Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
23 Dec. '16. No. 2061
De Vredesengel
(Teekenlag voor de Amsterdammer" van George van Raemdoaek)
IHIimilllHIIIIIMINIIMIIIIIIMIIIIIIIIIIMmilllltMimilllMIIKMIIimillMIIMIHinillllll
The Will to Power and the Will
to Freedom
door ANTHONY HOPE
ANTHONY HOPE, pseudoniem van Anthony
Hope Hawkins, geboren 1863 op 9 Februari,
studeerde oorspronkelijk voor advocaat, en
werd in 1887 toegelaten tot de Middle Tempte.
Hij begon reeds op jeugdigen leef tijd met het
schrijven van sehetsen en novellen,
voornamelyk voor de St. James's Gazette en
publiceerde in 1890 zijn eersten roman: A
Man of Mark genaamd.
Volgende romans zijn: Father Stafford
(1891), mr. Witt's Widow (1892), Change of
Air, en Sport Royaland Other Stories (1893).
Tegen dezen tijd had hij door zijn levendigen
en opgewekten stijl de aandacht der uitgevers
en van het lezend publiek op zich gevestigd,
doch eerat In 1894 kwam zijn grootste succes.
Toen verscheen het zeer populair geworden
The Prisoner of Zenda. Slechts eenige weken
H. BERSSEWBRVGGE,
POKTRETFOTOGRAAF
ZEESTBAAT 65, naait Paiorama
DEN HAAG. - Tel. 1538.
SURINAME VOORUIT
door J. S. C. KASTELEYN
Leider van het Studie-Syndicaat
De Amsterdammer" heeft den heer
J. S. C. Kasteleyn uitgenoodigd, eenige
uiteenzetting te geven van de taak van
het Suriname Studie-Syndicaat, waarvoor
hij als leider is opgetreden.
De heer Kasteleyn is oud-hoofdadmi
nistrateur der Amsterdam-Deli compagnie
en heeft als zoodanig groote ervaring
over wat in een tropisch cultuurgebied
kan worden tot stand gebracht.
Het lijkt ons een zeer vruchtbare
gedachte, dat Nederland poogt zich in
de West de prachtige ervaringen van
den Oost ten nutte te maken.
Reeds voor eenigen tijd wezen wij
er op, hoezeer het Probleem van Para
maribo" door Nederland moet worden
opgelost, wil het zijn roep als koloniale
mogendheid blijven verdienen. De thans
door den gouverneur Staal aan het
rollen gebrachte maatregel schijnt ons
daartoe zeer flink en gelukkig.
Er is bij diens optreden ook in ons
blad uiting gegeven aan de vree», dat
de benoeming van dezen heer een staaltje
zou zijn van bureaucratie. Deze eerste
slag dien hij dadelijk aan het roer gege
ven heeft: de oprichting van het Studie
syndicaat, spreekt wel van het
tegenna het verschijnen van dit bekende boek
kwamen de veelgelezen en veelgeprezen
geestige Dolly Dialogues, die oorspronkelijk
als feuilletons in de Westminster Gazette
een plaats hadden gevonden. Deze beide
boeken werden de vaders van een soort,
een mode. The Prisoner of Zenda, de eerste
roman die in het denkbeeldig Koninkrijk
Ruritanië speelde, is in sommige opzichten
op R. L. Stevenson geïnspireerd, terwijl de
Dolly Dialogues met Gyp's werk verwant
schap vertoonen. De beroemde acteur sir
George Alexander heeft uitgeblonken als
Ruppert Rassendyüin het tooneelstuk, dat
uit The Prisoner of Zenda getrokken werd.
Hope's roem werd bevestigd door zijn
roman The God in the Car (1894), waarin
de invloed van Cecil Rhodes op het
Engelsche leven geschetst wordt. Elk jaar brengt
verder een nieuwen roman van den zeer
populair geworden schrijver. In 1898 komt
het bekende vervolg op The Prisoner of
Zenda: Rupert of Stentzau.
Thans begint deze acteur zich meer op
de psychologische ontleding zijner figuren
toe te leggen en wordt de felle
avonturenromantiek meer op den achtergrond geplaatst
in zijn oeuvre. In Quisante (1900) Tristzan
of Blent (1901), The Intrusions of Peggy,
A Servant of the Public (1905) toont zich
een rijpere kant in het zoozeer geliefde
modewerk. Sociale en psychologische quaesties
interesseeren hem thans meer en het resul
taat komt zijn romans ten goede.
Hope schreef twee tooneelstukken: The
Adventure of Lady Ursula (1898) en
Pilkerton's Peerage (1902). Zijn latere romans
zijn: The Great Miss Diver (1Q08) en Second
String (1909).
Hawkin's aantrekkelijke en levendige schrijf
trant benevens zijn meesterschap in het be
denken van spannende intriges wijzen hem
deel! Wij stellen er prijs op, daarvoor
onze waardeering uit te spreken.
v. H.
Gaarne wil ik voldoen aan het verzoek
der Redactie om eenige bijzonderheden over
het Suriname Studie-Syndicaat mede te
deelen.
Over de plannen kan ik mij uit ter aard nog
niet in bijzonderheden uitlaten. Het is onmo
gelijk te zeggen tot welke gevolgtrekkingen
men komen zal, voordat de werkzaamheden
zijn doorgevoerd en wij ons ook van de
toestanden in Suriname een afgewerkt beeld
hebben kunnen vormen.
Het Syndicaat is gevormd door deskundige
en leidende persoonlijkheden uit de wereld
der Oost-Indische Cultures.
De Oost-Indische cultures hebben in de
laatste tientallen van jaren een ontzaglijke
en bloeiende ontwikkeling genomen. Er zijn
daarbij voor de organisatie van het bedrijf
ervaringen opgedaan en groote lijnen ge
trokken, die proefondervindelijk succes blij
ken te waarborgen. Vooral op Deli is
bewezen hoe een vrijwel onbewoond
oerbosch in betrekkelijk korten tijd door onder
nemingsgeest en aanpakken, gepaard aan
goede regeeringsmaatregelen, tot een hoog
staand cultuurgebied kan ontwikkeld worden.
Een koloniaal cultuurgebied, dat ook voor
de bevolking zelve uiterst gunstige levens
omstandigheden kan opleveren.
Hat komt mij voor dat Nederland voor
zijn West-Indië van de ervaringen opgedaan
in Oost-Indië, zal kunnen profiteeren. Zou
niet de Oost lessen kunnen geven voor
de West?
De voorbereidende studie, die ik thans
over Suriname maak, het rapport der
Suriname-Commissie en het oordeel van den
een eerste plaats aan in'de rijen der moderne
Engelsche vertellers.
In 1903 huwde hij de Amerikaansche Miss
Elizabeth Somervüle Sheldon.
* . *
In dit merkwaardig artikel behandelt Hope
Duitschland als een individu; hij volgt op
psychologische, wijze de ontwikkeling, vooral
die van zijn wil; hij toont aan, hoe de volks
kracht, afgeleid van de eigenlijke bestemming,
ophoudt groeikracht te zijn, en zich ontwik
kelt tot verbrokkeling.
Dit is wel het werk van den
romanschrijverjurist die Hope is. Zijn analytische bekwaam
heden, zijn onbevooroordeeldheid, en zijne
ontvankelijkheid voor nieuwe denkbeelden
openbaarden zich in die werkkring even zeer
als in zijn romans. Deze eigenschappen had
hij van zijn voorouders, het geslacht Hawkins,
dat op allerlei wetenschappelijke gebieden
eminente mannen voortbracht. 'Zij hadden
allen het juiste besef hunner eigenwaarde,
om niet hun talent geweld aan te doen. Sir
John Hawkins was een der eerste Engelsche
musicologen der 18e eeuw. Onder koningin
Victoria was Cesar Henry Hawkins een
buitengewoon knap chirurg. Hun achterneef
Anthony Hope, die hier op zoo gewetensvolle
wijze het voor en tegen van macht en vrijheid
weegt, is hun waardige afstammeling.
