De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1917 24 maart pagina 10

24 maart 1917 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

i i 10 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 24 Maart '17. No. 2074 , 'J.' JöJtO J±J -l- J-» -L -l->i x^« *-* J- -L_l .«_ EEN ISTIEUWE WADSTDELWEG NOORD ZTJIID H m u s* ^ <& ifflSiiissi^tj', ^ -tCi<e """'"' .^«i /^fe5^ ^_^^*m g pr-:^>3 , '4! yg jlB^"3- ^ «TlEc, i *11 'iij y B ««f* BK P'j k. V v*atwM J ? ?Ï3 P nil!'M 7> SS PtfpH *** »"".«. rs ^t f. i £m K rLw^^P N J#*u t%_*i3 S »*5 O o v» H ZUID Binnen korten tijd zal een begin worden gemaakt met gedeeltelijke bebouwing van het bekende plan Berlage. Om aan den heerschenden woningnood te ontkomen, zal met de bebouwing van het Noord-Oostelijke deel van bovengegeven plan worden begonnen. Dit omvat het gedeelte ten zuiden van de Ceintuurbaan tot aan het eerste te graven kanaal, en wordt ten oosten door de Boerenwetering en ten westen door den Amstel begrensd. Voorts ligt het in een plan van B. en W. afwijkend van het plan Berlage een wandelweg te doen aanleggen tusschen Amsteldijk en Atnstelveenscheweg, beginnende even ten noorden van de be graafplaats Zorgvliet" (op de kaart in het Zuid-Oosten), vervolgens westwaarts de Boerenwetering kruisende, ongeveer op de helft van den afstand, welke de gemeentegrens van de ontworpen spoorbaan scheidt, en te eindigen aan den Atnstelveenscheweg in de onmiddellijke nabijheid van de begraafplaats de Buitenvelder". De breedte van dezen weg is aangenomen op 15 M., waarvan, met inbegrip van een fietspad, 8 M. behard worden, terwijl daarnaast een ruiterpad van 4 M. breedte komt. In vergelijking met de hoofdwegen in het plan Berlage aangegeven, kunnen wij den nieuwen wandel weg gerust een wegje" noemen. Immers de breedten der wegen plan-Berlage varieeren tusschen 30 en 60 M. (Ten vergelijke diene dat de Ceintuurbaan een breedte van 30 M. beslaat). lllllllllltlllllllllllllllMllllllllllllllllllllllllllllllllmillllllMIIIIIIIMIHMIII uil Het streven naar volmaakt heid, vastgelegd in elk onder deel van het F O W G E R S fabrikaat, is voor den kooper van meer waarde dan de enkele gnldens, die een on betrouw baar rijwiel soms min der kost. miiinniiiininiiiiiiiii Een Cabaret-Maatschappij De concert zaal van het Gebouw" in Utrecht is als onze meeste concert- en schouwburg zalen een ruimte zonder gezelligheid met zitinrichting zonder gerieflijkheid. Maar in Jaar beurstijd was die ruimte tot verblijf 'omgetooverd. De leelijke wanden waren gemaskeerd, de zoldering was ge daald, in plaats van de onoogelijke en ongemakkelijke klapstoeltjes stonden er gemakkelijke oudhollandsche leuningstoelen, prettige en zeskante tafeltjes gegroepeerd. En hier recipieerde voor het eerst... de Naamlooze Vennootschap Maatschappij tot Exploitatie van Intieme Kunstavonden. De naam van dit lichaam is stellig op papier- en steenkolennood niet berekend. Hij is zelfs naar mijn gevoelen niet bijster geschikt om veel vertrouwen te wekken. En als er binnenkort een argeloos, laten we maar liever zeggen, arglistig vreemdeling bij de Maatschappij enz. aanklopt in de meening dat de intimiteit op zijn allerminst een speeltafel belooft, zal het mij niets ver wonderen. Maar vertrouwen geeft de toevoeging, bescheidenlijk tusschen twee haakjes ge plaatst: (Directeur: Jean?Louis Pisuisse). En in Utrecht is dat vertrouwen niet be schaamd. Want niet alleen de ontvangst, die Pisuisse zijn gasten bereidde was keurig, maar wat hij hun voorzette mondde uit stekend. Pisuisse heeft voor het eerst de gelegen heid gehad om geheel naar zijn eigen in zichten zijn programma in elkaar te zetten en de uitvoering ervan te leiden. Als conférencier heb ik hem nog nooit zoo op dreef gezien en gehoord. Hoe had hij het ook beter kunnen wenschen? Een zaal, die hij zelf had doen