Historisch Archief 1877-1940
\
"f
t ?
K
10
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13 Jan. '17. Nö. 2064
Concert Berthe Seroen - Evert
Comelis]
Dit steeds tot hooger eenheid wassend
kunstenaarspaar heeft het durven en kunnen
bestaan een aandachtig en warm gestemd
publiek gedurende meer dan twee uren
onder zijn ban te houden met moderne
Fransche stemmingskunst, waarvan het
meeste weinig of niet bekend en voorts, na
de pauze met het werk van den, eerst in
den laatsten tijd, tot leven gewekten Modest
Moussorgski,in 1881 te Petersburg gestorven.
Eene gewaagde proef voorwaar, die bij
menig kunstenaar en menig publiek op eene
totale mislukking zou moeten uitloopen, waar
het bevattingsvermogen van het laatste, bij
zooveel nieuw en nog ongehoord geluid,
eene zeer beperkte expansie heeft.
Toch mag men gelooven, dat het publiek
zich gewillig langs vele geestelijk duistere
paden heeft laten leiden, omdat het als bij
instinct vertrouwen had in de voortreffelijke
gidsen, die hier voorgingen. Niet» overal
heeft men misschien kunnen reageeren op
hetgeen ons uit sterk innerlijk gevoelsleven
werd geschonken, omdat nu eenmaal eene
Hollandsche psyche in hare meest intieme
gewaarwordingen anders zal gevoelen, dan
eene, die onder zuiver Romaansche invloeden
zich ontwikkelde. Waar nu die vreemde
kunst onmiddellijk uit de natuurlijke bron
van het algemeen menschelijke" hare levens
kracht put, staan wij allen met ons hart die
, vreemde kunst nader, zooals wij voor ons
de taal van een Moussorgski, ondanks het
Slavisch idioom, beter verstaan dan de
moderne Fransche kunst, wier atmosfeer
zich beweegt binnen de grenzen van bet
verfijnde weelde- en zlnneleven van de
enkele geestelijk meer bevoorrechte sterve
lingen onder het Fransche volk. Het is het
verschil, dat er bestaat tusschen volkskracht,
wel is waar sluimerend, en decadentie, al
is de laatste geniaal te noemen.
Die /latente, sluimerende kracht is het, die
ons steeds meer treft in het werk der Rus
sische school niet alleen, maar tevens bij
alle Slavische meesters. We hebben eene
snaar voelen trillen bij de alles meesleepende
rhytmen van Moussorgski's Hopak", zijn
.porte des Bohaiyss de Kiew" uit de 10
Tableaux d'une exposition", waar we de
trotsche legerscharen de massieve stadspoort
zagen binnenrukken, een beeld van even
visionaire schoonheid als eene ets van Bauer.
Grootsch was trouwens in deze stukjes de
uiibeelding, die Cornelis gaf; niets bleef hij
de breede plastiek, die de componist hier
vraagt, schuldig.
Veilig mag men deze stukken als de meest
interessante klaviercyclus van onzen tijd
beschouwen.
Liever nog dan de geweldige" is mij
Moussorgsky de zachtzinnige" waar hij ons
tafereelen uit het kinderleven voortpovert
in klanken van zoo d'epgevoelde, fijne en
teere expressie als de litteratuur ons op dit
| gebied slechts weinige werken vermag aan
te wijzen. Wanneer men dan het Tiapa,
dodo"e_n priéredu soir" hoort herscheppen op
eene wijze, zooals eene Berthe Seroen dat
ver.mag, dan zijn er, naar we hopen, zelfs in het
leven van den meest muzikalen en zakelijken
muziekverslaggever. nog wel die
geluksmomenten van eenvoudige menschelijke ontroe
ring te brengen, die hem althans voor enkele
oogenblikken doen vergeten; dasz er zum
Merker ward bestellt."
| Hoe deze kunstenaresse intusschen hier
reeds gewaardeerd wordt, moge naast de
belangrijke bloemenhulde blijken uit het
feit, dat zeker weinige zang ressen onder
haar auditorium ooit zoovele kunstzusters
zullen tellen, als hier het geval was. Een
blik in de zaal overtuigde ons van de aan
wezigheid van verschillende vocale speciali
teiten. Dit achten we een verblijdend teeken,
omdat het, naast belangstelling, toont leer
gierigheid en daarmede waar kunstenaars
schap. Want de ware kunstenaar is nooit
te oud of te knap om iets aan te nemen
van iemand, in wien hij bewust of onbe
wust zijn meerdere gevoelt. Eene meerdere"
is dezen avond aan 't woord geweest.