As a citizen of one of the Allied Powers I
am tempted to assume, without argument,
that the first half of the titie which I have
set at the head of these remarks may be
taken as broadley descriptive of the impulse
which inspires Germany in the present war,
and the second half of that which sustains
her opponents. Such would probably be my
course, if l were writing in an English
periodical, but here l have the honour?one
which I very highly appreciate?of writing
in an organ of neutral opinion and for neu
tral readers. Neither policy nor courtesy,
then, allows me to treat as self-evident what
those readers may well consider open to
argument.
* *
#
Nobody, indeed,?friend, foe, or neu
tral,?could, I think, quarrel with me for
attributing to the Germans the will to power.
Certainly the Germans themselves would
make no grievance of that. The phrase is
their own, and the conception pre-eminently
their own, inasmuch as their philosophy
has raised it to national consciousness and
set it as an ideal before their people. More,
probably, than any other single phrase, it
would be accepted among them as the
abstract or philosophic expression of a natio
nal policy recommended to and accepted
by the German Empire and the German people.
But they would, I am well aware, quarrel
hotly with (or at all events energetically
dissent from) the assumption that because
tbey bave tUe will to power
which, they would observe, with justice,
other nations have also?therefore they have
not the will to freedom.
They would deny that this will to power,
as it exists in German minds, in the
collective German mind, is inconsistent or in
conflict with the will to freedom. More
than this?their spokesmen are in the habit
of claiming for them not only the will to
heer J. Sibenga?Mulder over de toestanden
aldaar, hebben mij de overtuiging geschonken,
dat kardinale fouten kleven aan de wijze
waarop de groote landbouw er gedreven
wordt.
Voorloopig is deze overtuiging hoopvol.
Bestudeerde men toch een gebied, waar
alles puik in orde bleek te zijn, terwijl de
welvaart er veel te wenschen overliet, dan
zou men niet weten in welke richting ver
betering te zoeken.
Doch al meent men ook te weten waar
de fout schuilt, toch spreekt het vanzelf, dat
een nauwkeurige studie ter plaatse moet
uitmaken of de thans gevolgde
cultuurbeginselen en exploitatiewijze gewijzigd
kunnen worden.
Het zij verre van ons te zeggen a priori,
dat hetgeen, op Java en Sumatra mogelijk
is ook daar moet kunnen.
Behalve de bovengenoemde negatieve
factor is er ook een positieve, die zeer be
moedigend is, n.l. dat alle rapporteurs en
schrijvers schier zonder onderscheid het
Surinaamsche cultuurgebied uiterst vrucht
baar noemen.
Het bovenstaande geeft ons hoop, dat het
landbouwbedrijf in Suriname betere resul
taten zal kunnen geven, dan het tot nu toe
gedaan heeft, en dat Suriname zal kunnen
concurreeren met landen, die onder dezelfde
moeilijke omstandigheden wat werkvolk etc.
betreft produceeren en prospereeren.
Waarom kan Engeland Britsch Guiana,
dat aan de andere zijde der grensrivier van
Suriname ligt wel tot ontwikkeling brengen
en wij onze kolonie niet ?
Behoeft de rubbercultuur op Sumatra
eenigszins onder te doen voor die op Malakka?
Zijn wij daar de minderen van de Engelschen?
Waarom doen wij dan wel in de West voor
hen onder?
freedom, but the actual and realised
"possession of a freedom higher in kind than
that which other nations enjoy or can, in
truth, aspire to attain: a freedom which
they contrast with the lower conception of
a haphazard, go-as-you-please,do-as-you-like
individual liberty?or licence?which they
concelve to embody and to satisfy British
ideas of freedom.
Let us ask then what this German free
dom" is, and how it presents itself to the
mind of those who assert its existence and
maintain its pre-eminent merits. Ourenquiry
soon shows us that, as its champipns say,
it certainly does not consist in an arbitrary
and unrestrained
liberty of personal actlon:
with this it is, in fact, inconsistent. Neither
does it appear to depend on any particular
form or development of what are generally
called free institutions"?on a thoroughly
democratie suffrage, or a complete
Parliamentary control of the Executive Government,
for instance.
The conception is neither so simple nor
So limited as that. It belongs, we find, to
a higher order of ideas. It is based on a
idea or a set of ideas which we have
been more accustomed to meet with in
metaphysical or theological discussions than in
the plainer and humbler problems of politics,
and it can, in fact, be made to fit in with
these latter onlyby a certain transformation
of the politics themseives and of their
problems,
It is, however, notorious that such a
transformation was taken in hand a good
many years ago by German state-ohilosophy;
and, under the influence of that wonderful
system (or shall we say labyrinth?) of
thought, the austere and grim features of
Prussian bureaucracy have been transfigured
into a shape almost divine and suffused with
tints of a superhuman, if somewhat misty,
radiance. With and in this heavenly vision
this deified German State the f ood Ger
man so identifies and merges himself that
its will is his, and his will is its, and in
obeying its will which is also his h
achieves that perfect freedom which Marcus
Aurelius strove to gain by bringing his own
spirit into a complete harmony with the
spirit of the Cosmos. Partaker of a freedom
which is unlimited by any external
authority for nothing is above the State, and
the State is answerable only to itself h
is himself illimitably free, and the
superficial objection that hèis not free to do
what hèlikes is met by the conelusive retort
that hèalways likes what hèis told to do.
? *
*
It is only when we discover that Germany
proposes to apply her conception of freedom
outslde lier own borders
outside her present borders, at all events
that we begin to feel a little uncomfortable
about it.
For it must be admitted that the concep
tion does not adapt itself very readily to
the case of those who have the misfortune
not to be German; and its champions show
no great zeal so to adapt it. They have
grave doubts and this is to put the
matter mildly as to whether it is not
above our heads and out of our mental
and spiritual reach, it is a thing so
essentially and specifically German. On the other
hand, they are quite ready to extend to us
the benefits which flow from it the
German Kultur which is the fruit of the
beautiful harmony that they have established.
In fact, when we retrieve our stepe from
the labyrinth, when we turn our eyes away
from the dazzling (yet still a little misty)
vision to
tbe llgtat of eommon day,
we find?is it to our surprise??that, as
applied to other nations, the results of
German freedom are parlously like the results
of German power, and that to be admitted
to German freedom-or rather to the regults
of it is remarkably like being subjected
to German power and the results which
flow from that.
But we may be told that we all France,
Holland, Great Britain, even the United
States even the most liberal of the
Ppwers have from time to time and in
diverse places abriged or
suppressed tbe freedom
ofbackward or iaferlor races.
It is true; we all have, sometimes wisely and
justly, sometimes without justice; but we
take leave to deny the relevance of the
argument. We do not accept the view that
we are backward or inferior. Yet such is
the position which German thinkers, some
times implicitly, often quite explicitly, ask
ns to accept. They teil us that we are not
only less powerful in fact, but also rightly
Hiermede is o.i. ook de eer zoowel als
het belang van Nederland ten nauwste ver
bonden.
Het zal ons altijd slechts ten goede kun
nen komen, dat wij ook aan de West onze
volle aandacht en energie hebben besteed.
Tot dusverre is voor de beteekenis van
de West veel te weinig gedaan, althans
veel te weinig bereikt. Bijna alles is gezet
op de kaart van Oost-Indië. Maar hoe ge
wichtig kan het voor Nederland nog niet
blijken te zijn, ook een koloniaal steunpunt
in Zuid-Amerika te bezitten, en zoo bloeiend
mogelijk te hebben gemaakt.
Omtrent de werkwijze van het Suriname
Studie-Syndicaat nog het volgende:
Het syndicaat is geen handelsonderneming,
maar een vereeniging van belanghebbenden
en belangstellenden, welke ten doel heeft te
onderzoeken in hoeverre de in Oost-Indië
opgedane ervaringen met den grooten land
bouw, dienstig gemaakt kunnen worden aan
de ontwikkeling van Suriname, na te gaan
welke beletselen de ontwikkeling van den
grooten landbouw aldaar in den weg staan,
op te sporen welke cultures van
uitvoerproducten voor het groot-landbouw-bedrijf
in aanmerking komen met den meesten kans
op succes.
