorzaakt, verslapte da Lima zoo,
dat hij op het ziekbed werd geworpen. De
geneesheeren constateerden een bloedziekte
en na een half jaar lijdens stierf da Lima
aan de gevolgen van een lichamelijke en
geesteh'jke verzwakking.
Hij werd met groote pracht begraven,
gelijk dat past voor een voornaam heer, een
groot kunstenaar en een rijk man. De broe
ders van het gilde van St. Lucas droegen
hem grafwaarts. En zij namen zich de les
ter harte, hier aan deze groeve gegeven en
zorgden er voortaan voor zich niet te
bevrijuen van die noodzakelijken, opwekkenden
en gezonden prikkel tot den arbeid, dewelke
schuld heet. Want leeringen wekken, doch
voorbeelden trekken. Leering ging uit van
de doeken, maar voorbeeld ging uit van
het leven en vooral uit van het sterven
van den graaf Miquel da Lima Zaragosse.
ROOKo.Vv'eRKTAFCLTJe
BLADMAAT 39 9W
BOEKENKAST
M6T GLAS IN LOOD
113-VM HOOG
14:50
CAKÊSTAND
VOUWE.AAR.
60 Vrri HOOG
BOeKGNSTArfDAARD
VOUWB/\AR
3 e Vn [_AM G
]n
. so
MUZIEKSTANDAARD'
5O '/
KASTJE
62 Vn HOOG
5FI
.05
2 PLA«t\fcM 42 VTT> HOOG
M?T CLAS IH UOOD
35 ^ HOOG
P*>«'7irrr1 ei c?31 I'MI
mBteiK1:!?11!!^
VeRPAKKINGSKOSiC.rï' "M.:TCRI>AM
6N 'sCRAVeMHACe POV i.' . . -M PFUJ3
AMSTERDAM
s1
eenice veRTeceMWooRDiceRs SM MEDCRLAND
????^^^^^??????BM«iiuj.iij»j!gMaBH!BgE^:^^
Beeldschoon
m»ilif'««n «ch^.rïip tziehWloisnd
{ 'l jiugdij uittrek. klinkt f liiMitliachMl hyid
'?'?''? en ctn «rblind«nd schoen Uinf.
| DiMlts biwerkM»«Heen ecMt .
1) u Srokpaardjes-Lelienmelk-Zeep
tf. '/" lm « "* * n« A .... l ___