inrichten; een publiek, waar hij veel dichter bijstond, dan in een gewone stoelenrijenzaal; een programma, 'dat hij zelf had voorbereid van een gezelschap dat hij zelf had geëngageerd. De artisten, die hij in Utrecht had zijn allen in Amsterdam bekend, maar ik geloof niet dat ze hier ooit met zooveel genoegen gewerkt hebben. Allereerst naast Pisuisse?Hemsing het echtpaar Speenhoff. Pisuisse en Speenhoff kunnen elkaar op n programma nooit den minsten afbreuk doen. Natuurlijk niet:denk u Speenhoff, die Travail" de zaal inslingert, of Pisuisse, die Speenhoff's onverstoorbare soberheid heeft aangetrokken,! Het viel mij ditmaal op, dat Speenhoff iets verliest van zijn soberheid. Dat zou Lola dooSjammer zijn. Tot nu toe kon niemand zijn liedjes zingen behalve hijzelf. Slaat hij aan het voordragen", dan kan voortaan iedereen het. (Zoo kan ook niemand zijn liedjes namaken, al las ik kort geleden, dat het zoo makkelijk was; met een totaal mis lukte imitatie ernaast!) Een talent, dat zeer de aandacht verdient is Willy Corsari. Deze Hollandsche dochter van een Italiaansch beeldhouwer verliet op aanraden van Jan C. de tooneelschool om in deze richting te gaan werken. Zij kan een buitengewone voordracht-kunstenares worden; zingt met juist gevoel en een be hoorlijke mate van soberheid; begeleidt zich zelf aan de vleugel op zeer muzikale wijze. Van de overigen waren, meen ik, de twee zusjes danseresjes Van der Pas in het caba ret debutanten. Hoe verschillende Haagsche journalisten zich tot dithyrambenextase opwerkten over de Zwitsersche Dalcroze-juffertjes Braun, die met hun gesystematiseer als is het nog zoo mooi van lijn niet half bereiken, wat deze Haagsche meisjes geven, is een raadsel. (Oplossing: reclame). Mogen de Van der Pasjes speciaal de jongste misschien in de schoolschheid te kort schieten, zij geven bewegingsvreugd; de Brauntjes geven bewegingswetenschap. Behalve deze Hollandsche corypheeën waren er nog de Amerikaansche Lola Cornero in het cabaret zér op haar plaats, want ze heeft dadelijk contact" met het publiek en de Pool Tschetschorke met zijn kwik-vlugge partner Lizzy Marheineke, benevens de noodiee dii minores. Ko Donker met een toepasselijk schimmenspel behoort natuurlijk nog tot de corypheeën. De Jaarbeurs is afgeloopen en het cabaretgezelschap ontbonden. Maar de Maatschappij enz. leeft nog. Zij heeft een kapitaal van een ton en haar directeur voor een nog veel grootere waarde aan plannen en idealen. Als een beleefd gast ben ik met hem gaan kennismaken voor ik wegging en van zijn plannen mag ik wel iets vertellen. Utrecht was een succes en heeft moed gegeven. De twee eerste avonden was de zaal slecht bezet en moesten de heeren van de Jaarbeurs tot de beloofde garantie suppleeren. Maar daarna is dat niet meer voor gekomen, en behalve gedeeltelijk de kosten van de decoratie der zaal, heeft de Maat schappij dan ook niets bulten haar eigen inkomsten ontvangen; En al zijn er geen schatten verdiend, wat bij deze eerste dure exploitatie geen wonder is, een batig saldo was er. Dit geeft dus alle hoop op het behoud van de ton en de uitvoering van de plannen. De eerste bedoeling is natuurlijk de op richting van een vast cabaret en wel te Amsterdam. Daarvoor een vaste kern van Hollandsche artisten, en als aanvulling en noodzakelijke afwisseling buitenlandsche gasten. In een verder verschiet misschien cabarets ook in andere steden; buitenlanders kunnen dan een tournee door Nederland maken en zijn makkelijker te engageeren. En eindelijk natuurlijk als wensen der wenschen: een eigen gebouwtje voor het gezelschap in Amsterdam. (Maecenassen kunnen zich wenden tot het kantoor der Maatschappij enz.). Laten we hopen dat het zoover komt. Het amusement dat Pisuisse kan geven, door eigen werk, n als directeur" is van uit nemend gehalte. Ik vermijd expresselijk het