De verschillende onderzoekingen, die daar
mede verband houden, zijn aangevangen. De
voor de studie benoodigde fondsen zijn door
particulieren bijeengebracht.
Het initiatief is genomen door den nieuwen
Gouverneur van Suriname, den heer G. J.
Staal, wiens goede plannen met de kolonie
ons verheugen en op wiens medewerking
voor al hetgene, wat een Gouvernement
kan doen om de ontwikkeling van het initia
tief op cultuurgebied te bevorderen zooals
Welkom Kerstboom
Welkom Kerstboom in ons midden
Vol geschenken staat gij daar.
Zijt ge met uw ranke takken
Voor het mooie Kerstfeest klaar?
Vroolijk flikkeren uw kaarsjes,
Prachtig zijt ge uitgedoscht ;
Actueel zijt ge, o Kerstboom
Nu ons gaslicht zooveel kost!
En dat Engeltje daar boven
Met dat gazen jurkje aan
Weet dat soms iets van de vrede,
Is de oorlog gauw gedaan ?
Wil geen mensch dat kindje hebben
Moet 't naar 't weeshuis toe
Heeft die Keizerlijke baby
, Wel een vader, maar geen Moe ?
Bracht ge goede tijding mede
Voor het arme Belgsche kind?
Dat het in zijn vaderlandje
Weer zijn eigen bedje vindt ? .
Krijgen ze hun eigen speelgoed
En hun eigen bloemen weer??
Daarvoor zorgde, brave Kerstboom,
Zeker, Onze Lieve Heer?
iniiiiiiiiiiiiniii
less powerful, because we are incapable
by ourselves, at all events, and unaided?of
rising to the Oerman conceptions of the
State, of power and of freedom, and
consequently of achieving the blesslngs of the
Kultur which these conceptions produce.
U is true that we reject?here, of course,
I am enlitled te speak only for ourselves,
whatever measure of agreement we may
hope to find in neutral thought?these
German conceptions and this Qerman
statephilosophy, but it is not because we do
not understand or appreciate what they are
in themselves and what they lead to. It is
precisely because we do understand these
things that we reject them. We see these
conceptions taking forraal shape in theories,
and material shape in
actlona, wblch tbreaten
profoundly all iliat we believe In,
and hold dear, and consider as vital tothe
well?being and progress of the world?in
theories which are totally inadmissible and
in actions which are utterly unpardonable
according to our views of justice?and
according to that will to freedom which
we possess and which, though not out of
relation to the will to power, is yet somethlng
sharply distinct from it.
Ofschoon onmisbaar,
kost het
zout dat U bij
de maaltijden
gebruikt, het
minst van alles,
wat voor de
tafel noodig is.
Waarom dus
niet het beste te
gebruiken
Cerebos
Zout
ik dit op Deli zoo sterk heb waargenomen
zeker mag worden gerekend.
Het eind-resultaat zal dan ook niet zijn
exploitatie door het Gouvernement zelve,
maar particulier bedrijf, dat, b.v. wat wegen
aanleg, rechtsmaatregelen enz. betreft op
den steun van het Gouvernement moet
kunnen rekenen.
Wij zullen ons best doen om metyzoo
praktisch en vruchtbaar mogelijke plannen
voor den dag te komen. En wanneer ons
dit gelukt, zijn wij overtuigd in de
Nederlandsche finantieele wereld en onder hen,
die bij de koloniale cultures betrokken zijn,
maar neen, ook verder nog: ook bij vele
andere wakkere Nederlanders, het initiatief
te vinden de zaken ook aan te pakken in
het belang van de West en van het moederland.
AMSTERDAM ARNHEM
's-GRAYENHAGE ROTTERDAM
? UTRECHT