Dat hebben we eveneens gevoeld in de
Fransche zangen van Gabriel Fabre, ragfijne
stemmingsstukjes op vertalingen van
Chineesche dichters en in de Chansons de
Bilitis" en Fêtes galantes" van Debussy.
De evenwichtigheid tusschen litteraire en
muzikale opvatting is het, die ons bij deze
artiste even sterk als bij een Messchaert treft.
Voeg daarbij, dat de technische macht
over de stem nooit tekort schiet in het
verwezenlijken der artistieke bedoelingen,
dan is misschien de aanwezigheid van zoo
vele collega's alleszins gemotiveerd.
Gaarne had ons oog ook meerdere kunst
broeders van den pianist ontdekt. Is Cornelis
misschien, door zijn veelzijdige werkkring,
door de algemeene opinie, als pianist nog niet
op juiste waarde geschat? Na deze pres
tatie heeft hij recht, meer genoemd te wor
den dan .voortreffelijk begeleider, waar nu
blijkt, dat hij beter in staat zou zijn ons
een klavieravond te geven, dan menigeen,
die op het podium niet over een zoo sterk
artistiek begripsvermogen blijkt te beschik
ken. Als het misse ien een noblesse oblige"
is, dat van zulk een daad weerhoudt, ver
klaren we hier, hem gaarne meer als solist
te hooren.
Met het van blad spelen gaan we ook
dan gaarne accoord.
VAN LEEUWEN
tiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiliiiiinitiiiiiiiiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiiliiil
Herinnering aan Björnson
In dr. Gunning's interessanten Ibsencursus,
die dit seizoen opnieuw in' verschillende
steden, zooveel belangstelling, wekt, wordt
telkens, naar ne of andere aanleiding,
Ibsen's land- en tijdgenoot, Björstjerne
Björnson ter sprake gebracht.
Trouwens, dat ligt voor de hand. Door
de geheele Noorweegsch* literatuur van de
laatste zestig of zeventig jaar hebben die
twee naast elkaar gemarcheerd, als figuren
van gelijke grootte. Beiden waren bezield
met een even diep idealisme; maar in hunne
uitingen daarvan vertoonen zij een even
sterk contrast als de houding hunner stand
beelden aan den ingang van den schouw
burg te Christiania. De n staat daar met
opgeheven hoofde, joviaal voor zich
uiikfjkend, de ander somber ingedoken neerziende.
Wie den n .hoort noemen, d nkt onwil
lekeurig ook even aan den ander; en de
vergelijking loopt dan doorgaans op een
tegenstelling uit.
Gaarne voldoe ik aan een aansporing om
een paar persoonlijke ontmoetingen met
Björnson nog eens uit mijn herinnering op
te schrijven.
De eerste keer was in het voorjaar van
1901.
Björnson had den winter te Parijs door
gebracht. Op zijn terugreis naar Zweden
hield hij eenige dagen halt te Berlijn, om
een voorstelling van zijn dubbeldrama:
Boven onze kracht bij te wonen.
Hij was, met familie, afgestapt in het Hotel
du Nord. Zoodra Ik dit wist, meldde ik mij
daar aan met de vraag, op welk uur een
bezoek zou worden aangenomen. Het viel
mee dat het antwoord luidde: Nu wel,
dadelijk."
Een zot incident was, dat de piccolo, die
mij naar het appartement der Scandinavische
gasten zou geleiden, zich vergiste in het
kamernummer; zoodat, toen er een deur
openging, ik stond tegenover iemand, die
veel meer op een levend biervat dan op den
Noorweegschen auteur leek. Wat zou ik
anders zeggen dan:
Entschuldigen Sie: Sie sind wohl nicht
Herr Björnson ?''