gebruik van het woord kunst". Wie deze praestaties weet te waardeeren, die weet ook, dat ze dikwijls meer aanspraak op de hoofd letter hebben, dan de officiëele Kunst in schouwburg- en concertzaal. Alleen n wensch: laat de Maatschappij enz. niet te gewichtig doen. Als er een vast cabaret in Amsterdam komst, laat het dan geen intieme kunstavonden exploiteeren". Waarom zou het niet Chez Pisuisse" heeten, als de vreemdelingen het moeten verstaan, of beter nog: schrijf in het Hollandsch Swiep". Dat is ook intiem en adverteert boven dien goed. VROLIK (Teekeningen van A. Grobberi). * 9 * JEEKENJBÜQ.EU rrt VRAOENRUBRIEK voor Algerjneene Wetenswaardigheden Men gelieve de vragen voor deze rubriek in te zenden aan bet Redactiebureau, met op den omslag het motto -Leekenspiegel", en onder opgave van naam en adres (die als vertrouwelijk zullen worden beschouwd.) L. W. v. E. te U. Kunt u mij ook zeggen, wat een goed, niet te uitgebreid werk over kunstgeschiedenis is ? Niet te uitgebreide werken op dit gebied zijn: Etha Fles, Inleiding tot een kunstgeschie denis, geb. ? 12.50. Weissman, Schets eener kunstgeschiedenis, 4e druk 1915, geb. / 2.90. Ehrenberg, Handbuch der Kunstgeschichte, geb. / 3.90. Goeler v. Ravensberg, Grundriss der Kunst geschichte, geb. ? 7.15. Rosenberg, Handbuch der Kunstgeschichte, geb. ? 9.75. L. W. v. E. te U. Bestaan er werken over wereldliteratuur, zoo ja, welk is het beste ? Zulke werken zijn: Boele van Hensbroek, Der wereld letter kunde, 2 dln. ? 16.50. Baumgartner, Geschichte der Weltliteratur, 6 Bde ± ? 54.?. Busse, Geschichte der Weltliteraiur, 2 Bde / 20.80. Hauser, Weltgeschichte der Literatur, 2 Bde ? 13.-. König, Deutsche Literaturgeschichte, 2 Bde ? 13.-. Spemanns' goldenes Buch der Weltliteratur, ? 5.20. T. L. te E. Bestaat er in ons land een woordenboek of encyclopedie van handels termen? Zoo ja, welke! Bij het bestaan van meerdere, welke is dan het meest volledige ? Het meest volledige werk op dit gebied is: Weevering, Woordenboek voor den effec ten-, wissel- en specithandel, het assurantie wezen en het boekhouden. Bij uitgave, in 1888, kostte dit gebonden ?2675. Nieuwere, veel beknoptere werkjes zijn: Smit, Verklarend handelswoordenboek, 1909 ? 1.90. Hagers, Handelslexikon, 1910 ? 1.50. G. T. te H. Bestaat er mogelijkheid op te sporen in welk huis op de Heerengracht iemand 50 jaar geleden heeft gewoond? Waarschijnlijk is de nummering totaal ver anderd sindsdien. Bestonden er ook adres boeken toen en waar zouden die zijn te raad plegen ? In het Archief der gemeente Amsterdam, Amsteldijk 67 en in de Universiteitsbiblio theek, Singel 421, kunt u de Amsterdamsche adresboeken raadplegen reeds van 1840 af. De vroegere en latere nummers der huizen zijn aangegeven in het Register van de nummering der stad Amsterdam" in 1875 verschenen en mede daar voorhanden. Op weg naar de bajes Teekening voor de Amsterdammer'' van Wybo Meyer Al\&Af\Q!)3A flIlllllllllillllllllllllllllllllllllllll'llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIII Nieuwe Boeken van deze week Dr. A. KUYPER, Anti Revolutionaire Staat kunde, met nadere toelichting op ons program door Tweede Deel, De Toepassing, afl. 18?21. Kampen, J. H. Kok. HENRIETTE ROLAND HOLST-VAN DER SCHALK, Thomas More. Een treurspel in verzen door - 2e druk, 100 pag. Rotterdam, W. L. & J. Brusse's Uitgevers Mij. Mr. H. F. W. JELTES, Johannes Bosboom, 1817?18 Febr. 1917, korte schets van zijn ontwikkelingsgang, met 21 afbeeldingen. Amsterdam, Uitg. Maatschappij Elsevler." -Dr. W. LEENDERTZ, Levensspanning, 2e vermeerderde druk, 129 pag. Amsterdam, A. H. Kruyt. Inhoud van Tijdschriften: 'l'uuneelleven Bèstuursf'ormatie. Van het Bestuur. Verecnigingsleven. Van hier en danr. Over critiëli, dnoi' L. simons. Het decm' II, door Lnui» Saalborn.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl