De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1917 10 februari pagina 11

10 februari 1917 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

10 Febr. '17. - No. 2068 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 Aardsche Machthebbers Teekening voor de Amsterdammer" van Joh. Braakenslek Nog het ergste (Rays Bias) Wat staat er in hun antwoord ? Herstel, waarborgen, vergoeding. Ook voor de pendules?Wijnkoop: Wij willen geen oorlog! Burgemeester T e 11 e g e n: Juist l Gaat U dan óók naar bed t IIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIHIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIrilllllllllllllllllilllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMtltll lUIMIIIIMMI l!lmllllHltHIIIIIMIIH11l11IIMI!ll1IIHMIIIIIlmlllllllllMnl!IIIIUII1111IIMin Het tuchtelooze Holland (Zie Amsterdammer van Zat. 27 Jan. 1917) Het had voor ons erger kunnen zijn. Wellicht had een opschrift De tuchtelooze Zeeland" nog beter getrokken. Wij leeren uit het Ingezonden stuk van den heer v. E., allereerst hoe louterend spionnenvrees op het Engelsche volk werkt en daarover kunnen wij ons slechts verheugen. Doch niet alleen Engeland, maar dank zij den gruwelijken oorlog, die in het oog van dea heer v. E. lang nog zoo slecht niet schijnt te werken, wordt de geheele wereld gelouterd, behalve Zwitserland wellicht, en Holland. Zoo spoedig men het gelouterde Engeland heeft verlaten, na te Gravesend meerdere uren het genot gesmaakt te hebben van de wonderbare uitwerking der tucht in den vorm van eindelooze passen- en bagagecontrole, mitsgaders onderzoek aan den lijve, komt men op de Hollandsche boot (en dus in de tuchteloosheid). De medepassagiers zijn voor 90 pCt. Duitschers, waarvan dus van huis uit wel eenige tucht te verwachten was, doch die men gedurende een gevangenschap van 2X jaar in de Engelsche kampen getracht heeft Engelsche tucht in te stampen, maar volgens den heer v. E. zonder succes. Wat was nu wel de fout van deze Duit schers, zoodra zij in het tuchtlooze, lummellge Holland waren verzeild gereikt? Zij namen de meeste ruimte in, wat van 90 pCt. tegenover de overige 10 pCt. nu niet zoo erg tuchteloos schijnt. Waar deze menseden óf vanwege de tucht, óf omdat zij zoo gaarne in Engeland zouden blijven, tusschen de bajonetten aan boord werden gebracht, schijnt het toch voor een gewoon denkend mensch niet zoo geheel onverklaar baar, dat zij wat spraakzaam werden toen zjj eensklaps geheel vrij waren. Maar nu komt het ergste, de Hollandsche zeelieden". De .minder aandachtige lezer moest hier onwillekeurig denken (ook al wordt dit feitelijk niet gezegd) dat hier alle zeelieden aan boord en dus ook de opva renden daaronder begrepen waren en ondergeteekende werd dan ook reeds aangesproken over het schandelijk optreden van de equipage van de Prins Hendrik". Een feit is het dat er onder de passagiers een zestal zeelieden waren, afgemonsterd van een Hollandsch schip, en niemand zal beweren dat zulk een gezelschap onder alle omstandigheden even aangenaam is, <zejfs mag men aannemen, dat die zeelieden zich in damesgezelschap niet geheel op hun plaats gevoelen. Overigens zal het ook wel niemand het een passagierlijn euvel duiden, dat er onder de tegenwoordige moeielijke en gevaarlijke omstandigheden, voor de veiligheid van alle passagiers zonder onderscheid, evenveel zorg wordt besteed, en nu heeft de ondervinding onze Maatschappij helaas geleerd, welke maatregelen moeten genomen worden, om niet alleen voor een gedeelte, doch voor allen te zorgen, en dit brengt mede dat over een gedeelte van het traject, het geheele voorsthip moet ontruimd worden, waardoor dus de 2e klasse kajuit niet gebruikt kan worden. Hadden wij nu als eenige Nederlandsche lijn, die het passagiersverkeer op Engeland (zij het dan ook zonder eenige winst) nog volhoudt, alle tweede klasse passagiers, waaronder ook deze zeelieden vallen, moeten weigeren ? Het valt niet te ontkennen dat dergelijke reizigers wel eens last veroorzaken, speciaal ook aan ons met het toezicht belaste per soneel ; evenzeer dat er dan op plaatsen waar zulks verboden is wel eens, niettegen staande voortdurende waarschuwing, gerookt wordt enz., maar een terzake ingesteld onderzoek heeft aangetoond, dat bedoelde zeelieden, die wellicht niet altijd geheel in de vormen optraden, en hoewel zij wel een glas bier dronken, geenszins door den hof meester naar hartelust van bier en sterken drank werden voorzien. 