Waarop de bierton, heel gemoedelijk, in
echt spiesburgerlijk Berlijnsch, antwoordde:
? bewahre l"
Gelukkig ging birfnen enkele minuten een
andere deur open, en werd ik vriendelijk
ontvangen door den onmiskenbaren
karakterkop, dien ik zocht.
Hij droeg een donkerpaars zijden
chambercloack en dito pantoffels en kapje. Maar,
ondanks deze kersversch uit Parijs meege
brachte aanhangsels, die de eigenaardigheid
hadden van volstrekt niet bij hem te hooren,
verloochende de stoere Norenfiguur zich in
het minst niet.
Wij zaten samen op dien mooien voor
middag aan een venster, dat uitzag
Unterden-Linden. Introductiefrasen waren niet
noodig.
Ik zei, dat in Nederland zijn werken trouw
gelezen werden ; dat velen hem waardeeren
als een drager van ethische kracht en opti
misme.
Dat woord had het geluk, hem te bevallen.
ijo. Juist. Ethische kracht, dtarop komt het
aan. En daaruit alleen ontstaat optimisme.
EthischeKra/t tnuss sein! Ik hoor het hem
nog zeggen."
En, terwijl hij over dit thema eenige van
frischheid tintelende volzinnen ten beste gaf,
sloeg hij niet alleen met een vuist op de
dichtsbijstaande tafel, maar gooide ook het
hem zoo vreemde paars-zijdei kapje zoo
ver als het vliegen wou. Het witte haar
schoot nu naar alle kanten uit, en dienten
gevolge werd zijne verschijning geheel zoo
als zijn portretten die wereldbekend hebben
gemaakt.
Ik had een verkwikkelijk gevoel van echt
heid. Zooals deze schrijver ons aankijkt uit
zijn schriften, zoo was de man die tegen
over mij zat. Precies hetzelfde.
De andere maal dat ik hem sprak, was
in het voorjaar van 1906.
Hij was toen naar Berlijn gekomen wegens
een plechtigheid, georganiseerd door een
vereeniging van daar wonende Noren.
Het gold de onthulling van een eenvoudig
gedenkteeken, op het graf van een Noorsch
componist, die Björnson's patriottisch ge
dicht : Ja, vl elsker dette Landet op muziek
had gezet.
Beiden, tekst en toonzetting, dagteekenden
al van vele jaren her. Maar het lied was
onderwijl populair geworden en had een
aansporende rol gespeeld bij het streven
naar Noorwegens zelfstandigheid. Nu dat
doel was bereikt en Björnson de voldoening
ervan mee beleefde, wenschte men den jong
gestorven musicus te eeren op diens rust
plaats in den vreemde: een Berlijnsch
kerkhof.
't Spreekt vanzelf dat Björnson, in loco,
een geestdriftvolle rede hield.
Ik werd weer bij hem toegelaten, ditmaal
in het bijzijn van zijn vrouw, een knappe,
elegante matrone, wie men nog wel kon
aanzien dat zij vroeger actrice was geweest.
Zij mengde zich niet meer in het gesprek
dan voor een beleefdheldsgroet; ik vernam
later dat zij toen al erg doof was.
Björnson zelf was, sinds mijn vorige ont
moeting, zichtbaar verouderd, en op dat uur,
in gekleede jas, gereed om straks uit te
gaan, minder gestemd tot praten.
Ik begreep dat ik het kort moest maken.
Maar, eenmaal ontvangen, wou ik hem
toch eventjes vertellen, dat ik intusschen
zijn land had bezocht, en daardoor zijn werk
nog zooveel te meer waardeerde. Toen ik
sympathie betuigde voor zijn Arne, een
zijner vroegste novellen, product en schil
dering van eigen j^ugd-indrukken waarin
een jongen een drietal coupletten dicht met
het refrein :
Wat ik daarginder wel vinden zou,
Over de hooge bergen... ?
toen kwam er eensklaps een merkbare ont
spanning in zijn trekken, en meer leven in
zijn discours.
Ik was in het Romsdal geweest, waar hij
zijn kinderjaren had genoten, en te Molde,
waar hij had schoolgegaan. Hij legde nadruk
op den inni?en samenhang van natuur en
menschenleven in het Noorsch bestaan en
dus ook in de Noorsche literatuur: op den
diepgaanden invloed van het sterk contrast
tusschen heldere zomer- en donkere winter
toestanden, waarvan men zoo verzekerde
hij in zuidelijker landen slechts een flauw
begrip heeft.
Ik wou niet heengaan, zonder hem een
enkel woord te hebben hooren zeggen over
Noorwegens afscheiding van Zweden. Al
zoekend naar een geschikten aanloop, greep
ik inderhaast den meest directen en vroeg
of hij tevreden was met de politieke positie
van zijn land.
En hij, even direct: Jo. Een republiek zou
beter zijn geweest. Doch er werd pressie op
ons uitgeoefend om een koning te kiezen.
En deze koning is een fatsoenlijk man.
Binnenslands zal hij ons geen kwaad doen;
en tegenover het buitenland beschermt hij
onze zelfstandigheid door het feit van zijn
bestaan."
Dat was mijne laatste ontmoeting met
Björnson. In 1910 is hij ontslapen.
GEERTRUIDA CARELSEN
minimum u iiiiiiiiiiiiiuiiiiii m iiminiimiiii in i iiiiiiniiiiiiiii uu n nu mi minimin i i i , iitmiiiin UMI iiiiiiiiuiiiiiiiiilinilin iniiiii imi
MiitmitiiiMiiMiiMiMimiiiiiiniM
iiiimiiiunimmMiiiMii
IIHIIIIlmlIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllll
Verschenen:
LAAGSTE EI
16.
Prfls f 0.75 (fr. p. p. f O.8O).
Gratis voor HU. inteebenaren op het:
NIEUW ALGEMEEN EFFECTENBLAD.
Proefnummers van dit blad worden op aanvrage gaarne verstrekt.
Uitgave M. M. OLIVIER, Rokin 70, Amsterdam.
Riënts
Balt
Zelfond. Oo Ct. In den Boekh. en na postw.
bij RIËNTS BALT, Den Haag.
.Materieel gesproken heb ik bijna alles aan Uw systeem
te danken." (w. g.) J. S. te R.
VKAAQl ONZt UKATIS BROCHURE VAN 40 PAQINA'S
???^??????????M^Ml^^MI^HHm
Ciroote Uitverkoop
tot ongeloof eltyke SPOTPRIJZEN van
alle WIITE goederen.
A L B. «Units,
^MSTERDAüf, Nieuwendijk 6O en 63.
.:- UTKKl'HT ?:- WI.IMKttF.nr :
LIJNMAKKT 9-24-26-28. Hoefchnis Gr. Markt
en AugustijneiiBtraat.
Hief onder Tolgen eenige m ij n er aanbiedingen.
DAMESHEMDEN met
horstspilt of gchouderglnitiug nn
64, 79, 94 en li 8 et
DAHKH PANT iLONS, Ke
per of Katoen met Borduur
sel nn 64, 84, 98 eu UH et.
NACHTHHinEN nu 89 et.,
1.18, 148 en 198
WITTE ONUERROKKFN,
nn 98 et., 1.14, 134 en 168
WITTE ROKKEN niet breed
Borduursel, nn 94 et, 118,
1.48 en 1.98.
DAMES TAITXES, prima
Katoen PU Borduursel nu 84,
49 en 69 et
[ In prima Halfwol van 1.20 voor78 et.
in prima Wol van 2.25 voor i 58
in prima Katoen van 39 en 64 et.
GEDEPONEERD FABRIEK5MERK
Stokpaardjes-Zeep
de beste Leliënmelk-Zeep,
geeftby geregeld geb ru ik,
een blanke zachte huid.
40cent p.Stuk. Overal verkrygbaar.
LAKENS: 2 pers.
firaslin|nen Lakens van 2.00 roor
1.24, extra zwaar van 2 25
Toor 1.48, met gefestonneerde
zoom rau 1.90 roor 1.34,
l extra zw. van 2 60 v. l 68.
SLOOPEN met gefestonn
j Orersla«r nu 88 et., extra
mooie qaaliteit ran 75 r. 49
en 5tt et, rondom ge f est
| ran 110 voor 74 et.
THEEDOEKEN extragroot
l nn 13i, 16}, 21 en 26 et.
lUM)l)Oi.KEN nn 14}, 19
l en 26 et.
TAFELLAKEN8.
prachtl qnalitelt, extra groot nn 69
et. en ran l 25 voor 89 et.
fijnste qualiteit van 2 25 roor
138 en 16S. Uebloemile
l)aJ ma-t Tafellakcns vaii 2 60 v.
11-78 «n rail 8 50 voor 2 48.
6ROOTE SERVETTEN, i
l dozijn uu 1-19, extra mooi van
3 00 voor 1.93.
20 els stuk
ken zwaar (üiasliunen voor
Hemden van 8.00 voor 498
20 els stukken JMAD IPOL *M
voor Sloopen van 7.nO v. 4 48
tiraslinneii v<>or 2 perstions
L n k-'lis vau 55 voor 36 en
van 75 voor 48 et.
JA V.» LINNEN voor
Lakens van 70 voor 44 «t
TRAAG mijne Uitvoerige Geïllustrarte UlTraKflOpspRUSlURAfT. Wortt gratis
toegezonden. ZeMimcu naar luiten onier Remouurs bmn f 15 ir.ïco
m
m
m
m
m
PI
Sii\\
!V!<i
m
m
m
m
m
iXX
In den Silveren M'olenbmker"
CORN. SCHOORL.
AMSTERDAM Tel, 2149
ALLEEN KALVERSTRAAT 32.
m
Verschenen de l,Oe druk van
Atleu* -weoa. rs ederland -voor "Wlelrljcl «*»?>.,
bevattende elf Kaarten, dus van elke provincie, met aanwijzing
der afstanden van plaats tot plaats in Kilometers en vermelding dei
soort van wegen. Deze Atlas zenden wij franco per post (na ont
vangst van het bedrag in postzegels of per postwiseel aan om
adres) voor slechts VIJF EN DERTIG CK' TS
AMSTERDAM, VAN HOLKEMA & WARENDORF.
Het bekende oude fabrikaat uit bovenstaande
fabriek ZIJLWEG 2, HAARLEM, is alleen
verkrijgbaar in het magazijn
KALVERSTRAAT 32.
UITGEBREIDE COLLECTIE
ZLVEREN TOILETSTtrLLEN
UITSLUITEND EIGEN FABRIKAAT
*
Deze staan ver boven eenig ander fabrikaat
wat soliditeit, afwerking en vorm betreft.
AANGEZIEN WIJ
uit bij ons inkomende aanvragen van particulieren
bemerken, dit menig winkelier de Nederlandsche
Fabric t»n KALIC(T-tandpasta en ODOL
mondw»far nog niet voorband n heeft, maken wij het
publiek er op attent, dat dez^ bij de Perry-magazijnen
hier te lande steeds verkrijgbaar zijn.
N. V. v/h L. POOL Amsterdam.
-;- Van dit
-:TAIVD-RAiS TA
zijn OOK in deze
tijden smaak en kwaliteit ateeda deze > f da gebleven.
m
y&
GOO5LN l SWAGERMAN
E PIANO'S
IN ALLE STIJLEN.
EN HOUTSOORTEN
G] V-BE1RDUX
' H E - KAPÓ «,a
i i CATALOGI FRANCo
1 OP AANVRAGE '.
SOEKHOKST3TR. M9. TEL. 1O5I.
DEN HAAG:
s?ToAuArL
MOT03- en ZEiLJACHTEH
ROEIV1ARTU GEN, SCHEEPSMOTOREN.
N.T. Werf De Amstel", Dir. THIEBOU
Oader-Amvtel.
T' t
B. van Mantgsm
'SINGEL 662 hoek VTtzeUtr.
? WIST U AL ?
dat er weer een nieuwe druk
verscheen van
KRAMERS WOORDENTOLK
Het is nude!5ile! Er is veel
in verbeterd,dank zij de mede
werking van den bekenden
lexicograaf Dr F. P. H. PRICK
VAN WELY. Ruimt dus uw
oude eens op en besteld de
nieuwste uitgave, de prijs
bleef f 1.25 bij uw boekhan
delaar of de uitgevers
VAN «OOR ZONEN Gouda
DE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts/l.90 per kwartaal.