Historisch Archief 1877-1940
10 Febr. '17. - No. 2068
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
Aardsche Machthebbers
Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek
Nog het ergste (Rays Bias)
Wat staat er in hun antwoord ?
Herstel, waarborgen, vergoeding.
Ook voor de
pendules?Wijnkoop: Wij willen geen oorlog!
Burgemeester T e 11 e g e n: Juist l Gaat U dan óók naar bed t
IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIHIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIrilllllllllllllllllilllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMtltll
lUIMIIIIMMI l!lmllllHltHIIIIIMIIH11l11IIMI!ll1IIHMIIIIIlmlllllllllMnl!IIIIUII1111IIMin
Het tuchtelooze Holland
(Zie Amsterdammer van Zat. 27 Jan. 1917)
Het had voor ons erger kunnen zijn.
Wellicht had een opschrift De tuchtelooze
Zeeland" nog beter getrokken.
Wij leeren uit het Ingezonden stuk van
den heer v. E., allereerst hoe louterend
spionnenvrees op het Engelsche volk werkt en
daarover kunnen wij ons slechts verheugen.
Doch niet alleen Engeland, maar dank zij
den gruwelijken oorlog, die in het oog van
dea heer v. E. lang nog zoo slecht niet
schijnt te werken, wordt de geheele wereld
gelouterd, behalve Zwitserland wellicht, en
Holland.
Zoo spoedig men het gelouterde Engeland
heeft verlaten, na te Gravesend meerdere
uren het genot gesmaakt te hebben van de
wonderbare uitwerking der tucht in den
vorm van eindelooze passen- en
bagagecontrole, mitsgaders onderzoek aan den lijve,
komt men op de Hollandsche boot (en dus
in de tuchteloosheid).
De medepassagiers zijn voor 90 pCt.
Duitschers, waarvan dus van huis uit wel
eenige tucht te verwachten was, doch die
men gedurende een gevangenschap van 2X
jaar in de Engelsche kampen getracht heeft
Engelsche tucht in te stampen, maar volgens
den heer v. E. zonder succes.
Wat was nu wel de fout van deze Duit
schers, zoodra zij in het tuchtlooze,
lummellge Holland waren verzeild gereikt?
Zij namen de meeste ruimte in, wat van
90 pCt. tegenover de overige 10 pCt. nu
niet zoo erg tuchteloos schijnt. Waar deze
menseden óf vanwege de tucht, óf omdat
zij zoo gaarne in Engeland zouden blijven,
tusschen de bajonetten aan boord werden
gebracht, schijnt het toch voor een gewoon
denkend mensch niet zoo geheel onverklaar
baar, dat zij wat spraakzaam werden toen
zjj eensklaps geheel vrij waren.
Maar nu komt het ergste, de Hollandsche
zeelieden". De .minder aandachtige lezer
moest hier onwillekeurig denken (ook al
wordt dit feitelijk niet gezegd) dat hier alle
zeelieden aan boord en dus ook de opva
renden daaronder begrepen waren en
ondergeteekende werd dan ook reeds aangesproken
over het schandelijk optreden van de
equipage van de Prins Hendrik".
Een feit is het dat er onder de passagiers
een zestal zeelieden waren, afgemonsterd
van een Hollandsch schip, en niemand zal
beweren dat zulk een gezelschap onder alle
omstandigheden even aangenaam is, <zejfs
mag men aannemen, dat die zeelieden zich
in damesgezelschap niet geheel op hun
plaats gevoelen.
Overigens zal het ook wel niemand het
een passagierlijn euvel duiden, dat er onder
de tegenwoordige moeielijke en gevaarlijke
omstandigheden, voor de veiligheid van alle
passagiers zonder onderscheid, evenveel zorg
wordt besteed, en nu heeft de ondervinding
onze Maatschappij helaas geleerd, welke
maatregelen moeten genomen worden, om
niet alleen voor een gedeelte, doch voor
allen te zorgen, en dit brengt mede dat
over een gedeelte van het traject, het geheele
voorsthip moet ontruimd worden, waardoor
dus de 2e klasse kajuit niet gebruikt kan
worden.
Hadden wij nu als eenige Nederlandsche
lijn, die het passagiersverkeer op Engeland
(zij het dan ook zonder eenige winst) nog
volhoudt, alle tweede klasse passagiers,
waaronder ook deze zeelieden vallen, moeten
weigeren ?
Het valt niet te ontkennen dat dergelijke
reizigers wel eens last veroorzaken, speciaal
ook aan ons met het toezicht belaste per
soneel ; evenzeer dat er dan op plaatsen
waar zulks verboden is wel eens, niettegen
staande voortdurende waarschuwing, gerookt
wordt enz., maar een terzake ingesteld
onderzoek heeft aangetoond, dat bedoelde
zeelieden, die wellicht niet altijd geheel in
de vormen optraden, en hoewel zij wel een
glas bier dronken, geenszins door den hof
meester naar hartelust van bier en sterken
drank werden voorzien. 1)
Waar overigens reeds gedurende meer
dan tien jaren op de booten van de Zeeland,
geen sterke drank meer als rantsoen wordt
verstrekt, is mede uitgesloten dat bedoelde
passagiers elders drank konden bekomen.
Dat iemand die bij een harden noord-ooster
zeeziek is, met verlangen naar de
Vaderlandsche kust uitziet, kwam overigens in
vredestijd ook wel eens voor.
De heer v. E. meent de Zeeland ook wat
betreft netheid enz. a faire te moeten nemen.
Wanneer men evenwel de omstandigheid
in aanmerking neemt dat de te Qravesend
aankomende passagiers (die dan 24 uren
ongeveer aan boord zijn geweest) nauwe
lijks het schip hebben verlaten, wanneer de
vandaar vertrekkende passagiers weder aan
boord komen, dan zal men leeren
apprecieeren wat door het scheepspersoneel wordt
gedaan, om, gegeven de groote moeilijkheden,
zooveel doenlijk zorg te dragen voor het
comfort van de passagiers.
Ook de voorbereiding voor het gaan in
de booten wordt aan kritiek onderworpen
en hier is wel zonder twijfel de (beste ?)
stuurman, die aan wal staat, aan het woord.
Misschien wenscht de heer v. E. een lijst
(evenals zulks op lange reizen geschiedt)
waarop ieder passagier te voren de boot
vindt aangegeven waarin hij moet plaats
nemen.
Vooreerst is dit niet mogelijk omdat men
vooruit niet weet wie aan boord komt,
evenmin als men zulks in een trein weet.
Doch gesteld het ware mogelijk voor de
inscheping een indeeling te mak»n, ook voor
de passagiers, dan zoude zulks te doen een
groote fout zijn. Bij de gevaren, die tegen
woordig dreigen, weet men nimmer van te
voren, welke booten bij een ramp beschik
baar zullen zijn en een vaste indeeling der
passagiers zoude bij averij aan enkele sloepen
schromelijke verwarring kunnen geven. De
ondervinding heeft ons geleerd, dat de eenig
juiste wijze van handelen is, het aantal
passagiers zoo te beperken, dat er in de
sloepen ruimte is voor meer dan een dubbel
aantal opvarenden aan boord aanwezig.
Binnen e'en half jaar trof ons driemaal het
ongeluk van een schip te verliezen, waarvan
er twee in ongeveer 40 minuten ondergingen.
Darik zij de genomen maatregelen en de
uitstekende tucht die aan boord gehandhaafd
bleef, ging er bij de redding geen enkel
menschenleven verloren.
Zoowel hier als in het zoo onder tucht
gekomen Engeland was slechts n roep
(zie ook uitspraak van den Raad voor de
Scheepvaart inzake de ondergang van de
Koningin Wilhelmina") over de volmaakte
orde en tucht, die bij al die ongevallen aan
boord is gehandhaafd.
Had de heer v. E. alvorens een alleron
gunstigst oordeel uit te spreken over een
bedrijf, dat onder de meest ongunstige om
standigheden wordt gaande gehouden (niet
om groote winsten te behalen, doch uit
sluitend voor het algemeen belang, hoofd
zakelijk wegens het postcontract) zich tot
ondergeteekende gewend, dan ware, aanne
mende dat er op deze bijzondere reis, fouten
mochten zijn begaan, aan zijn opmerkingen
gaarne alle aandacht geschonken. Het per
soneel zoude nogmaals gewezen zijn op den
wil der Directie om orde en tucht aan boord
in elk opzicht te handhaven,
Nu kan zijn schrijven, bij het personeel
dat onder zulke ontzettende spanning moet
dienst doen, slechts wrevel wekken, waar
het ondervindt hoe Hollandsche appreciatie
zich uitlaat over wat het ddg in dag uit, onder
zulke ongekende moeilijkheden, verricht.
Een Voldoening zal het echter voor dit
personeel blijven evenzeer als voor onder
geteekende, dat de Engelsche autoriten die
als deskundigen 2) ons doen en laten volgen
en die toch ook de heer v. E. niet zal kun
nen wraken, eenparig vollen lof toezwaaien
aan de Oud-Hollandsche taaiheid en vol
harding waarmede het varend personeel
van de Zeeland ondanks alles, blijft voort
gaan het algemeen belang te dienen.
Dat de Nederlandsche autoriteiten het
reizigers die in Vlissingen aankomen niet
even lastig maken als de oorlogvoerenden
kan hier veilig buiten bespreking blijven.
1) Vast staat, dat vóór het verlaten van
het Engelsch territoriaal gebied pl.m. 11.30
v.m. geen jenever kan geschonken zijn, om
de eenvoudige reden, dat die zich onder
douane-zegel bevond, welk zegel eerst na
het van boord gaan van den Engelschen
loods verbroken is geworden. Dit klopt dus
al niet met hetgeen de Heer v. E. zegt, dat
deze slampampers onmiddellijk begonnen
groote glazen jenever te drinken en eindig
den in volkomen dronkenschap".
2) Een Engelsch deskundige op het ge
bied van Cross Channel-diensten" schreef
ons eenigen tijd geleden o.m.:
I am glad you were able to send the...
to... yesterday and I hope it will now be
possible to maintain the service without
interruption. I should like, if I may, to say
here how much I have admired the
marvellous work done by the Captains and Crews
of your steamers during the last years.
What we owe to the officers and men must
never be forgotten and the War history of
the Continental services" (when it cornes
to be written) will, I am sure, contain no
more entrancing or thrilling chapter than
that devoted to the wonderful exploits of
the Flushing mail steamers".
Vlissingen, Jan. 1917
DE MEESTER
Directeur der Stoomv.-Mij.
Zeeland"
» *
*
Gaarne plaatsen wij het verweer van de
Maatschappij Zeeland, en van hen die het
voor haar opneemen.
Ondergeteekende erkent ten volle dat zijn
artikeltje aanleiding kon geeven tot misver
stand. Het was in geenen deele zijn bedoeling
een blaam te werpen op de Maatschappij
Zeeland en haar personeel, waarvan thans
zoo veel gevergd wordt. Behalve de ge
plaatste stukken kwamen er nog andere in,
die alle de Maatschappij Zeeland looven.
Bij deezen lof sluit de ondergeteekende zich
gaarne aan. Het is moegelijk dat hij zich
wat kras heeft uitgedrukt.
Niettemin moet hij de waarheid hand
haven van de volgende feiten:
Ie Er is, na het verlaten van de Engelsche
kust wel deegelijk sterke drank geschonken
en wel in zeer ruime mate. Het moogewhiskey
zijn geweest het geleek op jeneever met
bitter maar het was zeeker sterke drank.
2e Er waren zonder twijfel beschonkenen
aan boord, toen het schip de Hollandsche
kust naderde. Ondergeteekende was niet
zeeziek, en zeer goed in staat dronkenschap
te constateeren.
De lakse en tuchtelooze wijze waarop de
vreemdelingen in Holland werden toegelaten
komt niet op reekening van de Maatschappij
Zeeland.
Der Maatschappij zij van harte nieuwe
voorspoed toegewenscht, na haar harden
strijd in deeze zware dagen.
FREDERIK VAN EEDEN
Redacteur: Dr. A. G. OLLAND
A. R. Falckstraat 5, Utrecht
Alle berichten.deze rubriek betreff ende.gelieve
men te adresseeren aan bovenstaand adres.
PROBLEEM No. 62
VAN W. HARING TE SCHIPLUIDEN
(Eerste publicatie)
ZWART
a bcdefgh
WIT
Wit: Kh4, Dc8, Te4, La2, Lf2, Pf7, pionnen
c5 en f3.
Zwart: Kd5, Ta6, Tc4, Le8, Pa3, Pe2. pionnen
b5 en h6.
Wit geeft mat in twee zetten.
Oplossing over 14 dagen.
OPLOSSING PROBLEEM No. 62
VAN H. KEIDANSKI
Wit: Kh7, Dal, Lb3 en c5, Ph5, pionnen
e3, f4, g2 en h3.
Zwart: Kf5, Dd5, Pc3, pionnen f6, f7en g3.
1. Dal?a8, Dd5Xa8, 2. Ph5Xg3T.
l Dd5 ^ b3, 2. Ph5-g7f.
l Kf5-e6, 2. DaS-cS1".
l , Kf5?e4, 2. Lb3-c2f enz.
Goede oplossing ontvingen we van:
B. B. Nanning te den Haag, M. Dolman
te Zeist, dr. M. B. Oerlemans te Heusden,
G. A. C. te Antwerpen, J. F. Bloemkolk te
Amsterdam, J. Torn te Waalwijk, J. Schoon
beek te Weiwerd, J. Koopmans te A'dam,
Vrijb. de Coningh te Bussum. L. J. van R h ij n
te Wageningen, J. S. te Zeist, L. O. te Utrecht,
J. Rietmam te Dieren en H. de Jonge van
Ellemeet te Genève.
Probleem No. 60 werd nog juist opgelost
door H. de Jonge van Ellemeet te Geiiève.
DRIEKAMP TE WEENEN
Een zeer belangrijke wedstrijd heeft onlangs
te Weenen plaats gehad tusschen Schlechter,
dr. Kaufmann en dr. Vidmar. Ieder speelde
met elk zijner tegenstanders zes partijen. In
het geheel werden derhalve 18 partijen ge
speeld waarvan niet minder dan 13 remise
werden, en van de overige vijf Schlechter
en Vidmar eik twee wonnen en dr. Kaufmann
een. De uitslag was: I Schlechter met 6J^
punt, H dr. Vidmar 6 p., III dr. Kaufmann
5H punt. De spelers bleken dus wel tegen
elkaar opgewassen. Uit het groot aantal
remise-partijen mag tevens afgeleid worden,
dat over het algemeen weinig werd onder
nomen en een veilig remise verkozen werd
boven een onzekere winstvoortzetting.
Een der door Schlechter gewonnen partiien
volgt hier. De annotaties tusschen te tekst
zijn van Schlechter in de D. Schachzeitung.
SPAANSCHE PARTIJ
(gespeeld 18 Dec. 1916 te Weenen)
Wit
C. Schlechter
Zwart
Dr. M. Vidmar
1. e2?e4 e7?e5
2. Pgl-f3 Pb8-c6
3. Lfl?b5 a7-a6
4. Lb5?a4 PgS-fe
5. 0-0 Pf6Ve4
6. d2-d4 b7-b5
7. La4-b3 d7?d5
8. d4Xe5 Lc8-e6
9. c2-c3 Lf8-c5
10. Ddl-d3
Deze sterde zet is van Motzko. Dr.Tarrasch
houdt hem, ten onrechte, voor minderwaaidig.
10 Pc6-e7
Wellicht de beste speelwijze. De aandacht
verdient ook de volgende speelwijze in een
correspondentiepartij Lenz?Qudlenec: 10 ..
f6, 11. ef6: 0-0, 12. fg7: Tf7, 13. Pd4, Pe5,
14. De2, Dh4. Niet gunstig voor zwart is
10... Lb6, wat dr. Tarrasch te Ostende tegen
Burn speelde; daarop volgt het beste 11.
Le3, Pc5, 12. Lc5: Lc5: 13 a4, b4, 14. Pbd2,
0?0, 15. Tael, Tfe8, 16. Pd4 met goed spel
voor wit (zie partij dr. Oltand-Spielmann,
Stockholm, 1912). De voortzetting 10... 0-0,
11. Pbd2, f5, 12. ef6: Pf6: 13. Pg5, Pe5l 14,
Dg3, Dd6 voert tot wilde, nog niet geana
lyseerde, stellingen.
11. Pf3?d4 Lc5-b6?
Zwart moest het paard slaan en zou dan
na 12. Dd4: (minder eoed is 12. cd4: wegens
c5l) Pf5, 13. Ddl, Pc5 een bevredigende
stelling hebben. De doorden tekstzet ingeleide
manoeuvre is geestig, maar... inkorrekt.
12. Lb3-c2
Noodig wegens de dreiging c7?c5?c4.
12 Pe7 f5
Op 12... Pc5 volgt: 13. Dg3 met over
wegend spel voor wit. Na. 13... 0-0, 14.
Lg5 dreigt reeds 15. Dh4.
13. Lel?e3 c7-c5
Op 13... Pe3: 14. De3:l Pc5 volgt 15. f4
en 16. f5.
14. Pd4Xf5 Le6Xf5
15. Tfl-dl!
Bewijst de zwakheid van zwart's spel.
Een pion gaat verloren.
15 Pel-g3
Op 15... Le6 volgt 16. f3.
16. Dd3-d2 Lf5vC2
17. Dd2Xc2 Pg3-e4
18. Pbl-d2l f7-f5
Of 18... Pd2: 19. Dd2: en wit wint pion
d5. Op 18... Pg5 volgt 19. Lg5: Dg5: 20.
Pf3, Dd8, 21. Dd3.
19. Pd2Xe4 f5Xe4
20. Dc2?d2 d5?d4
Zwart bewerkstelligt een algemeenen afruil
en laat slechts de z.g. remise-figuren" op
het bord.
21. c3Xd4 c5Vd4
22. Le3Xd4 Dd8Xd4
23. Dd2Xd4 Lb6Xd4
24. TdlXd4 Ta8-c8
25. Tal-dl 0-0
Beter kansen op remise bood 25... Ke7.
26. h2-h4 Tc8-c2
Het beste was nog 26... e3, 27. fe3: Tfe8
(Na den tekstzet forceert wit op fijne wijze
de winst. Red.)
(Stelling na 26... Tc8-c2)
ZWART
a bcdefgh
WIT
27. e5?e6 Tf8-e8
Op 27... Tf8Xf2 zou volgen : 28. Td8f
Tf8, 29. e7 enz. en op 27... Tc2Xf2 volgt
2*. e7, terwijl na 27... Tcb2: wit wint door
28. Td8.
28. Td4-d8 Tc2-c8
Gedwongen. Op 28... Kf8 zou volgen:
29. Tdl-d7, Td8: 30. e7f enz.
29. TdSXeSf Tc8Xe8
30. Tdl?d6 a6?a5
31. Kgl-fl Kg8-f8
32. Td6-c6
Verhindert de bezetting van de c-lijn.
32 Tc8?d8
33. Kfl-e2 Kf8-e7
34. Tc6?c5 Td8-b8
Op 34... Ke6: volgt: 35.Tb5:Ta8, 36.Ke3.
35. Tc5-e5 Tb8?c8
Op 35... Kf6 volgt 36. Te4: Tc8, 37. e7
en wint.
36. Tc5Xb5 Tc8-c2f
37. Ke2?e3 en zwart verloor na nog
ruim 20 zetten.