1) Waar overigens reeds gedurende meer dan tien jaren op de booten van de Zeeland, geen sterke drank meer als rantsoen wordt verstrekt, is mede uitgesloten dat bedoelde passagiers elders drank konden bekomen. Dat iemand die bij een harden noord-ooster zeeziek is, met verlangen naar de Vaderlandsche kust uitziet, kwam overigens in vredestijd ook wel eens voor. De heer v. E. meent de Zeeland ook wat betreft netheid enz. a faire te moeten nemen. Wanneer men evenwel de omstandigheid in aanmerking neemt dat de te Qravesend aankomende passagiers (die dan 24 uren ongeveer aan boord zijn geweest) nauwe lijks het schip hebben verlaten, wanneer de vandaar vertrekkende passagiers weder aan boord komen, dan zal men leeren apprecieeren wat door het scheepspersoneel wordt gedaan, om, gegeven de groote moeilijkheden, zooveel doenlijk zorg te dragen voor het comfort van de passagiers. Ook de voorbereiding voor het gaan in de booten wordt aan kritiek onderworpen en hier is wel zonder twijfel de (beste ?) stuurman, die aan wal staat, aan het woord. Misschien wenscht de heer v. E. een lijst (evenals zulks op lange reizen geschiedt) waarop ieder passagier te voren de boot vindt aangegeven waarin hij moet plaats nemen. Vooreerst is dit niet mogelijk omdat men vooruit niet weet wie aan boord komt, evenmin als men zulks in een trein weet. Doch gesteld het ware mogelijk voor de inscheping een indeeling te mak»n, ook voor de passagiers, dan zoude zulks te doen een groote fout zijn. Bij de gevaren, die tegen woordig dreigen, weet men nimmer van te voren, welke booten bij een ramp beschik baar zullen zijn en een vaste indeeling der passagiers zoude bij averij aan enkele sloepen schromelijke verwarring kunnen geven. De ondervinding heeft ons geleerd, dat de eenig juiste wijze van handelen is, het aantal passagiers zoo te beperken, dat er in de sloepen ruimte is voor meer dan een dubbel aantal opvarenden aan boord aanwezig. Binnen e'en half jaar trof ons driemaal het ongeluk van een schip te verliezen, waarvan er twee in ongeveer 40 minuten ondergingen. Darik zij de genomen maatregelen en de uitstekende tucht die aan boord gehandhaafd bleef, ging er bij de redding geen enkel menschenleven verloren. Zoowel hier als in het zoo onder tucht gekomen Engeland was slechts n roep (zie ook uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart inzake de ondergang van de Koningin Wilhelmina") over de volmaakte orde en tucht, die bij al die ongevallen aan boord is gehandhaafd. Had de heer v. E. alvorens een alleron gunstigst oordeel uit te spreken over een bedrijf, dat onder de meest ongunstige om standigheden wordt gaande gehouden (niet om groote winsten te behalen, doch uit sluitend voor het algemeen belang, hoofd zakelijk wegens het postcontract) zich tot ondergeteekende gewend, dan ware, aanne mende dat er op deze bijzondere reis, fouten mochten zijn begaan, aan zijn opmerkingen gaarne alle aandacht geschonken. Het per soneel zoude nogmaals gewezen zijn op den wil der Directie om orde en tucht aan boord in elk opzicht te handhaven, Nu kan zijn schrijven, bij het personeel dat onder zulke ontzettende spanning moet dienst doen, slechts wrevel wekken, waar het ondervindt hoe Hollandsche appreciatie zich uitlaat over wat het ddg in dag uit, onder zulke ongekende moeilijkheden, verricht. Een Voldoening zal het echter voor dit personeel blijven evenzeer als voor onder geteekende, dat de Engelsche autoriten die als deskundigen 2) ons doen en laten volgen en die toch ook de heer v. E. niet zal kun nen wraken, eenparig vollen lof toezwaaien aan de Oud-Hollandsche taaiheid en vol harding waarmede het varend personeel van de Zeeland ondanks alles, blijft voort gaan het algemeen belang te dienen. Dat de Nederlandsche autoriteiten het reizigers die in Vlissingen aankomen niet even lastig maken als de oorlogvoerenden kan hier veilig buiten bespreking blijven. 1) Vast staat, dat vóór het verlaten van het Engelsch territoriaal gebied pl.m. 11.30 v.m. geen jenever kan geschonken zijn, om de eenvoudige reden, dat die zich onder douane-zegel bevond, welk zegel eerst na het van boord gaan van den Engelschen loods verbroken is geworden. Dit klopt dus al niet met hetgeen de Heer v. E. zegt, dat deze slampampers onmiddellijk begonnen groote glazen jenever te drinken en eindig den in volkomen dronkenschap". 2) Een Engelsch deskundige op het ge bied van Cross Channel-diensten" schreef ons eenigen tijd geleden o.m.: I am glad you were able to send the... to... yesterday and I hope it will now be possible to maintain the service without interruption. I should like, if I may, to say here how much I have admired the marvellous work done by the Captains and Crews of your steamers during the last years. What we owe to the officers and men must never be forgotten and the War history of the Continental services" (when it cornes to be written) will, I am sure, contain no more entrancing or thrilling chapter than that devoted to the wonderful exploits of the Flushing mail steamers". Vlissingen, Jan. 1917 DE MEESTER Directeur der Stoomv.-Mij. Zeeland" » * * Gaarne plaatsen wij het verweer van de Maatschappij Zeeland, en van hen die het voor haar opneemen. Ondergeteekende erkent ten volle dat zijn artikeltje aanleiding kon geeven tot misver stand. Het was in geenen deele zijn bedoeling een blaam te werpen op de Maatschappij Zeeland en haar personeel, waarvan thans zoo veel gevergd wordt. Behalve de ge plaatste stukken kwamen er nog andere in, die alle de Maatschappij Zeeland looven. Bij deezen lof sluit de ondergeteekende zich gaarne aan. Het is moegelijk dat hij zich wat kras heeft uitgedrukt. Niettemin moet hij de waarheid hand haven van de volgende feiten: Ie Er is, na het verlaten van de Engelsche kust wel deegelijk sterke drank geschonken en wel in zeer ruime mate. Het moogewhiskey zijn geweest het geleek op jeneever met bitter maar het was zeeker sterke drank. 2e Er waren zonder twijfel beschonkenen aan boord, toen het schip de Hollandsche kust naderde. Ondergeteekende was niet zeeziek, en zeer goed in staat dronkenschap te constateeren. De lakse en tuchtelooze wijze waarop de vreemdelingen in Holland werden toegelaten komt niet op reekening van de Maatschappij Zeeland. Der Maatschappij zij van harte nieuwe voorspoed toegewenscht, na haar harden strijd in deeze zware dagen. FREDERIK VAN EEDEN Redacteur: Dr. A. G. OLLAND A. R. Falckstraat 5, Utrecht Alle berichten.deze rubriek betreff ende.gelieve men te adresseeren aan bovenstaand adres. PROBLEEM No. 62 VAN W. HARING TE SCHIPLUIDEN (Eerste publicatie) ZWART a bcdefgh WIT Wit: Kh4, Dc8, Te4, La2, Lf2, Pf7, pionnen c5 en f3. Zwart: Kd5, Ta6, Tc4, Le8, Pa3, Pe2. pionnen b5 en h6. Wit geeft mat in twee zetten. Oplossing over 14 dagen. OPLOSSING PROBLEEM No. 62 VAN H. KEIDANSKI Wit: Kh7, Dal, Lb3 en c5, Ph5, pionnen e3, f4, g2 en h3. Zwart: Kf5, Dd5, Pc3, pionnen f6, f7en g3. 1. Dal?a8, Dd5Xa8, 2. Ph5Xg3T. l Dd5 ^ b3, 2. Ph5-g7f. l Kf5-e6, 2. DaS-cS1". l , Kf5?e4, 2. Lb3-c2f enz. Goede oplossing ontvingen we van: B. B. Nanning te den Haag, M. Dolman te Zeist, dr. M. B. Oerlemans te Heusden, G. A. C. te Antwerpen, J. F. Bloemkolk te Amsterdam, J. Torn te Waalwijk, J. Schoon beek te Weiwerd, J. Koopmans te A'dam, Vrijb. de Coningh te Bussum. L. J. van R h ij n te Wageningen, J. S. te Zeist, L. O. te Utrecht, J. Rietmam te Dieren en H. de Jonge van Ellemeet te Genève. Probleem No. 60 werd nog juist opgelost door H. de Jonge van Ellemeet te Geiiève. DRIEKAMP TE WEENEN Een zeer belangrijke wedstrijd heeft onlangs te Weenen plaats gehad tusschen Schlechter, dr. Kaufmann en dr. Vidmar. Ieder speelde met elk zijner tegenstanders zes partijen. In het geheel werden derhalve 18 partijen ge speeld waarvan niet minder dan 13 remise werden, en van de overige vijf Schlechter en Vidmar eik twee wonnen en dr. Kaufmann een. De uitslag was: I Schlechter met 6J^ punt, H dr. Vidmar 6 p., III dr. Kaufmann 5H punt. De spelers bleken dus wel tegen elkaar opgewassen. Uit het groot aantal remise-partijen mag tevens afgeleid worden, dat over het algemeen weinig werd onder nomen en een veilig remise verkozen werd boven een onzekere winstvoortzetting. Een der door Schlechter gewonnen partiien volgt hier. De annotaties tusschen te tekst zijn van Schlechter in de D. Schachzeitung. SPAANSCHE PARTIJ (gespeeld 18 Dec. 1916 te Weenen) Wit C. Schlechter Zwart Dr. M. Vidmar 1. e2?e4 e7?e5 2. Pgl-f3 Pb8-c6 3. Lfl?b5 a7-a6 4. Lb5?a4 PgS-fe 5. 0-0 Pf6Ve4 6. d2-d4 b7-b5 7. La4-b3 d7?d5 8. d4Xe5 Lc8-e6 9. c2-c3 Lf8-c5 10. Ddl-d3 Deze sterde zet is van Motzko. Dr.Tarrasch houdt hem, ten onrechte, voor minderwaaidig. 10 Pc6-e7 Wellicht de beste speelwijze. De aandacht verdient ook de volgende speelwijze in een correspondentiepartij Lenz?Qudlenec: 10 .. f6, 11. ef6: 0-0, 12. fg7: Tf7, 13. Pd4, Pe5, 14. De2, Dh4. Niet gunstig voor zwart is 10... Lb6, wat dr. Tarrasch te Ostende tegen Burn speelde; daarop volgt het beste 11. Le3, Pc5, 12. Lc5: Lc5: 13 a4, b4, 14. Pbd2, 0?0, 15. Tael, Tfe8, 16. Pd4 met goed spel voor wit (zie partij dr. Oltand-Spielmann, Stockholm, 1912). De voortzetting 10... 0-0, 11. Pbd2, f5, 12. ef6: Pf6: 13. Pg5, Pe5l 14, Dg3, Dd6 voert tot wilde, nog niet geana lyseerde, stellingen. 11. Pf3?d4 Lc5-b6? Zwart moest het paard slaan en zou dan na 12. Dd4: (minder eoed is 12. cd4: wegens c5l) Pf5, 13. Ddl, Pc5 een bevredigende stelling hebben. De doorden tekstzet ingeleide manoeuvre is geestig, maar... inkorrekt. 12. Lb3-c2 Noodig wegens de dreiging c7?c5?c4. 12 Pe7 f5 Op 12... Pc5 volgt: 13. Dg3 met over wegend spel voor wit. Na. 13... 0-0, 14. Lg5 dreigt reeds 15. Dh4. 13. Lel?e3 c7-c5 Op 13... Pe3: 14. De3:l Pc5 volgt 15. f4 en 16. f5. 14. Pd4Xf5 Le6Xf5 15. Tfl-dl! Bewijst de zwakheid van zwart's spel. Een pion gaat verloren. 15 Pel-g3 Op 15... Le6 volgt 16. f3. 16. Dd3-d2 Lf5vC2 17. Dd2Xc2 Pg3-e4 18. Pbl-d2l f7-f5 Of 18... Pd2: 19. Dd2: en wit wint pion d5. Op 18... Pg5 volgt 19. Lg5: Dg5: 20. Pf3, Dd8, 21. Dd3. 19. Pd2Xe4 f5Xe4 20. Dc2?d2 d5?d4 Zwart bewerkstelligt een algemeenen afruil en laat slechts de z.g. remise-figuren" op het bord. 21. c3Xd4 c5Vd4 22. Le3Xd4 Dd8Xd4 23. Dd2Xd4 Lb6Xd4 24. TdlXd4 Ta8-c8 25. Tal-dl 0-0 Beter kansen op remise bood 25... Ke7. 26. h2-h4 Tc8-c2 Het beste was nog 26... e3, 27. fe3: Tfe8 (Na den tekstzet forceert wit op fijne wijze de winst. Red.) (Stelling na 26... Tc8-c2) ZWART a bcdefgh WIT 27. e5?e6 Tf8-e8 Op 27... Tf8Xf2 zou volgen : 28. Td8f Tf8, 29. e7 enz. en op 27... Tc2Xf2 volgt 2*. e7, terwijl na 27... Tcb2: wit wint door 28. Td8. 28. Td4-d8 Tc2-c8 Gedwongen. Op 28... Kf8 zou volgen: 29. Tdl-d7, Td8: 30. e7f enz. 29. TdSXeSf Tc8Xe8 30. Tdl?d6 a6?a5 31. Kgl-fl Kg8-f8 32. Td6-c6 Verhindert de bezetting van de c-lijn. 32 Tc8?d8 33. Kfl-e2 Kf8-e7 34. Tc6?c5 Td8-b8 Op 34... Ke6: volgt: 35.Tb5:Ta8, 36.Ke3. 35. Tc5-e5 Tb8?c8 Op 35... Kf6 volgt 36. Te4: Tc8, 37. e7 en wint. 36. Tc5Xb5 Tc8-c2f 37. Ke2?e3 en zwart verloor na nog ruim 20 zetten.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl